Auteur Topic: Sadhguru en moderne gezegdes  (gelezen 1141 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Sadhguru en moderne gezegdes
« Gepost op: 24-07-2024 15:19 »
Ik zat net te lezen in Sadhguru’s Inner Engineering, en in de inleiding staan een aantal opmerkingen over moderne spirituele gezegdes, bijvoorbeeld…

“Wees in het nu” … hoe kan je op een ander moment zijn
“Doe een ding tegelijk” … waarom zou je de capaciteit om meer te doen afwijzen
“Positief denken” … dit is een manier van de realiteit zoethouden
“Het universum is liefde” … liefde is een menselijke mogelijkheid

Ik vond het wel grappig om een spiritueel leraar koud water te zien schenken op een paar heilige stokpaardjes.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Sadhguru en moderne gezegdes
« Reactie #1 Gepost op: 24-07-2024 19:40 »
Ik heb me enigszins verdiept in deze Sadhguru. Volgens mij is hij een regelrechte oplichter, net als ooit Sai Baba dat bijvoorbeeld ook was. Zijn hypnotische praatjes zijn echter anders dan die van de zelfverklaarde indische "godheid" Sai Baba.

Sadhguru beweert namelijk dat hij één is met het universum. Natuurljk, wie niet? En hij zou zich zelfs kunnen begeven in niet-fysieke dimensies, wat dat dan ook moge zijn. Voor de rest laat hij dit volledig in het ongewisse, dus is het eigenlijk zó vaag, dat je er helemaal niks mee kunt.

Sadhguru stelt dat hij in staat zou zijn om het weer te kunnen voorspellen. De vraag rijst dan, waarom helpt hij dan niet om te waarschuwen voor aankomende natuurrampen? Je hoort helemaal niks van hem, terwijl er steeds weer talloze mensen sterven door allerlei natuurgeweld.

Sadhguru stelt dat hij zelfs gedachten zou kunnen lezen en de toekomst kan zien. Maar ook in dit geval doet hij in de praktijk niets dan kletsen en vooral veel geld incasseren van mensen die klakkeloos geloven wat hij allemaal beweert.

Sadhguru beweert voorts dat hij chronische ziekten zou kunnen genezen. Maar hij geneest helemaal niemand, dus is dit allemaal loze lariekoek.

Kijk uit voor deze man. "Aan de vruchten kent men de boom", zei Christus ooit. Maar ik zie geen enkele vrucht verschijnen bij Sadhguru. Hij zwemt in het geld wat hij van argeloze mensen heeft af getroggeld met allerlei claims en mooie woorden. Maar dat zijn slechts mooie woorden, zonder meer.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 24-07-2024 19:53 »
Ik heb me ook enigszins verdiept in Sadhguru.

Tot nu toe vind ik zijn boek wel interessant, en hij lijkt mij ook wel een toffe vent. Hij werkt met een organisatie van vrijwilligers, de Isha Foundation, en hij zet zich in voor dingen zoals het redden van de landbouwgrond, wat hard nodig is.

Dingen zoals wat hij zegt in zijn boek dat ziekten in zijn aanwezigheid soms spontaan in remissie gaan, dat kan, sommige mensen hebben gaves in die richting. Hij zegt niet dat hij het doet, overigens.
« Laatst bewerkt op: 24-07-2024 19:56 door Bodhiboem »
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2024 20:00 »
Jij ziet er wat in, ik daarentegen niet. Sadhguru grossiert namelijk ook in pseudo-spirituele praatjes, wat te denken van enkele van zijn uitspraken:

‘Alleen als een mens bereid is zichzelf te veranderen, kan er een waarachtige omwenteling plaatsvinden.’

‘Je hebt niemand nodig om je uit te leggen wat een mooie zonsopkomst is.’

‘In Nederland rijden jullie toch op fietsen, met banden die je steeds moet oppompen? Ik blaas wat lucht in de mensen.’

Tja inderdaad, nietszeggende en vooral dwarsgebakken lucht.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2024 11:45 »
Voor als het iemand tot nut kan zijn.

Er is een middenweg tussen blindelings zaken aannemen van een spirituele 'authoriteit' en het verwerpen van de 'persoon' die de uitspraken doet.

Die Sadhguru is nu ook niet bepaald my cup of tea, toch ben ik er al interessante dingen van tegengekomen. Ik hanteer de visie dat een mens niet verlicht of perfect hoeft te zijn om dingen te kunnen zeggen die direct of indirecr vewijzen naar verlichting of een andere manier van naar zaken te kijken die verruimend kunnen werken. In die visie volg je niet de mens, maar wat er gezegd wordt, en maakt de mens eigenlijk niet zoveel uit. Of die nu bakken geld verdient aan zijn uitspraken of niet.

“Wees in het nu” … hoe kan je op een ander moment zijn

Heb ik ook ooit eens tegengekomen in een Dzogchen tekst. Het kan waarde hebben om sprirituele concepten ook eens op zijn kop te zetten.

