Auteur Topic: beoefening  (gelezen 14354 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & BBC One Debate: Did Man Create God?
« Reactie #50 Gepost op: 17-03-2024 17:32 »

@Buddha Amitabha: Toch heeft er wel een verandering plaatsgevonden. Waar vroeger de kennis over de wereld voortvloeide uit de kerk heeft men nu God en de priesters niet meer nodig om te vertellen hoe het zit.

Ik zag een tijd geleden dit schitterend debat > BBC One Debate: Did Man Create God? Pandit Satish Sharma - YouTube

Allemaal Oxford geleerden, waarvan de éne helft gelovigen, de andere helft niet.
Ik zat te wachten tot ze over elkaar heen begonnen te spreken, wat ongeveer op 20 minuten in de 58 min. durende video gebeurde!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening en theologische kwesties
« Reactie #51 Gepost op: 17-03-2024 17:41 »

Toch heeft er wel een verandering plaatsgevonden. Waar vroeger de kennis over de wereld voortvloeide uit de kerk heeft men nu God en de priesters niet meer nodig om te vertellen hoe het zit.

Datzelfde is ook een beetje waar voor de andere wereldreligies, zelfs boeddhisme. Waar men vroeger naar een monnik ging voor kennis gaat men nu naar Google en Wikipedia. Een smartphone hebben is niet zo heel anders als continu de Encyclopedia Brittanica bij je dragen, en dat is toch een wetenschappelijke wereldvisie.
'k heb is in Google's Artificiële-intelligentie Buddha Amitabha's "God is het centrum, niet de mens" ingetypt zie antwoord...

Citaat
Dat is een veel voorkomend geloof in het monotheïsme, waar één God als schepper en onderhouder van het universum centraal staat. Het idee is dat mensen betekenis en doel vinden in hun relatie met God.

Hier zijn wat extra gedachten over deze uitspraak:

- In veel religies worden mensen gezien als Gods schepping, gemaakt naar Zijn beeld.
- Sommige interpretaties benadrukken dat we gehoorzaamheid en liefde aan God verschuldigd zijn.
- Anderen benadrukken Gods liefde voor ons en het belang van onszelf wegcijferen voor een hoger doel.

Of God of de mens centraal staat is een theologische kwestie waarover al eeuwenlang wordt gediscussieerd.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: beoefening
« Reactie #52 Gepost op: 17-03-2024 17:42 »
Jij houdt er nogal van, om de boel hier op stelten te zetten. En de volgens jou negatieve kanten van anderen expliciet te belichten, desnoods met oude en soms zelfs niet eens meer bestaande reacties van andere forumleden. Oude koeien uit de sloot halen is achteraf gemakkelijk. Misschien kun je beseffen dat anderen soms zelfs van mening veranderen in de loop van de tijd? Over "dogmatisch" gesproken...

Wie is er hier nu eigenlijk "betoeterd"...

Ik denk niet dat het zin heeft om daar verder op in te gaan, want je hebt je narrige oordeel meestal al klaar. Misschien kun je gewoon eens stoppen met dat neerbuigende gedoe.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Kom liever met je eigen vragen of motivatie.
Om met jou te debatteren over een theologische kwestie waarover al eeuwenlang wordt gediscussieerd zeker!

Je begrijpt heus wel wat ik schreef. Maar zoals gewoonlijk ga je weer afbuigen naar een zijpaadje wat je beter uitkomt. Zo voorspelbaar...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & BBC One Debate: Did Man Create God?
« Reactie #54 Gepost op: 17-03-2024 18:03 »

Ik denk niet dat het zin heeft om daar verder op in te gaan, want je hebt je narrige oordeel meestal al klaar.
Ga kijken naar dit debat, jij herkent jezelf alvast in de gelovigen aan de Oxford universiteit.  ;D

@Buddha Amitabha: Toch heeft er wel een verandering plaatsgevonden. Waar vroeger de kennis over de wereld voortvloeide uit de kerk heeft men nu God en de priesters niet meer nodig om te vertellen hoe het zit.

Ik zag een tijd geleden dit schitterend debat > BBC One Debate: Did Man Create God? Pandit Satish Sharma - YouTube

Allemaal Oxford geleerden, waarvan de éne helft gelovigen, de andere helft niet.
Ik zat te wachten tot ze over elkaar heen begonnen te spreken, wat ongeveer op 20 minuten in de 58 min. durende video gebeurde!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

God is het centrum, niet de mens.
[

Citaat
- Als je je Godheid wilt aanroepen moet je de levensadem vereren; via de levensadem kun je je Godheid benaderen.

- 'Probeer jezelf uit te strekken in het Oneindige als het gemanifesteerde bewustzijn. Er is geen andere God dan jij.'

- Weten dat je bent is God. Aanbid dat, dan besef je op een dag dat je geen individu bent. Je zult beseffen dat je het universeel bewustzijn bent dat niet kan lijden; er is geen pijn of plezier voor dat bewustzijn.

- Als je echt beseft dat je God bent, heb je je identiteit al verloren voordat die overtuiging er is; je bent dan opgegaan in de gehele manifestatie.

- 'Als je zuiver bent, gaat het sneller, voor de onzuivere en trage zoeker gaat het langzaam.
  Ik wist niet dat ik er was, nu weet ik dat ik er ben, dit is hetzelfde ‘Ik’ met de mantel van weten eroverheen. Dit is de manier waarop het Absolute zichzelf getransformeerd heeft tot deze grovere bewustzijnsstaat, de staat van verschijnselen. Ik ben de God, ik ben de aanbidder, en ik ben de aanbidding; allemaal hetzelfde, één gedeeld principe.’

- Als je geniet van de ontspannen staat hier, en één wordt met deze staat, zul je deze staat ook ontstijgen. Je zult zelfs stijgen tot een staat die voorafgaat aan de geboorte van Goden.'

- 'Probeer jezelf uit te strekken in het Oneindige als het gemanifesteerde bewustzijn. Er is geen andere God dan jij.'

- 'Wanneer bewustzijn haar potentiële kracht, haar universaliteit realiseert, verdwijnen de concepten van ‘ik’ en ‘mijn’.
Dit universele bewustzijn is bekend als God, de Almachtige, de Omnipotente, Alwetende en Alomtegenwoordige, alle eigenschappen. Deze eigenschappen worden toegeschreven aan God in bewustzijn, niet aan het Absolute. Het Absolute is zonder eigen schappen.'

Fragmenten uit: Dat wat ik ben
Nisargadatta Maharaj

« Laatst bewerkt op: 18-03-2024 22:46 door forumbeheer »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #56 Gepost op: 17-03-2024 18:32 »
Je beweert dat ik een dogmaticus "ben". Dat kun je nooit weten, want je kent mij niet. Je maakt dus een denkfout, je kunt hooguit beweren dat je van mening bent dat ik dogmatisch zou zijn ingesteld. Je kunt slechts je veronderstelling uiten, maar je doet alsof dit niet jouw mening is, maar een feit.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, want dit is de gebruikelijke manier waarop jij reageert hier. Je bent dus niet in staat om jouw mening te onderscheiden van feiten. En dus valt er met jou niet te discussiëren. Je doet allerlei boute uitspraken die falsifieerbaar zijn, omdat het zoals gezegd slechts jouw persoonlijke opvattingen zijn, die je ten onrechte presenteert als "feiten".

