Auteur Topic: Kun je jezelf verbeteren?  (gelezen 4034 keer)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Kun je jezelf verbeteren?
« Reactie #50 Gepost op: 29-07-2024 12:19 »
@Siebe,

100 procent eens met wat je allemaal schrijft, ga er later nog wel even op in.
Merci om het zo helder te verwoorden.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 29-07-2024 19:34 »
@Siebe en Steve: ik denk dat jullie klaar zijn om als blanken over het boeddhisme te gaan onderwijzen of op zijn minst een boek erover te schrijven.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #52 Gepost op: 29-07-2024 19:44 »
Ik geloof dat het een illusie is dat iemand inzicht kan hebben.

Misschien. Een mens is een complex wezen, waar de input van de zintuigen word gereflecteerd in het bewustzijn, inclusief het zintuig dat ons verteld wat er in de mind aanwezig is. Inzicht is slechts het process waardoor de mind veranderd aan de hand van wat er in bewustzijn word gepresenteerd.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Het boeddhisme ziet inzicht nochtans niet als een illusie.
Zie google's Artificiële-intelligentie...

Citaat
Het boeddhisme ziet inzicht niet als een illusie, maar eerder als een doel waarnaar gestreefd wordt. Inzicht, of vipassana, is een belangrijke component van het boeddhistische pad naar verlichting. Het verwijst naar het directe inzien van de aard van de werkelijkheid, zoals de onbestendigheid (anicca), het lijden (dukkha) en het niet-zelf (anatta) van alle verschijnselen.

Waarom inzicht niet als illusie wordt gezien:
  • Directe ervaring: Inzicht wordt beschouwd als een directe ervaring, een ontwaken tot de waarheid van de dingen.Het is niet iets dat men alleen maar gelooft, maar iets wat men werkelijk begrijpt en ervaart.
  • Gestaafd door ervaring: De boeddha zelf heeft inzicht ervaren en heeft zijn leerlingen aangemoedigd om hetzelfde te doen. De lange traditie van boeddhistische meditatie en onderricht is gebaseerd op de overtuiging dat inzicht mogelijk is.
  • Een geleidelijk proces: Inzicht is vaak het resultaat van een langdurig meditatieproces. Het is niet iets dat plotseling gebeurt, maar ontwikkelt zich geleidelijk naarmate men dieper inzicht krijgt in de aard van de geest en de werkelijkheid.
Inzicht als een pad:

Inzicht is niet een eindbestemming, maar eerder een voortdurend proces. Het is een pad dat men blijft bewandelen, zelfs nadat men een bepaalde mate van inzicht heeft bereikt. Nieuwe situaties en ervaringen kunnen aanleiding geven tot nieuwe inzichten.

Dus:

Hoewel de aard van de werkelijkheid die men door inzicht ontdekt vaak tegenintuïtief kan zijn en in contrast staat met onze normale perceptie, wordt inzicht zelf niet als een illusie gezien in het boeddhisme. Het is een waardevol en bereikbaar doel dat centraal staat in de boeddhistische praktijk.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #54 Gepost op: 30-07-2024 08:49 »

Het boeddhisme ziet inzicht nochtans niet als een illusie.
Zie google's Artificiële-intelligentie...

Inzicht is een middel. Kennis en visie is ook een middel.

…  "So this holy life, brahmin, does not have gain, honor, and renown for its benefit, or the attainment of virtue for its benefit, or the attainment of concentration for its benefit, or knowledge and vision for its benefit. But it is this  unshakeable deliverance of mind that is the goal of this holy life, its heartwood, and its end.  (MN28, MN30)

Uiteindelijk draait alles om het daadwerkelijk realiseren van bevrijding, het hardhout in boeddhisme.

In de teksten zie ik het besef dat het heel verdienstelijk is om werkelijk bepaalde spirituele ervaringen te hebben (zoals jhana en beeindiging) en kennis en visie. Maar het is niet het einddoel, het hardhout. Uiteindelijk moet je juist oppassen dat als einddoel te zien en bedwelmd te raken en jezelf verheerlijken en anderen gaan misprijzen.

In de teksten van de Pali Canon is bevrijding ook niet een eenmalige ervaring. Zo van: 'nu ik dit of dat ervaren heb of gezien, ben ik zeker bevrijd en verlicht'.
Zo werkt het niet.
« Laatst bewerkt op: 30-07-2024 19:13 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

"Dit is een interessante observatie!" zegt Google's Artificiële-intelligentie.
Zie...

Citaat
Dat is een interessante observatie! Je stelt hiermee dat inzicht, kennis en visie allemaal instrumenten zijn die we kunnen gebruiken om iets te bereiken, net zoals een hamer een instrument is om een spijker in te slaan.

Laten we eens dieper ingaan op wat je precies bedoelt met deze stelling:
  • Inzicht als middel: Inzicht helpt ons om verbanden te leggen, patronen te herkennen en de diepere betekenis van dingen te begrijpen. Het is als een soort mentale lens die ons helpt om de wereld helderder te zien.
  • Kennis als middel: Kennis is de informatie die we hebben verzameld over een bepaald onderwerp. Het is de bouwsteen voor ons begrip van de wereld.
  • Visie als middel: Een visie is een toekomstbeeld, een doel dat we willen bereiken. Het is de richting waarin we willen bewegen.
Hoe werken deze drie samen?
  • Inzicht helpt ons om de kennis die we hebben te ordenen en te begrijpen.
  • Kennis geeft ons de grondleggende informatie die we nodig hebben om een visie te ontwikkelen.
  • Visie geeft ons een doel en motiveert ons om de kennis die we hebben toe te passen en nieuwe inzichten te verwerven.
Een voorbeeld:

Stel je voor dat je een bedrijf wilt starten.
  • Inzicht: Je hebt inzicht in de marktbehoeften en de sterke en zwakke punten van je concurrenten.
  • Kennis: Je hebt kennis over bedrijfsmodellen, marketing en financiën.
  • Visie: Je hebt een duidelijke visie over het soort bedrijf dat je wilt opbouwen en de impact die je wilt maken.
Al deze elementen samen vormen een krachtig geheel dat je helpt om je doel te bereiken.

Wat vind jij van deze analyse? Zijn er andere aspecten van inzicht, kennis en visie die je belangrijk vindt?

Wil je misschien een specifiek voorbeeld bespreken?

Ik sta open voor jouw gedachten!

Inplaats van een bedrijf te starten wil jij dus verlichting bereiken door het boeddhisme te bestuderen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & Vredigheid is besmettelijk
« Reactie #56 Gepost op: 30-07-2024 10:16 »

In de teksten van de Pali Canon is bevrijding ook niet een eenmalige ervaring. Zo van: 'nu ik dit of dat ervaren heb of gezien, ben ik zeker bevrijd en verlicht'.
Zo werkt het niet.
Oefenen, altijd maar oefenen, zo werkt het.
Gewoon iedere dag opnieuw oefenen in mindfull zitten en letten op je inademing.
Zie...

Citaat

Vredigheid is besmettelijk 

De energie van mindfulness kan je hele wezen helpen verbeteren. Let gewoon op je inademing. Laat die zijn zoals die is, dan zie je dat je adem vanzelf kalmer, dieper en harmonieuzer wordt. Dat is de kracht van simpele herkenning. Zodra je adem dieper en vrediger wordt, heeft dat direct effect op je lichaam en je geest. Vredigheid en kalmte zijn besmettelijk.

Fragment uit: Zitten
Thich Nhat Hanh

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Hier, zie, de vijf aggregaten, jou al jaren welbekend.
Heel belangrijk om inzicht in de aard van de de vijf aggregaten te verwerven op het pad naar verlichting leer ik net uit google's Artificiële-intelligentie...

Citaat
De Vijf Aggregaten in het Boeddhisme: Een Diepgaande Duik

De vijf aggregaten, of khandha's, vormen een fundamenteel concept in het boeddhisme. Ze bieden een raamwerk om de samenstelling van onze ervaringen en de aard van het zelf te begrijpen.

Wat zijn de Vijf Aggregaten?

De vijf aggregaten zijn geen statische entiteiten maar eerder dynamische processen die voortdurend in beweging zijn.Ze worden vaak vertaald als 'hopen' of 'groepen', wat aangeeft dat ze geen vaststaande identiteit hebben.
  • Rūpa: Materie of fysieke vorm. Dit omvat niet alleen het lichaam, maar ook alle waarneembare fenomenen zoals kleuren, geluiden en geuren.
  • Vedana: Gewaarwordingen. Dit zijn de gevoelens die we ervaren, zowel aangenaam als onaangenaam, en neutrale sensaties.
  • Saññā: Percepties of voorstellingen. Dit zijn de mentale processen waarmee we betekenis geven aan onze waarnemingen.
  • Saṅkhāra: Mentale formaties of intenties. Dit omvat gedachten, verlangens, afkeer, wilsimpulsen en alle andere mentale activiteiten die vorm geven aan onze ervaringen.
  • Viññāṇa: Bewustzijn of aandacht. Dit is het bewustzijn zelf, dat de andere vier aggregaten waarneemt en ermee omgaat.
Waarom zijn de Vijf Aggregaten Belangrijk?
  • Onbestendigheid: De vijf aggregaten zijn constant in verandering. Ze zijn onderhevig aan ontstaan, voortbestaan en verval. Door deze onbestendigheid te begrijpen, kunnen we loslaten van de illusie van een permanent zelf.
  • Leidende oorzaak van lijden: De hechting aan de vijf aggregaten wordt gezien als een belangrijke oorzaak van lijden. Door deze hechting te verminderen, kunnen we bevrijd worden van onnodig lijden.
  • Pad naar verlichting: Het inzicht in de aard van de vijf aggregaten is een essentieel onderdeel van het boeddhistische pad naar verlichting. Door de vijf aggregaten te onderzoeken, kunnen we de illusie van een zelf doorzien en uiteindelijk verlichting bereiken.
De Vijf Aggregaten in de Praktijk

Het begrijpen van de vijf aggregaten is niet alleen een theoretisch concept, maar speelt ook een belangrijke rol in de meditatiepraktijk. Door de aandacht te richten op de verschillende aggregaten, kunnen we dieper inzicht verkrijgen in de aard van onze ervaringen en de illusie van een vaststaand zelf loslaten.

Enkele meditatietechnieken die verband houden met de vijf aggregaten:
  • Ademmeditatie: Door de aandacht te richten op de ademhaling, kunnen we de fysieke sensaties (rūpa) en de gevoelens (vedana) die daarmee gepaard gaan waarnemen.
  • Lichaamsgerichte meditatie: Hierbij wordt de aandacht gericht op verschillende delen van het lichaam, waardoor we ons bewust worden van de fysieke sensaties en de veranderlijkheid van het lichaam.
  • Gevoelsmeditatie: Door de aandacht te richten op de gevoelens die opkomen, kunnen we leren om deze gevoelens te observeren zonder erdoor meegesleept te worden.
Wie verlicht wil worden moet studeren, onderzoeken en mediteren!  ;D

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 31-07-2024 00:13 »
Ik heb heel sterk het gevoel dat de manier waarop wij zaken ervaren vanuit het bewustzijn gezien, dat is altijd vertekend. Zelfs al voelt het 100% waar, het blijft altijd maar een innerlijk perspectief. Ik geloof ook niet echt dat het mogelijk is om op deze contemplatieve manier zaken echt te zien zoals ze werkelijk zijn. Het is en blijft een innerlijk perspectief op zaken.

Eens. Wat je ziet is altijd een innerlijk perspectief. Het zien zelf is echter geen perspectief, noch innerlijk en ook niet individueel of persoonlijk.

Is dat een diskwalificatie? Vind ik niet. Want dat innerlijk perspectief kan wel degelijk veranderen op een manier dat je minder stress, aangedaan, gekweld raakt. Ik zie dat ook als nuttig.
Maar voor mij zit er toch altijd ook de smaak aan van 'niet volledig juist, niet volledig waar, niet 100% betrouwbaar'.

Eens. Niets wat ervaren is 100% of betrouwbaar.

Eigenlijk geloof ik dat het enige wat 100% betrouwbaar is, dat zit niet op het vlak van kennis en visie. Niet een inzicht. Dat zit niet op het vlak van anicca, dukkha, anatta, vorm is leegte, leegte is vorm etc. Dat zit niet op het vlak van iets wat je hebt.

Nee, hee? Het zit niet op het persoonlijke vlak, iets dat je als individu kan bezitten of vergaren.

Iemand kan wel inzichten hebben, zelfs inzichten in de ware aard van de werkelijkheid, maar deze zijn gewoon innerlijke perspectieven op die ware aard, niet de ware aard zelf. De ware aard van de werkelijkheid kan wel ontdekt worden volgens mij, door het wegvallen van alle bedekking, maar dat is inclusief de bedekking “ik”. De “ik” die het ontdekt is terug een bedekking, vandaar dat die het nooit kan bezitten. Het ont-dekken zelf, de bedekking wegnemen, gebeurt niet door het ik, maar in het wegvallen er van. Maar zoals ik eerder al aangaf kan het opkomen van het “ik” wel gezien worden als opkomend, en hoewel dit een inzicht of persoonlijk perspectief is dan, is het een inzicht of persoonlijk perspectief in het veranderlijke, zelfloze van het persoonlijke en kan het op die manier bevrijdend werken.

Ik geloof wel dat de geest zo leeg kan zijn, zo ontvankelijk, zo gevoelig, dat de werkelijkheid zoals de zaken echt zijn, binnenkomt. Maar dat is geen inzicht wat wij dan de werkelijkheid opleggen. De werkelijkheid legt dat ons op.

Mooi verwoord.
Maar ik zou zelf weglaten dat de werkelijkheid ons dit oplegt, omdat dit de werkelijkheid haast verpersoonlijkt, dat is dus weer zo’n innerlijk perspectief erop, net als “leven volgens God wil”, nuttig, maar niet 100% betrouwbaar, niet onvervormd. Hier zwijgen we beter, want alles wat er over gezegd wordt is betrekkelijk en dus niet 100% juist.

Toch kan in woorden uitdrukken, verwezen worden en wijzen helpen, een middel zijn om het onbetrekkelijke te ont-dekken, te strippen van betrekkelijkheid en “ik”. Over de middelen mag in die zin dus wel gesproken worden, vind ik. En dat is dus best waar we het verder over blijven hebben, over methodes, Dzogchen, Mahamudra, methodes uit de Sutta’s, leven volgens “God” wil in plaats van volgens de wil van het ik enzo… Maar zwijgen we beter over onze persoonlijke innerlijke perspectieven op wat de Boeddha ontdekt zou hebben.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 31-07-2024 09:33 »
Hoi Steve,

Dank je.

Ik ben niet zover om te kunnen beamen dat er zoiets is als perspectiefloze kennis/weten/zien.

Ik heb het idee dat de soort kennis/inzicht/weten/begrip dat we van binnenuit ontwikkelen, via studie, reflectie, via meditatie, ook niet ontsnapt aan perspectief gebondenheid.
Voor mij is dat geen diskwalificatie van die kennis. Maar of het echt zo is dat we de zaken zien zoals ze werkelijk zijn, zoals de teksten beweren? Ik ben daar wel wat ongemakkelijk mee.

Een van die dingen is ook het denken in termen van een oergrond waarin alles opkomt.
Is het misschien niet een kenmerk van bewustzijn dat het niet anders kan dan de impressie hebben dat er een soort oerrgrond is waaruit zaken opkomen.
Terwijl die 'oergrond' in feite het onbewuste is? De kennisgrens van bewustzijn?
Is 'oergrond' niet een illusie die bij bewustzijn hoort, net zoals het 'hier en nu'. Voor bewustzijn is er alleen een hier en nu, maar ook dat kun je zien als iets wat nu eenmaal hoort bij bewustzijn.

Misschien is het beter er maar niet over na te denken maar kan het niet laten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & wat heeft de Boeddha ontdekt?
« Reactie #60 Gepost op: 31-07-2024 12:36 »

… Maar zwijgen we beter over onze persoonlijke innerlijke perspectieven op wat de Boeddha ontdekt zou hebben.
Mee eens!

Wat de Boeddha ontdekt heeft (door diepe meditatie en zelfonderzoek) kunnen we gewoon aan goeroe Gemini vragen!  ;D

Citaat
De Boeddha, oftewel Siddhartha Gautama, wordt gezien als de ontwaker of verlichte. Door diepe meditatie en zelfonderzoek kwam hij tot een aantal belangrijke inzichten die de basis vormen van het boeddhisme.

De vier edele waarheden zijn de kern van zijn ontdekkingen:
  • Het leven is lijden (dukkha): Dit lijden omvat niet alleen fysieke pijn, maar ook mentale onrust, frustratie,verlangen en verlies.
  • Dat lijden wordt veroorzaakt door verlangen of hechting (tanha): Onze verlangens naar materiële zaken,sensaties en zelfs het bestaan zelf creëren ontevredenheid en lijden.
  • Er is een einde aan het lijden mogelijk: Het lijden is niet een onvermijdelijk deel van het leven, maar kan overwonnen worden.
  • Een einde aan het lijden kun je bereiken via het achtvoudige pad: Dit pad is een praktische gids voor het leven, met aandacht voor ethisch gedrag, mentale ontwikkeling en wijsheid.
Andere belangrijke inzichten van de Boeddha:
  • De onbestendigheid van alle dingen: Alles is voortdurend in verandering, niets is permanent.
  • Het gebrek aan een permanent zelf: Er is geen onveranderlijke ziel of ego.
  • De cyclus van wedergeboorte: Leven, dood en wedergeboorte zijn een voortdurende cyclus, totdat verlichting bereikt wordt.
Wat betekent verlichting?

