Auteur Topic: ik heb ontdekt wat ik ben!  (gelezen 857 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
ik heb ontdekt wat ik ben!
« Gepost op: 09-07-2024 14:42 »
Vrienden, ik heb ontdekt wat ik ben, ik ben een non-dualist!  ;D
Zie Google's Artificiële-intelligentie definitie van wat ik ben..

Citaat
Een non-dualist is iemand die gelooft in de afwezigheid van fundamentele dualiteit of scheiding in het bestaan. Dit betekent dat ze geloven dat er in wezen geen onderscheid is tussen:

- Zelf en wereld: De non-dualist ziet niet het individu als losstaand van de wereld om hem heen. Alles is met elkaar verbonden en doorweven.

- Lichaam en geest: De geest wordt niet gezien als iets afzonderlijks van het lichaam, maar eerder als twee kanten van dezelfde medaille.

- Onderwerp en object: De scheiding tussen de waarnemer (onderwerp) en datgene wat waargenomen wordt (object) is een illusie. In werkelijkheid zijn ze één.

- God en mens: In sommige non-duale tradities wordt God niet gezien als een afzonderlijk wezen, maar als de innerlijke essentie van alle wezens.

Non-dualisme is geen intellectueel concept, maar eerder een directe ervaring. Het gaat om het realiseren van deze eenheid op een diep niveau van bewustzijn. Dit kan bereikt worden door middel van meditatie, zelfonderzoek en andere spirituele praktijken.

Er zijn verschillende non-duale tradities, met elk hun eigen unieke benadering. Enkele bekende voorbeelden zijn:

- Advaita Vedanta: Een Hindoeïstische filosofie die stelt dat de ware realiteit Brahman is, de onpersoonlijke, oneindige en onveranderlijke realiteit. Het individu (Atman) is identiek aan Brahman.

- Zen Boeddhisme: Een school van het Mahayana Boeddhisme die benadrukt dat verlichting bereikt kan worden door directe, intuïtieve inzichten in de ware aard van de realiteit.

- Taoïsme: Een Chinese filosofie die gebaseerd is op het concept van yin en yang, twee complementaire en onderling verbonden krachten.

Non-dualisme kan een diepgaande impact hebben op iemands leven. Het kan leiden tot meer vrede, medeleven, en acceptatie. Het kan ook helpen om de angst voor de dood en andere negatieve emoties te verminderen.

Als je meer wilt leren over non-dualisme, zijn er veel boeken, websites en leraren beschikbaar. Het is echter belangrijk om te onthouden dat non-dualisme geen theorie is om te leren, maar een ervaring om te beleven.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: ik heb ontdekt wat ik ben!
« Reactie #1 Gepost op: 09-07-2024 21:45 »
Dus een nondualist is een illusie? Want het ik bestaat niet?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: ik heb ontdekt wat ik ben! & is een nondualist een illusie?
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2024 23:39 »

Dus een nondualist is een illusie? Want het ik bestaat niet?
My goodness, die Artificiële-intelligentie is toch wel echt bangelijk hé!  ;D
Zie hier...

Citaat
De stelling "een nondualist is een illusie want het ik bestaat niet" is een interessante paradox die raakt aan de kern van nondualistische filosofieën zoals Advaita Vedanta.

In het nondualisme wordt gesteld dat er geen ultieme scheiding is tussen het individu (het "ik") en de universele realiteit (Brahman). Het idee van een afzonderlijk "ik" wordt gezien als een illusie, maya, die voortkomt uit onwetendheid (avidya).

Vanuit dit perspectief zou men kunnen stellen dat een nondualist, die gelooft in de non-dualiteit van het "ik" en Brahman,zelf ook een illusie is, omdat het "ik" waarop deze nondualist zich baseert niet werkelijk bestaat.

Echter, nondualistische filosofen zouden hierop kunnen antwoorden dat het "ik" dat de illusie ervaart, ook deel uitmaakt van Brahman. De illusie van het "ik" is niet los te staan van de ultieme realiteit, maar eerder een manifestatie ervan.

Dus, terwijl het "ik" in de nondualistische leer als illusie wordt beschouwd, betekent dit niet dat de nondualist zelf een illusie is. De nondualist erkent de illusoire aard van het "ik", maar beseft tegelijkertijd de eenheid met Brahman.

