Auteur Topic: Dharma toepassing bevindingen door je boy  (gelezen 3091 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Gepost op: 15-10-2020 15:03 »

Ik paste dus de Dharma toe. Laatst. Ik had dus laatst ruzie, met een organisatie waar ik weleens opinie stukken voor schrijf

Ik gebruikte de Dharma als tactiek, in deze situatie. Weetje wat het punt was.

Vroeger liet ik mij leiden door mijn emoties. Ik zou  de mensen van de organisatie helemaal verrot gescholden hebben. En/of tafels naar ze gesmeten hebben en/of stenen door hun ruit gegooid hebben ( bij wijzen van hé )

Nee, maar even serieus.

Het was wel interessant. Ik ben dus uiterst vriendelijk gebleven. Het resultaat was, dat men een beetje in de war raakte. Zijn we nou te streng geweest, dachten ze. Nu krabbelen ze een beetje terug.

Ik zat ook te denken hé

Eigenlijk heeft boeddhisme ook psychopathische trekjes. En dat bedoel ik dan niet op een slechte manier

Als voorbeeld. Boeddhisten zeggen, je moet je niet druk maken om dingen waar je niets meer aan kan doen

Dus, stel je ziet een auto ongeluk. Je ziet mensen pijn leiden. je ziet ledematen etc. Dan zegt de boeddhist : Kan er toch niets meer aan doen, laat maar zitten. Andere mensen kunnen dan nachten lang niet slapen. De boeddhisten houd zijn/haar hoofd koel. Als strategie.

Ben je dan niet haast een soort robot ? Is het niet trans humaan. Wat boeddhisme natuurlijk ook wel in haar achterhoofd heeft. Een trans humaniteit.

Kijk, eigenlijk is het een vrij harde doctrine, als je er zo over nadenkt. Het gaat uit van een soort geestelijke, spartaanse discipline.

Ik zeg niet dat het goed/fout is. Ik oordeel er niet over.

Ik probeer het zelf vaak wel ook zo toe te passen. Gister deed ik iets verkeerd, ik had iets kuts gedaan. Waarop ik de hele dag neigde naar piekeren. Maar, ik probeerde het boeddhisme toe te passen : Je kan er niets meer aan doen, zoon, je hebt het toch al verpest. Moeilijk om toe te passen. Maar, dat is de inzet. Je kan daar wel beter in worden, denk ik. Zie het als geestelijke training.

Mijn interessante bevindingen

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2020 18:24 »
Nogmaals, het gaat niet om onverschilligheid, het gaat om gelijkmoedigheid.

In je voorbeeld van het ongeluk leidt onverschilligheid tot psychochopatische kilte. Je wandelt er dan langs heen zonder iets te doen of door te denken dat er al genoeg anderen zijn die iets zullen doen. Je kan ook verlammen van de emoties die het in je op doet wellen.

Als je gelijkmoedig bent, wandel je niet koelbloedig voorbij, noch verstijf je van de angst of de walging om het bloed. Je gaat gewoon helpen wat er nog te helpen valt, dit kan je het best als je gemoed stabiel blijft, als je helder blijft.

Fijn dat je de dharma ais tacktiek gebruikte. Hoewel dat niet echt de bedoeling is, is het toch goed om te merken dat het wat kan doen bij anderen. Maar het gaat er om dat Dharma iets wordt dat zich spontaan aandient, omdat er een vertrouwdheid mee is ontstaan in de beoefening. Het doet zich dan niet meer voor als een tacktiek, maar als een levenswijze. En raar genoeg kan die juist het tegenovergestelde in gang zetten bij anderen. Het kan bepaalde mensen juist heel boos maken, als jij in je rust blijft. Dus qua tacktiek is het niet altijd zo effectief.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2020 21:12 »
Deze onzin is ook echt 400 keer gelezen

Anyway

Dorje, kameraad

Psychopathie bedoel ik niet eens per se negatief. De tijden dat het boeddhisme opkwam, waren heel hard. Het is begrijpelijk, dat mensen dan zochten naar een harde, onthechte houding. Hou je hoofd koel, als de wereld hard en gevaarlijk is

