Auteur Topic: De lachende boeddha  (gelezen 5454 keer)

gnosticboy

• Gast
De lachende boeddha
« Gepost op: 02-10-2013 17:51 »
Gegroet vriendelijke lezer,

Humor is een groot en belangrijk deel van mijn leven. Van daaruit is er interesse in mij opgekomen voor de figuur die in de volksmond 'de lachende boeddha' wordt genoemd. Wanneer ik het internet afstruin naar informatie hierover, kom ik behoorlijk wat verschillende uitleggen tegen. Ergens las ik dat de dikke buik en het lachen slechts verzonnen zijn om hem te onderscheiden van Siddharta Boeddha, ergens anders dat hij een reeds verlichte leerling van Siddharta was die bekend stond om zijn joviale vriendelijkheid en weer ergens anders dat hij afgeleid is van een van de geluksgoden uit Japanse mythologie.

Heel graag zou ik betrouwbare informatie krijgen over de beste kerel. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd waarom hij zo moet lachen. Is hij een bonafide boeddhistisch figuur of een verzinsel van westerse marketeers?

Bedankt voor uw aandacht :)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re:De lachende boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 02-10-2013 18:00 »
Volgens mij is het  My lo Fang,
een chinees verlichte meester en kinder vriend.
Wordt ook wel afgebeeld met een hoop kinderen om zijn nek.
Brenger van voorspoed en geluk.
Dan kun je wel lachen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: De lachende boeddha
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2020 14:08 »
Je zou ook even kunnen kijken naar de figuur Hotei, die een achtergrond deelt met de Chinese monnik Budai. Er zijn enkele korte verhalen over hem te vinden.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2020 10:34 »
Hotei is de Japanse naam voor Budia. Wikipedia heeft aardig wat informatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Budai De noten onderaan zijn interessant.

Budai is zeer zeker geen verzinsel uit het Westen. In dit geval is mogelijk een kijk naar het syncretische karakter van Oosterse religie nuttig evenals een kijk naar de culturele betekenis van kenmerken.

De Boeddha wordt vaak afgebeld met lange oren, wat op wijsheid duidt. Een dikke buik wijst zo, in China tenminste, op voorspoed.

Wikiversity heeft denk ik nog de meeste (neutrale) informatie: https://en.wikiversity.org/wiki/Buddha_oracle#36_Laziness_(The_Happy_Buddha)

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2020 16:24 »
Beste,

De lachende figuur met de dikke buik zou volgens de informatie die ik hier in Thailand heb gekregen, de abt zijn geweest van een tempel in het noorden van Thailand. Hij was eerst erg mooi en slank en veel vrouwen kwamen naar zijn tempel niet voor de Dhamma, maar alleen om hem, dwz de mooie man, te zien.
Daarom begon die abt dikmakend voedsel te eten in de hoop dat de vrouwen dan zouden wegblijven.
Kortom, volgens Thaise overlevering zou de glimlachende dikbuikige figuur geen Boeddha voorstellen maar de abt van een klooster.

De afbeeldingen van hem tonen hem eerst met een dikke buik: die is symbool van rijkdom, symbool ook van kinderzegen. Later werd de abt  afgebeeld met kinderen of met een zak vol geld.
Hier heeft de kunst dus een symbool als echte situatie voorgesteld. Net zoals bij Sinterklaas is er wel een historische achtergrond, maar die is verdrongen door de kunstuitingen. Bij Sinterklaas is de historische achtergrond dat hij bisschop van Myra was. Hij bezocht vaak gevangenen. Dat werd in de schilderkunst afgebeeld door de gevangenen boven in de gevangenis (toren met kantelen) klein weer te geven en de bisschop groot omdat hij de belangrijkste figuur was. Later begreep men die afbeelding niet meer. Het verhaal was onbekend en de gevangenen achter de kantelen werden gezien als kinderen in een mand. Zo werd de bisschop van Myra een kindervriend. Na zijn dood werd zijn lichaam per boot overgebracht naar zijn geboorteplaats. Door schipbreuk werd de kist met het lijk een reddingsmiddel voor meerdere schipbreukelingen. Zo werd de bisschop een beschermer voor zeevaarders.
De bisschop werd heilig verklaard. Hier in Nederland was toen de Germaanse mythologie nog springlevend. Bisschop Nicolaas, nu Sint Nicolaas, werd vanwege zijn baard vergeleken met de Germaanse oppergod Wodan die met zijn paard Sleipnir door de lucht reed en de goede mensen beloonde door een zakje goud door de schoorsteen te gooien. Zo kwam Sint Nicolaas, Sinterklaas, aan een paard, en aan het geven van geschenken, door de schoorsteen, aan brave kinderen.
Zijn verhaal ging met emigranten naar de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Daar werd het verhaal gemengd met het verhaal uit Alaska van de Kerstman en de arreslee met rendieren. De kerstman kreeg er de naam Sinterklaas, en werd een goedlachse dikbuikige kindervriend.