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 17-03-2024 18:46 »

En want vind jij dan van de notie dat God een verzinsel is? De oudste religie is het sjamanisme, dat past veel beter bij de vroege mens die als hunter-gatherers woonden zo 100.000 jaar terug. In die tijd was niet alles ‘gemaakt’, de natuur groeide en bloeide om de mens heen, en op zijn hoogst was er een onzichtbare spirituele wereld waar de geesten van de voorouders woonden.

Vanuit dat veel oudere standpunt is de Joodse en Christelijke God een relatieve nieuwkomer bedacht door priesters uit een klein woestijn volkje. De wetenschap heeft het hele verhaal van de schepping ontkracht door een veel langer perspectief te brengen, en heeft ook het Aarde en mens-centrisch verhaal op zijn kop gezet door het heelal te verkennen.

En als die dingen die in de Bijbel staan niet waar zijn, wat moeten wij dan denken van de rest? Het historische bewijs voor Jezus is niet bepaald rijk.
Op het freethinkers forum zijn ook geweldige gedegen discussies te volgen.
Hier een voorbeeld:

Citaat

Jezus was een Gallileesche jood uit Israel, geen christen. Voor het proto-orthodoxe christendom met de Romeinse jood Paulus uit het Hellenistische en Romeinse Tarsus met z'n syncretisme als eerste schrijver, kwam het handig uit de gekruisigde joodse messiasclaimant in de mond te leggen dat je moest geloven als een kind, dat je ook de andere wang moet toekeren indien iemand je onrecht aandoet, dat je zelfs de vijand - zoals de Romeinse bezetter - moet liefhebben, dat de naaste niet meer de volksgenoot is (zoals in de T'NaCH) maar zelfs de heiden, dat de Romeinse overheid door God is geordineerd, dat degene die zich tegen de macht stelt over zichzelf een oordeel haalt, dat het nodig is onderworpen te zijn en belastingen te betalen, etc.

De historische Jezus is volgens de bijbelwetenschap niet de nieuw-testamentische goddelijke en liefelijke Jezus waarin men moest geloven om te worden gered.
Zelfs Paulus en z'n reisgenoot Lukas wijzen erop dat er een conflct bestond tussen Paulus met zijn heidense gemeenschappen tegenover de gemeenschap van Jezus' daadwerkelijke volgelingen, terwijl in de christelijke Canon niets terecht is gekomen dat afkomstig is van Jezus' daadwerkelijke volgelingen (die toen nog in leven waren); slechts pseudepigrafieën die niet echt door hen zijn geschreven, maar waar wel hun naam wordt gebruikt.

De opvolger van Jezus - Jakobus - werd volgens Josefus erg gewaardeerd door de joden, was, net als Jezus die eveneens naar de sjoel en de tempel ging, een zeer religieuze jood en had - zoals alle relgieuze joden toendertijd - weinig op met de heidenen. De Talmoed beschrijft ze zelfs als honden. Dat pesach (en niet Jom HaKippoeriem) werd uitgekozen als feest om toe te slaan in de tempel en Jeruzalem binnen te rijden met zwaarden en op een ezel, is veelzeggend, aangezien dat de dag was waarop het volk van Israel werd bevrijd van de wrede Egyptenaren. De T'NaCH maakt zonneklaar wat er tijdens de gezalfde leider uit de eindtijd plaatsvindt: de vijanden van Israel worden verslagen, tempel van Jezechki'el wordt eindelijk gebouwd, de Joden keren allen terug naar Israel en daarna zal er nooit meer wapengekletter zijn. Dat is wat de historische Jezus wilde als messiasclaimant.
Hij vond een hachelijke dood aan een Romeins kruis, maar z'n volgelingen hoopten en geloofden dat hun geliefde leider was opgestaan uit de dood (een joods concept). Een uit een maagd geboren, voor de zonden van de gelovige mensheid gestorven en ten hemel gevaren Jezus uit het christelijke testament waar men in moest geloven om te worden gered, heeft weinig van doen met de historische Jezus.

ChaimNimsky » 29 apr 2023 13:24
bron: https://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=616332#p616332

Wat kom je nu eigenlijk "bewijzen"? Volgens mij bezoek je allerlei dubieuze websites en forums in de hoop dat je de meest bizarre verklaringen zult vinden die jouw stellige overtuigingen zullen onderschrijven. Je lijkt zelf nauwelijks of niet veel te weten, je raadpleegt liever anderen, en dan zelfs bij voorkeur allerlei apocriefe en vreemde theorieën, die niet alleen historisch onjuist zijn, maar aan de haal gaan met de diverse geschriften die gecanoniseerd zijn en door de diverse wetenschappers al uitentreure zijn onderzocht. Dat je graag afwijkende ideeën koestert, is inmiddels wel duidelijk. Maar de geitenpaadjes die jij bezoekt, zijn in mijn optiek hooguit te scharen onder de zogeheten complottheorieën.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 17-03-2024 18:49 »

En als die dingen die in de Bijbel staan niet waar zijn, wat moeten wij dan denken van de rest? Het historische bewijs voor Jezus is niet bepaald rijk.
Hier, ook nog goed > Over de historiciteit van Jezus - Pagina 6 - Freethinker.nl

Moderator: "Rereformed" daar  is een uitgetreden priester en theoloog. Die kan het ongelooflijk goed uitleggen en debatteren met gelovigen. Hij is te vergelijken met de uitgetreden Vlaamse Jezuïet Professor Vermeersch.

Zie o.a. > Van jezuïet naar blijvend atheïst - Etienne Vermeersch / YouTube.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 17-03-2024 18:55 »
Wat kom je nu eigenlijk "bewijzen"? Volgens mij bezoek je allerlei dubieuze websites en forums in de hoop dat je de meest bizarre verklaringen zult vinden die jouw stellige overtuigingen zullen onderschrijven.
Ga jij maar getuigen van je geloof in de Heere Jezus Christus op het "dubieus" vrijdenkers-forum.
Daar zijn meerdere gelovigen als jij gepareerd door vrijdenkers in discussies van zeer hoog niveau!  ;D

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #60 Gepost op: 17-03-2024 18:56 »

Hier, ook nog goed > Over de historiciteit van Jezus - Pagina 6 - Freethinker.nl

Moderator: "Rereformed" daar  is een uitgetreden priester en theoloog. Die kan het ongelooflijk goed uitleggen en debatteren met gelovigen. Hij is te vergelijken met de uitgetreden Vlaamse Jezuïet Professor Vermeersch.

Zie o.a. > Van jezuïet naar blijvend atheïst - Etienne Vermeersch / YouTube.

