Auteur Topic: Goeroes en leraren zijn kwakzalvers.  (gelezen 3825 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Adviesbureau "VRIJ & LOSER".
« Reactie #50 Gepost op: 13-12-2023 06:11 »
...
Sorry, maar deze beschrijvingen hebben zich niet voorgedaan binnen mijn psychische huishouding.
Je moet gedegen lectuur raadplegen hé. Zie onder.

Jouw "psychische huishouding" heeft geleid tot een geslaagde verdringing en grootheidswaanzin.  8)
Je denkt alles beter te weten, net zoals i'm a loser die andere betweter. Hij kan in jouw adviesbureau de afdeling  "het schouwen" leiden.

Citaat

De psychisch zieke en de psychisch gezonde mens zijn theoretische eindpunten van een continuïteit, die ontstaat uit het wisselend spel van bewustheid en schaduw. Bij de zogenaamde psychoot beleven wij in de extreemste vorm het resultaat van geslaagde verdringing. Worden alle kanalen en gebieden, die een beleving van de schaduw mogelijk maken, volledig afgesloten, dan komt het vroeg of laat tot een wisseling van de dominantie en neemt de schaduw totaal de heerschappij over de persoonlijkheid over. Daarbij onderdrukt hij meestal even absoluut het tot dan toe overheersende deel van het bewustzijn en haalt met grote energie alles in, wat dat andere deel van de mens tot dan tot niet durfde te beleven. Op die manier veranderen degelijke moralisten in obscene exhibitionisten, angstige en zachte naturen in wilde en razende dieren en schuchtere mislukkelingen in lijders aan grootheidswaanzin.

Ook de psychose maakt eerlijk, want zij haalt al het tot dan verzuimde in met een intensiteit en absoluutheid, die de omgeving angst aanjaagt. Het is de wanhopige poging om de beleefde eenzijdigheid weer in evenwicht te brengen – een poging echter, die het risico loopt te blijven steken in de voortdurende wisseling van de extremen. Deze moeilijkheid om het midden en het evenwicht te vinden, wordt heel zichtbaar in het manisch-depressieve syndroom. In de psychose beleeft de mens zijn schaduw. Waanzin roept van oudsher in de toeschouwers grote angst en hulpeloosheid op, want hij herinnert hen aan de eigen schaduw. De waanzinnige opent voor ons een deur naar de hel van het bewustzijn, die in ons allemaal is. Dat vanuit de angst die symptomen heftig worden bestreden en onderdrukt is dus wel begrijpelijk, maar brengt de oplossing van het probleem niet dichterbij. Het principe van de schaduwonderdrukking leidt immers juist tot de geweldige explosie van de schaduw – en deze dan opnieuw onderdrukken, betekent uitstel van oplossing en verlossing van het probleem.

De eerste noodzakelijke stap in een andere richting is ook hier het besef, dat het symptoom heel zeker zin en reden van bestaan heeft. Voortbouwend op dat inzicht, kan men dan gaan overleggen hoe men de heilzame doelgerichtheid van het symptoom helpend kan ondersteunen.

Deze paar opmerkingen moeten voor het thema van de psychotische symptomen voldoende zijn. Diepgaande interpretaties leveren op dit gebied weinig op, omdat de psychoot geen openheid voor een interpretatie meebrengt. Zijn angst voor de schaduw is zo groot, dat hij hem meestal volledig naar buiten projecteert. De geïnteresseerde waarnemer zal met een interpretatie nauwelijks moeite hebben, wanneer hij de twee regels, die in dit boek herhaaldelijk werden besproken, goed in het oog houdt:

1. Alles wat door de patiënt in de wereld-buiten-hem wordt beleefd, zijn projecties van zijn schaduw (stemmen, aanvallen, achtervolgingen, hypnotiseurs, moordplannen, enz.).

2. Het psychische gedrag zelf is de afgedwongen verwerkelijking van de niet-beleefde schaduw.
Psychische symptomen zijn uiteindelijk niet interpretabel, omdat zij het probleem al op een directe wijze uitdrukken en geen ander vlak gebruiken om omgezet te worden. Daarom klinkt alles wat men kan zeggen over de problematiek van psychische symptomen al gauw banaal, want de vertalingsmogelijkheid ontbreekt. Toch willen wij in dit kader nog drie symptomen als voorbeelden bespreken, omdat zij zeer verbreid zijn en meestal tot het psychisch gebied gerekend worden: depressie, slapeloosheid en verslavingen.

Uittreksel van: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
Re: wie constateert wat?
« Reactie #51 Gepost op: 13-12-2023 07:47 »
Ik heb het al tig keer beschreven, hoe het een en ander geconstateerd wordt bij mij.
Ben je het beu na 10 jaar nog is te vertellen voor de zoveelste keer hoe het een en ander "geconstateerd" wordt bij jou?
Wie constanteert dat trouwens? Wie stelt dat vast?
Er is geen wezenlijk zelf noch ego. Is het dan God die dat constateert?