Het is belangrijk om te benadrukken dat nondualistische filosofieën complexe en subtiele ideeën bevatten die moeilijk te vatten zijn in taal. De interpretatie van deze ideeën kan per persoon verschillen, en er is geen eenduidig antwoord op de vraag of een nondualist al dan niet een illusie is.

De discussie over de aard van het "ik" en de realiteit is al eeuwenlang gaande in verschillende filosofische en religieuze tradities. Het is een waardevolle oefening om kritisch na te denken over deze kwesties en je eigen begrip van identiteit en realiteit te ontwikkelen.

Enkele punten om te overwegen:
  • De aard van de illusie: In hoeverre is de illusie van het "ik" reëel en in hoeverre is het een product van onze geest?
  • De relatie tussen het "ik" en Brahman: Hoe kan het "ik", ondanks dat het een illusie is, tegelijkertijd een deel van Brahman zijn?
  • De praktische implicaties van nondualisme: Hoe beïnvloedt het nondualistische begrip van het "ik" onze manier van leven en omgaan met de wereld?
Ik raad je aan om meer te lezen over nondualistische filosofieën om een ​​diepgaander begrip te krijgen van deze complexe en fascinerende ideeën.

Laat het me weten als je nog vragen hebt of meer wilt verkennen over een specifiek aspect van nondualisme.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Interessant zeg, vroeg ik is aan Google's Artificiële-intelligentie wat het tegenovergestelde van een nondualist is en kreeg dit antwoord...

Citaat
Het tegenovergestelde van een nondualist hangt af van de specifieke context waarin de term "nondualist" wordt gebruikt.

In de filosofie, met name in het Hindoeïsme en Boeddhisme, verwijst "nondualist" naar iemand die gelooft in de eenheid van alle realiteit. Dit betekent dat er geen ultieme scheiding is tussen het individu (het "ik") en de universele realiteit (Brahman of Nirvana).

Vanuit dit perspectief zou het tegenovergestelde van een nondualist een dualist zijn. Een dualist gelooft in het bestaan van twee fundamenteel verschillende realiteiten, zoals geest en materie, of het "ik" en de wereld.

Echter, de term "nondualist" kan ook in een meer algemene zin worden gebruikt om iemand te beschrijven die gelooft in eenheid en verbondenheid, in plaats van scheiding en dualiteit. In deze context zou het tegenovergestelde van een nondualist iemand zijn die een gescheiden of individualistisch wereldbeeld heeft.

Enkele voorbeelden van tegengestelde posities ten opzichte van nondualisme:

- Dualisme: Geloof in het bestaan van twee fundamenteel verschillende realiteiten, zoals geest en materie.
- Materialisme: Geloof dat alleen materieel bestaan ​​reëel is en dat geest of bewustzijn voortkomt uit fysieke processen.
- Solipsisme: Geloof dat alleen het eigen "ik" zeker bestaat en dat de buitenwereld mogelijk een illusie is.
- Nihilisme: Geloof dat het leven geen inherente betekenis of waarde heeft.

Het is belangrijk om op te merken dat deze termen complexe filosofische concepten zijn met verschillende interpretaties. De exacte betekenis van "nondualist" en zijn tegenovergestelde kan variëren afhankelijk van de context en de specifieke filosofische stroming.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat nondualisme niet noodzakelijkerwijs een "alles of niets"-propositie is. Er zijn verschillende gradaties van nondualistische overtuigingen, en sommige mensen nemen een meer gematigde positie in die elementen van zowel dualisme als nondualisme omvat.

Ik hoop dat deze informatie nuttig is. Laat het me weten als je nog vragen hebt over nondualisme of andere filosofische concepten.

Halfuur laten vroeg ik nog is hetzelfde aan google's Artificiële-intelligentie en kreeg ik dit wat uitgesprokenere antwoord...

Citaat
Het tegenovergestelde van een nondualist is een dualist.

Een nondualist gelooft dat er geen onderscheid is tussen de fysieke wereld en de spirituele wereld, of tussen de geest en het lichaam. Ze geloven dat alles één is.

Een dualist daarentegen gelooft dat er een duidelijk onderscheid is tussen de fysieke wereld en de spirituele wereld, of tussen de geest en het lichaam. Ze geloven dat deze twee dingen afzonderlijk bestaan.