Hoeveel "bewijzen" heb jij nog nodig om je uitgesproken "mening" te onderschrijven? Er zijn talloze geschriften en zelfs wijze mensen die heel wat anders beweren dan wat jij hier bijeen komt verzamelen. Dus zeggen al die citaten mij althans niet veel. Wie is ervaringsgetuige nu werkelijk? Daar lezen we weinig tot niets over. Jij komt hier volgens mij uitsluitend om anderen de maat te nemen of belachelijk te maken.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2024 19:03 door Buddha Amitabha »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 17-03-2024 19:03 »
Wat kom je nu eigenlijk "bewijzen"? Volgens mij bezoek je allerlei dubieuze websites en forums in de hoop dat je de meest bizarre verklaringen zult vinden die jouw stellige overtuigingen zullen onderschrijven.
Ga jij maar getuigen van je geloof in de Heere Jezus Christus op het "dubieus" vrijdenkers-forum.
Daar zijn meerdere gelovigen als jij gepareerd door vrijdenkers in discussies van zeer hoog niveau!  ;D

Ja en? Betekent dit vermeende zeer hoge niveau dat iemand er niet anders over kan denken? Wat je hier beweert zegt niets. Ik kom helemaal niet over mijn christelijke geloof "getuigen" op dit forum. Ik leg hooguit mijn visie uit. Net als jij dat misschien doet. Maar liever daar op een fatsoenlijke en respectvolle manier over discussiëren - zoals de diverse anderen hier, ga je mij persoonlijk belachelijk proberen te maken. Inhoudelijk ga je wat betreft mijn bijdragen nergens echt op in. Graag ga je ermee aan de haal en probeer je mij te raken.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Dat is geen Waarheid.

Maar ja, jij kan niet verder dan het  'daarbuiten' te blijven zoeken.  ::)
Aan Gedegen zelfonderzoek begin je maar niet.

Lezen doe je ook al niet goed, of zeer selectief. Ik heb slechts het verschil uitgelegd tussen de Oosterse zienswijze en de christelijke. Maar jij beweert dat ik het door jou uitgelichte zinnetje zo ongeveer zou hebben gebracht als zijnde de ultieme waarheid. Dat is je reinste onzin, je hebt de zin uit de bredere context gehaald. En daar sla je op aan en verdraait zelfs mijn intenties. Ik heb respect voor ieders religie, en ik kom hier niet om de enige of enig zaligmakende waarheid te verkondigen.

Iedereen kan mijn gehele bijdrage er op nalezen en de context ervan beoordelen.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2024 20:16 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & Eckhart Tolle on Dogs: A Life Beyond Ego - YouTube
« Reactie #63 Gepost op: 17-03-2024 20:47 »

Ik heb respect voor ieders religie, en ik kom hier niet om de enige of enig zaligmakende waarheid te verkondigen.
En ik heb geen respect voor ieders religie.
Ik heb het net zoals Nisargadatta Maharaj religie en spiritualiteit getranscendeerd en tot conclusie gekomen dat het net zo verwerpelijk is als vuil afwaswater.

Daarom leef ik ook voorbij het ego, net zoals mijn hond...   Eckhart Tolle on Dogs: A Life Beyond Ego - YouTube

Jij bent de haan van het kippenhok wat dit forum is.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: beoefening & Eckhart Tolle on Dogs: A Life Beyond Ego - YouTube
« Reactie #64 Gepost op: 17-03-2024 21:40 »

Ik heb respect voor ieders religie, en ik kom hier niet om de enige of enig zaligmakende waarheid te verkondigen.
En ik heb geen respect voor ieders religie.
Ik heb het net zoals Nisargadatta Maharaj religie en spiritualiteit getranscendeerd en tot conclusie gekomen dat het net zo verwerpelijk is als vuil afwaswater.

Daarom leef ik ook voorbij het ego, net zoals mijn hond...   Eckhart Tolle on Dogs: A Life Beyond Ego - YouTube

Jij bent de haan van het kippenhok wat dit forum is.

Opnieuw een beschuldiging mijnerzijds, en jij beweert voorbij het ego te leven? Volgens mij ben je één en al ego.

Ook maar eens een citaatje er tegenaan gooien:

"Want het ego gelooft werkelijk te kunnen krijgen en houden door te beschuldigen."
- G.G. Jampolksy

Dat je geen enkel respect voor de ander hebt of toont - of voor iemands religie danwel anderszins, is onderhand wel duidelijk. Het is een raadsel wat je eigenlijk hier doet, als het zo'n kippenhok is volgens jou.
« Laatst bewerkt op: 17-03-2024 22:49 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #65 Gepost op: 18-03-2024 09:52 »
Ervaringsgetuige, ik weet dat jij hier alleen bent voor de lol, maar je plaatst wel steeds opmerkingen die over de persoon gaan en niet over de inhoud van de discussie… wat heeft dat nou met de waarheid te maken?

Het had een interessante discussie kunnen worden over hoe een moderne Christen, die ook wel weet dat er 100.000 jaar geleden mensen rondliepen met andere geloven, de bijbel ziet en er toch wijsheid in vindt? In plaats daarvan voelt BA zich aangevallen en wordt er niet meer gepraat.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: beoefening van geen slachtoffer meer te zijn.
« Reactie #66 Gepost op: 18-03-2024 16:21 »

... In plaats daarvan voelt BA zich aangevallen en wordt er niet meer gepraat.
Dat "wat" je bent kan zich niet niet aangevallen, niet beledigt, niet gekwetst voelen.
Alleen een EGO kan zich aangevallen, beledigt, gekwetst en SLACHTOFFER voelen.

B.A. heeft nog een levensgroot ego.
Jij ook, en daar kom je pas achter als je gedegen zelfonderzoek doet, niet door oneindig te filosoferen, te discussiëren, te praten. Maar er gebeurt niets anders op fora.
Oneindig kakelen als kippen in een kippenhok. Wel heel vermakelijk om er een stok in te gooien! ;D

Bewustwording van je ego was de opzet van Lauren's forum, Bewustwording dat je ego opspeelt.
Veel deelnemers zoals o.a. Mihaela konden het alvast niet zien want Mihaela begon uit goeie ego-gewoonte steeds weer te kakelen en klagen over mensen die gekwetst zijn door 'onze' woorden. Hier zo'n voorbeeld...

Tja, daar ben ik het toch niet mee eens. Als je wilt dat mensen iets leren van jouw woorden dan zul je toch rekening moeten houden met wat ze kwetst, anders komt het gesprek toch steeds terug op ‘je zit me ordinair te pesten en bent een trol’. En dan word je van het forum af gekieperd of willen mensen niet meer met je praten.

Dat ego gedoe is hartstikke overdreven. De ego bestaat eigenlijk helemaal niet. Bijna alle mensen voelen zich gekwetst als iets waar ze zich mee identificeren word bedreigd, het is een simpel psychologisch mechanisme.

En dat het Christendom een aantal problematische stellingen behelst weet ik ook wel, maar mensen op de persoon aanvallen en wegpesten is daar geen antwoord op, het is niet bepaald de weg van liefde.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2024 16:29 door Bodhiboem »
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Als je het onechte als onecht herkent, valt er niets meer te aanbidden
« Reactie #67 Gepost op: 18-03-2024 17:23 »

Tja, daar ben ik het toch niet mee eens.

Als je het onechte als onecht herkent, valt er niets meer te aanbidden. Punt uit!
Zie...

