Auteur Topic: Simpele technieken  (gelezen 1031 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2775
Simpele technieken
« Gepost op: 16-08-2024 15:20 »
Ik ben dus het boek van Sadhguru getiteld ‘Inner Engineering’ aan het lezen, en daarin geeft hij een aantal simpele technieken aan als spirituele praktijken.

Eén daarvan is om in je geest een aantal keer te herhalen vlak voor het slapen gaan “ik ben niet het lichaam”.

Denken jullie dat zoiets effectief zou kunnen zijn?
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2085
..
Eén daarvan is om in je geest een aantal keer te herhalen vlak voor het slapen gaan “ik ben niet het lichaam”.

Denken jullie dat zoiets effectief zou kunnen zijn?
Het kan het andere begrip opheffen.
Zie...

Citaat
'Bezoeker: Ik zie wel dat de fundamentele biologische angst, het vluchtinstinct, allerlei vormen aan kan nemen en dat mijn denken en voelen daardoor verwrongen kunnen worden. Maar hoe is die angst ontstaan?

Maharaj: Het is een geestestoestand die voortkomt uit het idee ‘ik ben het lichaam’. Dat kun je kwijtraken door het tegengestelde idee: ‘ik ben niet dit lichaam’. Beide begrippen zijn fout, maar het ene heft het andere op.

Geef je er rekenschap van dat geen enkel idee van jezelf komt, ze komen allemaal van buiten jou. Je moet dit allemaal voor jezelf nagaan. Maak jezelf tot object van je meditatie. Het proberen om jezelf te begrijpen is yoga. Wees een yogi, wijd daar je leven aan, denk er diep over na, stel jezelf vragen en blijf zoeken totdat je de bron van je wanbegrip hebt gevonden en de waarheid die er net achter ligt.'

Uittreksel van: Shri Nisargadatta Maharaj. 'Ik ben zijn'

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2085
Re: Simpele technieken & Maya: The Body-mind and Its World
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2024 16:09 »
  Maya: The Body-mind and Its World

“Start from the very beginning. In this gross world I began with my parents, because I knew full well that my principle was already dwelling there in the collection of their bodily elements out of which I emanated… In truth, your state is one of Absolute bliss… In that state there is no trace of misery or unhappiness, only unalloyed bliss.”

- Sri Nisargadatta Maharaj'

Fragment uit: I Am Not the Body: Discovering the Truth Beyond Bondage
Sri Nisargadatta Maharaj


Offline Steve

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2798
Re: Simpele technieken
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2024 17:15 »
Mijn ervaring is dat als je uit bent op resultaat dat het resultaat meestal uitblijft.
Als je iets gewoon doet, zonder uit te zijn op een resultaat, dat er meer kans is dat er iets van komt.

Dus doe het gewoon om de oefening, niet om het resultaat. Moeilijk met deze oefening, want het is wel heel concreet, moeilijk om er geen resultaat van te verwachten. Bij meditatie als oefening is dat gemakkelijker om het te doen voor de meditatie zelf, niet om het resultaat.

Ik zou dus zeggen: je kan misschien beter gewoon mediteren voor het slapen gaan.

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2775
Re: Simpele technieken
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2024 17:35 »
Dus doe het gewoon om de oefening, niet om het resultaat.

Zoiets zou kunnen. Zelf dacht ik, het is misschien een manier om iets ‘diep te realiseren’ in plaats van alleen maar oppervlakkig in de geest te houden. Dus niet direct een doel als zulks, maar de mogelijkheid om op een dieper niveau met een bepaalde waarheid om te gaan.

Verder vond ik het boek van Sadhguru wel leuk, in zijn leer zijn al de componenten van een menselijk bestaan lichamen, zoals het fysieke lichaam, een mind lichaam, een energiek lichaam, een vreugde lichaam. De wetenschap van het omgaan met die lichamen heet yoga…
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Steve

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2798
Re: Simpele technieken
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2024 18:08 »
Zoiets zou kunnen. Zelf dacht ik, het is misschien een manier om iets ‘diep te realiseren’ in plaats van alleen maar oppervlakkig in de geest te houden. Dus niet direct een doel als zulks, maar de mogelijkheid om op een dieper niveau met een bepaalde waarheid om te gaan.

