Zij geloven niet dat de Boeddha onderwees dat er een dharmakaya is, rigpa, een ongeboren gewaarzijn, een universeel eeuwige intelligentie, een grond, leegte of wat dies meer zij wat je misschien onbenoembaar noemt en buiten categorie. Juist dat maakt de Dhamma volgens hen ook uniek want vele andere spirituele tradities beroepen zich op een buiten categorie. Zij geloven juist dat de Boeddha dit nou net niet deed. Begrippen als asankhata, Nibbana, amata, duiden volgens hen ook niet op een buitencategorie.
Ok, ik begrijp dat de Mahayana termen jou de indruk geven dat er zoiets werkelijk als dharmakaya, rigpa enzo is. Rigpa is gewoon "helder gewaarzijn zonder invulling". Het ongeboren is gewoon het doodloze van de pali sutta's. Buiten categorie, als ik mij niet vergis, ontleen ik uit een pali sutta waarin letterlijk gesteld wordt "De tathagatta valt niet onder te brengen in de categorieen van bestaan en niet-bestaan".
Ik wil er niet een richtingen strijd van maken. Ik kan niet ontkennen dat ik boeddhisme complex vindt. Maar voor mij ligt de essentie van de Dhamma niet in een leer maar eigenlijk in een hele eenvoudige praktijk en ik denk universele levens ervaring:
Dat je als mens eigenlijk merkt dat je het gewoonweg niet kunt vinden bij en met jezelf.
Of je voelt je wel boos, gefrustreerd, onrustig, gejaagd, eenzaam, bedrukt, belast, verveelt, gespannen.
Van alles bestookt je van binnenuit alsmaar
En van die pijn zoek je afleiding. Je zoekt een oplossing in iets/iemand. Hard werken leidt af. Sporten maakt hormonen vrij. Je stort je ergens op. Of je gaat aan de drugs, pillen, veel uit eten etc.
Het gewone leven lijkt wel een constant ontlopen van de waarheid van lijden.
Als je dat niet doet, groeit alleen maar het gevoel van onmacht.
Dan ga je ideeën vastpakken als: "ja hallo zeg, het is toch normaal dat ik het niet kan vinden bij mezelf. Zo ben ik ook niet bedoeld.
"Het is toch belachelijk dat je zo gefixeerd bent op het zien, begrijpen en oplossen van alles wat innerlijk je kwelt"? "Zo is het leven toch niet bedoeld?"
Dat soort ideeen.
Zo heb ik dit in mezelf bespeurd.
In de onmacht en confrontatie met het onvermogen ga je oordelen. Ik wel althans.
En wat ik geloof is dat hierin de weg van de Boeddha uniek is.
Hij liet al dat soort oordelen kennelijk passeren. Hij zal ze vast ook gehad hebben, denk ik, al is daar weinig van terug te vinden in de sutta's.
Maar ik geloof dat de instelling heel uitzonderlijk is.
Het meest vreemde er aan, vind ik, is dat het vrij is van elk idee van...zus en zo ben Ik bedoeld, zus en zo is het leven bedoeld...
Ik ben hierin anders bedraad lijkt wel want ik heb wel zulke gevoelens.
Ik vind het heel apart dat dit soort ideeën over het leven eigenlijk niet eens voorkomen in de sutta's.
Terwijl we dit vast allemaal wel kennen.
Volgens mij speelt dit wel meer in later boeddhisme dat naar mijn gevoel steeds godsdienstiger werd.
Maar als ik eerlijk kijk naar hoe het bij mij werkt dan zie ik onmacht en onvermogen.
Opmerken dat je eigenlijk min of meer in een staat van oorlog bent. Dat je moet toegeven dat je eigenlijk het niet bij jezelf kunt vinden.
Driften, vuren, winden, opwellingen, kwellingen, onrust, gistingen waaraan maar geen einde lijkt te komen.
Wat ik terugzie in de sutta's is dat het zuiveren ook dit onbewuste aangaat. Ik denk dat het iets persoonlijks is.
Iedereen heeft zijn eigen bagage, vat vol borrelend spul.
Maar het meest moeilijke van de Dharma beoefening is volgens mij dat je in je onmacht en onvermogen te dealen met wat allemaal in je gist en opborrelt, je oordelend wordt, zoals boven gezegd: "Het is niet menselijk zo te leven", "Het is niet te doen", "zo ben Ik niet bedoeld".
Het wonderlijke, vind ik, dat de Boeddha dit kennelijk amper of zelfs helemaal niet heeft beleefd en ook niet aan heeft toegegeven.
Hij is zich op het gistend vat blijven richten.
Vooral het niet oordelende, het niet normerende, dat vind ik iets unieks.
Ik weet zelf nog niet goed wat er allemaal mee aan moet.
Mahayana gebruikt heel veel labels als vaardige middelen om te komen tot het labelloze. Het gebruikt allerlei opdelende beschrijvingen als kaya's, om te komen tot de realisatie dat er geen (ondescheiden) kaya's zijn. Als dit verwarrend is voor jou, en jou het gevoel geeft dat Mahayana iets transcendent nastreeft of iets anders dan de pali Boeddha, dan is Mahayana misschien niet echt iets voor jou. We blijven best bij wat werkt en helderheid geeft voor ons.
Dat laatste ben ik nog nooit tegengekomen, eerlijk gezegd. En als iets werkt, zegt dat mij ook weinig eerlijk gezegd. Voor mij is het wel duidelijk dat de natuur van bewustzijn suggestie is.
Het is erg gevoelig voor de suggesties van het onbewuste. Suggestie werkt. Ik vind dit idee van suggestie waarachtig.
Je staat voor de spiegel en het onbewuste suggereert...
.dat ben Ik, wat ben ik toch lelijk of ik ben best wel mooi...Het bewustzijn beleeft het dan zo.
Het bewustzijn eigent zich alles toe terwijl het eigenlijk in dit geval voor de spiegel alleen maar gewaar wordt wat het onbewuste suggereert.
Ik twijfel er niet aan dat er talloze suggesties zijn die je jezelf ook bewust kan eigenmaken, in trainen, waardoor je gelukkiger wordt. Dat dit werkt twijfel ik niet aan.
Maar wat is zoiets waard he? Draait het dan alleen maar daarom, dat we ons gelukkig voelen via iets wat werkt?