Auteur Topic: Het niet-zoeken  (gelezen 2337 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Het niet-zoeken
« Gepost op: 11-06-2024 12:51 »
Ik zat naar Osho te luisteren, de lecture series ‘The Rebellious Spirit’ uit 1987, waarin hij vragen beantwoord van de gemeenschap van sannyasins rond hem, en ik dreef helemaal weg op de woorden.

Het werd mij duidelijk dat het niet ging om het spirituele zoeken, maar om dansen, vreugde, muziek. Dat eigenlijk veel lezen leidt tot een last op de geest, dat je denkt dat je die dingen moet herinneren. Een scholastisch begrip dat weinig waarde heeft.

Het zitten in het gezelschap van een verlicht man wast alles weg, als je er open voor bent. Je hoeft niet meer te zoeken, je rol veranderd in het vieren van het bestaan.

Ergens is Osho nog steeds beschikbaar, vooral door het horen van zijn stem.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Het niet-zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2024 13:24 »
Ergens is Osho nog steeds beschikbaar, vooral door het horen van zijn stem.
Ja, ik ken dat gevoel als ik François zijn stem hoor en hem is terug zie > François Rönne op afrit 9 - YouTube

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2024 17:45 »
@Bodhiboem,

Als dat jouw weg is op dit moment, dan is dit jouw weg op dit moment.
:)

Voor sommigen is het op dit moment veel lezen.
Voor sommigen is het op dit moment veel mediteren.
Voor sommigen is het op dit moment volledige stoppen met lezen en/of mediteren.

Voor sommigen is het Osho.
Voor anderen is het helemaal geen Osho.

Het is maar in het dagdagelijkse leven te zien, los van in het gezelschap van een guru zitten, buiten het lezen, mediteren, dansen en zingen, … of het zoeken ten einde is gekomen.

Het zoeken kan je zelf niet ten einde brengen, niet door te luisteren, niet door in het gezelschap van een verlichtte te zitten, niet door te zingen, te dansen, het leven te vieren, te mediteren of te lezen, want ook dit is allemaal je zoeken dan, je weg die je op dat moment gaat.

Het zoeken kan volgens mij maar stoppen als het uitgeput geraakt, als er niets meer te vinden is. Dan stopt het vanzelf. Het zelf stoppen van het zoeken kan dit niet fabriceren.

Geen enkele Boeddha of Osho of gezang, tekst of gebed, … kan hier voor zorgen.

Ik zou in dit verband zeggen: ga de weg die onder je voeten ligt, tot het je voeten niet meer zijn. Probeer niet je voeten zo te zien of te maken alsof ze niet meer van jou zijn.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2024 18:18 »
Het zoeken kan volgens mij maar stoppen als het uitgeput geraakt, als er niets meer te vinden is. Dan stopt het vanzelf. Het zelf stoppen van het zoeken kan dit niet fabriceren.

Mijn ervaring is meer dat de mind oneindig vragen fabriceert. Het antwoord op een vraag leidt tot tien andere vragen. Totdat je in een klap de futiliteit ziet en al je vragen loslaat, en even stom geslagen zonder woorden staat.

Citaat
Ik zou in dit verband zeggen: ga de weg die onder je voeten ligt, tot het je voeten niet meer zijn. Probeer niet je voeten zo te zien of te maken alsof ze niet meer van jou zijn.

De waarheid is een land zonder paden, zei Jiddu Krishnamurti.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2024 18:41 »

Mijn ervaring is meer dat de mind oneindig vragen fabriceert. Het antwoord op een vraag leidt tot tien andere vragen. Totdat je in een klap de futiliteit ziet en al je vragen loslaat, en even stom geslagen zonder woorden staat.
 stopt het vanzelf. Het zelf stoppen van het zoeken kan dit niet fabriceren.

Mooie ervaring.

Citaat

Dat zijn gedachten tegen gedachten.
Zo heb ik er ook: als het jouw voeten niet meer zijn, is er ook geen pad bewandelen meer. Maar doen alsof er geen pad meer is bewerkstelligt dit niet.

