Auteur Topic: de zoektocht naar het einde van de honger  (gelezen 5361 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
de zoektocht naar het einde van de honger
« Gepost op: 18-05-2024 08:40 »
.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Nieuwkomer
Re: de zoektocht naar het einde van de honger
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2024 09:18 »
ik vond het gewoon een leuke titel om te schrijven, vandaar.

Een bedenking

Iedereen ervaart Nirvana (de geest zonder woud) elke dag. Dat is het niet dat je het niet kent. Maar wel
- dat je je er niet bewust van bent dat dit nirvana is, en niet bewust van bent dat je dit zoekt.
- dat je geen idee hebt om (bewust) bij nirvana te blijven.(oa omdat je er niet bewust van bent dat dit nirvana is)

in nirvana is er geen honger dus een licht gemoed.
Wat ontbreekt is de vaardigheid, kennis van zaken, ervaring om bewust in nirvana te blijven.
oefening baart kunst.

Waarom blijft een mens niet bij nirvana als nirvana toch datgene is wat hij zoekt ?
Omdat het bewustzijn, het denken en het streven,  zodra de honger verschijnt gericht is op die zaken waar de honger zich op fixeert. Waar de honger bevrediging denkt te kunnen of moeten vinden. oftewel verblinding.

Het streven van honger en het niet streven van nirvana leven naast elkaar. Maar niet gelijktijdig. Een toestand waarin het bewustzijn in kan verblijven. Een verblijfplaats.
Licht van gemoed of hongerig.

Honger gericht of nirvana gericht. Ben je honger gericht ben je niet meer in nirvana.
Enkel bewustzijn kan in nirvana verblijven door nirvana bewust te zijn.

het verblijven van bewustzijn in nirvana is het einde van de blinde zoektocht naar het einde van de honger.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2024 11:22 »
Iedereen ervaart Nirvana (de geest zonder woud) elke dag. Dat is het niet dat je het niet kent. Maar wel
- dat je je er niet bewust van bent dat dit nirvana is, en niet bewust van bent dat je dit zoekt.
- dat je geen idee hebt om (bewust) bij nirvana te blijven.(oa omdat je er niet bewust van bent dat dit nirvana is)

Wat ontbreekt is de vaardigheid, kennis van zaken, ervaring om bewust in nirvana te blijven.
oefening baart kunst.

Waarom blijft een mens niet bij nirvana als nirvana toch datgene is wat hij zoekt ?
Omdat het bewustzijn, het denken en het streven,  zodra de honger verschijnt gericht is op die zaken waar de honger zich op fixeert. Waar de honger bevrediging denkt te kunnen of moeten vinden. oftewel verblinding.

Het streven van honger en het niet streven van nirvana leven naast elkaar. Maar niet gelijktijdig. Een toestand waarin het bewustzijn in kan verblijven. Een verblijfplaats.
Licht van gemoed of hongerig.

Honger gericht of nirvana gericht. Ben je honger gericht ben je niet meer in nirvana.
Enkel bewustzijn kan in nirvana verblijven door nirvana bewust te zijn.

het verblijven van bewustzijn in nirvana is het einde van de blinde zoektocht naar het einde van de honger.

Ik twijfel sterk om hierop te reageren, want in de context waarin je het schrijft ben ik het helemaal met je eens. In een andere context is het echter beperkend.

Toch een poging dit te verduidelijken zonder je (vast)stelling af te vallen.

In de context waarin jij het beschrijft kunnen Samsara en Nirvana inderdaad niet gelijktijdig zijn. En dat is omdat beiden ervaringen zijn, Samsara de ervaring van lijden, Nirvana de ervaring van bevrijding. Ervaringen zijnde, blijven ze nooit duren, komen ze en gaan ze, wisselt het ene met het andere.

Ervaringen zullen echter altijd komen en gaan, zullen nooit blijvend zijn. Dat is juist het kenmerk van ervaring. Iemand kan plots een ervaring van bevrijding hebben, een satori, maar dit zwakt op den duur weer af. Waarom? Omdat het een ervaring was, en deze kan je niet stabiliseren. M.a.w. je kan onmogelijk in zo'n ervaring blijven. Je kan het wel opnieuw proberen opzoeken, en als dat toevallig lukt, er weer even in verblijven, maar op den duur, ooit, vroeger of later, val je er weer uit. Dat is zo en zal altijd zo zijn met ervaringen, hoe bevrijdend ook, ook met de ervaring van Nirvana.

Daarom wordt er in de meest directe aanwijzingen gewezen op Samsara is Nirvana, het zijn beiden ervaringen. Samsara is de ervaring van de werkelijkheid als lijden. Nirvana is de ervaring van diezelfde werkelijkheid als bevrijding. Maar beiden nog steeds ervaring. Het is pas als je realiseert dat er geen verschil tussen is, dat werkelijke, niet komend en gaande bevrijding maar gerealiseerd kan worden buiten de ervaring om, waarbij ervaringen van lijden en ervaringen van bevrijding van lijden zich ook nog kunnen voordoen, als ervaringen. Een boeddha ervaart nog steeds lijden (rugpijn) en bevrijding van dit lijden (als hij op de grond gaat liggen), beiden leiden echter niet meer af van de achtergrond, de buiten categorie, die er altijd is, geen ervaring is, waar je niet in of uit kunt vallen. Dit wordt wel eens aangeduid als de grond van het zijn, waarin ervaringen, zowel die van Samsara, als die van Nirvana, zich voor kunnen doen, de potentie, de mogelijkheid tot ervaren, de essentie van gewaarzijn of bewustzijn, ... .

Nirvana zoals beschreven in de pali sutta's verwijst echter niet naar Nirvana als ervaring, hetgeen altijd inwisselbaar blijft met Samsara (dualiteit!), maar naar de non-duale ultieme bevrijding uit ervaring. Het Mahayana heeft enkel verduidelijkt dat dit niet apart hoeft gezien te worden van ervaring, dat de grond zich tegelijkertijd voordoet met de ervaring, maar de ervaring is wat altijd blijft veranderen, nooit gestabiliseerd kan worden. De grond is er altijd, en kan je niet ervaren, maar wel realiseren dat het er altihd is. Enkel dit laatste kan ultieme bevrijding geven, en deze is niet afhankelijke van het komen en gaan van ervaringen, deze is er niet door aangetast. Dit betent dus niet het einde van de ervaring van lijden. Ervaringen blijven zich voordoen, zowel lijdende als bevrijdende, maar eens volledig gerealiseerd waarin deze zich maar voor kunnen doen, en dat dit zelf onveranderlijk is, niet komt en gaat, geen ervaring is, buiten alle categorien is, ..., komt en gaat deze ultieme bevrijding niet meer en blijft dus behouden, ook als lichaam en zelfs geest lijden kunnen ervaren, tegelijkertijd!