Citaat

Bezoeker: Ik geloof dat het belangrijk is om als een kind te worden, alle gehechtheid los te laten.

Maharaj: Wie vraagt je om iets los te laten, om alles op te geven?
Dat komt spontaan. Je hoeft er niets voor te doen. Je hoeft het alleen maar te begrijpen.
Alleen door het verschijnen van Zijn word je gedwongen te lijden of ervaringen op te doen. Ben je erop uitgegaan om greep te krijgen op het Zijn? Nee, het kwam vanzelf. Heeft een kind iets gepakt, heeft het denkbeelden, ideeën of een ego uit de lucht gegrepen?
Omdat een jnani deze staat van Zijn en het spel erom heen begrepen heeft, is hij eraan voorbijgegaan en woont hij in de staat van voor de conceptie. Hij verblijft eeuwig in die volmaakte staat, of het Zijn nu verschijnt of verdwijnt.

Je hebt in je leven van alles gedaan, je hebt allerlei identiteiten aangenomen.
Al die identiteiten en inzichten hebben je verlaten. Met welke identiteit zul je tenslotte sterven? Als je begrepen hebt wat 'jij' werkelijk bent, moet je dan nog zo nodig geestelijk bezig zijn?

B: Niet in werkelijkheid, nee. Ik vraag me af waarom ik hier ben. Wat is de reden? Ik weet maar al te goed dat er onwetendheid in mij is. Ik denk dat ik hier ben om hulp te krijgen bij het uitroeien van die onwetendheid.

M: Je onwetendheid is er niet meer. Zeg nu wat je bedoelt met onwetendheid.

B: Ik neem het niet helder genoeg waar, hoewel ik veel doorzie. Soms heb ik problemen; ik denk dat die ontstaan door mijn onwetendheid.

M: De waaktoestand, slaap, Zijn - de combinatie van al die ervaringen is alleen maar onwetendheid. Die onwetendheid bestempeld als 'geboorte' betekent deze drie stadia. Als je dat eenmaal weet, kun je alles doen, je bent vrij.  Als je het onechte als onecht herkent, valt er niets meer te aanbidden. Elk idee van 'doen' - denken dat de dingen gebeuren omdat jij iets doet - valt weg.

Vóór het verschijnen van dit Zijn was je het zuivere parabrahman, het Absolute. '

Fragment uit Zelf-realisatie
Nisargadatta Maharaj
« Laatst bewerkt op: 18-03-2024 22:42 door forumbeheer »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #68 Gepost op: 18-03-2024 23:55 »
Broeder Boni, lees hier maar eens in…

Ik wil dit graag doorgeven, want het leert je op een spirituele manier te leven, het vertelt je over liefde en devotie.

“In 1967 I met my guru. That meeting changed the course of my life, for through him I came to perceive my life in spiritual terms. In him I found new depths of compassion, love, wisdom, humour and power, and his actions stretched my understanding of the human possibility. I recognised in him an alliance of the human and the divine.”
( Ram Dass, ‘Miracle of Love’ )

‘Miracle of Love: Stories About Neem Karoli Baba’, by Ram Dass
https://maharajji.love/files/downloads/pdf_downloads/Miracle_of_Love_v1.pdf
Reply

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 19-03-2024 14:39 »
Lol...broeder Boni...

Het gaat hier nog steeds verder met verkondigen van tweedehands waarheid zie ik.  Gratis tip: de domeinnaam zelfkennisforum.nl komt wellicht snel vrij.   Voor een handjevol geld kun je zelf internetgoeroe worden en mensen die contraproductief zijn aan jouw filosofie een ban geven.  God zijn op je eigen forum, wie heeft het?
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & God is liefde
« Reactie #70 Gepost op: 19-03-2024 18:04 »
Broeder Boni, lees hier maar eens in…

Ik wil dit graag doorgeven, want het leert je op een spirituele manier te leven, het vertelt je over liefde en devotie.
Goed bedoeld maar ik ga het niet lezen!  ;D
Ik weet intussen wel wat liefde is.
PS. B.A. weet het ook.
Ik verklap het publiek dan toch maar: GOD IS LIEFDE!   ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 19-03-2024 18:09 »

Lol...broeder Boni...
Hallo broeder Loser.  ;D

Het gaat hier nog steeds verder met verkondigen van tweedehands waarheid zie ik.

Tijd voor jou om weer is wat eerstehands waarheid te verkondigen. ;)
Vertel ons nog is hoe het allemaal in elkaar zit. We zijn het immers alweer vergeten.

Gratis tip: de domeinnaam zelfkennisforum.nl komt wellicht snel vrij.

Heeft Laurens dan domein niet gereserveerd om zijn 1ste hands waarheid te verkondigen?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 19-03-2024 18:13 »
“In 1967 I met my guru. That meeting changed the course of my life,
Ik snap Ram DASS, want in 1990 ontmoette ik mijn helderziende Goeroe François.  ;)
Vanaf toen volgde ik de weg van liefde, de weg van het hart.  :-*

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & Jamspolsky - Liefde is angst laten varen.
« Reactie #73 Gepost op: 19-03-2024 18:19 »

Ook maar eens een citaatje er tegenaan gooien:

"Want het ego gelooft werkelijk te kunnen krijgen en houden door te beschuldigen."
- G.G. Jampolksy

AH, Jampolsky!
Die las Ik begin jaren '90 ook al.
Mooi boekje van hem > "Liefde is angst laten varen".

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #74 Gepost op: 20-03-2024 11:44 »
Lol...broeder Boni...

Het gaat hier nog steeds verder met verkondigen van tweedehands waarheid zie ik.  Gratis tip: de domeinnaam zelfkennisforum.nl komt wellicht snel vrij.   Voor een handjevol geld kun je zelf internetgoeroe worden en mensen die contraproductief zijn aan jouw filosofie een ban geven.  God zijn op je eigen forum, wie heeft het?

Ach ja, waarheid is waarheid. Ik pretendeer niet om verlicht te zijn, dus op mij rust geen last wat betreft originaliteit. Ik strooi dus ook uit losse pols met citaten en verwijzingen naar boeken.

Maar waarom zou je je eigen forum willen beheren, het trekt mij in het geheel niet om zoiets te doen. Problemen zonder enig genoegen, lijkt het mij.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & the shortest and fastest way to the Absolute
« Reactie #75 Gepost op: 20-03-2024 12:45 »

Ach ja, waarheid is waarheid. Ik pretendeer niet om verlicht te zijn, dus op mij rust geen last wat betreft originaliteit. Ik strooi dus ook uit losse pols met citaten en verwijzingen naar boeken.
Je weet hé, I'm a Loser beschikt over 1ste hands kennis, daarmee helpt hij enkel nog wie er aan toe is. Parels voor de zwijnen strooit hij niet meer. Dat heeft hij genoeg gedaan is zijn ervaring na 10 jaar op Lauren's forum en hier parels te strooien.

Maar waarom zou je je eigen forum willen beheren, het trekt mij in het geheel niet om zoiets te doen. Problemen zonder enig genoegen, lijkt het mij.

Problemen, dewelke dan?

