Auteur Topic: Tantra, wat is dat?  (gelezen 3387 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Tantra, wat is dat?
« Gepost op: 02-05-2024 10:39 »
Ik ben het onderwerp Tantra een beetje aan het verkennen, hebben jullie er ervaring mee?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Tantra, wat is dat?
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2024 17:37 »
Ik ben het onderwerp Tantra een beetje aan het verkennen, hebben jullie er ervaring mee?

Tantra gebruikt alles op het pad, ook zaken die we in de sutra-weg eerder gaan onderdrukken, zoals sex/lust, kwaadheid/woede, sterke overweldigende energieën.

Behalve de zachtere methodes, kunnen ze je energie systeem danig in de war brengen en dus zelfs schadelijk zijn, daarom best altijd onder deskundige begeleiding beoefenen.

Ik heb er wat ervaring mee, zowel met Hindu Tantra (seksuele energie controleren, sturen en gebruiken), als Vajrayana Tantra (ademhaling, mantra’s, visualisaties, energie in centrale kanaal brengen, Tummo, Powa, Droomyoga, Yidam praktijk…). Heb er mijn vingers ook aan verbrand. Ben er dus voorzichtig mee. Ik gebruik het enkel nog als zachte (niet-geforceerde) ondersteuning voor Dzogchen (wat geen Tantra nodig heeft, maar er wel goed mee samengaat ter ondersteuning).

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2024 17:53 »

Ik heb er wat ervaring mee, zowel met Hindu Tantra (seksuele energie controleren, sturen en gebruiken), als Vajrayana Tantra (ademhaling, mantra’s, visualisaties, energie in centrale kanaal brengen, Tummo, Powa, Droomyoga, Yidam praktijk…). Heb er mijn vingers ook aan verbrand. Ben er dus voorzichtig mee.
Je vinger verbranden aan tantra?
Dan ben je toch niet goed bezig geweest hoor.
Ik ben er veel mee bezig geweest, meer dan 30 jaar geleden al mee begonnen, en heb geen verbrande vingers. 8)

Citaat

Citaten van Osho over Tantra

Tantra is de wetenschap om een gewone geliefde in een soulmate te transformeren

“In het Oosten hebben we een wetenschap ontwikkeld: als je geen soulmate kunt vinden, kun je er één maken. En dat is de wetenschap van Tantra. Het vinden van een soulmate houdt in, dat je met diegene met alle zeven chakra’s op één lijn zit. Dat is iets onmogelijks. Zo nu en dan is er een Krishna en een Radha, een Shiva en een Shakti. En als het gebeurt, is het geweldig mooi. Maar het is net als een bliksem - je kunt er niet van op aan. Als je de bijbel lezen wilt, kun je er niet verzekerd van zijn dat als er een bliksem is, jij lezen kunt. De bliksem is een natuurlijk verschijnsel, maar niet betrouwbaar.

Als je wacht op je natuurlijke soulmate, is het net zoals wachten op de bliksem, zodat je de bijbel kunt lezen. En veel lezen kun je ook niet. Een moment, en tegen de tijd dat je de bijbel hebt opengeslagen, is het weg.

Tantra is om die reden in het leven geroepen. Tantra is een wetenschappelijke benadering. Tantra is alchemie; het kan je energiecentra transformeren, het kan de centra van de ander transformeren, het kan een ritme en harmonie tussen jou en je geliefde teweegbrengen. Dat is de schoonheid van Tantra. Het is net alsof je elektriciteit in je huis aanlegt. Dan kun je het aan of uit zetten wanneer je maar wilt. En je kunt het voor duizend en één dingen gebruiken: het kan je kamer koelen, het kan je kamer verwarmen. Dan is het een wonder. Deze zeven centra in je zijn niets anders dan centra van lichaamsenergie. Dus als ik het over bliksem heb, neem het dan niet enkel symbolisch - ik bedoel het letterlijk.

Er bestaat een subtiele stroom van elektriciteit in je lichaam, heel subtiel. Hoe subtieler het is, hoe dieper het gaat. Het is niet erg zichtbaar. Wetenschappers zeggen dat als alle energie die in je lichaam zit wordt samengebundeld, het een vijf watt lamp kan laten branden, wat niet veel is. Kwantitatief is het niet veel, kwantitatief is het atoom niet veel, maar kwalitatief ... als het explodeert, heeft het gigantisch veel energie in zich.

Deze zeven centra, deze zeven chakra’s, waar Yoga en Tantra het eeuwenlang over hebben gehad, zijn niets anders dan vijf bundels van je energiestroom in je lichaam. Ze kunnen veranderd worden; ze kunnen anders gearrangeerd worden. Ze kunnen een nieuwe vorm aannemen. Twee geliefden kunnen zo diep getransformeerd worden dat al hun zeven chakra's op één lijn kunnen komen.

Tantra is de wetenschap om een gewone geliefde in soulmate te transformeren. En dat is de pracht van Tantra. Het kan de hele aarde transformeren; het kan elk paar in zielsverwanten transformeren.”

Osho,  Philosophia Perennis, Vol. 1, Talk #8

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #3 Gepost op: 02-05-2024 18:12 »
Tantra, in welke lijn bijvoorbeeld ook Meester Tilopa en zijn leerling Naropa horen, is over het algemeen een meegaan met het leven, het los en natuurlijk volgen van de stroom des levens. Dat lijkt makkelijk, en gemakkelijk is in deze stroming juist, maar de mens zit helaas zo in elkaar, dat hij of zij van dat wat simpel is nog iets erg ingewikkelds kan maken.

Het beheersen van energieën is inderdaad linke soep, als je niet precies weet wat je doet. Vooral de beheersing of het bewust leiden van seksuele energie is bij uitstek gevaarlijk. Begeleiding is dan geïndiceerd. Seks is een vrije en goede energie, maar de mens heeft daar altijd op de één of andere wijze problemen mee. Het voert te ver om dit allemaal te gaan uitleggen, maar waar het op neer komt, is allereerst seks te beschouwen als iets wat je dient te accepteren voor wat het is. Er echt van genieten kunnen veel mensen niet, en de mens ervaart seks als iets dierlijks. Maar desondanks is het een krachtige en eigenlijk onschuldige energie, die nooit gebruikt mag worden ten nadele van de ander.

Tantra maakt gebruik van seks, op een meditatieve manier. Niks snel tot een orgasme komen, maar dit juist op een vriendelijke manier uitstellen. Je kunt meditatieve seks als een spirituele deur gebruiken, alhoewel dit niet zo eenvoudig is. Vooralsnog moet je alle voorbehoud ten opzichte van seks los laten. Want we zitten vol van allerlei schuldgevoelens en remmingen. Zonder volledig open te staan voor de eigen seksualiteit (en die van je eventuele partner) is niets mogelijk binnen de Tantra.
« Laatst bewerkt op: 02-05-2024 18:15 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2024 21:03 »
Tantra, in welke lijn bijvoorbeeld ook Meester Tilopa en zijn leerling Naropa horen, is over het algemeen een meegaan met het leven, het los en natuurlijk volgen van de stroom des levens. Dat lijkt makkelijk, en gemakkelijk is in deze stroming juist, maar de mens zit helaas zo in elkaar, dat hij of zij van dat wat simpel is nog iets erg ingewikkelds kan maken.

Het lijkt mij correcter het meegaan met het leven, het los en natuurljk volgen van de stroom van het leven, enz... in veband te brengen met Mahamudra, dan met Tantra. Tilopa is de geestelijke vader van Mahamudra, toch hoe het via Naropa in het Tibetaans Boeddhisme is terrecht gekomen.

In het Tibetaans boeddhisme verwijst Mahamudra naar het realiseren van de aard van de geest en de uiteindelijke realiteit. De directe realisatie van de aard van de eigen geest of bewustzijn, voorbij conceptueel denken en dualistische percepties.

Mahamudra-meditatie is als het rusten in de aard van de geest, het observeren van gedachten, gevoelens en percepties zonder hechting, en zo de ware aard van de realiteit direct te ervaren. Dit sluit wel degelijk aan bij een meegaan met en het zonder trekken en afstoten volgen van de natuurlijke stroom van het leven.

Tantra (binnen Vajrajana) daarentegen, waaronder ook de 6 yoga's van Naropa vallen, hoewel zij wel voorbereiden op Mahamudra, gaat eerder om het met kracht lichamelijk (ademhaling, houding, contracties) en mentaal (visualisatie) sturen van allerlei energieen. Tummo, één van de zes yoga's van Naropa bijvoorbeeld, behelst ingrijpende modulaties van de ademhaling en allerlei geforceerde inademhalingen en onnatuurlijke manieren van vasthouden van de adem, om deze dan met grote kracht weer los te laten om zo het innerlijke vuur aan te wakkeren en doorheen het centrale kanaal te sturen zodat daar allerlei blokkades kunnen wegbranden.

Ook gaat het in de traditie van Tilopa en Naropa niet zo expliciet over seksuele energie, hoewel deze zeker ook gebruikt wordt, maar eerder over hoe alle enegrieen, zowel die van lust, als woede, kracht en vuur gebundeld kunnen worden en door het centrale kanaal gestuurd kunnen worden. Dit gaat niet echt over genieten van sex of meegaan met de flow. Het gaat eerder om het met kracht doorbreken van de geconditioneerde aangeleerde flows die het herkennen van onze ware aard belemmeren.

Het beheersen van energieën is inderdaad linke soep, als je niet precies weet wat je doet. Vooral de beheersing of het bewust leiden van seksuele energie is bij uitstek gevaarlijk. Begeleiding is dan geïndiceerd.

Eens.

Seks is een vrije en goede energie, maar de mens heeft daar altijd op de één of andere wijze problemen mee. Het voert te ver om dit allemaal te gaan uitleggen, maar waar het op neer komt, is allereerst seks te beschouwen als iets wat je dient te accepteren voor wat het is. Er echt van genieten kunnen veel mensen niet, en de mens ervaart seks als iets dierlijks. Maar desondanks is het een krachtige en eigenlijk onschuldige energie, die nooit gebruikt mag worden ten nadele van de ander.