Sorry vriend, maar 'jouw' realisatie gaat niet diep genoeg.
Zou dat wel zo zijn, dan verdwijnt zelfs de notie van 'gerealiseerd' te zijn.
Constatering en bevinding is al wat overblijft, en dat is niet de realisatie. En wat niet de realisatie is, daar wordt oneindig over geluld.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Goeroes en leraren zijn kwakzalvers.
« Reactie #52 Gepost op: 13-12-2023 07:55 »

Dat hele verlichtings idee kan bij het grof vuil.
Hoezo, met wat moeten wij dan lachen?

Dat is gewoon een Kerstmarkt van prullaria, en goedkope wijn in plastic zakken.Marktwerking, voor de goedgelovigen en schuldgevoeligen. Huilende Maria beeltjes..Er wordt van alles gekocht, en een maand later wordt het al weer weggegooid.Dat verlichtings idee, is gewoon een kapitalistische succes formule.. ;)

Op welke kluif moeten gelovigen dan knauwen?
Je kan ze toch geen cryptische duidingen over jouw 'subjectieve moment van actualisatie' op hun bord leggen.
Ik zie bv. een gewezen boeddhist als Buddha Amitabha die nu uit geloof knielt voor de here Jezus Christus daar niets aan hebben.

B A, is goedgelovig en schuldgevoelig, op die gevoeligheden 'maakt' hij zienswijzen die voor hem zelf verteerbaar zijn. Wat ik bv allemaal zeg, is bij mij niet te verteren, daarom kraam ik het uit.. Geen enkel woord, klank, toon raakt aan leegte, daarentegen raakt leegte aan alle woord, klank en toon..
De waanzin van de verlichtings kermis is toch om je rot te lachen.

Dromers met een missie moet je gewoon lekker laten dromen.

Leuk dat jullie mijn persoontje weer eens gaan analyseren, altijd gezellig. Schrijver Harry Mulisch schreef ooit een boek "Voer voor psychologen". Teksten kunnen altijd voer zijn, hoe oud dan ook. Fijn dat de indruk bestaat dat ik "goedgelovig" en "schuldgevoelig" zou zijn. Twee elementen die vaak voorkomen in de christelijke wereld, dus wel erg voor de hand liggend. Goedkoop, dat dan weer wel. Ik vind het eerlijk gezegd wel komisch.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 13-12-2023 10:23 »

Dat hele verlichtings idee kan bij het grof vuil.
Hoezo, met wat moeten wij dan lachen?

Dat is gewoon een Kerstmarkt van prullaria, en goedkope wijn in plastic zakken.Marktwerking, voor de goedgelovigen en schuldgevoeligen. Huilende Maria beeltjes..Er wordt van alles gekocht, en een maand later wordt het al weer weggegooid.Dat verlichtings idee, is gewoon een kapitalistische succes formule.. ;)

Op welke kluif moeten gelovigen dan knauwen?
Je kan ze toch geen cryptische duidingen over jouw 'subjectieve moment van actualisatie' op hun bord leggen.
Ik zie bv. een gewezen boeddhist als Buddha Amitabha die nu uit geloof knielt voor de here Jezus Christus daar niets aan hebben.

B A, is goedgelovig en schuldgevoelig, op die gevoeligheden 'maakt' hij zienswijzen die voor hem zelf verteerbaar zijn. Wat ik bv allemaal zeg, is bij mij niet te verteren, daarom kraam ik het uit.. Geen enkel woord, klank, toon raakt aan leegte, daarentegen raakt leegte aan alle woord, klank en toon..

Leuk dat jullie mijn persoontje weer eens gaan analyseren, altijd gezellig. Schrijver Harry Mulisch schreef ooit een boek "Voer voor psychologen". Teksten kunnen altijd voer zijn, hoe oud dan ook. Fijn dat de indruk bestaat dat ik "goedgelovig" en "schuldgevoelig" zou zijn. Twee elementen die vaak voorkomen in de christelijke wereld, dus wel erg voor de hand liggend. Goedkoop, dat dan weer wel. Ik vind het eerlijk gezegd wel komisch.

Houden zo.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 13-12-2023 10:26 »
Ik heb het al tig keer beschreven, hoe het een en ander geconstateerd wordt bij mij.
Ben je het beu na 10 jaar nog is te vertellen voor de zoveelste keer hoe het een en ander "geconstateerd" wordt bij jou?

Zoek, zoek en gij zult niet vinden. ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: wie constateert / realiseert wat?
« Reactie #55 Gepost op: 13-12-2023 16:11 »

Sorry vriend, maar 'jouw' realisatie gaat niet diep genoeg.
Zou dat wel zo zijn, dan verdwijnt zelfs de notie van 'gerealiseerd' te zijn.
Constatering en bevinding is al wat overblijft, en dat is niet de realisatie. En wat niet de realisatie is, daar wordt oneindig over geluld.
Aha, ik ben van 'knul' tot 'vriend' gepromoveerd.  ;D
Alhoewel 'vriend, luister is, jij...." ook op een ego-kramp(je) wijst.  ;)  Maar jij bent er wezenlijk niet en ego bestaat niet volgens jou, dus kan het geen ego-kramp zijn.
Jij constateert en bevindt dat ik de éne keer een 'knul' ben en dan weer een 'vriend'.