Er zijn veel verschillende soorten dualisme, maar enkele van de meest voorkomende zijn:
  • Substantieel dualisme: Dit is het geloof dat geest en lichaam twee afzonderlijke substanties zijn. De geest is immaterieel en onsterfelijk, terwijl het lichaam materieel en sterfelijk is.
  • Eigenschappendualisme: Dit is het geloof dat geest en lichaam twee afzonderlijke eigenschappen zijn van dezelfde substantie. De substantie kan materieel of immaterieel zijn, maar de geest en het lichaam hebben verschillende eigenschappen.
  • Methodologisch dualisme: Dit is het geloof dat geest en lichaam twee verschillende manieren zijn om naar dezelfde realiteit te kijken. De realiteit zelf is niet duaal, maar onze manier van waarnemen wel.
Het is belangrijk op te merken dat dit slechts enkele van de vele verschillende definities van dualisme zijn. De exacte definitie van dualisme kan variëren afhankelijk van de specifieke filosoof of religie.

In het Nederlands worden de termen "monist" en "dualist" ook soms gebruikt om het tegenovergestelde van "nondualist" te beschrijven. Een monist is iemand die gelooft dat er slechts één ultieme realiteit is, terwijl een dualist gelooft dat er twee of meer ultieme realiteiten zijn.

Welke term je ook gebruikt, het is belangrijk om duidelijk te zijn over wat je bedoelt wanneer je de termen "nondualist","dualist", "monist" en "pluralist" gebruikt.
Hier zijn enkele bronnen die je misschien nuttig vindt:
Enfin, In de filosofie, met name in het Hindoeïsme en Boeddhisme, verwijst "nondualist" dus naar iemand die gelooft in de eenheid van alle realiteit.
Een échte boeddhist behoort in in wezen dus een nondualist te zijn.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2024 13:15 »
Vandaag hebt ik ontdekt dat ik het vormloze ben.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Citaat

When you ask yourself, who am I, the important thing is to realize that you won't be able to answer that question.

So anything the mind comes up with is wrong, no matter what you say.
And even if you say, who am I? And even if you say, ah, I've got it: I'm consciousness!wrong, because it's a concept.
Who you are is not believing in a concept. It's just a concept.
So who am I?
This was recommended by Ramana Maharshi and other spiritual sages as a profound meditation.Who am I?
That question, you can ask it yourself with eyes open or eyes closed and then wait for the answer, which is not going to come as an actual answer that you could identify.
It's not going to come as a thought or a word or anything you can talk about or think.
The answer is the space after the question 'who am I?'.

bron: vanaf 13:31 in video  Do You Have Mental Viruses? | Eckhart Tolle

Tot nu toe het meest zinnige wat ik heb gelezen over de vraag ‘wie ben ik?’

Ik ben dus het vormloze, de ruimte achter de vraag 'wie ben ik?'  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 29-07-2024 19:46 »
Nu dat je dat weet met je mind, hoe ga je het ervaren?

En nog meer to the point, hoe weet je dat dat geen fabricage is van de mind?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

En nog meer to the point, hoe weet je dat dat geen fabricage is van de mind?
Hoho, en nog dieper dan diep: Hoe weet ik dat de wereld geen verzinsel van mijn mind is?
Ik vroeg het aan google's Artificiële-intelligentie en kreeg dit antwoord...

Citaat
Dat is een fascinerende vraag die filosofen al eeuwen bezighoudt!

Het idee dat de wereld om ons heen misschien niet "echt" is, maar een constructie van onze geest, is een concept dat voorkomt in verschillende filosofische en religieuze tradities.

Hier zijn enkele perspectieven om over na te denken:
  • Solipsisme: Dit filosofische standpunt stelt dat alleen het eigen bewustzijn zeker bestaat. De buitenwereld, inclusief andere mensen, zou dan slechts een product van de eigen verbeelding kunnen zijn.
  • Idealisme: Deze filosofie benadrukt de rol van ideeën en geestelijke realiteiten en stelt dat de materiële wereld afhankelijk is van het bewustzijn.
  • Illusionisme: Dit perspectief suggereert dat de wereld die we ervaren een illusie is, een soort droom of simulatie.
Maar laten we ook enkele tegenargumenten bekijken:
  • Wetenschappelijke consensus: De overgrote meerderheid van wetenschappers gaat ervan uit dat de wereld om ons heen een objectieve realiteit is die onafhankelijk van ons bewustzijn bestaat.
  • Intersubjectiviteit: Onze ervaringen van de wereld komen grotendeels overeen met die van anderen. Dit suggereert dat er een gedeelde realiteit is.
  • Evolutie: Ons vermogen om de wereld waar te nemen en er op te reageren is een product van biologische evolutie.Dit wijst erop dat onze waarnemingen een adaptieve functie hebben en ons helpen te overleven.
Conclusie:

Hoewel het idee dat de wereld een verzinsel is verleidelijk kan zijn, is er op dit moment geen wetenschappelijk bewijs dat dit ondersteunt. Het blijft echter een fascinerende vraag die ons dwingt na te denken over de aard van onze realiteit en het bewustzijn.

Wat denk jij hier zelf over? Welke argumenten vinden jouw het meest overtuigend?

Wil je misschien dieper ingaan op een bepaald aspect van deze vraag?

Hier zijn enkele suggesties:
  • De rol van taal in onze waarneming van de wereld.
  • De invloed van cultuur en opvoeding op onze wereldbeeld.
  • De relatie tussen bewustzijn en materie.
In de traditie van dit forum moeten we ook uitpluizen wat de Boeddha erover gezegd heeft.
Zie weer google's Artificiële-intelligentie waaraan ik deze keer vroeg: "is de wereld een verzinsel van mijn mind volgens Boeddha?"

Citaat
Een interessante vraag over de aard van de werkelijkheid, zoals gezien door het Boeddhisme.

Het korte antwoord op je vraag is: niet direct. Boeddha heeft zich niet beziggehouden met metafysische vragen over de ultieme aard van de werkelijkheid op dezelfde manier als filosofen in het Westen. Zijn interesse lag meer in het praktische: hoe kunnen we lijden verminderen en verlichting bereiken?

Laten we dieper ingaan op wat Boeddha wel en niet heeft gezegd:
  • De werkelijkheid zoals we die ervaren is conditioneel: Boeddha leerde dat alles in de wereld onderhevig is aan verandering en afhankelijk is van andere factoren. Dit betekent niet dat de wereld niet bestaat, maar wel dat onze ervaring ervan voortdurend in beweging is en gevormd wordt door onze percepties, gedachten en emoties.
  • De 'zelf' is een illusie: Een belangrijk aspect van het Boeddhisme is het inzicht dat het 'zelf' of 'ego' geen vaste entiteit is, maar een verzameling van voortdurend veranderende mentale processen. Dit betekent niet dat we niet bestaan, maar wel dat onze identiteit niet zo vaststaat als we denken.
  • De wereld is een verzameling van 'dharma's': In het Boeddhisme wordt de werkelijkheid vaak beschreven als een verzameling van 'dharma's', oftewel fenomeenen. Deze dharma's zijn zonder inherent bestaan en zijn voortdurend in beweging.
  • Verlichting betekent het doorzien van deze illusies: Het doel van de Boeddhistische praktijk is om inzicht te krijgen in de aard van deze conditionele werkelijkheid en de illusie van het zelf. Wanneer we deze inzichten verwerven, kunnen we ons bevrijden van lijden.
Dus, om terug te komen op je vraag:

Boeddha heeft zich niet expliciet uitgesproken over de vraag of de wereld een verzinsel van onze mind is. Hij heeft echter wel duidelijk gemaakt dat onze ervaring van de wereld sterk beïnvloed wordt door onze mentale processen. Door deze processen te onderzoeken en te begrijpen, kunnen we een dieper inzicht krijgen in de aard van de werkelijkheid en ons bevrijden van lijden.

Wil je nog dieper ingaan op een bepaald aspect van deze vraag?