Ik heb het wel is overwogen in de laatste jaren op Lauren's forum.
Gewoon voor de lol van onvoorspelbare God spelen als forumbaas en ook vanuit het principe als Elon Musk's statement onlangs in het nieuws: Moderatie is een propagandawoord voor censuur”.

Zonder censuur zou mijn forum dus zijn.
Gewoon iedereen waarachtig vrij laten om te schrijven wat in hem / haar opkomt. Maak je gedachten en emoties maar kenbaar.
Diegenen die zich aangevallen, gekwetst en beledigt voelen krijgen ook hun ruimte.
't zou een zandbak zijn voor iedereen. Smijt maar met modder! ;D

Wie er niet tegen kan zet zijn computer maar uit. Simpel toch?
Vind maar Waarheid in de modderpoel, zoek "de pad".

Citaat
Since this experience I also have new appreciation for the tenet of various esoteric systems that the most noble truth is often found in the most lowly. According to the alchemists, “the Stone is hiding in the filth and dung.” For me, it was the toad, an animal that is often seen as a symbol of ugliness, that showed me the shortest and fastest way to the Absolute. I am reminded of it every time I hear or read the famous passage from Shakespeare’s As You Like It:

Which like the toad, ugly and venomous,
Wears yet a precious jewel in his head;
And this our life exempt from public haunt,
Finds tongues in trees, books in the running brooks,
Sermons in stones, and good in every thing.
I would not change it.

Fragment uit: When the Impossible Happens - Adventures in Non-Ordinary Realities
Stanislav Grof M.D., Ph.D.
(published 2006)

Maar een deftig forum vereist deftige software en serverruimte, en dat kost wel wat. Daarom ben ik er maar niet aan begonnen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening & Geen modder, geen lotus...
« Reactie #76 Gepost op: 20-03-2024 13:23 »

Geen modder, geen lotus...

Citaat
W'e all want to be happy and there are many books and teachers in the world that try to help people be happier. Yet we all continue to suffer.

Therefore, we may think that we’re “doing it wrong.” Somehow we are “failing at happiness.” That isn’t true. Being able to enjoy happiness doesn’t require that we have zero suffering. In fact, the art of happiness is also the art of suffering well. When we learn to acknowledge, embrace, and understand our suffering, we suffer much less. Not only that, but we’re also able to go further and transform our suffering into understanding, compassion, and joy for ourselves and for others.

One of the most difficult things for us to accept is that there is no realm where there’s only happiness and there’s no suffering.'

Fragment uit: No Mud, No Lotus: The Art of Transforming Suffering
Hanh, Thich Nhat

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening van filosoferen, discussiëren en moraliseren.
« Reactie #77 Gepost op: 20-03-2024 13:55 »
Beoefening van filosoferen, discussiëren en moraliseren, dat is wat op fora als dit en in 'de wereld' gebeurd.

Maar niemand gaat aan het werk, niemand onderzoekt zoals daar >>> No One Can Hurt Me, That’s My Job—The Work of Byron Katie® - YouTube

Vanaf 5:47 in de video:
Citaat

If I'm walking to the gas chamber, what an amazing day!
Other than what I'm thinking and believing, in the moment.
That doesn't make it right.
But am I awake to what ultimately is, right?
And "right" being another word for reality, god, goodness, the immovable.

Ga daar nou NIET over filosoferen Bodhiboem en andere vromen, doe het werk, dat is het enige wat je vrij maakt.
Doe het werk van Byron Katie en je snapt tot in de kern waar de Boeddha (en de Christus) naar wijst zonder soetra's en poetra's te hoeven analyseren, bespreken en over te discussiëren.
Dan stop het filosoferen, discussiëren en moraliseren.
Maar willen we dat wel?
Nee, hoor, laat me mijn verhaal maar behouden. Hoe moet ik anders zeuren en moraliseren?  :D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: beoefening & the shortest and fastest way to the Absolute
« Reactie #78 Gepost op: 20-03-2024 18:37 »
Gewoon iedereen waarachtig vrij laten om te schrijven wat in hem / haar opkomt. Maak je gedachten en emoties maar kenbaar.

Wat je dan krijgt is een forum waar de zachtaardige mensen wegblijven, en alleen een paar schreeuwlelijks overblijven. Ik ben geen fan van die aanpak want er komt weinig zinnigs uit.

Citaat
Maar een deftig forum vereist deftige software en serverruimte, en dat kost wel wat. Daarom ben ik er maar niet aan begonnen.

Software hoeft niet duur te zijn, kijk maar eens naar Vanilla Forums.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening van smijten met vis en duchtig discussieren.
« Reactie #79 Gepost op: 20-03-2024 19:13 »
Wat je dan krijgt is een forum waar de zachtaardige mensen wegblijven, en alleen een paar schreeuwlelijks overblijven. Ik ben geen fan van die aanpak want er komt weinig zinnigs uit.
Advaita is niet voor watjes.
De hoogste aantallen bezoekers op Laurens zijn forum werden steeds geteld tijdens de periodes dat er het meest met vis werd gesmeten en duchtig werd gediscussiërd met hoog oplaaiende emoties!   ;D

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 20-03-2024 19:23 »
Lol...broeder Boni...

Het was een open vraag, misschien is er hier iemand die zijn visie als superieur wenst uit te venten?   Zelf kijk ik natuurlijk wel mooi uit, ik heb van Laurens geleerd dat je waarheid niet kan vinden op een forum.   En hij kan het weten, als het goed is hij nog steeds zoekende.   Waarheid is niet het probleem, het zoeken er naar is het probleem.  Je kunt niet vinden wat er reeds is.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 20-03-2024 19:41 »
Het was een open vraag, misschien is er hier iemand die zijn visie als superieur wenst uit te venten?   Zelf kijk ik natuurlijk wel mooi uit, ik heb van Laurens geleerd dat je waarheid niet kan vinden op een forum.   En hij kan het weten, als het goed is hij nog steeds zoekende.   Waarheid is niet het probleem, het zoeken er naar is het probleem.  Je kunt niet vinden wat er reeds is.

Is er zoiets als superieure visie op verlichting? Op zijn hoogst is elke visie slechts een vinger die naar de maan wijst. Of die vinger nou een ring draagt, of vrouwelijk is, of een donkere huidskleur heeft maakt uiteindelijk weinig uit toch?

Je laatste zin klinkt bepaald U.G.-achtig, er is vast wel iets te vinden voor diegenen die zo gedegen zoeken naar de waarheid. Sommige mensen zoeken het in ascetisch leven, anderen zoeken het in grootse zelfbeheersing, weer anderen in tantra.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 20-03-2024 20:01 »

Is er zoiets als superieure visie op verlichting? Op zijn hoogst is elke visie slechts een vinger die naar de maan wijst. Of die vinger nou een ring draagt, of vrouwelijk is, of een donkere huidskleur heeft maakt uiteindelijk weinig uit toch?

Je laatste zin klinkt bepaald U.G.-achtig, er is vast wel iets te vinden voor diegenen die zo gedegen zoeken naar de waarheid. Sommige mensen zoeken het in ascetisch leven, anderen zoeken het in grootse zelfbeheersing, weer anderen in tantra.