Terug naar de zaak nu, over hoe het een en ander geconstateerd wordt bij jou...

Citaat

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha

Als realisatie niet bestaat, wat overkwam je dan 28 jaar geleden?
28 jaar geleden was mij letterlijk als een Wezenlijke explosie in een klap ''helder' en 'duidelijk dat ik besta zoals ik besta, en alles bestaat zo als het bestaat.....en tegelijkertijd dat zoiets als bestaan' van mij of wie en wat dan ook' helemaal niet bestaat. er is Wezenlijk geen mij' wie' of iets. De menselijke 'ervarings'/'belevings wereld is een FANTOOM wat niets van doen heeft met z'n natuurlijke feitelijke directe bestaan.

De 'ervaring'/'beleving van REALISATIE word direct opgeëist door het FANTOOM....en het fantoom heeft feitelijk geen bestaan, daarom zeg ik dat Realisatie niet kan bestaan.

sagnaar 1 feb. 2012
Zo, dat is de stelling van Sagnaar / Vrij: Realisatie, wat over het algemeen staat voor het realiseren van een persoonlijke hetzij onpersoonlijke essentie - afhankelijk van welke cultuur - bestaat niet.
Zie ook...

Citaat
Zelfverwerkelijking, ook wel zelfrealisatie genoemd, is de verwezenlijking of realisatie van zichzelf.

Verschillende betekenissen

Het begrip zelfverwerkelijking wordt zowel in westerse als in Aziatische culturen gebruikt. Het heeft daarin verschillende betekenissen. In het westen is het bekend in de psychologie, de filosofie, en de spiritualiteit. Het kan daarin verschillende betekenissen hebben, maar staat over het algemeen voor het realiseren van een persoonlijke essentie.

In Aziatische culturen staat het voor het realiseren van een onpersoonlijke essentie, zoals in verlichting in het boeddhisme, verlossing en moksha.

Westers

Over zelfverwerkelijking bestaan verschillende opvattingen. Een onderscheid valt te maken naar

1. Sociaal gerichte zelfverwerkelijking: een mens verwerkelijkt zich als sociaal wezen. Het existentialisme benadrukt deze vorm van zelfverwerkelijking.
2. Op zichzelf gerichte, individuele, zelfverwerkelijking: leven in volle vrijheid. Zie bijvoorbeeld Max Stirner of Nietzsche.
3 Een combinatie van deze twee.

Psychologie

Carl Gustav Jung zag de realisatie van het zelf door middel van het individuatieproces als een natuurlijke vereiste voor de ontwikkeling van de mens. De term zelfactualisering is ingevoerd door de Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow en heeft ongeveer dezelfde betekenis.

Spiritualiteit

Zelfverwerkelijking als hedendaags spiritueel concept is een subjectief proces, waarin uiteenlopende begrippen een rol kunnen spelen. Vaak wordt het gezien als een proces dat zich binnen in de mens afspeelt en geen directe betrokkenheid heeft op de wereld. Anderen zien zelfverwerkelijking in de momenten wanneer welvaart of welzijn wordt bereikt.
Hé, ik lees  in deze wiki-quote dat "zelfactualisering" is ingevoerd door de Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow.
Jij hebt het regelmatig over "het moment van actualisatie". Is er enige verwantschap met Maslow?

Wie weet, misschien is Laurens wel iemands goeroe.
Dat zou me niks verbazen , Goeroes op hun beurt hebben zijn weer geestelijk afhankelijk van een leerling.   De leerling bevestigd de status van de Goeroe.  Ik heb best wel wat geleerd op het zelfkennisforum.  Het was Laurens niet om geld te doen, maar om bevestiging.
He he..Los van de gezochte forum status die hij zichzelf toebedeelde als zijnde iemand die wéét 'Wat hij is, is het nog steeds volstrekt onduidelijk wat hij dan gerealiseerd zou hebben..

En dan is er nog de vraag van wat Laurens gerealiseerd zou hebben. Zijn 'ware Zelf' misschien? ::)
Maar er is wezenlijk geen mij' wie', dus het moet het niet bestaande FANTOOM zijn dat de 'ervaring'/'beleving van REALISATIE opgeëist heeft in de situatie van Laurens.
Ja, het wordt hoe langer hoe duidelijker met de duidingen van adviesbureau "Vrij & Loser".

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Goeroes en leraren zijn kwakzalvers. Leve de non-dualiteit knullen.
« Reactie #56 Gepost op: 13-12-2023 16:41 »
;D
Je had er moeten bij zijn in die 10 jaar op het zelf kennis forum van Laurens. Gelachen dat we hebben!
Niemand heeft er wat van opgestoken, wat de bedoeling is, want er is wezenlijk geen mij' wie'.  ;)
Maar komisch was het van jewelste dat non-dualiteit circus.
Maar wie weet haalt het niet te stoppen adviesbureau "Vrij & Loser" op dit forum wel de 20 jaar (als dat oude mannetje dat i'm a loser is nog zolang leeft).