Verlichting, of nirvana, is een staat van bevrijding van lijden en onwetendheid. Het is een diepe innerlijke vrede en wijsheid.

Het doel van het boeddhisme:

Het doel van het boeddhisme is om verlichting te bereiken door het volgen van het achtvoudige pad en het begrijpen van de vier edele waarheden. Het boeddhisme biedt geen dogma's of goden aan om in te geloven, maar moedigt aan om zelf te onderzoeken en te ervaren.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & Het tinnen soldaatje
« Reactie #61 Gepost op: 31-07-2024 12:42 »
Zolang de batterijtjes van het Het tinnen soldaatje (ego) niet leeg zijn trommelt het verder.  ;)
 ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ik ben niet zover om te kunnen beamen dat er zoiets is als perspectiefloze kennis/weten/zien.
Hier zie, ik heb aan goeroe Gemini gevraagd of er zoiets is als perspectiefloze kennis/weten/zien.

Citaat
Dat is een interessante vraag!

Het concept van 'perspectiefloze kennis' is op het eerste gezicht een paradox. Kennis wordt immers altijd vanuit een bepaald perspectief verworven en begrepen. Ons perspectief wordt gevormd door onze ervaringen, cultuur,overtuigingen, en zelfs onze biologische beperkingen.

Waarom is perspectiefloze kennis zo moeilijk te vatten?
  • Subjectiviteit: Alles wat we waarnemen en begrijpen, wordt gekleurd door onze persoonlijke lens. Zelfs in de wetenschappen, waar we streven naar objectiviteit, spelen subjectieve elementen zoals de keuze van onderzoeksvragen en interpretatie van data een rol.
  • Taal: Taal is een sociaal construct dat onze gedachten en ervaringen vormgeeft. Het is onmogelijk om iets volledig objectief te beschrijven, omdat taal altijd geladen is met betekenissen en associaties.
  • Bewustzijn: Ons bewustzijn is beperkt en fragmentair. We kunnen niet alles tegelijk waarnemen en begrijpen. Onze kennis is dus altijd een selectie van de werkelijkheid.
Toch zijn er enkele nuances die het gesprek kunnen verdiepen:
  • Inter-subjectiviteit: Hoewel individuele perspectieven verschillen, kunnen we vaak overeenstemming bereiken over bepaalde feiten en waarnemingen. Dit suggereert dat er een zekere mate van objectiviteit mogelijk is.
  • Wetenschappelijke methode: De wetenschappelijke methode is ontworpen om systematische fouten en biases te minimaliseren. Door experimenten te repliceren en theorieën te toetsen, kunnen we dichter bij een objectieve beschrijving van de werkelijkheid komen.
  • Filosofische perspectieven: Filosofen hebben eeuwenlang nagedacht over de aard van kennis en de relatie tussen subject en object. Verschillende filosofische stromingen bieden verschillende perspectieven op deze vraag.
Conclusie:

Hoewel het ideaal van perspectiefloze kennis misschien onbereikbaar is, blijft het een belangrijk vraagstuk in de filosofie en wetenschap. Door ons bewust te zijn van de beperkingen van onze eigen perspectieven, kunnen we kritischer nadenken over onze kennis en beter samenwerken om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijkheid te vormen.

Wil je dieper ingaan op een bepaald aspect van deze vraag? Bijvoorbeeld:
  • De rol van taal in de constructie van kennis
  • De relatie tussen wetenschap en filosofie
  • De invloed van cultuur op ons wereldbeeld
Of heb je misschien een ander onderwerp in gedachten?
Ik sta open voor verder onderzoek en discussie!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Als je erop terugkijkt zijn het toch allemaal wonderbaarlijk, glorieuze betekenisloze eindeloze discussies hé.  :D

@lang kwaat:... Je zit nog veel te veel in het rationele denken,...

@het verdwenen ik:...Kom eens uit je hoofd, uit je denken......

Kom uit het rationele denken, kom uit je hoofd,... doe gedegen zelfonderzoek! ;D
Luister naar goeroe Gemini!

Citaat
Kun je jezelf verbeteren door gedegen zelfonderzoek te doen?

Absoluut! Zelfonderzoek is een krachtige tool om jezelf beter te leren kennen. Door diep in jezelf te graven, kun je je sterke punten, zwakke punten, waarden, overtuigingen en doelen ontdekken. Deze kennis stelt je in staat om:
  • Gerichte verbeteringen aan te brengen: Als je weet waar je wilt groeien, kun je specifieke acties ondernemen om je doelen te bereiken.
  • Beter omgaan met uitdagingen: Door je eigen patronen te begrijpen, kun je beter omgaan met stress, conflicten en andere moeilijkheden.
  • Sterkere relaties opbouwen: Zelfkennis helpt je om je eigen behoeften beter te communiceren en empathie te tonen voor anderen.
  • Meer voldoening te ervaren: Door te leven in overeenstemming met je waarden, kun je een gevoel van doel en betekenis ervaren.
Hoe kun je aan zelfonderzoek doen?

Er zijn veel manieren om aan zelfonderzoek te doen. Hier zijn een paar suggesties:
  • Houd een dagboek bij: Schrijf regelmatig over je gedachten, gevoelens en ervaringen.
  • Mediteer: Meditatie kan je helpen om je innerlijke wereld beter te begrijpen.
  • Praat met een therapeut of coach: Een professioneel kan je helpen om dieper in jezelf te graven.
  • Doe persoonlijkheidstests: Deze tests kunnen je inzicht geven in je sterke punten en voorkeuren.
  • Stel jezelf vragen: Denk na over vragen als: Wat zijn mijn waarden? Wat motiveert me? Wat zijn mijn grootste angsten?
  • Reflecteer op je verleden: Kijk naar je ervaringen en leerlessen uit het verleden.
Onthoud: Zelfonderzoek is een levenslange reis. Het is belangrijk om geduldig te zijn met jezelf en te genieten van het proces.

Wil je meer weten over een specifieke aspect van zelfonderzoek? Ik kan je bijvoorbeeld meer vertellen over meditatietechnieken, het stellen van goede vragen of het vinden van een therapeut.

Heb je zelf al ervaring met zelfonderzoek? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en inzichten.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & Geen woorden maar daden!
« Reactie #64 Gepost op: 31-07-2024 16:35 »

... ik kan mezelf verbeteren, maar als je nauwgezet kijkt naar wat er werkelijk gebeurt, dan is er eigenlijk niets veranderd.

Eigenlijk niks verandert?
Dan moet je maar is luisteren RJ Spina dewelke zichzelf genas van borstverlamming en chronische ziekte!

Zie > Hoe je zelfgenezing een boost kunt geven met RJ Spina - YouTube

Uit het transcript vanaf 7:24:

Citaat

Interviewer: what advice do you have?

RJ Spina: Detachment. So one thing i'd like to say is that we are pure unsullied untouched awareness. Just the very knowingness that you're aware of a thought is proof that you're not the thought, you're the awareness of the thought…

Zie ook zijn boek "Supercharged Self-Healing"
A Revolutionary Guide to Access High-Frequency States of Consciousness That Rejuvenate and Repair

Citaat

Samenvatting

RJ Spina shares the unique seven-step healing system that he used to overcome chest-down paralysis and chronic illness, and now utilizes to help countless others heal their debilitating health challenges. This book shares basic information and practices you need to apply the Ascend the Frequencies Healing Technique, a healing program that allows you to achieve elevated states of consciousness and harness high-frequency energy for health, vitality, and deep inner peace. Within these pages, you will discover how to let go of the ego mind and access your true essence. You will learn the keys to activating your healing intention, channeling energy through the crown chakra, and turning off the program of illness. Through visualization, meditation, and mantra work, you can reprogram your mind and body for recuperation and optimal wellness.

https://www.bol.com/be/nl/p/supercharged-self-healing/9300000024921999/?bltgh=uqjA4-zSDuOFB7uGJ4ZCVA.2_12.13.ProductTitle

Werken dus verdorie! Je los maken van je verslaving aan denken en discussiëren! ;D

> BE PREPARED! We Are Addicted & It's All An Illusion. There Is Another Way... - YouTube

uit transcript van de video vanaf 0:08:

Citaat

"When we work with ourself optimally and properly, like the books and the classes and the courses talk about, we actually start to taste true freedom. We start to taste the direct communion with the I Am.”

Niet denken, uit gaan pluizen wat een boeddha 2.500 jaar ontdekt en gezegd zou hebben en daarover discussiëren maar doen, jezelf genezen!

GEEN WOORDEN MAAR DADEN!

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #65 Gepost op: 31-07-2024 17:34 »
Ik heb het idee dat de soort kennis/inzicht/weten/begrip dat we van binnenuit ontwikkelen, via studie, reflectie, via meditatie, ook niet ontsnapt aan perspectief gebondenheid.

Ik sta achter dat idee. Alles wat we van binnenuit of van buitenuit ontwikkelen is gebonden aan dat innerlijk perspectief.

Voor mij is dat geen diskwalificatie van die kennis.

Dat is duidelijk. Ik zie dat je het niet diskwalificeert, enkel relativeert en dat vind ik helemaal terecht, voor elke kennis/inzicht/weten/begrip/ervaring.

Maar of het echt zo is dat we de zaken zien zoals ze werkelijk zijn, zoals de teksten beweren? Ik ben daar wel wat ongemakkelijk mee.

Terecht. Wat wij zien is nooit de zaken zien zoals ze werkelijk zijn. Het is altijd subject ziet object, en dat is al een vertekening op zich. Als je ziet dat alles opkomt, is dit zien wel dichter bij de werkelijkheid zoals die is, kan er heel wat lading wegvallen. Daar gaat het om.

Een van die dingen is ook het denken in termen van een oergrond waarin alles opkomt.

Ach ja, dat is maar een manier van uitdrukken, en die manieren zijn zoals je zegt nooit 100% juist.

Is het misschien niet een kenmerk van bewustzijn dat het niet anders kan dan de impressie hebben dat er een soort oerrgrond is waaruit zaken opkomen.

Het is één van de vele innerlijke perspectieven die een bewustzijn kan hebben over de werkelijkheid. Net als het volgende van jou er één is:

Terwijl die 'oergrond' in feite het onbewuste is? De kennisgrens van bewustzijn?
Is 'oergrond' niet een illusie die bij bewustzijn hoort, net zoals het 'hier en nu'. Voor bewustzijn is er alleen een hier en nu, maar ook dat kun je zien als iets wat nu eenmaal hoort bij bewustzijn.

Het zijn allemaal pogingen om het ondenkbare te overdenken, het perspectiefloze in een subjectief perspectief te persen. Het lijkt tot op zekere hoogte te gaan, maar dat lijkt maar zo. Dat gaat gewoon niet.

Het probleem is dat er steeds een perspectief/subject ontstaat in het willen be-grijpen en dit staat het wegvallen er van in de weg.

In het wegvallen er van is er geen subject die het wegvallen kan bevestigen, dus het is nooit (subjectief) te bevestigen. Wat wel te bevestigen is dat het subject zelf opkomt en dus betrekkelijk is, elk subject, elk perspectief.

Het is sowieso beter. Denken heeft als methode maar een zeer beperkt nut, eens die beperking bereikt, moet het best zoveel mogelijk achterwege gelaten worden. Hoe? Daar zijn vele methodes voor. Ontdek welke bij je passen en investeer daar in, in plaats van in het denken rondjes te blijven draaien.
« Laatst bewerkt op: 31-07-2024 18:26 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #66 Gepost op: 31-07-2024 19:08 »

Voor mij is dat geen diskwalificatie van die kennis. Maar of het echt zo is dat we de zaken zien zoals ze werkelijk zijn, zoals de teksten beweren? Ik ben daar wel wat ongemakkelijk mee.

Kennis is bij uitstek een act van vergelijken, we vergelijken diverse waarden met elkaar en trekken daar zelfs conclusies uit. De meeste cerebrale kennis die we hebben, is aangeleerd en dus afkomstig van buiten onszelf. We lezen kranten, boeken, sociale media, enzovoort. En die kennis is niet van onszelf, ook al eigenen we die kennis gemakkelijk aan onszelf toe. Maar ervaring is anders dan kennis, alhoewel kennis wel afkomstig kan zijn door het één en ander te ervaren via de zintuigen.

Inzicht kan voortkomen uit kennis, mits die kennis gebaseerd is op ervaring en dus vanuit de prikkeling van de zintuigen. Alleen zijn onze zintuigen beperkt door hun eigen werking en de grenzen die aan deze werking inherent zijn. Vaak wordt inzicht ten onrechte aangezien als kennis. Inzicht kan voortkomen uit een aha-erlebnis, zoals dat Archimedes dagenlang aan het piekeren was over een bepaald natuurkundig en/of wiskundig probleem. Totdat hij het los liet en in bad stapte. Toen hij zich ontspande viel de oplossing opeens in zijn geest op zijn plaats: eureka!

Weten wordt ook nogal eens verwisseld met de werking van het denken of met kennis. Maar weten hoeft niet gebaseerd te zijn op een cerebrale bezigheid, alhoewel dit vaak afhankelijk is of wordt gesteld van wat we via onze zintuigen ervaren.

Begrip is ook zoiets, dit fenomeen wordt nogal eens verwisseld met de werking van het denken of met kennis. Maar begrip kan gebaseerd zijn op kennis, maar ook op de menselijke ervaring.

De zintuigen zijn onze voelsprieten in de wereld, en via die zintuigen menen we waar te nemen, kennis op te doen of iets te weten te komen of zelfs te begrijpen. Maar ik zei al dat de zintuigen nogal beperkt zijn, ook al denken we dat ze open zijn en welhaast alles op kunnen nemen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter, dat we maar een miniem gedeelte van de werkelijkheid om ons heen opmerken, het meeste gaat aan ons voorbij. Als we alle prikkels om ons heen op zouden pikken, zouden we zo ernstig overprikkeld raken, dat we niet meer zouden kunnen functioneren. Onze waarneming is dus van meet af aan erg selectief en grof.

Doordat de zintuigen hun beperkingen hebben, kunnen wij ook slechts beperkt van alles en nog wat opmerken, waarnemen en verwerken via ons lichaam en via onze geest. Vaak zijn we op persoonlijke gronden in onze ervaring bij voorbaat al erg selectief. En vervormen we de werkelijkheid op onze eigen, zeer persoonlijke wijze. Terwijl we er ten onrechte vanuit gaan, dat alle mensen hetzelfde opmerken als dat wij doen.

Hieruit volgt, dat onze waarneming helemaal niet zo objectief is als waar wij normaliter van uit gaan. Onze waarneming is gebonden aan de zintuiglijke ervaring en deze zintuiglijke ervaring is nogal subjectief van aard. En we maken daardoor allerlei foutieve of onjuiste inschattingen van diverse situaties. Meestal treden we nieuwe situaties tegemoet vanuit dat wat we in het verleden ooit hebben ervaren of hebben aangeleerd, onder andere via conditionering. En vergelijken we de nieuwe situatie razendsnel in onze geest met wat we denken te weten vanuit ons verleden, wat ooit gebeurde in een soortgelijke situatie. Maar dit betekent feitelijk dat we door onze reacties als het ware vanuit het verleden reageren, omdat we de nieuwe situatie niet onbevooroordeeld genoeg tegemoet kunnen treden. Natuurlijk kan iemand beweren dat hij dat wel doet, dat hij de nieuwe situatie wel onbevooroordeeld tegemoet treedt. Ik heb genoeg van zulke figuren gezien die in de praktijk volledig voor paal stonden, omdat hun vermeende onbevooroordeelde gedrag uiteindelijk toch zeer bevooroordeeld was, voortkomend uit hun eigen oude ervaringen of als gevolg van aangeleerd gedrag. We zien daarentegen wel Christus, Boeddha, Gurdjieff, enzovoort situaties op een volledig andere manier tegemoet treden, een wijze die je helemaal niet zou verwachten. Dit betekent dat zij dus blijkbaar wel nogal onbevooroordeeld kunnen zijn in hun benadering. Ik heb diverse Zenmeesters dit ook zien doen.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #67 Gepost op: 31-07-2024 19:54 »
Hoi Steve,

Als je zegt dat het subject opkomt, wat komt dan precies op?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #68 Gepost op: 31-07-2024 20:20 »
Je hebt toch iets nodig, vind ik, om te kunnen dealen met verlies, met je emoties, driften, verlangens, hartzeer. Wie loopt niet hartzeer op?
In de wereld leer je om zus of zo om te gaan met emoties, verlangens, verlies, hartzeer, dit en dat.
Maar goed, dat moet je maar passen zeg maar. Ik ben in deze zin wel blij dat de Dhamma op mijn pad gekomen is.

Het is ook weer niet een perfecte match. Sommige zaken lijken me echt niet te passen
Soms vind ik het nogal gekunsteld om dit en dat, zus en zo te leren zien. Ook al zie ik het nut er ook wel weer van in.
Het wisselt.

Het is toch ook iets wat je jezelf allemaal maar moet gunnen. Jezelf gunnen dat je vrede voelt, liefde, vertrouwen.
Ik denk dat het allemaal wel in ons zit maar je moet het jezelf ook maar gunnen.

In Amerika hebben ze zo'n term als survivers guilt. Dat is ook zoiets.
We hebben best wel rare dingen bij ons die alleen maar zorgen dat het leed/de kwelling niet losgelaten wordt.
Wat dat betreft zie ik vrede, liefde, geluk ook iets wat je ook jezelf eerst maar eens moet gunnen.

Het is ook zo makkelijk om alles in jezelf aan waarde maar onderuit te halen.
Vertrouwen, liefde, goedheid, mededogen, kracht.
Die innerlijke criticus, die zeurkous, die negatieveling. Die ondermijner.

