Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Vrij Gepost op Gisteren om 22:47 »
De iemand is er al aan gekoppeld. Er is niemand die dat doet.

Waar niemand is die dat doet, daar is ook geen iemand meer Steve.. Alleen het subject behoud de idee van iemand waar feitelijk niemand is, waar het subject onbekend is met het niet aanwezig zijn van iemand.

Er kan alleen ingezien worden dat er zoiets als iemand niet is en dan lost de koppeling op. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Dat gebeurt niet door hier alles als voorstelling te komen rondbazuinen. Met de voorstelling is niets mis, voorstellingen komen en gaan, ook bij jou, je stelt mij ook voor als iemand, "Steve", je spreekt mij zo aan, allemaal geen probleem. Dat is wat er gebeurt in communicatie, communicatie kan niet zonder voorstelling, ook jij kan dit niet. Dus, cut the crap.

Als je in gevecht gaat met voorstellingen, dan blijf je voor eeuwig in gevecht.

Ik heb het niet over plaatjes (Voorstellingen) wissen of ontkennen, ze vertegenwoordigen mijn gevoeligheid voor een verzonnen 'werkelijkheid'. (Wel zo handig in de supermarkt of tijdens het auto rijden..) En zo heb ik nog veel meer kunstjes aangeleerd die geen enkele werkelijkheid hebben, maar in een verzonnen wereld daar wel mee door de jury komen. En ja, alles betreft een voorstelling.. hoe kun je er anders verslag van doen? daarom kun je ook geen verslag geven van wat de werkelijkheid is.


Er is hoegenaamd niets maar dan ook niets mis met voorstellingen. Er aan vasthangen, en de andere kant van de medaille, er tegen ingaan, dat is wat deze hele onwerkelijkheid gaande houdt. Dus kap daar maar mee. Neem het zoals het komt: komend en gaand, zonder essentie. Vindt er uw vrede mee. Laat dat gevecht gewoon los. Dan, en pas dan, lost de koppeling met "iemand die ergens problemen van maakt" ook op. Niet door dit vechten tegen allerlei voorstellingen. Oh nee. Dat heet de "waan" vrij te zijn. De onvrijheid van dat er geen voorstelling mag zijn. Elke voorstelling is een bedreiging voor die vrijheid. Hoe onvrij kan je zijn? Vrijheid is er maar als er ook vrijheid is t.o.v. eendert welke voorstelling.

Ik ben niet in conflict met voorstellingen, ik ben gewoon niet in staat ze als werkelijkheid aan te nemen, alwaar ze duidend en verwijzend mijn voorstellings vermogen mee nemen in de krochten van een of ander perspectief of verhaal.. dat is heel iets anders dan een over-tolerante geest, wat een 'maaksel' is.

Er zijn geen gerealiseerden, er is alleen realisatie, niet als mogelijkheid voor iemand, maar als loskomen van de illusie iemand te zijn. En dat loskomen is er al, want de iemand is er in de eerste plaats niet, maar zowel door vast te hangen aan voorstellingen als er tegen in te gaan, is al een afsnijding van wat er is. En als die afsnijding er is, kan die maar beter gezien zijn. Zo'n afsnijding die gaat rondbazuinen dat er niemand is, dat alles voorstelling is, nou, dat kan nog lang doorgaan hoor.

Kijk Steve, wat je hier laat zien is nou typisch neo-Advaita.
2
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Vrij Gepost op Gisteren om 20:49 »
Ach ja, dat had de Boeddha ook nog wel, als je de overlevering mag geloven, want hij wilde bijvoorbeeld niet meteen gaan onderwijzen omdat hij voorzag dat niemand hem zou begrijpen en dat dit alleen maar vermoeiend en hinderlijk voor hem zou zijn. Subjectieve hypnose zoals jij dat noemt.


Heel goed mogelijk, ik plaats Boeddha niet op een voetstuk.

Dus jij gelooft dat je verlicht bent als je gewoon domme dingen doet die je pijn en ellende bezorgen zoals je niet insmeren in hete zon terwijl je best weet dat je je verbrand en pijn zal ervaren.

Mij is duidelijk en klaar dat 'verlicht zijn' een fabeltje betreft. En de huid geeft vanzelf aan waar de grens ligt, en anders herinnering/geheugen wel, daar heb je geen voorstelling/ verhaal bij nodig.

