Je kunt religie en spiritualiteit of godsdienst afwijzen. Je kunt er korte metten mee maken, het afbreken en ontkennen dat het ook maar enige waarde geeft. Forumlid Vrij stelt dat alles een uitvinding en/of verlengstuk is van het zelf, het ego, het ik. Dat is een bepaalde manier van denken en ervaren. Alles echter verwijzen naar het zelf, het ego of het ik komt nogal eenzijdig op me over. Het is steeds dezelfde trechter, waar alles in wordt geworpen. En telkens weer wordt alles te licht bevonden, vermalen, en krijgt het een label van troep, rommel, inbeelding, afval.
Het zijn maar woorden hè, ik, ego, zelf, religie, godsdienst, spiritualiteit, mystiek. Woorden die verwijzen of duiden tot specifieke beleving/ervaring.. verzonnen definities. Definities zijn handig en praktisch in de dagelijkse wereld van doen en laten, maar absoluut niet praktisch bij de intentie van 'diep 'zelf' onderzoek. Het definiëren van innerlijke ervaring/beleving 'maakt' als het ware
dingen van wat feitelijk geen
dingen zijn. Religie, spiritualiteit, godsdienst, mystiek, maar ook ik, ego, zelf, centrum, kern etc, zijn definities van ervaring/beleving die van nature zéér vluchtig en relatief zijn.. eigenlijk continu in elkaar vervluchtigen. Er kan alleen eenduidig de vinger op gelegd worden door die vluchtigheden onder te brengen in definities..
dingen.
Daar waar definities heer en meester zijn is het.. intellect. Het intellect maakt van definities wapens en/of gereedschap om mee te schermen, en zich als vermogen te scherpen. Ik veroordeel de ervaring/beleving achter de definities niet, noch maak ik er korte metten mee, breek ik het niet af, en ontken het ook niet. De 'waarde' ervan daarentegen kan alleen bepaald worden door het af te meten aan definities.. daar wordt het voor mij 'waardeloos' en niks anders dan een berg nonsens en verbeelding.
Dat alles is een keuze, de keuze om nergens in mee te gaan, alles af te wijzen en in de ban te doen. Omdat alles immers verdacht is, een spelletje van het zelf, ik of ego. Er valt tot op zekere hoogte wat voor te zeggen, maar hooguit voor jezelf. Een ander daarin zomaar uit de losse pols adviseren is in mijn optiek onjuist, omwille van de reden dat je nooit kunt weten of je er goed aan doet om tegen een ander te zeggen dat religie, spiritualiteit en godsdienst je reinste onzin zijn, een verlengstuk van de poging om hoop e.d. voor zichzelf te creëren.
Het betreft bij mij i.i.g. niet de luxe van een intellectuele keuze er 'niet in mee te gaan, alles af te wijzen en in de ban te doen. Ik zie hierin geen verdachte toestanden, noch een spelletje van het zelf, ik of ego.. juist omdat ik kan 'zien dat die gegevens geen echt bestaan kennen of hebben, bij mij niet en bij niemand niet. In de veronderstelling gedijen dat die gegevens wel 'echt' zijn, is het spelletje wat mensen onderling met elkaar kunnen spelen en.. uitspelen.
Het is maar net in wat voor setting het zich voordoet dat ik iemand er op attent zou maken dat godsdienst, spiritualiteit, religie en mystiek je reinste onzin is. Feeling good and doing good is a dying ''mood''.
Als de 'ander' openhartig is naar mij omtrent beleving en ervaring in deze zaken, dan laat ik weten hoe dat ervaren wordt bij mij.
Eigenlijk klinkt dit alles afwijzen als een atheïstisch standpunt. Maar zelfs dat wordt ontkend, want het zou niets van dat alles zijn. Wat is het dan wel? Het antwoord is steeds: inzicht hoe het zelf, ik, of het ego werkt, althans, dat wordt beweerd. Ik zeg niet dat de weg van de negatie niet kan werken voor iemand. Maar dat betekent letterlijk alles afwijzen, alles beschouwen als een verlengstuk van het zelf, ik of ego. Ik kan er zelfs een heel stuk in meegaan, want het klopt ook nog vaak dat er een bepaalde intentie, hoop of wanhoop zit achter iemands beweegredenen om religieus e.a. te zijn. De motivatie achter spiritualiteit kan veelal zelfs volledig onbewust zijn.
Ik ben geen atheïst noch agnost, ik ben zelfs geen realist..
Alles wat ik niet ben , ben ik tegen wil en dank wel, in een sociale 'werkelijkheid' van leven en welzijn, so be it, and.. so what?
De motivatie achter spiritualiteit, godsdienst, religie en mystiek is volledig
onbewust! Zo gauw je bewust wordt van het innemende, intimiderende illusoire gehalte ervan, dooft die apotheose.. als een nachtkaars.
