Auteur Topic: Sttt....  (gelezen 1164 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Sttt....
« Gepost op: 27-08-2024 10:50 »
Ik denk dat het meestal zo is dat mensen zich nog altijd eenzaam, bedrukt, verloren, hongerig voelen. Maar dat toegeven...
Wat mensen ook gezien, geleerd, ervaren, gehoord, begrepen hebben. Het is volgens mij heel uitzonderlijk als mensen echt aan die innerlijke honger ontsnappen.
Maar goed, dit mag toch niet waar zijn.

Mooie woorden zijn volgens mij meestal om te verbergen dat men zich gebroken voelt, hongerig, alleen, onverbonden, onvoldaan.
Hoe meer iemand praat over het Absolute, het Zijn, God, het Ene, non-dualiteit, hoe meer iemand de waarheid van innerlijk arm voelen niet wil aangaan, vermoedelijk.

Van het denken, verwoorden, spreken, uiten gaat een hallucinerende werking uit. Dat je toch rijk bent, wijs, overvloedig. Dus herhaal je dat dag in dag uit.
Het spirituele praatje, het praatje over innerlijke vrijheid, het praatje over het ware zelf, leegte, het Zijn, dit en dat. Het is gewoon als een drug. Elke keer brengt het je even in een roes van rijkdom, van wijsheid, van weten, van overvloedigheid. Maar eigenlijk, naar waarheid, voel je je...och, wat voel je je toch nog arm...ellendig. Zonder die dagelijkse drugs...allemachtig...wat voel je je dan ellendig...

Ik weet het, het mag niet waar zijn. Jij voelt je niet ellendig...nee, niet jij de gerealiseerde.

De spirituele mens speelt een spel met zichzelf en anderen.
Dag in dag uit de suggestie wekkend van vrijheid, van rijkdom, van geen armoede, van geluk, van overvloed.
De ijdelheid van een eindeloze vloed aan woorden moet verbergen hoe arm je je echt voelt.

Sttt...

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Sttt....
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2024 11:36 »
Ik begin me te realiseren dat men genoegen moet nemen met het aanbidden van het goddelijke…

De zoektocht leidt je uiteindelijk terug, nadat je een kennis hebt verworven van jezelf en je binnenste…

Ik zag gisteren een korte documentaire over de zonsopgang in Varanasi, aan de Ganges, en over een sadhu die elke ochtend om 4.30 een bad nam in de heilige rivier. Heel mooi, heel devoot.

Deze: https://youtu.be/3S9xOws1BtI

Het is zo dat in dat deel van de wereld er nog steeds mensen zijn die alles opgeven voor hun devotie, die totaal zijn in de manier waarop zij leven.

In de docu, er is een Italiaanse man, die toen hij 22 was in 1974 voor het eerst naar Varanasi kwam. Hij bleef, en werd die sadhu, en nam een nieuwe naam, Baba Shiva Das.

Hij zei, “it is all one god, with many faces and many stories”.

“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2024 14:32 »
Het grote probleem is, dat de meeste mensen die spiritueel geïnteresseerd zijn een verkeerd beeld hebben van wat de Verlichting is, en wat Leraren of Meesters zoal kunnen betekenen. De zoektocht begint over het algemeen met een ontevreden of onbestemd gevoel omtrent de zin van het bestaan. En dan kan men op de spirituele toer gaan en boeken gaan lezen, satsangs bezoeken, en ga zo maar door. Maar zoekers naar de waarheid stranden veelal of bijna altijd pardoes in hun eigen projecties; een Leraar die Verlicht is moet in hun ogen zeer bijzonder zijn, wijs, en hulp bieden op de weg die men aflegt. Maar dat de Leraar of Meester heel bijzonder moet zijn, is een verkeerd denkbeeld. We worden overspoeld door allerlei geschriften waaruit de bijzonderheid van de Leraar of Meester zou moeten blijken. Allerlei legendarische verhalen. Ik zeg niet dat een Leraar of Meester niet “bijzonder” is in bepaalde zin, maar hij of zij is eigenlijk hooguit “anders”, “bijzonder” is eigenlijk een verkeerde omschrijving. Maar het ego wil bijzonder zijn, geliefd, wijs, apart en ga zo maar door. Dus meent het dat een Leraar of Meester (ook) zo zou moeten zijn. Dit is een persoonlijke luchtspiegeling, een projectie en illusie. De Leraar of Meester is geenszins heel bijzonder, eerder een doodgewoon mens. Hoe weet ik dat? Tja…