Er is wat mij betreft niet eens iets mis met 'onverschilligheid'. Tegen de onverschilligheid, zo heet het boek van Joep Dohmen, de filosoof

Mijn boek gaat heten : Wees niet onverschillig, over onverschilligheid

onverschilligheid, de ware levenskunst

Nee, maar even zonder gekkigheid, kameraad

Psychopathie is niet per se 'fout'. Veel chirurchen  zijn bijvoorbeeld ook psychopaat. Ik heb licht psychopathische trekjes zelf. Ja, sorry, maar is gewoon zo

Als er een ongeluk is, ga ik niet mensen in die auto helpen.....Ik was eens in Berlijn en achter mij klapte ineens een auto tegen een stenen paal. De auto was aan het fikken. Vele mensen rende erheen, om de heer uit de auto te trekken, die in de auto nog zat. Ik niet, ik ging direct achteruit, ik denk zo, straks explodeert die auto ofzo. Onverschilligheid ? Psychopathie ? I dont give a fuck. Ik ben niet superman haha

gelijkmoedigheid, is gewoon onverschilligheid light

Een aardiger woordje, voor hetzelfde. Onverschillig zijn is niet per se 'slecht'. Het is immers ook gewoon een soort lijfbehoud

En ja, ik pas mijn Dharma wel instrumenteel toe, eigenlijk.

I did it my way

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2020 12:37 »
Kamaradski Bolski,

Dan nog maar eens voor de 401ste keer: gelijkmoedigheid heeft niets, maar dan ook niets met onverschilligheid te maken.
Gelijkmoedigheid, in Boeddhisme toch, is onlosmakelijk verbonden met mededogen.

Is er bevrijding van wat zich voordoet door je er van te distantiëren (of eerder door je er boven te plaatsen), dan is er geen gelijkmoedigheid, noch mededogen.

Is er bevrijding van wat zich voordoet door aanwezig zijn, beschikbaar zijn, maar niet bepaald zijn door wat er zich voordoet, dan is er sprake van gelijkmoedigheid en mededogen.

En zo ook heeft de tweede, boeddhistische bevrijding niets, maar dan ook niets te maken met een harde, onthechte houding. Ook nu, in deze veiligere wereld (aan onze kant van de wereld toch), is onthechting nog evenzeer van tel wil je bevrijd, beschikbaar en aanwezig zijn in de wereld. De onthechting is er dus niet om onverschillig te worden en zo de wereld buiten te sluiten. Dat is wat men in Boeddhisme schijn-bevrijding noemt. Onthechting maakt dat je niets hoeft buiten te sluiten, dat je helemaal aanwezig kan blijven, beschikbaar kan blijven wat er ook gebeurt, zonder dat je gelijkmoedigheid en mededogen hierdoor worden aangetast. Gehechtheid tast je gelijkmoedigheid en je mededogen aan. Daarom is het zaak om onthecht, maar daarom niet onverschillig te geraken.

Terug naar het voorbeeld van het ongeluk.

Als mensen en kinderen in een brandende auto zitten, en je ziet nog een kans om ze daar uit te helpen, dan zal gelijkmoedigheid er voor zorgen dat je niet angstig gaat weglopen, noch heroïsch onnodige risico's gaat nemen. Je doet dan wat je heldere geest ingeeft dat je kan doen. Als er geen gehechtheid meer is aan het eigenbelang steeds hoger achten dan het belang van anderen, dan neem je berekende risico's, als ze tenminste nog zinvol kunnen zijn. Indien de situatie hopeloos is, is het dan meteen helder dat er beter één leven nog gespaard blijft, dan dat ze allemaal verloren gaan. Indien de situatie niet zo hopeloos is, dan is meteen helder dat er beter meer levens gered worden dan één ten alle koste te beschermen, ook al is er het risico dat ze daarmee allemaal verloren gaan.