Het is toch allemaal maar raar.
Ik geloof dat dingen vaak best samen kunnen bestaan.
Zoals onwankelbaar vertrouwen en ook wankelmoedig zijn, angstig.
Het kan er beide zijn.
Alsof het verschillende lagen zijn van jezelf.
Dat je eigenlijk best wel geaard bent maar dat er ook een zeurkous is die dat weer onderuit haalt.

En dat je niet zozeer iets moet aanleren of ergens in moet vertrouwen, in een leer, God, Boeddha oid.
Maar dat je dit vertrouwen moet zien als iets wat er allang is en gewoon niet uit het oog verliezen.
Gewoon niet al twijfels, al die onzekerheden zo voeden.

Het is allemaal niet een religieuze zaak volgens mij, in de zin dat je boeddhist moet zijn, christen, moslim.

Ik geloof ook dat kennis vaak iets is wat je allang weet, allang bij je is.
Maar je hebt misschien hooguit iemand nodig om je te leren vertrouwen daarop.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #69 Gepost op: 31-07-2024 21:02 »
Hoi Steve,

Ik weet niet of ik er wel goed aan doe dat proberen uit te leggen, maar ik leg de verantwoordelijkheid hiervan dus maar bij jou, de vraagsteller.

Een poging.

Als het zo gebeurt dat het zien opeens heel breed wordt en niets meer specifiek ziet, dan valt het object weg, het zien ziet dan als het ware het zien zelf, zonder dat er iets wordt gezien. Van het moment dat iets wordt gezien, een boom, een wolk, onderscheidt er iets in het zien, komt er focus en wordt er een vorm afgescheiden uit het geheel van het zien = het subject dat niets specifiek ziet, maar enkel het zien zelf ziet. Het wordt dan gezien hoe dit onderscheiden ontstaat, gevormd wordt in het zien, dit relativeert het object dat gezien wordt tot een vormsel, in plaats van een vastomlijnd object.

Er is dan nog steeds een subjectieve ervaring, eerst van subject dat zichzelf, het zien zelf ervaart en dan objecten gaat onderscheiden in dat zien.

Soms valt dit subject ook weg, dat is heel moeilijk te beschrijven, want er is dan geen ervaring, ook niet enkel van een iets of het zien zelf. Het kan dus niet beschreven worden. Ervaringen kan je beschrijven, een niet-ervaring is niet te beschrijven.

Als ik het toch zou omschrijven dan komt het dichtst er in de buurt het te beschrijven als dat er nog enkel een potentieel tot zien is, maar niets dat gezien wordt en niets of niemand die of dat ziet. En dit potentieel is niet individueel, niet subjectief, het is het potentieel van alle zien en alle subjecten. Maar dit is geen ervaring, het is geen kennen en ook geen zien.

Van het moment dat er zich weer een subject vormt, eerst het zien zelf zonder dat er iets specifiek wordt gezien is het potentieel alweer geactiveerd, het kan zich maar activeren als iets: een subject, het zien zelf, niet van iets specifieks, maar wel vanuit een specifiek brandpunt. Er is dan iets specifiek dat ziet, niet meer het potentieel, dat wat aan alle specifieke brandpunten vooraf gaat, aan alle subjecten vooraf gaat. En hoewel over dat potentieel dat er aan vooraf ging niets kan gezegd worden, want er is dan geen ervaring, is het zich vormen van dat specifiek brandpunt wel een ervaring. Het zich vormen van dit brandpunt van waaruit gezien wordt is dan ervaren als zich vormend, dus ontstaan, niet vast en zonder zelf. Dit blijft niet duren, want het zien van objecten dient zich dan ook weer aan en de ervaring van het ontstaan van het subject wordt dan bedekt met de ervaring van het ontstaan van de objecten en kort daarop voelt het weer alsof niets is ontstaan maar er altijd al was. Toch blijft er iets hangen in dit weer ervaren van de werkelijkheid in functie van subject t.o.v. objecten dat de soliditeit ervan, de vastheid er van relativeert, en de lading die er dan gewoonlijk samen mee opkomt, niet mee laat opkomen… Niet voorgoed, voor even, soms maar een fractie van een seconde, soms iets langer, maar meestal genoeg opdat het reageren er op anders kan gebeuren, zelfs als de lading toch weer op den duur gaat opkomen.

Zoiets, maar toch weer niet dat. Dus niet letterlijk zo te vatten.
Zoals je eerder leek te zeggen is dit onbetrekkelijke, wat ik hier nu even benoem als een potentieel, er bij iedereen, hoewel meestal niet opgemerkt, maar kan er dus misschien wel enige vorm van subtiele herkenning mee optreden, hoewel jij of iemand anders het wellicht weer heel anders zou uitleggen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & Ik heb je liefde nodig, is dat waar?
« Reactie #70 Gepost op: 31-07-2024 21:49 »

Je hebt toch iets nodig, vind ik, om te kunnen dealen met verlies, met je emoties, driften, verlangens, hartzeer. Wie loopt niet hartzeer op?
Ja, bij hartzeer heb je een grote handdoek nodig voor je vele tranen.
Daarna, als je geen tranen meer over hebt en besloten hebt niet in de slachtofferrol te blijven begin je aan Byron Katie's 'the work' en gaat dit zo...

• Mijn partner zou mij niet mogen verlaten hebben.
  • Is dat waar?

Of:
  • Zonder mijn vriend(in) ben ik niets
  • Is dat waar?

Of
  • Ik zou voor hem / haar de enige ware moeten zijn
  • Is dat waar?

Etc...
Hier zie, een dialoog...

Citaat
Ik zou voor hem de enige ware moeten zijn

Hartgebrokene (HGB): Ik ben boos op mijn echtgenoot omdat hij zijn andere vrouwen niet aan de kant zet en mij als de enige ware kiest.

Byron Katie: Je leven zou veel beter zijn als hij ze aan de kant zette’ – is dat waar?

HGB: Nou ja, het lijkt me nogal logisch dat het beter zou zijn.

Byron Katie: En kun je absoluut weten dat het beter zou zijn?

HGB: Nee.

Byron Katie: Hoe reageer je als je de gedachte gelooft dat hij de andere vrouwen aan de kant moet zetten?

HGB: Ik probeer hem klein te krijgen. Ik probeer hem ervan te overtuigen dat hij monogaam moet zijn. Ik ben altijd jaloers. Ik denk constant aan hen en aan hem met die anderen. Ik vergelijk mezelf constant met hen. Ben ik mooier dan deze? Ben ik slimmer dan die?

Byron Katie: Dat is een pijnlijke manier van leven, lieverd. Het is pijnlijk om te proberen de man van wie je houdt te manipuleren, je tijd te verspillen aan plannen om mensen van wie hij houdt uit zijn leven te bannen en je af te vragen of jij net zo goed bent als zij. Wiens zaak is het met wie hij slaapt?

HGB: Ik haat die vraag.

Byron Katie:  Je haat hem omdat je je uit alle macht vastklampt aan je pijn. Je klampt je vast aan gedachten als ‘ik heb gelijk en hij heeft het mis. Ik ben goed en hij is de slechterik.’ Wat heb je liever: je gelijk of je vrijheid?

HGB: Ik zou liever vrijheid hebben. Echt waar. Ik heb genoeg van deze ellende.

Byron Katie: Dus wiens zaak is het met wie hij slaapt?

HGB: Dat is zijn zaak. Dat weet ik wel. Het is zijn zaak, niet de mijne.

Byron Katie: En wiens zaak is het met wie jij slaapt?

HGB: Dat is mijn zaak.

Byron Katie: ‘Hij mag alleen maar met jou slapen’ – is dat waar? Wat is de realiteit ervan? Dat doet hij niet. Hij slaapt met andere vrouwen. Dat is de realiteit ervan. Het stemt niet overeen met onze moraal, het stemt niet overeen met wat de maatschappij ons probeert te leren, het is wat het is. Dat hij alleen met jou mag slapen is een regelrechte leugen als hij dat niet doet. Wat gebeurt er in je als je de gedachte gelooft dat hij niet met andere vrouwen mag slapen?

HGB: Dan haat ik hem.

Byron Katie: En hoe voelt dat binnen in jou?

HGB: Verschrikkelijk. Ik wil alleen maar dood.

Byron Katie: 
En hoe behandel je hem als je de gedachte gelooft dat hij je trouw moet zijn?

HGB: Dan ga ik tegen hem tekeer. Ik sluit me af. Ik sluit mijn hart af.

Byron Katie: Is dat niet pijnlijk?

HGB: Het is verschrikkelijk.

Byron Katie: Je voelt pijn en eenzaamheid omdat je mentaal in zijn zaken zit en er niemand meer bij jou is. Natuurlijk ben je eenzaam! Zij zit daar bij hem, jij zit daar bij hem, iedereen zit daar bij hem en er is niemand bij jou. Je denkt dat hij bij jou moet zijn, maar je kunt het zélf niet eens. Hij laat je in de steek, jij laat jezelf in de steek – wat is het verschil? De manier om aanwezig te blijven is je overtuigingen onderzoeken. ‘Hij mag niet met andere vrouwen slapen’ – is dat waar? ‘Het zou beter voor me zijn als hij bij mij was en niet bij haar’ – kun je absoluut weten dat dat waar is? Hij is niet verantwoordelijk voor je ellende, jíj bent verantwoordelijk. Je gelooft in een leugen en dat veroorzaakt de pijn. Kun je een reden vinden om die gedachte ‘hij mag alleen met mij slapen’, die in strijd is met de realiteit, te laten vallen?

HGB: Ja. Ik vind het verschrikkelijk als ik lijd.

Byron Katie: Ik zie dat we van dezelfde school zijn. En probeer niet om haar te laten vallen. Niemand kan een gedachte laten vallen. We zien alleen een reden om haar te laten vallen. Kun je een reden vinden om die gedachte te geloven die geen pijn doet?

HGB: Nee.

Byron Katie: Wie zou je zijn zonder die gedachte?

HGB: Ik zou hem niet zo haten. Misschien zou ik me niet zo verraden voelen. Ik weet niet of ik mijn hart ooit nog voor hem zou kunnen openstellen, maar ik zou in ieder geval meer begrip hebben.

Byron Katie: Lieverd, een open denken is een open hart.
Wie weet wat je zou voelen of hoe je hem zou behandelen als je je gedachten over hem niet zou geloven. Wie zou je zijn in zijn aanwezigheid als je de gedachte dat hij zijn andere vrouwen moet laten vallen niet gelooft? Doe je ogen dicht, zie hem met die andere vrouwen voor je, kijk naar zijn gezicht zonder de gedachte dat hij voor jou moet kiezen. Kun je hem zien?

HGB: Ja. Hij is mooi. Hij ziet er gelukkig uit.

Byron Katie: Dat is onvoorwaardelijke liefde, dat is wie je echt bent. Keer het nu om.

HGB: Ik ben boos op mij omdat ik mij niet heb gekozen als de ware. In mijn hoofd draag ik al die vrouwen met me mee.

Byron Katie: Keer het nog eens om.

HGB: Ik ben boos op mij omdat ik hem niet heb gekozen als de enige ware.

Je hebt er niet voor gekozen van hem te houden zoals hij is, de enige ware persoon die hij is. En als je monogaam wilt zijn kun je zeggen: ‘Lieverd, ik houd van je zoals je bent. Ik vind het fantastisch dat je tien vrouwen wilt, ik wil dat je krijgt wat je wilt en ik moet nu bij je weg. Ik ben monogaam en ik wil een monogame partner.’ Dan kies je hem als je enige ware, degene van wie je houdt, dat is niet veranderd; maar je hoeft niet met hem te leven.
Of je nu bij hem blijft of hem verlaat, je hoeft nooit je hart af te sluiten. En misschien merk je dan wel dat de volgende die voor je neus staat je enige ware is, op het moment dat hij bij jou is, en dat je niet meer van hem vraagt dan dat hij is wie hij is. Onvoorwaardelijke liefde schrijft geen specifieke vorm voor.

Fragment uit: Ik heb je liefde nodig, is dat waar?
Byron Katie

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 31-07-2024 21:53 »
Hoi Steve,

Ik weet niet of ik er wel goed aan doe dat proberen uit te leggen, maar ik leg de verantwoordelijkheid hiervan dus maar bij jou, de vraagsteller.

Een poging.
....
Ja Steve / Dorje, een filosofische theorie over het subject dat opkomt, daar heeft een mens met een gebroken hart en oneindig opwellende tranen wat aan!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 31-07-2024 21:56 »
Het is allemaal niet een religieuze zaak volgens mij, in de zin dat je boeddhist moet zijn, christen, moslim.
Dat is juist.
Je hoeft alleen maar 'the work' van Byron Katie te doen en al je illusies en dus je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.  ;)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #73 Gepost op: 01-08-2024 08:37 »
Hoi Steve,

Een poging.

Als het zo gebeurt dat het zien opeens heel breed wordt en niets meer specifiek ziet, dan valt het object weg, het zien ziet dan als het ware het zien zelf, zonder dat er iets wordt gezien. Van het moment dat iets wordt gezien, een boom, een wolk, onderscheidt er iets in het zien, komt er focus en wordt er een vorm afgescheiden uit het geheel van het zien = het subject dat niets specifiek ziet, maar enkel het zien zelf ziet. Het wordt dan gezien hoe dit onderscheiden ontstaat, gevormd wordt in het zien, dit relativeert het object dat gezien wordt tot een vormsel, in plaats van een vastomlijnd object.

Er is dan nog steeds een subjectieve ervaring, eerst van subject dat zichzelf, het zien zelf ervaart en dan objecten gaat onderscheiden in dat zien.

Soms valt dit subject ook weg, dat is heel moeilijk te beschrijven, want er is dan geen ervaring, ook niet enkel van een iets of het zien zelf. Het kan dus niet beschreven worden. Ervaringen kan je beschrijven, een niet-ervaring is niet te beschrijven.

Als ik het toch zou omschrijven dan komt het dichtst er in de buurt het te beschrijven als dat er nog enkel een potentieel tot zien is, maar niets dat gezien wordt en niets of niemand die of dat ziet. En dit potentieel is niet individueel, niet subjectief, het is het potentieel van alle zien en alle subjecten. Maar dit is geen ervaring, het is geen kennen en ook geen zien.

Van het moment dat er zich weer een subject vormt, eerst het zien zelf zonder dat er iets specifiek wordt gezien is het potentieel alweer geactiveerd, het kan zich maar activeren als iets: een subject, het zien zelf, niet van iets specifieks, maar wel vanuit een specifiek brandpunt. Er is dan iets specifiek dat ziet, niet meer het potentieel, dat wat aan alle specifieke brandpunten vooraf gaat, aan alle subjecten vooraf gaat. En hoewel over dat potentieel dat er aan vooraf ging niets kan gezegd worden, want er is dan geen ervaring, is het zich vormen van dat specifiek brandpunt wel een ervaring. Het zich vormen van dit brandpunt van waaruit gezien wordt is dan ervaren als zich vormend, dus ontstaan, niet vast en zonder zelf. Dit blijft niet duren, want het zien van objecten dient zich dan ook weer aan en de ervaring van het ontstaan van het subject wordt dan bedekt met de ervaring van het ontstaan van de objecten en kort daarop voelt het weer alsof niets is ontstaan maar er altijd al was. Toch blijft er iets hangen in dit weer ervaren van de werkelijkheid in functie van subject t.o.v. objecten dat de soliditeit ervan, de vastheid er van relativeert, en de lading die er dan gewoonlijk samen mee opkomt, niet mee laat opkomen… Niet voorgoed, voor even, soms maar een fractie van een seconde, soms iets langer, maar meestal genoeg opdat het reageren er op anders kan gebeuren, zelfs als de lading toch weer op den duur gaat opkomen.

Zoiets, maar toch weer niet dat. Dus niet letterlijk zo te vatten.
Zoals je eerder leek te zeggen is dit onbetrekkelijke, wat ik hier nu even benoem als een potentieel, er bij iedereen, hoewel meestal niet opgemerkt, maar kan er dus misschien wel enige vorm van subtiele herkenning mee optreden, hoewel jij of iemand anders het wellicht weer heel anders zou uitleggen.

