Auteur Topic: Het Wordende in de Filosofie - uitleg door Google's Artificiële-intelligentie  (gelezen 1003 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
în gedachte-herinnering aan forumlid / filosoof à la Jan Bor I'm a loser's passie voor "het wordende"...  8)

Citaat
Het Wordende in de Filosofie

Definitie:

Het wordende, ook wel "worden" genoemd, is een concept in de filosofie dat verwijst naar de voortdurende stroom van verandering en transformatie in de wereld. Het staat in contrast met het "zijn", dat duidt op het statische en onveranderlijke.

Belangrijke filosofen:

- Heraclitus: De presocratische filosoof Heraclitus wordt beschouwd als de grondlegger van de filosofie van het worden. Hij stelde dat de enige constante in de wereld de verandering is. "Alles stroomt", zei hij beroemd, "en niets blijft hetzelfde."

- Parmenides: Parmenides, een andere presocratische filosoof, daarentegen, betoogde dat het zijn onveranderlijk en ondeelbaar is. Hij verwierp het idee van het worden als een illusie.

- Plato: Plato combineerde de ideeën van zijn en worden in zijn theorie van de vormen. Volgens Plato bestaan er eeuwige en onveranderlijke vormen (het zijn) waaraan de afzonderlijke, veranderlijke dingen in de wereld (het worden) deelnemen.

- Hegel: De Duitse filosoof Hegel stelde dat de geschiedenis een dialectisch proces is van these, antithese en synthese. Dit proces is voortdurend in beweging en resulteert in de ontwikkeling van steeds hogere vormen van bewustzijn.

-Heidegger: Martin Heidegger, een 20e-eeuwse filosoof, betoogde dat het zijn van de mens gekenmerkt wordt door "zijn-naar-de-dood". Dit betekent dat we ons altijd bewust zijn van onze eigen sterfelijkheid, wat ons leven een gevoel van urgentie en zin geeft.

Thema's:

- Tijd: Het concept van het worden is nauw verbonden met tijd. Verandering kan immers alleen plaatsvinden in de loop van de tijd.
- Identiteit: Het idee van het worden roept vragen op over identiteit. Als alles voortdurend verandert, wat betekent het dan om hetzelfde te blijven?
- Beweging: Het worden kan worden gezien als een vorm van beweging of transformatie.
- De toekomst: Het worden wijst naar de toekomst, die altijd open en onbepaald is.

Vragen:

- Is de wereld in wezen statisch of dynamisch?
- Wat is de relatie tussen het zijn en het worden?
- Hoe beïnvloedt het concept van het worden onze kijk op identiteit en tijd?
- Wat is de rol van de mens in de voortdurende stroom van verandering?

Belang van het concept:

Het concept van het worden is een belangrijk thema in de filosofie omdat het ons helpt om de aard van de realiteit te begrijpen. Het daagt ons uit om na te denken over de aard van verandering, tijd, identiteit en de toekomst. Door het worden te bestuderen, kunnen we een beter begrip krijgen van de wereld om ons heen en onze plaats daarin.

Belangrijke opmerking:

De filosofie van het worden is een complex en gevarieerd onderwerp. De hierboven gepresenteerde informatie is slechts een beknopte samenvatting. Voor een diepgaander begrip van het concept, is het raadzaam om de primaire teksten van de hierboven genoemde filosofen te bestuderen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Het Wordende in de filosofie
« Reactie #1 Gepost op: 02-03-2024 17:09 »
Is filosofie meer dan alleen een woordenspel?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het Wordende in de filosofie
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2024 17:45 »
Dat kan het zeker zijn.
Maar het kan ook een belemmering zijn om simpelweg aanwezig te zijn, waarmee ik dan bedoel dat de filosoof in kwestie zich terug getrokken heeft in zijn denken, waar hij zich natuurlijk niet bewust van is.
Maar het lichaam liegt nooit.
Ik zie / ontmoet regelmatig universitaire professoren van allerlei slag waaronder filosofen.
Wat heel erg opvalt is dat zulke grote denkers geen gevoel voor ritme tijdens het dansen hebben.
Tijdens hun speeches moeten we vaak letterlijk zo tactvol mogelijk de micro's afpakken of uitzetten want ze hebben geen rem en zien zelfs niet dat hun publiek geen interesse meer heeft in hun filosofische uiteenzettingen.
Ze leven dus met hun hoofd in de wolken, zijn niet geaard, niet aanwezig.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het Wordende in de filosofie & Wie zeg jij dat ik ben?
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2024 21:00 »

Dat kan het zeker zijn.
Op mijn 16de was ik door en door schoolmoe. Ik had toen al drie keer een klas gedubbeld.
Ik verliet school en ging werken, huwde in 1984, kreeg een zoon in 1986 en in 1988 kwam ik in een heftige identiteit-crisis terecht.
Ik had "alles" maar was niet gelukkig.

Ik begon me af te vragen wat de zin van het leven was, wie ik ben, wie wij mensen eigenlijk zijn.

Als bij toeval toonde iemand (mijn oudste zuster) mij een kwartaal blad van avond-onderwijs.
Verveeld keek in in het blad want geen haar aan mijn hoofd dacht eraan terug naar school te gaan, maar toen viel mijn oog op onderstaande erin (zie foto).

Telkens na zo' avond cursus filosofie in januari en februari 1988 begon ik "tetanie" te krijgen.
Zoek maar in Google's gemini Artificiële-intelligentie  naar "rebirthing - tetany".

Ik wist toen nog niets van rebirthing maar werd al "naar binnen gezogen" door voor het eerst in mijn leven filosofie school te volgen en diep na te denken over de over de vraag "wie zeg jij dat ik ben?"

Dus filosofie kan zeker wel een aanzet zijn tot "wedergeboorte in de geest".

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Het Wordende in de filosofie & wedergeboorte in de geest
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2024 08:49 »

Dus filosofie kan zeker wel een aanzet zijn tot "wedergeboorte in de geest".
Geestig accuraat (heel dikwijls toch) die Google gemini Artificiële-intelligentie  toch.  8)
Zie...

Citaat

Wedergeboorte in de geest: een diepgaande verkenning
...

Enkele sleutelelementen die in verschillende perspectieven terugkomen:

- Transformatie: Wedergeboorte in de geest gaat om een innerlijke verandering, een transformatie van het denken, voelen en handelen.
- Vernieuwing: Het symboliseert een nieuw begin, een kans om oude patronen los te laten en een nieuw leven te leiden.
- Geestelijke groei: Het streven naar bevrijding, verlichting of een hogere staat van bewustzijn.

Belangrijk om te benadrukken:

- De interpretatie van wedergeboorte in de geest kan per individu en per traditie verschillen.
- Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van reïncarnatie.
-De waarde van het concept ligt in de symboliek en de inspiratie die het kan bieden voor persoonlijke ontwikkeling en spirituele groei.