Maar feit is, dat wij de uiteindelijke evolutie zijn van al onze voorouders, en wellicht zelfs van het leven van nog verder terug. Dat ligt verankerd in onze genen.
Dit herken ik ook in boeddhistische boodschappen.
Je maakt deel uit van de evolutie. Je ontvangt en je geeft verder.
De beginnende waarheidzoeker slaat op de vlucht, wil ontsnappen aan de realiteit en zoekt een nieuwe, betere realiteit. Ik wil.
En dan blijkt je kunt niet ontsnappen aan de realiteit. Maar ook dat je jezelf niet kunt verliezen. Na de dood is het "ik" verhaal niet gedaan. In de evolutie ontstaan steeds weer opnieuw "ik" verhalen.
Willen ontsnappen is zinloos.
Duizend en één vragen kunnen in het hoofd tollen.
Waar gaat de evolutie naartoe ?
Waar komt het vandaan ? wat is de zin van dit alles ?
In de boeddhistische boodschappen is te herkennen: omarm de realiteit, loop niet weg van je verantwoordelijkheid, draag ook een deel van de last.
Het ultieme symbool van de bevrijding is boeddha.
De beginnende waarheidzoeker verlangt ernaar om boeddha te worden.
Toch lijkt me de boeddhistische boodschap iets complexer.
Namelijk dat overal waar boeddha verschijnt, dat jij het bent.
Je inspanningen gaan niet verloren, ze komen terecht in de evolutie.
De beginnende waarheidzoeker wil de vrucht van de inspanningen in dit leven, hier en nu plukken.
En ja de vrucht van de boeddhistische spirit kun je reeds in dit leven, hier en nu plukken. Maar dan als mens, menselijk, beperkt zoals de mens is.
Van willen ontsnappen, naar willen dragen.
Van de realiteit afwijzen naar de realiteit omarmen.
Van hebzuchtig streven naar delen van het gemeenschappelijke lot.
Van boos op jezelf, de ander en alles en iedereen naar de hand uitsteken naar jezelf, de ander en alles en iedereen.
In boeddhistische boodschappen spreekt men het verschijnen van boeddha in de wereld.
We kunnen erover fantaseren en allerlei fantastische dingen aan toeschrijven.
Maar de essentie lijkt me toch de boodschap te zijn dat jij het bent die daar verschijnt, hoewel je het hier en nu niet zo ervaart.
Net zoals je jezelf nu als ik ervaart of de zogenaamde ander zich als ik ervaart.
Je bent niet alleen deel van de evolutie van het leven, neen, je bent ook het leven zelf.
Je krijgt een last om te dragen en een troost.