Het is ok om menselijk te zijn en te reageren, Boeddhisme veroordeelt dit niet. Boeddhisme werkt wel naar iets meer dan dit menselijke toe. Het pakt de bron van alle lijden en het meest menselijke aan: het egocentrisme. Daarom zal een boeddhist niet in de eerste plaats aan zichzelf denken als hij voor een situatie staat waarin er iemand kan gered worden op het concrete vlak. Maar aan de andere kant zal een boeddhist ook meer geneigd zijn om op wereldlijk vlak zich meer toe te leggen op mensen er op te wijzen wat de bron van alle lijden is, dan te gaan strijden voor een betere wereld. Dit klinkt ook weer onverschillig. Maar iemand met helderheid doorziet de illusie dat samsara (het lijden) te fixen zou zijn. Je kan hier iets fixen, waardoor er daar weer iets gaat mislopen, en zelfs al zou je de hele wereld stabiel kunnen krijgen, dan zullen er nog altijd velen zelfmoord plegen omdat ze het geluk maar niet kunnen vinden, terwijl er niets meer is dat hen ongelukkig zou kunnen maken.

Een heldere blik op de bron van lijden, zorgt dat je het lijden bij de bron gaat aanpakken en dat je anderen tot hetzelfde wil brengen. Dat heeft niets met onverschilligheid te zien.

« Laatst bewerkt op: 16-10-2020 12:41 door Dorje »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2020 15:21 »
Dorje

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er even voor zitten en dan reageer ik, ok ?

Bol

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2020 16:02 »
Dorje

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er even voor zitten en dan reageer ik, ok ?

Bol

Natuurlijk is dat prima. Neem je tijd, vooral met het zitten.
:)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 20-10-2020 14:21 »
gelijkmoedigheid heeft niets, maar dan ook niets met onverschilligheid te maken

Gelijkmoedigheid, is een ander woord voor onverschilligheid...Het is de positieve invulling van onverschilligheid

En ja, ik ben onverschillig haha

Of gelijkmoedig, hoe je het ook zegt. Hoe je het ook wilt noemen.

Onverschillig zijn is niet per se 'een slechterik' zijn.

Ja, ik ben egoistisch. Misschien zien mensen me dan niet als boeddhist ? I couldnt care less.....

Egoisme heeft me geholpen, in de wereld. Om te overleven en te leven. Eens voor mijzelf te kiezen. Eens voor mijzelf op te komen. Ik ben dan ook geen christen. Zeker niet

Als een auto afbrand, ga ik mijzelf niet in gevaar brengen. Egoist, zeggen christenen dan ! Nou en. Ik zie het meer als zelfzorg. Lijfbehoud. Pragmatisme. Ik kan de wereld niet redden. Ik ben niet superman. Ik kan er niet áltijd voor iedereen zijn. Ik ben maar een mens.

Waarom zou ik enorme risico's nemen, waarin ik mijzelf kan vernietigen ? Dat is letterlijk zelfdestructief.

IK vind het altijd jammer, als boeddhisten dingen zeggen, die de dominee ook gezegd zou kunnen hebben. Wees lief voor elkaar, denk niet teveel aan jezelf, wees geen egoist dit/dat.

Ja, dat kennen we wel allemaal, die clichés. Daar is niets nieuws aan. Zet de tv aan, zoek de EO op en dan hoor je ook allemaal dat soort verhalen.

Veel theorie allemaal.

Weetje waarom ik boeddhisme doe ? Juist omdát ik een egoist ben. En ik heb gemerkt dan een onthechte, pacifistische en vriendelijke instelling, beter voor MIJ is

En zoals Max Stirner het zei

voor mij gaat niets boven mij !

Saluut, kameraad Stirner

Offline Autistje

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 20-10-2020 19:55 »
Het zit ook in mij dat ik maar al te graag een "goed mens" wil zijn.
Maar het probleem met een "goed mens" willen zijn is dat je het risico loopt dat je jezelf voorbijgaat. En als je daar dan een grens aangeeft, dan vinden sommigen je ineens een "egoïst". Ik denk dat je voor jezelf moet staan en tot het besef moet komen dat het onmogelijk is om iedereen tevreden en te vriend te houden. En moet je jezelf opofferen om een "goed mens" te zijn als er iets gebeurt waarbij iemand gered moet worden? Als iemand dat niet doet omdat hij/zij zichzelf niet in gevaar wil brengen, dan is het naar mijn mening veel te gemakkelijk om te denken dat zo'n iemand een "egoïst" is. Je kunt niet van iemand eisen dat ie zijn/haar leven op het spel zet als hij/zij daartoe niet in staat is.