Tantra maakt gebruik van seks, op een meditatieve manier. Niks snel tot een orgasme komen, maar dit juist op een vriendelijke manier uitstellen. Je kunt meditatieve seks als een spirituele deur gebruiken, alhoewel dit niet zo eenvoudig is. Vooralsnog moet je alle voorbehoud ten opzichte van seks los laten. Want we zitten vol van allerlei schuldgevoelens en remmingen. Zonder volledig open te staan voor de eigen seksualiteit (en die van je eventuele partner) is niets mogelijk binnen de Tantra.

Helemaal mee eens voor wat betreft Tantra in de hindu traditie. Voor wat Tantra binnen Vajrajana betreft, behelst dit veel meer dan de sexuele energie. En, als toch wel wezenlijk onderdeel ervan, gaat het dan niet om de sex zelf, maar om de sexuele energie, hoewel bij het opwekken ervan natuurlijk wel sex zijn plaats kan hebben.

Voor het hebben van sex op een meer spiritueel niveau, en het loskomen van alle voorbehoud, schuldgevoel en remmingen er rond, wat ik even waardevol vind, ga je veel meer vinden in de hindu Tantra traditie. Zeker waardevol, maar niet te verwarren met de Tantra's in Vajrayana (Tibetaans Boeddhisme).

Wat mij betreft kunnen ze elkaar goed aanvullen, maar ik hou ervan ze niet door elkaar te slaan in de beschrijving ervan. Dat is misschien wel een autistisch trekje van mij, dus excuses als ik hier even verelend doe.
« Laatst bewerkt op: 02-05-2024 21:08 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-05-2024 23:20 »

Seksuele energie is niets anders dan levensenergie, moet die beheerst worden, heeft men daar begeleiding voor nodig?

Seksuele energie en manifesteren
Aug 04, 2022

Mag jij vrij bewegen in jouw lijf? Of ben je op je hoede? Wil je liever controle dan je over te geven aan het dansen in het leven? De drukte van het leven haalt ons soms in en we vertrekken daarmee volledig uit ons lijf. De zelfliefde verdwijnt en kritiek voor jezelf en anderen komt er voor terug. Je bent moe en de sprankeling is verloren. Ook in je relatie(s). Maar wat als je weer leert spelen(s)? Je vrij voelt om te dansen en je de energie voelt stromen in heel je lijf. Je volledig vrij leert vrijen met jezelf en de ander? Jij je bewust bent van wie je bent en er volledig van houdt. Zelfliefde en zachtheid je de weg wijst? Wat als jij weer helemaal vrouw mag zijn. Sensueel mag zijn? Wanneer je weer vertrouwt en jezelf overgeeft. Je schouders omlaag en je energie omhoog. Volledig leven in je lijf. Wat als je deze gedachtes zou toelaten? Welke vrouw zou jij dan zijn?

Voor iedereen die thuis is in tantra weet dat seksuele energie rondcirkelt in ons hele lichaam, sterker nog wij zijn seksuele energie. En we kunnen al deze energie omzetten naar liefdesenergie. Hartenenergie.

Seksuele energie is niets anders dan levensenergie, die via onze ruggengraat en navel gebied door ons lijf verspreidt. Het mooie is dat we deze levensenergie op zoveel verschillende manieren kunnen opwekken. Via sensueel zoenen bv. Waar alle neuronen aangaan in je lichaam. Dansen vanuit je bekken waar onze levenslust zit opgeslagen.
Of kundalini yoga waar we levensenergie vrij maken.

Zelfs een intiem gesprek waar je elkaar echt kunt zien komt qi, kundalini, seksuele energie vrij. En waarom we dat zo lekker vinden? Omdat we in ware essentie levensenergie zijn. We lekken alleen energie, door in situaties te blijven waarin we hard moeten werken, waar het niet als vanzelf stroomt.
Door in werk, relaties of vriendschappen te blijven die ons niet laten stralen maar ons er afgemat laten uitzien, of ons doen laten voelen. Jij staat aan het roer van deze levensenergie in hoe je het leven ontmoet. Kijk maar eens rond, je ziet wie er volop vrijt en vrijuit met zichzelf danst. Wie geniet van het kleine om zich heen en van binnenuit straalt.

Seksuele energie is wie wij zijn, het zit dus in ons. We zijn er vaak alleen zo bang voor geworden omdat we het linken aan seks. Wat kan, maar niet hoeft. En over seks gesproken. Wat is het eerste wat je daarbij denkt? Seksuele energie kun je omzetten naar sensualiteit. En sensualiteit gaat over vrij zijn, bewustzijn en zelfliefde. Het is de motor die alles aanslingert. Het houdt je energie hoog en daarmee trek je dingen naar je toe waar je naar verlangt. Seksuele energie staat aan het begin en einde van manifesteren. Zo krachtig is het! En het mooie van dit alles is dat je bewust met jouw lijf het leven in jezelf weer kunt aanwakkeren. Het vuur in jou! In de podcast van deze week neem ik je mee hoe je van seksuele energie naar sensuele energie kunt komen en wat dat met manifesteren te maken heeft.

https://www.raafwerk.nl/blog/seksuele-energie-en-manifesteren[/quote]

« Laatst bewerkt op: 04-05-2024 21:35 door forumbeheer »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 03-05-2024 09:19 »
Tja je mag het zien zoals je wilt, en een onderscheid proberen te maken tussen Mahamudra en Tantra, maar het verwantschap is groter dan je denkt. Maar dat geeft niet, ik zie dus een minder strikt onderscheid.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 03-05-2024 11:32 »
Voor alle duidelijkheid. Het is niet zozeer zoals ik het zie, maar hoe het traditioneel binnen Tibetaans boeddhisme wordt uiteengezet. Waarbij Tantra het pad van middelen is (maakt gebruik van diverse rituelen, visualisaties, mantra’s en fysieke oefeningen als middelen om het bewustzijn te transformeren en zo spirituele realisatie te bereiken), terwijl Mahamudra het pad van direct inzicht of van het resultaat is (het directe inzicht in de ultieme aard van bewustzijn, zoals het al is, zonder de noodzaak het te gaan transformeren met actieve en methodische benaderingen).

De vraag “wat is Tantra” vraagt wel een verduidelijking hiervan. Wat niet wil zeggen dat ze geen grote verwantschap hebben. Juist wel. Tantra, het uitzuiveren van heel wat troep die het directe inzicht verhinderd, maakt vaak dat Mahamudra maar direct herkend kan worden. Daarom worden ze vaak samen beoefend. Dit is dankzij Naropa die belangrijke tantrische elementen integreerde in de Mahamudra-traditie die hij doorgekregen had van Tilopa. Dus ja… ze mogen wat mij betreft naadloos in elkaar overgaan bij jou, helemaal goed zelfs. Maar om deze naadloze overgang dan als Tantra op zich te gaan voorstellen, dat voelt voor mij niet correct en mogelijks verwarrend. Want in de overgrote meerderheid wordt Tantra op zichzelf beschreven, en wel degelijk als allerlei indringende, ingrijpende, transformerende methoden en dus niet als een “go with the flow”.

Maar mooi als dat voor jou mooi samenblend! Voor mij trouwens ook (de zachtere, minder ingrijpen, forcerende Tantra als ondersteuning voor het meer directere inzicht van Mahamudra/Dzogchen).

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2024 13:03 »
Bedankt voor je toelichting. Je gaat er nogal op door, maar dat maakt mij niks uit. Jij benadrukt de verschillen tussen Mahamudra en Tantra, ik zeg dat ze zeer aan elkaar verwant zijn. Of wat ik schrijf verwarrend of zelfs niet correct kan of zou zijn, dat zal dan wel. Dat is voor mij niet interessant. Als mensen er toelichting op wensen, kan dat altijd. Maar ik ga me niet bij voorbaat zorgen maken of hoe iemand iets opvat. Mensen kunnen vragen stellen of gewoon zelf de geschriften nalezen.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2024 15:22 »
Graag gedaan!

Ik heb wel een vraag. Welke ervaring heb je met Tantra? Wat heb je beoefend? Heb je een leraar gehad die je begeleidt heeft?

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2024 15:28 »
Dank jullie allebei, het heeft wel het een en ander verduidelijkt. Ik denk dat ik de Tantra nog eventjes laat liggen.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2024 16:45 »
Graag gedaan!

Ik heb wel een vraag. Welke ervaring heb je met Tantra? Wat heb je beoefend? Heb je een leraar gehad die je begeleidt heeft?

Ik heb ooit een Zen Leraar gehad, lang geleden zelfs. Die bestudeerde de Tantra, en gaf lezingen over deze spirituele stroming. En hij had veel op met Mahamudra en de relatie met Zen, maar ook met Tantrisme. Ik heb daar dus wel het een en ander door meegekregen en diverse methoden toegepast. De seksuele (lichamelijke) variant is uiteraard het beste te doen met een partner, waarbij je volkomen open kunt zijn, en je partner uiteraard ook. Dat vergt nogal wat voorbereiding, zodat je elkaar echt helemaal kunt vertrouwen en op elkaar raakt ingespeeld.

Er wordt vaak neerbuigend gedaan over de seksuele Tantra, maar mensen weten niet waar ze over oordelen. Het is geen ordinair partijtje zwelgen, maar echt een geheiligd samenkomen. Als je niet voldoende open bent voor je partner, volkomen open zelfs, dan zul je er weinig aan hebben. Op de televisie zie je soms mensen die beweren zich met Tantra bezig te houden, maar dat is in mijn optiek allemaal maar lariekoek, wat ze allemaal beweren.

En de seksuele variant is maar een klein deel van wat Tantra is. Alhoewel daar eigenlijk veel te veel de aandacht naartoe gaat. Ten onrechte dus.
« Laatst bewerkt op: 03-05-2024 16:48 door Buddha Amitabha »

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2024 17:32 »
Graag gedaan Boddhiboom en bedankt voor het delen van je ervaring BA.
Ik zou er nog dieper op ingaan, maar vermits Bodhiboom het voorlopig laat liggen, laat ik het verder ook liever liggen.

Wel fijn dat je een Zen meester gevonden had die zich in zulke zaken verdiept had.
Voor Tantrische seks heb ik nooit begeleiding gevonden, maar er toch wel een eigen weg in gevonden, zonder problemen tegen te komen. Voor Tummo had ik wel begeleiding gevonden en toch heb ik daar mijn vingers aan verbrand. Dus, zo zie je maar.

