Auteur Topic: Materiaal, gereedschap, kennis en zin.. Selfmade man.  (gelezen 2476 keer)

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Materiaal, gereedschap, kennis en zin.. Selfmade man.
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2024 07:07 »
Eenvoud.
Vlucht.

Ik bekijk die video zelfs niet want de zoveelste die denkt dat op survival in de jungle gaan wonen zijn problemen gaat oplossen.

Illusie!

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2024 10:25 »
Vlucht.

Praktische zelfstandigheid en zintuiglijke logica..
Kortom, zelfredzaamheid.

Zo als jij het stelt ben je nogal hypocriet t.o.v. je eigen ondernemingen over de afgelopen 30 jaartjes, vind je ook niet?
Ff weg van de grote stad en het comfort, ff weg van de 'gekte'-triggers..daar is niets mis mee.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2024 11:36 »
Eenvoud.

https://youtu.be/z63znmR6Bn8?feature=shared
..
 :)

leuk , misschien een beetje ongeloofwaardig.
wie heeft een batterij van 90 dagen in de jungle.
en waarom ga je het dan opnemen,  dat is toch voorbedachte rade
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2024 12:48 »
Eenvoud.

..

Hmm ik weet het zo net niet, op je eentje leven in de jungle betekent veel tijd en energie spenderen aan overleven, survival.

Als je een beetje geld hebt dan kan je ook eenvoudig leven in een westerse samenleving, waar je rustig boeken kunt lezen en cursussen kunt volgen.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2024 13:24 »
Eenvoud.

..

Dan maak je toch een waterrad, dynamootje erop, en je hebt stroom, oplader erbij en klaar is Kees.

Voorbedachte rade begint al als we uit bed stappen, de trap af om naar de wc te gaan.. etc etc.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2024 14:03 »

Vlucht.

Praktische zelfstandigheid en zintuiglijke logica..
Kortom, zelfredzaamheid.
Ik ken er de voorbije 20 jaar persoonlijk meerdere die in een Yurt zijn gaan wonen, hier in Vlaanderen.
Anderen zijn op een berg in Portugal gaan wonen, nog anderen zijn op een zeilboot of in een camper gaan wonen.
Allemaal zijn ze er van teruggekomen, terug in een huis, terug naar Vlaanderen, al was het pas 10, 15 jaar later.
Hun gedroomde manier van leven was dan toch niet zoals ze het zich voorgesteld hadden.

Zo als jij het stelt ben je nogal hypocriet t.o.v. je eigen ondernemingen over de afgelopen 30 jaartjes, vind je ook niet?

En mijn eigen ondernemingen die zijn volgens jou wat? ;)
Laat me is raden: Jij vind holotropisch ademwerk à la Stanislav Grof waar ik 34 jaar geleden mee begon en mijn onderzoek en ervaring opdoen in psychedelica sinds eind aug. 2019 een vlucht nietwaar?

Ff weg van de grote stad en het comfort, ff weg van de 'gekte'-triggers..daar is niets mis mee.

Waar is wel wat mis mee?
Een gerealiseerde laat zich door niets meer triggeren. ;)

Men ontsnapt niet aan zichzelf door zich van de stad, de maatschappij terug te trekken onder het mom van "Praktische zelfstandigheid , zintuiglijke logica.. Kortom, zelfredzaamheid."

Tuurlijk, aan een cursus survival is niets mis. Heb er ooit ook nog aan deelgenomen.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2024 21:40 door forumbeheer »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2024 18:44 »
Eenvoud.

..

Hmm ik weet het zo net niet, op je eentje leven in de jungle betekent veel tijd en energie spenderen aan overleven, survival.

Als je een beetje geld hebt dan kan je ook eenvoudig leven in een westerse samenleving, waar je rustig boeken kunt lezen en cursussen kunt volgen.

Water dragen en hout hakken, dat houdt de geest bij de zintuigen, en kan er wezenlijke verdieping dagen.. En dat is totaal iets anders dan de zo populair gemaakte geestelijke verdieping, wat voor 99,9% gebaseerd is op conceptuele.. verzinsels.
Met de geest kun je spelen, met wat wezenlijk is niet.