Misschien mediteer je dan beter op de vraag “wat ben ik”, en op alles wat je antwoord krijgt pas je Neti, neti toe: niet dit, niet dat, niet niet-dit, niet niet-dat. Je kan dit sowieso op alles doen wat opkomt als antwoord, want je mag er van op aan dat er geen eenduidig antwoord op is, dus als lichaam opkomt als antwoord is het “niet het lichaam”, maar ook “niet niet-het-lichaam”, het sluit het lichaam te zijn ook niet uit, in de fysieke laag ben je het wel, maar niet buiten die laag.

Verder vond ik het boek van Sadhguru wel leuk, in zijn leer zijn al de componenten van een menselijk bestaan lichamen, zoals het fysieke lichaam, een mind lichaam, een energiek lichaam, een vreugde lichaam. De wetenschap van het omgaan met die lichamen heet yoga…

Dat lijkt dus wel sterk op die lagen waar Siebe en ik het over hadden. Zeker nuttig om het zo te zien, lijkt mij.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2085
Re: Simpele technieken & non-intellectual knowledge
« Reactie #6 Gepost op: 16-08-2024 19:45 »

Verder vond ik het boek van Sadhguru wel leuk, in zijn leer zijn al de componenten van een menselijk bestaan lichamen, zoals het fysieke lichaam, een mind lichaam, een energiek lichaam, een vreugde lichaam. De wetenschap van het omgaan met die lichamen heet yoga…

Sadhguru giet oude wijn in een nieuwe zak.


Citaat

 
   Nisarga Yoga Principle Two



Interest and Earnestness

“Him have I seen now whom I so earnestly desired to see, I met myself… I pined to see the most beloved one… Yet with love and determination, eagerness and courage, I started on my journey.”
- Sri Nisargadatta Maharaj



To know yourself and your true identity as God, consider what you already know: your knowledge ‘I am’ (Brahman) as the Ultimate, the truth. Knowledge is shapeless, pure, and luminous. Self-love and Self-taste infuse this knowledge and its love for the Supreme. There are many names but whatever is, is not apart from you, whether you call it Brahma, Vishnu, or Mahesh. These incarnations are advertisements that point to your worthiness. I have told you, ‘You are Brahman. There is no Brahman apart from you’, and my words are final and sincere.

You inherently know the state before the appearance of your consciousness, but persistently dedicating time and attention to welcome this silent state which is the seed of the universe, of Brahman, is often challenging. Although your current mental activities reveal your likely busy-ness, with regular practice sitting in silence, you will eventually soothe your inner talk and conflicts.

Fearless is the one who knows that their beingness is of the great God. Many worship God as an external entity, but where does such praise lead, ultimately, but to the grip of death? Death is reserved for the ignorant, whereas I am the soul of Bhagwan Sri Krishna, and his is mine. Lakhs of people proclaim this, but how many people will say they are the soul of Bhagwan Krishna? Too few, considering there should be no doubt of this.

With minimal effort, all can grasp the significance of this non-intellectual knowledge and release the experience of suffering. But to do so, you must hold on to consciousness and seek clarity. And for greater clarity, you must meditate. With this meditation, you will unveil the origin of consciousness, its maintenance, and what happens after consciousness vanishes. You will acquire all this knowledge without asking for it, but just by meditating.

Your True Self Prior to Conception

Your mind gives you your bodily identity, and this, the scriptures say, results in misery and rebirth. Even now if you see yourself as aloof from the mind, you will recognise the falsehood of birth. In a dream, a high caste Hindu sees himself as a person of a lower caste. The dream produces wrong understanding, and one considers oneself inferior. All problems derive from your identification with the body.

I caution my visitors that if they take a genuine interest in what I speak about that they will shed all interest in their hopes, desires, and cravings. But instead of focusing on perceived losses, consider: What will you gain through your spiritual pursuit? When you receive this knowledge, you will come to know you are neither the vital breath nor the consciousness and you will realise your true Self prior to conception. What were your needs and problems then? When you understand yourself, where is the place for hopes, desires, and cravings? These are perpetual qualms for those attached to the body, but meaningless to the real devotee of the Supreme. When consciousness receives self-knowledge, we become free of all knowledge and there is no place for hopes, desires, and cravings.

