Auteur Topic: Indoctrinatie  (gelezen 8156 keer)

ronaldjohn

• Gast
Indoctrinatie
« Gepost op: 06-06-2007 22:50 »
Gegroet allemaal,

Naar mijn mening is het aanhangen van een godsdienst een bewijs dat je niet vrij in je denken bent. Religieuzen hebben moeite met ratio , realiteit en brengen bovendien schade toe aan onze aardse samenleving.

wat hieraan te doen?

Een oplossing zou kunnen zijn de indoctrinatie van kinderen door religieuze ouders te stoppen.
Heeft hier iemand een mening over?

mvgr
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 19:17 door lord rainbow »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: indoctrinatie
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2007 06:56 »
Religieus of niet religieus,volgens mij wordt je altijd beinvloed door je omgeving en opvoeding.
niet religieuze mensen zijn ook mensen en kennen dus ook emoties als trots,haat,vijandschap,egoisme.
Wat dat betreft zie ik geen garantie voor een betere wereld als religies bijvoorbeeld niet zouden bestaan.

groet

redwasp

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2007 04:56 »
assalaam alaikum,

misschien is godsdienst (het dienen van het goddelijke, het heilige, dat wat boven ons staat) wel een nederig toegeven dat wij nooit helemaal vrij kunnen zijn in ons denken en doen als we niet de wil van god volgen.

echte vrijheid betekent leven in harmonie met die wil van god, die in het jargon van deze tijd wel eens met de term 'natuurwetten' wordt aangeduid.

maar ik heb er geen snars van begrepen hoor, dus stoor je alstublieft niet aan mijn gezever.

slm,

redwasp

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2007 16:27 »
Gegroet allemaal,

Naar mijn mening is het aanhangen van een godsdienst een bewijs dat je niet vrij in je denken bent. Religieuzen hebben moeite met ratio , realiteit en brengen bovendien schade toe aan onze aardse samenleving.

wat hieraan te doen?

Een oplossing zou kunnen zijn de indoctrinatie van kinderen door religieuze ouders te stoppen.
Heeft hier iemand een mening over?

mvgr
Het doel van het Boeddhisme is de Verlichting, Inzicht, Onthechting, Ontketening, of hoe je het ook wilt noemen. Dit kan alleen door de werkelijkheid te zien, te kennen, te aanschouwen, te aanvoelen, te zijn; in ieder geval zorgt het ervoor dat je leeft met de werkelijkheid.
De Boeddhistische leer is een aansporing er naar toe, een leidraad er naar toe, maar het is nooit de Verlichting. Want de Verlichting kan niet in conventionele communicatie gepresenteerd worden zoals het is, men kan alleen een aanduiding ernaar geven, maar de conventionaliteit moet voor de Verlichting achter gelaten worden. Daarom zou indoctrinatie van de Boeddhistische leer onzin zijn.

Met Metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

ronaldjohn

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2007 22:42 »
gegroet
djangovaal, helemaal mee eens, ik bedoelde dus juist NIET de boeddistische filosofie(is geen godsdienst en niet dogmatisch)
mvgr

redwasp

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2007 11:15 »
slm,

iedere religieuze tradities heeft dogmatische en ondogmatische stromingen.

het buddhisme boven of onder de andere tradities plaatsen is op zich niet beter of slechter dan supporteren voor ??n bepaalde voetbalclub.

slm,

redwasp

Mila

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23-06-2007 15:56 »
Indoctrinatie: het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen.

Wat is vrijheid van denken?
Allereerst moet je onderscheid maken tussen het aanhangen van een religie en het opvoeden van kinderen. Is opvoeding van kinderen niet altijd een vorm van indoctrinatie? Verplicht naar school, naar een klooster, aangewezen worden als re?ncarnatie van een lama, je huiswerk maken anders geen zakgeld.
Ouders brengen hun kinderen doorgaans bij waar ze zelf in geloven.