Een raar zijsprongetje.
Kun je je voorstellen dat de Boeddha een nogal nors figuur is geweest?
En Jezus trekjes had om de betweter uit te hangen?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2024 22:04 »
Eenvoud.

..

Dan maak je toch een waterrad, dynamootje erop, en je hebt stroom, oplader erbij en klaar is Kees.

Voorbedachte rade begint al als we uit bed stappen, de trap af om naar de wc te gaan.. etc etc.
Als je het gaat filmen en posten op internet, is het dan nog "eenvoud".
Dat bedoelde ik met voorbedachte rade.
Maar dat had je wel door, denk ik dan.

Als je dan innerlijk bezig bent met de mogelijke gevolgen van je opnames, hoe mensen gaan reageren op jou, eventueel geld verdienen met je filmpje.  eer en roem halen uit het filmpje.
Kijk eens naar mij, kijk eens naar mijn vaardigheid.
In dat geval is het geen voorbeeld van eenvoud, maar bedrog.

Ongeloofwaardig is  bv.
Citaat
Hi, my name is Peter. I come from Singapore. Recently, because I was so bored with city life, I spent about 3 months experiencing survival and construction in the rainforest. Starting with things found in the wild and using primitive skills, follow and see my life for the past 3 months

Wie ? die verveeld is van city life, heeft in die city life voldoende vaardigheden opgedaan om op z'n eentje te surviven in de jungle ?
Met toevallig een schitterend resultaat, en volledig opgenomen .

Het volgende riekt naar een businessplan :

Citaat
our videos on Primitive Technology Idea Channel, and we will try all our best to find more idea as try to Create more videos to make your assist and more facilities.

Support me !
Paypal: tranvansontitan@gmail.com

Follow us now !
Subcribe :    / @primitivetechnologyidea 

conclusie , niks eenvoud,
welcome bij list leugen en bedrog
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-04-2024 22:56 »
Eenvoud.

..

Als je het gaat filmen en posten op internet, is het dan nog "eenvoud".
Dat bedoelde ik met voorbedachte rade.
Maar dat had je wel door, denk ik dan.

Als je dan innerlijk bezig bent met de mogelijke gevolgen van je opnames, hoe mensen gaan reageren op jou, eventueel geld verdienen met je filmpje.  eer en roem halen uit het filmpje.
Kijk eens naar mij, kijk eens naar mijn vaardigheid.
In dat geval is het geen voorbeeld van eenvoud, maar bedrog.

Ongeloofwaardig is  bv.
Citaat
Hi, my name is Peter. I come from Singapore. Recently, because I was so bored with city life, I spent about 3 months experiencing survival and construction in the rainforest. Starting with things found in the wild and using primitive skills, follow and see my life for the past 3 months

Wie ? die verveeld is van city life, heeft in die city life voldoende vaardigheden opgedaan om op z'n eentje te surviven in de jungle ?
Met toevallig een schitterend resultaat, en volledig opgenomen .

Het volgende riekt naar een businessplan :

Citaat
our videos on Primitive Technology Idea Channel, and we will try all our best to find more idea as try to Create more videos to make your assist and more facilities.

Support me !
Paypal: tranvansontitan@gmail.com

Follow us now !
Subcribe :    / @primitivetechnologyidea 

Die man in het filmpje, die al die vaardigheden toont, is de gene waar het ff om gaat.
De organisatie die dat op film vastlegt, en die op zoek gaan naar mensen en locaties waar zo iets kan worden vastgelegd, zijn diegenen die uit het stadsleven zijn vertrokken om dit soort ontmoetingen op te zoeken, dat zijn dus niet de personen die de vaardigheden zelf kennen.

Of die film crew betaald wordt door de firma list en bedrog, en zelf de credits claimen.. dat weet ik niet.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 16-04-2024 23:25 »
Ik ken er de voorbije 20 jaar persoonlijk meerdere die in een Yurt zijn gaan wonen, hier in Vlaanderen. Anderen zijn op een berg in Portugal gaan wonen, nog anderen zijn op een zeilboot of in een camper gaan wonen. Allemaal zijn ze er van teruggekomen, terug in een huis, terug naar Vlaanderen, al was het pas 10, 15 jaar later.Hun gedroomde manier van leven was dan toch niet zoals ze het zich voorgesteld hadden.