"Wees in het nu, doe een ding tegelijk", zijn termen die zo vanzelfsprekend geworden zijn door de mindfullness beweging, en hoewel waarschijnlijk erg nuttig voor de drukke westerse mens om eens uit die draaikolk van afleidingen te geraken, kan het op een gegeven moment een obstakel worden. Uiteindelijk kan er maar bevrijding bestaan als je niet probeert in het nu te zijn en niet probeert alles mindfull te doen. Dus ja, uiteindelijk moeten deze concepten ook losgelaten worden.

“Positief denken” is ook zo'n mentaal tuckje waar je gevangen in kan geraken. Voor sommige mensen zal het echt nodig zijn om de negatieve spiraal eens te doorbreken, maar eens doorbroken kan je beter het "negatieve" niet meer weg willen hebben. Acceptatie wordt dan de volgende bevrijdende stap, acceptatie niet passief, maar eerder actef (accepteren zoals het nu eenmaal is, maar als het kan veranderen hier de verantwoordelijkheid wel voor opnemen).

“Het universum is liefde”: Ja, maar niet zo letterlijk als dat wij liefde meestal vertalen. Het universum heeft ook allesvernietegende zwarte gaten, het kan natuurrampen veroorzaken waardoor heel veel leven in een klap uitgeroeid wordt. Niet zo liefdevol, en toch... Als je los kan komen van het persoonlijke, dan zou je kunnen zeggen het universum is zoals het is, en zo is het goed, en dat is liefde, in absolute zin. In relatieve zin (zie actieve acceptatie) wil dit niet zeggen dat je niets moet doen om een natuurramp of de levens die het neemt te vookomen. Relatieve liefde, zorg voor elkaar, mag er ook wel zijn, hoewel het absoluut niet on-liefde is dat het universum vernietigd en terug doet onstaan, steeds blijft veranderen.
« Laatst bewerkt op: 25-07-2024 12:32 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2024 12:16 »
Ik verwerp het gesjoemel van de heer Sadhguru, en waarschuw voor zijn imperium. Niks meer en niks minder. En zolang ik hem andere dingen (of niks zie) doen, in tegenstelling tot dat wat hij zoal beweert, zal ik blijven waarschuwen. Dit heeft totaal niks van doen met een middenweg tussen blindelings zaken aannemen van een vermeende spirituele "autoriteit" en het verwerpen van de persoon die de uitspraken doet. Charlatans zijn eenmaal charlatans. En deze meneer heeft er alle ingrediënten voor, zoals ik al aangaf. Als hij minder geld trekt van mensen, en minder boute uitspraken zou doen, wordt het wellicht een ander verhaal. Maar zolang dat niet gebeurt, behoud ik mij het recht voor om hem te bekritiseren.
« Laatst bewerkt op: 25-07-2024 12:18 door Buddha Amitabha »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 25-07-2024 12:25 »
Ok.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 25-07-2024 13:51 »
Die Sadhguru is nu ook niet bepaald my cup of tea, toch ben ik er al interessante dingen van tegengekomen. Ik hanteer de visie dat een mens niet verlicht of perfect hoeft te zijn om dingen te kunnen zeggen die direct of indirect verwijzen naar verlichting of een andere manier van naar zaken te kijken die verruimend kunnen werken. In die visie volg je niet de mens, maar wat er gezegd wordt, en maakt de mens eigenlijk niet zoveel uit.

Hier ben ik het wel mee eens. Mensen verdienen slechts langzaam ons vertrouwen, door te kijken naar wat ze doen en laten. Sadhguru heeft wat mij betreft een goede start gemaakt door op zijn motorfiets te gaan reizen om aandacht te vragen voor het redden van de landbouwgrond.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2024 14:29 »
Die Sadhguru is nu ook niet bepaald my cup of tea, toch ben ik er al interessante dingen van tegengekomen. Ik hanteer de visie dat een mens niet verlicht of perfect hoeft te zijn om dingen te kunnen zeggen die direct of indirect verwijzen naar verlichting of een andere manier van naar zaken te kijken die verruimend kunnen werken. In die visie volg je niet de mens, maar wat er gezegd wordt, en maakt de mens eigenlijk niet zoveel uit.

Hier ben ik het wel mee eens. Mensen verdienen slechts langzaam ons vertrouwen, door te kijken naar wat ze doen en laten. Sadhguru heeft wat mij betreft een goede start gemaakt door op zijn motorfiets te gaan reizen om aandacht te vragen voor het redden van de landbouwgrond.

Als dat inderdaad waar is, dat hij bezig is om landbouwgrond proberen te redden, dan is dat een goed teken en een plusje voor zijn handelen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 25-07-2024 20:45 »

Als dat inderdaad waar is, dat hij bezig is om landbouwgrond proberen te redden, dan is dat een goed teken en een plusje voor zijn handelen.

Ziehier…

https://consciousplanet.org/en/save-soil

Online ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25-07-2024 22:50 »
...
Ik vond het wel grappig om een spiritueel leraar koud water te zien schenken op een paar heilige stokpaardjes.
Zou Sadhguru misschien  mosterd bij Osho gehaald hebben?  8)
Zie > Why Sadhguru is Compared With Osho - YouTube