Ik ben blij dat het één en ander duidelijk is voor je, Boddhiboom, maar hoop dat we je niet teveel hebben afgeraden.
Het is wel een boeiend facet van het Boeddhistische en bredere kleurenpallet. En alles wat je zacht doet, niet te geforceerd, kan wel degelijk geintegreerd worden in de eigen weg, zonder al teveel risico's.
Het risico om je huis te verlaten en overreden worden in het verkeer is nog altijd hoger, gelukkig blijven we toch niet thuis.

Gegroet!
« Laatst bewerkt op: 03-05-2024 17:34 door Steve »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 03-05-2024 19:13 »
Het kwam op mijn weg via een vriend, dus ik dacht ik kijk even, maar ik geloof dat er eerst wat andere wegen te bewandelen zijn.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 03-05-2024 21:23 »

Ik zou er nog dieper op ingaan, maar vermits Bodhiboom het voorlopig laat liggen, laat ik het verder ook liever liggen.

Ok, ter afronding over de discussie eindig ik dan met wat van U.G. Krishnamurti dewelke wel gesmaakt wordt door Bodhiboem.
zie...

Citaat

Q: So all the techniques, the ancient techniques of meditation, Yoga, Tantra, Zen, Buddhism, Catholicism, you name it - have they alle failed?

U.G: All of them have totally failed. Otherwise we wouldn’t be where we are today. If there is anything to their claims, we would have created a better and happier world. But we are not ready to accept the fact that it is they which are responsible for creating the sorry mess that we are al facing today.

We have to revise all our ideas about this whole business of sex. We give a tremendous importance tot sex, and so the denial of it becomes such and obsession with people.
In India they even moved away from that denial and created what is called Tantric sex.
It was the highest pleasure that human beings could have.  Sex through Tantra was considered the highest.
We have in India all that nonsense — the temples, and then a temple for the bull, a symbol of virility.
All these were admired and worshiped.
This is the other extreme (to denial of sex): Indulgence in sex became a spiritual pursuit. They talked of achieving spiritual goals, enlightenment, or what have you, through sex, and called in Tantric sex.

Whether it is ordinary sex or Tantric sex, or you go and have sex with a prostitute, it's all the same.

bron: No Way Out (ebook), U.G. Krishnamurti | 4066338117175 | Boeken | bol

No Way Out = the way out! 8)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 03-05-2024 21:36 »

Wacht jongens, we gaan er nog even dieper op in met de hulp van Google's Artificiële-intelligentie. De universiteiten kunnen zich al geen wetenschappelijk onderzoek meer voorstellen zonder Artificiële-intelligentie, dus wij ook niet.
Zie hier...

Citaat
Onderscheid tussen Mahamudra en Tantra

Mahamudra en Tantra zijn beide paden binnen het Tibetaans boeddhisme die leiden tot verlichting, maar ze verschillen op een aantal belangrijke punten:

Doel:

- Mahamudra: Gericht op het direct waarnemen van de ware aard van de geest, leegte (afwezigheid van inherente existentie) en het bereiken van verlichting.
- Tantra: Gebruikt krachtige methoden om de Boeddhanatuur te ontwaken en verlichting te bereiken, met name door middel van visualisatie, mantra's en energetische oefeningen.

Methode:

- Mahamudra: Meditatiepraktijk die gericht is op het cultiveren van bewustzijn en directe waarneming van leegte. Kan binnen zowel Sutra (geleidelijke cultivatie) als Tantra (behendige middelen) worden beoefend.
- Tantra: Maakt gebruik van visualisatie, mantra's, rituelen en energetische oefeningen om de geest te transformeren en verlichting te bereiken. Heeft verschillende niveaus met toenemende complexiteit.

Relatie:

- Tantra kan Mahamudra-meditatie versterken door toegang te geven tot subtiele gemoedstoestanden die essentieel zijn voor de praktijk, zoals de "heldere lichte geest".
- De heldere lichte geest wordt dan gebruikt om leegte direct waar te nemen, een kernprincipe van Mahamudra.
- Mahamudra-onderwijs binnen Tantra omvat vaak deity yoga (visualisatie van een Boeddha) naast meditatiepraktijken.

Belangrijke punten:

- Mahamudra is op zichzelf niet inherent tantrisch, maar tantrische praktijken kunnen Mahamudra-meditatie verbeteren.
- Tantra biedt behendige middelen om de doelen van Mahamudra te bereiken.
- Beide paden leiden tot het uiteindelijke doel van verlichting.

Samenvattend:

- Mahamudra is een meditatieve praktijk gericht op directe realisatie van leegte en verlichting.
- Tantra is een breder pad met diverse methoden, waaronder Mahamudra-meditatie, om verlichting te bereiken.
- Tantra kan Mahamudra versterken door toegang te geven tot subtiele gemoedstoestanden en behendige middelen te bieden.

Naast de bovenstaande punten is het belangrijk op te merken dat Mahamudra en Tantra complexe onderwerpen zijn met diepe filosofische en praktische aspecten. Dit is slechts een beknopte samenvatting om de basisverschillen te illustreren. Voor een diepgaander begrip is het raadzaam om te studeren met gekwalificeerde leraren en teksten uit de Tibetaanse boeddhistische traditie.
« Laatst bewerkt op: 04-05-2024 21:37 door forumbeheer »

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 03-05-2024 22:11 »
Prettige wandeling gewenst!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 03-05-2024 23:34 »
« Laatst bewerkt op: 04-05-2024 21:38 door forumbeheer »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 04-05-2024 13:41 »
Ik heb namelijk wel met wat spontaan verrijzende lichaams energieën te maken, tintelingen die op gedachten reageren waarvan ik dacht, dat zou met Tantra te maken kunnen hebben.

Maar nu weet ik niet of ik er goed aan doe om er verder mee te gaan.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 04-05-2024 21:42 »
Energie reageert misschien wel op gedachten, maar kan je niet echt goed sturen met gedachten, wel met je aandacht. De aandacht rijdt op de energie zegt men wel eens in Tantra. Dus met de aandacht kan je de energie richten of brengen waar je maar wil. In combinatie met een stabiele geest kan dit helpen bij het bevorderen van genezing, het doorbreken van blokkades, of het verbeteren van meditatieve staten. En dan ben je wel met Tantra bezig.

Zoals ik al zei, als je dit zacht doet, niets probeert te forceren, dan kan je er gerust mee spelen. Als je merkt dat het potentieel heeft, kan je iemand zoeken die je kan begeleiden om dat potentieel op een veilige manier nog beter te benutten.

Het is maar als je niet-spontane energieen gaat opwekken of aanzwengelen, of gaat mengen met seksueel opgewekte energieen, en ze krachtiger gaat sturen, bijvoorbeeld je centrale kanaal in, of lang en meer geforceerd op bepaalde plaatsen vast gaat houden, bijvoorbeeld aan je navel of ter hoogte van je derde oog, dat je het risico hebt je energiesysteemhouding danig in de war te sturen dat het je echt ziek kan maken en schaden. Ik heb zo eens mijn schildklier helemaal in overdrive gebracht, waar ik echt slecht van ben geweest en het maanden geduurd heeft eer het terug genormaliseerd was. Maar dat deed zich maar voor door erg intens en met force gaan sturen van de energien, ook de seksuele, het centrale kanaal in. Dat is dus slecht afgelopen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 05-05-2024 11:54 »

En dan ben je wel met Tantra bezig.

Hmm. Dan ben ik waarschijnlijk al een tijd met Tantra bezig. Ik heb nooit geprobeerd energieen op te wekken, maar mijn aandacht word wel getrokken naar spontaan verrijzende energieen die zich manifesteren als tintelingen. Dit gebeurt overigens steeds minder de laatste tijd. Ik associeer het met mijn lichaamsenergie.

Dit gaat ook gepaard met geruis in mijn oren, dat zich soms moduleert tot stemmen, vooral bij het slapen gaan en wakker worden.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 05-05-2024 13:36 »
Oh, maar dat is iets anders, zeker die stemmen, dat zijn hypnagoge verschijnselen die zich voordoen bij het in slaap vallen. Dit kunnen taktiele sensaties zijn, zoals tintelingen of trillingen, dit kunnen auditieve sensaties zijn zoals bepaalde geluiden, knallen en stemmen.

Als die dingen zich vooral voordoen als je neerligt, als je lichaam in slaap aan het vallen is en je geest nog wakker is, dan is het geen energie, maar sensorische ontlading, ook nuttig, maar niet om te sturen, maar om door te gaan en bewust te blijven, dat heet droom yoga en slaap yoga, ook heel boeiend.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 05-05-2024 14:54 »
Het is maar als je niet-spontane energieen gaat opwekken of aanzwengelen, of gaat mengen met seksueel opgewekte energieen, en ze krachtiger gaat sturen, bijvoorbeeld je centrale kanaal in, of lang en meer geforceerd op bepaalde plaatsen vast gaat houden, bijvoorbeeld aan je navel of ter hoogte van je derde oog, dat je het risico hebt je energiesysteemhouding danig in de war te sturen dat het je echt ziek kan maken en schaden. Ik heb zo eens mijn schildklier helemaal in overdrive gebracht, waar ik echt slecht van ben geweest en het maanden geduurd heeft eer het terug genormaliseerd was. Maar dat deed zich maar voor door erg intens en met force gaan sturen van de energien, ook de seksuele, het centrale kanaal in. Dat is dus slecht afgelopen.
Vertel nou is concreet hoe jij er in slaagt je "energiesysteemhouding" danig in de war te sturen.
Je schildklier helemaal in overdrive brengen bijvoorbeeld, hoe doe je dat concreet?
Ik zou dat wel is willen proberen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 05-05-2024 16:17 »
Wat is het centrale kanaal waar je het over hebt? Hoe identificeer je dat?

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 05-05-2024 18:53 »
Het centrale kanaal is geen fysiek te identificeren iets.