You're missing the point.

En mijn eigen ondernemingen die zijn volgens jou wat? ;)
Laat me is raden: Jij vind holotropisch ademwerk à la Stanislav Grof waar ik 34 jaar geleden mee begon en mijn onderzoek en ervaring opdoen in psychedelica sinds eind aug. 2019 een vlucht nietwaar?

holotropisch ademwerk is een psychologisch placebo.

Waar is wel wat mis mee? Een gerealiseerde laat zich door niets meer triggeren.  ;)

Een gerealiseerde laat zich nog door van alles triggeren. (Kijk naar jou, je neemt een goedje, en er wordt van alles getriggert. ;D)

Dat wat zich realiseert laat zich door niets triggeren.

Men ontsnapt niet aan zichzelf door zich van de stad, de maatschappij terug te trekken onder het mom van "Praktische zelfstandigheid , zintuiglijke logica.. Kortom, zelfredzaamheid.

Dat wordt dan ook nergens zo beweert.

Tuurlijk, aan een cursus survival is niets mis. Heb er ooit ook nog aan deelgenomen.

Fijn voor je.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 17-04-2024 13:17 »

holotropisch ademwerk is een psychologisch placebo.
Zou ik nou van de forumleiding mogen schrijven aan jou dat mij al jaren opvalt dat  jij er met je "verstand" niet helemaal bij bent en mij nogal gemankeerd overkomt zonder dat mijn post gecensureerd of verwijderd wordt? :)
We zullen zien, want Jij mocht dat eerder wel aan mij schrijven..
Zie...

@ervaringsgetuige:

Het valt mij al jaren op, dat jij er met je 'verstand" niet helemaal bij bent, op mij kom je dan ook nogal gemankeerde over..

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 17-04-2024 13:26 »

You're missing the point.
Ik mis het punt helemaal niet.
Hopen filmpjes in die stijl over "Praktische zelfstandigheid, zintuiglijke logica en zelfredzaamheid" volgens jou opYouTube te zien.

@Vrij: ...

Voila, dat is de waarheid.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 18-04-2024 10:35 »
Die man in het filmpje, die al die vaardigheden toont, is de gene waar het ff om gaat.
De organisatie die dat op film vastlegt, en die op zoek gaan naar mensen en locaties waar zo iets kan worden vastgelegd, zijn diegenen die uit het stadsleven zijn vertrokken om dit soort ontmoetingen op te zoeken, dat zijn dus niet de personen die de vaardigheden zelf kennen.

Of die film crew betaald wordt door de firma list en bedrog, en zelf de credits claimen.. dat weet ik niet.

Zo een filmpje heeft wel een bepaalde educatieve waarde voor mensen die ook wel een tijdje in het oerwoud zouden willen leven, en daar zijn er genoeg van. Survival fans, diegenen die naar mensen als Bear Grylls kijken, die krijgen daar een beetje het gevoel van “dat zou ik ook wel kunnen”, ze leven mee op het tv scherm.

Maar de realiteit is, als je zoiets zou doen dan zou je worden geconfronteerd door luiheid, onkunde, gebrek aan doorzettingsvermogen, zucht naar comfort. De meeste mensen in een huisje in Vlaanderen of Nederland zijn toch maar erg zacht geworden, op z’n meest hoeven ze een maal daags even naar de Albert Heijn voor wat vers brood en melk, werken ze hun job vaak ook part time, en worden ze de rest van de dag vermaakt door hun PlayStation of Samsung TV.

Ik denk dat de meeste mensen die dat gemakkelijke leven hebben gekend er ook wel naar terug keren, na een tripje in de jungle of in de bergen.

“Television is by nature the dominator drug par excellence. Control of content, uniformity of content, repeatability of content make it inevitably a tool of coersion, brainwashing, and manipulation.”
― Terence McKenna
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 18-04-2024 10:50 »

Zo een filmpje heeft wel een bepaalde educatieve waarde voor mensen die ook wel een tijdje in het oerwoud zouden willen leven, en daar zijn er genoeg van. Survival fans, diegenen die naar mensen als Bear Grylls kijken, die krijgen daar een beetje het gevoel van “dat zou ik ook wel kunnen”, ze leven mee op het tv scherm.