An earnest, fortunate seeker will quickly grasp my words. Those who are earnest have an urgent desire to know the truth of self-knowledge, but such seekers are rare. Many have natural devotion, yet no urgency. Practice surrendering your attention at my feet, and you will be liberated in this very life. Your mind alone cannot relinquish the body identity.

Greatness is the effect of remembering Guru or God; His superiority comes to pass in this recognition, and he gains satisfaction through self-acquaintance. Hold the ‘I am’ knowledge in self-love and self-confidence for the good of yourself and the entire world. Worship the name of Hari or God for the knowledge and fulfilment of your being.

Every morning, you wake up. Who comes to know, through words, about waking up? The one who knows about waking up is the one who first recognises the waking. Every morning, give attention to the momentary experience in-between sleep and waking. Be there fully. No effort. Just recognise the passing phase. After that ephemeral moment, the identification with the body begins, along with all the worldly activities.


Fragment uit: I Am Not the Body: Discovering the Truth Beyond Bondage
Sri Nisargadatta Maharaj


Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2085
Re: Simpele technieken & Going Within to Go Beyond
« Reactie #7 Gepost op: 16-08-2024 20:06 »

Mijn ervaring is dat als je uit bent op resultaat dat het resultaat meestal uitblijft.
Als je iets gewoon doet, zonder uit te zijn op een resultaat, dat er meer kans is dat er iets van komt.

Dus doe het gewoon om de oefening, niet om het resultaat.
Allemaal goed bedoelt advies dat niets uithaalt.
Just sit or lay down, and Shaddap You Face - YouTube


Citaat
Going Within to Go Beyond

“When you come to the end of material world-knowledge, at that stage you transcend the observer and the observed. That means that you are in a true state of beingness. Thereafter you enter the state of transcending beingness, where the identities of the observer and observed disappear.”
- Sri Nisargadatta Maharaj


Fragment uit: I Am Not the Body: Discovering the Truth Beyond Bondage
Sri Nisargadatta Maharaj


Wie er aan toe is (Bodhiboem niet) kan wat sclerotia gebruiken ter verdieping van zijn meditatie.


Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2085
Re: Simpele technieken & The Absolute: One Without a Second
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2024 15:35 »

Ik ben dus het boek van Sadhguru getiteld ‘Inner Engineering’ aan het lezen, en daarin geeft hij een aantal simpele technieken aan als spirituele praktijken.

Eén daarvan is om in je geest een aantal keer te herhalen vlak voor het slapen gaan “ik ben niet het lichaam”.

Denken jullie dat zoiets effectief zou kunnen zijn?
Geraak je er zowat uit, kan je intellect het nog bevatten?  8)
Ben je nou wel of niet je lichaam, ben je nou wel of niet God, hoe zit het nou?  ::)
Wat ben je nou eigenlijk?
Wacht, ik heb nog een concept: Je bent non-duaal!  ;D
Zie...
 
Citaat

The Absolute: One Without a Second

“That which remains after dismissing one’s consciousness is the Truth. Union with God is yoga. After the union, both of them get extinguished and the One who witnesses is the Supreme Self—the unmanifest state of being.”
- Sri Nisargadatta Maharaj

Now, try to recollect the bodiless state before conception. What were your worries? What were your troubles? Who were your relations? What were your attachments?
Prior to the waking state and the body-mind’s brief appearance, Atma is without concepts and is our core reality, unfettered by time and space. We are That. The Absolute is complete and is beyond the confines of the world.

The Self without the mind and attributes (gunas) is formless and nameless (turiyatita). Before waking, you are the Absolute. After rousing from sleep, the Absolute is manifested as consciousness (saguna). In deep sleep, consciousness became nirguna, an indescribable state free of attributes. Up to then, this state had no impression of being awake or asleep. And that nirguna, that state free of attributes, is not affected by worldly life. The nirguna state is pure and without descriptions, but when consciousness occurred, the sense of being or knowledge that one exists without attributes was shaken a little. It identified with the body and made that body its form. After holding the body as its form, it became a man or woman. Before being encased by the body, this state could not be called ‘man’ or ‘woman’. There was only Pure Awareness, and this happening unfolds every day. The Self manifests as consciousness which identifies as a body and becomes a man or woman bound by mental ideas and concepts.

