Mij lijkt zo eerlijk (mogelijk) zijn naar jezelf, een basisattitude van spiritualiteit.
Zie de werkelijkheid zoals ze is, wat hetzelfde is als wees zo eerlijk (mogelijk) naar jezelf.
Helemaal mee eens. De Pali overlevering doet verslag van een Boeddha die ergens zegt dat spirituele vriendschap met een edele, het hele spirituele leven is. Want van hem/haar leer je de ware Dhamma, de methoden, wat te doen en laten etc. Ik vind zelf dat die eerlijkheid naar jezelf, oprechtheid, het hele spirituele leven is. Althans zo voelt het voor mij.
En als ik eerlijk ben tegen mezelf dan zie ik zowel het voortdurende lijden alsook het voortdurende niet-lijden.
Meer zelfs, wanneer ik het lijden op een dag observeer dan is dat in tijdseenheid uitgedrukt veel minder dan het aanwezig zijn in niet-lijden.
Dit is wat tricky vind ik. Want als je een goede tijd hebt met iemand, als je opgaat in een of andere taak of project, dan kun je misschien wel helemaal geen onvrede ervaren, omdat je er helemaal van afgeleid bent, maar ik vind dat toch niet niet-lijden. Ik zie dat meer als afleiding. Als je je rot voelt en je besluit een film te zien dan kan je dat even helemaal afleiden van nare gevoelens. Maar zo leven is ook geen vervullend leven.
Toch heb je gelijk, Een glas dat gedeeltelijk vol is, is inderdaad ook gedeeltelijk leeg.
Wat ik ook observeer in eerlijkheid, dat is dat ik het lijden kan vasthouden, voeden. Mijn boosheid, mijn verbittering, mijn frustraties, mijn angsten...
Maar hoe hard ik ook probeer om het vast te houden, toch springt het aanwezig zijn in niet-lijden vanzelf terug als nooit weggeweest, zonder er iets voor moeten te doen.
Dit ervaar ik anders. Andersom. Voor niet-lijden moet ik altijd iets doen, iets ondernemen, iets aangaan. Zonder dat is er er lijden.
Wat ik ook zie, dat ik een oneindig aantal onvervulde wensen heb, en wanneer mijn geest bij zo'n onvervulde wens vastzit dan ervaar ik verdriet hieromtrent. Maar tegelijkertijd is er ook een geest aanwezig die totaal onverschillig is over die onvervulde wensen.
Ja, vastzitten bij zo'n onvervulde wens komt met verdriet, rouw.
In het omgaan met allerlei zaken ben ik er wel wat achter gekomen dat ik niet zoveel kan met een verstandelijke weg. Ik ben niet zo verstandig
"Zoek afleiding"...is zo'n verstandig advies, vind ik, als je je akelig voelt.
Het is misschien ook heel nuttig om alles wat je hart beklemt te zien als onheilzaam en afstand van te doen maar zelfs zoiets vind ik te rationeel, merk ik.
Het is niet dat ik zonodig wil lijden maar het voelt ook wel erg rationeel om te besluiten alles wat me doet lijden maar te verzaken.
Ik merk ook dat ik eigenlijk niet zo met het levensthema 'het einde van lijden' bezig ben, en al helemaal niet met het einde van wedergeboorte.
Natuurlijk wil ik liever ook niet lijden maar het is ook weer niet het belangrijkste thema, merk ik.
Ik geloof dat er levenskunst is, de kunst van gelukkig zijn. Eindeloos veel tips, experts, boeken, maar ook dat heeft niet echt mijn interesse, merk ik.
Het lokt me gewoon niet. Spirituele leraren die glimmen lokken mij ook niet. Ik vind het te overdreven.
Ik weet wel dat de wereld het zo ziet dat geluk/glimmen een teken is van kennis, kunde, inzicht, wijsheid en allerlei moois.
Dus dat lokt. Maar ik geloof daar niet in. Ik spiegel me er niet meer aan.