Daarom klopt er geen jota van wat al die praatjesmakers beweren, dat ze Verlicht zijn, iets heel bijzonders hebben ervaren, een god zijn, blabla en nog eens bla. Ze zitten totaal op het verkeerde spoor. Of ze een bepaalde spirituele ervaring hebben gehad, dat kan ik niet bepalen. Maar het heeft ze niet op het juiste spoor gezet, helaas. En zo zijn er velen, die zichzelf op de borst kloppen dat ze gerealiseerd zijn, en dat jij uiteraard op de verkeerde weg zit. Zij weten (het). En jij moet eigenlijk naar hun luisteren. Wat ze echt weten is echter de grote vraag. Over het algemeen hebben we hier helaas te maken met een bepaalde vorm van hypocrisie, namelijk wat men van zichzelf meent, al die grootsheid, loopt niet daadwerkelijk in de pas met hun handelen in de praktijk. Deze lieden (de zogeheten zelfkenners, e.a.) - dat hebben we in ruim voldoende mate op dit forum mogen ervaren, zijn zonder compassie, mededogen en ze serveren anderen af en veroordelen ze zelfs, omdat deze anderen allerlei vermeende spirituele “deugden” zouden missen die de zelfkenners zelf in feite ook helemaal niet hebben of tonen in het contact. Maar ze pretenderen deze speciale deugden wél te bezitten.

Het leven is niet gemakkelijk, ik vind het niet gemakkelijk. Ik heb moeite met het bestaan, met alle pijn en lijden. Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel, maar er zijn veel emotioneel belastende situaties die ik ongemeen lastig vindt. Dus kom ik hier niet aan met heldenverhalen, integendeel. Ik vind de Boeddha een authentiek mens, en ik geloof in Christus. Maar ik moet niet veel hebben van zalvende spirituele blabla, of lui die zichzelf zo geweldig Verlicht achten. Ik acht mezelf trouwens geenszins Verlicht, soms zelfs een dwaas. Ik maak me soms druk over zaken, die achteraf reuze meevallen. Ik beschik niet over wonderbare krachten, en als ik ze zou hebben, zou dat niet goed zijn. De verleiding om speciale vaardigheden te gebruiken voor het eigen voordeel is groot, ik weet niet of ik dat zou kunnen weerstaan. Ik leef met vallen en opstaan, en ik beschouw eerlijkheid als veel belangrijker dan heldendaden. Helden zijn zij, die op een bepaald moment voor ons gevoel desnoods met geweld iets doen, waarvan wij denken dat het ethisch verantwoord is. Maar een held kan een moordenaar zijn, of een schurk. Piet Hein wordt bijvoorbeeld als held vereerd, omdat hij de Spaanse Zilvervloot een stevig tik toediende. Maar in werkelijkheid was hij ook een soort piraat, een dief, een moordenaar en misschien zelfs een schavuit. Maar dat horen we niet en lezen we ook niet in de Nederlandse geschiedenisboeken. Over het verdraaien van de werkelijkheid gesproken, daar is de mens keigoed in…
« Laatst bewerkt op: 27-08-2024 14:38 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2024 13:31 »
Ik denk dat het meestal zo is dat mensen zich nog altijd eenzaam, bedrukt, verloren, hongerig voelen. Maar dat toegeven...
En jij bent daar een uitzondering op?
Je voelt je niet meer eenzaam, bedrukt, verloren, hongerig?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Sttt.... & Aanbidden van het Goddelijke: Een diepgaand onderzoek
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2024 13:38 »
Ik begin me te realiseren dat men genoegen moet nemen met het aanbidden van het goddelijke…
Huh?
Praat niet over "men", praat over jezelf,  wie, wat aanbid jij dan?
Wat bedoel je met aanbidden, wat betekend dat voor jou?
Ik haal goeroe Gemini erbij.

Citaat
Aanbidden van het Goddelijke: Een diepgaand onderzoek

Wat betekent aanbidden?

Aanbidden is een complex begrip dat in verschillende culturen en religies op uiteenlopende manieren wordt geïnterpreteerd. In de meest basale vorm betekent het het uiten van eerbied, respect en devotie jegens iets of iemand dat als hogerwaardig, heilig of goddelijk wordt beschouwd. Dit kan variëren van het vereren van een opperwezen tot het aanbidden van natuurkrachten of abstracte concepten zoals liefde of wijsheid.

Waarom aanbidden mensen?

De redenen waarom mensen aanbidden zijn divers en diepgeworteld in de menselijke ervaring. Enkele veelvoorkomende motieven zijn:
  • Zingeving: Aanbidding biedt vaak een kader voor het begrijpen van het leven, de dood en de plaats van de mens in het universum.
  • Verbinding: Door te aanbidden ervaren mensen een gevoel van verbondenheid met iets groters dan zichzelf, met andere mensen of met het kosmische geheel.
  • Dankbaarheid: Aanbidding is een manier om dankbaarheid uit te spreken voor de zegeningen die men heeft ontvangen.
  • Vrede en troost: Veel mensen vinden in de aanbidding troost en steun in tijden van nood.
  • Morele richting: Aanbidding kan een bron van morele inspiratie zijn en mensen helpen om een goed leven te leiden.
Manieren van aanbidden

De manieren waarop mensen aanbidden zijn net zo divers als de redenen ervoor. Enkele veelvoorkomende vormen van aanbidding zijn:
  • Gebed: Het richten van woorden, gedachten of gevoelens tot een godheid of hoger wezen.
  • Rituelen: Het uitvoeren van specifieke handelingen, zoals offers, dansen of gezangen, om een godheid te eren.
  • Meditatie: Het trainen van de geest om een staat van diepe ontspanning en concentratie te bereiken.
  • Dienstbaarheid: Het helpen van anderen als een vorm van aanbidding.
  • Verering van heilige plaatsen: Het bezoeken van plaatsen die als heilig worden beschouwd.
Aanbidding in verschillende religies