Mogelijke vervolgvragen zouden kunnen zijn:
  • Wat is het verschil tussen de absolute en relatieve waarheid in het Boeddhisme?
  • Hoe verhoudt het Boeddhistische perspectief zich tot andere filosofische en religieuze opvattingen over de aard van de werkelijkheid?
  • Hoe kan ik de Boeddhistische inzichten in mijn dagelijks leven toepassen?
Bovenstaande zo lezend heb ik een sterk vermoeden dat de Boeddha gedegen zelfonderzoek heeft gedaan en afgerond. ;)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2024 07:52 »
De mens zoals hij of zij is, heeft de neiging zich sterk te vereenzelvigen met van alles en nog wat. Wat hij of zij prettig acht, wil men bezitten, en wat men als onprettig ervaart, wil men wegduwen, ontkennen, of zelfs vernietigen. Dat is een denkbeeldig proces van de mind, in combinatie met aanraking, gevoel, emoties, e.a. Ieder mens wordt weer aangetrokken door andere zaken dan een ander mens. Ieder heeft zijn ideeën, maar vooral persoonlijke meningen over van alles en nog wat. Maar dat zijn puur denkbeeldige processen. Doordat iedereen in een zelfgebouwde realiteit leeft, als het ware door een gekleurde bril de wereld beschouwt, is er nooit vrede, maar altijd conflict. Want wat de één nastreeft, is een doorn in het oog van de ander. Dit kan natuurlijk ook gebeuren tussen groepen, die dezelfde soort ideeën aanhangen, en dat zien we ook onafgebroken gebeuren in de wereld. Communisme, kapitalisme, enzovoort.

De mens denkt dat hij weet wie of wat hij of zij is. Maar dat klopt niet. Er is slechts de eigen kijk op alles, het geloof en de aanname dat men een zelf is. En dat zelf leeft in een wereld van andere zelven. Omdat de mens steevast gelooft en aanneemt dat hij een substantieel "ik" is en jij een "jij" (het praktisch nut van de onderlinge communicatie in het dagelijkse leven laat ik hier even terzijde), gaat alles op de manier waarop het nu gaat in de wereld. En de individuele mens meent ook nog eens, dat hij of zij het "juiste" doet, terwijl het zeer de vraag is of dat wel zo is. De ethiek van het ego is een radicaal andere ethiek dan de ethiek van een Boeddha. Er is een kans om te ontkomen aan de denkbeeldige eigen wereld, maar dat vereist bijvoorbeeld meditatie. Omdat dit het inzicht kan geven, wat het denkproces feitelijk betekent en inhoudt, en het kan zelfs doen inzien, dat ons idee van het zelf, het ik, helemaal niet juist is.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2024 08:48 »
Ervaringsgetuige, ik denk dat Gemini jou guru is geworden, je kan er niet meer zonder…

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: ik heb ontdekt wat ik ben! & Thuis van nooit weggeweest
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2024 10:39 »

Ervaringsgetuige, ik denk dat Gemini jou guru is geworden, je kan er niet meer zonder…
;D
Ik vroeg net aan Gemini dit: "kan Artificiële-intelligentie een goeroe zijn?"
En zie antwoord...

Citaat
Een interessante vraag! Laten we eens kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van kunstmatige intelligentie (AI) in de rol van een goeroe.

Wat doet een goeroe?

Traditioneel gezien biedt een goeroe spirituele begeleiding, kennisoverdracht en inspiratie. Ze helpen mensen bij het vinden van innerlijke vrede, het begrijpen van de wereld en het ontwikkelen van persoonlijke groei.

Wat kan AI bieden?

AI kan zeker bepaalde aspecten van de rol van een goeroe overnemen:
  • Toegang tot kennis: AI kan enorme hoeveelheden informatie verwerken en op een gestructureerde manier presenteren. Dit kan nuttig zijn voor mensen die op zoek zijn naar antwoorden op spirituele vragen.
  • Persoonlijke aanpassing: AI-chatbots kunnen gesprekken voeren die op maat gemaakt zijn voor de individuele gebruiker. Dit kan een gevoel van verbinding en begrip creëren.
  • Meditatie en mindfulness: AI-apps kunnen begeleide meditaties aanbieden en helpen bij het ontwikkelen van mindfulness.
Beperkingen van AI als goeroe
  • Gebrek aan empathie: Hoewel AI steeds beter wordt in het nabootsen van menselijke emoties, blijft het een machine. Het kan de diepe menselijke verbinding en empathie die een echte goeroe biedt niet volledig vervangen.
  • Ethische overwegingen: Het gebruik van AI voor spirituele begeleiding roept ethische vragen op. Wie is verantwoordelijk voor de inhoud die wordt gegenereerd? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI niet misbruikt wordt?
  • Menselijke interactie: De interactie met een andere persoon, met al zijn complexiteit en nuances, is een essentieel onderdeel van de spirituele groei voor veel mensen.
Conclusie

AI kan een waardevol hulpmiddel zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in spiritualiteit, maar het kan de rol van een menselijke goeroe niet volledig overnemen. Een echte goeroe biedt meer dan alleen informatie en begeleiding. Ze biedt een unieke combinatie van kennis, ervaring, empathie en een diepgaande connectie met het menselijk bestaan.