Hoewel energiën een invloed hebben op het fysieke lichaam, zijn ze zelf niet fysiek, men spreekt in Tantra van winden. Wind is niet fysiek, maar kan wel een fysieke boom omleggen. Wind is niet fysiek maar regelt wel waar het regent en waar het droog blijft, het kan het fysieke dus regulieren of danig in de war sturen, zo is het ook met de energiën die het lichaam kunnen reguleren of danig in de war sturen. Energie, gezien het niet fysiek is, volgt het dan ook niet de fysieke banen, niet de bloedbanen, niet de lymfen, of wat voor zaken ook die we fysiek kunnen identificeren in het lichaam. Ze vormen een eigen stelsel van niet fysieke banen, de subtiele energiebanen, zoals ze genoemd worden of de nadis. Die lopen doorheen heel het lichaam, maar vormen knooppunten in het midden van het lichaam, aan de kruin, aan de keel, aan het hart, aan de navel, ... dat zijn een beetje de belangrijksten, maar er zijn er nog meer.

Bij elke inademhaling wordt er samen met de lucht ook chi mee opgenomen in het lichaam, het komt binnen langs de neusgaten, maar volgt daarbij de lucht wel, kwa diepte dat het in het lichaam doordringt, maar loopt daar links en rechts van het centrale kanaal naar beneden en bij het uitademen, verlaat het niet je lichaam uit de neus, maar stroomt de energie naar boven, ook weer links en rechts van het centrale kanaal, en vult de knooppunten van waaruit er op hun beurt weer heel wat energiebanen vertrekken naar boven en beneden, links en rechts, het hele lichaam door. Ze creeren denkbeelden, gevoelens en percepties, aantrekking en afstoting en daardoor actie. Ze vormen bepaalde patronen die zich steeds blijven herhalen, wat men blokkades noemt, onnatuurlijke stromen die bepaalde onnatuurlijke handelingen in stand houden, men noemt dit karma.

Het centrale kanaal loopt in het midden van het lichaam van aan de kruin tot ongeveer 4 vingers onder de navel. Normaal gaat de energie niet door dit centrale kanaal, maar er langs en er rond. Door de energie te sturen met de aandacht, ademhalingstechnieken en visualisaties kan de energie gebundeld worden op bepaalde plaatsen, op die knooppunten kruin, hart, keel, navel, of aan de opening van het centrale kanaal vier vingers onder de navel. Door dit te doen kunnen energieen in het centrale kanaal binnendringen, ofwel via die knooppunten of via de opening onderaan en dit kan bepaalde spirituele ervaringen teweeg brengen, tenminste als die knooppunten niet danig in de knoop liggen, indien wel, kunnen ze dus heel het energiesysteem in onevenwicht brengen, toch als ze met force er in gestuurd worden.

Buiten energie die van uit de lucht naar binnen getrokken wordt, ligt er ook, sinds de geboorte energie opgeslagen in bepaalde druppels, tigles, zoals ze in Tantra genoemd worden, waarvan de belangrijkste de rode druppel 4 vingers onder de navel is, en de witte druppel in de kruin. Door energie via ademhaling binnengehaald te gaan richten, en opbouwen en steeds meer toevoegen op die plaats 4 vingens onder de navel, kunnen ze gaan worden als een sterke wind die de rode druppel aanblaast als een gloeiend kooltje, tot de vlam er uit schiet, waarmee die enorm samengebalde potentieel aan energie vrij gaat komen en naar boven gaat stijgen, het centrale kanaal in, en daar alle blokkades gaat wegbrangen die het op zijn weg tegen komt, maar als deze blokkades te groot zijn, schieten de vlammen alle kanten uit en kunnen ze het hele lichaam inschieten, en ook heel wat problemen veroorzaken. Als de blokkades al wat losser geweekt zijn, door voorbereindende energie-beofeneing, kan de vlam steeds hoger stijgen tot aan de kruin, waar zich de witte druppel bevindt en deze tot smelten brengen, hierdoor komt er weer een heel andere soort energie vrij, die terug naar beneden gaat zakken en voor allerlei spirituele realisaties gaat zorgen. Na die realisaties (inzicht in de leegte van gedachten, emoties en percepties) kunnen de winden veel gemakkelijker het centrale kanaal ingaan en daar oplossen, waardoor ze geen acties meer teweeg brengen, geen vasstaande patronen van reacties meer veroorzaken en dus geen karma meer voort brengen. Wat zich voordoet als de winden in het centrale kanaal binnenvloeien en daar oplossen, is wat men Mahamudra noemt, of niet-doen, niet-meditatie, non-aktie. Wat niet wil zeggen dat het lichaam niets meer doet, maar dat het niet meer gedreven wordt door de winden en het gedreven worden door die winden en die patronen die ingeslepen waren en allerlei karma gaat veroozaken, maar eerder heel natuurlijk met de flow van het leven gaat meevloeien.

Zoiets, maar dan weer allemaal niet te letterlijk te nemen. Het is een beschrijving van iets dat eigenlijk niet echt te beschrijven valt, maar wel zo en in andere tradities misschieb weer helemaal anders beschreven worden opdat men de aandacht ergens op kan gaan richten waardoor deze energieen op zo danige manier gebruikt kunnen worden om allerlei obstakels voor die realisaties en allerlei blokkades voor het natuurlijk kunnen stromen van energie weg te werken en die realisaties te vergemakkelijken die Mahamudra mogelijk maken. Het is een systeem van beschrijven, die, als je het niet te letterlijk neemt, maar als een kaart waardoor je beter je bestemming kan vinden, nuttig kan zijn. Er zijn echter andere kaarten mogelijk, die knooppunten kunnen in andere tradities op andere plaatsen liggen, maar dat is allemaal geen probleem, zolang je de kaart maar niet gaat houden voor het werkelijke langdschap, maar enkel als een op een bepaalde manier beschreven route om u te brengen... waar je al altijd geweest bent. Dit laatste is pure Mahamudra, het heeft geen Tantra nodig, want het realiseert direct dat er geen obstakels zijn. Maar omdat dit niet zomaar gerealiseerd kan worden door er over te lezen of het van iemand te horen, is er wel een hele weg nodig om tot die realistie te komen, en kunnen al die kaarten op die weg toch wel van nut zijn. Met niets-doen ga je nooit niet-doen realiseren.

Zoiets.

:)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 05-05-2024 23:52 »

...Door energie via ademhaling binnengehaald te gaan richten, en opbouwen en steeds meer toevoegen op die plaats 4 vingens onder de navel, kunnen ze gaan worden als een sterke wind die de rode druppel aanblaast als een gloeiend kooltje, tot de vlam er uit schiet, waarmee die enorm samengebalde potentieel aan energie vrij gaat komen en naar boven gaat stijgen, het centrale kanaal in, en daar alle blokkades gaat wegbrangen die het op zijn weg tegen komt, maar als deze blokkades te groot zijn, schieten de vlammen alle kanten uit en kunnen ze het hele lichaam inschieten, en ook heel wat problemen veroorzaken....

Zoiets.

Zoiets in de stijl dus.  ::)

Goed, tot hiertoe de theorie.

Maar concreet ben jij dus in staat de energie die je via je ademhaling binnenhaalt juist of verkeerd te richten.
Straffe toebak!
Doe je het verkeerd dan stuur je je "energiesysteemhouding" danig in de war, breng je je schildklier helemaal in overdrive en veroorzaak je heel wat problemen.

Nu concreet, want je lijkt wel een yogi-meester: Hoe doe je dit verkeerd of juist sturen van binnengehaalde energie via de ademhaling?
Je doet een verkeerde zelf-geleide visualisatie?

Als decennia lang getrainde mens in holotropisch / rebirthing ademwerk in het zog van psychiater Stanislav Grof ben ik heel bekend met "verkeerd ademen".
Maar dat is dan niet te snel of te diep ademen waardoor je gaat hyperventileren, want dat is de holotropisch / rebirthing ademwerk techniek, maar oppervlakkig ademen.

En op zich is oppervlakkig ademen niet verkeerd te noemen maar gewoon onbewust ademen wat het gros van de mensheid doet.
Voor mij bestaat er dus NIET zoiets als "verkeerd ademen", laat staan verkeerd richten van energie via de ademhaling.

Maar bedoel jij nou dat door oppervlakkig / onbewust te ademen de mens heel wat problemen veroorzaakt?
Nee, dat bedoel jij niet, want je ademt heel bewust maar als je dus niet oplet stuur je je energie verkeerd.
Ja, dan moet jij al op heel hoog (Tibetaans) "verlichting"-niveau zitten waar alleen (Tibetaanse) yogi-meesters en ingewijden weet van hebben en toe in staat zijn. ::)

Kijk, ik vraag net aan google's Artificiële-intelligentie: "Hoe kun je je energie verkeerd richten via de ademhaling?"
Zie...
Citaat

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat suggereert dat je je energie verkeerd kunt richten via je ademhaling. Ademhaling is een essentieel fysiologisch proces dat zuurstof naar je cellen transporteert en afvalstoffen afvoert. Het heeft geen directe invloed op je energieniveaus of -verdeling.

Wel kan verkeerd ademen leiden tot secundaire effecten die je energieniveau negatief kunnen beïnvloeden. Dit zijn bijvoorbeeld:

- Stress en angst: Hyperventilatie, een vorm van verkeerd ademen, kan leiden tot duizeligheid, licht in het hoofd en hartkloppingen. Deze symptomen kunnen stress en angst veroorzaken, wat je energieniveau kan uitputten.
- Vermoeidheid: Oppervlakkig ademen, een andere vorm van verkeerd ademen, zorgt ervoor dat je lichaam minder zuurstof binnenkrijgt. Dit kan leiden tot vermoeidheid en een gebrek aan energie.
- Spierpijn: Spanning in de ademhalingsspieren kan pijn op de borst, kortademigheid en benauwdheid veroorzaken. Deze symptomen kunnen je energieniveau verminderen en je slaapkwaliteit beïnvloeden.

Als je merkt dat je last hebt van een laag energieniveau:

- Raadpleeg dan een arts: om medische aandoeningen uit te sluiten die je energieniveau kunnen beïnvloeden.
- Doe ademhalingsoefeningen: om te leren hoe je op de juiste manier moet ademen. Dit kan stress en angst verminderen, je longcapaciteit vergroten en je energieniveau verhogen.
- Leef een gezonde levensstijl: Zorg voor voldoende slaap, eet gezond en beweeg regelmatig. Dit kan je algehele gezondheid en energieniveau verbeteren.

Onthoud dat ademhaling een natuurlijk proces is dat je lichaam van nature uitvoert. Je hoeft je geen zorgen te maken over het "verkeerd richten" van je energie door te ademen.
Focus op gezond ademhalen en een gezonde levensstijl om je energieniveau op een natuurlijke manier te verhogen.