3
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 20:04 »
Hoezo zijn voorstellingen onwerkelijk? Ik bedoel...stel dat je naar het strand gaat en je stelt je voor dat je wel eens kunt verbranden in de felle zon. Dus besluit je wat zonnebrand te kopen, dan is toch wel zo wijs? De voorstelling "ik verbrand in felle zon"  is toch niet perse onwerkelijk en onwaar en onrealistisch?

 Je gaat toch niet steeds de mist in als mens, en steeds maar weer dezelfde fouten maken? Op een gegeven moment neem je voorstellingen toch serieus omdat je weet dat het vaak zo is als je je voorstelt dat het zal gaan? Niet altijd natuurlijk maar vaak genoeg wel.

Er ontstaat de voorstelling van een verwachting en een 'ik wat zou kunnen verbranden in de felle zon, De verwachting (Voorstelling) is totaal onwaar en het 'ik die dat kan overkomen totaal onwerkelijk.
Zo ontstaat de droom, illusie, begoocheling 'werkelijkheid' die de ervaring/beleving geeft die.. verwacht kan zijn. Subjectieve hypnose en automatisme van de bovenste plank.

Ach ja, dat had de Boeddha ook nog wel, als je de overlevering mag geloven, want hij wilde bijvoorbeeld niet meteen gaan onderwijzen omdat hij voorzag dat niemand hem zou begrijpen en dat dit alleen maar vermoeiend en hinderlijk voor hem zou zijn. Subjectieve hypnose zoals jij dat noemt.

Dus jij gelooft dat je verlicht bent als je gewoon domme dingen doet die je pijn en ellende bezorgen zoals je niet insmeren in hete zon terwijl je best weet dat je je verbrand en pijn zal ervaren.



4
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Vrij Gepost op Gisteren om 19:31 »
Hoezo zijn voorstellingen onwerkelijk? Ik bedoel...stel dat je naar het strand gaat en je stelt je voor dat je wel eens kunt verbranden in de felle zon. Dus besluit je wat zonnebrand te kopen, dan is toch wel zo wijs? De voorstelling "ik verbrand in felle zon"  is toch niet perse onwerkelijk en onwaar en onrealistisch?

 Je gaat toch niet steeds de mist in als mens, en steeds maar weer dezelfde fouten maken? Op een gegeven moment neem je voorstellingen toch serieus omdat je weet dat het vaak zo is als je je voorstelt dat het zal gaan? Niet altijd natuurlijk maar vaak genoeg wel.

Er ontstaat de voorstelling van een verwachting en een 'ik wat zou kunnen verbranden in de felle zon, De verwachting (Voorstelling) is totaal onwaar en het 'ik die dat kan overkomen totaal onwerkelijk.
Zo ontstaat de droom, illusie, begoocheling 'werkelijkheid' die de ervaring/beleving geeft die.. verwacht kan zijn. Subjectieve hypnose en automatisme van de bovenste plank.

5
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 16:27 »
De wortel van de waan
is zelfstandig bestaan

leegte is een ander woord
voor afhankelijk ontstaan

Zo is het! ;)

Yes it is
:)
6
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 16:25 »
Maar was die realisatie er al bij iedereen, dan was dit forum er niet.

Wederom gaat je respons uit van iemand of iemanden, daarmee vermijdt je continu de onwerkelijkheid van welke voorstelling dan ook, eenvoudig door er iemanden aan te koppelen.

Ja, daar gaat de respons naar uit, naar dit gevoelen iemand te zijn en de onwerkelijkheid hiervan die niet gezien is. Daar gaat het om. Dat is the point.

De iemand is er al aan gekoppeld. Er is niemand die dat doet. Er kan alleen ingezien worden dat er zoiets als iemand niet is en dan lost de koppeling op. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Dat gebeurt niet door hier alles als voorstelling te komen rondbazuinen. Met de voorstelling is niets mis, voorstellingen komen en gaan, ook bij jou, je stelt mij ook voor als iemand, "Steve", je spreekt mij zo aan, allemaal geen probleem. Dat is wat er gebeurt in communicatie, communicatie kan niet zonder voorstelling, ook jij kan dit niet. Dus, cut the crap.