Kan je daar iets mee, of brengt het alleen maar verwarring en zwijg ik er dus beter over?

Voor alle duidelijkheid. Ik spreek hier niet uit realisatie, enkel uit geproefd hebben ervan, maar dit proeven was wel heel duidelijk zodat de mogelijkheid van gelijktijdigheid een evidentie is geworden voor mij, en het heil niet meer gezocht wordt in ervaringen, ook niet in bevrijdende. Wat niet gelijktijdig kan is: altijd bevrijding ervaren en toch een leven ervaren. Onmogelijk! Wat wel geltijktijdig mogelijk moet zijn volgens mij is: dat zowel lijden als bevrijding ervaren niet meer zal afleiden van de realisatie al helemaal bevrijdt te zijn en dat deze realisatie dus wel tegelijkertijd kan zijn met de steeds veranderene ervaringen.

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2024 13:03 »

In de context waarin jij het beschrijft kunnen Samsara en Nirvana inderdaad niet gelijktijdig zijn. En dat is omdat beiden ervaringen zijn, Samsara de ervaring van lijden, Nirvana de ervaring van bevrijding. Ervaringen zijnde, blijven ze nooit duren, komen ze en gaan ze, wisselt het ene met het andere.

Ervaringen zullen echter altijd komen en gaan, zullen nooit blijvend zijn. Dat is juist het kenmerk van ervaring. Iemand kan plots een ervaring van bevrijding hebben, een satori, maar dit zwakt op den duur weer af. Waarom? Omdat het een ervaring was, en deze kan je niet stabiliseren. M.a.w. je kan onmogelijk in zo'n ervaring blijven. Je kan het wel opnieuw proberen opzoeken, en als dat toevallig lukt, er weer even in verblijven, maar op den duur, ooit, vroeger of later, val je er weer uit. Dat is zo en zal altijd zo zijn met ervaringen, hoe bevrijdend ook, ook met de ervaring van Nirvana.

Nirvana zoals beschreven in de pali sutta's verwijst echter niet naar Nirvana als ervaring, hetgeen altijd inwisselbaar blijft met Samsara (dualiteit!), maar naar de non-duale ultieme bevrijding uit ervaring. Het Mahayana heeft enkel verduidelijkt dat dit niet apart hoeft gezien te worden van ervaring, dat de grond zich tegelijkertijd voordoet met de ervaring, maar de ervaring is wat altijd blijft veranderen, nooit gestabiliseerd kan worden. De grond is er altijd, en kan je niet ervaren, maar wel realiseren dat het er altihd is. Enkel dit laatste kan ultieme bevrijding geven, en deze is niet afhankelijke van het komen en gaan van ervaringen, deze is er niet door aangetast. Dit betent dus niet het einde van de ervaring van lijden.

Ervaringen blijven zich voordoen, zowel lijdende als bevrijdende, maar eens volledig gerealiseerd waarin deze zich maar voor kunnen doen, en dat dit zelf onveranderlijk is, niet komt en gaat, geen ervaring is, buiten alle categorien is, ..., komt en gaat deze ultieme bevrijding niet meer en blijft dus behouden, ook als lichaam en zelfs geest lijden kunnen ervaren, tegelijkertijd!

Nirvana is niet veranderlijk. Het enige dat veranderlijk is dat is zich al dan niet bewust zijn van Nirvana.

Ben je bewust van Nirvana, dan ben je er. Ben je niet bewust van Nirvana, dan kun je ook in Nirvana zijn zonder dat je je er bewust van bent. Eigenlijk zit je grotendeels in Nirvana, bewust of niet.
Is er honger, streven naar bevrediging van honger, dan is Nirvana er nog altijd, maar dan ben jij er niet en ben je je ook niet bewust van Nirvana.

Dus Nirvana is er altijd.
Jij kunt er zijn, bewust of niet.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2024 21:14 »
Ok, dan verwijs je met “Nirvana” toch wel naar de grond van het zijn en met “bewustzijn ervan of niet” naar de ervaring van bevrijding. Nirvana, de grond die altijd al bevrijdt is, is er altijd. Ik heb het gevoel dat we tot daar in lijn zijn met elkaar.

Wat ik daar aan toevoeg is dat ervaring altijd komt en gaat, altijd. Ook de ervaring van Nirvana. Ook de ervaring er te zijn.

Hetgeen wat verwarrend kan zijn is de zienswijze dat in Nirvana zijn nooit lang kan aanhouden, dus nooit ultiem bevrijdend kan zijn. Dit is niet echt in overeenstemming met hoe de meesten bevrijding bekijken, en ik wil hier dan ook geen verwarring rond scheppen, maar misschien kon je er toch iets mee, weet ik veel?

Ik ondervind dat ik hier beter over zwijg, dus ga ik dat ook doen.

Bedankt voor je reactie Gouden Middenweg.
« Laatst bewerkt op: 18-05-2024 21:25 door Steve »

• Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2024 08:14 »

Wat ik daar aan toevoeg is dat ervaring altijd komt en gaat, altijd. Ook de ervaring van Nirvana. Ook de ervaring er te zijn.

Mijn hypothese is dat een boeddha, een mens is, die bewust en doelbewust in staat is om ongeacht welke omstandigheid om in Nirvana te verblijven.

Je zult toch eerst Nirvana moeten opmerken. Als je het opmerkt verblijf je er.

De kracht van de wereld is zo sterk dat je er terug uit valt. dus dat je het niet meer (bewust) opmerkt. Dan zit je terug in onvermogen om het op te merken.
En dan opeens merk je het terug op, en ben je terug in Nirvana.

Dus logisch gezien, wanneer je steeds in staat bent om het bewust op te merken dan ben je definitief bevrijdt.

Dus om te verwijzen naar je ervaring, correct dat die komt en gaat. Omdat er nog altijd onvermogen is om dat bewust en naar believen op te merken.
En dat is toch een boodschap van Boeddha, ook jij bent er toe in staat, je hoeft je niet te laten omlaag duwen door je tijdelijk onvermogen.

En dat is een groot verschil tussen ons en een boeddha, die is namelijk altijd bewust en doelbewust in staat om Nirvana op te merken en er in te verblijven. Niet meer gedefinieerd en determineert door onvermogen en blindheid, maar door kennis van zaken.
« Laatst bewerkt op: 19-05-2024 08:56 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2024 10:43 »
Mijn hypothese is dat een boeddha, een mens is, die bewust en doelbewust in staat is om ongeacht welke omstandigheid om in Nirvana te verblijven.

Je zult toch eerst Nirvana moeten opmerken. Als je het opmerkt verblijf je er.