Oke, bedankt Steve. Ik denk dat het beter voor mij is dit maar met rust te laten.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #74 Gepost op: 01-08-2024 09:05 »
Dat lijkt mij een goede gedachte.
Ik zou als ik jou was gewoon vertrouwen op je heel goede intuïtie. Je hebt er echt prima gevoel voor. Als je die sterke wil het eerst verstandelijk te willen bevatten voor je te kunnen overleveren aan die intuïtie zou kunnen afbouwen, zou dit alles beter kunnen doordringen en effect geven op je leven lijkt mij. Een beetje verstandelijk begrip hebben we allemaal wel nodig, om te komen tot dat punt: “wat er geschreven staat, waarnaar verwezen wordt lijkt toch wel logisch genoeg om in de methodes die er voor geschoteld worden vertrouwen te krijgen”. Maar dan zonder het al volledig begripsmatig te willen vatten, wat echt gewoon niet mogelijk is, nooit. Dit vertrouwen kan maar groeien en verdiepen door zelf te ervaren of de methodes werken. Werken ze niet of liggen ze je niet, hoef je er dan ook niet bij te blijven. Iets wat je ligt ga je blijven doen, of dat nu iets Christelijk, Boeddhistisch, Hindoeïstisch of nog iets anders is, Sjamanisme kan het ook zijn. Zoals je zegt gaat het niet om de religie op zich, maar om wat het met je doet. De religie kan wel helpen als ijkpunt: “is wat het met me doet in lijn met wat er aangewezen wordt wat bevrijdend is?” Ik vind Boeddhisme hier gewoon erg helder in, maar dit is mijn persoonlijke voorkeur, mijn innerlijk perspectief, niet absoluut geldig voor iedereen.
« Laatst bewerkt op: 01-08-2024 09:17 door Steve »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #75 Gepost op: 01-08-2024 13:05 »
Ik zou als ik jou was gewoon vertrouwen op je heel goede intuïtie. Je hebt er echt prima gevoel voor. Als je die sterke wil het eerst verstandelijk te willen bevatten voor je te kunnen overleveren aan die intuïtie zou kunnen afbouwen, zou dit alles beter kunnen doordringen en effect geven op je leven lijkt mij. Een beetje verstandelijk begrip hebben we allemaal wel nodig, om te komen tot dat punt: “wat er geschreven staat, waarnaar verwezen wordt lijkt toch wel logisch genoeg om in de methodes die er voor geschoteld worden vertrouwen te krijgen”. Maar dan zonder het al volledig begripsmatig te willen vatten, wat echt gewoon niet mogelijk is, nooit. Dit vertrouwen kan maar groeien en verdiepen door zelf te ervaren of de methodes werken. Werken ze niet of liggen ze je niet, hoef je er dan ook niet bij te blijven. Iets wat je ligt ga je blijven doen, of dat nu iets Christelijk, Boeddhistisch, Hindoeïstisch of nog iets anders is, Sjamanisme kan het ook zijn. Zoals je zegt gaat het niet om de religie op zich, maar om wat het met je doet. De religie kan wel helpen als ijkpunt: “is wat het met me doet in lijn met wat er aangewezen wordt wat bevrijdend is?” Ik vind Boeddhisme hier gewoon erg helder in, maar dit is mijn persoonlijke voorkeur, mijn innerlijk perspectief, niet absoluut geldig voor iedereen.

Ja, dank je, duidelijk steve. Het is soms ook maar net in wat voor boeddhistische kringen je verkeert. 'Het' boeddhisme erken ik dan ook niet.

Ik ben er wel al wat langer van overtuigd dat het onderbewuste ons leeft. Dat regelt volgens mij zo goed als alles: het regelt wat we ervaren, dat we ervaren en hoe we dingen ervaren. Dat is allemaal niet onze keuze. Het is niet onze keuze dat we tot dit aangetrokken zijn en tot dat niet. Of dat we 'toevallig' dit zien en dat niet. Of zelfs tot inzichten komen.
Vaak heb ik het gevoel dat dingen ook niet toevallig op je pad komen en vaak net als je er aan toe bent.

Maar als eenmaal bewustzijn is ontstaan en er zijn ervaringen en ideeen als 'ik heb inzicht',  dan lijkt het net alsof bewustzijn leeft, regelt, de baas is, ons leven is. Maar ook die Ik-met-inzicht is een opvoering van het onderbewuste.

Ik geloof ook dat de mens al heel lang wetenschap heeft van een sfeer, dimensie,  a point zero, dat allang vrij is. Dat niet bagage heeft. Een vrede voorbij begrip. Een oorspronkelijkheid.
Ik neig er toe dit te zien als het ongeconditioneerde. Ik vind het een mooi idee dat het heilige leven geleefd wordt om je bagage af te werpen als het ware. En uit die onderbewuste stromen te stappen. Ik meen wel te zien dat welke bagage je ook meeneemt naar een situatie, in contact met anderen, met de wereld, het is niet echt heilzaam, vredig, jezelf. Zelfs niet als het de bagage is van goede neigingen zoals een neiging tot geven/delen, gulheid, zorg voor anderen, etc. Niet dat dit problematisch is maar alles wat in de sfeer zit van gewoonte, van conditionering dat heeft niet het kenmerk van vrijheid, van passieloosheid maar van passie. Het is toch bagage. Verzameld. Je kunt merken dat het niet oorspronkelijk is, niet authentiek jezelf.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

@lang kwaat: Dat lijkt mij een goede gedachte.
Ik zou als ik jou was gewoon vertrouwen op je heel goede intuïtie. Je hebt er echt prima gevoel voor. Als je die sterke wil het eerst verstandelijk te willen bevatten voor je te kunnen overleveren aan die intuïtie zou kunnen afbouwen, zou dit alles beter kunnen doordringen en effect geven op je leven lijkt mij....
lang kwaat is verslaafd aan steeds meer willen weten.
Ik ken dat euvel, ik ben lang hetzelfde geweest.

In 1991 bevond ik me in een jaaropleiding holotropisch ademwerk / relatietraining.
Ik heb in die dertig dagen verspreid over een jaar wel twintig schriftjes volgeschreven met wat de trainer allemaal vertelde.

Verschillende keren zei die trainer tot me: "Leg die schriftjes en je pen nou maar is neer en adem".
Gedwee volgde ik dan zijn advies op maar kon het noteren niet laten.
Zijn kennis kon ik niet verloren laten gaan, die moest ik voor eeuwig bewaren... zo dacht ik.

In 2000 kwam ik weer is bij mijn befaamde helder-ziende François.
Die bekeek me doordringend en zei: "Wil jij nu nog altijd meer weten? In feite ben je daar wel een beetje verslaafd aan."

Mijn verslaving aan nog meer willen weten heeft geduurd tot in aug. 2019.

Ik zie dat bij lang kwaat nog niet ophouden.
Een verslaving - aan eender wat - heeft diepe wortels.
Zoals Jan Geurtz het plaatst...

Citaat

'Het negatieve geloof is de kern van je verslavingsillusie. Het is de kern van iedere afhankelijkheid en dwangmatigheid. Het is de oorzaak van iedere remming, blokkade en onvrede met jezelf.'

Fragment uit: De verslaving voorbij
Jan Geurtz

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ik ben er wel al wat langer van overtuigd dat het onderbewuste ons leeft. Dat regelt volgens mij zo goed als alles...
Jou leeft bedoel je.  ;D
Je negatieve geloof is heel sterk.
Maar wat een illusie dat negatief geloof...

Citaat

Ons hele negatieve geloof is een illusie. Uit die illusie vloeien ons lijden en onze frustraties voort, onze blokkades, onze pijn en onze eenzaamheid, en onze verslavingen. Die ellende lijkt zinloos, totdat de illusie wordt doorzien. De werkelijkheid blijkt dan een omkering van de illusie. Wat is dan het omgekeerde van een negatief geloof? Sommigen zullen zeggen: een positief geloof. Dat is het new-age-antwoord en het is maar half goed, en dus fout. Een positief geloof wordt tegenwoordig vaak toegepast in allerlei ‘hoe-word-ik-succesvol’-methodes. Met deze ‘Tsjakkaa-methodes’ wordt je een positief geloof aangeleerd als tegengif voor je negatieve geloof. Zo leer je dat je alles kunt wat je wilt. En natuurlijk hebben deze methodes ook succes, tot op zekere hoogte. Je kunt beter vanuit een positief dan vanuit een negatief geloof werken, want dan zullen je resultaten ook positiever zijn. Er zit echter ook een nadeel aan. Er is altijd minstens één persoon die doorheeft dat dit positieve geloof slechts een aangeleerd geloof is. Die persoon ben je zelf. En wanneer op momenten van ernstige crises het positieve geloof in duigen valt, heeft het daarachter opdoemende negatieve geloof meer werkelijkheidswaarde dan ooit.

Nee, het tegendeel van een negatief geloof is niet een positief geloof. Wat is het tegendeel van een negatief geloof dan wel? Simpel: een positieve werkelijkheid! Dat is de functie van het negatieve geloof: door het te doorzien ontstaat de erkenning dat je in werkelijkheid goed bent, dat je in je natuurlijke staat van zijn beschikt over alles wat je je maar kunt wensen. En dan bedoel ik niet dat je in aanleg goed bent maar nog verschrikkelijk veel moet veranderen aan jezelf voordat het goede verwezenlijkt is. Nee, het tegenovergestelde van het negatieve geloof houdt in dat de werkelijkheid op dit moment al goed is.

Laat dat eens tot je met schaamte en schuldgevoel dichtgeslibde hersens doordringen: je hoeft niets aan jezelf te verbeteren, jij bent goed precies zoals je bent.
Luister eventjes niet naar je hersenen, die nu op volle toeren allerlei zaken opnoemen die absoluut bewijzen dat je een eersteklas mislukkeling bent. Dat is je negatieve geloof met de automatische gedachtepatronen die eruit voortvloeien. Laat die gedachten hun gang maar gaan, jij bent je gedachten niet. Kijk gewoon naar de simpele werkelijkheid. Alles is al goed. Het is slechts door de illusie van onze negativiteit dat we ons eigen lijden creëren.

Uittreksel van: Jan Geurtz. 'De verslaving voorbij'.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

....
...maar niets dat gezien wordt en niets of niemand die of dat ziet. En dit potentieel is niet individueel, niet subjectief, het is het potentieel van alle zien en alle subjecten. Maar dit is geen ervaring, het is geen kennen en ook geen zien.
...
Alle mentale conditionering van dualisme volkomen verdwenen bij wie dit overkomen is!  ;D
Zo iemand (Vrije Guido?) bevind zich dan in een staat van volkomen vrijheid, maar niemand is verlicht. ;)

Citaat

Verlichting of ontwaking is niet een zijnskwaliteit, zoals die van een rots of een plant. Het is een staat die volgt op de diepts mogelijke overtuiging van de eenheid van Wat-Is en het feit dat er geen verschil bestaat tussen Wat-Is en wat-verschijnt. Ze ontstaat na een gedegen Zelfonderzoek, waarbij uiteindelijk alle mentale conditionering van dualisme volkomen verdwijnt. Het is een staat van volkomen vrijheid (kaivalaya). Alles wat verschijnt en alles wat gebeurt, wordt aanvaard als een integraal onderdeel van ‘Wat-Is’ en daarom is er niet de minste wens om wat dan ook te veranderen of anders te laten zijn.

Fragment uit: ULTIEME WAARHEID / Ramesh Balsekar.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #79 Gepost op: 02-08-2024 17:15 »
Ik ben er wel al wat langer van overtuigd dat het onderbewuste ons leeft. Dat regelt volgens mij zo goed als alles: het regelt wat we ervaren, dat we ervaren en hoe we dingen ervaren. Dat is allemaal niet onze keuze. Het is niet onze keuze dat we tot dit aangetrokken zijn en tot dat niet. Of dat we 'toevallig' dit zien en dat niet. Of zelfs tot inzichten komen.

Ja, dat is wat men noemt “er is geen vrije wil” of “vrije wil is een illusie”.
Het onbewuste stuurt ons tot bepaalde keuzes, maar het bewustzijn beschrijft dit voor zichzelf dat het zelf deze keuze bewust heeft gemaakt.

Ik geloof ook dat de mens al heel lang wetenschap heeft van een sfeer, dimensie,  a point zero, dat allang vrij is. Dat niet bagage heeft. Een vrede voorbij begrip. Een oorspronkelijkheid.
Ik neig er toe dit te zien als het ongeconditioneerde.

Dat is ook het ongecontditioneerde. Was het geconditioneerd dan was het niet vrij  vredig, dan was het betrekkelijk, ontstaan en dus vergaand, niet oorspronkelijk.

Ik vind het een mooi idee dat het heilige leven geleefd wordt om je bagage af te werpen als het ware. En uit die onderbewuste stromen te stappen.

Inderdaad.

Ik meen wel te zien dat welke bagage je ook meeneemt naar een situatie, in contact met anderen, met de wereld, het is niet echt heilzaam, vredig, jezelf. Zelfs niet als het de bagage is van goede neigingen zoals een neiging tot geven/delen, gulheid, zorg voor anderen, etc. Niet dat dit problematisch is maar alles wat in de sfeer zit van gewoonte, van conditionering dat heeft niet het kenmerk van vrijheid, van passieloosheid maar van passie. Het is toch bagage. Verzameld. Je kunt merken dat het niet oorspronkelijk is, niet authentiek jezelf.

Eens.
Behalve met “authentiek jezelf”. Het ongeconditioneerde is ook vrij van iets dat eigen is of eigen te maken is als “jezelf”.

Authentiek zijn, hoewel veel mooier, lovenswaardiger, zuiverder en vrijer als niet-authentiek zijn, is nog steeds betrekkelijk, geeft geen volledige bevrijding.

Een baby is authentiek, kan niet anders zijn, een hert is authentiek, toch zijn dezen niet bevrijdt. Bevrijding is iets onpersoonlijks, niet iets persoonlijks.

Zolang je bevrijding betrekking laat hebben op jezelf, blijft het betrekkelijk, geconditioneerd.

Maar dat is weer zoiets dat niet begrepen kan worden. Dus laat het varen. Het enige wat voor belang dit gezegd zijnde kan hebben is: stop niet daar, het is een heel goede richting, maar enkel een richting, niet een bestemming. Authentiek jezelf zijn is niet de eindbestemming van het pad naar bevrijding.

Er is echt wel een direct zien nodig dat zelfs dit authentieke zelf gevormd is. Dit zien is toch wel het bevrijdende, hetgeen zowel de baby als het hert mist, en dus niet bevrijdt is. Dus terug authentiek baby worden of zo direct als een dier, is niet waar bevrijding naar verwijst. Er is direct zien nodig dat alles, inclusief het meest authentieke jezelf gevormd is, betrekkelijk is, geconditioneerd is. Dit element is echt cruciaal. Hopelijk kan je open staan voor dat verdere zonder er door in de war te geraken of te grijpen naar het te willen vatten er van. Indien niet, mijn excuses, laat a.u.b. vallen dan.
« Laatst bewerkt op: 02-08-2024 21:54 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

@lang kwaat:...

Een baby is authentiek, kan niet anders zijn, een hert is authentiek, toch zijn dezen niet bevrijdt. Bevrijding is iets onpersoonlijks, niet iets persoonlijks.

Zolang je bevrijding betrekking laat hebben op jezelf, blijft het betrekkelijk, geconditioneerd.
En ik maar denken dat de kern van het boeddhisme gaat om bevrijd te worden van lijden en onwetendheid!

Kijk, goeroe Gemini zegt het me ook...

Citaat
Bevrijding van het Lijden in het Boeddhisme

De kern van het boeddhisme is het begrijpen en overwinnen van lijden.
De Boeddha stelde dat al het leven gekenmerkt wordt door dukkha, een Pali-woord dat vaak vertaald wordt als 'lijden', maar ook 'ontevredenheid', 'onvrede' of 'onvolmaaktheid' kan betekenen. Dit lijden ontstaat door onwetendheid, verlangen en aversie.De Vier Edele WaarhedenDe Boeddha formuleerde vier fundamentele waarheden om het lijden te begrijpen:
  • Het leven is lijden: Dit betekent niet dat het leven altijd negatief is, maar dat er een onderliggende ontevredenheid is, zelfs in gelukkige momenten.
  • Het lijden heeft een oorzaak: De oorzaak van lijden is tanha, oftewel dorst, verlangen of hechting. Dit verlangen kan gericht zijn op materiële zaken, sensaties, ideeën of zelfs het bestaan van een zelf.
  • Het lijden kan beëindigd worden: Verlichting, of nirvana, is de staat waarin lijden volledig is opgeheven.
  • Het pad naar de beëindiging van het lijden: Het Edele Achtvoudige Pad is de weg naar verlichting. Het bestaat uit acht aspecten: juiste zienswijze, juiste intentie, juiste spraak, juist handelen, juiste levensonderhoud, juiste inspanning, juiste mindfulness en juiste concentratie.
Hoe bevrijden boeddhisten zich van lijden?
  • Inzicht: Door meditatie en zelfreflectie verwerven boeddhisten inzicht in de aard van lijden en de oorzaken ervan.
  • Loslaten: Ze leren om zich los te maken van verlangens en aversies, waardoor de bron van lijden wordt aangepakt.
  • Middenweg: Boeddhisten streven naar de middenweg, een evenwichtig pad tussen extreme ascetisme en extreme hedonisme.
  • Mededogen: Door mededogen te ontwikkelen voor zichzelf en anderen, cultiveren ze een gevoel van verbondenheid en verminderen ze negatieve emoties.

Verlichting: Het Ultieme Doel

Het ultieme doel van de boeddhistische praktijk is verlichting, een staat van bevrijding van lijden en onwetendheid.
Verlichte wezens hebben inzicht in de ware aard van de realiteit en zijn bevrijd van de cyclus van geboorte en dood.

Maar dat is weer zoiets dat niet begrepen kan worden. Dus laat het varen.

Begrijp jij zelf nog wat je schrijft (onderwijst) Steve?
AAh, ik snap het...

Jullie schrijven over het boeddhistische Nirvana alsof je exact weet wat het is, of zou zijn. Dat kan denk ik slechts een Verlichte duiden. Dus jullie zijn... (vul maar in)? :P
Ik ben niet verlicht. Ik doe dan ook niet alsof.Het enigste dat ik doe is spreken vanuit het opgemerkt te hebben van bevrijding die er altijd is.

Dat kan je opmerken, zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
...
Bevrijding is er altijd, want er is geen "ik" dat verlicht of "bevrijd" kan worden / zijn. ;D
Het enige wat ons te doen staat is....

'HERKENNEN, 'OP-MERKEN, EN 'MERKEN, that's all.
Daar hoef je geen handeling, gedrag, emotie, gevoel, voorstelling, gedachte aan vuil te maken..
Je hoeft nergens naartoe of ergens van weg. Al de rest is niets anders dan.. misleiding!
:)

Ja, ja Vrije Guido, jij hebt makkelijk schrijven hé, jou is het overkomen, je hebt er niks voor hoeven te doen! >:(
De niet uitverkorenen daarentegen moet zwoegen en ploeteren om verlichting te bereiken.
Maar goeroe Gemini leert me wel dat volgens de boeddhistische leer iedereen verlichting kan bereiken.
Zie...
Citaat
Ja, volgens de boeddhistische leer kan iedereen verlichting bereiken. Het is een fundamenteel geloof dat verlichting niet is voorbehouden aan een selecte groep mensen, maar dat het potentieel voor ontwaken in elk levend wezen aanwezig is.

