Ik heb grote bewondering voor Thay en His Holiness, maar ik denk ook dat zij uitzonderingen zijn.
Akkoord.
Volgens mij zijn hier twee reden voor:
1. er zijn er weinigen die zo een positie hebben en bedreven zijn in het inspireren van een publiek dat ze zo'n bekendheid bereiken.
2. het is gewoon geen evident pad, velen beginnen er aan, maar weinigen zetten door tot het bittere einde.
Ik heb vele boeddistische, en ook wel christelijke, monikken tegen gekomen die misschien niet die positie en bekendheid gehaald hebben, maar die echt wel een diepe indruk op mij achtergelaten hebben. Bij niet-monikken ben ik dat ook tegengekomen trouwens, daar lag de nadruk veelal meer op de wijsheid die zij voortgebracht hadden, maar deze was lang niet altijd zo stabiel belichaamd als bij de meeste monikken met gelijkaardige wijsheid die ik ben tegen gekomen.
Ik zou de stabiliteit van een monikken-pad niet onderschatten. Maar hey, voor mij is het echt ook niet weggelegd hoor.
Van de velen die het monniken-pad beproeven in Thailand (waar ze cijfers bijhouden) is de overgrote meerderheid geen monnik meer na vijf jaar, misschien wijst deze discussie naar de onderliggende reden waarom.
Dat is dan weer een andere zaak. In Thailand is het zowat een cultuerele regel dat elke man minstens een tijdje in zijn leven het klooster in gaat, nogal wiedes dat er dan een groot verloop is.
Laten we de vraag voorleggen aan Nico, als hij toevallig nog meeleest.
Nico, naar ik begreep, leeft zelf vaak in of zeer dicht bij Thaise monikken gemeenschappen. Ik denk dat hij de enige is die werkelijk een beeld kan geven over de voordelen en nadelen hiervan. Elk oordeel van ons kan gewoon niet de juiste nuance bevatten. Deze oordelen komen enkel voort uit het beeld dat wij er van gemaakt hebben en wat er ons in dat beeld aantrekt of afstoot.
Wat voor mij belangrijk is, is wat wij uiteindelijk kunnen zeggen over hoe wij het beste kunnen leven. De regels volgen van de vinaya is heilzaam voor slechts weinigen, maar de westerse boeddhist is niet precies gelijk aan de oosterse leek. Er is een soort proces gaande van aftasten.
Ik ben ook Westerse boeddhistische monikken en nonnen tegen gekomen die zich volledig ingebed hebben in het Aziatische model, en hoewel ik niet zou willen/kunnen ruilen met hun leven, zou ik maar al te graag met hun ruilen voor wat betreft hun wijsheid en mededogen. Daar kan ik niet aan tippen.
Ik zou het wel apprecieren, hoewel iedereen zijn eigen mening mag hebben natuurlijk voor wat voor hem bevorderlijke is en wat niet, dat een monikken pad waarin van alles zoals seks en andere geneugtes afstand wordt gedaan, niet als verderfelijk wordt veroordeeld, dat is niet echt resectvol. Het niet zozeer verderfelijke, maar gewoon domme zit er enkel in zij die menen dat ze, tegen hun aard in, zulke levenswijzen zichzelf moeten opleggen, die zijn gewoon niet al te snugger en veroorzaken op die manier veel meer moelijkheden op hun pad dan dat het bevordelijk zal zijn.
Verder is het helemaal niet nodig om het Aziatische boeddhisme te gaan idealiseren, boeddhisme is net als elk isme, ook humanisme, communisme, materialisme, anarchisme en hedonisme, iets waar mensen mee aan de haal gaan en waar mensen mee aan de haal gaan wordt vaak een boeltje, dat ligt niet aan het isme zelf.
Boeddhisme indien juist, niet dogmatisch, maar fijngevoelig, wijs en liefdevol (ook t.o.v. jezelf) toegepast, heeft wel veel meer kans om een bevrijdender effect te hebben op jezelf en anderen, dan die andere ismen die ik opgenoemd heb, maar dat voorkomt niet dat de mens er toch weer een boeltje van kan maken (kijk maar naar wat er in Myanmar is gebeurd indertijd). Idealiseren is echt niet nodig, bekritiseren ook niet. Neem uit het boeddhisme wat jou voeden kan, en laat de rest en de anderen die er op een andere manier voeding uithalen met rust, beter nog, laat ook hen je inspireren, ondanks dat ze een praktijk en een leven hebben die niet bij jou passen wil.
En ons Siebje, dat is gewoon een geval apart. Ik zie allesinds zijn goede bedoelingen, maar raak ook vaak met hem in de clinch. Nu ja, je kan dan verder gaan clinchen, of je kan er uit proberen raken, en als dat niet lukt, loslaten. Moeilijker dan dat hoeft het ook niet te zijn.