Aanbidding speelt een centrale rol in de meeste religies. Hoewel de specifieke praktijken sterk kunnen verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten. Enkele voorbeelden:
  • Christendom: Christenen aanbidden God door te bidden, de Bijbel te lezen, deel te nemen aan de eucharistie en goede werken te verrichten.
  • Islam: Moslims aanbidden Allah door te bidden, de Koran te lezen, vasten tijdens de Ramadan en de hadj te verrichten.
  • Hindoeïsme: Hindoes aanbidden verschillende goden en godinnen door middel van puja's (rituelen), mantra's (herhalende klanken) en yoga.
  • Boeddhisme: Boeddhisten aanbidden niet een godheid, maar streven naar verlichting door middel van meditatie en ethisch gedrag.
Kritische reflectie

Hoewel aanbidding voor veel mensen een belangrijke rol speelt in hun leven, is het ook een onderwerp van discussie en kritiek. Sommige mensen zien aanbidding als een vorm van onderdrukking of als een manier om macht uit te oefenen.Anderen benadrukken het persoonlijke en individuele karakter van aanbidding.
Ik aanbid alvast niets of niemand.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2024 17:37 »
Huh?
Ik haal goeroe Gemini erbij.

Citaat
Aanbidden van het Goddelijke: Een diepgaand onderzoek

Wat betekent aanbidden?

Aanbidden is een complex begrip dat in verschillende culturen en religies op uiteenlopende manieren wordt geïnterpreteerd. In de meest basale vorm betekent het het uiten van eerbied, respect en devotie jegens iets of iemand dat als hogerwaardig, heilig of goddelijk wordt beschouwd. Dit kan variëren van het vereren van een opperwezen tot het aanbidden van natuurkrachten of abstracte concepten zoals liefde of wijsheid.

Waarom aanbidden mensen?

De redenen waarom mensen aanbidden zijn divers en diepgeworteld in de menselijke ervaring. Enkele veelvoorkomende motieven zijn:
  • Zingeving: Aanbidding biedt vaak een kader voor het begrijpen van het leven, de dood en de plaats van de mens in het universum.
  • Verbinding: Door te aanbidden ervaren mensen een gevoel van verbondenheid met iets groters dan zichzelf, met andere mensen of met het kosmische geheel.
  • Dankbaarheid: Aanbidding is een manier om dankbaarheid uit te spreken voor de zegeningen die men heeft ontvangen.
  • Vrede en troost: Veel mensen vinden in de aanbidding troost en steun in tijden van nood.
  • Morele richting: Aanbidding kan een bron van morele inspiratie zijn en mensen helpen om een goed leven te leiden.
Manieren van aanbidden

De manieren waarop mensen aanbidden zijn net zo divers als de redenen ervoor. Enkele veelvoorkomende vormen van aanbidding zijn:
  • Gebed: Het richten van woorden, gedachten of gevoelens tot een godheid of hoger wezen.
  • Rituelen: Het uitvoeren van specifieke handelingen, zoals offers, dansen of gezangen, om een godheid te eren.
  • Meditatie: Het trainen van de geest om een staat van diepe ontspanning en concentratie te bereiken.
  • Dienstbaarheid: Het helpen van anderen als een vorm van aanbidding.
  • Verering van heilige plaatsen: Het bezoeken van plaatsen die als heilig worden beschouwd.
Aanbidding in verschillende religies

Aanbidding speelt een centrale rol in de meeste religies. Hoewel de specifieke praktijken sterk kunnen verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten. Enkele voorbeelden:
  • Christendom: Christenen aanbidden God door te bidden, de Bijbel te lezen, deel te nemen aan de eucharistie en goede werken te verrichten.
  • Islam: Moslims aanbidden Allah door te bidden, de Koran te lezen, vasten tijdens de Ramadan en de hadj te verrichten.
  • Hindoeïsme: Hindoes aanbidden verschillende goden en godinnen door middel van puja's (rituelen), mantra's (herhalende klanken) en yoga.
  • Boeddhisme: Boeddhisten aanbidden niet een godheid, maar streven naar verlichting door middel van meditatie en ethisch gedrag.
Kritische reflectie

Hoewel aanbidding voor veel mensen een belangrijke rol speelt in hun leven, is het ook een onderwerp van discussie en kritiek. Sommige mensen zien aanbidding als een vorm van onderdrukking of als een manier om macht uit te oefenen.Anderen benadrukken het persoonlijke en individuele karakter van aanbidding.

Nee uiteraard niet, je verklaart immers telkens weer dat je een god bent. Je reinste lariekoek, want je bent gewoon een simpele sterveling, net als iedereen.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
In de docu, er is een Italiaanse man, die toen hij 22 was in 1974 voor het eerst naar Varanasi kwam. Hij bleef, en werd die sadhu, en nam een nieuwe naam, Baba Shiva Das.