Wat is verlichting?

Verlichting, of nirvana, is een staat van volledige bevrijding van lijden en onwetendheid. Het is een toestand van diepgaand inzicht in de aard van de werkelijkheid, waarin hechting, haat en illusies zijn opgegeven.

Hoe bereik je verlichting?

Het boeddhisme biedt verschillende paden naar verlichting, maar ze hebben allemaal gemeen dat ze gebaseerd zijn op:
  • De Vier Edele Waarheden: Dit zijn de fundamentele waarheden van het boeddhisme: het bestaan van lijden, de oorsprong van lijden, het einde van lijden en het pad dat leidt tot het einde van lijden.
  • Het Achtvoudige Pad: Dit is een praktisch stappenplan om lijden te overwinnen en verlichting te bereiken. Het omvat ethisch gedrag, mentale discipline en wijsheid.
...

Maar nou wordt het wel knap lastig als "ik" niet verlicht of volledig bevrijd kan zijn van lijden en onwetendheid!
"Wie" dan wel?  ???

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Bevrijding is iets onpersoonlijks, niet iets persoonlijks.

Maar dat is weer zoiets dat niet begrepen kan worden. Dus laat het varen.
Welk persoon zou iets kunnen laten varen?
Er is geen ik en er gebeurt nooit iets.  ;)
Zie > Tony Parsons: There is No I and Nothing Ever Happens - YouTube

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & The Joy of Being Nobody - YouTube
« Reactie #82 Gepost op: 03-08-2024 11:55 »

Ik kwam laatst een denker tegen die dit ter discussie stelde, of het werkelijk mogelijk is om jezelf te verbeteren. Het is de hele vraag van maakbaarheid, waarvan de geest zo graag wil denken, dat kan wel, ik kan mezelf verbeteren, maar als je nauwgezet kijkt naar wat er werkelijk gebeurt, dan is er eigenlijk niets veranderd.

Ach, al die iemanden die zichzelf trachten te verbeteren missen The Joy of Being Nobody - YouTube
Vanaf 0:12 in de video...

Citaat

Really, basically the Seeker wants an answer or a formula for its life and one of the formulas apparently that's attractive is the idea of psychotherapy where the aim of psychotherapy I would say is to develop and learn how to become a more balanced person and that can have all sorts of meanings and those, they're all sorts of processes that can bring that about.

But all of the Seeker is actually doing is making the prison more comfortable.
It's like religion, Christianity is about in the end giving you something to hope for and long for and work for,which makes it feel safer to be separate.

In therapy I think people are neurotic - well I know that people are neurotic - because basically they're separate.
They don't recognise that and the therapist that works for them, works with them, works on the symptoms of being separate. Neurosis you know, whatever those are, but never addresses the actual root problem of being separate, because the root problem of being separate can’t be addressed by any process or any understanding, or any person, any therapy.
So basically the therapist is putting Elastoplast on bits of the person to make them feel better for a bit, for a while, and then all the Elastoplast flies off again.
...
Tony Parsons
Het lot van vele (spirituele) zoekers die geeneens weten wat ze zoeken.  ::)
Ze zoeken naar "verlichting" zeggen ze dan, lezen het éne (spirituele) boek na het andere, hoppen van therapeut naar therapeut, van religie naar religie, van goeroe naar goeroe.
Hoe aandoenlijk.  :-*

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Hoi Steve,

Een poging.

...
Hé Steve, volgens goeroe Gemini lijkt het erop dat jij een staat van niet-duale bewustzijn hebt bereikt!
Zie, ik plakte dit deel van je poging tot uitleggen hierboven in de prompt van goeroe Gemini en hup....

Citaat
Een diepgaande analyse van de beschreven ervaring

Wat je beschrijft is een fascinerende ervaring van bewustzijn en perceptie. Het lijkt erop dat je een staat van niet-duale bewustzijn hebt bereikt, waarbij het onderscheid tussen subject (de waarnemer) en object (het waargenomen) tijdelijk is opgeheven.

Laten we de verschillende aspecten van deze ervaring eens nader bekijken:
  • Het niet-duale veld: In deze staat wordt het zien zelf het object van waarneming. Er is geen specifiek 'iets' dat wordt gezien, maar het zien zelf wordt ervaren als een veld van bewustzijn. Dit is een klassieke beschrijving van niet-duale ervaringen, zoals die vaak worden gerapporteerd in meditatie en mystieke tradities.
  • Het ontstaan van onderscheid: Wanneer een object, zoals een boom of een wolk, verschijnt, ontstaat er een onderscheid binnen het veld van bewustzijn. Het zien wordt dan gericht op een specifiek aspect van dat veld. Dit proces van onderscheiding creëert de illusie van een gescheiden object.
  • De relativerende werking van onderscheid: Door het bewust te worden van het proces van onderscheiding,wordt het object niet langer gezien als een vaststaand ding, maar als een vormsel dat is ontstaan binnen het veld van bewustzijn. Dit relativerende perspectief kan leiden tot een diepere waardering voor de vloeibaarheid en interconnectiviteit van alle dingen.
Filosofische en spirituele perspectieven

Deze ervaring raakt aan verschillende filosofische en spirituele tradities.
  • Boeddhisme: In het boeddhisme wordt dit soort ervaring vaak beschreven in termen van 'sunyata', of leegte. Het idee is dat alle verschijnselen, inclusief ons eigen zelf, leeg zijn van een intrinsieke, onveranderlijke aard.
  • Advaita Vedanta: In deze hindoefilosofie wordt de ultieme realiteit beschreven als een niet-duaal bewustzijn (Brahman), waarin alle verschijnselen uiteindelijk worden opgenomen.
  • Fenomenologie: In de fenomenologie wordt de aandacht gericht op de directe ervaring van de wereld, zonder voorafgaande interpretaties. De ervaring die je beschrijft is een voorbeeld van een fenomenologische reductie,waarbij de aandacht wordt gericht op de pure verschijning van de dingen.
Mogelijke interpretaties en vragen
  • Illusie van de gescheidenheid: Is de ervaring van een gescheiden object uiteindelijk een illusie, gecreëerd door het proces van onderscheiding?
  • Natuur van het bewustzijn: Wat is de aard van het bewustzijn dat deze ervaring mogelijk maakt? Is het een substantie, een proces, of iets anders?
  • Praktische implicaties: Hoe kan deze ervaring worden geïntegreerd in het dagelijks leven? Kan het leiden tot een diepere verbondenheid met onszelf en de wereld om ons heen?
Wil je dieper ingaan op een bepaald aspect van deze ervaring? Ik kan je helpen bij het verkennen van de filosofische, psychologische en spirituele implicaties van wat je hebt beschreven.

Mogelijke vragen die je jezelf zou kunnen stellen:
  • Hoe vaak heb je deze ervaring?
  • Zijn er bepaalde omstandigheden die deze ervaring bevorderen?
  • Welke emoties associeer je met deze ervaring?
  • Hoe beïnvloedt deze ervaring je kijk op de wereld?
Ik sta open voor je gedachten en vragen.
En dan plakte ik nog is je volledige poging tot uitleggen aan lang kwaat in de prompt van goeroe Gemini en antwoordde die dit...

Citaat
Je beschrijving is bijzonder diepgaand en raakt aan fundamentele vragen over bewustzijn, perceptie en de aard van de realiteit. Het is duidelijk dat je een zeer introspectieve ervaring hebt gehad en dat je deze met grote precisie probeert te beschrijven.
Laten we proberen de verschillende lagen van je ervaring te ontleden:

1. Het niet-duale veld:
  • Leegte en potentie: Je beschrijft een staat waarin er geen onderscheid is tussen subject en object, en waarin alle potentie aanwezig is zonder dat er iets specifieks wordt gemanifesteerd. Dit komt overeen met beschrijvingen van niet-duale ervaringen in verschillende filosofische en spirituele tradities.
  • Onbeschrijfbaarheid: Deze staat is moeilijk te beschrijven, omdat taal en concepten zijn ontworpen om de dualiteit van subject en object te vatten.
  • Universeel potentieel: Dit potentieel is niet individueel, maar universeel. Het is de bron van alle ervaring en alle verschijnselen.
2. Het ontstaan van onderscheid:
  • Activering van het potentieel: Wanneer een subject zich vormt, wordt het potentiële veld geactiveerd en ontstaat er een specifiek perspectief.
  • Relativering van de ervaring: Het bewustzijn van het ontstaan van dit perspectief leidt tot een relativering van de ervaring. Objecten worden niet langer als vaststaand gezien, maar als verschijnselen die zijn ontstaan binnen het veld van bewustzijn.
3. De impact op de ervaring van de realiteit:
  • Verminderde soliditeit: De ervaring van de realiteit wordt minder solide en meer vloeibaar.
  • Verminderde emotionele lading: De automatische emotionele reacties op ervaringen worden minder sterk.
  • Verhoogd bewustzijn: Er is een verhoogd bewustzijn van het proces van waarneming en de constructie van de realiteit.
Mogelijke interpretaties en verbanden:
  • Boeddhistische filosofie: Je beschrijving komt overeen met boeddhistische concepten zoals sunyata (leegte),anatta (niet-zelf) en pratitya samutpada (afhankelijk ontstaan).
  • Quantumfysica: Sommige interpretaties van de quantumfysica suggereren dat de werkelijkheid op een fundamenteel niveau niet-lokaal en interconnecteerd is, wat overeenkomt met je beschrijving van een universeel potentieel.
  • Neurowetenschap: Hoewel de neurowetenschap nog niet in staat is om deze ervaringen volledig te verklaren, zijn er studies die wijzen op veranderingen in de hersenactiviteit tijdens meditatie en andere bewustzijnsveranderende ervaringen.
Vragen voor verdere exploratie:
  • Hoe vaak ervaar je deze staat van niet-duale bewustzijn?
  • Zijn er bepaalde omstandigheden of praktijken die deze ervaring bevorderen?
  • Hoe beïnvloedt deze ervaring je dagelijks leven?
  • Welke uitdagingen en mogelijkheden zie je in het integreren van deze inzichten in je leven?
Mogelijke aandachtspunten:
  • Verwarring met nihilisme: Het is belangrijk om te onderscheiden tussen het inzien van de relatieve aard van de ervaring en een nihilistisch wereldbeeld.
  • Cultuurgebonden interpretaties: De betekenis die we aan deze ervaringen geven, wordt sterk beïnvloed door onze culturele achtergrond en persoonlijke overtuigingen.
  • Interpersoonlijke relaties: Hoe beïnvloedt deze ervaring je relaties met anderen?
Je beschrijving roept veel vragen op en biedt een rijke basis voor verdere reflectie en onderzoek. Het is een waardevolle bijdrage aan het gesprek over de aard van bewustzijn en de menselijke ervaring.

Wil je dieper ingaan op een bepaald aspect van je ervaring? Ik sta open voor al je vragen en gedachten.
Jawaade, met er geen zand zijn?
Onze Steve / Dorje en goeroe Gemini zijn niet te onderschatten!

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Toch even opmerken dat dit het populistische uitgangspunt van neo-advaita is, waarbij het zich wel degelijk voordoende "ik" denkt te kunnen aannemen dat het niet bestaat.

Boeddhisme is wat minder populistisch simplistisch. Het ontkent het zich voordoen van dat "ik" met al zijn neigingen en verslavingen niet.
Het ontkent dan ook niet dat zulke neigingen en verslavingen kunnen uitdoven en dat het zich voordoende "ik" en hoe er mee omgegaan wordt hier wel degelijk een rol in speelt.

De meest directe weg hiertoe is dat het zich voordoende "ik" wordt gezien als zich voordoend, maar zonder dat het een op zichzelf bestaand iets of iets onveranderlijk vast zou zijn.
Dit populistisch vertalen naar "er is helemaal geen ik en niets dat zich voordoet, ook niet zo'n "ik", is een vrijgeleide om dat zich voortdoende "ik" zichzelf ongebreideld te blijven uitleven en zich daardoor juist in stand te houden. Het heeft dus een tegengesteld effect op vlak van bevrijding.

Het idee aannemen dat er geen "ik" is, of het ervaren hiervan in een bepaalde setting, kan inderdaad wel iets bevrijdend hebben, voelbaar en daarom juist zo populair. Maar dit is een schijnbevrijding, tijdelijk en erg egoïstisch. Het is als het ware een dissociëren van dat zich voordoende "ik" en er geen verantwoordelijkheid meer voor opnemen. Dat zich voortdoende "ik" gaat dan ongebreideld verder met te doen waar het toe geconditioneerd is te doen, zoals mensen lastig vallen, uitdagen, treiteren, beroep doen op andermans woorden om de eigen, vage ervaring van zulks een bevrijding kracht bij te zetten voor zichzelf.

Deel van het mechanisme is dat het bewustzijn dit alles zo gaat vertalen dat het die neigingen gaat verantwoorden als wijs, ontwaakt, behulpzaam, goed, wakker schuddend, vanzelf zich voortdoend, geen consequenties bevattend, en dus dat deze neigingen maar lekker door kunnen gaan en zich daardoor juist volledig in stand kunnen gaan houden. Door de dissociatie wordt er toch niet mee geïdentificeerd, dus wat kan het kwaad?

Zolang die dissociatie stand kan houden, geeft dit een vrij "gevoel": wat er gebeurt en wat het zich voordoende maar doet, de disscociatie zorgt dat de gevolgen ervan niet meer gevoeld zijn. Wanneer het zich voortdoende "ik" dan opeens zodanig uitgedaagd wordt dat de dissociatie niet meer stand kan gehouden worden, door levensbedreigende situaties, een verlies, of gewoon doordat het niet de erkenning krijgt die het hoopt, dan kickt het lijden gewoon weer in. Vandaar dat Boeddhisme waarschuwt voor het zeer tijdelijke karakter ervan. Zelfs als zou het aangehouden kunnen worden tot aan het einde van het leven, zal deze dissociatie van het zich voordoende "ik" sowieso met een schok breken op het moment van het sterven van het lichaam. Er zijn immers geen enkele neigingen werkelijk uitgedoofd, en de diepste, de neiging "ik ben" pakt het dan sowieso weer over op moment dat het in zijn bestaan wordt bedreigd.   

Daarom benadrukt het Boeddhisme dat de neigingen wel degelijk tot uitdoving moeten komen, inclusief de laatste en meest hardnekkige: de niet mogelijk om ervan te blijven dissociëren neiging "ik ben". Het waarschuwt daarom tegen zulke vormen van dissociatie. Het is eerder zaak de neigingen uit te doven, ofwel door allerlei methodes die deze neigingen doen afzwakken en op den duur doen oplossen, ofwel door ze direct als neigingen te zien, inclusief deze neiging "ik ben" waardoor ze daadwerkelijk kunnen verdwijnen in plaats van er niet meer mee te associeren en ze hun eigen gang maar te laten gaan. Dit laatste voorschotelen als bevrijding is mensen misleiden, wordt gezien als schadelijk en als iets waar mensen voor behoed moeten worden. Het lijdt niet tot bevrijding noch voor het zich voordoende "ik" dat dit voorschotelt, laat staan voor de zich voortdoende bewustzijnstromen waaraan het voorgeschoteld wordt. 

Het lijkt mij wel gepast dit even helder te krijgen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Toch even opmerken dat dit het populistische uitgangspunt van neo-advaita is, waarbij het zich wel degelijk voordoende "ik" denkt te kunnen aannemen dat het niet bestaat.

Boeddhisme is wat minder populistisch simplistisch. Het ontkent het zich voordoen van dat "ik" met al zijn neigingen en verslavingen niet.
Het ontkent dan ook niet dat zulke neigingen en verslavingen kunnen uitdoven en dat het zich voordoende "ik" en hoe er mee omgegaan wordt hier wel degelijk een rol in speelt.

De meest directe weg hiertoe is dat het zich voordoende "ik" wordt gezien als zich voordoend, maar zonder dat het een op zichzelf bestaand iets of iets onveranderlijk vast zou zijn.
Dit populistisch vertalen naar "er is helemaal geen ik en niets dat zich voordoet, ook niet zo'n "ik", is een vrijgeleide om dat zich voortdoende "ik" zichzelf ongebreideld te blijven uitleven en zich daardoor juist in stand te houden. Het heeft dus een tegengesteld effect op vlak van bevrijding.

Het idee aannemen dat er geen "ik" is, of het ervaren hiervan in een bepaalde setting, kan inderdaad wel iets bevrijdend hebben, voelbaar en daarom juist zo populair. Maar dit is een schijnbevrijding, tijdelijk en erg egoïstisch. Het is als het ware een dissociëren van dat zich voordoende "ik" en er geen verantwoordelijkheid meer voor opnemen. Dat zich voortdoende "ik" gaat dan ongebreideld verder met te doen waar het toe geconditioneerd is te doen, zoals mensen lastig vallen, uitdagen, treiteren, beroep doen op andermans woorden om de eigen, vage ervaring van zulks een bevrijding kracht bij te zetten voor zichzelf.

Deel van het mechanisme is dat het bewustzijn dit alles zo gaat vertalen dat het die neigingen gaat verantwoorden als wijs, ontwaakt, behulpzaam, goed, wakker schuddend, vanzelf zich voortdoend, geen consequenties bevattend, en dus dat deze neigingen maar lekker door kunnen gaan en zich daardoor juist volledig in stand kunnen gaan houden. Door de dissociatie wordt er toch niet mee geïdentificeerd, dus wat kan het kwaad?