Maar ook op latere leeftijd kunnen mensen een religie gaan aanhangen. Hoe wou je dat oplossen? Bijbelverbrandingen?

Kun je vrij denken als je een religie aanhangt?
Dat is een interressante vraag.
We geloven zo graag dat "wij" vrijer zijn in ons denken dan "zij".
Voorbeeld: Als ik de leider van de gereformeerde partij hoor zeggen dat de vrouwen van zijn partij het zelf echt niet anders zouden willen gaan mijn haren overeind staan.
Maar als een vrouw dat zelf zegt? Dan denk ik: ja het is haar met de paplepel ingegoten, daarom zegt ze het, ze weet niet beter.
Maar heeft iemand niet de vrijheid om in zijn eigen omstandigheden dat te denken?
Hoe weet je of iemand vrij denkt, geen zelfcensuur toepast, niet onder druk staat. En wat is het verschil met be?nvloeding door omgeving en omstandigheden waar je in verkeert? We zijn allemaal be?nvloed.

Hoe kom je aan het idee dat religieuzen per definitie niet vrij denken en schade toebrengen aan onze samenleving? Heb je dat in alle vrijheid zelf bedacht? Ken je "ze" allemaal? Je wilt er zelfs wat tegen doen. Je wilt een ander beperken in zijn vorm, in zijn manier van zijn. In zijn denken.
En zo is het kringetje weer rond.

groeten,
Mila

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2007 16:03 »
Ik ervaar wel een onderscheid in relieuze mensen en fundoos of verkondigers.

Mila

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23-06-2007 16:09 »
In welk opzicht?
En wat versta je onder fundoos?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2007 16:20 »
religieuze mensen vind ik dan de mensen binnen verschillende richtingen,die zeg maar van de ruimdenkende kant zijn en zien dat we allemaal uiteindelijk hetzelfde willen,maar dat we dat op verchillende manieren kunnen doen.
De traditie is voor hen een middelen geen doel.

Fundoos zien de traditie of de leer(en meestal een interpretatie ervan) als doel en veel minder als een middel.

met de laatste groep ben je meestal snel uitgepraat...

redwasp

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25-06-2007 14:35 »
slm,

alle mensen zijn schitterende diamantjes, met hier en daar een moddervlek.

god schonk ons duizenden religies om de modder weg te halen. religie is een douche.

slm,

redwasp

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #11 Gepost op: 25-06-2007 14:42 »
slm,

alle mensen zijn schitterende diamantjes, met hier en daar een moddervlek.

god schonk ons duizenden religies om de modder weg te halen. religie is een douche.

slm,

redwasp
Maar de stap om de stap te zetten omecht onder de douche te gaan staan en niet te blijven treuzelen in de badkamer omdat je nog tijd genoeg hebt of als je eerst nog eens andere dingen wilt doen, nemen er maar weinig. Misschien omdat men bang is in contact te komen met hun eigen vuil, voordat het weg spoelt?

Met Metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

redwasp

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25-06-2007 14:48 »
slm,

iedereen is bang om in de spiegel te kijken, want iedereen kent zijn eigen vuile plekjes.

de profeet jezus(vzmh) raadde ons aan om eerst naar de balk in onze eigen ogen te kijken, voor we ons met de splinters in het oog van anderen bezighouden.

alm,

redwasp

Nathan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27-06-2007 09:44 »
slm,

iedereen is bang om in de spiegel te kijken, want iedereen kent zijn eigen vuile plekjes.

de profeet jezus(vzmh) raadde ons aan om eerst naar de balk in onze eigen ogen te kijken, voor we ons met de splinters in het oog van anderen bezighouden.

alm,

redwasp
Jezus (zo gaat het verhaal) was een zoon van een timmerman. Misschien heeft hij zware diskussies gehad met zijn vader. Misschien had-ie die ewijsheid wel van zijn vader. 'Zoon, kijk naar jezelf!'
Je noemt Jezus een profeet. Waarom?