De waarheid is uiteraard dat het 'zijn' zelf er reeds is.  Doch onder leiding van Laurens heeft 10 jaar lang de focus op die waarheid gezeten.  Wat altijd onderbelicht is gebleven is allerlei andere zaken.   Daarom functioneren fora over dit onderwerp dan ook niet.  Degene die de leiding heeft bepaalt de mores.  Als Boni de forumbaas is, dan wordt het inderdaad de reeds voorziene grote wanorde.  En als ik forumbaas ben ga ik ook sturend optreden.   Ik ben dus ook ongeschikt.

Laat iedereen dus maar wat aan klooien, dat doen mensen sowieso wel.  Boeddha had wellicht ook verstandiger moeten zijn  dan  een leer te formuleren.  Alleen Jezus kon er niks aan doen, die luisterde naar zijn Vader.  Eigenlijk is Jezus dus de perfecte leerling.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #83 Gepost op: 20-03-2024 20:51 »
Boeddha had wellicht ook verstandiger moeten zijn  dan  een leer te formuleren.

Ik denk toch wel dat boeddhisme een grotendeels positieve invloed is geweest. Het heeft meditatie verspreid over veel van Azië, en mensen ertoe aangezet om een spiritueel leven te leiden. Een leer, zelfs al zorgt hij er niet voor dat beoefenaars automatisch verlicht worden, kan andere goede kwaliteiten hebben.

Over het onderwerp dat het ‘zijn’ er reeds is, ja dat is het ook maar zonder grote spanning leer je het niet kennen. Alleen zeggen, “je bent al datgene wat je zoekt” is meestal niet genoeg om de waarheid te doen doordringen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #84 Gepost op: 20-03-2024 23:03 »
Boeddha had wellicht ook verstandiger moeten zijn  dan  een leer te formuleren.

Ik denk toch wel dat boeddhisme een grotendeels positieve invloed is geweest. Het heeft meditatie verspreid over veel van Azië, en mensen ertoe aangezet om een spiritueel leven te leiden. Een leer, zelfs al zorgt hij er niet voor dat beoefenaars automatisch verlicht worden, kan andere goede kwaliteiten hebben.

Over het onderwerp dat het ‘zijn’ er reeds is, ja dat is het ook maar zonder grote spanning leer je het niet kennen. Alleen zeggen, “je bent al datgene wat je zoekt” is meestal niet genoeg om de waarheid te doen doordringen.

Het probleem waar men in het spirituele wereldje mee kampt is dan men de twee hoedanigheden van getuige en verschijning niet erkent/herkent.  Terwijl het reeds bij de oude Grieken bekend was.  Boeddha heeft dat probleem omzeilt door middels meditatie de getuige 'wakker' te krijgen.  Doch de verschijning wordt door Boeddha als niet-zelf betiteld.  Op zich klopt dat wel, maar in de praktijk zie ik het alleen maar tot overtuigingen resulteren.  Met de overtuiging "dat ik niet besta" komt de mens geen stap verder. 

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 20-03-2024 23:08 »
Je kunt niet vinden wat er reeds is.
;D

Doet me denken aan 34 jaar geleden, in mijn holotropisch ademwerk avonturen. Zo nam ik is deel aan een retraite van een hoog aangeschreven type in die tijd.
Ik was een wrak toen en "op zoek naar mezelf" antwoordde ik hem tijdens zijn kennismaking rondje met iedere deelnemer, waarop hij antwoordde: BEN JE ER DAN NIET?
Sommige in de groep begonnen te giechelen, ik wist niet waarom en wat wat hij bedoelde!  ;D
Hilarisch toch die zoekende naar zichzelf mens...  ::)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: beoefening van 5 typische spirituele blunders, het is wat het is.
« Reactie #86 Gepost op: 20-03-2024 23:20 »

Het probleem waar men in het spirituele wereldje mee kampt is....

Ach wat, lekker blunderen hoort erbij... 5 typische spirituele blunders, het is wat het is

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #87 Gepost op: 21-03-2024 02:36 »
Het probleem waar men in het spirituele wereldje mee kampt is dan men de twee hoedanigheden van getuige en verschijning niet erkent/herkent.  Terwijl het reeds bij de oude Grieken bekend was.  Boeddha heeft dat probleem omzeilt door middels meditatie de getuige 'wakker' te krijgen.  Doch de verschijning wordt door Boeddha als niet-zelf betiteld.  Op zich klopt dat wel, maar in de praktijk zie ik het alleen maar tot overtuigingen resulteren.  Met de overtuiging "dat ik niet besta" komt de mens geen stap verder.

De Boeddha zegt alles is niet-zelf, anatta. Hij zegt het gevoel van een zelf is een illusie, en komt dus ook uit bij een wereld die een is, zonder iemand die “doet”.

Dit is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nisargadatta, die zegt dat men hoort te kijken naar het gevoel “ik ben” totdat het duidelijk wordt.

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #88 Gepost op: 21-03-2024 08:55 »

De Boeddha zegt alles is niet-zelf, anatta. Hij zegt het gevoel van een zelf is een illusie, en komt dus ook uit bij een wereld die een is, zonder iemand die “doet”.

Dit is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nisargadatta, die zegt dat men hoort te kijken naar het gevoel “ik ben” totdat het duidelijk wordt.

Het gaat de Boeddha in wezen niet om zelfkennis maar om het beëindigen van lijden. Boeddha beschreef hoe lijden komt door gehechtheid. De geest die zich uit de kracht van gewoonte, onvrijwillig, met waarnemingen verbindt op emotionele (verlangende) en verbeelde manier. Zelfvisies en zelfkennis functioneert als een vorm van gehechtheid.
Bijvoorbeeld, wij hebben ideeën als: 'ik ben nou eenmaal zus en zo' en raken daar in vast. We willen niet onheilzame gewoonten loslaten omdat daaraan ons identiteitsbesef kan vastzitten en dit voelt veilig, al is het onheilzaam. Een van de subtielste vormen van gehechtheid is het idee dat er een getuige is, een Ik, die waarneemt, als een soort mentale entiteit die voelt, proeft, leeft, en sterft.

Gehechtheid is nooit iets vrijwilligs, een keuze, in boeddhisme. Gehechtheid treedt op uit de macht der gewoonte. Het zijn neigingen die de geest beheersen en die worden getriggerd als je dit of dat waarneemt. Er is een historisch gegroeide relatie tussen waarnemingen en die neigingen. Bijvoorbeeld pijn, zeker als deze hevig is, zal meteen ook de neiging tot afkeer, weerzin activeren. Het verlangen dit niet te voelen. Het verlangen dat het verdwijnt. Je regelt dit niet zelf. Het is niet je beslissing dat de geest zich op die emotionele manier tot de pijn verhoudt.
Gehechtheid is geen beslissing of bewuste keuze en onthechting ook niet. Sommige mensen denken dat het Ik of zelf dit alles beslist en op gang brengt maar dat is nou precies niet wat gebeurt, leert de Boeddha. Onwetendheid opheffen is ook dat je meent dat aan alle acties de beslissing van een entiteit Ik ten grondslag ligt.