Kindervriend en beschermer van zeelui , en later in Amerika de dikbuikige goedlachse man, - dat was de bisschop van Myra niet. Dat is hem toegedicht.
En zo is ook de abt van dat Thaise klooster door het niet meer weten van het ware verhaal tot een lachende kindvriendelijke “Boeddhafiguur” geworden.
Misschien is het verhaal over hem in China terecht gekomen. Of soortgelijke gevallen kunnen gebeurd zijn in andere landen dan Thailand. Waarheid en fictie samen hebben die figuur geschapen.

Het is me niet gelukt om hier meer achtergrondinformatie over die dikbuikige Boeddha-figuur te krijgen.

Met vriendelijke groet
Nico
« Laatst bewerkt op: 09-02-2020 08:28 door nico70+ »

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2020 09:16 »
Beste,

Vanmorgen i.v.m. het Chinese Nieuwjaar naar de Chinese tempel in Saraburi geweest. Daar waren veel beelden te zien. Een van de beelden was een dikbuikige lachende Man. Bij navraag zei men dat dit beeld de Chinese Boeddha voorstelt.
Dit is dus een andere versie dan wat ik vroeger in Thailand heb vernomen.

Met vriendelijke groet
Nico

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2021 00:32 »
Beste,

De lachende figuur met de dikke buik zou volgens de informatie die ik hier in Thailand heb gekregen, de abt zijn geweest van een tempel in het noorden van Thailand. Hij was eerst erg mooi en slank en veel vrouwen kwamen naar zijn tempel niet voor de Dhamma, maar alleen om hem, dwz de mooie man, te zien.
Daarom begon die abt dikmakend voedsel te eten in de hoop dat de vrouwen dan zouden wegblijven.
Kortom, volgens Thaise overlevering zou de glimlachende dikbuikige figuur geen Boeddha voorstellen maar de abt van een klooster.

De afbeeldingen van hem tonen hem eerst met een dikke buik: die is symbool van rijkdom, symbool ook van kinderzegen. Later werd de abt  afgebeeld met kinderen of met een zak vol geld.
Hier heeft de kunst dus een symbool als echte situatie voorgesteld. Net zoals bij Sinterklaas is er wel een historische achtergrond, maar die is verdrongen door de kunstuitingen. Bij Sinterklaas is de historische achtergrond dat hij bisschop van Myra was. Hij bezocht vaak gevangenen. Dat werd in de schilderkunst afgebeeld door de gevangenen boven in de gevangenis (toren met kantelen) klein weer te geven en de bisschop groot omdat hij de belangrijkste figuur was. Later begreep men die afbeelding niet meer. Het verhaal was onbekend en de gevangenen achter de kantelen werden gezien als kinderen in een mand. Zo werd de bisschop van Myra een kindervriend. Na zijn dood werd zijn lichaam per boot overgebracht naar zijn geboorteplaats. Door schipbreuk werd de kist met het lijk een reddingsmiddel voor meerdere schipbreukelingen. Zo werd de bisschop een beschermer voor zeevaarders.
De bisschop werd heilig verklaard. Hier in Nederland was toen de Germaanse mythologie nog springlevend. Bisschop Nicolaas, nu Sint Nicolaas, werd vanwege zijn baard vergeleken met de Germaanse oppergod Wodan die met zijn paard Sleipnir door de lucht reed en de goede mensen beloonde door een zakje goud door de schoorsteen te gooien. Zo kwam Sint Nicolaas, Sinterklaas, aan een paard, en aan het geven van geschenken, door de schoorsteen, aan brave kinderen.
Zijn verhaal ging met emigranten naar de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Daar werd het verhaal gemengd met het verhaal uit Alaska van de Kerstman en de arreslee met rendieren. De kerstman kreeg er de naam Sinterklaas, en werd een goedlachse dikbuikige kindervriend.

Kindervriend en beschermer van zeelui , en later in Amerika de dikbuikige goedlachse man, - dat was de bisschop van Myra niet. Dat is hem toegedicht.
En zo is ook de abt van dat Thaise klooster door het niet meer weten van het ware verhaal tot een lachende kindvriendelijke “Boeddhafiguur” geworden.
Misschien is het verhaal over hem in China terecht gekomen. Of soortgelijke gevallen kunnen gebeurd zijn in andere landen dan Thailand. Waarheid en fictie samen hebben die figuur geschapen.

Het is me niet gelukt om hier meer achtergrondinformatie over die dikbuikige Boeddha-figuur te krijgen.

Met vriendelijke groet
Nico
bedankt
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)