Echter, wat is een "goed mens" eigenlijk? Is het dat wat de maatschappij denkt wat een "goed mens" is? Of ben je pas een "goed mens" als je geestelijk en emotioneel onthecht bent en er alleen maar een zuiver Authentiek Zijn overblijft?

Autistje,

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #8 Gepost op: 20-10-2020 23:29 »

Echter, wat is een "goed mens" eigenlijk? Is het dat wat de maatschappij denkt wat een "goed mens" is? Of ben je pas een "goed mens" als je geestelijk en emotioneel onthecht bent en er alleen maar een zuiver Authentiek Zijn overblijft?

Autistje,

Er zijn veel invalshoeken en veel antwoorden om de vraagstelling te beantwoorden.

Kan men een antwoord op deze vraagstelling geven, zonder de verwerkelijking ? Welke waarde heeft een theoretisch antwoord, wanneer je er geen deel van uitmaakt.
Er is een verschil tussen handelen uit nood, en handelen uit lust.
Men kan bewust, helder, doelgericht handelen in vrede en men kan blind, beneveld handelen gedreven door onblusbare honger.

Elk mens kan een mening hebben over elk onderwerp.
Wie zijn mijn spirituele gidsen in de realiteit. wat brengen ze in mijn leven teweeg. Kan ik onder ogen zien wat ze in mijn leven veroorzaken. welke gidsen versterken mijn honger, drijven me naar waanzin. Welke gidsen schenken helderheid. schenken me kracht.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #9 Gepost op: 21-10-2020 06:15 »

Autistje,

Een mens kan geen goed mens zijn of worden. Een mens is onlosmakelijk verbonden met zijn blinde wilde natuur.
Een mens kan zich wel aangesproken voelen door het credo "goed mens". het kan wel een bewust aandachtspunt zijn in het leven van een mens.
Een mens kan de negatieve lijdensspiraal doorbreken. Een mens kan de negatieve lijdensspiraal in voldoende mate doorbreken. Voldoende voor wat ?
Bewust, doelgericht verder tot ontwikkeling te komen.

een goed mens is een onbereikbaar ideaal als je het in woorden wil vatten,
volg het pad van de nobele mens, zegt het boeddhisme. alleszins zo klinkt het in mijn oren.
als je in voldoende mate ziet hoe de honger verdwijnt krijgt een mens ook bevestiging,

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 21-10-2020 11:26 »
Kameradski,

Fijn dat je alsnog reageert!
Een weder-reactie wil ik je dan ook niet weerhouden:

Ja, ik ben egoistisch. Misschien zien mensen me dan niet als boeddhist ? I couldnt care less.....

Je hebt een punt. Boeddhist is niet iets wat je kan zijn, of wat mensen in je kunnen zien. Boeddhisme inspireert je, beweegt je, leert je vanalles, of niet.

IK vind het altijd jammer, als boeddhisten dingen zeggen, die de dominee ook gezegd zou kunnen hebben. Wees lief voor elkaar, denk niet teveel aan jezelf, wees geen egoist dit/dat.

Ja, dat kennen we wel allemaal, die clichés. Daar is niets nieuws aan. Zet de tv aan, zoek de EO op en dan hoor je ook allemaal dat soort verhalen.

Veel theorie allemaal.

Eens.

Boeddhisme gaat in essentie niet om voor te schrijven hoe je moet zijn of hoe je je moet gedragen. Boeddhisme is er om je te helpen ontdekken wat voor jou en voor de wereld (waar je onlosmakelijk deel van uitmaakt) een goede manier kan zijn om je in die wereld te bewegen.