Hoe dan ook, ik las in een inspiratie email vandaag dat Erik van Zuydam er na 20 jaar duiden over non-dualiteit mee stopt.
Zie...
Citaat
Beste mensen,

Zo’n anderhalve maand geleden heb ik besloten om te stoppen met mijn activiteiten rond non-dualiteit en met iets geheel nieuws te beginnen. De inspiratiemail gaat voorlopig nog door.

Het besluit om er een punt achter te zetten kwam – gezien een ingrijpend nieuw inzicht, twee jaar geleden - niet uit de lucht vallen. Het kostte me echter de nodige moeite om iets wat ik in twee decennia had opgebouwd definitief los te laten. Sinds kort echter, viel spontaan het besluit, opeens was het duidelijk: “Het is klaar”.

En nu?

https://www.erikvanzuydam.com/
Ja, en nu?
Ik lachte me net een kriek lezend lezend in zijn inspiratiemail met wat hij nu verder gaat...

Citaat
Kort na dit besluit kreeg ik een spontane ingeving om iets heel anders te gaan beginnen: Zuurstof Adem Therapie. In het kort: een methode waarbij je lichaam een tijdelijke zuurstofboost krijgt. Door een specifieke ademhalingstechniek, ondersteund door medische technologie die het mogelijk maakt om lucht met een zeer hoge zuurstofconcentratie in te ademen wordt de zuurstofopname in de bloedsomloop verhoogd. Dit heeft direct merkbare weldadige effecten op zowel fysiek als geestelijk niveau.
"Zuurstof Adem Therapie"... de zoveelste nieuwe benaming na de "Wim Hof adem-methode" van Stanislav Grof's holotropisch ademwerk!

Ik kan Erik volledig begrijpen, met Stanislav Grof's holotropisch ademwerk - ook gekend als psychedelisch ademen - gebeurt / verandert /verruimt er tenminste wat in tegenstelling tot het oeverloze "duiden" van non-dualiteit knullen als in advies bureau "Vrij & Loser".  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 13-12-2023 16:43 »
Zoek, zoek en gij zult niet vinden. ;)
Duid zo nog maar 10 jaar verder knul.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Terug naar de zaak nu, over hoe het een en ander geconstateerd wordt bij jou...

Citaat

Citaat
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha

Als realisatie niet bestaat, wat overkwam je dan 28 jaar geleden?
28 jaar geleden was mij letterlijk als een Wezenlijke explosie in een klap ''helder' en 'duidelijk dat ik besta zoals ik besta, en alles bestaat zo als het bestaat.....en tegelijkertijd dat zoiets als bestaan' van mij of wie en wat dan ook' helemaal niet bestaat. er is Wezenlijk geen mij' wie' of iets. De menselijke 'ervarings'/'belevings wereld is een FANTOOM wat niets van doen heeft met z'n natuurlijke feitelijke directe bestaan.

De 'ervaring'/'beleving van REALISATIE word direct opgeëist door het FANTOOM....en het fantoom heeft feitelijk geen bestaan, daarom zeg ik dat Realisatie niet kan bestaan.

sagnaar 1 feb. 2012
Link vergeten te plaatsten naar het zelfkennis topic waarin wel / niet bestaande Vrij / sagnaar verteld wanneer en hoe het hem is overkomen...  ;)

Klik > http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=22025&postcount=38

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Buddha Amitabha:  Houden zo.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Niet ophouden ons te amuseren hé Ben.  ;)
Zeker geen winter lang zwijgen...

Citaat

Discussie: Een zomer lang.. 'Zwijgen.

Gevatte woord uitwisselingen hebben niks uitstaan met gedegen zelfonderzoek.
Elke interpretatie, verklaring, duiding, inzicht etc is alreeds een voorwaarde die het Wat' zonder voorwaarden is' versluiert.
De woord opbouw om tot iets te duiden hierin of om iets gevat te krijgen/hebben stelt feitelijk niks voor alwaar het gaat om gedegen zelfonderzoek.
Communicatief verschijnt er woorden 'logica', juist om de grond van die logica als minder dan drijfzand te tonen, je kunt er dus niks op bouwen m.b.t dit soort dialogen/communicatie. Dat is dus de insteek tot gedegen zelfonderzoek, het heeft dus absoluut niks te maken met een gelijk halen of hebben aangaande wat dan ook, dat is oa iets wat kan gaan dagen binnen de subjectieve ontvankelijkheid.
Waar behoud van identificatie is 'binnen' een zelfbeeld zie je dan ook heel gauw dat er nadrukkelijk wordt vast gehouden aan conceptuele/ideeen voorwaarden, in de zin van zo is het en niet anders, dat is misschien 'leuk' bij een zelfonderzoek(je) maar heeft niks van doen met gedegen zelfonderzoek. De nadruk tot gedegen zelfonderzoek zo als dat op het forum wordt voorgestaan lijkt in eerste instantie nogal rigide en starrig maar is wezenlijk een zéér open stimulans om onmiddellijke tegenwoordigheid te 'Kennen.

Ben
19 juni 2017.

