Het is het beste om het niet te serieus te nemen.
Leg eens uit. Wat wordt er te serieus genomen?
Kijk naar wat je bent en voelt, denk daar een iets over na, maar wees bereid om het ook weer los te laten.
Voor zij die los kunnen komen van het subjectieve, zou ik het anders verwoorden: niet nadenken, noch kijken, noch voelen. Nadenken, kijken en voelen veronderstellen een subject dat nadenkt, kijkt en voelt. Het is dat subject dat (even toch) ook moet losgelaten worden. De vraag toelaten: wat gaat er vooraf aan nadenken, kijken, voelen, ervaren, serieus zijn, ...? Dit toelaten zonder je te beroepen op nadenken, kijken, voelen, ervaren en serieus zijn om tot een antwoord te komen. Klinkt nogal abstract? Is het ook. Maar het is wel mogelijk. Hoe? Dat moet zelf ontdekt worden. Hoe? Door de vraag toe te laten zonder het te willen beantwoorden? Hoe? Door meditatief zelfonderzoek, een onderzoek dat niet gaat via het nadenken, kijken en voelen, maar via het verwijlen in dat wat aan nadenken, kijken en voelen vooraf gaat? Hoe kan je dat leren? Je kan dat niet leren, je kan alleen maar afleren in je meditatie na te denken, te kijken, te voelen, te ervaren, serieus te zijn... alles wat je geleerd hebt loslaten, tijdelijk, enkel gedurende het meditatief zelfonderzoek, daarna mag alles weer opkomen, dan kan je alles weer zien opkomen, want je hebt het allemaal nodig om te functioneren, maar je weet dan uit eerste hand dat subject, nadenken, kijken, voelen ervaren, serieus zijn, ... allemaal zaken zijn die zelf opgekomen zijn en dus ook weer weg kunnen vallen. Dat waarin dit alles kan opkomen, en weer kan wegvallen, dat kan ontdekt worden als (jouw/mijn/ieders) ware aard.
Maar het komt wellicht te serierus, zwaar, abstract over? Zal ik er beter over zwijgen?
Passie in levensvisie lijd tot veel argumenten, terwijl er eigenlijk geen noodzaak voor is.
Daarom moet elke visie gezien worden voor wat het maar is: een visie, geen Waarheid op zich.
Maar als dat te abstract is, mag je gerust vasthouden aan dat je ware aard Liefde is, dat is tenminste al niet meer zo beperkt als dat je ware aard lichaam of geest zou zijn. Maar ik zou het niet als een definitieve conclusie houden.
Diepgang in deze zaken hangt af van een scherp observatie vermogen, niet zozeer een diepe redenering.
Zeker, rederen blokkeert de directe vaststelling. Vandaar: niet redeneren, niet nadenken, niet kijken, niet voelen... dit alles loslaten tot dat de directe vastelling van wat overblijft maar overblijft.
De kwestie van een ware aard heb ik niet grondig doorzocht want je raakt al gauw je referentie kader kwijt, zo gauw als je dingen los begint te laten.
Dat is nu net de bedoeling. Elk referentiekader, inclusief het centrum van het centrum, namelijk de ervaring een subject te zijn dat ervaart, moet losgelaten worden, er is dan geen terugkoppeling meer naar waar nadenken, kijken en voelen zich terug kan koppelen.
Ik vermoed dat het woord zelfonderzoek helemaal verkeerd geinterpreteerd wordt, alsof het een nadenken, een terug refereren naar iets zou inhouden, dat is het juist niet. Het zelfonderzoek is geen onderzoek vanuit een subject, via het nadenken, kijken en voelen, maar is het wegvallen van dit alles, waardoor het terug opkomen van dit alles kan ervaren worden als dat het opkomt en dus ontdekt kan worden als iets dat ontstaat en weer vergaat. Het onderzoek naar het zelf, doet het vasthouden aan een zelf te zijn op den duur wegvallen, en het zelf weer te ervaren opkomen is de bevestiging dat het iets is dat niet werkelijk, voortdurend bestaat, maar evengoed opkomt en dus ook weg kan vallen. Dat is het doel van zelfonderzoek, niet het nadenken, redeneren, kijken en voelen, dat is allemaal nuttig misschien bij wetenschappelijk onderzoek, maar het zelfonderzoek is geen wetenschappelijk onderzoek, het is een onderzoek naar het subject dat onderzoekt, wat zijn aard is. En dit kan maar door alle nadenken, redeneren, kijken en voelen even tot stilstand te brengen en te verwijlen in de directe vaststelling wat er dan overblijft. Kan je er iets aan knopen? Of zwijg ik beter?
Je lichaam is een locatie voor je zintuigen, die weer een reflectie vormen in de geest en het bewustzijn. Geen van die dingen is een ware aard, de samengestelde compositie van die dingen is wat een mens maakt.
...
"is wat een mens mens maakt", kortom: is de aard van de mens.
De vraag blijft: is die mens zijn ware aard, jouw ware aard?
Wat was je voor je ouders geboren waren? Voor er van samengestelde compositie van lichaam, zintuigen, geest en bewustzijn sprake was?
Dat kan niet, nimmer, nooit met rederenen, nadenken, kijken, voelen beantwoord worden. Dat alles is er maar in die compositie, de vraag is: wat was er van jou voor die compositie? Dat kan je niet met die compositie, zelfs niet met bewustzijn beantwoorden? Toch?
Durf je de identificatie met 'die compostitie te zijn' loslaten?
Zoniet, niet doen! Excuses! Weg ermee. De prullemand in.
Ik kan niet weten of je zo ver wilt/kan gaan, of niet. Ik probeer maar. Jij bepaalt de grens.
Ik ga wel zover, en dat heeft niets met iets serieus nemen te maken, het heeft alleen maar met 'zelf' ontdekken te maken, ontdekken wat vooraf gaat aan ik. Het boeit je of het boeit je niet. Ik hoop natuurlijk dat het meer en meer mensen begint te boeien, maar zo ziet het er niet naar uit. De meesten zijn meer geboeid voor een oude visie door een nieuwe te vervangen. Het ontdekken af te ronden, tot een conlclusie te komen.