De Boeddha heeft volgens de overlevering geleerd dat alle zelfkennis leidt tot lijden, in die zin, dat wat je ook aanziet als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf',- of dat nu leegte is of dat wat niet verschijnt, of dat wat verschijnt-, daarin zit je vast. Zulke zelfkennis is gehechtheid.

Uiteindelijk is het binnen boeddhisme alleen maar thema dat we al die neigingen die op onvrijwillige wijze leiden tot emotionele (voorkeur, afkeer, onverschilligheid) en verbeelde vormen van verbondenheid (Ik ben en Ik ben dit) met het lichaam, gevoelens, onderscheidende waarnemingen, wilsformaties en bewustzijn, ontwortelen of ontmantelen. Dit leidt tot een vrede en soepelheid van geest die Boeddha Nibbana noemde, de staat van ultieme vrede. Alleen dan heb je het doel bereikt.

De hoofdoorzaak van die innerlijke ketening via emoties en via verbeelding is tanha, verlangen. Maar verlangen is misschien niet het allerbeste woord. Het is denk ik meer een onvrijwillige tendens van de geest om naar het ervarene op een emotionele en verbeelde manier uit te gaan. Een soort drang of drift. Je voelt pijn en je geest gaat zich meteen tot die pijn verhouden met afkeer, weerzin, weg willen. Of je voelt iets en de geest gaat meteen naar deze tactiele sensatie uit als...Ik voel dit.

Op die manier zorgen historisch gegroeide neigingen er voor dat er vaak veel meer aan de hand is dan louter zien, horen, voelen en kennen. Onwetendheid weet niet wat een ervaringswijze is zonder dat al die neigingen die de beleving kleuren. Het weet als het ware niet wat een onthechte belevingswijze is en kent dit niet als ultieme vrede.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 21-03-2024 10:20 »

Wat ik bij Boeddha mis is een coherente filosofie waarom het gevoel van een zelf illusie is.  Nisargadatta zit dan weer dichter in de buurt met het 'ik ben', waarmee hij verwijst naar het zijn zelf.   Mocht hij beweren dat dat 'ik ben' bij iedereen hetzelfde is (in essentie) dan zouden we verder komen.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 21-03-2024 10:25 »

Het gaat de Boeddha in wezen niet om zelfkennis maar om het beëindigen van lijden. Boeddha beschreef hoe lijden komt door gehechtheid. De geest die zich uit de kracht van gewoonte, onvrijwillig, met waarnemingen verbindt op emotionele (verlangende) en verbeelde manier. Zelfvisies en zelfkennis functioneert als een vorm van gehechtheid.
Bijvoorbeeld, wij hebben ideeën als: 'ik ben nou eenmaal zus en zo' en raken daar in vast. We willen niet onheilzame gewoonten loslaten omdat daaraan ons identiteitsbesef kan vastzitten en dit voelt veilig, al is het onheilzaam. Een van de subtielste vormen van gehechtheid is het idee dat er een getuige is, een Ik, die waarneemt, als een soort mentale entiteit die voelt, proeft, leeft, en sterft.

Gehechtheid is nooit iets vrijwilligs, een keuze, in boeddhisme. Gehechtheid treedt op uit de macht der gewoonte. Het zijn neigingen die de geest beheersen en die worden getriggerd als je dit of dat waarneemt. Er is een historisch gegroeide relatie tussen waarnemingen en die neigingen. Bijvoorbeeld pijn, zeker als deze hevig is, zal meteen ook de neiging tot afkeer, weerzin activeren. Het verlangen dit niet te voelen. Het verlangen dat het verdwijnt. Je regelt dit niet zelf. Het is niet je beslissing dat de geest zich op die emotionele manier tot de pijn verhoudt.
Gehechtheid is geen beslissing of bewuste keuze en onthechting ook niet. Sommige mensen denken dat het Ik of zelf dit alles beslist en op gang brengt maar dat is nou precies niet wat gebeurt, leert de Boeddha. Onwetendheid opheffen is ook dat je meent dat aan alle acties de beslissing van een entiteit Ik ten grondslag ligt.

De Boeddha heeft volgens de overlevering geleerd dat alle zelfkennis leidt tot lijden, in die zin, dat wat je ook aanziet als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf',- of dat nu leegte is of dat wat niet verschijnt, of dat wat verschijnt-, daarin zit je vast. Zulke zelfkennis is gehechtheid.

Uiteindelijk is het binnen boeddhisme alleen maar thema dat we al die neigingen die op onvrijwillige wijze leiden tot emotionele (voorkeur, afkeer, onverschilligheid) en verbeelde vormen van verbondenheid (Ik ben en Ik ben dit) met het lichaam, gevoelens, onderscheidende waarnemingen, wilsformaties en bewustzijn, ontwortelen of ontmantelen. Dit leidt tot een vrede en soepelheid van geest die Boeddha Nibbana noemde, de staat van ultieme vrede. Alleen dan heb je het doel bereikt.

De hoofdoorzaak van die innerlijke ketening via emoties en via verbeelding is tanha, verlangen. Maar verlangen is misschien niet het allerbeste woord. Het is denk ik meer een onvrijwillige tendens van de geest om naar het ervarene op een emotionele en verbeelde manier uit te gaan. Een soort drang of drift. Je voelt pijn en je geest gaat zich meteen tot die pijn verhouden met afkeer, weerzin, weg willen. Of je voelt iets en de geest gaat meteen naar deze tactiele sensatie uit als...Ik voel dit.

Op die manier zorgen historisch gegroeide neigingen er voor dat er vaak veel meer aan de hand is dan louter zien, horen, voelen en kennen. Onwetendheid weet niet wat een ervaringswijze is zonder dat al die neigingen die de beleving kleuren. Het weet als het ware niet wat een onthechte belevingswijze is en kent dit niet als ultieme vrede.

Het is niet zo dat Boeddha ongelijk had over dat lijden, maar door daar zo de aandacht op te vestigen wil de leerling van Boeddha juist af van het lijden.   Daarom ben ik meer gecharmeerd van Jezus, die kletste er niet zo veel over maar ging gewoon zelf het lijden aan.  En roept daartoe ook zijn volgelingen op.  Boeddha is te theoretisch is mijn conclusie na bestudering van het boeddhisme.

Boeddha en Jezus willen allebei een rijbewijs halen, Boeddha doet alleen de theorie, Jezus doet alleen de praktijk.  Welke van de twee kun je het beste de binnenstad in sturen denk je?   Het gaat om wat er in de praktijk gebeurd.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 21-03-2024 11:18 »

Ultieme vrede is de trigger voor en van alle onvrede.
Zo eenvoudig is het.
En de middenweg is niets anders dan een strategie van angst en 'zelf'-behoud.
Wat dood is, ligt morgen ook nog te rotten..
 :)

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #92 Gepost op: 21-03-2024 13:07 »
Onzin Vrij. De ultieme vrede van Nibbana kan geen trigger zijn van onvrede. Je weet niet wat met Nibbana wordt bedoeld dus oordeel maar niet.