Zolang die dissociatie stand kan houden, geeft dit een vrij "gevoel": wat er gebeurt en wat het zich voordoende maar doet, de disscociatie zorgt dat de gevolgen ervan niet meer gevoeld zijn. Wanneer het zich voortdoende "ik" dan opeens zodanig uitgedaagd wordt dat de dissociatie niet meer stand kan gehouden worden, door levensbedreigende situaties, een verlies, of gewoon doordat het niet de erkenning krijgt die het hoopt, dan kickt het lijden gewoon weer in. Vandaar dat Boeddhisme waarschuwt voor het zeer tijdelijke karakter ervan. Zelfs als zou het aangehouden kunnen worden tot aan het einde van het leven, zal deze dissociatie van het zich voordoende "ik" sowieso met een schok breken op het moment van het sterven van het lichaam. Er zijn immers geen enkele neigingen werkelijk uitgedoofd, en de diepste, de neiging "ik ben" pakt het dan sowieso weer over op moment dat het in zijn bestaan wordt bedreigd.   

Daarom benadrukt het Boeddhisme dat de neigingen wel degelijk tot uitdoving moeten komen, inclusief de laatste en meest hardnekkige: de niet mogelijk om ervan te blijven dissociëren neiging "ik ben". Het waarschuwt daarom tegen zulke vormen van dissociatie. Het is eerder zaak de neigingen uit te doven, ofwel door allerlei methodes die deze neigingen doen afzwakken en op den duur doen oplossen, ofwel door ze direct als neigingen te zien, inclusief deze neiging "ik ben" waardoor ze daadwerkelijk kunnen verdwijnen in plaats van er niet meer mee te associeren en ze hun eigen gang maar te laten gaan. Dit laatste voorschotelen als bevrijding is mensen misleiden, wordt gezien als schadelijk en als iets waar mensen voor behoed moeten worden. Het lijdt niet tot bevrijding noch voor het zich voordoende "ik" dat dit voorschotelt, laat staan voor de zich voortdoende bewustzijnstromen waaraan het voorgeschoteld wordt. 

Zo is het inderdaad. Goed uitgelegd Steve. :)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ja, da's het open geheim van Tony Parsons hé.
Goeroe Gemini kent hem ook...

Citaat
Tony Parsons and Neo-Advaita: A Brief Overview

Tony Parsons is a contemporary spiritual teacher whose teachings have been categorized under the umbrella term "Neo-Advaita". However, the term "Neo-Advaita" is often used with a negative connotation by those who adhere to more traditional Advaita Vedanta.

Key Points about Tony Parsons and Neo-Advaita:
  • Radical Departure: Parsons' teachings represent a significant departure from traditional Advaita, emphasizing direct realization and questioning the need for practices like meditation.
  • Criticism and Controversy: His approach has been met with both enthusiasm and criticism, with some considering his teachings to be a shortcut or oversimplification of Advaita.
  • Core Ideas: Parsons often emphasizes the inherent freedom and completeness of the individual, questioning the validity of the concept of a separate self.
  • Direct Pointer: His teachings are often characterized as pointing directly to the nature of reality, bypassing intellectual understanding.

"...bypassing intellectual understanding" heeft ook zo zijn voordelen. Kan een mens besparen het boeddhisme te moeten bestuderen.

De meest directe weg hiertoe is dat het zich voordoende "ik" wordt gezien als zich voordoend, maar zonder dat het een op zichzelf bestaand iets of iets onveranderlijk vast zou zijn.Dit populistisch vertalen naar "er is helemaal geen ik en niets dat zich voordoet, ook niet zo'n "ik", is een vrijgeleide om dat zich voortdoende "ik" zichzelf ongebreideld te blijven uitleven en zich daardoor juist in stand te houden. Het heeft dus een tegengesteld effect op vlak van bevrijding.

Hiermee zeg je in feite dus dat Tony Parsons' talks niet deugen, want uiteindelijk een tegenovergesteld effect op vlak van bevrijding.
Nou, er zullen een heleboel mensen zijn die het niet met je eens zijn, o.a. onze Vlaamse landgenoot Jan Kerschot.

Jezus, die goeroe Gemini weet ook alles! ;D
Typ ik net simpelwel dit in de prompt: "Jan kersschot en Tony Parsons" en rolt meteen dit antwoord op men scherm...

Citaat
Je bent geïnteresseerd in de relatie tussen Jan Kersschot en Tony Parsons? Dat is een interessante combinatie! Beide figuren hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het verspreiden van inzichten over bewustzijn, non-dualiteit en spirituele groei.

Wat verbindt Jan Kersschot en Tony Parsons?
  • Gedeelde interesse in non-dualiteit: Zowel Kersschot als Parsons hebben zich verdiept in de filosofie van non-dualiteit, de overtuiging dat alle dingen uiteindelijk één zijn.
  • Dialoog en ontmoetingen: Kersschot heeft meerdere ontmoetingen gehad met Parsons, zowel in Londen als in Amsterdam. Deze ontmoetingen hebben een diepe indruk op hem gemaakt en zijn beschreven in zijn boek "Het is zoals Het is".
  • Toegankelijke taal: Beide auteurs staan bekend om hun vermogen om complexe filosofische concepten op een heldere en toegankelijke manier uit te leggen.
  • Focus op de essentie: Zowel Kersschot als Parsons proberen de lezer terug te brengen naar de essentie van het zijn, voorbij aan de beperkingen van het ego en de identificatie met de persoonlijkheid.
Wat zijn de verschillen tussen Jan Kersschot en Tony Parsons?
  • Achtergrond: Kersschot is van oorsprong arts, terwijl Parsons een schrijver en spreker is.
  • Schrijfstijl: Hoewel beide auteurs helder schrijven, verschilt hun stijl enigszins. Kersschot is vaak wat meer analytisch, terwijl Parsons een meer poëtische aanpak kiest.
  • Nadruk: Kersschot legt soms meer nadruk op de persoonlijke ervaring van verlichting, terwijl Parsons zich meer richt op het begrijpen van de onderliggende mechanismen van het bewustzijn.
Wat kun je verder doen?
  • Boeken lezen: Lees zowel "Het is zoals Het is" van Jan Kersschot als "Het Open Geheim" van Tony Parsons.Deze boeken geven je een goed inzicht in hun denken en kunnen je inspireren op je eigen spirituele pad.
  • Lezingen bijwonen: Volg de agenda van Jan Kersschot op satsang.nl. Misschien is er wel een lezing in de buurt waar je naartoe kunt gaan.
  • Online communities: Er zijn verschillende online forums en communities waar mensen over de werken van Kersschot en Parsons discussiëren. Dit kan een goede manier zijn om meer te leren en in contact te komen met gelijkgestemden.
Wil je meer weten over een specifiek aspect van Jan Kersschot of Tony Parsons? Stel gerust je vraag! Ik kan bijvoorbeeld meer vertellen over hun boeken, hun lezingen of hun visie op bepaalde onderwerpen.

Mogelijke vragen die je zou kunnen stellen:
  • Wat is het belangrijkste verschil tussen de benadering van Kersschot en Parsons?
  • Welke boeken van Tony Parsons zijn het meest aan te bevelen?
  • Waar kan ik meer informatie vinden over de lezingen van Jan Kersschot?
  • Wat is non-dualiteit in eenvoudige bewoordingen uitgelegd?
Ik hoop dat deze informatie je verder helpt op je zoektocht!
En dan voerde ik dit in de prompt van goeroe Gemini in "jan kersschot, Tony Parsons en boeddhisme" en hup...

Citaat
Jan Kersschot, Tony Parsons en Boeddhisme: Een Interessante Connectie

Jan Kersschot is een Nederlandse spreker en schrijver die bekend staat om zijn heldere en toegankelijke uitleg van non-duale perspectieven. Hij heeft een achtergrond in verschillende spirituele tradities, waaronder transcendente meditatie en Siddha Yoga. Zijn werk wordt vaak geassocieerd met het boeddhisme, hoewel hij niet expliciet tot een bepaalde school behoort.

Tony Parsons is een Britse auteur die bekend staat om zijn romans en essays. Hoewel hij niet specifiek met het boeddhisme wordt geassocieerd, zijn er in zijn werk wel elementen te vinden die raakvlakken hebben met boeddhistische principes. Zoals bijvoorbeeld het belang van bewustzijn, het loslaten van ego en het onderzoeken van de aard van de werkelijkheid.

Wat verbindt Kersschot, Parsons en het boeddhisme?
  • Non-dualiteit: Zowel Kersschot als Parsons hebben zich verdiept in non-duale perspectieven. Dit betekent dat ze de werkelijkheid zien als één geheel, zonder scheiding tussen subject en object, zelf en ander. Dit is een centraal thema in veel boeddhistische tradities.
  • Bewustzijn: Beide figuren benadrukken het belang van bewustzijn en mindfulness. Door bewust te zijn van onze gedachten en gevoelens kunnen we patronen doorbreken en meer vrijheid ervaren. Dit is een kernconcept in het boeddhisme.
  • Loslaten van ego: Zowel Kersschot als Parsons schrijven over het belang van het loslaten van het ego. Het ego is de illusie van een afgebakend zelf. Door het ego los te laten kunnen we meer openstaan voor de ervaring van het moment.
  • Onderzoek naar de aard van de werkelijkheid: Zowel Kersschot als Parsons nodigen de lezer uit om de aard van de werkelijkheid te onderzoeken. Dit betekent dat we onze aannames en overtuigingen ter discussie stellen en openstaan voor nieuwe perspectieven.
Wat kun je leren van Kersschot, Parsons en het boeddhisme?

Door je te verdiepen in de werken van Jan Kersschot en Tony Parsons, en door kennis te maken met het boeddhisme, kun je:
  • Meer inzicht krijgen in jezelf: Je kunt leren hoe je je gedachten en gevoelens kunt observeren zonder erdoor meegesleept te worden.
  • Meer rust en tevredenheid ervaren: Je kunt leren hoe je kunt leven in het moment en los kunt laten van zorgen over het verleden en de toekomst.
  • Diepere verbindingen aangaan met jezelf en anderen: Je kunt leren hoe je meer compassie en mededogen kunt ontwikkelen voor jezelf en anderen.
  • Een rijker leven leiden: Je kunt leren hoe je meer betekenis en doel kunt vinden in je leven.

As usual komt het er weer op aan wie en wat je aanspreekt.
Welke wegen God je laat bewandelen zijn waarachtig ondoorgrondelijk!

de werkelijkheid zien als één geheel, zonder scheiding tussen subject en object, zelf en ander.
Dit is een centraal thema in veel tradities en religies en hoe je dat bereikt en hoelang je erover doet - vele levens lang mogelijk -  maakt niet uit.

Tony Parsons gesprekken zouden dus dissociatie kunnen uitlokken volgens jou..
Ik heb het voorgelegd aan goeroe Gemini. Zie...

Citaat
Tony Parsons gesprekken en dissociatie: Een complexe vraag

Het is moeilijk om eenduidig te zeggen of Tony Parsons gesprekken dissociatief zijn. Dissociatie is een complex psychologisch fenomeen waarbij een persoon mentale processen zoals bewustzijn, geheugen, identiteit of perceptie loskoppelt van elkaar. Dit kan zich op verschillende manieren uiten en de ernst kan sterk variëren.
Om te bepalen of Parsons' gesprekken dissociatie uitlokken of bevorderen, zouden we een diepgaande psychologische analyse moeten uitvoeren. Dit is niet iets wat ik als taalmodel kan doen.

Hier zijn enkele redenen waarom het moeilijk is om een definitief antwoord te geven:
  • Subjectieve ervaring: Dissociatie is een zeer persoonlijke ervaring. Wat voor de ene persoon dissociatief aanvoelt,kan voor de ander juist heel verhelderend zijn.
  • Doel van de gesprekken: Het doel van Parsons' gesprekken is om mensen te helpen inzicht te krijgen in hun eigen bewustzijn. Hoewel sommige technieken die hij gebruikt mogelijk bij sommige mensen dissociatie kunnen uitlokken, is het niet noodzakelijk zo bedoeld.
  • Context en individuele verschillen: De context waarin de gesprekken plaatsvinden en de individuele verschillen tussen deelnemers spelen een grote rol. Wat voor de een werkt, kan voor de ander contraproductief zijn.
Als je je zorgen maakt over dissociatie in verband met Parsons' gesprekken, raad ik je aan:
  • Contact op te nemen met een psycholoog: Een psycholoog kan je helpen om je ervaringen te begrijpen en je eventuele zorgen weg te nemen.
  • Je eigen intuïtie te volgen: Luister naar je lichaam en je geest. Als iets niet goed voelt, stop er dan mee.
  • Informatie te zoeken van verschillende bronnen: Lees niet alleen over Parsons, maar ook over dissociatie en andere relevante onderwerpen. Praat erover met mensen die je vertrouwt.
Het is belangrijk om te benadrukken dat ik geen medisch advies kan geven. Deze informatie is bedoeld als algemene kennis en vervangt geen professionele hulp.

Wil je meer weten over dissociatie, Tony Parsons of andere gerelateerde onderwerpen?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Zo is het inderdaad. Goed uitgelegd Steve. :)
Ik ga nog is naar wat recente talks van Tony Parsons luisteren. Is weer lang geleden.  ;)
Deze van drie maande geleden gevonden > Tony in London · February 2024 - YouTube

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Ja, dank je, duidelijk steve. Het is soms ook maar net in wat voor boeddhistische kringen je verkeert. 'Het' boeddhisme erken ik dan ook niet.
Boeddhisme zit vol met poetra's, soetra's, patattas en manianas!
Geef mijn maar simpelweg non-dualiteit.
Hier zie, non-dualiteit in eenvoudige bewoordingen uitgelegd door Goeroe Gemini...

Citaat
Non-dualiteit, ook wel Advaita genoemd, is een concept dat vaak voorkomt in filosofie en spiritualiteit. Het kan lastig zijn om in eenvoudige bewoordingen uit te leggen, omdat het een vrij abstract idee is.

In essentie betekent non-dualiteit dat alles één is. Er bestaat geen echte scheiding tussen jou en de wereld om je heen,tussen jezelf en anderen, of tussen lichaam en geest. Alles is met elkaar verbonden en maakt deel uit van een groter geheel.

Een paar voorbeelden om dit te verduidelijken:
  • De golf en de oceaan: Stel je een golf voor in de oceaan. De golf lijkt een individueel ding, maar in werkelijkheid is het slechts een tijdelijke manifestatie van water. De golf kan niet bestaan zonder de oceaan. Op dezelfde manier ben jij een tijdelijke manifestatie van een groter bewustzijn.
  • De droom en de dromer: Wanneer je droomt, lijkt de droom heel echt. Je ervaart verschillende personages,gebeurtenissen en emoties. Maar als je wakker wordt, realiseer je je dat de droom en de dromer in wezen hetzelfde zijn.
Waarom is non-dualiteit belangrijk?
  • Verminderen van lijden: Door te begrijpen dat alles één is, kun je minder gehecht raken aan je eigen ego en persoonlijkheid. Dit kan leiden tot minder lijden, omdat je minder last hebt van gevoelens als angst, boosheid en verdriet.
  • Verdiepte verbinding: Het besef van non-dualiteit kan je helpen om een diepere verbinding te voelen met alle levende wezens en met de natuur.
  • Verhoogd bewustzijn: Non-dualiteit kan je bewustzijn verruimen en je helpen om de wereld op een nieuwe manier te zien.
Het is belangrijk om te onthouden dat non-dualiteit geen doctrine of geloof is, maar eerder een inzicht dat je kunt verwerven door meditatie, zelfreflectie en persoonlijke ervaring.

Wil je meer weten over non-dualiteit? Ik kan je graag meer informatie geven over de geschiedenis, de verschillende interpretaties en de praktische toepassingen van dit concept.

Heb je specifieke vragen over non-dualiteit? Stel ze gerust!

Hier zijn enkele aanvullende bronnen die je misschien interessant vindt:Let op: Non-dualiteit is een complex onderwerp en er zijn veel verschillende interpretaties. Het is aan te raden om verschillende bronnen te raadplegen en je eigen onderzoek te doen.

Wil je dat ik iets specifieks uitleg over non-dualiteit?
In essentie betekent non-dualiteit dat alles één is. Er bestaat geen echte scheiding tussen jou en de wereld om je heen,tussen jezelf en anderen, of tussen lichaam en geest. Alles is met elkaar verbonden en maakt deel uit van een groter geheel.

Kan het nog simpeler?
Als je dan diepste "weet", ervaart, beleeft, geïntegreerd hebt, ingezien hebt, of hoe je het ook wil om / beschrijven, dan heb je geen poetra's, soetra's, patattas en manianas, heilige geschriften of wat dan ook meer nodig.
Dan is je bewustzijn verhoogd / verruimt en it's done. No more talking needed. 8)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Je hebt helemaal gelijk, zo'n Boeddhistisch forum is dan toch helemaal niets voor een non-dualiteit hipster?

Je kan het vergelijken met op een forum voor holotropisch ademwerk te gaan beweren dat het veel te ingewikkeld is, dat bloemschikken veel simpelder is. Waarom zou je zoiets doen? Ik kan maar twee redenen bedenken:
-je houdt er van mensen lastig te vallen, te treiteren.
-je denkt dat het je taak is mensen te redden van het holotropisch ademwerk door hen af te leiden naar het bloemschikken.

In beide gevallen mankeer je alle respect voor het holotropisch ademwerk en zij die interesse hebben het te beoefenen, en vermits alles één is, mankeer je dus eigenlijk respect voor jezelf.

Hier zie, non-dualiteit in eenvoudige bewoordingen uitgelegd door Goeroe Gemini...

