Bedankt voor je open, eerlijke en doordachte antwoord. Ik kom hier uiteraard niet beweren dat ik Verlicht zou zijn. Aan de andere kant wordt er wel iets heel, heel, heel erg bijzonders verwacht van die Verlichting. Ik vind dat echt groteske vormen aannemen, ook hier op dit forum. Ik heb mensen ervaren, die daadwerkelijke liefde uitstralen. Geen nep, geen enkele bijbedoelingen, ze zijn liefde. Ik ga niet zeggen dat ze Verlicht waren of zijn. Ik deel geen medailles uit. Ik ervaar wel hier dat men de neiging heeft om soms medailles uit te delen. Maar goed, het zij zo. De Boeddha wordt af en toe afgeschilderd als de feilloze superheld met totaalinzicht. Ook in de geschriften wordt hij voorgesteld als iemand die eigenlijk nergens een fout maakt. Voor de mens die Hij was, is dat zeer de vraag, of hij altijd feilloos was. Het wordt zo min of meer een bloedeloze heilige, zou je haast gaan denken.
Ik denk ook wel dat iemand die werkelijk volledig bekoelt is, zonder hartstocht, met de aard van een spiegel, bij ons eerder weerzin zou oproepen dan verering. Zo'n persoon maakt ons bang want het is moeilijk voor ons om onszelf te herkennen in zo iemand.
Dat is ook de strijd die we met onszelf voeren, volgens mij. Je voelt je als mens niet levend zonder hartstocht. Dat is nou juist het bijzondere aan de Boeddha. Als je goed kijkt in jezelf kun je zien dat je helemaal niet wilt afkoelen, niet passieloos wilt worden, omdat je hele besef van 'Ik besta', daar om draait. Dat is nou juist het bijzondere aan de Boeddha dat hij zelfs daaraan voorbij ging.
Wij houden altijd maar die passie in leven, die voorkeur en afkeer, die hartstochtelijkheid, die wij aanzien voor oprechte betrokkenheid en liefde voor de wereld en anderen. In die bewogenheid voelen we ons zo vitaal, zo levend "Ik ben". Hier ook. Alle bewogenheid hier is enkel gehechtheid, begeerte, en haat (geeft niet) maar we voelen ons er vitaal in. Het bewijst dat we bestaan. Zelden heeft bewogenheid een zuiver karakter. Bewogenheid is vooral een manier om overeind te houden 'Ik ben', asmi mana. Je voelt je er vitaal in.
Het bijzondere aan de Boeddha is juist dat hij die hartstocht die zo diep verbonden is met ons besef 'Ik leef", 'Ik ben', 'Ik besta' (en omgekeerd) niet meer voedde en zelfs volledig doofde. Dat is wat hoor.
Hoe zijn wij? Als hartstocht even dooft zorgen we er wel voor dat ie weer opvlamt. Want we voelen ons zo levend in onze emotionaliteit, in de verontwaardiging, in bewogenheid, in opinies, in discussies, in een strijd om dit en dat. Er is altijd wel iets om voor te strijden en daarin voelen we ons vitaal. Zelfs daaraan ging de Boeddha voorbij. Dat is wat hoor.
Het mooiste van alles vind ik dat de Boeddha dit alles zonder enige veroordeling behandelt. Dan moet je toch wel een heel speciaal mens zijn. Hij onderwijst niet dat mensen slecht bezig zijn als zo leven als ze leven. Ego-verbeelding, egocentrisme, het verdient niet veroordeeld te worden maar begrepen. Ik vind dat wel een hele mooie insteek die getuigt van ultieme liefde en mededogen.