Maar de realiteit is, als je zoiets zou doen dan zou je worden geconfronteerd door luiheid, onkunde, gebrek aan doorzettingsvermogen, zucht naar comfort. De meeste mensen in een huisje in Vlaanderen of Nederland zijn toch maar erg zacht geworden, op z’n meest hoeven ze een maal daags even naar de Albert Heijn voor wat vers brood en melk, werken ze hun job vaak ook part time, en worden ze de rest van de dag vermaakt door hun PlayStation of Samsung TV.

Ik denk dat de meeste mensen die dat gemakkelijke leven hebben gekend er ook wel naar terug keren, na een tripje in de jungle of in de bergen.

“Television is by nature the dominator drug par excellence. Control of content, uniformity of content, repeatability of content make it inevitably a tool of coersion, brainwashing, and manipulation.”
― Terence McKenna

Continu begaan zijn met 'je gedachtenleven (Ik, en..) is de drug, niet de tv of wat voor media dan ook.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2024 12:58 »

― Terence McKenna
Kijk, da's is weer typisch zoiets ongenuanceerd éénzijdig van die Terence McKenna.
Hier het volledige verhaal...

Citaat
Televisie

Televisiekijken is voor miljoenen mensen over de hele wereld de populairste vrijetijdsbesteding. De doorsnee-Amerikaan heeft als hij zestig jaar wordt vijftien jaar naar een tv-scherm zitten staren. In veel andere landen bestaan vergelijkbare cijfers.

Veel mensen vinden tv-kijken ‘ontspannend’. Observeer jezelf eens nauwkeurig, dan ontdek je dat hoe langer je aandacht op het scherm gericht is, des te langer je denkactiviteit wordt opgeschort, en een groot deel van de tijd dat je naar een talkshow, een spelprogramma, komedie of zelfs de reclame kijkt worden er vrijwel geen gedachten door je verstand geproduceerd. Niet alleen herinner je je problemen niet meer, maar je bent ook tijdelijk vrij van jezelf – en wat is er meer ontspannend dan dat?

Creëert tv-kijken dan innerlijke ruimte? Word je er tegenwoordig van? Helaas is dat niet het geval. Je verstand produceert dan wel lange perioden geen gedachten, maar het heeft contact gemaakt met de denkactiviteit van het tv-programma. Het is aangesloten op de tv-versie van het collectieve verstand en denkt zijn gedachten. Je verstand is alleen inactief in de zin dat het geen gedachten produceert. Maar het neemt voortdurend gedachten en beelden op die van het tv-scherm komen. Dat wekt een tranceachtige passieve toestand op met een verhoogde gevoeligheid, vergelijkbaar met hypnose. Daarom leent het zich zo goed voor het manipuleren van de ‘publieke opinie’, zoals politici en belangengroepen maar ook adverteerders goed weten, reden dat ze miljoenen neertellen om je in die toestand van ontvankelijke onbewustheid te pakken te krijgen. Ze willen dat hun gedachten de jouwe worden, en meestal slagen ze daarin.

Als je tv-kijkt is de neiging dus groot dat je onder het denken uit zakt en er niet bovenuit stijgt. De televisie heeft dat gemeen met alcohol en bepaalde andere drugs. Het zorgt wel voor een ontlasting van je verstand, maar weer betaal je een hoge prijs: verlies van bewustzijn. Net zoals die drugs is het erg verslavend. Na een half uur of een uur zit je nog steeds te kijken, zap je nog steeds langs de kanalen. De uitknop is de enige knop die je vinger niet in kan drukken. Je kijkt nog steeds, meestal niet omdat iets interessants je aandacht heeft getrokken, maar juist omdat er niets interessants is om naar te kijken. Als je er eenmaal aan vastzit, wordt het verslavender naarmate het trivialer, betekenislozer is. Als het interessant was, je tot denken zou aanzetten, zou het je verstand prikkelen om weer zelf te gaan denken, wat bewuster is en daarom beter dan een door de tv opgewekte trance. Je aandacht zou dan niet meer helemaal gevangen zijn door de beelden op het scherm.