« Laatst bewerkt op: 11-06-2024 18:47 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2024 18:53 »
Het zitten in het gezelschap van een verlicht man wast alles weg, als je er open voor bent.
Wat kan jij toch heerlijk naïef dromen.  :-* ;D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 12-06-2024 09:04 »
Het zitten in het gezelschap van een verlicht man wast alles weg, als je er open voor bent.
Wat kan jij toch heerlijk naïef dromen.  :-* ;D

Ja heh. Maar ik leef ook in liefde. Toen ik Osho ontmoette toen ik zeven was, toen zag ik dat zijn aanwezigheid was als het licht van de volle maan, helder, zacht, liefdevol. Toen vroeg hij aan mij of ik nog vragen had, en ik zei verlegen ‘nee’.

Bij Osho was het zo dat er bij hem eigenlijk niemand meer thuis was. Alsof er alleen nog maar aanwezigheid was. En toch was hij erudiet, geleerd, een bijzonder persoon.

Ik heb je videootje van Francois nog even bekeken, hij leek mij een bijzonder man. Ik zou hem graag hebben ontmoet.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2024 09:12 door Bodhiboem »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2024 11:16 »
Osho was een fenomeen, maar desondanks een uiterst paradoxale man. Ik heb talloze toespraken van hem beluisterd en gelezen. Hij hield van het experiment, maar heeft daarbij mijns inziens soms nogal uit het oog verloren dat dit behoorlijk kwetsend kan zijn voor mensen. En dat is vooral door zijn volgelingen veelal vergoelijkt. En dat vind ik geen goede zaak.

En ondanks dat ik veel aan zijn toespraken heb gehad, en best wat van Osho heb geleerd, heb ik alle boeken die ik had van hem uiteindelijk weg gedaan. Ik heb er een bepaalde periode in mijn leven wat aan gehad, maar als ik nu een toespraak lees of beluister, dan zie ik ook de beperkingen van Osho's rebelse leringen. En heeft hij ook behoorlijk wat misinterpretaties geuit over bijvoorbeeld de Boeddha en ook over Jezus, etcetera. Ik heb sterk de indruk dat Osho bijvoorbeeld de christelijke weg niet afdoende heeft begrepen. Hij was in het bijzonder gecharmeerd van het Thomas Evangelie, en hij heeft de Evangeliën vooral via een gnostieke blik geïnterpreteerd. Dat heeft ernstige beperkingen.

Nogmaals, ik heb groot respect voor deze man, maar ik zie ook de schaduwzijde van wat hij zoal te brengen had. Ik ben nooit zover gegaan om zijn commune te bezoeken. Dat was voor mij de grens, ik bestudeerde uitsluitend zijn boeken en toespraken. Mijn eigen Leraar zei ooit over Osho en dat soort bewegingen: "Pas er ook voor op. Je mag wat mij betreft alles bestuderen en er over nadenken. Maar ga er niet achteraan lopen. Die Osho zegt het immers zelf dat je volledig vrij moet zijn en blijven. En je niet afhankelijk moet opstellen van bepaalde autoriteiten. Maar tegelijkertijd heeft hij talloze volgelingen, die nota bene allemaal hetzelfde gekleed zijn en een mala dragen met zijn afbeelding. Dat heeft sektarische trekken, wees daar bij uitstek voor op je hoede. Ik zie zelfs dat velen van zijn sanyassins Osho vereren als een soort godheid. Houd je daar liever verre van!"
« Laatst bewerkt op: 12-06-2024 11:18 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2024 11:29 »

Mooie ervaring.

Zeker, het veranderd je relatie met de mind. Je laat wat meer je identificatie met je gedachten los, en komt tot een meer gebalanceerde relatie tot al je zintuigen, inclusief het zien van je mind.

Citaat
Citaat

Dat zijn gedachten tegen gedachten.
Zo heb ik er ook: als het jouw voeten niet meer zijn, is er ook geen pad bewandelen meer. Maar doen alsof er geen pad meer is bewerkstelligt dit niet.

Veel mensen zeggen dat het boeddhisme het pad is. De leer van Thich Nhat Hanh is toegankelijk en een goede balans van praktijk en leren.

Maar ik weet niet of je daar verlichte mensen zult vinden. Als het boeddhistische klooster leven had geleid tot verlichting, dan waren er veel meer Boeddhas geweest.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2024 12:31 »
Osho was een fenomeen, maar desondanks een uiterst paradoxale man. Ik heb talloze toespraken van hem beluisterd en gelezen. Hij hield van het experiment, maar heeft daarbij mijns inziens soms nogal uit het oog verloren dat dit behoorlijk kwetsend kan zijn voor mensen.

Ik denk dat je dat een beetje in context van de tijd moet zien. De jaren zeventig waren heel erg een tijd van experimentele therapieën, dingen zoals rebirthing en de human potential movement. Osho was veelal op zoek naar methodes om de mind van zijn afval te ontdoen, daardoor ook zijn interesse in catharsis en meditaties zoals de dynamic en de latihan.

In die tijd werden veel van die therapieën toegepast in de ashram in Poona, maar Osho heeft zich later ervan ontdaan. In de tijd in Amerika brak hij met veel therapeuten en werden er geen experimentele therapieën meer toegestaan. Later heeft hij wel nog de Mystic Rose meditatie ontwikkelt, die bestaat uit een week elke dag drie uur lachen, daarna een week huilen, en daarna een week stilte.

Citaat
En ondanks dat ik veel aan zijn toespraken heb gehad, en best wat van Osho heb geleerd, heb ik alle boeken die ik had van hem uiteindelijk weg gedaan. Ik heb er een bepaalde periode in mijn leven wat aan gehad, maar als ik nu een toespraak lees of beluister, dan zie ik ook de beperkingen van Osho's rebelse leringen.

Osho’s boeken en discourses zijn een reis door zijn leven. De vroege discourses gingen veelal over spirituele onderwerpen, de middelste discourses gingen over vragen en antwoorden met discipelen, de laatste discourses gingen vaak over Zen.

De boeken zijn een methode om je te helpen dingen los te laten. Daarom ook Osho’s rebelse uitspraken. In de jaren zeventig was de kerk nog veel sterker, en was er een noodzaak om mensen de andere kant van de kerk te laten zien. Als je nooit het interview hebt gezien van de leden van Monty Python met een bisschop na het maken van ‘The Life of Brian’ dan is het heel erg de moeite waard.

https://youtu.be/ZYMpObbt2rs

Osho was heel erg van de opinie dat elk mens een unieke expressie was, dat je als Christen niet een tweede Jezus kon worden, dat je als Boeddhist niet in de voetsporen van de Boeddha kon treden. Daarom zei hij ook dat je geen Boeddhist moest worden. Dat soort “rebelse” uitspraken hadden wel degelijk betekenis.

Daarom zou ik ook zeggen, wees niet te gauw uitgekeken op Osho. Als de vroege periode je niet meer aanstaat, probeer de middelste discourses of de late Osho.

Citaat
Nogmaals, ik heb groot respect voor deze man, maar ik zie ook de schaduwzijde van wat hij zoal te brengen had. Ik ben nooit zover gegaan om zijn commune te bezoeken. Dat was voor mij de grens, ik bestudeerde uitsluitend zijn boeken en toespraken.

Toch waren de communes de plaats waar zijn leer leven in werd geblazen. Er heerste een fantastische atmosfeer van lichtheid, een speelse energie die tegelijk diep spiritueel was. Sommige mensen voelden het sterk en anderen minder.

Citaat
Mijn eigen Leraar zei ooit over Osho en dat soort bewegingen…

Dat is voor het eerst dat ik je over jou Leraar hebt horen spreken. Wat voor een soort man was hij?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2024 14:29 »
Ik ken Osho van het begin, midden en einde. Maar toch bedankt voor je uitleg. Ik heb zo mijn gedachten over Osho en ben zeker niet onverdeeld positief over hem en zijn werk of leringen. Ik heb hem nogal kwetsende uitspraken horen doen, die mijns inziens een echte Verlichte geenszins passen. Maar goed.

Ik heb zeker eerder over mijn Leraar geschreven op dit forum, maar echter mondjesmaat. Omdat ik me niet wens te beroepen op een autoriteit. Hij was (hij is inmiddels overleden) een Zen Leraar. Zijn ouders waren Indonesisch/Indisch. Ik heb veel van hem geleerd, maar hij heeft me grotendeels zelf laten uitzoeken wat wel en niet bij mij past. Dat was niet gemakkelijk. De reden daarvan is dat ik slechte ervaringen had met autoriteiten in mijn jeugd, zoals ouders, opvoeders en schoolleraren. Hij wilde daar niet nog een autoriteit aan toevoegen, zei hij. Hij was een Roshi, en kon uiteraard best streng zijn. Maar aan de andere kant was hij erg zorgzaam en kon uitstekend luisteren en les geven in Zen.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2024 14:59 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2024 16:44 »
Ik ken Osho van het begin, midden en einde. Maar toch bedankt voor je uitleg. Ik heb zo mijn gedachten over Osho en ben zeker niet onverdeeld positief over hem en zijn werk of leringen. Ik heb hem nogal kwetsende uitspraken horen doen, die mijns inziens een echte Verlichte geenszins passen.

Met Osho is het zo, niet alles wat hij gezegd heeft is aan iedereen gericht. Als ik naar hem luister dan zijn er bepaalde dingen die tot mij spreken, en andere dingen weer niet. Laatst probeerde ik naar een vroege discourse series te luisteren geheten ‘Tao: The Three Treasures’ over de Tao Te Ching, and daar kon ik mij niet in vinden. Toen ben ik naar vraag-en-antwoord sessies gestapt uit de middelste periode.

En ik ben het met je eens, soms heeft hij best moeilijke dingen gezegd. Over Moeder Teresa, over Mahatma Gandhi, over allerlei autoriteits figuren. Sommige geliefd en anderen niet. De grappen over de Paus waren ook niet mis, bijvoorbeeld. Over homoseksualiteit stak hij zijn opinie ook niet onder stoelen of banken. Maar het zijn allemaal dingen gezegd voor een bepaald publiek, in een bepaald tijdperk.

Zijn beste uitspraak vond ik: “neem het niet serieus.” Het geeft me hetzelfde gevoel als die uitspraak in de Diamant Soetra, deze wereld moet worden gezien als de bliksem in een zomerse wolk… alles is tijdelijk en veranderd.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2024 17:21 door Bodhiboem »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 12-06-2024 17:20 »
Voor mij was die ene ontmoeting met Osho het begin en het einde van de spirituele zoektocht. Ik wist het toen niet, ik was zeven, ik wist niks van zoeken. Pas toen ik veertig was begon ik ermee. Maar nu, als ik erop terugkijk, zie ik daar het einde van het zoeken.

Ik kwam in ‘The Hidden Splendor’ discourse series uit 1987 een vraag tegen, van een Ma geheten Pravira, die ging over waarom “het” met andere mensen gebeurde en niet met haar, en was ze niet te oud. Osho’s antwoord was “vergelijk jezelf niet met anderen, maar ga terug naar je eerste ervaring van sannyas, word weer onschuldig en doe mee met de dans. Je bent nooit te oud, zelfs op de laatste dag van je leven is er tijd genoeg!”

Ergens sprak dit mij aan. Van het boeddhisme van Ajahn Chah heb ik geleerd los te laten, en toen ik de zoektocht losliet nadat het mij eventjes ziek maakte op Oudejaarsdag kwam ik terecht in een soort malaise, een bardo van de gedachten. Pas de laatste week toen ik deze latere vraag en antwoord sessies vond begon het mij te dagen.

Het is de uitspraak van Jezus, dat alleen zij die onschuldig zijn als kinderen toegang krijgen tot zijn koninkrijk.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 12-06-2024 18:51 »
Ik heb diverse sannyassins gezien en zelfs gesproken. Sommigen waren best redelijk en realistisch, maar dat was een kleine minderheid. De meesten vond ik maar arrogant of zelfs stapelgek, sorry. Bhagwan (Osho) de godheid, dat was hun leuze.

Wat betreft dat "niet serieus" nemen van Osho's uitspraken, ach, op die manier kun je (of kan hij) zelfs de grofste kwetsingen of beledigingen vergoelijken. Ik heb ook gezien dat Osho de ene dag iets beweerde, en de volgende dag exact het tegenovergestelde. Als je wilt dat mensen wat aan je leringen zullen hebben, zul je dat zo volgens mij nooit bereiken. Want als niets waar is of zelfs het tegenovergestelde, waarom zou je dan nog luisteren?

Van Osho's uitspraken is geen leer te fabriceren, dat heeft zijn secretaresse Sheila wel geprobeerd. Zij gaf, toen Osho zich volledig had teruggetrokken en geen toespraken meer hield (Oregon periode), een boekje uit dat de waarlijke leer van Rajneesh (de familienaam van Osho aka Bhagwan) zou bevatten. Maar dat klopt helemaal niet, in het licht van dat Osho elke dag immers iets anders zei, en dus zeer regelmatig het tegenovergestelde vertelde van wat hij eerder beweerde.

Osho was een professor in de filosofie. Een intelligente man dus. In het debat was hij veelal superieur. Dat heeft als gevaar dat je iedereen van repliek kunt dienen, en zelfs mensen te slim af kan zijn. Osho heeft honderden boeken gelezen. En het viel op een gegeven moment op, dat hij zaken ongenuanceerd of zelfs foutief weergaf. Maar hij wuifde dat weg met een glimlach. En hij zei dan gewoon dat hij best gelijk zou kunnen hebben, ook al was de (historische) waarheid in werkelijkheid totaal anders. Tja, zo kun je alles recht lullen wat eigenlijk krom is.

Ik uit nu behoorlijk wat kritiek op Osho. Ik heb al eerder gezegd dat ik best veel aan zijn toespraken heb gehad. Alleen ben ik voor mezelf verder gegaan, ik ben mijn Osho "periode" ontgroeid. Mijn Zen Leraar heeft trouwens vaker gewaarschuwd voor Osho, en ik heb dat ter harte genomen. Ik ben nooit een volgeling geworden van Osho. Misschien heb ik er soms aan getwijfeld om Osho toch te gaan bezoeken. Maar ik had zelf tenslotte een goede Zen Leraar die mij voldoende heeft geholpen.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2024 19:02 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 12-06-2024 19:53 »
Ik heb ook gezien dat Osho de ene dag iets beweerde, en de volgende dag exact het tegenovergestelde. Als je wilt dat mensen wat aan je leringen zullen hebben, zul je dat zo volgens mij nooit bereiken.

Maar dat was ook zijn doel niet. Hij was niet bezig om een religie te fabriceren, hij was daar voor de mensen met wie hij sprak, in het hier-en-nu.

Citaat
Ik uit nu behoorlijk wat kritiek op Osho. Ik heb al eerder gezegd dat ik best veel aan zijn toespraken heb gehad. Alleen ben ik voor mezelf verder gegaan, ik ben mijn Osho "periode" ontgroeid. Mijn Zen Leraar heeft trouwens vaker gewaarschuwd voor Osho, en ik heb dat ter harte genomen. Ik ben nooit een volgeling geworden van Osho. Misschien heb ik er soms aan getwijfeld om Osho toch te gaan bezoeken. Maar ik had zelf tenslotte een goede Zen Leraar die mij voldoende heeft geholpen.

Ik heb geen kritiek meer op Osho. Een tijdje geleden schreef ik elders dat ik pleitte voor vergiffenis voor Osho de mens.

Maar je bent toch een Christen geworden, ondanks dat je hulp kreeg van een Zen leraar. Misschien wil je wat meer schrijven over jou spirituele zoektocht?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 12-06-2024 20:33 »
Ik beweer nergens dat Osho's doel was om een religie te fabriceren. Ik stel dat wanneer je elke dag iets anders beweert, of zelfs het tegenovergestelde, je dan de kans loopt dat mensen mogelijk niet meer naar je luisteren. Want waar heb je dan nog iets aan, in je zoektocht naar de waarheid. Ik besef heel goed, ook naar aanleiding van wat ik zelf ervaren heb in de meditatie, dat het denken, de mind, een zeer tegenstrijdige en chaotisch werkende breinactiviteit is. Maar je moet ergens beginnen.

Maar goed, ook Christus zegt dat wie zoekt, zal vinden. Alleen, tot hoever gaat je zoektocht? Je kunt eeuwig blijven zoeken, van de ene Leraar naar een andere reizen, maar nooit aan vinden toekomen. En in zoverre heeft Osho gelijk: in niet-zoeken, of niet meer zoeken schuilt een enorme waarheid. Zoeken kan je afleiden van jouw waarachtigheid, je uniekheid, je spirituele waarde. Want je wordt onafgebroken afgeleid door dat naarstige zoeken. Aanvankelijk is zoeken goed, je zoekt richting. En de beoefening is een inspanning, een doen.

Maar er komt een moment, waarop je moet laten, niet-zoeken. Dat komt vanzelf. Je kunt zelfs een tijdje om de hete brei heen blijven draaien, maar op een bepaald punt kun je niet anders dan laten, los laten. Het laat vanzelf los, de hele zoektocht naar de waarheid. Je kunt het niet vasthouden. Dat is het punt waarop daadwerkelijke meditatie begint. Je hebt geen doel meer, geen reis meer, geen afleiding, spiritueel of niet. Je bent wie je ook maar bent. En je bent nooit iets of iemand anders geweest, het kan niet. De hele illusie dat je iets anders zou moeten zijn of worden, vervalt, verdort, laat los. De rups is als het ware "gestorven" in de cocon en een vlinder geworden (metafoor). Die vlinder was er altjd al, sluimerend in de rups. Nu val je volledig samen met jezelf. Het is het simpelste wat er is, maar wij blijven er maar omheen draaien met al onze afleidingen.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2024 20:43 door Buddha Amitabha »

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 12-06-2024 20:50 »
Veel mensen zeggen dat het boeddhisme het pad is. De leer van Thich Nhat Hanh is toegankelijk en een goede balans van praktijk en leren.

Maar ik weet niet of je daar verlichte mensen zult vinden. Als het boeddhistische klooster leven had geleid tot verlichting, dan waren er veel meer Boeddhas geweest.

Laat ze maar zeggen.
Ik zeg dat niet.
“Het” pad bestaat niet. Voor sommigen is Boeddhisme hun pad, voor andereb Hinduisme, Advaita, Suffisme, het Christelijke… voor weer anderen is het Osho. Nog weer anderen zijn door Osho de draad kwijt.
Het kan allemaal.

Het Boeddhisme is wel een erg veilig pad. Daarom vind ik het wel het bejubelen waard.
Maar op den duur moet elk pad verdwijnen.

Op den duur…

Jouw pad is niet verdwenen, jouw pad is op dit moment Osho. Prima, lijkt mij inspirerend en bevrijdend op veel vlakken.

Je bent er zo vol van dat er niets anders meer bijkan, dat ga ik dan ook niet proberen.

En wat die verlichten betreft, die ga je nergens tegen komen, niet in kloosters, niet bij de volgers van Osho, … je komt in iedereen altijd jezelf tegen, tot dit zelf er niet meer toe doet, dan doet het tegenkomen van een verlichtte er ook niet meer toe.

Het ga je goed Boddhiboem.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 12-06-2024 21:33 »
Ik stel dat wanneer je elke dag iets anders beweert, of zelfs het tegenovergestelde, je dan de kans loopt dat mensen mogelijk niet meer naar je luisteren.

Osho heeft wel eens tegenstrijdige adviezen gegeven tegen verschillende volgelingen, maar dat hij elke dag iets anders beweerde was een mythe. Hij was over het algeheel best heel consequent.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 12-06-2024 21:43 »
Jouw pad is niet verdwenen, jouw pad is op dit moment Osho. Prima, lijkt mij inspirerend en bevrijdend op veel vlakken.

Je bent er zo vol van dat er niets anders meer bijkan, dat ga ik dan ook niet proberen.

Ik hoop dat je mij ook wel groot genoeg inschat om een eigen draai te geven aan wat ik van Osho meekrijg.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 12-06-2024 21:45 »
Ik stel dat wanneer je elke dag iets anders beweert, of zelfs het tegenovergestelde, je dan de kans loopt dat mensen mogelijk niet meer naar je luisteren.

Osho heeft wel eens tegenstrijdige adviezen gegeven tegen verschillende volgelingen, maar dat hij elke dag iets anders beweerde was een mythe. Hij was over het algeheel best heel consequent.

Je begrijpt wel wat ik bedoel toch? Ik heb Osho er meermalen op betrapt dat hij herhaaldelijk het tegenovergestelde beweerde dan dat hij eerder deed, soms zelfs heel snel achter elkaar. Dat dit niet altijd dagelijks zal zijn geweest, dat lijkt me ook niet. Maar waar ik naartoe wilde, is dat hij heel gemakkelijk was in het switchen naar het tegendeel en soms zelfs weer terug. Dat is nogal paradoxaal, maar ik meen dat Osho dat wel graag deed. Hij zei zelfs dat hij dat deed om elk houvast in woorden, of de mind, onderuit wenste te halen. Dus zo consequent vind ik hem niet. Maar hij had er dus ook een doel mee voor ogen.

Online Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 12-06-2024 21:57 »
Ik hoop dat je mij ook wel groot genoeg inschat om een eigen draai te geven aan wat ik van Osho meekrijg.

Ja hoor, je pad is een eigen draai geven aan wat je van Osho meekrijgt.
Maar het heeft niets met groot of klein te maken.
Ook ik ga een pad, niets mis mee, toch?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 12-06-2024 23:00 »
Maar je bent toch een Christen geworden, ondanks dat je hulp kreeg van een Zen leraar. Misschien wil je wat meer schrijven over jou spirituele zoektocht?

Ik denk dat je dit goed bedoelt, maar ik heb al meermalen een balletje proberen op te gooien over het/mijn christelijke geloof. Maar ik heb gemerkt, dat op dit forum veel vooroordelen leven over het christelijke geloof. En ik heb gemerkt dat sommigen het zich zelfs veroorloven om het/mijn christelijke geloof belachelijk te maken. Dus lijkt het mij beter, om me zoveel mogelijk te beperken tot mijn ervaringen met het boeddhisme.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 13-06-2024 03:23 »

Ik denk dat je dit goed bedoelt, maar ik heb al meermalen een balletje proberen op te gooien over het/mijn christelijke geloof. Maar ik heb gemerkt, dat op dit forum veel vooroordelen leven over het christelijke geloof. En ik heb gemerkt dat sommigen het zich zelfs veroorloven om het/mijn christelijke geloof belachelijk te maken. Dus lijkt het mij beter, om me zoveel mogelijk te beperken tot mijn ervaringen met het boeddhisme.

Ik denk dat mensen de reis interessant zullen vinden. Als je instructie hebt gehad van een Roshi en toch reden hebt gevonden om je tot het Christendom te keren, dan zal je daar wel een goede reden voor hebben gehad. Ik vind dat een interessant voorval, want je hebt niet zo vaak mensen die echt het scala aan spirituele expressie onderzoeken en dan toch bij Christus uitkomen.

Bij mij ging het vanuit al Osho’s commentaren over spirituele richtingen in mijn kindertijd, naar het Tibetaans boeddhisme, naar het boeddhisme van Thich Nhat Hanh en Ajahn Chah, naar Stephen Batchelor, naar andere spirituele leraren zoals Ouspensky en Gurdjieff, Ramana, Jiddu Krishnamurti, Nisargadatta en Poonjaji, naar UG, naar de Advaita Vedanta en nondualiteit. Altijd maar lezend, want de meeste van deze heren zijn al tientallen jaren dood.

Dus uiteindelijk kwam ik uit bij een soort uitwaaier van Hinduisme die de moderne nondualiteit vertegenwoordigd. Het was een beetje een reis langs de belangrijkste guru’s van de laatste 70 jaar in vogelvlucht, door middel van hun belangrijkste boeken. Sommigen spraken mij aan vanwege hun foto’s, waarin ik iets meende te zien, anderen van hun uitspraken en satsangs.

En toen kwam het moment van ziekte, en veel later de realisatie dat de mind oneindig vragen produceert, en dat al die vragen een basis hadden, en dat er maar een antwoord was. En dat was die ervaring uit mijn kindertijd, het begin en het einde van de zoektocht. Bam! Finished.

Iedereen zijn zoektocht is anders, sommige mensen gaan hun trauma’s af, anderen vinden een beweging en blijven daar hun hele leven bij, weer anderen krijgen een hele spirituele geschiedenis bij allerlei meesters. Maar ik geloof dat als je het met liefde en vriendelijkheid doet, dat de woorden van maar een verlichte man genoeg zijn.

Maar BA, bij jou voel ik iets niet vreugde vols, alsof je jezelf onderdrukt, niet vrij laat.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 13-06-2024 10:30 »
Maar BA, bij jou voel ik iets niet vreugde vols, alsof je jezelf onderdrukt, niet vrij laat.

Je kent mij niet, dus kun je dat niet weten. :)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 13-06-2024 10:48 »

Ik zie wat ik zie…

Maar ja, je was niet de enige die zei dat uit Osho’s uitspraken geen leer was te maken. Hij zei zelf in ‘The Rebellious Spirit’ #11 “that he had no teachings, that there was only a tremendous fire in his heart”. Hij sprak vaak in poëtische termen.

Hij had wel gelijk dat veel religies functioneren door je te beloven dat je uiteindelijk net zo word als de stichtende leraar. In het boeddhisme word gezegd je beweegt je op het pad naar verlichting, als je dat bereikt ben je net zoals de Boeddha. In het Christendom word Christus als het grote voorbeeld naar voren geschoven, je moet zijn zoals de zoon van God.

