Indoctrinatie: het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen.
Wat is vrijheid van denken?
Allereerst moet je onderscheid maken tussen het aanhangen van een religie en het opvoeden van kinderen. Is opvoeding van kinderen niet altijd een vorm van indoctrinatie? Verplicht naar school, naar een klooster, aangewezen worden als re?ncarnatie van een lama, je huiswerk maken anders geen zakgeld.
Ouders brengen hun kinderen doorgaans bij waar ze zelf in geloven.
Maar ook op latere leeftijd kunnen mensen een religie gaan aanhangen. Hoe wou je dat oplossen? Bijbelverbrandingen?
Kun je vrij denken als je een religie aanhangt?
Dat is een interressante vraag.
We geloven zo graag dat "wij" vrijer zijn in ons denken dan "zij".
Voorbeeld: Als ik de leider van de gereformeerde partij hoor zeggen dat de vrouwen van zijn partij het zelf echt niet anders zouden willen gaan mijn haren overeind staan.
Maar als een vrouw dat zelf zegt? Dan denk ik: ja het is haar met de paplepel ingegoten, daarom zegt ze het, ze weet niet beter.
Maar heeft iemand niet de vrijheid om in zijn eigen omstandigheden dat te denken?
Hoe weet je of iemand vrij denkt, geen zelfcensuur toepast, niet onder druk staat. En wat is het verschil met be?nvloeding door omgeving en omstandigheden waar je in verkeert? We zijn allemaal be?nvloed.
Hoe kom je aan het idee dat religieuzen per definitie niet vrij denken en schade toebrengen aan onze samenleving? Heb je dat in alle vrijheid zelf bedacht? Ken je "ze" allemaal? Je wilt er zelfs wat tegen doen. Je wilt een ander beperken in zijn vorm, in zijn manier van zijn. In zijn denken.
En zo is het kringetje weer rond.
groeten,
Mila