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=112902&postcount=1
Jongens, jongens, "gedegen zelfonderzoek", volgens forumleden Ben / Guido, Laurens, en Turrio, wat een kolder! ;D

@ervaringsgetuige: Sorry vriend, maar 'jouw' realisatie gaat niet diep genoeg.
Geen sorry nodig Vrije Ben, ik blijf net zoals in zomer 2017 als forumlid katerie pleiten voor het 'Kennen van onmiddellijke tegenwoordigheid middels gedegen zelfzelfonderzoek.... 8)
Zie...

Citaat
Discussie: Een zomer lang.. 'Zwijgen

Ik pleit voor het 'Kennen van onmiddellijke tegenwoordigheid middels gedegen zelfonderzoek.
Het weten 'wat' je bent is levensnoodzakelijk om een nieuwe aarde te verkrijgen.

Katterie
19 juni 2017.

http://88.159.182.142/waarheidvinding/showpost.php?p=112929&postcount=6

Volhouden doe ik!
Ooit zal ik tegenwoordigheid 'Kennen, en wel onmiddellijk! 8)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Het valt mij al jaren op, dat jij er met je 'verstand" niet helemaal bij bent, op mij kom je dan ook nogal gemankeerde over..

Gaat het zowat? jij ben voorzeker niet WOKE!
Mensen zomaar kwetsen door te zeggen dat ze iets mankeren. Pak daar maar is op door hoor.

Jij introduceert zelf dat ik een adviseur  van de hoogste orde zou zijn, en ik communiceer hier nu met jou daarover.. valt er al een kwartje in de psychedelische echo's..? :o

Komaan joh, jij bent toch een channelende nihilist / absolutist, mafkees would-be adviseur. Wees nou eerlijk.
Wat heb jij nou al die tijd op Laurens zelfkennis forum voor zinnigs gezegd? Nada, niks.
Je bent overal tegen en zat maar te lullen en prediken over "doorpakken", "beschikbaarheid zonder voorwaarden" en andere onzin.

Waar zit jouw "verstand?"
Jij denkt mensen te kunnen 'helpen' blijkbaar in "deze materie", waarvoor heb je anders 10 jaar op Laurens forum geschreven?
Waarom schrijf je hier op het boeddhaforum alweer je overbekende riedeltjes voor wie jou kent van het zelfkennis forum?

Schrijf je alleen voor jezelf misschien? Vergeet je het steeds? Of is er sprake van een dwangstoornis, wat dicht bij een verslaving aanleunt?
Jij komt op mij ook nogal gemankeerd over hoor.
En I'm a loser, ja die mankeert nog het meest van al. Een grotere betweter bestaat er niet.
;D
Vele jaren lang heeft Vrije Guido op Lauren's Waarheidvinding-forum iedereen aan het lijntje gehouden met zijn 'doorpakken'.
En iedereen maar raden wat hij daarmee bedoelde.

Leve Google's gemini AI alweer!  8)

Citaat

Doorpakken betekent krachtig en daadkrachtig handelen, zonder te aarzelen of te treuzelen. Het gaat om doorzetten en niet opgeven, zelfs als er obstakels zijn.

Synoniemen voor doorpakken zijn:

- Aanpakken
- Doordrammen
- Doortasten
- Volhouden
- Vastberaden zijn

Kenmerken van iemand die doorpakt:

- Doelgericht: Ze weten wat ze willen bereiken en hebben een duidelijk plan.
- Positief ingesteld: Ze geloven in hun eigen kunnen en zien tegenslagen als kansen.
- Flexibel: Ze kunnen zich aanpassen aan veranderende omstandigheden.
- Volhardend: Ze geven niet op, zelfs als het moeilijk wordt.

Tips om te leren doorpakken:

- Stel realistische doelen. Te grote doelen kunnen overweldigend zijn, waardoor je minder snel geneigd bent om te beginnen.
- Maak een plan. Bepaal wat je moet doen om je doel te bereiken en verdeel dit in kleine stappen.
- Visualiseer je succes. Stel je voor hoe het zal zijn als je je doel hebt bereikt.
- Omring jezelf met positieve mensen. Mensen die in je geloven, kunnen je helpen om gemotiveerd te blijven.
- Vier je successen. Dit zal je helpen om gemotiveerd te blijven en je zelfvertrouwen te vergroten.

Doorpakken is een belangrijke vaardigheid die je kan helpen om je doelen te bereiken in het leven.

Andere betekenissen van doorpakken:

- In België kan doorpakken ook betekenen "zich snel uit de voeten maken".
- In de zeevaart betekent doorpakken "de zeilen hijsen en varen".

Ik hoop dat dit antwoord je vraag beantwoordt.

Gemini AI

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 21-02-2024 21:43 »
Je had er moeten bij zijn in die 10 jaar op het zelf kennis forum van Laurens. Gelachen dat we hebben!
Niemand heeft er wat van opgestoken, wat de bedoeling is, want er is wezenlijk geen mij' wie'.  ;)
Maar komisch was het van jewelste dat non-dualiteit circus.
Maar wie weet haalt het niet te stoppen adviesbureau "Vrij & Loser" op dit forum wel de 20 jaar (als dat oude mannetje dat i'm a loser is nog zolang leeft).