Hij zei, “it is all one god, with many faces and many stories”.
Wat die Italiaanse man zei is een algemene wijdverbreide overtuiging in veel religies en spirituele tradities.
Zie Goeroe Gemini...

Citaat
Het idee dat er één onderliggende goddelijke kracht of wezen is, vaak "God" genoemd, die zich manifesteert in verschillende vormen en wordt begrepen via verschillende culturele en historische contexten, is een centraal dogma in vele geloofssystemen.

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe dit concept wordt uitgedrukt in verschillende religies:
  • Hindoeïsme: Het concept van Brahman, de ultieme realiteit, wordt vaak beschreven als met vele manifestaties,bekend als godheden.
  • Christendom: De Drie-eenheid, bestaande uit God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, wordt vaak gezien als verschillende aspecten of manifestaties van het ene goddelijke wezen.
  • Islam: Hoewel de Islam de eenheid van God (Tawhid) benadrukt, erkent het ook de verschillende profeten en boodschappers die Gods boodschap door de geschiedenis heen hebben overgebracht.
  • Boeddhisme: Hoewel het Boeddhisme geen theïstische religie is, onderzoekt het wel het concept van leegte (śūnyatā), wat suggereert dat alle fenomenen met elkaar verbonden zijn en uiteindelijk onderling afhankelijk zijn.
Deze overtuiging in de eenheid onderliggende diversiteit kan een gevoel van verbondenheid en begrip tussen verschillende culturen en geloofssystemen bieden. Het kan ook tolerantie, respect en empathie inspireren voor degenen die andere religieuze of spirituele overtuigingen hebben.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
 ik verklaar niet telkens weer een god te zijn. Ik verklaar God te zijn, niet 'een god'.

...Zie vanaf 19:23 uit transcript van video...
Citaat
So to sense your connectedness with the source is the realization that God loves you, but you can let, you don’t need the words anymore.
There's just a trust and there's no duality anymore, because you are an extension of the one, an emanation of the one.

So faith really is trust, but the trust is not something you can think yourself into.
Ultimately, you need to let go of all these concepts, although when you later talk about it, you may take them up again.
But for the experience of it, you let go of concepts and you can sense in the space between two thoughts, in the space of awareness, you can sense the stillness, the presence, and you can sense it as a silent power.
Silent.
That's the Dao.
It's Chinese.
A silent power.
And that silent power is inseparable from who you are.
It's you and much infinitely vaster than you, both at the same time.
It's almost as if a ray of sunlight that arrives here suddenly realizes its source, its a ray of sunlight suddenly realizes its own source, where it comes from.

And it also realizes that it can never be totally separate from the source, because there's the ray of sunlight.Some are is still connected to the sun, which in this analogy, that's the source.

So the ray of sunlight then could say, "My fear has disappeared, because I realize that I'm connected to something much vaster and this vastness is sustaining me." It could say that.

It could also say, and some have, some rays have done that, "I am the sun."
Ecstatic, translated in this analogy, there have been mystics in various traditions who said, "I am God."

It's not advisable to say that. People don't like it.

(audience laughing)

bron: Self-Identity Beyond Stories and Narratives | Eckhart Explains - YouTube

In het dogmatisch denken is immers god het centrum en niet de mens, maar dat is religieuze prietpraat van iemand die nog niet ontwaakt is.
Het gaat helemaal niet om wie of wat het centrum zou zijn.
"Ultimately, you need to let go of all these concepts...”  ;)
"There's just a trust and there's no duality anymore, because you are an extension of the one, an emanation of the one."

Hé, mysterieus zeg: "No duality anymore" ???
Wat kan daar nou mee bedoeld worden?
Goeroe Gemini verklaart...

Citaat

The concept of "no duality" is a profound one, often explored in spiritual and philosophical traditions. It suggests that the perceived divisions or separations in the universe are illusory, and that ultimately, everything is interconnected and unified.

Here are some common interpretations of "no duality":
  • Unity of Existence: All things are fundamentally one, interconnected, and interdependent.
  • Transcendence of Opposites: The traditional dualities we experience (good/evil, light/dark, mind/body) are not separate but are aspects of a greater whole.
  • Non-Self: The individual self is not a separate entity but is part of a larger cosmic consciousness or being.

Conclusie van mij (als een Bodhisattva): There is no second, there is only one.
Powerful statement zegt Goeroe Gemini hierop.
Zie...
Citaat
That's a powerful statement. It aligns with the idea of non-duality, suggesting that the perception of time as a linear progression of separate moments is an illusion. In this view, the past, present, and future are all interconnected and co-existing.

Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
« Laatst bewerkt op: 30-08-2024 22:03 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Sttt....& de vrede die alle begrip te boven gaat zoekt jou.
« Reactie #8 Gepost op: 30-08-2024 10:43 »

De spirituele mens speelt een spel met zichzelf en anderen.
Dag in dag uit de suggestie wekkend van vrijheid, van rijkdom, van geen armoede, van geluk, van overvloed.
De ijdelheid van een eindeloze vloed aan woorden moet verbergen hoe arm je je echt voelt.