Als je in gevecht gaat met voorstellingen, dan blijf je voor eeuwig in gevecht.

Er is hoegenaamd niets maar dan ook niets mis met voorstellingen. Er aan vasthangen, en de andere kant van de medaille, er tegen ingaan, dat is wat deze hele onwerkelijkheid gaande houdt. Dus kap daar maar mee. Neem het zoals het komt: komend en gaand, zonder essentie. Vindt er uw vrede mee. Laat dat gevecht gewoon los. Dan, en pas dan, lost de koppeling met "iemand die ergens problemen van maakt" ook op. Niet door dit vechten tegen allerlei voorstellingen. Oh nee. Dat heet de "waan" vrij te zijn. De onvrijheid van dat er geen voorstelling mag zijn. Elke voorstelling is een bedreiging voor die vrijheid. Hoe onvrij kan je zijn? Vrijheid is er maar als er ook vrijheid is t.o.v. eendert welke voorstelling.

Er zijn geen gerealiseerden.. er is alleen realisatie, niet als mogelijkheid voor iemand, maar zijnde een constant gegeven.

Er zijn geen gerealiseerden, er is alleen realisatie, niet als mogelijkheid voor iemand, maar als loskomen van de illusie iemand te zijn. En dat loskomen is er al, want de iemand is er in de eerste plaats niet, maar zowel door vast te hangen aan voorstellingen als er tegen in te gaan, is al een afsnijding van wat er is. En als die afsnijding er is, kan die maar beter gezien zijn. Zo'n afsnijding die gaat rondbazuinen dat er niemand is, dat alles voorstelling is, nou, dat kan nog lang doorgaan hoor.
7
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Gisteren om 15:36 »
Wederom gaat je respons uit van iemand of iemanden, daarmee vermijdt je continu de onwerkelijkheid van welke voorstelling dan ook, eenvoudig door er iemanden aan te koppelen.
Je komt nergens to the point, je grijpt steeds in een kist vol met wortels.

Hoezo zijn voorstellingen onwerkelijk? Ik bedoel...stel dat je naar het strand gaat en je stelt je voor dat je wel eens kunt verbranden in de felle zon. Dus besluit je wat zonnebrand te kopen, dan is toch wel zo wijs? De voorstelling "ik verbrand in felle zon"  is toch niet perse onwerkelijk en onwaar en onrealistisch?

 Je gaat toch niet steeds de mist in als mens, en steeds maar weer dezelfde fouten maken? Op een gegeven moment neem je voorstellingen toch serieus omdat je weet dat het vaak zo is als je je voorstelt dat het zal gaan? Niet altijd natuurlijk maar vaak genoeg wel.
8
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op Gisteren om 14:51 »
De wortel van de waan
is zelfstandig bestaan

leegte is een ander woord
voor afhankelijk ontstaan

Zo is het! ;)
9
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Vrij Gepost op Gisteren om 14:49 »
Maar was die realisatie er al bij iedereen, dan was dit forum er niet.

Wederom gaat je respons uit van iemand of iemanden, daarmee vermijdt je continu de onwerkelijkheid van welke voorstelling dan ook, eenvoudig door er iemanden aan te koppelen.
Je komt nergens to the point, je grijpt steeds in een kist vol met wortels.
De hint wil dan ook zijn.. hoe ontstaat 'verhaal' op een voorstelling, of wat is de werkelijkheid van conceptuele beleving?  De voorstelling an sich is de een of andere werkelijkheid, niet de 'iemand' die er aan onderhevig zou zijn, de voorstelling an sich is onderhevig aan 'iemand' , wat op z'n beurt alle voorstelling.. vertekend en bevestiging zoekt in verhaal.. wortels voor iemanden.

Er zijn geen gerealiseerden.. er is alleen realisatie, niet als mogelijkheid voor iemand, maar zijnde een constant gegeven.

10
Algemeen / Re: Dukha, lijden en pijn
« Laatste bericht door Marcel Gepost op Gisteren om 13:56 »
De wortel van de waan
is zelfstandig bestaan

leegte is een ander woord
voor afhankelijk ontstaan
Pagina's: [1] 2 3 ... 10