De kracht van de wereld is zo sterk dat je er terug uit valt. dus dat je het niet meer (bewust) opmerkt. Dan zit je terug in onvermogen om het op te merken.
En dan opeens merk je het terug op, en ben je terug in Nirvana.

Dus logisch gezien, wanneer je steeds in staat bent om het bewust op te merken dan ben je definitief bevrijdt.

Dus om te verwijzen naar je ervaring, correct dat die komt en gaat. Omdat er nog altijd onvermogen is om dat bewust en naar believen op te merken.
En dat is toch een boodschap van Boeddha, ook jij bent er toe in staat, je hoeft je niet te laten omlaag duwen door je tijdelijk onvermogen.

En dat is een groot verschil tussen ons en een boeddha, die is namelijk altijd bewust en doelbewust in staat om Nirvana op te merken en er in te verblijven. Niet meer gedefinieerd en determineert door onvermogen en blindheid, maar door kennis van zaken.

That's the spirit...
Blijf daar bij!!!

Een dingetje nog..
Dat op-merken is kennis van zaken, zonder dat je je hoeft te verlaten op de kennis van zaken..
De kennis van zaken maakt de boel rigide.
kennis van zaken houdt de boel open en luchtig.
In dat op-merken is geen de kennis van zaken, er is gewoon wel of geen kennis van zaken..
Alles leent zich, zonder dat een 'jij' er iets wel of niet mee moet.
 :)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2024 11:59 »
Gautama de Boeddha zegt echter, ik citeer: "Dit is de Edele Waarheid van het ophouden van het lijden. Het is het volledige verdwijnen en ophouden van diezelfde begeerte, het opgeven ervan, de verzaking ervan, de bevrijding ervan, het zich ervan ontdoen." (SN 56.11). Dat is het Nirvana, als een 'eindpunt' van het pad dat men volgt in het boeddhisme. Dit pad stelt dat men op den duur via de meditatie een 'punt' kan bereiken waarin een blijvende transformatie plaatsvindt van de persoonlijkheid. Daar is volgens het boeddhisme geen terugweg meer, je weet dan voor de rest van je bestaan wat de waarheid is.

Ik geloof dus niet in een bestaan van het Nirvana waar je je als het ware in en weer uit kunt begeven. Je weet of je weet niet, half-weten betekent denk ik in boeddhistische zin dat je nog geenszins daadwerkelijk het Nirvana hebt gerealiseerd. Misschien heb je slechts een flits van de waarheid ingezien. Maar goed, ik ben niet Verlicht (en pretendeer ook geenszins dat te zijn), dus ik kan er ook slechts naar raden. Dat is het gevaarlijke aan alle beschrijvingen van het Nirvana. Je kunt erover denken en filosoferen, maar wat weet je nu werkelijk?
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

• Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2024 16:38 »

Ik geloof dus niet in een bestaan van het Nirvana waar je je als het ware in en weer uit kunt begeven. ...

Ik ben geen kenner van boeddhistische teksten. En waarschijnlijk zijn er zoveel interpretaties, tradities, teksten te vinden dat je eender welke stelling kunt weervinden in het boeddhisme.

Toch hier een citaat uit de pali-canon waar er wel degelijk sprake is van "als het ware in en weer uit kunt begeven".

Sutta (SN 41:8

Citaat
"“Wel meneer, wanneer ik maar wil, geheel afgezonderd van sensuele genoegens, afgezonderd van onvaardige kwaliteiten, betreed en blijf ik in de eerste verzonkenheid, die de vervoering en gelukzaligheid voortbrengt die voortkomt uit afzondering, terwijl ik de geest plaats en verbonden houd. 3.5 En wanneer ik maar wil, terwijl de plaatsing van de geest en het verbonden houden ervan tot rust komen … ga ik naar binnen en blijf in de tweede absorptie. 3.6 En wanneer ik maar wil, met het wegebben van de vervoering... ga ik de derde absorptie binnen en blijf daar. 3.7 En wanneer ik maar wil, terwijl ik plezier en pijn opgeef… ga ik de vierde verzonkenheid binnen en blijf daar."

Nu, dit gegeven, "wanneer ik maar wil" , nirvana betreden is niet in tegenspraak met

"Dit is de Edele Waarheid van het ophouden van het lijden. Het is het volledige verdwijnen en ophouden van diezelfde begeerte, het opgeven ervan, de verzaking ervan, de bevrijding ervan, het zich ervan ontdoen." (SN 56.11).

Want dit wil toch gewoon zeggen dat Nirvana het ophouden van het lijden, ophouden en bevrijding van begeerte is. Zodra je in Nirvana zit is er geen lijden, is er geen begeerte.

Het wil niet zeggen dat hij permanent in Nirvana zit. Maar wel dat de vaardigheid er is "wanneer ik maar wil".

Een Boeddha of Arahant bezitten de vaardigheid "wanneer ik maar wil".
Terwijl anderen deze bewuste en doelbewuste vaardigheid nog tot ontwikkeling dienen te brengen.

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 19-05-2024 17:13 »
Citaat
Ik geloof dus niet in een bestaan van het Nirvana waar je je als het ware in en weer uit kunt begeven. Je weet of je weet niet, half-weten betekent denk ik in boeddhistische zin dat je nog geenszins daadwerkelijk het Nirvana hebt gerealiseerd.

ik denk wanneer je Nirvana iets teveel als een positief iets ziet, dat dit niet geheel juist is.
Omdat Nirvana verwijst naar het afwezig zijn van ... verwijst.
En niet zozeer naar het aanwezig zijn van.

Hoe vaak per dag zit je in een toestand dat de honger afwezig is ? En ben je je er bewust van op het moment zelf ?
Kun je achteraf zeggen "de honger" was afwezig ?  zonder dat je op moment bewust was dat de honger afwezig was ?

wanneer ik je vraag, roep nu eens bewust de toestand op waarbij de honger afwezig is. Kun je dat zomaar ? Kun je dat onder alle omstandigheden ?

