De algemene Boeddhistische leringen / Boeddhistische theorieën / Boeddhistische wijsheden / Boeddhistische inzichten komen bijna in alle tradities terug. Daarom is een overzicht hiervan heel handig. Dit topic werkt ongeveer hetzelfde als die van het beginners topic en alle belangrijke stukken tekst komen terug in het eerste bericht. Natuurlijk mogen er vragen en opmerkingen geplaatst worden en als deze relevant zijn zullen ze terug te vinden zijn in dit bericht

. Op dit moment wordt er nog slechts een begin gemaakt maar dit zal zeker uitgebreid worden!
De Vier Edele/Nobele WaarhedenDe belangrijkste lering van het Boeddhisme is deze. Het verwerkelijken van deze vier Edele Waarheden staat gelijk aan de Verlichting zelf!
- 1.Er is lijden
- 2.Er is een oorzaak van lijden
- 3.Er is een pad tot opheffing van lijden
- 4.Er is het pad
1. Er is lijden
Dit zegt dat alles wat je doet en met je gebeurt lijden tot gevolg zal hebben. Geboorte, dood gaan, verdriet, niet krijgen wat je wilt, het vergaan van datgene wat je hebt vergaard. Al deze dingen zijn gebonden aan lijden omdat wij slecht met de werkelijkheid om kunnen gaan. We proberen grip te krijgen op datgene dat zal wegvallen, afsterven, rotten, breken, scheuren, stinken en veranderen, we proberen dit sterk vast te houden omdat wij hopen dat het dan niet zal vergaan. Hoewel we toch weten dat het, omdat het is ontstaan, ook weer zal vergaan.
Er is weinig vastigheid in deze wereld en zelfs als het voor lange tijd "is", zal ook dat weer veranderen. Dit komt doordat de wereld is opgebouwd uit onderlinge verbanden en natuurkundige energieën die over en weer gaan. Vergaan maakt bestaan mogelijk. Dit geldt ook voor onze persoonlijkheid. Maar omdat de mens om de een of andere rede geneigd is om te zoeken naar zekerheid en vertrouwelijke zaken grijpt het steeds terug naar onwaarheden, waardoor wij blijven sluimeren in de wereld van lijden
2. Er is een oorzaak van lijden
Er is een oorzaak die ons allen bindt tot het steeds opnieuw wedergeboren te worden in deze cyclus van lijden. Deze factor die in onze geest zich heeft vastgehecht in alles wat wij doen, dat is verlangen (ook wel begeerte/hunkering genoemd). Verlangen naar allerlei zintuiglijke ervaringen, verlangen tot bestaan komen en verlangen naar niet bestaan. Van subtiele vormen van iets willen tot extreem passievol zich een wegbanend door alles. Dit willen, dit krachtig willen om iets te bekomen, is de grootste factor die de schuldige is aan het lijden in deze wereld.
Door het verlangen is de geest steeds maar opnieuw opzoek om dit verlangen te stillen. Het brandt in de persoon als een groot vuur dat niet te koelen valt. Verwikkeld rond dit vuur schiet de geest naar hier en daar om toch maar steeds meer brandstof binnen te krijgen. Dit verklaart ook dat men in zintuiglijke objecten nooit eeuwig geluk kan vinden, niet alleen omdat zij vergankelijk zijn maar mede ook doordat de geest zich niet bevredigd kan voelen zolang het onder de invloed is van verlangen.
Om toch maar het idee te wekken dat men in objecten lang geluk kan vinden, veronderstellen we dat deze voor altijd zullen bestaan en scheppen wij er veel waarde in om hun verschijning in stand te houden. Wij gaan hier aan hechten en doordat wij hun vergankelijkheid opzij schuiven worden we steeds hard geconfronteerd met de werkelijkheid. Onze concepten die wij van allerlei zaken hebben verschuiven de werkelijkheidsbeleving ten gunste van verlangen.
3. De opheffing van het lijden
Na de eerste twee waarheden die een zeer deprimerend effect kunnen hebben omdat die ons een kant tonen van het bestaan die wij liever niet zien. Gaan we nu over naar de activerende en positieve kant van het Boeddhisme. Waarin eigenlijk het hele Boeddhisme zich in afspeelt. Waarin de eerste twee waarheden het wijzende vingertje spelen komen we nu tot de aanmoedigende boodschap. Namelijk de opheffing van het lijden. Aangezien het Boeddhisme als belangrijkste oorzaak van het ongelukkige, bedroevende kant van het leven (en indirect ook de gelukkige en blije kant van het leven), een factor van de geest ziet als het probleem. Betekent dit ook dat er een oplossing voor ons lijden kan zijn!
Deze oplossing is simpelweg het uitbannen, het verwelken, het loslaten, het laten verdwijnen van dat verlangen. We proberen het vuur te blussen, wij halen de doorn uit onze geest, we steken de rivier van het lijdensvolle leven over. Als verlangen weg valt, valt al het lijden van ons zoals een slang verwisseld van zijn oude huid. Dan zien wij de werkelijkheid zoals het is en behalen wij geluk en vrede in dit leven.
4. Het Edel Achtvoudige Pad
Hoe bekomen we dat wat in de derde waarheid wordt beloofd? Door middel van het bewandelen van de Middelweg. In al zijn eenvoud is dit het Edel Achtvoudig Pad. Zoals zijn naam doet voorspellen bestaat het uit acht belangrijke kenmerken, acht belangrijke delen van de spirituele training die doorgaan moeten worden. Deze worden ook onderscheiden door drie algemene groepen waaronder ze vallen. Ten eerste is dit Wijsheid, ten tweede Moraliteit en tenslotte Concentratie.
