Auteur Topic: poison  (gelezen 577 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
poison
« Gepost op: 10-05-2021 21:10 »

Ik merkte vandaag wel een van de drie vergiften in mij. Twee, eigenlijk, merkte ik op.

Haat en verlangen.

Haat was groter vandaag, in mij.

Dit is muziek die de woede, de haat heel goed belichaamd, uitdraagt. Daarom is het dus kunst. Als je een gevoel zo goed kan vangen, dan ben je een kunstenaar

https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=HT7-WEEysbs&feature=emb_title

Dit is het booste album dat ik ken. Zo voel ik me als ik boos ben. Dit is haat, in muziek omgevormd en daarom dus een groot kunstwerk. Al zullen deze bandleden dit zelf ontkennen, want dat zullen ze pretentieus vinden

Mijn vraag is.

Als je een van de drie vergiften opmerkt. Bij mij is het altijd haat, of verlangen. Ik wil bepaalde dingen heel graag. Materieel of immaterieel. Of ik haat iets of iemand. Als ik Rutte hoor spreken, voel ik al bijvoorbeeld intense, brandende haat opkomen.

Dan is mijn vraag dus, bij deze. Is het genoeg dat je de vergiften überhaupt opmerkt en erkent als zijnde een gif en dus een verstorende factor ?

Of moet je het ook nog bewust gaan tegenwerken

want bij mij zou dat averechts werken. Het pot zich dan allemaal op en komt tot uitbarsten, vroeg of laat

Dus, moet je de vergiften erkennen, of bestrijden ? En hoe kan je ze op een niet geforceerde manier bestrijden ? Op zo'n manier dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Op zo'n manier dat het realistisch blijft.

« Laatst bewerkt op: 10-05-2021 21:15 door bolletje »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: poison
« Reactie #1 Gepost op: 11-05-2021 09:25 »
Hoi broeder,

Als je een van de drie vergiften opmerkt. Bij mij is het altijd haat, of verlangen. Ik wil bepaalde dingen heel graag. Materieel of immaterieel. Of ik haat iets of iemand. Als ik Rutte hoor spreken, voel ik al bijvoorbeeld intense, brandende haat opkomen.

Dan is mijn vraag dus, bij deze. Is het genoeg dat je de vergiften überhaupt opmerkt en erkent als zijnde een gif en dus een verstorende factor ?

Of moet je het ook nog bewust gaan tegenwerken

want bij mij zou dat averechts werken. Het pot zich dan allemaal op en komt tot uitbarsten, vroeg of laat

Dus, moet je de vergiften erkennen, of bestrijden ? En hoe kan je ze op een niet geforceerde manier bestrijden ? Op zo'n manier dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Op zo'n manier dat het realistisch blijft.

Erkennen én daarna, als je nog energie overhebt, in gedachten brengen dat je eigenlijk hele andere idealen hebt. Zoals anderen behandelen op de wijze dat je zelf behandeld wilt worden, en dat is veelal wat positiever dan wat ik (en jij) gewoonlijk voor elkaar krijgen.
Alleen al observeren dat er een kloof(je) is tussen wat je in jezelf observeert en wat je eigenlijk wil is voldoende. Of daar op dat moment in bewuste zin iets uit voorkomt, of dat het later zal gebeuren, is niet belangrijk. 'Tegenwerken' is veelal te hoog gegrepen en kan inderdaad tot ontkennen van een stuk van jezelf en oppotten/uitbarsten leiden.

En als Dharma iets met je doet dan zal die kloof vroeger of later kleiner moeten worden, dus dat je meer volgens je idealen en minder volgens je Schaduwkant gaat handelen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: poison
« Reactie #2 Gepost op: 11-05-2021 11:25 »
Ik heb geen idealen.....

Idealen is iets voor christenen en humanisten en christelijke humanisten en humanistische christenen....

Mijn enige doel, is mijn eigen welzijn.

Als het 8voudige pad mij welzijn kan geven, volg ik het.