Wat jij zegt I am a Looser wordt wel onderkend in boeddhisme.
Het lijden aangaan dat vind ik wel lastig want wat drijft je daarin dan? En doe je dit wel uit vrije wil of ga je het lijden aan omdat je eigenlijk niet anders kan?
En waarvoor wil je lijden? De eindeloze behoeften van andere mensen vervullen die toch nooit vervuld kunnen worden en die die mensen alleen maar veeleisender maakt?

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #93 Gepost op: 21-03-2024 13:41 »
Wat ik bij Boeddha mis is een coherente filosofie waarom het gevoel van een zelf illusie is.

Het is geen kwestie van filosofie. Filosofie is slechts een opeenhoping van gedachtes die het bewustzijn bezoedelen, stof op de spiegel zogezegd. Dat het gevoel van een zelf illusie is, is volgens de Boeddha rechtstreeks te ervaren, het is een inzicht.

Maar het idee een ‘ik’ te zijn is ook slechts een gedachte, zeggen sommigen, alhoewel een vroege gedachte. Dus die kan je ook zien komen en gaan, hij is ook onderdeel van de mind en je kan hem als zodanig aan je laten passeren.

“Het juiste gebruik van de geest is in dienst van liefde, waarheid en schoonheid.”
— Nisargadatta Maharaj

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #94 Gepost op: 21-03-2024 13:52 »
Onzin Vrij. De ultieme vrede van Nibbana kan geen trigger zijn van onvrede. Je weet niet wat met Nibbana wordt bedoeld dus oordeel maar niet.

Daar ga je al beste man..
Je 'KENNIS' m.b.t. wat Nibbana wel of niet zou zijn is alreeds een trigger voor strijd en conflict.
Zoiets als nibbana heeft alleen een ogenschijnlijke werkelijkheid binnen.. dromerij.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #95 Gepost op: 21-03-2024 13:54 »
Uiteindelijk is het de vraag of verlichting voortkomt uit een pure geest, zoals de Boeddha zegt. Misschien heeft de geest er zelfs niks mee te maken, en is alleen de geest tot rust en vrede brengen genoeg.

Het je realiseren dat er eigenlijk niks in deze wereld is om te verlangen, maar veel om van te genieten en weer los te laten, is al een hele stap. Als de geest dat begrijpt, dan ben je al vrij. Dan is elk bloemetje in de tuin een gevoel van, ‘ah, dit’, en niks een gevoel van ‘ik moet hebben’ of ‘ik wil het van mij maken’.

Eigenlijk heeft het gevoel van ‘alles is een’ hetzelfde effect op de geest, als je alles bent dan is dat ook het einde van verlangen en afkeer, en komt de geest ook tot rust en vrede. Dus de unity consciousness is ook een verlichting, hetzelfde als de realisatie dat de ik een illusie is.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2024 14:02 door Bodhiboem »

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #96 Gepost op: 21-03-2024 14:29 »

Wat jij zegt I am a Looser wordt wel onderkend in boeddhisme.
Het lijden aangaan dat vind ik wel lastig want wat drijft je daarin dan? En doe je dit wel uit vrije wil of ga je het lijden aan omdat je eigenlijk niet anders kan?
En waarvoor wil je lijden? De eindeloze behoeften van andere mensen vervullen die toch nooit vervuld kunnen worden en die die mensen alleen maar veeleisender maakt?

Naar voorbeeld van Jezus hè, je kunt alleen voor een ander lijden.   Een forumlid op het Zelfkennisforum omschreef dat als het terugtrekken van het subject op het moment dat die iets wordt aangedaan.  (Er waren wel enkele heldere geesten op dat forum)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 21-03-2024 14:34 »
Wat ik bij Boeddha mis is een coherente filosofie waarom het gevoel van een zelf illusie is.

Het is geen kwestie van filosofie. Filosofie is slechts een opeenhoping van gedachtes die het bewustzijn bezoedelen, stof op de spiegel zogezegd. Dat het gevoel van een zelf illusie is, is volgens de Boeddha rechtstreeks te ervaren, het is een inzicht.

Maar het idee een ‘ik’ te zijn is ook slechts een gedachte, zeggen sommigen, alhoewel een vroege gedachte. Dus die kan je ook zien komen en gaan, hij is ook onderdeel van de mind en je kan hem als zodanig aan je laten passeren.

“Het juiste gebruik van de geest is in dienst van liefde, waarheid en schoonheid.”
— Nisargadatta Maharaj

Alle opgedane ervaringen kunnen worden samengevat in een filosofie.  Dat deze bedacht is, dat klopt.  Maar mensen die helemaal niet denken, die zijn er niet.   Je zit nog teveel in de Boeddha modus, het denken kan ook goed besteedt worden.

Het idee een 'ik' te zijn is een gedachte, maar ga eens in jezelf bezien waar dat idee door gedragen wordt.   Dan zul je er toch over na moeten denken.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 21-03-2024 14:38 »
Uiteindelijk is het de vraag of verlichting voortkomt uit een pure geest, zoals de Boeddha zegt. Misschien heeft de geest er zelfs niks mee te maken, en is alleen de geest tot rust en vrede brengen genoeg.

Het je realiseren dat er eigenlijk niks in deze wereld is om te verlangen, maar veel om van te genieten en weer los te laten, is al een hele stap. Als de geest dat begrijpt, dan ben je al vrij. Dan is elk bloemetje in de tuin een gevoel van, ‘ah, dit’, en niks een gevoel van ‘ik moet hebben’ of ‘ik wil het van mij maken’.

Eigenlijk heeft het gevoel van ‘alles is een’ hetzelfde effect op de geest, als je alles bent dan is dat ook het einde van verlangen en afkeer, en komt de geest ook tot rust en vrede. Dus de unity consciousness is ook een verlichting, hetzelfde als de realisatie dat de ik een illusie is.

Dat 'alles is een' wordt teveel als mantra en affirmatie gebruikt.   Immers, met 'alles' bedoeld men alle verschijnselen.   Het zijn juist de verschijnselen (waar we er zelf ook een van zijn) die helemaal niet 'een' zijn.  Alleen in het absolute 'niets' is alles 'een' , om de eenvoudige reden dat je dan daar bent waar niets is.    Zoals gewoonlijk komen we weer bij het 'willen' uit, de mens wil 'iets' zijn en niet 'niets' zijn.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #99 Gepost op: 21-03-2024 15:32 »

Dat 'alles is een' wordt teveel als mantra en affirmatie gebruikt.   Immers, met 'alles' bedoeld men alle verschijnselen.   Het zijn juist de verschijnselen (waar we er zelf ook een van zijn) die helemaal niet 'een' zijn.  Alleen in het absolute 'niets' is alles 'een' , om de eenvoudige reden dat je dan daar bent waar niets is.    Zoals gewoonlijk komen we weer bij het 'willen' uit, de mens wil 'iets' zijn en niet 'niets' zijn.

Ik denk dat jij hier de mist in gaat, I’m a loser. Dat de mens iets wil zijn is een drijfveer van illusie en ongeluk, geef het op en je bent gelukkig als de spiegel waar alles in verschijnt. Al die dingen die je ziet en ervaart zijn tijdelijk, ze komen en gaan. Wij doen eigenlijk niks, de geest reageert op zichzelf, en iets willen is ook al zinloos.