Ik weet dat jij er primair bent voor jou amusement, en de afbraak van de andere deelnemers, dat duidelijk ook. Maar hoe kan jij nou beoordelen wat iemand anders heeft gehad aan hetgeen wat op het waarheidsvinding werd geschreven? Geef maar toe Boni, als er niemand is, dan weet hij ook niks.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 22-02-2024 03:33 »

Geef maar toe Boni, als er niemand is, dan weet hij ook niks.
Ok, ik geeft het toe: Er is niemand daar en niemand hier. ::)

Moet je zien als ik aan google gemini vraag: "wie is Advaita leraar Tony Parsons?"
hup, binnen enkele seconden het antwoord:
Citaat

Tony Parsons is een Advaita-leraar die al meer dan 30 jaar lesgeeft in de leer van non-dualiteit. Hij is de auteur van het boek "The Open Secret: Letting Go of Yourself and Discovering the Truth of Who You Are" en is de oprichter van de website.

Parsons werd geboren in Engeland en studeerde filosofie en religie aan de universiteit van Oxford. Na zijn afstuderen reisde hij naar India, waar hij studeerde bij verschillende Advaita-leraren, waaronder Ramesh Balsekar en Sri Mooji.

In 1994 keerde Parsons terug naar Engeland en begon les te geven in Advaita Vedanta. Hij geeft nu lezingen en workshops over de hele wereld en biedt ook online cursussen aan.

Parsons' leerstijl is direct en praktisch. Hij benadrukt het belang van zelfonderzoek en directe ervaring van de waarheid van non-dualiteit.

Parsons is een populaire en gerespecteerde leraar in de Advaita-gemeenschap. Hij wordt geprezen om zijn helderheid, humor en compassie.

Hier zijn enkele van de sleutelbegrippen van Tony Parsons' leringen:

- Non-dualiteit: De ware aard van de werkelijkheid is één, alomvattend Bewustzijn.
- Zelfonderzoek: De beste manier om de waarheid te realiseren, is door onze eigen gedachten, gevoelens en ervaringen te onderzoeken.
- Directheid: We hoeven niet ergens anders naartoe te gaan of iets anders te doen om de waarheid te realiseren. Het is al hier en nu beschikbaar.
- Compassie: De realisatie van de waarheid gaat gepaard met een diep gevoel van compassie voor alle levende wezens.

Andere prominente Advaita-leraren zijn:

- Adi Shankara: De 8e-eeuwse filosoof die de Advaita Vedanta-school formaliseerde.
- Ramakrishna Paramahamsa: De 19e-eeuwse heilige die de Advaita Vedanta-leer in het Westen populair maakte.
- Swami Vivekananda: De 19e-eeuwse monnik die de leer van Ramakrishna Paramahamsa naar het Westen bracht.
- Neem Karoli Baba: De 20e-eeuwse heilige die Ram Dass en andere westerse zoekers onderwees.
- Mooji: Een hedendaagse Advaita-leraar die wereldwijd lesgeeft.

Ik hoop dat deze informatie nuttig is. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.
Crazy zeg! ;D
Ik had heel die artificiële intelligentie ontwikkeling maar van ver gevolgd maar nu ben ik toch echt wel verbaasd door Google's gemini!

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #63 Gepost op: 24-02-2024 19:40 »
Klinkt allemaal toch wel aannemelijk? Dat alles een bewustzijn is, word ook wel onderwezen door de quantum mechanica. Dat zelfonderzoek een juist pad is, wisten we ook al een tijdlang; kijk bijvoorbeeld naar Ramana. Dat het direct en in het hier en nu beschikbaar was, ķlinkt juist.

Dat compassie bij de realisatie van de woorden voorkomt, lijkt mij nog aannemelijk,
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Klinkt allemaal toch wel aannemelijk? Dat alles een bewustzijn is, word ook wel onderwezen door de quantum mechanica. Dat zelfonderzoek een juist pad is, wisten we ook al een tijdlang; kijk bijvoorbeeld naar Ramana. Dat het direct en in het hier en nu beschikbaar was, ķlinkt juist.
En men hoeft helemaal niet de geschiedenis en leringen van Indische goeroe's te gaan uitspitten of te filosoferen à la Jan Bor.
Want Eckhart Tolle brengt tot op de dag van vandaag fris, helder en GRATIS op YouTube zowat wekelijks een herformulering van die ene tijdloze spirituele leer die de kern vormt van alle religies.

Citaat
Tolle benadrukt in zijn werk de relevantie die schrijvers, musici en andere kunstenaars, zoals Descartes, Sartre, Nietzsche, Van Gogh, Shakespeare, Albert Einstein, Mozart, The Beatles, Michael Jackson en The Rolling Stones voor ons hebben.
Hijzelf heeft veel inspiratiebronnen; van zijn eigen werk geeft hij aan dat dit het best gezien kan worden als het samenkomen van Jiddu Krishnamurti en Ramana Maharshi.