Weetje waarom ik boeddhisme doe ? Juist omdát ik een egoist ben. En ik heb gemerkt dan een onthechte, pacifistische en vriendelijke instelling, beter voor MIJ is

Ja, mooi, Boeddhist is niet iets wat je bent, Boeddhisme is iets wat je doet.
En als we niet vertrekken van onszelf dan vertrekken we gewoon helemaal niet. Alleen, waar we uit kunnen komen, zou wel eens groter kunnen zijn dan onszelf. Maar dat valt niet voor te schrijven, dat valt te ontdekken.

Kameraadschappelijke groeten.

Offline Autistje

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 21-10-2020 15:00 »
Citaat
een goed mens is een onbereikbaar ideaal als je het in woorden wil vatten

Ja, dat is ook iets wat alleen op het gebied van ego bestaat, dat iemand een "goed mens" kan worden. En waarom zou iemand een "goed mens" willen worden? Ook dat is een vorm van egobevrediging - egostreling als iemand zichzelf zou uitsloven om in de ogen van anderen een "goed mens" te zijn. Het is echter geen absolute waarheid dat hij/zij dan een "goed mens" is.

Autistje,

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 21-10-2020 16:07 »
Bedankt voor de reactie Dorje

Mooi dat je begrijpt wat ik bedoel.

Je kan heel graag gezien willen worden als boeddhist. Maar, je kan ook het boeddhisme bestuderen, om te kijken wat erin zit. Ik denk dat de boeddha het zo bedoeld heeft.

Waarmee ik niet zeg dat je 'nep' bent, als je graag gezien wilt worden als boeddhist. Zoiets begrijp ik heel goed. Dat is ook geheel menselijk. Je wilt ergens bij horen, gezien worden als iets waar je voor wilt staan. Daar is niets 'mis' me.

Voor mij werkt het alleen anders. Ik lees Dharma boeken en maak een vertaalslag. Voor mijzelf dan. Alsof je het door een zeef haalt. Je bent toch westerling, uit de 22ste eeuw. Dharma aard over anders.

Bolletje

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 21-10-2020 18:52 »
Je kan heel graag gezien willen worden als boeddhist. Maar, je kan ook het boeddhisme bestuderen, om te kijken wat erin zit. Ik denk dat de boeddha het zo bedoeld heeft.

Zeer zeker, wie graag gezien wil worden als boeddhist, is geen Boeddhisme aan het doen.

Waarmee ik niet zeg dat je 'nep' bent, als je graag gezien wilt worden als boeddhist. Zoiets begrijp ik heel goed. Dat is ook geheel menselijk. Je wilt ergens bij horen, gezien worden als iets waar je voor wilt staan. Daar is niets 'mis' me.

Inderdaad, het is menselijk. Boeddhisme tracht jou gewoon verder te krijgen dan dat.

Voor mij werkt het alleen anders. Ik lees Dharma boeken en maak een vertaalslag. Voor mijzelf dan. Alsof je het door een zeef haalt. Je bent toch westerling, uit de 22ste eeuw. Dharma aard over anders.

Voor mij werkt het ook anders, het ligt niet in mijn aard om graag gezien te worden, maar juist om een pain in the ass te zijn voor iedereen, door iedereen maar liggen te confronteren. Dat maakt je niet bepaald populair, weet je? Maar dat werkt ook niet, besef ik nu, dat is pure agressie.

Dus wat rest er mij? Die aard tegen te gaan en om te buigen naar iets constructiever.

Niet om daardoor graag gezien te worden, dat kan mij geen moer schelen, als ik iemand wakker kon stampen door een ongelooflijke kwal te zijn, die bespot wordt door zowat iedereen, ik zou die ongelooflijke kwal met plezier zijn.

Dus niet om daardoor graag gezien te worden, maar omdat het zo niet blijkt te werken. Het brengt meer schade dan baten voort. Kwaadaardig wil ik nu ook weer niet zijn, toch niet als het toch niemand verder kan helpen.

Daarom rest er mij enkel nog die rebelse, pottestamper aard tegen te gaan, en op zoek te gaan naar een constructievere manier om mensen tot wakker worden uit te nodigen. Wat mij dus rest is mijn rommel te gaan opruimen. Daar ga ik dus maar eens aan beginnen.