Auteur Topic: Tantra, wat is dat?  (gelezen 3388 keer)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Tantra, wat is dat?
« Reactie #50 Gepost op: 18-05-2024 11:58 »
Ik denk niet dat het allemaal één pot nat is en dat alle wegen zomaar naar dezelfde "Bron" leiden. Misschien wel, misschien niet. Ik ga daar in ieder geval liever geen discussie over voeren, omdat ik immers persoonlijk een ander geloof heb dan het boeddhisme. En het boeddhisme is, afgezien van de diverse aannames die mensen er soms uit destilleren, geen geloof.

Is goed mogelijk dat het niet naar dezelfde bron verwijst. Kan er niet over oordelen, ben nooit christelijke gelovig geweest.
Als ik christelijke mensen bezig hoor, lijkt het soms inderdaad naar iets helemaal anders te verwijzen. Als ik Meister Eckhart lees, die letterlijk op zoek gegaan is naar de Bron van God en dit de Godhead is gaan noemen, lijkt het weer toch naar hetzelfde te verwijzen. Misschien is het een kwestie van hoe diep je zoekt naar die bron?

Maar hoe dan ook, zeker zie ik de wegen en benaderingen zelf niet als één pot nat. Er zijn zeer verschillende benaderingen: cerebrale, devotionele, maar ook ervarinsgerichtte, en direct inzicht gerichtte (hetgeen juist niet via het cerebrale gaat). Zoals ik al zei: voor ieder wat wils. Allemaal nuttig.

En eens: het is niet altijd evident om te weten welke weg bij je past.
« Laatst bewerkt op: 18-05-2024 12:03 door Steve »