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 19-05-2024 22:34 »
@Gouden middenweg

Ik heb het echter niet over een hypothese over een Boeddha, maar over de praktijk van bevrijding. Daar zie je dat sommigen
 een ervaring van verlichting krijgen, en dan gaan denken dat ze deze ervaring kunnen stabiliseren. Ik zeg dat dat onmogelijk is, omdat het een ervaring is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is de altijd bevrijdde toestand te realiseren, ik zeg dat die realisatie niet het stabiliseren van een ervaring is, maar de altijd al bevrijde toestand realiseren is waarin zowel ervaring van bevrijding en ervaring van beknelling zich voordoen, maar zelf geen ervaring is, dus niet komt, noch gaat, niet in moet gebleven worden, noch uit kan gegaan worden. Die realisatie heeft niets te maken met doelbewust ergens in te blijven. Het is te realiseren, zeer zeker, door ieder mens, maar niet door een ervaring na te streven en stabiel te krijgen, daar blijf je eeuwig mee zoet, maar dit zal nooit ultiem bevrijden. Dat is wat ik zeg, helemaal iets anders dan wat jij er in leest. Je leest het met jouw bril op en ziet dan dingen die er niet zijn, zoals neerhalen, onmogelijkheid ultieme bevrijding te realiseren. Wat je niet leest is dat de realisatie geen ervaring is, noch het ergens doelbewust in kunnen blijven en dat het juist is door te denken dat er een ervaring gestabiliseerd moet worden dat ultieme bevrijding wordt gemist, omdat de ervaring nooit stabiel te krijgen is. Ervaringen zijn altijd veranderlijk, voor ons net als voor een Boeddha. Daar is bevrijding dus nooit stabiel.

Tot zover. Als je er niets mee kan, laat het dan gewoon rusten. Alleen voelt het niet correct dat je mijn woorden anders verpakt, dan kan ik niet anders als dit weer te weerleggen hoewel ik er liever verder over zwijg.

Dus kunnen we het hier laten rusten nu?

Graag!
« Laatst bewerkt op: 19-05-2024 22:37 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2024 15:30 »

Daar ik geen boeddhist ben en niet onderlegd in boeddhisme, heb ik is aan google's Artificiële-intelligentie gevraagd wat nirvana eigenlijk is want ik heb de neiging nirvana gelijk te stellen aan de christelijke hemel, het paradijs.
Zie...

Citaat
In het boeddhisme is nirvana (Sanskriet: निर्वाण, nirvāņa, "uitgeblust", "onbeweeglijk") of nibbāna (Pali) de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden en waardoor heiligheid behaald wordt.Het uitgedoofd zijn verwijst naar het hoofddoel van het boeddhisme: het einde van begeerte, aversie en verwarring.

Nirvana wordt vaak beschreven als een staat van:
  • Volmaakte vrede en geluk: Alle苦 (dukkha), het lijden dat voortkomt uit onbevredigende verlangens, is verdwenen.
  • Einde aan wedergeboorte: De cyclus van samsara, de eindeloze rondgang door het bestaan, is doorbroken.
  • Verlichting: Men heeft de ware aard van de realiteit en het zelf ingezien.
  • Leegte: Er is geen ego of "zelf" meer aanwezig.
Het is belangrijk om te benadrukken dat nirvana geen plaats is, maar eerder een toestand van zijn. Het kan in dit leven bereikt worden door het volgen van het Achtvoudig Pad en het loslaten van onthechting.
Nirvana is een complex concept met verschillende interpretaties binnen het boeddhisme. De hierboven beschreven punten zijn enkele van de belangrijkste kenmerken.

Er zijn twee belangrijke misvattingen over nirvana die het waard zijn om recht te zetten:
  • Nirvana is geen paradijs: Het is niet een plaats van eeuwige gelukzaligheid waar men beloond wordt voor zijn goede daden.
  • Nirvana is niet de dood: Het is een levende toestand van bewustzijn die in dit leven bereikt kan worden.
Als je meer wilt weten over nirvana, raad ik je aan om boeken over boeddhisme te lezen of met een boeddhistische leraar te praten.
Hier zijn enkele bronnen die je nuttig kunt vinden:Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt!
Ha, nirvana geen plaats, maar eerder een toestand van zijn.
Ja, waarom blijft een mens niet in die toestand van zijn?
Is de mens soms uit Nirvana gedreven zoals hij uit de hemel / het paradijs is gedreven?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2024 15:50 »
@Gouden middenweg:

...
Het is te realiseren, zeer zeker, door ieder mens,...
Beweer jij nu dat ieder mens Zelf-realisatie kan bereiken?
Zo ja, wat weerhoudt hem er dan van?
Want buiten mijzelf zie ik in mijn omgeving geen één die Zelf-realisatie gerealiseerd / bereikt heeft.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2024 15:56 »
...
Alles leent zich, zonder dat een 'jij' er iets wel of niet mee moet.
 :)
;D
Die heb ik is aan Google's Artificiële-intelligentie voorgelegd.
Zie...
Citaat
De uitspraak "Alles leent zich, zonder dat een 'jij' er iets wel of niet mee moet" is intrigerend en kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.
Laten we de verschillende aspecten eens bekijken:

1. Lenigheid:

Het woord "leent zich" suggereert dat er een inherente geschiktheid of bruikbaarheid is in alles. Dit kan betekenen dat de wereld om ons heen vol mogelijkheden zit die we kunnen benutten, ongeacht onze persoonlijke keuzes of acties. De nadruk ligt hier op de inherente kenmerken van de wereld, los van onze subjectieve ervaring.

2. Onpersoonlijkheid:

De afwezigheid van een "jij" in de zin benadrukt het onpersoonlijke karakter van deze lenigheid. Het suggereert dat deze mogelijkheden niet afhankelijk zijn van onze individuele wil of handelen. De wereld lijkt zich te ontvouwen volgens haar eigen logica, ongeacht onze subjectieve beleving.

3. Determinisme vs. Vrije wil:

De interpretatie van deze uitspraak hangt af van onze visie op determinisme en vrije wil. Sommigen interpreteren het als een deterministische stelling, wat betekent dat alles al vaststaat en onze keuzes geen werkelijk verschil maken. Anderen zien het als een uiting van een meer open visie, waarbinnen de inherente lenigheid van de wereld ruimte biedt voor creatieve mogelijkheden en vrije keuzes, zonder dat er sprake is van volledige controle of voorspelbaarheid.

4. Uitnodiging tot exploratie:

Ongeacht de interpretatie, kan de uitspraak worden gezien als een uitnodiging om de wereld om ons heen met openheid en nieuwsgierigheid te benaderen. De nadruk ligt op het ontdekken van de inherente mogelijkheden die aanwezig zijn,zonder vast te zitten in beperkende overtuigingen of verwachtingen over wat wel of niet "moet".

5. Verschillende perspectieven:

De interpretatie van deze uitspraak kan ook afhangen van de context en het perspectief van de persoon die hem gebruikt. In een spirituele of filosofische context kan het verwijzen naar een universele verbondenheid of een alomvattend bewustzijn. In een meer praktische context kan het gaan om het benutten van kansen en het creëren van mogelijkheden in ons dagelijks leven.
De schoonheid van deze uitspraak ligt in de openheid en ambiguïteit ervan. Het nodigt ons uit om na te denken over onze eigen relatie met de wereld om ons heen, en om onze perceptie van realiteit en mogelijkheden te bevragen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2024 16:19 »

@Gouden middenweg:

Ik heb het echter niet over een hypothese over een Boeddha, maar over de praktijk van bevrijding.