Sttt...
Zeg nou is duidelijk, wat zoek jij nu eigenlijk?
Je wilt weten wat de mens zichzelf wijsmaakt schreef je elders eerder.
Is het dat waar het je om gaat? Is dat je grootste drijfveer?

Zoekt de (spirituele) mens vrede die alle begrip te boven gaat?
Nee, de vrede die alle begrip te boven gaat zoekt hem!

Citaat

What are you truly seeking? Is it ecstasy? Are you searching for an endless state of bliss, the perpetual orgasm? Or is it Peace you desire? By Peace, I mean being completely at ease in your own skin—the ability to face life's challenges, pain, loss, and unhappiness with presence and acceptance. This Peace that the Teaching points to is not about finding bliss or ecstasy; it's about the absence of suffering. Remember, all experiences, whether joyful or painful, will inevitably pass and transform into their opposites.

You find yourself on this path, not by choice, but here you certainly are. And this Living Teaching of Advaita is here with you. It has come to meet you and to walk alongside you.

My hope, as always, is that this Peace, which surpasses all understanding, will find you now.

With deep love,
Wayne Liquorman

https://mailchi.mp/advaita/advaita-fellowship-newsletter-2624102?e=41f70fd051[/font]

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2024 11:12 »
Naar mijn gevoel is er een verschil tussen vervulling en zonder ideeën en gedachten zijn.
Want ook in het gedachteloze en idee-loze zit geen vervulling naar mijn ervaring. Alleen maar een leeg mentaal bewustzijn.
Als iets niet vervullend is dan is het wel een leeg mentaal bewustzijn.

Ik vind ook dat in zeer ontspannen meditatieve staten verwijlen ook niet vervullend is.
Er zit geen vervulling in kalmte, rust, stilte.
Hooguit is het een tijdelijke aangenaam verwijlen.

Geen plannen en verlangens hebben, voelt voor mij ook niet vervullend.
Er zit geen vervulling in wens- en willoosheid. Alleen dorheid van de ziel.

Een bepaalde manier van leven die blijvend vervullend is, ken ik ook nog niet.

Vervulling is voor mij altijd alleen iets tijdelijks gebleken. Het kan er zomaar zijn en ook zo weer verdwijnen.
Het is niet goed zichtbaar voor mij hoe het ontstaat en hoe het verdwijnt.
Het is voor mij een raadsel.

Ik weet wel: Het heeft niks te maken met activiteiten of plannen ofzo.
Meer dat zomaar opeens die kwelgeest weg kan zijn, en plaats heeft gemaakt voor de geest zonder tekort. Iets van rijkdom en heelheid.
Duurt nooit lang.

In gewone zin vervult denk ik het gevoel van macht en controle het meest.
Het gevoel dat je het naar je zin kan maken, dat je een regisseur bent van je eigen leven. De baas.
Dat je macht hebt. Zoiets heb ik vaak gemerkt.
Dat hoeft niet perse iets heel groots te zijn.
Maar dat je je eigen leven wat naar je zin kan inrichten, als het ware. En als het niet gaat zoals je wilt, je ingrijpt en zaken verandert.
Dat je daar gelukkig mee bent. Dat je dat kunt, voor elkaar krijgt.

En niks lijkt vervulling meer in de weg te staan dan het gevoel van machteloos zijn.
Niks doet meer wat jij wilt. Je lichaam, je geest, anderen, opeens onttrekt alles zich aan jouw wil.
Het gevoel van machteloosheid wordt toegekend aan ego in een slachtofferrol.
Maar is het gevoel van macht niet ego in een winnaarsrol dan?

Tja...Wat vervult?

Wat lost echt de onvoldaanheid, de onvrede op?
Is dit gewoon een kwestie van verlangen van je afwerpen en passieloos worden en dan voel je je nooit meer onvervuld?
Gewoon, je zonder emoties verhouden tot alles wat is?
Heb maar geen voorkeur en afkeer en dan voel je je vervuld?
Ik geloof er niks van.

Is het überhaupt wel mogelijk? Of kunnen we toch niet ontsnappen aan de zeur/kwel-geest?
Is de ontsnapping echt mogelijk?
Of is dit de ultieme droom van een dromerige geest?

Moeten we werkelijk geloven dat het helemaal weg is? De honger?
Wie zal ooit toegeven dat er nog honger is? Wie?
Dat zou toch al het onderricht, al die zogenaamde methoden, Paden, wijsheid, realisaties ondermijnen?
Dus, dat gaat niet toegegeven worden ook.
Ja, daar zit mijn scepsis.

Misschien lijk ik wel erg sceptisch en ongelovig geworden.
Ach ja, wat heb je ook aan al die licht en goedgelovigheid?
De beloftes stijgen altijd tot in de hemel en voorbij.
Maar wat is er nou werkelijk allemaal van waar of waar te maken?