Maar goed, google's Artificiële-intelligentie weet niet alles (pretendeert het ook niet) en is sterk wetenschappelijk gebaseerd, want zo antwoord het ook...

Citaat

Rebirthing ademhaling is een controversieel onderwerp. Er is beperkt wetenschappelijk bewijs om de geclaimde voordelen te ondersteunen.  Daarnaast zijn er ook potentiële risico's, zoals:

- Hyperventilatie: de continue diepe ademhaling kan leiden tot hyperventilatie, met symptomen als duizeligheid, licht in het hoofd en tintelingen.
- Psychologische problemen: rebirthing ademhaling kan intense emotionele reacties oproepen. Dit kan lastig zijn, zeker als je geen ervaring hebt met dergelijke therapie.
- Niet geschikt voor iedereen: rebirthing ademhaling wordt afgeraden aan mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals hartaandoeningen, hoge bloeddruk, epilepsie of psychische aandoeningen.

Conclusie:

Rebirthing ademhaling kan een intense ervaring zijn met zowel potentiële voordelen als nadelen.

Onzin natuur die conclusie. Er is geen enkel nadeel aan holotropische / rebirthing ademhaling.

Afijn, het blijft me een raadsel hoe ik de energie (prana) die ik via mijn ademhaling binnenhaal juist of verkeerd zou kunnen richten en waartoe jij dus wel in staat bent met de lichamelijke problematische gevolgen van dien die je beschrijft.
Meesterlijk!

Online lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 06-05-2024 14:37 »
Het centrale kanaal is geen fysiek te identificeren iets.

Hoewel energiën een invloed hebben op het fysieke lichaam, zijn ze zelf niet fysiek, men spreekt in Tantra van winden. Wind is niet fysiek, maar kan wel een fysieke boom omleggen. Wind is niet fysiek maar regelt wel waar het regent en waar het droog blijft, het kan het fysieke dus regulieren of danig in de war sturen, zo is het ook met de energiën die het lichaam kunnen reguleren of danig in de war sturen. Energie, gezien het niet fysiek is, volgt het dan ook niet de fysieke banen, niet de bloedbanen, niet de lymfen, of wat voor zaken ook die we fysiek kunnen identificeren in het lichaam. Ze vormen een eigen stelsel van niet fysieke banen, de subtiele energiebanen, zoals ze genoemd worden of de nadis. Die lopen doorheen heel het lichaam, maar vormen knooppunten in het midden van het lichaam, aan de kruin, aan de keel, aan het hart, aan de navel, ... dat zijn een beetje de belangrijksten, maar er zijn er nog meer.

Bij elke inademhaling wordt er samen met de lucht ook chi mee opgenomen in het lichaam, het komt binnen langs de neusgaten, maar volgt daarbij de lucht wel, kwa diepte dat het in het lichaam doordringt, maar loopt daar links en rechts van het centrale kanaal naar beneden en bij het uitademen, verlaat het niet je lichaam uit de neus, maar stroomt de energie naar boven, ook weer links en rechts van het centrale kanaal, en vult de knooppunten van waaruit er op hun beurt weer heel wat energiebanen vertrekken naar boven en beneden, links en rechts, het hele lichaam door. Ze creeren denkbeelden, gevoelens en percepties, aantrekking en afstoting en daardoor actie. Ze vormen bepaalde patronen die zich steeds blijven herhalen, wat men blokkades noemt, onnatuurlijke stromen die bepaalde onnatuurlijke handelingen in stand houden, men noemt dit karma.

Het centrale kanaal loopt in het midden van het lichaam van aan de kruin tot ongeveer 4 vingers onder de navel. Normaal gaat de energie niet door dit centrale kanaal, maar er langs en er rond. Door de energie te sturen met de aandacht, ademhalingstechnieken en visualisaties kan de energie gebundeld worden op bepaalde plaatsen, op die knooppunten kruin, hart, keel, navel, of aan de opening van het centrale kanaal vier vingers onder de navel. Door dit te doen kunnen energieen in het centrale kanaal binnendringen, ofwel via die knooppunten of via de opening onderaan en dit kan bepaalde spirituele ervaringen teweeg brengen, tenminste als die knooppunten niet danig in de knoop liggen, indien wel, kunnen ze dus heel het energiesysteem in onevenwicht brengen, toch als ze met force er in gestuurd worden.

Buiten energie die van uit de lucht naar binnen getrokken wordt, ligt er ook, sinds de geboorte energie opgeslagen in bepaalde druppels, tigles, zoals ze in Tantra genoemd worden, waarvan de belangrijkste de rode druppel 4 vingers onder de navel is, en de witte druppel in de kruin. Door energie via ademhaling binnengehaald te gaan richten, en opbouwen en steeds meer toevoegen op die plaats 4 vingens onder de navel, kunnen ze gaan worden als een sterke wind die de rode druppel aanblaast als een gloeiend kooltje, tot de vlam er uit schiet, waarmee die enorm samengebalde potentieel aan energie vrij gaat komen en naar boven gaat stijgen, het centrale kanaal in, en daar alle blokkades gaat wegbrangen die het op zijn weg tegen komt, maar als deze blokkades te groot zijn, schieten de vlammen alle kanten uit en kunnen ze het hele lichaam inschieten, en ook heel wat problemen veroorzaken. Als de blokkades al wat losser geweekt zijn, door voorbereindende energie-beofeneing, kan de vlam steeds hoger stijgen tot aan de kruin, waar zich de witte druppel bevindt en deze tot smelten brengen, hierdoor komt er weer een heel andere soort energie vrij, die terug naar beneden gaat zakken en voor allerlei spirituele realisaties gaat zorgen. Na die realisaties (inzicht in de leegte van gedachten, emoties en percepties) kunnen de winden veel gemakkelijker het centrale kanaal ingaan en daar oplossen, waardoor ze geen acties meer teweeg brengen, geen vasstaande patronen van reacties meer veroorzaken en dus geen karma meer voort brengen. Wat zich voordoet als de winden in het centrale kanaal binnenvloeien en daar oplossen, is wat men Mahamudra noemt, of niet-doen, niet-meditatie, non-aktie. Wat niet wil zeggen dat het lichaam niets meer doet, maar dat het niet meer gedreven wordt door de winden en het gedreven worden door die winden en die patronen die ingeslepen waren en allerlei karma gaat veroozaken, maar eerder heel natuurlijk met de flow van het leven gaat meevloeien.

Zoiets, maar dan weer allemaal niet te letterlijk te nemen. Het is een beschrijving van iets dat eigenlijk niet echt te beschrijven valt, maar wel zo en in andere tradities misschieb weer helemaal anders beschreven worden opdat men de aandacht ergens op kan gaan richten waardoor deze energieen op zo danige manier gebruikt kunnen worden om allerlei obstakels voor die realisaties en allerlei blokkades voor het natuurlijk kunnen stromen van energie weg te werken en die realisaties te vergemakkelijken die Mahamudra mogelijk maken. Het is een systeem van beschrijven, die, als je het niet te letterlijk neemt, maar als een kaart waardoor je beter je bestemming kan vinden, nuttig kan zijn. Er zijn echter andere kaarten mogelijk, die knooppunten kunnen in andere tradities op andere plaatsen liggen, maar dat is allemaal geen probleem, zolang je de kaart maar niet gaat houden voor het werkelijke langdschap, maar enkel als een op een bepaalde manier beschreven route om u te brengen... waar je al altijd geweest bent. Dit laatste is pure Mahamudra, het heeft geen Tantra nodig, want het realiseert direct dat er geen obstakels zijn. Maar omdat dit niet zomaar gerealiseerd kan worden door er over te lezen of het van iemand te horen, is er wel een hele weg nodig om tot die realistie te komen, en kunnen al die kaarten op die weg toch wel van nut zijn. Met niets-doen ga je nooit niet-doen realiseren.

Zoiets.

Hoi Steve, zou je een aparte topic willen starten over mahamudra en wat info willen geven, ben wel benieuwd.
Misschien niet alles ineens maar wat gedoseerd?

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 06-05-2024 17:42 »
De problemen die zich kunnen voordoen, ontstaan niet zozeer door verkeerd ademen, maar door de energie verkeerd of te geforceerd vast te houden, of door de potentie aan opgeslagen energie aan te blazen wanneer er nog teveel blokkades in het subtiele energiesysteem aanwezig zijn. Vergelijk het met leren paardrijden overslaan om direct een wilde hengst te bestijgen. Of teveel force zetten om een ezel uit zijn stal trekken.

Energie is niets speciaals of mystiek. Gevoelens brengen energie voort, verliefdheid kan heel wat energie vrijmaken zodat eten en drinken opeens niet meer zo nodig zijn. Iedereen maakt wel eens mee dat in bepaalde situaties een mens opeens een reservoir van energie kan aanspreken die men niet wist dat er was, waardoor een moeder opeens pardoes over een prikkeldraad kan springen om haar kind te beschermen dat er onderdoor gekropen is en een stier uitlokt aan te vallen. Die potentie zit in iedereen maar normaal gezien ligt het daar enkel in slaap. Visualiseren is te vergelijken met voorstellen dat er zoiets zou gebeuren om die energie vrij te laten komen zonder dat het echt gebeurt. Het kan allemaal, als je leert hoe het kan. Dat is wat Tantra leert.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 06-05-2024 17:50 »
Hoi Steve, zou je een aparte topic willen starten over mahamudra en wat info willen geven, ben wel benieuwd.
Misschien niet alles ineens maar wat gedoseerd?

Dat ligt me niet zo, ik ben geen topic starter, ik ben een reageerder. Ik reageer liever op berichten dan een onderwerp te starten. Ik ben ook niet goed in systematisch en gedoseerd te schrijven. Als ik reageer kom ik in een flow en laat ik het liever vloeien.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 06-05-2024 18:19 »
Er is al een oude(re) topic over Mahamudra, misschien daar verder gaan?

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4505.msg42511#msg42511

Of een nieuwe starten...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 06-05-2024 21:03 »

De problemen die zich kunnen voordoen, ontstaan niet zozeer door verkeerd ademen, maar door de energie verkeerd of te geforceerd vast te houden, of door de potentie aan opgeslagen energie aan te blazen wanneer er nog teveel blokkades in het subtiele energiesysteem aanwezig zijn....