Krishnamurti (1895-1986) was een spreker en schrijver over spirituele en filosofische onderwerpen. Hij sprak over thema’s als psychologische revolutie, meditatie, persoonlijk onderzoek, menselijke relaties, de werking van de geest en het bewerkstelligen van een radicale verandering in de samenleving. Voortdurend onderstreepte hij de noodzaak van een revolutie van de psyche van ieder mens en dat een dergelijke revolutie niet veroorzaakt kan worden door een externe macht, of die nu religieus, politiek of sociaal van aard is, maar door een kracht van binnenuit. Hij identificeerde zich nooit met een nationaliteit, kaste, religie of filosofie en stelde zijn hele leven in dienst van het uitdragen van zijn levensopvatting.

Ramana Maharshi (1879–1950) wordt gezien als een van de meest vooraanstaande goeroes van de moderne tijd. Op zijn zestiende verliest hij iedere identificatie met het ‘individuele zelf’, een openbaring die hij later herkent als verlichting. Kort daarna vertrekt hij naar de heilige berg Arunachala, waar hij de rest van zijn leven doorbrengt. De eerste jaren vertoeft hij in stilte, maar zijn stilte en uiterlijk van sannyasin trekken vereerders aan, waarop hij besluit te spreken. In de jaren daarna beantwoordt hij ook vragen, waarbij hij erop blijft hameren dat Stilte de meest pure training is.

Naast Ramana Maharshi en Krishnamurti citeert Tolle veelvuldig teksten uit de Tao Te Ching, de Bhagavad Gita en andere hindoeïstische geschriften, boeddhistische teksten, het Oude Testament, het Nieuwe Testament en A Course in Miracles; hij verwijst ook dikwijls naar personen: Zoroaster, Lao Tzu, Mahavira, Gautama Buddha, Heraclitus, Parmenides, Jezus, Epictetus, Marcus Aurelius, Rumi, Meister Eckhart, Hafiz, Rinzai Gigen, Ralph Waldo Emerson; en hij benadrukt het belang van mystieke stromingen binnen religies zoals de gnostiek binnen het christendom, het soefisme binnen de islam, het chassidisme en de kabbala binnen het jodendom, advaita vedanta in hindoeïsme, en zen en dzogchen binnen het boeddhisme.

Eckhart Tolle wordt steeds meer gezien als een spiritueel leidsman en veel gevraagd om zijn visie te delen en daartoe zitting te nemen in verschillende forums. Hij is daar erg terughoudend in. Hij heeft zich wel verbonden met het thema onderwijs door deel te nemen aan The World Peace Summit 2009 in Vancouver, waaraan ook de dalai lama deelnam. Daarnaast ondersteunt hij het werk van acteur Jim Carrey en zijn non-profit organisatie GATE, die zich bezighoudt met de invloedrijke rol die televisie en entertainment spelen in ons dagelijks leven.

Eckhart Tolle reist, leest en fotografeert graag en zou zijn eigen leven het liefst willen bestempelen als niet zo heel bijzonder. Hij geniet intens van stil zijn in de natuur en van alleen of samen met Kim Eng wandelen, of van eenvoudig rustig thuis in een stoel zitten. Hij heeft een hondje dat hem altijd gezelschap houdt en waar hij dol op is. ‘Not all that exciting, but that’s what I do.’

Fragment uit: Een kennismaking met Eckhart Tolle - © 2013
Evert van de Ven

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Goeroes en leraren zijn kwakzalvers
« Reactie #65 Gepost op: 28-02-2024 21:32 »
En men hoeft helemaal niet de geschiedenis en leringen van Indische goeroe's te gaan uitspitten of te filosoferen à la Jan Bor.

Ah Jan Bor… zat hem te bekijken vandaag op de Boeddhistische Blik, over de manipulatie van kiezers door middel van Facebook data.

Citaat
Want Eckhart Tolle brengt tot op de dag van vandaag fris, helder en GRATIS op YouTube zowat wekelijks een herformulering van die ene tijdloze spirituele leer die de kern vormt van alle religies.

Tolle is een goede kerel.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ah Jan Bor… zat hem te bekijken vandaag op de Boeddhistische Blik, over de manipulatie van kiezers door middel van Facebook data.
Geestige wereld waarin wij leven.
Maar wij hoeven "de wereld' niet te veranderen.
Just smile. :)

Citaat
Smile?

“Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself.” - Rumi

The smiling faces of a great group of people who recently attended a workshop with Choose Again, realized that true wisdom was changing their minds, and not attempting to change the world.

Love,
Diederik Wolsak

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ja, het is die rare vogel die verteld over mystici die beweren god te zijn...

...Zie vanaf 19:23 uit transcript van video...
Citaat
So to sense your connectedness with the source is the realization that God loves you, but you can let, you don’t need the words anymore.

There's just a trust and there's no duality anymore, because you are an extension of the one, an emanation of the one.
So faith really is trust, but the trust is not something you can think yourself into.