De realiteit is waarschijnlijk heel anders maar is er iemand die dat ooit toe gaat geven?
Dan stort toch alles in?
Wat is de spirituele wereld zonder de belofte van de totale vervulling?

« Laatst bewerkt op: 30-08-2024 11:17 door lang kwaat »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2024 11:35 »
@Siebe: Je twijfels over de beloften van de totale vervulling zijn mijns inziens legitiem. Over het algemeen zijn gevoelens van vervulling hooguit tijdelijk, dat klopt. Omdat we het verschil opmerken met het niet-vervuld zijn. De mens is onafgebroken in verandering, ook al menen we vaak dat we één en dezelfde zijn. De kaartenbak van het brein, het ego is gevuld met allerlei ervaringen, en daar putten we veelal uit, en we maken steeds vergelijkingen, ook al menen we dat we dit slechts af en toe doen. Maar dat klopt niet, alles wordt in onze beleving met alles vergeleken, onder invloed van alle prikkels die we opvangen. In zoverre is het ego of ik een goed hulpmiddel, omdat het onze bescherming is, ons pantser. Wanneer dat bewust is, hebben we een keuze. De keuze om er in mee te gaan, of juist niet. Als we ons dit niet realiseren, dan leven we op de automatische piloot en zijn we er het slachtoffer van, in het ernstigste geval. Daarom is het ego, ik of zelf helemaal niet zo negatief. De pijn zit hem in de onbewuste slavernij, het automatisch leven onder invloed van ons pantser. Dat is eigenlijk alles.

Ik vraag me ook af of de totale vervulling wel bestaat, zoals wij die ons normaliter voorstellen. Religies en godsdiensten beweren dat die totale vervulling inderdaad bestaat, en dat we die kunnen realiseren door bepaalde inzichten, een grote alertheid en een bewustzijn die ons niet langer automatisch laten leven. Er zit zeker wat in, denk ik. Maar ik vraag me af of we dat misschien soms op een verkeerde manier interpreteren. Want je kunt jarenlang beoefenen wat je wilt, maar levert dat eigenlijk wel de totale vervulling op? Vaak merk je, dat er helemaal niks "gebeurt", hoe lang en intensief je ook je best doet. Het hele gedoe geen resultaat sorteert. Het is inderdaad een mysterie...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Sttt....Ik heb moeite met het bestaan, met alle pijn en lijden
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2024 15:08 »
geobsedeerd met lijden en slachtofferschap hé!  ::)

Bij mij thuis hangt / staat er al een jaar of vijf geen lijdende Jezus aan het kruis meer hoor.

Ik ben ooit nog trainer in de Tomas Gordon methode geweest.  ;)
Zie goeroe Gemini...

Citaat
Tomas Gordon: Een pionier in communicatie

Tomas Gordon was een Amerikaanse psycholoog en pedagoog die vooral bekend is geworden door zijn bijdrage aan de ontwikkeling van communicatievaardigheden, met name in opvoeding en onderwijs. Zijn benadering, die bekend staat als 'Teacher Effectiveness Training' (TET) en later werd omgedoopt tot 'Parent Effectiveness Training' (PET), legt de nadruk op het creëren van een sfeer van wederzijds respect en begrip tussen mensen.

Kernprincipes van de Gordon-methode:
  • Actief luisteren: Door echt naar elkaar te luisteren en te proberen de ander te begrijpen, kunnen conflicten worden voorkomen en opgelost.
  • "Ik-boodschappen": In plaats van beschuldigingen te uiten ("Jij doet altijd..."), gebruikt men "ik-boodschappen" om eigen gevoelens en behoeften te uiten ("Ik voel me... wanneer...").
  • Probleemoplossing: Door samen naar oplossingen te zoeken, kunnen beide partijen zich gehoord en gewaardeerd voelen.

« Laatst bewerkt op: 30-08-2024 22:07 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Sttt.... hier word ernstig gefilosofeerd
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2024 15:21 »

Citaat
Je stelt een interessante vraag die de complexiteit van menselijke emoties en gedrag aan het licht brengt. Laten we eens dieper ingaan op de nuances van macht, machteloosheid en ego in beide rollen.

Machteloosheid en Ego in een Slachtofferrol

Het is waar dat het gevoel van machteloosheid vaak geassocieerd wordt met een slachtofferrol. Wanneer iemand zich machteloos voelt, kan dit leiden tot:
  • Zelfmedelijden: Het focussen op het eigen leed en het ontkennen van eigen verantwoordelijkheid.
  • Resentement: Boosheid op anderen of op de omstandigheden.
  • Hulpeloosheid: Het gevoel hebben dat er niets aan de situatie kan worden gedaan.
In deze rol kan het ego zich verstoppen achter een façade van onschuld, waarbij de persoon zichzelf als een onschuldige partij presenteert die onrecht is aangedaan. Dit kan een manier zijn om zichzelf te beschermen tegen verdere pijn of om aandacht te krijgen.

Macht en Ego in een Winnaarsrol

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich het gevoel van macht. Wanneer iemand zich krachtig voelt, kan dit leiden tot:
  • Overmoed: Een overdreven gevoel van eigenwaarde en het onderschatten van anderen.
  • Manipulatie: Het gebruik van anderen om eigen doelen te bereiken.
  • Concurrentie: Een constante drang om beter te zijn dan anderen.
In deze rol kan het ego zich uiten in een behoefte aan controle, erkenning en superioriteit. De persoon kan zichzelf als beter beschouwen dan anderen en kan geneigd zijn om anderen te kleineren.

Wat vervult?

De vraag is inderdaad: wat vervult ons? Is het het gevoel van macht of het gevoel van machteloosheid? Het antwoord is waarschijnlijk niet zo zwart-wit. Beide gevoelens kunnen ons op verschillende manieren vervullen, maar ze kunnen ook leiden tot ongezonde patronen van denken en gedrag.

Een gezonde balans

Een gezonde balans tussen macht en machteloosheid is waarschijnlijk het meest bevredigende. Dit betekent:
  • Eigen verantwoordelijkheid nemen: Erkennen dat je invloed hebt op je eigen leven en proactief stappen ondernemen om je situatie te verbeteren.
  • Empathie: Inzicht hebben in de gevoelens en perspectieven van anderen.
  • Samenwerking: Samenwerken met anderen om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
  • Zelfacceptatie: Jezelf accepteren met zowel je sterke als je zwakke punten.
Conclusie

Zowel het gevoel van macht als het gevoel van machteloosheid kunnen worden gebruikt om het ego te voeden. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze neiging en te streven naar een meer evenwichtige benadering. Door onze eigen gevoelens en gedrag te onderzoeken, kunnen we leren om gezonder om te gaan met macht en machteloosheid.

Wat denk jij hierover? Welke ervaringen heb jij met gevoelens van macht en machteloosheid?

Mogelijke discussiepunten:
  • Culturele invloeden: Hoe worden macht en machteloosheid in verschillende culturen gezien?
  • Opvoeding: Welke rol speelt opvoeding in de ontwikkeling van gevoelens van macht en machteloosheid?
  • Spirituele perspectieven: Hoe kijken verschillende religies en filosofieën naar macht en machteloosheid?
Ik ben benieuwd naar jouw gedachten!

Ik ga wandelen met mijn hond die in volle overgave voor de Boeddha ligt. 8)

« Laatst bewerkt op: 30-08-2024 22:09 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Wat info over bewustzijn...

Citaat
Bewustzijn

Bewustzijn is al bewust. Het is het ongemanifesteerde, het eeuwige. Het heelal echter wordt zich slechts geleidelijk bewust. Bewustzijn zelf is tijdloos en evolueert daarom niet. Het is nooit geboren en sterft niet. Wanneer het bewustzijn het gemanifesteerde heelal wordt, lijkt het onderhevig te zijn aan tijd en een evolutieproces te ondergaan. Geen menselijk vernuft kan de reden voor dit proces helemaal doorgronden. Maar we kunnen er in onszelf wel een glimp van opvangen en er bewuste deelnemers van worden.

Bewustzijn is de intelligentie, het organiserende principe achter de opkomst van vorm. Bewustzijn bereidt al miljoenen jaren vormen voor opdat het zich daardoor in het ongemanifesteerde kan uitdrukken.

Hoewel je het ongemanifesteerde rijk van zuiver bewustzijn als een aparte dimensie zou kunnen beschouwen, staat het niet los van deze dimensie van vorm. Vorm en vormloosheid dringen in elkaar door. Het ongemanifesteerde dringt in deze dimensie door als bewust zijn, innerlijke ruimte, Tegenwoordigheid. Hoe doet het dat? Door de menselijke vorm die bewust wordt en zo zijn bestemming bereikt. De menselijke vorm werd voor dit hogere doel geschapen, en miljoenen andere vormen baanden de weg ervoor.

Bewustzijn incarneert in de gemanifesteerde dimensie, dat wil zeggen, het wordt vorm. Als het dat doet, betreedt het een droomachtige toestand. De intelligentie blijft, maar het bewustzijn verliest het bewustzijn van zichzelf. Het verliest zich in vorm, identificeert zich met vormen. Dat zou je kunnen beschrijven als het afdalen van het goddelijke in de materie.
In dat stadium van de evolutie van het heelal vindt de hele uitgaande beweging plaats in die droomachtige toestand. Glimpen van een ontwaken komen pas op het moment dat een afzonderlijke vorm uiteenvalt, dat wil zeggen, bij de dood. En dan begint de volgende incarnatie, de volgende identificatie met vorm, de volgende afzonderlijke droom die deel uitmaakt van de collectieve droom.

Als de leeuw het lichaam van de zebra verscheurt, maakt het bewustzijn dat geïncarneerd was in de zebravorm zich los van de uiteenvallende vorm en dan ontwaakt het een kort moment voor zijn wezenlijke onsterfelijke natuur als bewustzijn. Vervolgens valt het meteen weer in slaap en reïncarneert het in een andere vorm. Wanneer de leeuw oud wordt en niet meer kan jagen, als hij zijn laatste adem uitblaast, is er weer een heel korte glimp van een ontwaken, gevolgd door een andere droom van vorm.

Op onze planeet vertegenwoordigt het menselijke ego het laatste stadium van de universele slaap, de identificatie van bewustzijn met vorm. Het was een noodzakelijk stadium in de evolutie van het bewustzijn.

Het menselijke brein is een bijzonder gedifferentieerde vorm waardoor het bewustzijn deze dimensie betreedt. Het bevat ongeveer honderd miljard zenuwcellen, neuronen geheten, ongeveer zoveel als er sterren in ons melkwegstelsel zijn, dat we als een macrokosmisch brein zouden kunnen zien. Het brein schept geen bewustzijn, maar bewustzijn schiep het brein, de meest complexe fysieke vorm op aarde, om zich uit te kunnen drukken. Als het brein beschadigd raakt, betekent dat niet dat je je bewustzijn verliest. Het betekent dat bewustzijn die vorm niet meer kan gebruiken om deze dimensie te betreden. Je kunt je bewustzijn niet verliezen, omdat het in essentie is wie je bent. Je kunt alleen iets verliezen wat je hebt, maar je kunt niet iets verliezen wat je bent.

Fragment uit: Een nieuwe aarde
©  2005 Eckhart Tolle
« Laatst bewerkt op: 30-08-2024 22:09 door forumbeheer »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 30-08-2024 19:06 »
Huh?
….

Zo lees ik jou posts, die citaten lees ik niet, en er blijft dus heel weinig relevants over.

Ik aanbid het goddelijke… zelfonderzoek heeft niet tot iets heilzaams geleid, alleen tot moeilijke zaken waarvan als je wist dat een mens zo in mekaar zat dat je ervan zou schrikken.

Let wel, ik aanbid niet een God, een God creëert gelijk zo een beeld van een oude man tussen de wolken, maar het goddelijke, de vreugdevolle essentie van het leven.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 05-09-2024 17:32 »
Huh?
….

Zo lees ik jou posts, die citaten lees ik niet, en er blijft dus heel weinig relevants over.

Ik vraag mij luidop af: is er hier wel één iemand wie die citaten wel leest?

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 05-09-2024 22:19 »
Het is eigenlijk maar raar.

Stel je gebruikt een computer maar weet niks van de onderliggende of achterliggende processen. Door gebruik, door ervaring, leer je toch die computer aardig kennen. Als je dit doet, gebeurt dat. Hij kan dit en dat. Je kan best wel handigheid krijgen en best wel wat te weten komen over diens werking door ervaring en gebruik. Maar toch kom je niks te weten over achterliggende processen zoals register, geheugen, processor, etc. Hooguit kun je wel veronderstellen dat er vast zoiets als een geheugen is en opslag, omdat je dingen weer kan tevoorschijn toveren die je eerder ingetypt hebt. Maar ik denk dat je kennis altijd ergens wel beperkt blijft als je je alleen baseert op ervaring, en wat je direct kent.

Met ons is dat net zo denk ik. Je kunt weliswaar via opmerkzaamheid, via bewustzijn, observeren hoe dingen werken bij jezelf. Als dit gebeurt dat. En dan leer je zeker wel wat kennen maar die achterliggende processen dring je niet in door. Wij merken bijvoorbeeld niet de processen in het oog, oor, neus, etc op. Of zenuwpotentialen. Chemische veranderingen in de synaptische spleet, veranderingen in synaptisch sterkte, neurologische activiteit die niet leidt tot bewustzijn etc.

Maar net als bij een computer zijn die onderliggende processen eigenlijk veel fundamenteler in het begrijpen hoe dingen echt gaan en bestaan, en waarom dingen gaan zoals ze gaan.
Die onderliggende of achterliggende processen die we niet rechtstreeks kennen, bepalen eigenlijk echt wat er gebeurt. Wat zich laat zien aan ons, wat zich manifesteert.

Eigenlijk bepaalt niemand zelf wat ie mooi vindt en lelijk, aantrekkelijk en weerzinwekkend, sympathie of antipathie opwekt etc.
Dat doet het onbewuste voor ons.
Maar het bewustzijn claimt alles altijd. Dat lijkt diens karakteristieke modus. Dat is ook diens onwetendheid, lijkt me.
Terwijl het onbewuste bijvoorbeeld een keuze maakt om afkeer te laten ontstaan bij een geur, pakt het bewustzijn het zo op dat die afkeer diens keuze was.
Maar in feite registreert het bewustzijn alleen maar de keuze die het onbewuste heeft gemaakt. Het maakt die keuze zelf niet.

In andere woorden:  het bewustzijn leeft in een wereld van suggestie.

Als meditatie iets leert, vind ik, is dat het je ogen opent voor hoe het onbewuste eigenlijk je leeft en regeert, maar het bewustzijn claimt alles ondertussen. Alsof dat de baas is en alles beslist en doet en weet.

Ik denk dat ook intuïtie op het onbewuste vlak zit. En daarin onderscheid het zich van kennis die bedacht is, verbeeld is, en voorgesteld is.