Ok, niet door verkeerd te ademen, wel door de ingeademde energie (zullen we ze Prana noemen?) verkeerd te richten etc.
Maar dat verkeerd richten heeft dus niets met visualisatie te maken. Met wat dan wel?

Energie is niets speciaals of mystiek.
Dat is geweten. Energie is een fundamenteel concept in de natuurkunde.

Maar wat je hier beweert is een groot mysterie voor wetenschappers en de meeste gewone mensen waaronder ik.
Als jij in staat bent om ingeademde energie juist of verkeerd te richten komt vermoedelijk de kunst van levitatie ook in zicht voor je.
Er zijn al eeuwenlang geruchten over Tibetaanse monniken die kunnen leviteren. Deze beweringen zijn vaak te zien in religieuze teksten, oude geschriften en verhalen.
Dat moeten ze elkaar ook aanleren van generatie op generatie zoals Tantra aangeleerd wordt.

Visualiseren is te vergelijken met voorstellen dat er zoiets zou gebeuren om die energie vrij te laten komen zonder dat het echt gebeurt.

De lichamelijke klachten die jij ooit overhield aan je energie verkeerd te richten heeft dus niets met visualisatie te maken.
Ok, met wat dan? Heb je verschillende keren je adem te lang (geforceerd) ingehouden?

Het kan allemaal, als je leert hoe het kan. Dat is wat Tantra leert.

Maar de leerling kan het ook verkeerd uitvoeren en dan met de lichamelijke misérie zitten zoals jij hebt voorgehad.
Of gaf de Tantra leraar verkeerde instructies? Hij is ook maar een mens natuurlijk.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #31 Gepost op: 09-05-2024 15:59 »
Er is al een oude(re) topic over Mahamudra, misschien daar verder gaan?

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4505.msg42511#msg42511

Of een nieuwe starten...

Merci BA, ik zal het eens lezen.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 09-05-2024 16:04 »
Maar de leerling kan het ook verkeerd uitvoeren en dan met de lichamelijke misérie zitten zoals jij hebt voorgehad.
Of gaf de Tantra leraar verkeerde instructies? Hij is ook maar een mens natuurlijk.

Neen, het was de leerlng die het verkeerd deed.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 09-05-2024 16:50 »
Neen, het was de leerlng die het verkeerd deed.
Ha, merci voor je antwoord.
Dit brengt me bij een vraag die me nog bezig hield: Wat gebeurt er als de leerling het goed doet?
Gaan zijn chakra's in balans komen, worden de energetische krachtpunten wat chakra's zijn weer goed opgeladen?

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 10-05-2024 11:34 »
[Wat gebeurt er als de leerling het goed doet?
Gaan zijn chakra's in balans komen, worden de energetische krachtpunten wat chakra's zijn weer goed opgeladen?

Waar het mis ging, dat ging over Tummo, het innerlijke vuur opwekken en door het centrale kanaal naar boven laten stijgen. Dat heeft niets met chakras opladen te maken, maar met blokkades in die chakras weg te branden, tenminste als ze al wat door voorbereidend eoefening wat losser geweekt zijn (die blokkades). Wat er dan kan gebeuren:

Als de blokkades al wat losser geweekt zijn, door voorbereindende energie-beofeneing, kan de vlam steeds hoger stijgen tot aan de kruin, waar zich de witte druppel bevindt en deze tot smelten brengen, hierdoor komt er weer een heel andere soort energie vrij, die terug naar beneden gaat zakken en voor allerlei spirituele realisaties gaat zorgen. Na die realisaties (inzicht in de leegte van gedachten, emoties en percepties) kunnen de winden veel gemakkelijker het centrale kanaal ingaan en daar oplossen, waardoor ze geen acties meer teweeg brengen, geen vasstaande patronen van reacties meer veroorzaken en dus geen karma meer voort brengen. Wat zich voordoet als de winden in het centrale kanaal binnenvloeien en daar oplossen, is wat men Mahamudra noemt, of niet-doen, niet-meditatie, non-aktie.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 10-05-2024 15:22 »

Wat gebeurt er als de leerling het goed doet?

Waar het mis ging, dat ging over Tummo, het innerlijke vuur opwekken en door het centrale kanaal naar boven laten stijgen. Dat heeft niets met chakras opladen te maken, maar met blokkades in die chakras weg te branden, tenminste als ze al wat door voorbereidend eoefening wat losser geweekt zijn (die blokkades)....
'k zat in de buurt met chakra's dan toch.
Niet nieuw voor mij hoor. 34 jaar geleden behoorde aura & chakra-healing al bij de eerste cursussen die ik volgde.
Barbara Brennan was toen hot en haar eerste boek verplicht lesmateriaal.
zie...

Citaat

Barbara was a world-renowned spiritual leader, healer and educator. A pioneer and innovator in the field of energy consciousness, the former NASA physicist dedicated her life to exploring the Human Energy Field and realms of human consciousness. She held a Doctorate of Philosophy, a Doctorate of Theology, a Master’s Degree in Atmospheric Physics, B.S. in Physics, and worked as a research scientist at NASA’s Goddard Space Flight Center. She was also a graduate of the Institute of Core Energetics and a Senior Pathwork® Helper.

Barbara Brennan’s best-selling books are considered classics in the field of complementary medicine.

Her first book, Hands of Light®—A Guide to Healing Through the Human Energy Field, was distinguished as Bantam’s New Age bestseller in 1989 and remains popular today. This landmark work on spiritual healing is published in 26 languages and has over a million copies in print.

https://barbarabrennan.com/about-barbara/
Daarna heb ik nog Reiki en zo van die dingen gedaan.
'k moet toegeven dat zulks energie werk niks voor mij is. Ik zat / stond er doorgaans maar te doen 'alsof' terwijl anderen van alles voelden, zo zeiden ze toch.
Net als jij konden ze hun energie richten, chakra's voelen bij anderen, ze helen etc.
Het is mij nooit gelukt dat te leren hoe hard ik ook mijn best deed.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #36 Gepost op: 12-05-2024 09:30 »
De term Tummo uit het Tibetaanse boeddhisme is zeer verwant met de term Kundalini uit de Hindoeïstische Tantra. Het betekent grofweg "Innerlijk Vuur" en Tummo wordt gerekend tot de Mahasiddhi's.

Simpel gezegd zijn Tummo en Kundalini zeer speciale technieken om energie te kanaliseren. Dit om via het innerlijke vuur uiteindelijk Verlichting te realiseren, letterlijk "het ego weg te branden", als het ware.

Het kan een zeer gevaarlijke methode zijn, net als Pranayama (adembeheersing). Eigenlijk kan en mag je dit nooit en te nimmer op eigen houtje beoefenen. Het kan je energiehuishouding behoorlijk ontregelen, met alle psychische en/of lichamelijke gevolgen van dien. Dit kan zelfs jaren achtereen aanhouden.

Het wekken van Tummo of Kundalini is zoals gezegd het kanaliseren van de lichaamsenergie. Die lichaamenergie heeft elk lichaam beschikbaar voor het goed functioneren van je lijf. In het bijzonder beheerst de yogi met name energie die de gewone mens uit via met name de emoties en de seksualiteit. Iedereen kent de kracht van seksuele energie. Tummo of Kundalini maakt gebruik van (die) energie om (in symbolische taal) de "slang van energie te wekken" die in het onderste lichaamschakra ligt/begint en door de andere lichaamschakra's dringt omhoog richting het kruinchakra. De energetische slag richt zich als het ware op in een lijn naar boven.

Het grote gevaar ligt in de enorme kracht die hierin verborgen ligt. Als er energieblokkade's aanwezig zijn in de chakra's (en dat is eigenlijk bij iedereen wel in min of meerdere mate wel het geval) en Kundalini of Tummo wordt beoefend, dan kan zoals gezegd je energiehuishouding ernstig verstoord worden. Want energie die met kracht in een blokkade gaat, kan het gerelateerde chakra ontregelen of de energie kan zelfs afbuigen en dus een verkeerde richting nemen. Ik zeg het nu in eenvoudige woorden.

Het beoefenen van Kundalini of Tummo wordt in sommige boeken beschreven, ook in westerse boeken. En die blijken helaas nogal eens diverse interpretatie- en vertaalfouten te bevatten. Ga dus nooit daar blind vanuit, raadpleeg altijd een zeer bevoegd Leraar.

Kampschuur en Beckhoven hebben over dit onderwerp in 2009 een goed leesbaar boek geschreven met ervaringsverhalen:

"Spiritualiteit en energie, de kundalini-kwestie"

Weblink naar bol.com: https://www.bol.com/nl/nl/p/spiritualiteit-en-energie/1001004006238052

Ik herhaal: nooit zelf gaan experimenteren met Tummo of Kundalini, je bent gewaarschuwd!!
« Laatst bewerkt op: 12-05-2024 09:34 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 12-05-2024 14:37 »

De term Tummo uit het Tibetaanse boeddhisme is zeer verwant met de term Kundalini uit de Hindoeïstische Tantra. Het betekent grofweg "Innerlijk Vuur" en Tummo wordt gerekend tot de Mahasiddhi's.
Ah zo, Tummo zeer verwant met kundalini...
Zo kan ik er als holotropisch ademwerk ervaringsdeskundige een touw aan vastknopen.
Allereerst via Googles' Artificiële-intelligentie.
Zie...

Citaat

Holotropisch ademen en Kundalini: Verbinding en onderscheid

Holotropisch ademen en Kundalini-ontwaking zijn beide krachtige ervaringen die diepgaande transformaties in bewustzijn en welzijn kunnen teweegbrengen. Hoewel ze op sommige gebieden overeenkomsten vertonen, zijn er ook belangrijke verschillen tussen de twee.

Overeenkomsten:

- Verhoogd bewustzijn: Zowel holotropisch ademen als Kundalini-ontwaking kunnen leiden tot verhoogde toestanden van bewustzijn, waarbij men toegang krijgt tot diepere niveaus van het onderbewustzijn en het superbewustzijn.
- Intensiteit: Beide ervaringen kunnen zeer intens en emotioneel beladen zijn, met fysieke gewaarwordingen, visuele hallucinaties en diepgaande inzichten.
- Transformatie: Zowel holotropisch ademen als Kundalini-ontwaking kunnen leiden tot significante persoonlijke transformaties, waarbij men patronen, blokkades en beperkende overtuigingen kan loslaten.
- Genezing: Beide processen worden geassocieerd met genezing op fysiek, emotioneel en spiritueel niveau.

Verschillen:

- Focus: Holotropisch ademen richt zich primair op het gebruik van ademhalingstechnieken om verhoogde bewustzijnstoestanden te induceren, terwijl Kundalini-ontwaking een meer holistisch proces is dat spontaner kan optreden en gepaard gaat met de activatie van Kundalini-energie in het lichaam.
- Techniek: Holotropisch ademen heeft een gestructureerde methode met begeleiding, terwijl Kundalini-ontwaking zich meer op natuurlijke wijze kan manifesteren door meditatie, yoga, of andere spirituele praktijken.
- Doel: Holotropisch ademen wordt vaak gebruikt voor persoonlijke groei en therapeutische doeleinden, terwijl Kundalini-ontwaking meer gericht is op spirituele verlichting en het verbinden met de goddelijke energie.

Conclusie:

Holotropisch ademen en Kundalini-ontwaking zijn beide krachtige paden naar transformatie en bewustzijnstoename. Hoewel ze op sommige punten overeenkomen, zijn er ook belangrijke verschillen in focus, techniek en doel. De keuze voor een van beide hangt af van de individuele behoeften en doelen.

Belangrijk:

Het is belangrijk om te benadrukken dat zowel holotropisch ademen als Kundalini-ontwaking intense ervaringen kunnen zijn die niet zonder risico's komen. Het is raadzaam om deze processen onder begeleiding van een ervaren professional te doorlopen, zeker als je een gevoelige of kwetsbare gezondheidstoestand hebt.

Extra informatie:

Holotropisch ademen:
https://www.nomadbento.nl/26592.htm
http://www.thekeyoflife.be/nl/holotropisch-ademen

Kundalini:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini
https://www.evadaeleman.be/kundalini
En dan is opgezocht in mijn holotropisch ademwekr meester zijn encyclopedie volume one.
Zie....

Citaat

Varieties of Spiritual Emergency

The issue of classifying psychospiritual crises is closely related to the problem of their differential diagnosis. Is it possible to distinguish and define certain specific types or categories among them in the way that the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM V-revised), used by traditional psychiatrists, does? Before we address this question, it is necessary to emphasize that the attempts to classify psychiatric disorders, with the exception of those that are clearly organic in nature, have been painfully unsuccessful.
   There is no general agreement about diagnostic categories among American psychiatrists or psychiatric societies in other countries. Although the DSM has been revised and changed a number of times—usually after heated debates and with much dissent—clinicians keep complaining that they have difficulties matching the symptoms of their clients with the official diagnostic categories. It has become clear that the attempts to create a satisfactory and useful DSM have failed; the American National Institute of Mental Health (NIMH) currently rejects any research projects using this instrument.
   Spiritual emergencies present a similar problem; if anything, assigning people in psychospiritual crises to well-defined diagnostic pigeonholes is particularly problematic because of the fact that their phenomenology is unusually rich and can draw on all the levels of the psyche. The symptoms of psychospiritual crises represent a manifestation and exteriorization of the deep dynamics of the psyche. The individual human psyche is a multidimensional and multilevel system with no internal partitions and boundaries. Memories from postnatal life and contents of the Freudian individual unconscious form a seamless continuum with perinatal and transpersonal experiences. We cannot, therefore, expect to find clearly defined and demarcated types of spiritual emergency.
   However, our work with individuals in psychospiritual crises, exchanges with colleagues doing similar work, and a study of literature have convinced us that it is possible and useful to outline certain major forms of psychospiritual crises which have sufficiently characteristic features to be differentiated from each other. Naturally, their boundaries are not clear and, in practice, we will see some significant overlaps. The following list includes the most important varieties of psychospiritual crises that we have observed:

1.    Shamanic initiatory crisis
   2.    Awakening of Kundalini
   3.    Episodes of unitive consciousness (Maslow’s “peak experiences”)
   4.    Psychological renewal through return to the center (John Weir Perry)
   5.    Crisis of psychic opening
   6.    Past life experiences
   7.    Communication with spirit guides and “channeling”
   8.    Near-death experiences (NDEs)
   9.    Close encounters with UFOs and alien abduction experiences
   10.   Possession states
   11.   Alcoholism and drug addiction

(uitleg over Shamanic initiatory crisis weggelaten)

The Awakening of Kundalini

The manifestations of this form of psychospiritual crisis resemble the descriptions of the awakening of Kundalini, or the Serpent Power, found in ancient Indian literature. According to the yogis, Kundalini is the generative cosmic energy, feminine in nature, which is responsible for the creation of the cosmos. In its latent form, it resides at the base of the human spine in the subtle or energetic body, which is a field that permeates, as well as surrounds, the physical body. This latent energy can become activated by meditation, by the intervention of an accomplished spiritual teacher (guru), by specific exercises, childbirth, or for unknown reasons.

The activated Kundalini, called shakti, rises through the nadis, energy channels or conduits in the subtle body. As it ascends, it clears old traumatic imprints and opens the centers of psychic energy, called chakras; these are located at the crossings of the three main nadis—sushumna, ida, and pingala. This process, although highly valued and considered benevolent in the yogic tradition, is not without dangers and requires expert guidance by a guru whose Kundalini is fully awakened and stabilized. The most dramatic signs of Kundalini awakening are physical and psychological manifestations called kriyas.

The kriyas are intense sensations of energy and heat streaming up the spine, which are associated with violent shaking, spasms, and twisting movements. Powerful waves of seemingly unmotivated emotions, such as anxiety, anger, sadness, or joy and ecstatic rapture, can surface and temporarily dominate the psyche. This can be accompanied by visions of brilliant light or various archetypal beings and a variety of internally perceived sounds. Many people involved in this process also have powerful experiences with what seem to be memories from past lives. Involuntary and often uncontrollable behaviors complete the picture: speaking in tongues, chanting unknown songs or sacred invocations (mantras), assuming yogic postures (asanas) and gestures (mudras), and making a variety of animal sounds and movements.

C. G. Jung and his colleagues dedicated a series of special seminars to this phenomenon (Jung 1996). Jung’s perspective on Kundalini proved to be probably the most remarkable error of his entire career. He concluded that the awakening of Kundalini was an exclusively Eastern phenomenon and predicted that, as a result of depth psychology, it would take at least one thousand years before this energy would be set into motion in the West. In the last several decades, however, unmistakable signs of Kundalini awakening have been observed in thousands of Westerners. The credit for drawing attention to this phenomenon belongs to California psychiatrist and ophthalmologist Lee Sannella, who single-handedly studied hundreds of these cases and summarized his findings in his book The Kundalini Experience: Psychosis or Transcendence (Sannella 1987).

Fragment uit: The Way of the Psychonaut Volume One: Encyclopedia for Inner Journeys
Copyright © 2019 by Stanislav Grof, M.D., Ph.D.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 12-05-2024 20:47 »

Simpel gezegd zijn Tummo en Kundalini zeer speciale technieken om energie te kanaliseren. Dit om via het innerlijke vuur uiteindelijk Verlichting te realiseren, letterlijk "het ego weg te branden", als het ware.

De term Tummo staat voor “innerlijk hitte”. Het refereert naar een samengebalde potentie aan energie die opgeslagen ligt in de onderbuik, vier vingers onder de navel. Heel specifiek aan Tummo is dat het ervaren wordt als hitte en niet langs de fysieke wervelkolom naar boven stijgt maar in het niet-fysieke centrale kanaal in het midden van het lichaam. De term kundalini staat voor “slapende slang” en deze is gelokaliseerd aan het uiterste uiteinde van de wervelkolom. Eens opgewekt stijgt de energie niet in het midden van het lichaam, maar via de wervelkolom, dus eerder langs de rug. De nadruk ligt ook niet op hitte bij kundalini. In vergelijking met Tummo, waar het opwekken van innerlijke hitte het doel en resultaat van de praktijk is, is de hitte in Kundalini meer een symptoom van de energiebeweging binnen het lichaam. Hoewel kundalini spontaan kan ontwaken, vereist Tummo bewuste beoefening. Er wordt geen melding gemaakt van spontane ontwaking.

Toch een andere praktijk, hoewel verwant doordat ze beiden met opgeslagen potentie van energie werken.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 12-05-2024 23:20 »
Ik neem waar dat wij opnieuw van interpretatie (of mening) verschillen. Het zij zo.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #40 Gepost op: 13-05-2024 08:18 »
Ik neem waar dat wij opnieuw van interpretatie (of mening) verschillen. Het zij zo.

We maken allemaal interpretaties. Het is daarom altijd goed om na te gaan of de eigen interpretaties wel in lijn zijn met de praktijk, toch als het dit laatste is waar je op wil focussen. Om algemene uitspraken te doen is dat niet zo van belang, ze zijn inderdaad beiden niet zonder risico. Als je het meer praktisch gaat bekijken wordt het belangrijker te begrijpen waar het echt om gaat. De praktijk van Kundalini en die van Tummo kunnen dan niet meer op één hoop gegooid worden. Vandaar de aanvulling, niet omwille van een meningsverschil, maar omwille van het opzetten van een andere bril, die nog steeds aan interpretatie onderhevig is, dus ook nog steeds getoetst moet worden of het wel in lijn is met de praktijk. Het is ieders verantwoordelijkheid die toets voor zichzelf verder te zetten.
« Laatst bewerkt op: 13-05-2024 08:19 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #41 Gepost op: 13-05-2024 08:52 »
Je gaat er weer nogal op door, jouw keuze. Of ik écht onjuiste info heb verstrekt, is maar de vraag. Maar ik ga er verder niet op in, om verder gedoe te voorkomen. Blijkbaar is dit een nogal heikel onderwerp, waar je beter met een Leraar over kunt praten. Want ik zei al dat het linke soep is om zelf te gaan experimenteren met dit soort energieën.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #42 Gepost op: 13-05-2024 09:19 »
Want ik zei al dat het linke soep is om zelf te gaan experimenteren met dit soort energieën.

Maar BA, jij bent er ook wel eentje die ervan houdt om het waarschuwende vingertje op te heffen als daar ook maar enig excuus voor is. Daarin verschillen wij, ik ben er meer van om te zeggen dat als je geen fouten maakt dat je niet echt leeft, en ieder mens moet zijn eigen pad naar zijn waarheid vinden.

Verder voor sommige mensen komt een activatie van kundalini of shakti gewoon op hun pad, en is er geen keus behalve ermee om leren gaan. In dat geval is het advies om eerst zelf liefde en zachtzinnigheid te leren wel een goede.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #43 Gepost op: 13-05-2024 09:25 »
Want ik zei al dat het linke soep is om zelf te gaan experimenteren met dit soort energieën.

Maar BA, jij bent er ook wel eentje die ervan houdt om het waarschuwende vingertje op te heffen als daar ook maar enig excuus voor is. Daarin verschillen wij, ik ben er meer van om te zeggen dat als je geen fouten maakt dat je niet echt leeft, en ieder mens moet zijn eigen pad naar zijn waarheid vinden.

Verder voor sommige mensen komt een activatie van kundalini of shakti gewoon op hun pad, en is er geen keus behalve ermee om leren gaan. In dat geval is het advies om eerst zelf liefde en zachtzinnigheid te leren wel een goede.

Zo ik ben wel aan de beurt zeg! "Ik houd ervan om het waarschuwende vingertje op te heffen"? Bedankt voor het "compliment". Ik zal er verder niet op doorgaan, ik heb geen zin in eventuele conflicten.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #44 Gepost op: 15-05-2024 21:09 »
Er start vandaag een wekelijkse praktijk groep rond Tummo.
Ik ken de lesgevers niet, dus op eigen risico.  ;)

https://www.tummo.vajra-mandala.com/tummo-classes

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 17-05-2024 12:41 »

Er start vandaag een wekelijkse praktijk groep rond Tummo.
Ik ken de lesgevers niet, dus op eigen risico.  ;)

https://www.tummo.vajra-mandala.com/tummo-classes
En dat allemaal online via ZOOM!
Moderne tijden zeg. Leve de vooruitgang! ;)

Zijn ware middelpunt, zijn zelf te vinden en te verwerkelijken, d.w.z. één te worden met alles wat is, dat is de verplichte weg die ieder mens te gaan heeft op zijn eigen tempo en tijd.

Hier volg ik je wat minder... Hier sluit ik meer aan bij Vrij zijn bewoordingen: er is geen middelpunt, geen zelf, niets om te verwerkelijken. Eénheid is een ervaring, een belangrijke, noodzakelijke zelfs, volgens mij, maar het is en blijft een ervaring: iets dat komt en gaat... . Wat niet komt en gaat? Dat waarin deze ervaring kan plaatsvinden. En dat heeft geen middelpunt en is ook niet terug te brengen op een zelf of iets dat verwerkelijkt kan worden. Door de ervaring centraal te laten wordt dit steeds gemist. Vandaar voor mij toch wel het belang van ervaringen, zelfs die van eenheid, niet te serieus te nemen, want dan blijf je maar missen.
Zijn ware middelpunt, zijn zelf te vinden en te verwerkelijken, d.w.z. één te worden met alles wat is, is nochtans niets anders dan wat gesymboliseerd wordt door het yin-yan symbool. Ik zal het wat ruimer illustreren met onderstaand citaat,

Citaat
.... de vooruitgang kent geen ander doel dan nog meer vooruitgang. En zo is een weg verworden tot een trip.

Fragment uit boek: De zin van ziekzijn
Auteurs: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke

Grapje van mij. :D
Internet is sowieso neutraal op zich, 't is maar hoe de mens er gebruik van maakt.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #46 Gepost op: 17-05-2024 14:13 »
Hier nog zo een Zoom reeks:

The Extraordinary Practice of the Flames of Primordial Wisdom Tummo with Geshe Tenzin Gelek Rinpoche

Some Dharma friends requested a teaching on the practice of Tummo (inner heat) from the text of the natural arising of the three kāyas of the Great Perfection. Geshe Tenzin Gelek Rinpoche agreed to give a teaching on Tummo.

Contents of the extraordinary practice of the flames of Primordial Wisdom Tummo (Inner Heat)

The presentation of the channels
1. The five channels where primordial wisdom circulates
2. The five channels where light circulates
3. The five channels where wind circulates
4. The five channels where blood circulates
5. The five channels where energy spheres circulate
6. The one-hundred and eight Branch Channels
7. The three-hundred and sixty subsidiary limb channels
8. The eighty-four thousand leaves channels

The presentation of the winds
1. The five precious root winds
2. The five winds of the expanse of the nature of reality
3. The five winds bliss wind of primordial wisdom
4. The five wind of intrinsic Rigpa
5. The five winds of mental recollection
6. The five winds of the power of karma
7. The five coarse winds of the afflictions
8. The five winds that disturbs the subtle atomic assembly of physical health
9. The five winds of the power of existence
10. The five world destroying wind

The presentation of the spheres
1. The forty-five spheres of accomplishing the enlightened bodies
2. The forty-five spheres of external appearance
3. The forty-five spheres of internal intrinsic awareness
4. The forty-five spheres of the eternal secret
5. The forty-five spheres of the truth of reality
6. The forty-five spheres of the wisdom deities

The actual practice of Tummo

The general preliminary practice
1. Meditating on the deity within the hollow interior of the Sambhogakāya
2. Generating the channels within the hollow interior of the Nirmāṇakāya
3. Meditation on the drop within the hollow interior of the Dharmakāya

Training the paths of the channels
1. The coarse is the purification of the channel pathways in dependence upon syllables
2. The medium is the purification of the channel pathways in dependence upon spheres
3. The subtle is the purification of the channel pathways in dependence upon winds

The specific preliminary practice
1. From within the empty space of the Sambhogakāya, the protection tent is raised
2. From within the empty space of the Nirmāṇakāya, wind poison is removed
3. From within the empty space of the Dharmakāya, the channel, winds and spheres are blessed

The actual practice
1. The practice of the gentle basket breathing (Fifteen Athri thrulkor yogic exercises)
2. The practice of the intermediate vase breathing (The enhancement practice of the forty thrulkhor of the mother tantras).
3. The practice of the intense mass of fire breathing (The enhancement practice of the forty thrulkhor of the mother tantras)

20 Sessions total starting 6/11 (Tuesday)
Every Tuesday & Thursday – 6/11 – 8/15
Donation: $15 / session x 20 sessions = 300 USD
6:00 - 7:30pm ET via ZOOM

*Payment plan options & limited scholarships available.

RECORDINGS AVAILABLE FOR ALL SESSIONS for one week after each session for those who can't participate live and for review. Please see Registration Process toward the bottom of the page. Sessions include time for teaching, questions, answers, and guided group meditations.

Registration Process:
1) Send direct PayPal Donation to Geshe la at geshetenzingelek (@) gmail.com
2) Forward PayPal receipt to pittmanpa (@) gmail.com along with the following information:
a. first name
b. last name
c. desired email address (for receipt of Zoom links and follow-on communication)
d. any administrative questions you might have
3) Zoom links will normally be sent within 24 hours of session start

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Tantra, wat is dat? (Er is maar één bron)
« Reactie #47 Gepost op: 17-05-2024 15:58 »

Hier nog zo een Zoom reeks:...
The five channels, the five winds, de 45 sferen van..

Klinkt haast sjamanistisch! 8)
Je moet maar is een sjamanistische peyote / mescaline - San Pedro ceremonie meedoen. Komt hetzelfde in voor.

En dan > 3. The practice of the intense mass of "fire breathin"... wat weer een andere naam is voor holotropisch ademwerk...   ::)

Conclusie: Of het nu uit Tibet, Japan, China, India, Zuid-Amerika / Amazone gebied, midden of Noord Amerika of uit Europa komt, het is één grote pot nat! Er is maar één bron!  ;D

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Tantra, wat is dat? (Er is maar één bron)
« Reactie #48 Gepost op: 18-05-2024 10:27 »
Conclusie: Of het nu uit Tibet, Japan, China, India, Zuid-Amerika / Amazone gebied, midden of Noord Amerika of uit Europa komt, het is één grote pot nat! Er is maar één bron!  ;D [/size]

Precies!
Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal even direct naar die bron verwijzen.
Gelukkig niet! Want dan zouden zeer weinigen hem ooit vinden.
Er is voor ieder wat wils.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #49 Gepost op: 18-05-2024 11:36 »
Ik denk niet dat het allemaal één pot nat is en dat alle wegen zomaar naar dezelfde "Bron" leiden. Misschien wel, misschien niet. Ik ga daar in ieder geval liever geen discussie over voeren, omdat ik immers persoonlijk een ander geloof heb dan het boeddhisme. En het boeddhisme is, afgezien van de diverse aannames die mensen er soms uit destilleren, geen geloof.

Het christelijke geloof daarentegen is emotioneel en devotioneel van aard, het boeddhisme is over het algemeen meer cerebraal van aard, waar beoefening centraal staat, jij moet zelf actie ondernemen om tot de Verlichting te komen. Dat heeft ook wortels in de Indiase culturele achtergrond van 600 jaar v.Chr. of eerder. Yoga of juk is dat wat je beoefent, jij neemt het initiatief om een te worden met het goddelijke.

Dat zien we in de christelijke gnostiek ook enigszins terug, het gaat ook daar grofweg om het innerlijke ontwaken van het goddelijke in de mens. De meer gangbare vormen van het christelijke geloof zijn daarentegen die van genade en overgave. Jij bent het niet, die wat doet, je moet juist veel meer laten, overlaten aan God. Dat is toch een andere benadering. Dit is afhankelijk van het menstype.

Dus niet elke religieuze weg is voor iedereen even geschikt, het ligt er maar net aan wat jouw specifieke menstype is. Sommigen zijn meer lichamelijk ingesteld, anderen meer emotioneel en weer anderen veel meer cerebraal. De Leraar of Meester ziet meestal meteen met welk menstype hij of zij van doen heeft. Dit zelf bepalen is lastig, omdat mensen vaak een verkeerde voorstelling hebben van zichzelf. Er is veelal sprake van ernstige zelfoverschatting en het komt regelmatig voor dat iemand zichzelf cerebraal van aard acht, terwijl hij of zij juist veel meer emotioneel van aard is.
« Laatst bewerkt op: 18-05-2024 11:38 door Buddha Amitabha »