You are more worried about preserving your beingness, when in reality, the absence of beingness was a great state as it was free of any disturbance and needs. There was a total absence of pain or pleasure. Due to consciousness, everything has appeared. The Absolute is all-encompassing; unknowingly, I have become That.

The Origin of All Concepts

From consciousness, there was vital breath, and then there was a flow of words. The first word was Pranava or Om. Whatever impressions were present in the body started to manifest. Concepts flowed as per the conditionings of childhood. The person depends on such concepts and acts accordingly. At the source, there is no colour or form.

After identifying with the body, beingness became a man or woman and then became bound by the intellect. All opinions about going here or there are notions only. In the not-knowing state, there was a slight disequilibrium. It appeared as if there were a small movement or tremor for Pure Awareness, but there was no actual movement, it just seemed that way.

All concepts originate from the pure spirit, the Great Expanse (Paramakash). With the formation of the conceptual, a child was born. These concepts took form spontaneously. This is the root of all activity and experience. The body is born as a result of avidya—misconception, misunderstanding, impure knowledge.

As you’re aware of this knowledge, can you say that you are that ignorance? That child ignorance grew with time and, alongside it, consciousness also grew. With the growth of beingness, the child identified with the body and learned words. If a child was born today, its name would be given by you, and the child doesn’t oppose your naming of it.

In the same way, beingness is attracted to life in its many forms and names. If you don’t name the child, what is its name? The child’s body is present, but it is only made of the food essence. Just as there is sweetness in sugar, there is consciousness and ‘I am-ness’ in this pure sattva. If we are not the food essence, how can we be the beingness? How can That which has no form and is beyond beingness have birth or death? Make use of the body but remember that the body is only food essence, and that is not what you are.

That which is changeless, and which was without the sense of being came to know itself as the ‘I am’. The unmanifest is pure Brahman in which there is nothing to provide relationship. When relationship arises, it is Maya. Names are typically given to create a sense of understanding. We cannot attach a name to nothingness.

In Mumbai, there is an enormous reservoir which belongs to all living beings—human and cattle alike. Pipes supply the water which people queue up to collect. The water belongs to the one who fills up the pot. The pot may be small or big, but once it is filled, it belongs to the person who has filled it. But the water in the reservoir belongs to all living beings. The same cannot be said about the Self, in that the Self already occupies every existence; it fills the boundlessness of space, and engulfs the universe.

In that state which is beyond mind, you who are the Self, Guru, or Brahman do not take multiple forms—you are nondual. An individual is called different names like ‘uncle’, ‘sister’, ‘mother’, and so on. Similarly, the Self is called by different names, but ultimately, there is only the single Self. Paramatman means that only One exists, and there are no others. When the Self is One without a second (Advaita), and nothing else appears, it is Paramatman. Take the Supreme Self to be what you are.

To remain as your true Self is to be complete. The Supreme is alone. There is nothing else to give it company. For Paramatman, the Supreme Reality, even the sense of being is absent, and it doesn’t have any self-concepts. The Self is not aware or conscious of its own existence, but it is luminous and lacks nothing. The Self has no shape, no form, and therefore no beingness. There is no mind, no embroilment in the gunas, and consequently, no sense of ‘I am’.

In the Absolute state, there are no misapprehensions, either, of being nor of non-being; there is neither consciousness nor unconsciousness. Then the sense of being appears and Atma wakes up. ‘I am’ is the simple meaning of this. Being shines out, the light catches the body, and claims it as its form. After that, the light behaves like a body.

Leave your intellect and live simply. So long as the body is, we need help to live. We usually rely on God, but remember that your ‘I am’ knowledge contains thousands of Gods. Your remembrance flows from this self-knowledge.


Fragment uit: I Am Not the Body: Discovering the Truth Beyond Bondage
Sri Nisargadatta Maharaj

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2775
Re: Simpele technieken
« Reactie #9 Gepost op: 17-08-2024 23:35 »
Citaat van: ervaringsgetuige
Ben je nou wel of niet God?

Maakt het wat uit? Ik ben wat ik ben.

Nisargadatta aanhalen is wel toepasselijk.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2085
Re: Simpele technieken & "Ik ben wat ik ben". Maar "wat" ben ik?
« Reactie #10 Gepost op: 21-08-2024 16:30 »
Citaat van: ervaringsgetuige

Ben je nou wel of niet God?