Ultimately, you need to let go of all these concepts, although when you later talk about it, you may take them up again.
But for the experience of it, you let go of concepts and you can sense in the space between two thoughts, in the space of awareness, you can sense the stillness, the presence, and you can sense it as a silent power.
Silent.
That's the Dao.
It's Chinese.
A silent power.
And that silent power is inseparable from who you are.
It's you and much infinitely vaster than you, both at the same time.
It's almost as if a ray of sunlight that arrives here suddenly realizes its source, its a ray of sunlight suddenly realizes its own source, where it comes from.

And it also realizes that it can never be totally separate from the source, because there's the ray of sunlight.

Some are is still connected to the sun, which in this analogy, that's the source.

So the ray of sunlight then could say, "My fear has disappeared, because I realize that I'm connected to something much vaster and this vastness is sustaining me." It could say that.
It could also say, and some have, some rays have done that, "I am the sun."

Ecstatic, translated in this analogy, there have been mystics in various traditions who said, "I am God."
It's not advisable to say that.
People don't like it.

(audience laughing)

bron: Self-Identity Beyond Stories and Narratives | Eckhart Explains - YouTube

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Hij is de beste!

Heb je deze video ooit gezien / beluisterd?

Eckhart Tolle verteld essentiëlle dingen erin als vanaf 10:11...

Citaat
Self-transcendence is the awakening of consciousness and self-transcendence is why we are here.
Depending on how you use language, you could say, 'we are transcending the self'.
This would be Buddhist terminology, 'transcending yourself', and the Buddha said: 'there is no self'.

Well, that's only one way of putting it.
You could say that the formless is the essence of who you are, consciousness is the essence of who you are, so that is the self.

But  Buddha was very wise not to make it into a mental concept.
His teaching mainly, was through stating things in negative terms, not negative in a conventional sense, but denying.

So the Buddha never talked about God because he didn't want you to believe in a mental concept of God.
He didn't say there is no God and he didn't say there is a God. When he was asked about God, he kept noble silence, and that was the answer of course, but not many people got it.

bron: Do You Have Mental Viruses? | Eckhart Tolle - YouTube

En vanaf 13:31:

Citaat

When you ask yourself, who am I, the important thing is to realize that you won't be able to answer that question.
So anything the mind comes up with is wrong, no matter what you say.

And even if you say, ask, "who am I?"  And even if you say, "ah, I've got it, I'm consciousness!", that is wrong, because it's a concept.

Who you are is not believing in a concept. It's just a concept.
So who am I?

This was recommended by Ramana Maharshi and other spiritual sages as a profound meditation.
Who am I?
That question, you can ask it yourself with eyes open or eyes closed and then wait for the answer, which is not going to come as an actual answer that you could identify.
It's not going to come as a thought or a word or anything you can talk about or think.
The answer is the space after the question "who am I”.

bron: Do You Have Mental Viruses? | Eckhart Tolle - YouTube

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Osho & Timothy Leary, twee van de geinigste figuren uit de tegencultuur die in de jaren zestig en zeventig allebei het traditionele denken uitdaagden, maar ze verschilden in hun benadering van het vergroten van het bewustzijn.

Citaat
Osho and Timothy Leary were counterculture figures who both challenged traditional thinking in the 1960s and 70s, but they differed in their approaches to expanding consciousness.

- Drugs vs. Meditation: Leary famously advocated for the use of LSD as a tool for achieving enlightenment. Osho, on the other hand, was critical of drugs believing they could only alter the mind's chemistry, not true consciousness. He focused on meditation and spiritual practices for transformation.

- Views on Leary: Osho respected Leary's courage to challenge the status quo but disagreed with his methods. He believed Leary was treated unfairly by authorities but didn't endorse his drug-centered approach.

Here's a breakdown of their views on each other:

- Osho on Leary: Osho defended Leary's right to explore consciousness but argued against his reliance on drugs https://www.osho.com/osho-online-library/osho-talks/purpose-activity-simply-love-ad31f705-9aa?p=b27500923c49c51addb30f8b1723ee25.

- Leary on Osho: There's no record of Leary directly commenting on Osho's teachings.
Overall, while both Osho and Leary sought to break down barriers to self-discovery, their paths diverged on the method: meditation for Osho and psychedelics for Leary.

Bron: Google's Artificiële-intelligentie

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Goeroes en leraren zijn kwakzalvers. & de leegte omarmen!
« Reactie #70 Gepost op: Gisteren om 22:00 »

Geen enkel woord, klank, toon raakt aan leegte, daarentegen raakt leegte aan alle woord, klank en toon..
Ik raad iedereen aan om de leegte te omarmen!

Waarom is het omarmen van de leegte belangrijk?
  • Bevrijding van lijden: Door de illusie van een vaststaand zelf los te laten, kun je je bevrijden van angst,onzekerheid en lijden.
  • Diepere verbinding: Je zult een diepere verbinding ervaren met jezelf, met anderen en met de wereld om je heen.
  • Vreugde en geluk: Het omarmen van de leegte kan leiden tot een gevoel van vreugde en geluk dat niet afhankelijk is van externe omstandigheden.

Niets zo geestig als de verlichtings kermis! ;D

"I have a dream!" Zei Martin Luther King en wat later knalden ze hem neer. ::)