Het grote probleem hier is echter: wie is er mee gebaat dat je religie, spiritualiteit en godsdienst volledig afwijst en als het ware ontmaskert? Misschien een enkeling? Want niemand vraagt je om dit specifieke advies, deze weg der negatie. Als een leerling naar je toe komt - gesteld dat je een Meester of Leraar bent (en dat is denk ik niet zo) - dan is de brandende vraag naar de waarheid vanuit de volgeling ontstaan, hij of zij is op zoek naar de waarheid omtrent zichzelf en de wereld. Een waarachtige en oprechte Leraar of Meester zal proberen naadloos aan te sluiten bij het specifieke punt waarop de leerling is aangekomen. Hij of zij zal waarnemen wat de leerling nodig heeft. Misschien is dat voor een bepaalde leerling de weg der volledige negatie, wie weet. Maar het kan net zo goed zo zijn, dat de leerling moet worden onderwezen in godsdienst, met zelfs het geloof in God. Of de volgeling heeft de weg van de Boeddha nodig, al naar gelang waar de volgeling staat. Enzovoort, enzovoort. Het is niet zomaar "waar" dat de weg der negatie een sleutel is, die op elk slot past. Maar dat wordt wel zo ongeveer beweerd hier. Je kunt er zelfs veel mee kapot maken voor de ander, zonder dat je dat zelf beseft.
Precies wat je zegt ''niemand vraagt om dit specifieke advies''. 'Iemand kan in de regel weinig tot niks met dit soort duiding van mij, om in de beeldspraak te blijven , ik richt mij dan ook niet tot iemand in het bijzonder, eerder tot 'niemand in het bijzonder.
Ik ben geen gids, leraar, meester, guru etc, ook geen leerling, discipel, volgeling of aanhanger van wat of wie dan ook. Ik ben gewoon 'mij, en wat dat ook maar mag inhouden.. no big deal.
Om de een of andere rede die ik niet kan thuis brengen, heeft deze materie mijn interesse, mijn bevinding hiermee deel ik, that's all.
De vraag is wat mij betreft: wat zijn je beweegredenen om hier op een boeddhaforum te participeren en alles af te komen wijzen wat met religie, spiritualiteit en godsdienst te maken heeft? Want stel dat we allemaal die weg van de negatie zouden volgen, als zijnde de waarheid, dan kunnen we meteen wel de conclusie trekken dat al dat gepraat en gediscussieer op dit forum volledig nutteloos is. Want alles is dan immers een verlengstuk van het zelf, ik, of het ego.
Voorgaande quote verteld een beetje de beweegreden. Ik heb geen 'waarheid' in pacht noch ben ik in staat om 'waarheden' te delen. Wat ik wel kan, is naar mijn bevinding en ondervinding laten blijken of iets 'waar is of niet m.b.t. een communicatieve voorstelling van zaken.. zoals op dit forum bv.
Met andere woorden: we zijn er uit! We kunnen de boel hier wel opdoeken. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Iedereen is immers anders, en je kunt niet zomaar zeggen dat alle religie, spiritualiteit en godsdienst onzin is, troep, valse hoop en weet ik veel wat. Misschien is de volledige negatie voor jou de waarheid, de weg. Maar de ander heeft wellicht een heel andere weg nodig. Misschien zelfs de weg van de devotie, van gebed, meditatie en contemplatie. Dat kun je niet weten.
precies, dat kun je nooit weten voor de 'ander' ik niet, jij niet, niemand niet. Je kunt alleen 'weten' wat je zelf weet, niet wat een ander weet. Mijn insteek is dat niemand kwetsbaar is, alleen 'iemand is kwetsbaar.. en dan kunnen we verder kijken hoe een verloop zich laat 'zien.
De vraag die iedereen zichzelf dus zou kunnen stellen is: wat zijn eigenlijk je specifieke beweegredenen om de weg van de Boeddha te volgen, de weg van Krishna, Sri Nisargadatta Maharaj, Christus, enzovoort. Want in je beweegredenen ligt je motivatie. En je motivatie tot religie, of het volledig ontkennen, ontmaskeren en afwijzen van alle religie, spiritualiteit en godsdienst ligt ergens in jezelf.
Jij volgt een bepaalde weg, van christus, meen ik ergens te hebben gelezen. En verder ben je aan het grasduinen in allerlei andere stromingen, methodes, richtingen etc. Jij vind het een mooi ideaal om een 'beter mens te worden, ongeacht alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden die daar mee samen gaan..
Wat is dat dan in jouw optiek, een beter mens worden.. en kun je
'wezenlijk' dan een beter mens worden dan je alreeds van nature bent? Gewoon wat vragen.