Maakt het wat uit? Ik ben wat ik ben.
Oh, "Ik ben wat ik ben" is een krachtige uitspraak die op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden.
Zie goeroe Gemini..

Citaat
De uitdrukking "Ik ben wat ik ben" is een diepe en veelzijdige uitspraak die op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Hier zijn enkele mogelijke betekenissen:
  • Acceptatie van jezelf: Op het meest basale niveau betekent het dat je jezelf accepteert voor wie je bent, met zowel je sterke als je zwakke punten. Het is een erkenning van je unieke identiteit en een afwijzing van de druk om aan bepaalde verwachtingen te voldoen.
  • Zelfvertrouwen: Het kan ook gezien worden als een uitdrukking van zelfvertrouwen. Door te zeggen "Ik ben wat ik ben", bevestig je je eigen waarde en maak je duidelijk dat je niet van plan bent om te veranderen alleen maar om anderen te plezieren.
  • Spirituele betekenis: In religieuze en spirituele contexten wordt deze uitspraak vaak geassocieerd met een dieper begrip van het eigen bestaan. Het kan verwijzen naar een verbinding met iets groters dan jezelf, of naar een erkenning van de goddelijke vonk in ieder mens.
  • Existentialistische betekenis: In de filosofie, met name het existentialisme, verwijst deze uitspraak naar de individuele verantwoordelijkheid om vorm te geven aan het eigen leven. Het is een erkenning van de vrijheid om keuzes te maken en de verantwoordelijkheid om die keuzes te dragen.
De exacte betekenis hangt af van de context waarin de uitspraak wordt gebruikt. Het kan bijvoorbeeld een reactie zijn op kritiek, een bevestiging van je identiteit, of een uitdrukking van je levensfilosofie.

In de Bijbel komt een vergelijkbare uitspraak voor wanneer Mozes aan God vraagt hoe hij zich aan het volk moet voorstellen. God antwoordt: "Ik ben die Ik ben". Deze uitspraak wordt vaak geïnterpreteerd als een verklaring van Gods eeuwige en onafhankelijke bestaan.

In de populaire cultuur wordt deze uitspraak vaak gebruikt om een gevoel van individualiteit en authenticiteit uit te drukken.

Kortom, "Ik ben wat ik ben" is een krachtige uitspraak die op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Het is een uitnodiging om na te denken over wie je bent, wat voor jou belangrijk is, en hoe je wilt leven.
Maar gedegen zelfonderzoek drukt op het belang van te weten te komen "wat" je bent!


Nisargadatta aanhalen is wel toepasselijk.

Ja, want Nisargadatta Maharaj helpt ons bij het ontdekken van "wat" wat zijn.
Zie goeroe Gemini...

Citaat
Nisargadatta Maharaj: The Question of "Who Am I?"

Nisargadatta Maharaj was a renowned Indian spiritual teacher who offered profound insights into the nature of consciousness and existence. His primary teaching revolved around the question, "Who am I?"

According to Maharaj, the true self is not the body, mind, or any other limited entity. It is the absolute consciousness, the underlying reality of all existence. This consciousness is beyond words, thoughts, and concepts. It is the "I am" that remains when everything else is stripped away.

Key points from Maharaj's teachings:
  • The Self is Absolute: The true self is not a product of thought or experience. It is the absolute, infinite consciousness.
  • The Illusion of Separation: The sense of individuality and separation is an illusion created by the mind.
  • The Path of Inquiry: The path to realization involves self-inquiry, the continuous questioning of "Who am I?"
  • The End of Inquiry: The ultimate goal is the end of inquiry, where the questioner and the question merge into the absolute.
A common practice in following Maharaj's teachings is to sit in silence and simply observe the mind's activity. By witnessing the constant flow of thoughts and sensations, one can begin to distinguish between the true self (consciousness) and the false self (the mind and its creations).

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2775
Re: Simpele technieken
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2024 07:34 »
Wie en wat te zijn is ultiem geheel niet belangrijk, als je zegt “Ik ben wie ik ben”, want dan neem je genoegen met datgene wat je al bent. Na genoeg naar jezelf te hebben gekeken, en gekkigheid as “ik ben God” te hebben verworpen, blijft er over zelf acceptatie in nederige zelf-kennis.

“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu