[knip uitleg mahamudra en dzogchen]
Bedankt Steve, interessant om te lezen. Ik zie wat je zegt over ervaringen. Die zijn inderdaad tijdelijk, geproduceerd, voorgebracht. Zoals jhana's in de suttas.
Hoewel de sutta-Boeddha het zeker aanprees, leerde hij ook dat jhana uiteindelijk ook onderhevig is aan ontstaan en eindigen.
Of het soort kennen dat veranderlijkheid kent/ziet
niet onderhevig is aan ontstaan en vergaan, dat zit bij mij meer op het vlak van geloof, vertrouwen maar heb er geen bevestiging van. Maar om het heel rationeel te benaderen, ik geloof zeker dat in diepe droomloze slaap, en ook onder narcose, wanneer er geen bewuste ervaringen zijn van wat dan ook, nog wel degelijk geest is, een kennendheid. Al was het maar als een soort basis vermogen aanwezig. Ik geloof dus ook dat bewustzijn en het vermogen tot kennen niet hetzelfde is. Er bereikt ontzettend veel niet ons bewustzijnm maar ondertussen wordt die informatie wel verwerkt en heeft dat ook invloed op ons. En we zijn er onbewust van.
Ik ben er ook wel zeker van dat ons leven niet gereduceerd kan worden tot bewustzijnsmomenten of een stroom er van. Dat is eigenlijk absurd. Ons leven bestaat natuurlijk ook uit onbewuste momenten. Ik geloof erg in het onderbewuste en hoe het onderbewuste ons beïnvloedt. Wat wij bewust ervaren, wat zeg maar de drempel van bewustzijn overkomt, dat begint allemaal onbewust. Het is een enorme illusie volgens mij dat alles wat er ervaren, vanuit bewustzijn bekeken, er zomaar opeens is. Ik geloof dat bewustzijn de illusie van hier en nu creeert.
Ik hou van het beeld van geest als ijsberg. Het bewustzijn is het topje boven water. Het valt enorm op en trekt alle aandacht, maar daar onder water zit het grote onzichtbare deel. Enorm veel groter dan het topje. En het topje van de ijsberg is ook nooit enig moment zelfstandig bestaand en niet een onderscheidbaar onderdeel van dat enorm deel onder water.
Maar als topje ziet het dat niet. Bewustzijn heeft die begoocheling in zich. Terwijl het onderbewuste bewustzijn opvoert, voelt de opvoering zich geen opvoering.
Bewustzijn is als een goochelaar die ons een mentale ruimtelijkheid voorspiegelt, als een lege kamer, waarin gasten binnenkomen en weer vertrekken. Maar ik zie dat als begoocheling, de bewustzijnsillusie.
Ik ben er van overtuigd dat hoewel wij bewustzijn min of meer als ons leven beschouwen, dit niet klopt. En ik vind dat ook troostrijk en fijn. Het is niet best om geïdentificeerd te zijn met bewustzijn. Want als je bewustzijn of bewuste ervaringen aanziet voor jezelf, dan is doodgaan horror, en bewustzijn loslaten ook. Maar ook tijdens slaap zie je dat ons leven doorgaat. Ons leven is niet hetzelfde als de bewuste momenten.
Ik heb heel sterk het gevoel dat de manier waarop wij zaken ervaren vanuit het bewustzijn gezien, dat is altijd vertekend. Zelfs al voelt het 100% waar, het blijft altijd maar een innerlijk perspectief. Ik geloof ook niet echt dat het mogelijk is om op deze contemplatieve manier zaken echt te zien zoals ze werkelijk zijn. Het is en blijft een innerlijk perspectief op zaken.
Is dat een diskwalificatie? Vind ik niet. Want dat innerlijk perspectief kan wel degelijk veranderen op een manier dat je minder stress, aangedaan, gekweld raakt. Ik zie dat ook als nuttig.
Maar voor mij zit er toch altijd ook de smaak aan van 'niet volledig juist, niet volledig waar, niet 100% betrouwbaar'.
Eigenlijk geloof ik dat het enige wat 100% betrouwbaar is, dat zit niet op het vlak van kennis en visie. Niet een inzicht. Dat zit niet op het vlak van anicca, dukkha, anatta, vorm is leegte, leegte is vorm etc. Dat zit niet op het vlak van iets wat je hebt. Ik geloof dat het een illusie is dat iemand inzicht kan hebben.
Ik geloof wel dat de geest zo leeg kan zijn, zo ontvankelijk, zo gevoelig, dat de werkelijkheid zoals de zaken echt zijn, binnenkomt. Maar dat is geen inzicht wat wij dan de werkelijkheid opleggen. De werkelijkheid legt dat ons op. Kennis en visie zie ik als een middel, om deze staat te realiseren.
Mensen zijn soms helemaal hyper als ze merken dat ze door hun werken met inzicht, vredevoller worden, minder lijden etc. En dat is mooi, maar ik zie dit niet als een soort einddoel.
Ik zie het ook niet als een bewijs dat dit inzicht dan wel absoluut waar moet zijn. Nee, het is juist een kenmerk van de geest dat inzicht, kennis, visie helemaal niet waar hoeft te zijn om te werken.
Maar ik denk zelf dat als je echt bekommerd bent om het welzijn van jezelf, anderen, de wereld, dat het toch ook vooral belangrijk is de betrekkelijkheid van kennis en visie te zien.