Zoals iedereen wellicht weet, was ik een boeddhist, althans, zo zag ik mezelf. Ik heb ooit wel een Leraar gehad, maar heb overwegend alleen gemediteerd, onder instructie. Ik heb lang gezocht, tientallen jaren. Tot ik op een dood spoor geraakte. Op een dag in 2014 kreeg ik een soort openbaring, ik was alleen thuis. Er viel een ongelofelijke rust over me, en alles viel weg tot in naar één punt. Of was het juist dat dit ene punt verviel en er helemaal geen éénpuntigheid meer was? Ik kan dat niet exact bepalen.
Op dat moment leek het alsof er liefde van alle kanten kwam. Ik heb een zeer turbulent innerlijk leven achter de rug met veel negatieve emoties. De liefde leek onverdiend en ook uit mijzelf te stromen. Ik denk dat het hooguit 20 minuten heeft geduurd, maar het voelde als veel langer aan.
Op dat moment wist ik: "God bestaat!" Voor iemand die steevast met het boeddhisme bezig is, zoals ik toen, was dat een rare gewaarwording. Ik had wel wat boeken gelezen over het esoterische christendom, maar als iemand mij vóór deze openbaring had gezegd dat ik zelf ooit een christen zou zijn, had ik hem of haar voor gek verklaard.
Ik las de Bijbel en alles viel op zijn plaats. Christus is voor mij het grote voorbeeld, zoals de Boeddha dat is voor boeddhisten. Dit betekent echter niet, dat ik - zoals helaas veel christenen doen - probeer anderen te beïnvloeden met een overtuiging. Ik heb geen missie, ik doe niet aan "bekeringen". Ik laat iedereen vrij in de keuze voor een bepaalde vorm van spiritualiteit. Ik (h)erken veel waarheid en waarde in de geschriften van de christelijke mystici. Ook de Boeddha blijf ik ervaren als een zeer groot Meester. Naar een kerk gaan doe ik wel (nu in coronatijd niet), maar ik vind dat minder belangrijk. Ik zit ook niet echt in een zeer hechte geloofsgemeenschap of zo. Ik ben altijd een beetje huiverig voor (exclusieve) groepsvorming.
Ik ben het volledig eens met wat Ujukarin zegt. Het is zeer de vraag hoe je in de praktijk van alledag laat zien wat je geloofsovertuiging waard is. Hoe ga je met anderen om? Is dat inderdaad in lijn met wat je gelooft? Gurdjieff zei ooit dat we er alleen naar kunnen streven om een goed christen (of boeddhist) te zijn. Het mooie etiketje op zichzelf zegt niets. De mens is van nature niet zo ethisch, dat moet tot op zekere hoogte "bevochten" worden in het dagelijks leven. Met vallen en opstaan dient in de praktijk te worden gebracht wat men predikt: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Naastenliefde is een zeer belangrijk gegeven in het christelijk geloof. "Bid voor je vijanden", zegt Christus. Ga er maar eens aan staan! Maar dit alles vereist nederigheid, besef, inzicht en zelfkennis. En vooral dat laatste is erg moeilijk. Ook in het boeddhisme zie ik deze belangrijke waarden terug.