'k heb is aan google's Artificiële-intelligentie gevraagd wat die praktijk van de bevrijding in het Boeddhisme inhoudt.
Zie...
Citaat

In het boeddhisme is de praktijk van bevrijding, ook wel nirvana of moksha genoemd, het ultieme doel. Het is de staat van volledige verlichting en bevrijding van het lijden (dukkha) en de cyclus van wedergeboorte (samsara). Deze bevrijding wordt bereikt door het volgen van het Edele Achtvoudige Pad, een pad van ethisch gedrag, mentale discipline en wijsheid. De acht aspecten van het pad zijn:

• Juist Zien: Dit omvat het begrijpen van de Vier Edele Waarheden en het loslaten van onjuiste opvattingen.
  • Juist Denken: Dit omvat het cultiveren van gezonde en constructieve gedachten.
  • Juiste Spraak: Dit omvat spreken met vriendelijkheid, eerlijkheid en zonder kwade bedoelingen.
  • Juiste Handelingen: Dit omvat ethisch handelen en het vermijden van schade aan anderen.
  • Juiste Levensonderhoud: Dit omvat het voorzien in je behoeften op een ethische manier.
  • Juiste Inspanning: Dit omvat het ontwikkelen van mentale discipline en toewijding.
  • Juiste Aandacht: Dit omvat het cultiveren van mindfulness en meditatie.
  • Juiste Concentratie: Dit omvat het bereiken van een staat van diepe concentratie en inzicht.
De beoefening van het Edele Achtvoudige Pad is een langdurig en geleidelijk proces dat discipline, toewijding en geduld vereist. Er zijn verschillende meditatietechnieken en leringen die beoefenaars kunnen helpen op hun pad naar bevrijding, zoals:
  • Vipassana meditatie: Dit is een meditatietechniek die gericht is op het ontwikkelen van mindfulness en inzicht in de veranderlijke aard van alle verschijnselen.
  • Metta meditatie: Dit is een meditatietechniek die gericht is op het ontwikkelen van liefdevolle vriendelijkheid en medeleven.
  • Zen meditatie: Dit is een meditatietechniek die gericht is op het bereiken van een staat van diepe rust en eenheid met de ware aard van de realiteit.
Naast meditatie is het belangrijk om ethisch te leven en de andere aspecten van het Edele Achtvoudige Pad te beoefenen. Dit omvat het ontwikkelen van goede karmische handelingen, het vermijden van schade aan anderen en het leven in overeenstemming met boeddhistische waarden.

De bevrijding van lijden en samsara is een complexe en diepgaande realisatie die niet gemakkelijk te bereiken is. Het vereist jarenlange toegewijde beoefening en studie. Maar voor degenen die de inspanning leveren, belooft het boeddhisme de ultieme bevrijding van alle pijn en lijden.

Belangrijk om te benadrukken is dat er verschillende scholen en stromingen binnen het boeddhisme zijn met verschillende interpretaties en praktijken met betrekking tot bevrijding. De hierboven beschreven informatie is een algemene introductie en dient te worden beschouwd als een startpunt voor verder onderzoek en studie.
Ha, er moeten dus inspanningen geleverd worden (hard werken) want de bevrijding van lijden en samsara is een complexe en diepgaande realisatie die niet gemakkelijk te bereiken is.
Ja, dat zie ik dan toch niet als voor ieder mens weggelegd al beweert Steve van wel.
In sommige landen in Azië waar het boeddhisme nog sterk verankert zit in de cultuur dan misschien wat makkelijk, maar hier bij ons in het Westen waarin depressie een wijdverspreid probleem is?

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 20-05-2024 18:25 »
@Gouden middenweg:

...
Het is te realiseren, zeer zeker, door ieder mens,...
Beweer jij nu dat ieder mens Zelf-realisatie kan bereiken?
Zo ja, wat weerhoudt hem er dan van?
Want buiten mijzelf zie ik in mijn omgeving geen één die Zelf-realisatie gerealiseerd / bereikt heeft.

Ieder mens heeft de potentie tot bevrijding van Z/zelf.
Waarom zo wenigen die potentie realiseren heeft alles te maken met waarop ze zich richten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 20-05-2024 21:10 »
Waarom zo wenigen die potentie realiseren heeft alles te maken met waarop ze zich richten.
En op wat richten ze zich dan verkeerdelijk?
Mensen krijgen van meesters te horen dat ze tegen het ego moeten vechten, het ego moeten doden. Bedoel je dat misschien?

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 20-05-2024 22:47 »

Dat ga ik niet blijven herhalen.

Mensen krijgen van meesters te horen dat ze tegen het ego moeten vechten, het ego moeten doden. Bedoel je dat misschien?

Neen, van Boeddhistische meesters zal je dat doorgaans niet horen. Niets mis met ego, letterlijk “ik”. Het is een gevoel dat zich voordoet en heeft in dit voordoen zijn nut. De gehechtheid eraan wordt ook wel eens ego genoemd in negatieve zin dan, en dat wordt in het Boeddhisme wel als een obstakel gezien. Er tegen vechten is echter het voeden ervan, dus neen, dat zal je ook niet echt horen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2024 13:18 »

Linkje naar hier op het forum waar je het al eerder geschreven hebt?
De verkeerde afslag volgens Vrije Guido ken ik inmiddels. Ben benieuwd wat jij het verkeerdelijk richten vind.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 21-05-2024 17:57 »

Linkje naar hier op het forum waar je het al eerder geschreven hebt?
De verkeerde afslag volgens Vrije Guido ken ik inmiddels. Ben benieuwd wat jij het verkeerdelijk richten vind.

Gericht zijn op ervaringen

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 21-05-2024 20:17 »
Gericht zijn op ervaringen
Wie is er nou gericht op ervaringen, prikkels?
Tsja, de massa is dat. En die prikkels komen van diep op zoek naar vreugde, naar genieten, naar liefde, naar blijdschap, dat komt van zo diep. Maar in feite, als dat aan de oppervlakte komt, komt dat in de mensenwereld... van begeerte, en daar loopt het verkeerd.

• Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 21-05-2024 22:47 »
@Gouden middenweg

Ik heb het echter niet over een hypothese over een Boeddha, maar over de praktijk van bevrijding. Daar zie je dat sommigen
 een ervaring van verlichting krijgen, en dan gaan denken dat ze deze ervaring kunnen stabiliseren. Ik zeg dat dat onmogelijk is, omdat het een ervaring is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is de altijd bevrijdde toestand te realiseren, ik zeg dat die realisatie niet het stabiliseren van een ervaring is, maar de altijd al bevrijde toestand realiseren is waarin zowel ervaring van bevrijding en ervaring van beknelling zich voordoen, maar zelf geen ervaring is, dus niet komt, noch gaat, niet in moet gebleven worden, noch uit kan gegaan worden. Die realisatie heeft niets te maken met doelbewust ergens in te blijven. Het is te realiseren, zeer zeker, door ieder mens, maar niet door een ervaring na te streven en stabiel te krijgen, daar blijf je eeuwig mee zoet, maar dit zal nooit ultiem bevrijden. Dat is wat ik zeg, helemaal iets anders dan wat jij er in leest. Je leest het met jouw bril op en ziet dan dingen die er niet zijn, zoals neerhalen, onmogelijkheid ultieme bevrijding te realiseren. Wat je niet leest is dat de realisatie geen ervaring is, noch het ergens doelbewust in kunnen blijven en dat het juist is door te denken dat er een ervaring gestabiliseerd moet worden dat ultieme bevrijding wordt gemist, omdat de ervaring nooit stabiel te krijgen is. Ervaringen zijn altijd veranderlijk, voor ons net als voor een Boeddha. Daar is bevrijding dus nooit stabiel.

Tot zover. Als je er niets mee kan, laat het dan gewoon rusten. Alleen voelt het niet correct dat je mijn woorden anders verpakt, dan kan ik niet anders als dit weer te weerleggen hoewel ik er liever verder over zwijg.

Dus kunnen we het hier laten rusten nu?

Graag!
Geen probleem. Is voor een deel verhelderend.
Vrij simpel.
Zodra je Nirvana opmerkt ben je er.
Je kunt niet Nirvana blijvend opmerken want dat ligt niet binnen de mogelijkheden, terwijl opmerken wel binnen de mogelijkheden ligt.
In Nirvana opmerken is bevrijding, van de honger, de gehechtheid aan de wereld.
In Nirvana (blijvend) willen opmerken zit honger.

Kijk naar de werkelijkheid zoals ie is, kan men lezen, dat wil zeggen, laat je fantasievoorstelling over Nirvana nu eens los en zie het zoals het is.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 21-05-2024 23:39 »
Je kan het beter vergelijken met leren lezen. Aanvankelijk merk je letters op, rijg je ze aan elkaar en kan dan woorden lezen. Nu moet je eens proberen te kijken naar een bord langs de straat zonder te lezen wat er staat. Dat gaat niet, je leest vanzelf (zonder moeite). Je merkt de letters niet eens meer op, je ziet meteen woorden, zinnen, … helemaal vanzelf. Net zo is het ook met de bevrijding die er altijd is. In begin merk je het op, maar op den duur is er geen opmerken meer, maar is er sowieso zien dat alles al bevrijdt is.

Opmerken en ervaren is gewoon iets anders. Je kan een ervaring opmerken, maar dan merk je iets op dat komt en gaat. Als je opmerkt wat niet komt en niet gaat is dat van een heel andere orde. Je opmerken is dan misschien nog niet stabiel, maar hetgeen opgemerkt is wel. Als je ervaringen blijft opmerken, zelfs de ervaring van volledig bevrijdt te zijn, dan is dit nog steeds niet stabiel en kan zoiets opmerken dus ook nooit stabiliseren. Daarom komt het erop neer niet de ervaring of het opmerken van de ervaring te stabiliseren, maar het opmerken van dat waarin elke ervaring zowel bevrijdde and beknelde zich kunnen voordoen, waar zowel realiteit als fantasie zich in kunnen voordoen, maar wat zelf geen realiteit, noch een fantasie, noch een ervaring is.

Het is niet te ervaren, noch voor te stellen, noch te fantaseren. Alles wat te ervaren, voor te stellen, te fantaseren is zal altijd blijven bewegen. Het is geen zaak om een ervaring, een voorstelling of een fantasie los te laten of weg te willen, enkel op te merken waarin het zich voor kan doen, eerst met moeite, zoals bij leren lezen, op de duur vanzelf, moeiteloos, niet-doend.

Ik wens dat dit even simpel moge zijn, zodat we dit spelletje touwtje trek gewoon kunnen laten rusten.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 22-05-2024 10:57 »
Jullie schrijven over het boeddhistische Nirvana alsof je exact weet wat het is, of zou zijn. Dat kan denk ik slechts een Verlichte duiden. Dus jullie zijn... (vul maar in)? :P

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 22-05-2024 12:09 »

Ik wens dat dit even simpel moge zijn, zodat we dit spelletje touwtje trek gewoon kunnen laten rusten.
Bedankt voor de moeite Steve. Maar 'wie' heeft er wat aan? ::)
Vrije Guido was je immers al voor.
Zie...

'HERKENNEN, 'OP-MERKEN, EN 'MERKEN, that's all.
Daar hoef je geen handeling, gedrag, emotie, gevoel, voorstelling, gedachte aan vuil te maken..
Je hoeft nergens naartoe of ergens van weg. Al de rest is niets anders dan.. misleiding! :)

Misleiding voor 'wie', 'wie' wordt er misleidt?
'Wie' maakt het wat uit? De naar verlichting zoekende of 'de wezenlijk gerealiseerden' zoals jij en Steve?  8)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: de zoektocht naar het einde van de honger & de vrede van Nirvana
« Reactie #25 Gepost op: 22-05-2024 12:56 »
Ja vrienden, spirituele zoekers en vinders van 'Nirvana', het is me wat.  ::)

Citaat

Visitor (LARA): So when a sage talks about serenity and peace…

RAMESH You see, the “peace” is given as a bait to the ego who seeks enlightenment. In other words, the ego says, “What do I get out of it?” What “you” get out of it is nothing, and getting that “nothing” means what? You are not seeking anything. What you are getting is the absence of seeking, and the absence of seeking means the absence of the seeker.
So what does the seeker get? His own absence – which is peace. You have to use a word.

You see, in the beginning the seeker is questioning, “What will I get out of it?” He or she is concerned with what happens in life.
So in life, in Buddhist terms, what does the seeker find from experience? That samsara or life is dukha. Life is misery. Having said this, what will the seeker want? He will want to leave the misery and go somewhere where there is no misery.
The Buddha also gave that a name, and he called it nirvana.
So in the beginning of the seeking what the Buddha tempted the seeker with was that life is misery, and that misery will stop only if you get nirvana.
Then to make the joke a tragic joke, he said that samsara and nirvana are one! Meaning, you cannot go from one place called life, or samsara, to another place called nirvana. They are the same.

The significance of this, which very few accepted, is that you have to find nirvana – or what nirvana represents, the peace – while being in samsara.
You cannot escape samsara. You cannot escape life that is misery. All you can find, if that is the will of God and the destiny of the bodymind organism, is the peace, which represents nirvana, while being in life.
So the final point is you cannot escape life. You have to accept life as it happens, and accepting life as it happens means the peace of nirvana.