Als de inhoud van het programma een bepaalde kwaliteit heeft, kan dat het hypnotische, verdovende effect van het medium tv tot op zekere hoogte neutraliseren en zelfs tenietdoen.
Er zijn programma’s waar veel mensen enorm veel aan hebben gehad, die hun leven ten goede hebben veranderd, hun hart openden, hen bewuster maakten. Zelfs sommige comedyseries kunnen, ook al gaan ze over niets in het bijzonder, onbedoeld spiritueel zijn door een karikaturale versie van de menselijke dwaasheid en het ego te laten zien. Ze leren ons niet alles zo serieus te nemen, het leven wat luchthartiger te benaderen, en boven alles leren ze ons iets door ons aan het lachen te maken.
Lachen is buitengewoon bevrijdend en helend. De meeste tv-programma’s worden echter beheerst door mensen die volkomen bestuurd worden door het ego en zo wordt de bijbedoeling van de tv macht over je te krijgen door je in slaap te sussen, dat wil zeggen, je onbewust te maken. Toch heeft het medium televisie een enorm nog onontdekt potentieel.

Vermijd programma’s en reclame die je overvallen met elkaar elke twee of drie seconden of nog sneller opvolgende beelden. Te veel tv-kijken en vooral zulke programma’s zijn in hoge mate verantwoordelijk voor de aandachtsstoornis ADHD, een mentale stoornis die wereldwijd miljoenen kinderen treft. Door een korte aandachtsboog worden al je waarnemingen en relaties oppervlakkig en onbevredigend. Alles wat je doet, alles wat je in die toestand onderneemt, mist kwaliteit omdat voor kwaliteit aandacht nodig is.

Van vaak en langdurig tv-kijken word je niet alleen onbewust, het zet ook aan tot passiviteit en zuigt je energie uit je. Kijk daarom liever naar de programma’s die je wilt zien in plaats van zomaar te kijken. Voel, wanneer je daaraan denkt, tijdens het kijken de levendigheid in je lichaam. Je kunt je ook af en toe bewust worden van je ademhaling. Kijk regelmatig weg van het scherm, zodat het je visuele centrum niet helemaal gaat beheersen. Zet het geluid niet harder dan nodig, zodat de tv je niet door het geluid overweldigt. Zet het geluid tijdens de reclame uit met de mute-knop. Zorg ervoor dat je niet direct gaat slapen als je de tv hebt uitgezet of, erger, in slaap valt terwijl de tv nog aan staat.

Fragment uit: Een nieuwe aarde
Eckhart Tolle

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 20-04-2024 08:48 »

― Terence McKenna
Kijk, da's is weer typisch zoiets ongenuanceerd éénzijdig van die Terence McKenna.
Hier het volledige verhaal...

Citaat
Lang citaat van Eckhart Tolle over televisie

Lees jij die citaten wel die je plaatst? Eckhart geeft Terence hier gelijk, en het zinnetje dat jij eruit licht gaat over de uitzonderingen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 20-04-2024 11:59 »
Lees jij die citaten wel die je plaatst? Eckhart geeft Terence hier gelijk, en het zinnetje dat jij eruit licht gaat over de uitzonderingen.
Je snapt het niet hé.  ::)

Stoommachines,
vlieg-tuigen,
radio,
Tele-visie,
atoomsplitsing,
computers,
internet,
...
noem maar op wat de mens nog allemaal uitgevonden heeft en nog zal uitvinden, is op zich allemaal neutraal, het is hoe de mens ermee omgaat, waarvoor hij het gebruikt.

Dat Tele-visie van nature de dominante drug bij uitstek is zoals Terence McKenna - waar jij zo'n fan van bent -  beweert is dus niet juist.
Eckhart Tolle geeft Terence McKenna dus helemaal geen gelijk.
Wat Eckhart Tolle zegt is dat mensen alcohol, drugs, seks, eten, werk, televisiekijken en zelfs boodschappen doen gebruiken als een soort verdoving, in een onbewuste poging van het fundamentele onbehagen af te komen.
Lees zelf...

Citaat
Strategieën van het verstand om het Nu uit de weg te gaan

Gewone onbewustheid en diepe onbewustheid

Vraagsteller: Wat bedoel je met verschillende niveaus van onbewustheid?