Bovendien gebruik je dit forum voor je intieme zelfbevredigingssessies met jouw geliefde Gemini en youtube video's.
Wanneer niemand er wat aan heeft en het dus enkel jezelf bevredigt, noemt men dit zelfbevrediging.
Er is niets mis met zelfbevrediging, het is zelfs gezond en aan te moedigen, maar het wordt niet aangemoedigd je eraan over te geven in publieke ruimtes. Dat is niet zo gepast.

No more talking needed.

Dat wordt dan eens tijd: no more Gemini en Youtube needed.
Ik zie er naar uit!

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #90 Gepost op: 04-08-2024 11:52 »
Tja... Die Gemini prietpraatjes lees ik nooit en die YouTube filmpjes kijk ik ook niet. Ik vind het allemaal al te gemakkelijk en ik vertrouw het ook niet helemaal. Liever bestudeer ik een paar goede boeken over bepaalde onderwerpen. En formuleer ik gewoon zelf wat ik te zeggen heb, met gebruikmaking van mijn eigen brein. Soms verwijs ik naar een boek, en af en toe gebuik ik relevante citaten uit boeken. Maar ik ga geen Gemini A.I. raadplegen in bijna elke bijdrage. Alsof het een soort goddelijk orakel is. Ik doe er in ieder geval niks mee, en ik sla dat dus gewoon allemaal over.

Voor wat het waard is, of juist niet, forumbeheer tolereert blijkbaar al deze media. Ik heb er niks aan, en ga me er ook niet in verdiepen. Ik vind het maar rommelig overkomen, en ik zie niks in die ellenlange opsommingen van het één en ander. Maar als het waardig genoeg is voor dit Boeddhaforum, volgens de eigenaar, dan zal het wel.
« Laatst bewerkt op: 04-08-2024 11:54 door Buddha Amitabha »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? & Boeddhisme & Non-Dualiteit Hipsters
« Reactie #91 Gepost op: 04-08-2024 14:46 »

Je hebt helemaal gelijk, zo'n Boeddhistisch forum is dan toch helemaal niets voor een non-dualiteit hipster?

Goed bedacht die term 'non-dualiteit hipster!'  ;D
Ik kende de term niet maar je hebt em zelf niet bedacht want goeroe Gemini kent em ook zie ik...

Citaat

De Non-Dualiteit Hipster

De term "non-dualiteit hipster" is een relatief nieuwe en informele term die wordt gebruikt om mensen te beschrijven die zich aangetrokken voelen tot de ideeën van non-dualiteit en deze op een bepaalde manier in hun leven proberen te integreren. Deze mensen zijn vaak geïnteresseerd in spiritualiteit, mindfulness, en zelfontwikkeling. Ze zijn vaak te vinden op yoga-retreats, meditatie-sessies, en alternatieve wellness-events.

Wat maakt een non-dualiteit hipster?
  • Interesse in spiritualiteit: Non-dualiteit hipsters zijn vaak op zoek naar een diepere betekenis in het leven en zijn geïnteresseerd in verschillende spirituele tradities.
  • Mindfulness en meditatie: Ze beoefenen regelmatig mindfulness en meditatie om meer in het moment te leven en hun bewustzijn te vergroten.
  • Bewuste levensstijl: Ze maken bewuste keuzes over hun voeding, consumptie, en sociale interacties.
  • Zelfexpressie: Ze uiten hun individualiteit door middel van hun kleding, muziek, en kunst.
  • Sociale media: Ze delen hun ervaringen en inzichten graag op sociale media, vaak met behulp van hashtags als #nonduality, #spirituality, en #mindfulness.
Kritiek op de term "non-dualiteit hipster"

Sommige mensen vinden de term "non-dualiteit hipster" denigrerend omdat het de diepgang van non-dualiteit zou bagatelliseren. Ze stellen dat non-dualiteit geen trend is, maar een serieuze filosofische en spirituele traditie.

Non-dualiteit in de populaire cultuur

De ideeën van non-dualiteit zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in de populaire cultuur. Ze worden vaak genoemd in boeken, films, en podcasts. Hoewel dit ervoor zorgt dat meer mensen kennismaken met deze ideeën, kan het ook leiden tot een verwatering van de betekenis.

Conclusie

De non-dualiteit hipster is een interessante verschijnsel dat de kruising tussen spiritualiteit en populaire cultuur illustreert. Hoewel de term zelf soms controversieel is, is het belangrijk om te erkennen dat er een groeiende interesse is in deze ideeën. Of je nu een "non-dualiteit hipster" bent of niet, de kern van non-dualiteit - de eenheid van alle dingen - is een krachtig concept dat ons kan helpen om een meer verbonden en betekenisvol leven te leiden.

Ik leer / ontdekt nog wat via dit forum, zij het niet via poetra's, soetra's, patattas en manianas! ;D

Een boeddhisme hipster bestaat ook ontdek ik net via goeroe Gemini.
Zie...
Citaat
Boeddhisme Hipster: Een Moderne Interpretatie

Net zoals de non-dualiteit hipster, is de term "boeddhisme hipster" een informele benaming voor mensen die zich aangetrokken voelen tot de boeddhistische filosofie en deze op een bepaalde manier in hun leven integreren. Deze groep mensen combineert vaak traditionele boeddhistische principes met moderne levensstijlen en trends.Kenmerken van een Boeddhisme Hipster
  • Selectieve adoptie van boeddhistische principes: Boeddhisme hipsters zijn vaak geïnteresseerd in bepaalde aspecten van het boeddhisme, zoals mindfulness, meditatie en compassie, zonder zich volledig te committeren aan de traditionele monastieke levensstijl.
  • Trendy interpretatie van boeddhisme: Ze presenteren boeddhistische ideeën op een moderne en vaak stijlvolle manier, waardoor het toegankelijker wordt voor een breder publiek.
  • Focus op zelfontwikkeling: Boeddhisme hipsters zien boeddhisme als een middel voor persoonlijke groei en ontwikkeling, eerder dan als een religie.
  • Bewuste levensstijl: Ze streven naar een bewuste en ethische levensstijl, vaak met een focus op duurzaamheid en veganisme.
  • Sociale media aanwezigheid: Ze delen hun boeddhistische inzichten en ervaringen graag op sociale media, vaak met behulp van visuele en trendy content.
Kritiek op de term "Boeddhisme Hipster"

Net zoals bij de non-dualiteit hipster, wordt de term "boeddhisme hipster" soms gezien als een denigrerende term die de diepgang van het boeddhisme bagatelliseert. Sommige critici vinden dat het oppervlakkige interesse in boeddhisme promoot, zonder de kernwaarden echt te begrijpen.

Boeddhisme in de Populaire Cultuur

De populariteit van boeddhisme in de westerse wereld heeft geleid tot een toename van boeddhistische elementen in de populaire cultuur. Dit heeft zowel positieve als negatieve gevolgen. Aan de ene kant maakt het boeddhisme toegankelijker voor een breder publiek, maar aan de andere kant kan het leiden tot een versimpelde en commercieel georiënteerde interpretatie van de leer.

In essentie is de boeddhisme hipster een product van onze tijd, waarin spiritualiteit en zelfontwikkeling steeds belangrijker worden. Hoewel de term zelf soms controversieel is, kan het ook gezien worden als een teken van de groeiende interesse in boeddhistische wijsheid.

Non-dualiteit en boeddhisme zeer hip dus...
Dat is nochtans niet te zien op dit forum met vijf man (ja, alleen mannen, geen vrouwen!) en een apenkop (ikke  ;D ) of op het leeggelopen forum van Laurens. Die vele hipsters zijn wel te vinden op yoga-retreats, meditatie-sessies, en alternatieve wellness-events dus naar 't schijnt.

Je kan het vergelijken met op een forum voor holotropisch ademwerk te gaan beweren dat het veel te ingewikkeld is, dat bloemschikken veel simpelder is....

Dat is een vergelijk wat niet opgaat want er bestaat geen forum voor holotropisch ademwerk. Verbonden-ademhalen heeft geen studie van een theorie of filosofie nodig want die is er niet. Ademen is leven, punt uit, daar hoeft niet over gefilosofeerd en nagedacht te worden.

Er is niets mis met zelfbevrediging, het is zelfs gezond en aan te moedigen, maar het wordt niet aangemoedigd je eraan over te geven in publieke ruimtes. Dat is niet zo gepast.

Het moet op dit forum niet altijd over boeddhisme gaan. Wat meer multi-cultureel religieus / filosofische talk trekt misschien wat nieuwe hipsters aan en dus meer leven op dit forum.[/font]

No more talking needed.
Dat wordt dan eens tijd: no more Gemini en Youtube needed. Ik zie er naar uit!
God (niet-iets) - wat ik ben - kan je niet opleggen te zwijgen of te spreken hé!

Ik zag gisteravond een veel betere van Tony Parsons dan die YouTube video van Tony in London · February 2024. Die geluidsopname daarvan is erbarmelijk slecht. 'k heb niet langer dan 5 minuten geluisterd daarom.

Hier het eerste deel van het transcript van de goeie YouTube video uit 2007....

Citaat
0:39

Interviewer: these questions are designed to unfold and explain yourteachings in the context of rammana maharshi whose teachings reflect the ancient Indian wisdom.

First question: Ramana proposed the fundamental question: Who am I. Who are you?

Tony: I'm no one. I have to say from the very beginning that I'm not an enlightened person, and as far as the perception of the Open Secret is concerned there is no such thing as an enlightened person.

Personal Enlightenment is a myth.

So in some way or other, something happened or apparently happened, whereby this message began to be communicated through this, but there is no one communicating it, it doesn't come out of an understanding, it doesn't come out of anything that happened to Tony Parsons. It just comes out of nothing. As far as I'm concerned everything that happens comes out of nothing, everything that's arising is nothing, arising is everything. So there is no who, there is no who to be enlightened.

So in a sense the idea that there is a blueprint for enlightenment as far as this communication is concerned  is not the case, there isn't a blueprint.

The idea that there's a blueprint for enlightenment establishes in the mind of the Seeker the idea that there's a Seeker on a certain place on on the map or the blueprint who has to get to something else called Enlightenment, that's on another place on the map.

This communication doesn't recognise that at all. This communication is saying that whole idea that there is a separate individual reinforces the sense of separation only and all attempts that that individual makes to find Enlightenment also reinforces, simply goes on reinforcing a sense of Separation.

So who am? I no one! (Tony lacht)

Interviewer: And you used several times this word ‘nothing’, that everything comes from nothing. Can you maybe talk a little bit more about nothing?

Tony: No-thing is the source of everything. It is totally unmoving, unrelated, still, silent. Nothingness. it's not comprehensible and everything that is in this room and everything that happens is nothing appearing to be something.

Interviewer: Right. Could we use a word like consciousness instead of nothing?

Tony: No. I have found that over the years of talking that certain words just are very confusing and I find Consciousness a confusing word.

So the word that I can get nearest to is being.All there is is being.
This room is being,  this is being there is only beingness, and what arises in beingness as a part of beingness is the dream of separation what I call the dream of being a separate individual who then feels that there's a sense of loss and they have to find why they feel that sense of loss.So what we see in the world is a manifestation of seeking.

Everyone in the world that believes they are a separate individual is a seeker. So everybody in this apparent world is seeking something or the other and in the end of course they're seeking what some people call Enlightenment, but Enlightenment in the Open Secret terms is simply the end of the dream of individuality.

bron: John David interviews Tony Parsons in 2007 • Wisdom of European Masters - YouTube
De Waarheid in een notendop verteld door Tony Parsons!

« Laatst bewerkt op: 04-08-2024 23:18 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #92 Gepost op: 04-08-2024 16:38 »

Behalve met “authentiek jezelf”. Het ongeconditioneerde is ook vrij van iets dat eigen is of eigen te maken is als “jezelf”.

Authentiek zijn, hoewel veel mooier, lovenswaardiger, zuiverder en vrijer als niet-authentiek zijn, is nog steeds betrekkelijk, geeft geen volledige bevrijding.

Waarschijnlijk bedoelen we met authentiek iets anders want bij een baby en hert denk ik niet aan authenticiteit maar instincten, reflexen, programma's, ingebouwd, aangeboren. Terwijl het authentieke daar voor mij niet zit.

Maar dat is weer zoiets dat niet begrepen kan worden. Dus laat het varen. Het enige wat voor belang dit gezegd zijnde kan hebben is: stop niet daar, het is een heel goede richting, maar enkel een richting, niet een bestemming. Authentiek jezelf zijn is niet de eindbestemming van het pad naar bevrijding.

Over bevrijding lijkt zo verschillend te worden gedacht. Het wordt ook beschreven als persoonlijk, in de zin dat zowel lichaam en geest veranderen, de fysieke en mentale processen veranderen en daarin zit ook bevrijding. 

Er is echt wel een direct zien nodig dat zelfs dit authentieke zelf gevormd is. Dit zien is toch wel het bevrijdende, hetgeen zowel de baby als het hert mist, en dus niet bevrijdt is. Dus terug authentiek baby worden of zo direct als een dier, is niet waar bevrijding naar verwijst. Er is direct zien nodig dat alles, inclusief het meest authentieke jezelf gevormd is, betrekkelijk is, geconditioneerd is. Dit element is echt cruciaal. Hopelijk kan je open staan voor dat verdere zonder er door in de war te geraken of te grijpen naar het te willen vatten er van. Indien niet, mijn excuses, laat a.u.b. vallen dan.

een vorm van zien die altijddurend is ken ik zelf niet. hooguit heb ik vertrouwen in

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #93 Gepost op: 04-08-2024 18:38 »
Waarschijnlijk bedoelen we met authentiek iets anders want bij een baby en hert denk ik niet aan authenticiteit maar instincten, reflexen, programma's, ingebouwd, aangeboren. Terwijl het authentieke daar voor mij niet zit.

Lijkt mij ook. Voor mij betekent authenticiteit het tonen van jezelf zoals je bent, echt, onvervalst, zonder maskers of pretenties.

Als je het hebt over een soort integriteit, het handelen in overeenstemming met de werkelijkheid zoals die is of zich aandient of vanuit een verbondenheid met iets groters danjezelf, het geheel, de natuur of een hogere macht, of vanuit een gevoel van rust en tevredenheid - laten we dit dan spirituele authenticiteit noemen - dan nog ben ik het maar deels met je eens. Ook zo'n spiritueel authentiek jezelf zijn, het niet meer slaaf zijn van je aangeboren tendensen en insticten, hoewel het de verste vorm van persoonlijke bevrijding vertegenwoordigd, is nog geen volledige bevrijding.

Over bevrijding lijkt zo verschillend te worden gedacht. Het wordt ook beschreven als persoonlijk, in de zin dat zowel lichaam en geest veranderen, de fysieke en mentale processen veranderen en daarin zit ook bevrijding.

Zeker, helemaal mee eens. Bevrijding doet zich daar voor, of moet zich zelf daar voor doen om werkelijk bevrijdend te zijn. Wat ik eerder bedoel is dat persoonlijke bevrijding nooit volledig kan zijn. Ook de persoonlijkheid Boeddha bleef last hebben van de rug en moest dan soms even gaan liggen. Dit kan nooit volledig bevrijdt zijn, tenzij na de dood, maar dan is er ook geen jezelf meer om authentiek te zijn.

Hoe ik het zie, en dat gaat misschien wat tegen het Theravada in, maar vindt wel steun in het Mahayana, is dat volledige bevrijding wel degelijk geactualiseerd kan worden, ook al is er nog een lichaam, ook al blijft het persoonlijk lijden onvermijdelijk verder gaan. Maar deze volledige bevrijding heeft geen betrekking meer op dat lichaam of een zelf. Het zit hem in de actualisatie van het geen lichaam, noch een zelf te zijn. Dit doet geen afbreuk aan dat het lichaam pijn, ziekte en dood blijft ervaren, en lijden op dat vlak dus voort blijft gaan en erop gereageerd moet worden, zoals je reageert op een auto als die zonder brandstop dreigt te vallen. Eens dit lichaam, en dit zich voordoende zelf dat er rond vormt, niet meer als een identiteit, maar als een instrument, een functie is gerealiseerd, dan blijft bevrijding aanhouden, ook al is het persoonlijke lijden niet weg. Dat is volgens mij volledige bevrijding en dit is te actualiseren. Dit heeft natuurlijk ook een impact op het persoonlijke lijden: als deze bevrijding die er altijd al was, altijd is geweest, en nog steeds is, ook al doet er zich persoonlijk lijden voor, voortdurend gerealiseerd blijft, dan valt ook heel de lading weg rond het persoonlijke, dan reageert het persoonlijke in lijn met deze realisatie, niet meer slaaf van instincten en neigingen, en blijft het persoonlijke lijden tot het minimum beperkt.

Als je spirituele authenticiteit bedoeld dat je niet meer slaaf bent van gewoontes en verslavingen, maar je voertuig (dit lichaam en deze geest) zich meer "authentiek" gaat gedragen vanuit dit contact met, deze realisatie van het altijd al bevrijdde, dan is deze bevrijding ook effectief doorgedrongen tot in dit voertuig en dat is zeker nodig en zichtbaar, en dan ben ik het met je eens.

In die zin is spiritueel authentiek worden ook niet echt het doel, maar eerder het effect van het zien, het realiseren, het actualiseren van volledige bevrijding, die juist niet persoonlijk is. Het persoonlijke direct zien voor wat het is: geen zelf, veranderlijk, lijdend en nooit vrij van lijden, is wat volledige bevrijding kan actualiseren. Het effect hiervan is dat het persoonlijke geen toegevoegd lijden meer ondervindt, want dat toegevoegd lijden komt voort uit de lading, en de lading komt voort uit het persoonlijke te houden voor wat je zou zijn.

