Ja, vaardigheid. Ik vind dat een goede insteek @GMN&WN. Ik realiseer me ook: Hoe je het ook wendt of keert, je moet toch leren omgaan met tegenslag, ziekte, pijn, verlies, niet krijgen wat je wilt, gevoegd worden bij wat je niet wilt, de dood. Je moet toch leren omgaan ook met je eigen gevoeligheden, gevoelens, emoties, behoeften, verlangens, neigingen, ideeen, visies etc. Je moet er toch een weg in vinden waarmee je verder kan.
Dat is heel basaal maar dat vind ik nog altijd wel een uitdaging
Maar ja, je moet toch iets doen waardoor je niet wegzinkt in depressie, vertwijfeling, moedeloosheid, angsten, ondergaat aan stress etc.. Waardoor je als het ware niet verstikt in je eigen innerlijke roerselen. Je kunt wel menen dat je je niet actief hoeft op te stellen, maar waarschijnlijk zink je dan alleen maar weg. Dat is tenminste wel mijn ervaring. Op die manier zou iemand (zoals Krishnamurti) ook laag kunnen denken over methoden, middelen, technieken maar dat gaat je waarschijnlijk helemaal niet helpen.
Boeddhisme leert dat we heel veel in huis hebben om te realiseren dat roerselen in ons niet meer verstrikken en verstikken.
Maar ik denk dat we er ook wel over eens zijn dat we ook iets meer/anders zoeken dan alleen maar het ontwikkelen van zulke vaardigheden, toch?
Dat is ook niet echt bevredigend. Tuurlijk is het wel mooi als je niet meer vastzit in je emoties, frustraties, verlangens etc maar ergens is dit ook alleen maar een soort bittere noodzaak.
Het is niet wat ik zoek in ieder geval.
Ik heb zelf het gevoel dat mensen hierin ook sterk overdrijven.
Oke, ze hebben de vaardigheden ontwikkeld om te gaan met situaties, emoties, behoeften, neigingen en om een bepaalde mate van vrijheid te behouden.
Maar mensen zijn dan ook altijd weer geneigd zichzelf op de borst te kloppen.
En mensen halen dan hun geluk uit het oeverloos repeteren van hoe vrij ze wel niet zijn nu en gelukkig, wijs, vol inzicht. Zelfs de zaken ziend zoals ze werkelijk zijn.
Maar ik geloof er niks van. Die mensen zijn nog altijd onbevredigd, hongerig.
Het brengt toch geen echt voldoening, vrede.
Ik betwijfel ook of wijsheid de weg is hiervoor.