Osho is zo’n beetje de eerste die zegt, elk mens is als een unieke bloem, de natuur maakt geen kopieën. Zijn antwoorden hebben als doel de vragen te vernietigen, en er is dus ook geen leer behalve vrij zijn, het leven vieren, en de dingen niet serieus nemen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 13-06-2024 12:34 »

Ik zie wat ik zie…

Dan zie je het verkeerd. ;D

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 13-06-2024 14:05 »

Ik zie wat ik zie…

Je kan niet verbergen wat er in je hart leeft…

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 13-06-2024 14:11 »

Ik zie wat ik zie…

Je kan niet verbergen wat er in je hart leeft…

Ik verzoek je vriendelijk om hier geen nadere analyse te plaatsen van wie of wat ik zou zijn. Daar is dit forum niet voor bedoeld en ik vind dat geenszins wenselijk. Je kunt niet naar aanleiding van wat iemand hier schrijft een psychologische of andere analyse maken. Je kent de persoon in kwestie immers niet. Natuurlijk kun je zo je ideeën hebben, maar die mag je voor je houden wat mij betreft. Alvast bedankt.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 13-06-2024 18:48 »
Dan zal ik je er niet verder mee plagen…

Osho was ook niet voor iedereen, veel mensen worden afgestoten door de controverse. Maar in plaatsen als Brazilië, Noorwegen, Australië, Italië en India zijn er nog wel gemeenschappen te vinden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 15-06-2024 22:38 »
Ik heb je videootje van Francois nog even bekeken, hij leek mij een bijzonder man. Ik zou hem graag hebben ontmoet.
Hij was een waar spiritueel meester.
Ik heb het lang moeilijk gevonden om zijn manier van aanpakken te omschrijven aan gewone mensen. Ik beschreef hem als een spirituele Toon Hermans. Enorme humor en een meester in verhalen vertellen, waarin hij dan zonder dat je het doorhad over jou vertelde.

Onlangs las ik in een voorwoord van een boek dit...

Citaat
Duizenden jaren lang zijn mythen en mythologieën, verhalen dus, de dragers van de spirituele waarheid geweest. Er was bijna niemand die de waarheid herkende wanneer daar rechtstreeks naar verwezen werd. De meeste spirituele leermeesters gebruikten verhalen als belangrijkste leermiddel. Daarover staat in Mattheus 13:34: ‘Dat alles vertelde Jezus de menigte met behulp van gelijkenissen. Zonder gelijkenissen te gebruiken vertelde hij hun niets.’ (Groot Nieuws Bijbel 1996.)

Het tijdperk van collectieve mythen is momenteel voor miljoenen mensen ten einde gekomen. Er werden vervangende middelen zonder enige diepgang uitgeprobeerd, maar die waren niet van lange duur en werden al snel als illusie doorzien. Het enige wat er nu nog over is, is de eigen mythologie van het individu: ‘Mijn eigen verhaal.’ Gangaji zegt dat zo: ‘De belangrijkste religie van de meeste mensen op aarde is het vertellen van hun eigen verhaal.’ Welke waarheid schuilt er in al die verhalen? Je kunt, wanneer je ’s morgens wakker wordt, je je droom herinneren en denken: het was maar een droom, het was niet echt. Maar zelfs in een droom moet iets werkelijks zitten, anders was hij er niet. Wat is dat? Het is datgene wat de droom of het verhaal, de gedachte of emotie, in staat stelt er te zijn. Dat ben jij: het is het bewustzijn dat jij bent.

Ook mensen die ze niet langer nodig hebben, zullen blijven genieten van de verhalen die een spirituele waarheid bevatten, in films en in boeken. Die verhalen vervullen ook nog steeds een belangrijke rol bij het initiëren van de eerste bewustwording in mensen die zonder verhaal niet bereikt kunnen worden, omdat verhalen onopgemerkt door de verdedigingslinies van het ego heen kunnen komen. Je ego krijgt pas wanneer het al te laat is in de gaten dat elk spiritueel verhaal uiteindelijk over jouzelf gaat.

bronboek: De diamant in jezelf - Gangaji (met voorwoord van Eckhart Tolle)
Dat is helemaal wat François deed.

Kan je je de impact voorstellen van een "helder-ziende" die in de "ether-sfeer" jouw persoonlijke geschiedenis van bij je geboorte (en zelfs daarvoor) ziet en verhalen verteld aan jou persoonlijk waarin je jezelf herkent!.  ::)
Fenomenaal!  ;D