How does the acceptance of life as it happens come about? How can it happen? Only if the ego-doer – “I” live my life; “I” am responsible for my life – gets removed. And if that is God’s will and the destiny of the bodymind organism.

But if the sense of personal doership gets removed, there is still a Lara. This point I must make clear. The sense of personal doership, when that is removed the ego is removed, and when the ego is removed Lara as the ego-doer is removed, but Lara is not removed.

Ramana Maharshi lived for 50 years after Self-realization, so for 50 years he lived as Ramana Maharshi. If someone called him by name – Swami or Ramana or Bhagwan – he responded. That Ramana Maharshi responded to a name being called means there was identification with a name and form. So identification with a name and form continued with only one difference – there was no sense of personal doership. So when enlightenment happens, LARA does not disappear. Lara continues with the identification of this body and name. Lara’s reactions continue more or less as before because they are based on the programming. And the programming more or less continues as long as the body continues.

The Infamous Ego (ebook), Ramesh S. Balsekar

:-*

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 22-05-2024 13:25 »

Voor alle duidelijkheid. Ik spreek hier niet uit realisatie, enkel uit geproefd hebben ervan, maar dit proeven was wel heel duidelijk zodat de mogelijkheid van gelijktijdigheid een evidentie is geworden voor mij, en het heil niet meer gezocht wordt in ervaringen, ook niet in bevrijdende.
Je zocht dus geen bevrijdende ervaring in kambo, gewoon effe je vrouw een plezier gedaan door je is mee te laten trekken in een verkeerde afslag.  ;)

Hoe is dat (kambo) op jouw weg gekomen? Waar ben je dat gaan doen? Jij woont ergens in West-Vlaanderen richting de kust als ik me goed herinner en niet vergis.
Mijn vrouw heeft de weg tot sjamanisme gevonden en trekt mij hier en daar in mee. Boeiend.
Hier in de buurt heb ik die ceremonie meegedaan, in West-Vlaanderen.

Boeiende maar geen bevrijdende ervaring was die kambo! ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: de zoektocht naar het einde van de honger & het ego doorzien
« Reactie #27 Gepost op: 22-05-2024 13:46 »

In mijn reactie #27 heb ik dus een Verlichte als Ramesh Balsekar geciteerd.
"Samsara and nirvana are one" vroeg ik net nog aan google's Artificiële-intelligentie en die antwoord meteen met...

Citaat
You're right, this is a fascinating concept in Buddhism! There's a school of thought, particularly within Mahayana Buddhism, that views samsara (cycle of suffering and rebirth) and nirvana (liberation from suffering) as two sides of the same coin.

Here are a couple of ways to understand this:
  • Non-duality: Nirvana isn't a separate place you go to escape samsara. It's a state of awakened awareness that can be achieved right here, right now. It's about seeing through the illusions and attachments that cause suffering in samsara.

• Two sides of reality: Imagine samsara as the world filtered through our limited perception, full of desires and clinging. Nirvana is the underlying reality, pure and unchanging. They are the same thing, but experienced differently.
Here are some resources that explore this concept further:It's important to note that this view isn't shared by all Buddhist traditions. Theravada Buddhism, for example, sees them as more distinct states.

Zoekers naar Nirvana, zoek dus niet langer! Je bent er al in!

Nu alleen nog het ego doorzien:)
https://www.samsarabooks.com/boeken/het-ego-doorzien/
« Laatst bewerkt op: 24-05-2024 00:10 door forumbeheer »

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 22-05-2024 14:28 »
Jullie schrijven over het boeddhistische Nirvana alsof je exact weet wat het is, of zou zijn. Dat kan denk ik slechts een Verlichte duiden. Dus jullie zijn... (vul maar in)? :P

Ik ben niet verlicht. Ik doe dan ook niet alsof.
Het enigste dat ik doe is spreken vanuit het opgemerkt te hebben van bevrijding die er altijd is.

Dat kan je opmerken, zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
En dat is niets speciaals, het maakt mij niet beter dan jou of wie dan ook.
Dat schijnt het wel altijd uit te lokken, maar daar heb ik geen vat op.
Ik deel het gewoon mee, wind er geen doekjes om.

Het daadwerkelijk opmerken ervan (niet het mentaal begrijpen ervan) geeft een zekerheid dat geen enkele ervaring kan geven en het maakt dan het niet meer in ervaringen gezocht wordt.
Dat is alles.

Ik heb er geen enkel probleem mee hierover te communiceren, juist omdat ik daarmee geen enkele verlichtte positie hoef in te nemen. Ik spreek gewoon, maar wel vanuit een eigen opmerken, niet vanuit iets na-apen dat geschreven staat. Over dat wat opgemerkt is, bestaat geen greintje twijfel, omdat het noch zeker, noch onzeker is, het is niet te vatten in zulke categorieen. Het is niet te bezitten, het is niet te verwezenlijken, het is niet te beschrijven, maar er hoeft ook niet over gezwegen te worden. Er mag naar verwezen worden, want zo kan het maar herkend worden. Als je een ervaring blijft najagen, ga je er altijd aan voorbij blijven gaan.

Tenzij het je ongemakkelijk doet aanvoelen, wat het blijkbaar zo vaak doet, zelfs hier op een forum waarover het eigenlijk gaat.
Zoals ik al aangegeven heb, wil ik niemand in de war brengen, ik wil niemand zijn vertrouwen in iets afnemen.
Het komt ook maar van een gewone mens, dus neem het niet te serieus.
Je kan er wat mee en zoniet, lig er niet wakker van. Laat het dan gewoon aan je voorbij gaan. Laat het aan de waterkant achter, blijf het niet met je meezeulen, blijf er niet over piekeren, voel je er niet ongemakkelijk om met dat iemand openlijk over een opmerken van iets praat. Wat maakt dat het jou zo op sleeptouw blijft nemen? Dat kan je eventueel afvragen. Ik heb mij ook af te vragen waarom ik er zo graag over spreek. Ik heb mijn lesje weer een beetje geleerd, en zal er verder over (proberen) zwijgen. Misschien ga ik het lesje ooit wel helemaal leren.

Ondertussen: excuses voor het ongemak!
« Laatst bewerkt op: 22-05-2024 16:22 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 22-05-2024 15:05 »
Het opmerken van bevrijding is inderdaad niet moeilijk, Tilopa stelt zelfs dat gemakkelijk juist is. Maar wat eenvoudig is, is voor de moderne mens moeilijk, omdat hij te veel haast heeft, teveel is afgeleid en te onrustig. Kijk maar gewoon om je heen hoe jachtig iedereen is. En dat lijkt 'normaal' maar dat is helemaal niet natuurlijk.