WijsheidDe Juiste Visie
-Begrijpen van het lijden
-Begrijpen van de oorzaak van lijden
-Begrijpen van de opheffing van lijden
-Begrijpen van het pad dat leidt tot opheffing
De Juiste Gedachten/Besluit
-Gedachten die vrij zijn van verlangen ontwikkelen
-Gedachten die vrij zijn van kwade wil ontwikkelen
-Gedachten die vrij zijn van geweld ontwikkelen
MoraliteitHet Juiste Spreken
-Onthouden van het spreken van leugens
-Onthouden van roddelen
-Onthouden van grove taal
-Onthouden van onzinnig spreken
Het Juiste Handelen
-Onthouden van het doden van levende wezens
-Onthouden van nemen wat niet gegeven is
-Onthouden van seksueel wangedrag
Het Juiste Levensonderhoud
-Onthouden van verkeerde beroepen
-Het op zich nemen van juiste beroepen
ConcentratieDe Juiste Inspanning
-Het niet laten opkomen van onheilzame gedachten
-Het opgeven van onheilzame gedachten
-Het laten opkomen van heilzame gedachten
-Het door ontwikkelen van heilzame gedachten
De Juiste Aandacht
-Met aandacht het lichaam beschouwen
-Met aandacht de gevoelens beschouwen
-Met aandacht de geest beschouwen
-Met aandacht de fenomen van de geest beschouwen
De Juiste Concentratie
-In heilzame staat verkeren in de eerste Jhana
-In heilzame staat verkeren in de tweede Jhana
-In heilzame staat verkeren in de derde Jhana
-In heilzame staat verkeren in de vierde Jhana
Elk punt van het achtvoudige pad kan bij de beoefenaar gescheiden worden in volmaakt of nog steeds onderhevig aan lijden. Tevens wordt elk punt voorafgegaan aan juist Visie. Dit maakt het mogelijk om bij elk ander punt te onderscheiden of dit de juiste weg is of niet. De volledige volgorde is dat bijdiegene waar begrip ontstaat van de vier edele waarheden, dat men de juiste gedachten gaat ontwikkelen. Daarom gaat men juist spreken en handelen waarna ook het beroep een rol gaat spelen in de training. Vervolgens gaat men zich inspannen voor volledige heilzaamheid in de meditatie, het ontwikkelen van inzicht en het ervaren zijn in het doorlopen van de verschillende Jhana's. Als dit tot in zijn volledige ontwikkeling komt, dit gehele pad, dan volgt hier eerst inzicht uit en tenslotte is daar de bevrijding.
Zie ook:
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,5.0.html en
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,143.0.html en
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,158.0.html en
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,240.msg1016.html#msg1016 en
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,230.0.html en
http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,51.0.htmlDe MiddenwegWat betekent nu eigenlijk de Middenweg. In eerste plaats ontstond dit inzicht van de Boeddha als antwoord op zijn twee verschillende levensstijlen die hij doorleefd heeft. De Middenweg ligt tussen een ascetisch en een materialistisch leven. Het ascetische leven was de weg die de Boeddha had gekozen nadat hij in de meditatie en kennis van enkele leraren geen antwoord vond. Daarom koos hij voor de hardste en de meest extreme weg waar uithongering en het totaal uitmartelen van alle vormen van bestaan tot zuiverheid zou moeten leiden. In plaats van ergens naar toe te leiden, was het slechts een weg van meer lijden. Ook het materialistische leven dat hij had geleefd toen hij jong was, onder de bescherming van zijn vader, gaf geen voldoening. Hij doorzag dat hij ook uiteindelijk geworpen zou worden aan ziekte, ouderdom en de dood. Geroepen door de rondzwervende asceten ging hij destijd weg van zijn vertrouwde omgeving en liet zijn vrouw en zijn pasgeboren kind achter.
Deze twee levensstijlen zag de Boeddha als twee uitersten waar in de eerste zelfkwelling centraal staat en in de tweede het najagen van zintuiglijke genoegens. Na ingezien te hebben dat deze twee wegen niet tot vrede leiden, herinnerde hij zich een moment uit zijn jeugd en vroeg zich af of dit nou de weg is. Deze herinnering ging erover dat hij zijn vader zag ploegen terwijl hij zelf in een rustgevende staat maar toch alert was. Deze herinnering die men kan zien als zonder gebonden aan verlangen naar twee uitersten, gelijkmoedig verwijlen. In korte tijd maakte daarna de Boeddha zichzelf Verlicht.
Het Ontwaken/ De VerlichtingZie ook:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,286.0.html en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,351.0.html Het afhankelijk/voorwaardelijk ontstaanZie ook:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,136.0.html en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,314.0.html en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,47.0.html en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,34.msg79.html#msg79 en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,267.0.htmlDe drie kenmerken van het bestaanZie ook:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,62.msg154.html#msg154 en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,69.0.html en
De vijf groepen van het bestaanZie ook:http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,116.msg443.html#msg443
De drie juwelenZie ook:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,230.msg1150.html#msg1150KarmaZie ook:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,272.0.html en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,227.msg1206.html#msg1206 en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,209.msg774.html#msg774 en
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,205.msg801.html#msg801Samsara