Right view : know the truth
Dit vind ik een beetje een arrogante stelling. Wie heeft de waarheid in pacht ? Ken 'de waarheid' ? Waar slaat dat op ? Maoïsten en christenen en fascisten en humanisten beweren ook 'de waarheid' in pacht te hebben. Er is niet zoiets als dé waarheid.
right intensions. Free your mind of evil.
Wat is evil ? Wie bepaalt wat 'evil' is ? Definieer dan evil. Wat jij evil vind, vind ik misschien niet evil en andersom. Kortom, intellectuele luiheid hier. En dat is op zich al evil (hehehe)
Iemand dood maken, die jou aanvalt ? Is het evil ? Sommige mensen zeggen van wel, andere zeggen van niet. Wie heeft de waarheid in pacht ?
Geld verdienen over andermans arbeid (kapitalisme). Is het evil ? Links zegt van wel, rechts zegt van niet. Wie heeft gelijk ?
right speech, says nothing that hurts others
Dat bepaal ik zelf wel.....Dit is dan op eieren lopen ook, trouwens, als je zo echt wilt leven.
Je kwetst altijd wel iemand, op een of andere manier. Ik ga me niet inhouden, voor andermans ego.
Als ik mijn mening geef over zaken, zal ik vast iemand 'kwetsen'. Jammer dan. Stel dat ik heel erg pro Palestina ben (stel dat) dan kwets ik vast iemand, als ik Free Palestine roep, tijdens een demonstratie. Moet ik dan maar een blad voor de mond nemen, voor andermans tere gestel ? Nee, nee. Ik zeg wat de fuck ik wil zeggen.
Daarnaast, een boeddhist zegt dan : je beland in een lagere wedergeboorte, als je 'verkeerde' dingen doet....Dat zeggen sommige zeer strenge/orthodoxe boeddhisten. Dan zeg ik : die opmerking kwetst mij. En jij kwetste zogenaamd nooit iemand
right action work for the good of others
Neej, doe ik niet. Alleen voor mijn familie en vrienden, doe ik goed. Alleen als ik respect voor je heb, ben ik voor je, sta ik achter je, werk ik voor je welzijn. Als ik je niet respecteer, mag je van mij part de pijp uit gaan
right effort, resists evil
Wat is evil ? Wat is goed en slecht ? Wie heeft die waarheid in pacht ? Waarom zo intellectueel lui weer ?
Wat ik slecht vind, is slecht. Wat ik goed vind, is goed.
right concentration practice meditation
Hier sta ik dus wel achter en doe ik ook. Althans, op mijn manier. Meditatie is objectief gezien waardevol en belangrijk. Daar kan niemand omheen. Het kost alleen veel discipline.
right mindfullness, control your thoughts
Hier sta ik ook achter. Omdat dit dus werkt.
Voor mij is het dus meer het tweevoudige pad. Een gemankeerde dharma wel. Ik ga dat symbool ook maken, denk ik. Het tweevoudige pad. Het eenvoudige pad.
Ik denk dat jullie mij nu geen boeddhist zullen noemen....
Maargoed. Een traantje rolde over mijn wang.
Ik lees gewoon boeddhisme en destilleer eruit waar ik iets mee kan. De onzin ervan, laat ik achterwegen. Maar dat had ik al honderd keer gezegd.
Jezus, ik ben vandaag boos. Waarom ben ik zo boos ?