Eckhart Tolle: Zoals je waarschijnlijk wel weet, wissel je tijdens de slaap voortdurend tussen de fasen van droomloze slaap en de droomtoestand. Net zo wisselen de meeste mensen als ze wakker zijn alleen maar tussen de gewone onbewustheid en diepe onbewustheid. Wat ik gewone onbewustheid noem betekent dat je je identificeert met je denkprocessen, emoties, reacties, verlangens en antipathieën. Voor de meeste mensen is dit de gewone toestand. In die toestand word je geleefd door het ik-zuchtige verstand en ben je je niet bewust van Zijn. Het is geen toestand van acute pijn of ongelukkigheid maar een bijna continu laag niveau van onbehagen, ontevredenheid, verveling en nervositeit – een soort achtergrondruis.
Je beseft dit waarschijnlijk niet omdat het in zo sterke mate onderdeel van je ‘gewone’ leven is, net zoals je je niet bewust bent van een voortdurend zacht achtergrondgeluid, bijvoorbeeld het gezoem van de airconditioning, tot het ophoudt. En als het opeens stopt, geeft dat een gevoel van opluchting.

Veel mensen gebruiken alcohol, drugs, seks, eten, werk, televisiekijken en zelfs boodschappen doen als een soort verdoving, in een onbewuste poging van het fundamentele onbehagen af te komen. Als dat gebeurt, kan een gewone handeling die met mate verricht heel plezierig kan zijn, iets verslavends of dwangmatigs krijgen en het enige wat je er dan nog mee bereikt is een uiterst kortdurende verlichting van de symptomen.

bron: Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'De kracht van het nu'.
En wat jouw quoot van die Terence McKenna over televisie betreft, dat is blijkbaar een bekende van hem want Google's Artificiële-intelligentie herkent die quoot meteen zonder dat ik de naam Terence McKenna erbij zet.
Zie...

Citaat
Is Television is by nature the dominator drug par excellence?

This is an interesting quote attributed to Terence McKenna, a scholar known for his ideas about psychedelics and technology. The idea is that television, by its very design, can be a powerful tool for control and manipulation. Here's a breakdown of the argument:

- Control of Content: Television allows a small number of broadcasters to control a large amount of information being disseminated. This can limit the diversity of viewpoints viewers are exposed to.
Uniformity of Content: There's a pressure towards creating content that appeals to a broad audience, which can lead to homogenization and a lack of challenging or thought-provoking programming.
- Repeatability of Content: Information and messages can be broadcast repeatedly, potentially reinforcing certain ideas or narratives.

These factors do raise concerns about the potential influence of television.  However, there are also counter-arguments to consider:

- Critical Viewing: People are capable of critically evaluating what they see on television and forming their own opinions.
- Educational Programming: Television can be a valuable source of information and education.
- Evolving Landscape: The media landscape has become more diverse with the rise of streaming services, cable channels, and the internet, offering viewers more choices.

Whether television is truly a "dominator drug" is a complex question. It certainly has the potential to be a powerful tool, but it's up to viewers to be critical consumers of the information they receive.
Zijn alcohol, drugs, seks, eten, werk, of boodschappen doen, van nature de dominante drug bij uitstek???
Antwoord: NEE.
Televisiekijken is dat dus ook niet, tenzij gebruikt als strategie van het verstand om het Nu uit de weg te gaan.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 20-04-2024 16:41 »
Ik begin aan je verstand te twijfelen, Boni.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 21-04-2024 13:15 »
Ik begin aan je verstand te twijfelen, Boni.
Nou, dan blijf jij maar lekker zoals Terence McKenna geloven dat Tele-visie van nature de dominante drug bij uitstek is hé.
Aan wat die Terence McKenna met zijn verstand door een overdaad aan psychedelica heeft aangevangen twijfel ik geen moment!
Als je machine-elfjes begint te zien zoals hij is de grond duidelijk onder je voeten weg.  ::)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 21-04-2024 14:41 »
― Terence McKenna
Als die Terence McKenna nu nog zou leven beweerde hij vast dat de smartphone by nature the dominator drug par excellence is.  ;D