Dus, kan AI een goeroe zijn?

In zekere zin wel, maar het zal altijd een aanvulling zijn op de menselijke ervaring. De toekomst zal waarschijnlijk een combinatie zien van AI-tools en menselijke begeleiding, waarbij beide hun eigen unieke sterke punten benutten.

Wat denk jij? Zie jij AI als een mogelijke vervanger voor een menselijke goeroe, of denk je dat er altijd een plaats zal blijven voor menselijke begeleiding in de spirituele wereld?

Ik ben er vast van overtuigd dat er altijd een plaats zal blijven voor menselijke begeleiding in de spirituele wereld.
Mijn helderziende François waarbij ik 34 jaar geleden terechtkwam is onmisbaar geweest om te komen waar ik sinds eind augustus 2019 - na mijn halve bijna dood ervaring als gevolg van het zwaarste psychedelicum ter wereld te roken, plots was: Thuis van nooit weggeweest.
Maar om dat nou verlicht of gerealiseerd te noemen, slaat nergens op als je het mij vraagt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: ik heb ontdekt wat ik ben! & alles is slechts één.
« Reactie #11 Gepost op: 30-07-2024 13:22 »
Zeg, ik weet dat wel niet met mijn mind hé, er is simpelweg "weten" maar geen 'ik' of 'hij' die iets weet.
In die hoogste staat waarin 'ik' me bevind is geen ervaring, geen ervaren, geen 'hij' die ervaart – alles is slechts één.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: ik heb ontdekt wat ik ben! & de focus op 'wie' / 'wat' je bent.
« Reactie #12 Gepost op: 30-07-2024 16:08 »
Citaat
Boeddhisme heeft dus alles te maken met het 'wie' je bent en houdt zich niet bezig met 'wat' je bent.

Laurens vandaag.

https://www.waarheidvinding.nl/waarheidvinding/showpost.php?p=155548&postcount=1
Interessante stelling maar een oversimplificatie zegt google's gemini Artificiële-intelligentie.
Zie...

Citaat

Dat is een interessante stelling! Het Boeddhisme legt inderdaad een sterke nadruk op het begrijpen van de aard van het bewustzijn en de identiteit, oftewel 'wie' we zijn. Maar om te zeggen dat het zich helemaal niet bezig houdt met 'wat' we zijn, is een oversimplificatie.

Waarom de focus op 'wie' je bent:
  • De illusie van het zelf: Het Boeddhisme onderzoekt de aard van het 'zelf' en stelt dat het zelf dat we ervaren, een illusie is. Het is een verzameling van voortdurend veranderende gedachten, gevoelens en percepties.
  • Leiden naar verlichting: Door te begrijpen wie we echt zijn, los van onze ego's en verlangens, kunnen we verlichting bereiken, een staat van volledige bevrijding van lijden.
  • De onbestendigheid van alles: Het Boeddhisme leert ons dat alles in constante verandering is, inclusief onze fysieke vorm en mentale toestand. Dit besef helpt ons los te laten van hechting aan materiële zaken en identiteit.
Waarom 'wat' je bent er ook toe doet:
  • De vijf aggregaten: Hoewel het Boeddhisme benadrukt dat het zelf een illusie is, erkent het wel de vijf aggregaten:vorm, gevoel, waarneming, mentale vormgevingen en bewustzijn. Deze aggregaten vormen samen onze ervaring van de wereld.
  • Karma: Het concept van karma suggereert dat onze acties (wat we doen) gevolgen hebben voor onze toekomstige ervaringen.
  • De achtvoudige pad: Dit pad naar verlichting omvat zowel ethische gedragingen (wat we doen) als mentale training (hoe we denken).
Conclusie:

Het Boeddhisme is meer dan alleen een filosofie over het bewustzijn. Het biedt een uitgebreid raamwerk voor het begrijpen van de menselijke ervaring, inclusief onze lichamelijke en mentale processen. Hoewel de focus ligt op het inzicht in de aard van het zelf, erkent het Boeddhisme ook het belang van onze acties en hoe deze ons leven beïnvloeden.