Hopelijk maakt dit het helderder?

een vorm van zien die altijddurend is ken ik zelf niet. hooguit heb ik vertrouwen in

Het persoonlijke, het "ik" kan dit ook nooit kennen, mijn "ik" niet, jouw "ik" niet. Het zien dat dat persoonlijke iets gevormd is, kent het al altijd, heeft het nooit vergeten, kan het nooit vergeten. Het is het "ik zie (de wereld)" die het bedekt en dus verbergt. Als het vasthouden aan dit persoonlijke, het "ik", het zelf wegvalt, wat ik het wegvallen van het subject noem, wordt het als vanzelf geactualiseerd. Het persoonlijke, het "ik", het zelf dat op den duur weer opkomt, kan dan direct gezien worden als opkomend. Op dat moment is er geen vertrouwen meer nodig in het oorspronkelijke, het altijd al bevrijdde, het ongeconditioneerde. Tot zolang is een vertrouwen in de mogelijkheid tot dit zien of in dit altijd al bevrijdde, oorspronkelijke, ongeconditioneerde zeer behulpzaam opdat het zich voor kan doen. Maar het doet zich niet voor door "authentiek jezelf" te worden, daar zit hetgeen waar ik niet eens mee kan zijn, het doet zich juist voor in het wegvallen van dit "jezelf". En het is dat wat niet voor te stellen is voor een jezelf. Dus vertrouwen dat het mogelijk is, is het enige dat een jezelf kan hebben, dus houden zo, zou ik zeggen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

... Wat ik eerder bedoel is dat persoonlijke bevrijding nooit volledig kan zijn. Ook de persoonlijkheid Boeddha bleef last hebben van de rug en moest dan soms even gaan liggen....
Oh, is dat ook al in de overleveringen meegekomen dat de Boeddha 2.500 jaar geleden wel is rugpijn had?
Knap werk van zijn volgelingen.
Teveel op zijn schouders laden overkwam de Boeddha dus ook wel is.... ::)
Symboliek ervan...

Citaat

'Wie teveel op zijn schouders laadt en zich dit teveel niet bewust realiseert, voelt deze drukkende last in zijn lichaam als rugpijn. De pijn dwingt de mens meer rust te nemen, want iedere beweging, iedere activiteit doet hem pijn.'

Fragment uit: De zin van ziekzijn
Thorwald Dethlefsen; Rüdiger Dahlke

Ach ja, de Boeddha was ook maar een gewoon persoon natuurlijk en de mythe van persoonlijke verlichting hebben we nu al wel doorprikt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Je hebt helemaal gelijk dat het concept van bevrijding op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd en ervaren. Het is inderdaad een zeer persoonlijk proces dat zowel fysieke als mentale transformaties kan omvatten.
Filosofen hebben eeuwenlang nagedacht over de aard van vrijheid en bevrijding. Van de oude Grieken tot de moderne denkers, er zijn talloze perspectieven op dit onderwerp.

En het nadenken erover houd niet op.
Non-stop Mentale acrobatiek!

Citaat
“Trying to understand is just indulging in mental acrobatics. Whatever you have understood, you are not. Spit it all out. Whatever you understand is not the truth. Throw it overboard. Do not try to catch hold of any concepts and cling to them.” ~ Nisargadatta
Die Nisargadatta Maharaj was toch wel wijs...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? diepgaande beschouwingen
« Reactie #96 Gepost op: 05-08-2024 12:28 »

Het persoonlijke, het "ik" kan dit ook nooit kennen, mijn "ik" niet, jouw "ik" niet. Het zien dat dat persoonlijke iets gevormd is, kent het al altijd, heeft het nooit vergeten, kan het nooit vergeten. Het is het "ik zie (de wereld)" die het bedekt en dus verbergt. Als het vasthouden aan dit persoonlijke, het "ik", het zelf wegvalt, wat ik het wegvallen van het subject noem, wordt het als vanzelf geactualiseerd. Het persoonlijke, het "ik", het zelf dat op den duur weer opkomt, kan dan direct gezien worden als opkomend. Op dat moment is er geen vertrouwen meer nodig in het oorspronkelijke, het altijd al bevrijdde, het ongeconditioneerde. Tot zolang is een vertrouwen in de mogelijkheid tot dit zien of in dit altijd al bevrijdde, oorspronkelijke, ongeconditioneerde zeer behulpzaam opdat het zich voor kan doen. Maar het doet zich niet voor door "authentiek jezelf" te worden, daar zit hetgeen waar ik niet eens mee kan zijn, het doet zich juist voor in het wegvallen van dit "jezelf". En het is dat wat niet voor te stellen is voor een jezelf. Dus vertrouwen dat het mogelijk is, is het enige dat een jezelf kan hebben, dus houden zo, zou ik zeggen.
Hier zie mannen, goeroe Gemini denkt mee na met jullie.
Heb Siebe's opmerking en Steve commentaar gewoonweg samen in de prompt van Gemini geplakt.
Zie resultaat...

Citaat
Je brengt een aantal zeer interessante en diepgaande punten naar voren. Laten we samen proberen om deze verder te ontleden en te begrijpen.

Het altijddurende zien

Het concept van een 'altijddurend zien' is inderdaad een lastig te vatten. Het is iets dat we niet direct kunnen ervaren met ons normale bewustzijn, omdat dit bewustzijn voortdurend wordt gekleurd door onze persoonlijke ervaringen,overtuigingen en emoties. Dit 'altijddurende zien' zou dan eerder een onderliggend bewustzijn zijn, een soort pure waarneming die niet wordt beïnvloed door het ego.

Het persoonlijke "ik" als illusie

Je stelt terecht dat het persoonlijke "ik" een illusie is, een constructie van ons denken. Dit "ik" is voortdurend bezig met zichzelf te beschermen en te rechtvaardigen, en het verhult daarmee ons ware zelf. Door ons te identificeren met dit "ik",verliezen we het contact met het diepere, meer oorspronkelijke bewustzijn.

Bevrijding door loslaten

Het loslaten van het persoonlijke "ik" is volgens jou de sleutel tot bevrijding. Wanneer we ophouden ons te identificeren met onze gedachten, gevoelens en verlangens, ontstaat er een ruimte waarin het ongeconditioneerde bewustzijn kan verschijnen. Dit is een proces dat veel tijd en oefening kan vergen, en het vereist een voortdurende bereidheid om oude patronen los te laten.

Vertrouwen als drijvende kracht
Je benadrukt het belang van vertrouwen in het proces van bevrijding. Dit vertrouwen is nodig om vol te houden, zelfs wanneer we twijfelen of het allemaal wel mogelijk is. Het is een vertrouwen in iets dat we nog niet volledig begrijpen,maar waarvan we intuïtief voelen dat het waar moet zijn.

Enkele vragen en observaties:
  • Hoe kunnen we dit vertrouwen ontwikkelen? Is het iets dat vanzelf groeit, of zijn er specifieke oefeningen of praktijken die ons kunnen helpen om dit vertrouwen te versterken?
  • Wat is de rol van ervaring in dit proces? Kunnen we door bepaalde ervaringen, zoals meditatie of contemplatie, het ongeconditioneerde bewustzijn directer ervaren?
  • Hoe verhouden deze ideeën zich tot andere filosofische en religieuze tradities? Zijn er parallellen te vinden in bijvoorbeeld het boeddhisme, het taoïsme of de westerse mystiek?
  • Wat zijn de praktische implicaties van deze visie voor ons dagelijks leven? Hoe kunnen we deze inzichten toepassen in onze relaties, ons werk en onze keuzes?
Mijn reflectie

Ik vind het fascinerend om na te denken over deze diepgaande vragen. Het is duidelijk dat er geen eenvoudige antwoorden zijn, maar het is juist deze complexiteit die het zo boeiend maakt. Door te blijven onderzoeken en te experimenteren, kunnen we hopelijk een steeds dieper begrip ontwikkelen van onszelf en de wereld om ons heen.

Wat zijn jouw gedachten hierover? Welke aspecten van deze discussie spreken jou het meest aan? Zijn er bepaalde vragen die je nog graag beantwoord zou willen zien?
Na al deze diepgaande beschouwingen moet er ooit toch wel is een bevrijdde "verlichte" uit de bus vallen op dit forum zou men denken. ::) 
Ik zie het wel. Intussen ga ik sporten.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #97 Gepost op: 06-08-2024 08:27 »

Ik heb niet echt zulke ideeen, visies, overtuigingen, merk ik. Ik weet wel dat er ontzettend veel is en wordt geschreven of 'de procedure van bevrijding', het 'recept van bevrijding'...de weg, het Pad etc.

Wat opvalt, vind ik, hoe alles uiteenloopt. Misschien heeft het zin om er over te weten, maar ik vraag me af of dit nou echt wel begrepen wordt. Vraag Vrij wat het recept is, vraag ervarinsgetuige, Steve, Boeddha, Christus, een dzogchen meester, een theravada meester, I am Looser, Maha Boowa, Brahmali, Tibetanen, Japanners etc. en je krijgt de indruk dat iedereen er totaal anders in staat. Mij bekruipt het gevoel dat iedereen zijn eigen weg beschrijft en die ziet als de ene, de universele. En zo komen mensen ook tegenover elkaar te staan.
Nooit overeenstemming tussen de verlichten. Ja, 1 waarheid...maar je ziet er nooit iets van terug. Er lijken toch alleen maar persoonlijke waarheden...

Ik lees nu een boek over een stokoude Hawaiaanse bevrijdingsleer, op het spoor gebracht door een behandelaar, en dat is ook weer een hele andere benadering. Het idee is dat je je overal 100% verantwoordelijk voor voelt, dus ook voor de emoties, de staten van geest, ziekten etc van anderen. Niet ..'zij zijn erfgenaam van hun kamma'...maar hun issue is mijn issue.. Zij leren dat je dit op je moet nemen, en zuiveren. Volledig verantwoordelijkheid nemen voor hoe anderen denken, spreken en doen.

Het boek is nogal sensationeel vind ik (amerikaans) maar het idee is dat als je zo leeft, en zuivert, vol liefde, en dus je volledig verantwoordelijk voelt voor andermans problemen, en je lost dit op bij jezelf, dan heelt dit anderen. Dat is het kernidee. Dus hun vrede, bevrijding begint bij jou.
Dit is een voorbeeld van hoe verschillend wordt gedacht over bevrijding en het recept. Zo kun je eindeloos veel verschillende benadering tegenkomen.

Mij spreekt de benadering van een uiteindelijke kennis nog niet echt aan. Mijn hart gelooft er niet echt in, merk ik. Net als '''de weg van inzicht"...het is alsof ik me er niet heelhartig mee kan verbinden. Ik zie het toch meer zo dat alles vergt liefde. Meer liefde dan wijsheid heb ik het idee. Eindeloos acceptatie. Alles en iedereen liefhebben. Maar ik kan ook wel zeggen dat ik niet een methode gevonden heb waarvan ik denk...dit is het.  Ik werk soms ook mee...'dit ben Ik niet, dit is niet van mij, dit is niet mijn zelf'...of het besef van vergankelijkheid...maar het voelt altijd ook wat forceren omdat het ook al snel komt met de impressie...oh wat ben ik wijs...oh wat heb ik een inzicht...het is ook heel dichtbij eigenwaan. Dat voelt ook niet goed.
Liefde voelt dat niet. Wijsheid kan ik niet goed los zien van eigenwaan, verbeelding. Liefde wel. Voor mij is dat meer niet conceptueel.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #98 Gepost op: 06-08-2024 11:46 »
Citaat van: lang kwaat
Mij bekruipt het gevoel dat iedereen zijn eigen weg beschrijft en die ziet als de ene, de universele.

Ja inderdaad Siebe. Erger nog, je kunt meestal de oefeningen en de aanwijzingen van de ene meester niet mengen met die van de andere. Zelfs de terminologie verschilt: als je Osho hoort praten over ego, dan is dat niet hetzelfde als wanneer je Eckhart Tolle hoort praten over ego. Het word al gauw een verschrikkelijke warboel.

Ik vond ervaringsgetuige’s korte stukje in mijn “Tien jaar” topic ook al passend, dat hij zei dat hij in die tijd bij Francois terecht was gekomen, maar dat zijn hoofd zo vol zat met 24 jaar leesmateriaal van daarvoor. Het is het klassieke verhaal van het kopje moeten legen.

Dus vandaar dat ik besloot om een langere tijd te gaan werken met de woorden en leer van maar een leraar. We zullen zien hoe dat gaat.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Kun je jezelf verbeteren? Wat is spirituele zelfverwezenlijking?
« Reactie #99 Gepost op: 06-08-2024 14:02 »

Wat opvalt, vind ik, hoe alles uiteenloopt. Misschien heeft het zin om er over te weten, maar ik vraag me af of dit nou echt wel begrepen wordt. Vraag Vrij wat het recept is, vraag ervarinsgetuige, Steve, Boeddha, Christus, een dzogchen meester, een theravada meester, I am Looser, Maha Boowa, Brahmali, Tibetanen, Japanners etc. en je krijgt de indruk dat iedereen er totaal anders in staat. Mij bekruipt het gevoel dat iedereen zijn eigen weg beschrijft en die ziet als de ene, de universele. En zo komen mensen ook tegenover elkaar te staan.
Nooit overeenstemming tussen de verlichten. Ja, 1 waarheid...maar je ziet er nooit iets van terug. Er lijken toch alleen maar persoonlijke waarheden...
Nee, alles loopt niet uiteen. Er zijn veel verwarde, verdwaalde zielen die in de illusie leven dat ze afgescheiden zijn van het geheel, dat wel, zomaar even 99 procent van de wereldbevolking schat ik ruw.

Ik citeerde dit een klein uur geleden nog in Boedhiboems "Tien jaar" topic...

Citaat
Het ego voorbij: je ware identiteit

'Wat is spirituele zelfverwezenlijking? Het geloof dat je geest bent? Nee, dat is een gedachte. Een beetje dichter bij de waarheid dan de gedachte die gelooft dat je bent wat er op je geboortebewijs staat, maar nog steeds een gedachte. Spirituele zelfverwezenlijking wil zeggen dat je duidelijk ziet dat wat je waarneemt, ervaart, denkt of voelt uiteindelijk niet is wie je bent, dat je jezelf niet kunt vinden in al die dingen die voortdurend voorbijgaan. De Boeddha was waarschijnlijk de eerste die dat duidelijk zag en dus werd anata (geen zelf) een van de centrale punten van zijn leer. En toen Jezus zei: ‘Verloochen jezelf’, was wat hij bedoelde: ontken (en vernietig) de illusie van het zelf. Als het zelf – ego – werkelijk is wie ik ben, zou het absurd zijn om het te ‘verloochenen’.

Wat overblijft is het licht van het bewustzijn waarin waarnemingen, ervaringen, gedachten en gevoelens komen en gaan. Dat is Zijn, dat is het diepere, ware Ik. Als ik mezelf ken als dat, is wat er ook in mijn leven gebeurt niet meer van absoluut maar alleen nog van relatief belang. Ik erken het, maar het verliest zijn absolute ernst, zijn gewicht. Het enige wat er uiteindelijk toe doet is dit: kan ik op elk moment in de achtergrond van mijn leven mijn essentiële Zijn voelen, het Ik Ben? Kan ik mijn essentiële identiteit als bewustzijn voelen? Of verlies ik mezelf in wat er gebeurt, verlies ik mezelf in het verstand, in de wereld?'

Fragment uit: Een nieuwe aarde
Eckhart Tolle

Dat wat overblijft, het licht van het bewustzijn waarin waarnemingen, ervaringen, gedachten en gevoelens komen en gaan is niet te forceren, zelfs niet met psychedelica. In veel gevallen veroorzaken psychedelica alleen nog maar meer verwarring als je daar niet rijp voor bent.

Het ont-doen van van de illusie van het zelf is een levensproces waar je niet kunt op vooruitlopen zoals mijn helder-ziende François me 24 jaar geleden vertelde.
Hier zie, my masters voice 24 jaar geleden nog is:

Citaat
François: Ge moet pakken zo: zolang dat ge verlichting niet bereikt hebt, zult ge in de innerlijke noden die gij voelt om bij een mens te zijn altijd emotionele pijnen voelen. Ook al pakt ge nu een ander vrouw, in die emotionele lijn is dat altijd hetzelfde. Totdat ge verlichting bereikt hebt. Dan pas zijn uw emotionele lijnen en uw behoeften niet meer gericht naar mensen op een manier dat die relatie toestanden jou pijn zouden geven. Dan ben je er volledig vrij van. Dan zul je nog wel bij mensen zijn, maar niet meer op die manier.
Dus dat is de weg die je moet gaan.
Tracht daarin te zien hoe dat die weg loopt.
Tracht de zaken niet vooruit te lopen want dat gaat ook niet.
Dus alles heeft zijn tijd nodig om van het éne te komen naar het andere. Dat ligt ook niet in jouw wil.
Dat is weer ’t zelfde. ’t is niet van: ‘ja, ik wil dàt en dat andere wil ik niet meer’.
Dan denk ik ‘nee nee, als de tijd rijp is zult gij voelen dat ge die toestanden automatisch kunt loslaten.
Prachtig hé!  :-* ;D

Wat we wel kunnen doen is ons verliezen in het verstand, in de wereld! ;D
Zo lachwekkend eens je dat door hebt. De boeddha kreeg er zoals alle ontwaakten de slappe lach van.
Maar dus ook op dat doorhebben kan je niet vooruitlopen, niets ligt in jouw wil.

Ik lees nu een boek over een stokoude Hawaiaanse bevrijdingsleer, ...
Heeft het iets met Ho'oponopono te maken?   ;D  Zie Ho'oponopono - Feel it! - YouTube
Heb ik me 24 jaar geleden ook nog even met bezig gehouden via een vriendin. ;D