Ik ben het dus met je eens, Steve. Excuses zijn helemaal niet nodig, ik maakte eigenlijk maar een grapje, vandaar de smilie achter mijn tekst in mijn vorige bijdrage. Los en natuurlijk zijn, zegt Tilopa, maar in de praktijk klampt de mens zich overal aan vast. En rent van hot naar her. Eigenlijk is het heel erg.

Veel zegen! :)

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 22-05-2024 20:44 »

Ja, klopt. Kambo heb ik niet gedaan om de ervaring maar om het onderhoud aan het vehikel.
En dat was me nogal eens een onderhoud. Alle troep er ineens uitge…

Ik zou er voor tekenen om dit om de twee jaar te doen. En zou het ook aan iedereen aanraden. Maar voor de ervaring moet je het niet doen hoor. Jij wel dan? Voor de ervaring van een gat in je hoofd?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 23-05-2024 11:39 »
Misleiding voor 'wie', 'wie' wordt er misleidt?

Lees misleiding als.. illusie/begoocheling.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 23-05-2024 13:12 »

Ja, klopt. Kambo heb ik niet gedaan om de ervaring maar om het onderhoud aan het vehikel.
En dat was me nogal eens een onderhoud. Alle troep er ineens uitge…
Als al die troep er ineens uitgek***t wordt ervaren een hoop mensen dat wel als bevrijdend en verlichtend.
Zie heel goed artikel > https://realitysandwich.com/kambo-and-panema-dispersing-depression/
Waaruit begin vertaald:

Citaat

Kambo en 'Panema': verspreidende depressie

Het idee van een ‘tweede stille pandemie’ overspoelt de natie nu al, nu een groeiende geestelijke gezondheidscrisis opdoemt in de nasleep van COVID-19. Als gevolg hiervan nemen ondergrondse genezingsrituelen die kracht tonen in psychoactieve oplossingen gestaag toe.

Een van die ceremonies is die van Kambo. De giftige afscheiding van de Giant Leaf Monkey Frog bevat een overvloed aan bioactieve peptiden en wordt via oppervlakkige door hitte veroorzaakte blaren op de huid aangebracht, in een proces dat vaak een 'vaccinatie' wordt genoemd.

In de rijke historische context van deze integratieve geneeskunde, wordt dit proces gedeeltelijk gebruikt om te verspreiden wat inheemse gebruikers 'panema' noemen - een negatieve entiteit waarvan wordt aangenomen dat ze zich manifesteert in lichamelijke ziekte, mentale depressie en pechjacht (1).
De vertaling van deze visie onder een holistische westerse lens kan gelijk staan ​​aan de verspreiding van zowel fysieke infecties door stimulatie van de immuunrespons, als psychologische veranderingen veroorzaakt door de inductie van de parasympathische toestand naast symbolische genezing waarbij de transpersoonlijke kernprincipes van ecopsychologie (2).

Dus, zou deze controversiële remedie een gelijk transformerend potentieel kunnen hebben binnen de domeinen van de westerse benaderingen van het beheer van de geestelijke gezondheidszorg, door middel van de injectie van psychospirituele en ecotherapeutische paradigma’s?
Ik heb de magie van kambo al gezien in 2021, bevestigd door een kankerspecialiste dewelke haar ogen niet kon geloven maar haar scanners liegen niet, zei ze.

Ik zou er voor tekenen om dit om de twee jaar te doen. En zou het ook aan iedereen aanraden. Maar voor de ervaring moet je het niet doen hoor. Jij wel dan? Voor de ervaring van een gat in je hoofd?

Ik nam het me voor twee keer per jaar kambo te doen, of minstens één keer per jaar,  maar de laatste keer was in januari vorig jaar want ik vind het zo verschrikkelijk! ::)
Om geen risico te lopen voor weer is een gat in mijn hoofd had ik de laatste keer al mijn fietshelm meegenomen en opgezet!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: de zoektocht naar het einde van de honger & de ego-gevangenis
« Reactie #33 Gepost op: 23-05-2024 14:48 »

Ik ben niet verlicht. Ik doe dan ook niet alsof.
Het enigste dat ik doe is spreken vanuit het opgemerkt te hebben van bevrijding die er altijd is.
Die gevangenis van het ego toch hé Steve. Bevrijding is er altijd maar het 'ik' denkt dat het gevangen is.  ::)

Citaat

‘Een menselijk wezen is onderdeel van een geheel dat wij het ‘universum’ noemen, een onderdeel begrensd in tijd en ruimte. Hij ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets dat gescheiden is van de rest- een soort optisch bedrog van zijn bewustzijn. Deze waan is een soort gevangenis die ons beperkt tot onze persoonlijke verlangens en tot genegenheid voor slechts een paar mensen. Onze taak moet zijn ons uit deze gevangenis te bevrijden door de kring van ons mededogen uit te breiden en alle levende wezens en de hele natuur in zijn schoonheid te omarmen.’

– Albert Einstein-

https://yatha-bhuta.com/de-gevangenis-van-het-ego/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

oefening baart kunst.
Het is geen kwestie van oefening maar van genade.

Zie....
Citaat
We lijken te leven in een wereld die gefragmenteerd is en soms zelfs verscheurd. Maar in alle culturen zijn er Wijzen die getuigen van een bewustzijn van eenheid. Leven die mensen in een roze wolk of hebben zij juist contact met een dieperliggende non-dualiteit? In dit eenheidsbewustzijn zou je twee accenten kunnen zien.

Er is een ‘denkweg’, waarbij je probeert om in je denken niet langer ‘de paden der tegenstellingen’ te bewandelen.
Naast of voorbij deze ‘denkweg’ is er de ervaringsweg. In verschillende tradities bestaan methoden om de polariteit in je ervaring te overstijgen, wat leidt tot een woordeloos weten waarbij vergeleken de taal hooguit gestamel is.
Beide wegen kennen hun paradoxen.
Bij de denkweg neig je al snel tot een onderscheid tussen de diepe eenheid en de illusies van de dualiteit, maar dat onderscheid is zelf dualistisch.
Bij de ervaringsweg is de paradox dat de eenheid juist gerealiseerd lijkt te worden wanneer iemand de wil tot ervaren los kan laten en “de ervaringshonger weet te stillen” (Schopenhauer, Patanjali).

Daarom wordt er in sommige richtingen vooral beaamd dat de eenheidservaring een kwestie van ‘genade’ is.

Beide wegen worden door veel mensen geassocieerd met Oosterse spiritualiteit, maar ook in het Westen komen deze eenheidswegen voor, in de mystiek en de filosofie.

bron: https://academiegeesteswetenschappen.nl/cs-advaita/
Dat de totale eenheidservaring, met of zonder psychedelica, een kwestie van ‘genade’ is kan ik beamen.