Auteur Topic: Goede wensen 2022/23  (gelezen 320 keer)

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
Goede wensen 2022/23
« Gepost op: 29-12-2022 16:01 »

Gezondheid, geluk, voorspoed en vrede en vooral kalmte en inzicht in het nieuwe jaar
« Laatst bewerkt op: 30-12-2022 04:21 door nico70+ »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Goede wensen 2022/23
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2022 22:07 »
Insgelijks

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2022 00:00 »
Alles is veranderlijk zegt men soms, toch heb ik de indruk dat veel dingen bij het oude blijven.
Oftewel hoe gerichtheid naar de waarheid, ijver voor het goede, vrede en onovertreffelijke wijsheid een voortdurende bron van conflicten kan zijn.
Dat in 2023 de argwaan mag verdwijnen, de zinnen kalm en rustig , de woorden zacht en steunend, en dat begrijpend lezen al de helft van het conflict oplost.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2022 10:16 »
Iedereen alle goeds en veel zegen en gezondheid toegewenst voor 2023!

Ik ben sinds kort weer terug hier, na een lange periode van nadenken en reflecteren op mijn eigen reacties. Ik ben een emotioneel ingesteld mens. Ik heb me meermalen geïrriteerd aan dit forum. Maar in de kern ligt dat natuurlijk in mezelf, dat besef ik heel goed. Door nog beter te observeren en te beschouwen denk ik het lek boven water te hebben. Ik zal jullie er verder niet mee vermoeien.

Gelukkig was mijn laatste account nog beschikbaar, daar ben ik forumbeheer dankbaar voor. Ik ga er vanuit dat 2023 evenwichtiger gaat worden.

Vriendelijke groet,

Buddha Amitabha :)
"Aan de vruchten herkent men de boom." - Jezus Christus

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2022 10:56 »
Mooie wens, Nico.
Mooie wens voor het forum, GM.
Mooi voornemen, BA.

Insgelijks x 3

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 30-12-2022 12:24 »
Allemaal ook de beste wensen!

Er zal ook in 2023 heus nog wel een pijl in het hart zitten.

Het hart hunkert en lijkt verwond, bloedend. Als pasgeborene hunkert het al om gezien en gehoord te worden, geliefd te zijn, gekoesterd.  Gevoed met fysiek voedsel en ook vooral het mentaal voedsel van genegenheid, warmte, sympathie. Dat heeft het ook broodnodig. Anders sterft het.

Jullie zijn baby's in het diepst van jullie gedachten:-) Boeddhisten noemen dit ego of zelf. Het is gewoon de baby in ons denk ik.

Oke, jullie zijn geen baby, ik alleen.

Ik denk dat de Boeddha en de mystici leren dat er geen andere oplossing is dan de volheid/voeding die komt van goddelijke wijsheid en liefde.

Tot die tijd is het heel moeilijk echt vrede in jezelf te voelen.
Volgens mij moeten we onrust en onvrede eerst maar eens erkennen en zien als iets normaals.
Niet in onszelf noch in anderen veroordelend. Elkaar niet de maat nemend over wie het meest vredevol of rustig is.
Met verlichting en bevrijding heeft dat waarschijnlijk toch niks te maken. Waarschijnlijk eerder met begoocheling.

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2022 07:06 »

Citaat
Er zal ook in 2023 heus nog wel een pijl in het hart zitten.

Het hart hunkert en lijkt verwond, bloedend.  ...  Boeddhisten noemen dit ego of zelf.
Ik denk dat de Boeddha en de mystici leren dat er geen andere oplossing is dan de volheid/voeding die komt van goddelijke wijsheid en liefde.
Tot die tijd is het heel moeilijk echt vrede in jezelf te voelen.
Volgens mij moeten we onrust en onvrede eerst maar eens erkennen en zien als iets normaals.
Niet in onszelf noch in anderen veroordelend. Elkaar niet de maat nemend over wie het meest vredevol of rustig is.
Met verlichting en bevrijding heeft dat waarschijnlijk toch niks te maken. Waarschijnlijk eerder met begoocheling.
_________

Beste Siebe,

≤Het hart hunkert≥ schreef je. Met andere woorden, er is nog verlangen. In de leer van de Boeddha heet dat niet ego, maar begeerte. De oplossing ervan is volgens de Boeddha het opgeven van dat verlangen. Dan volgt ook innerlijke vrede.
Wij moeten onrust en onvrede eerst erkennen en zien, maar niet als iets normaals. Het is een verschijnsel dat overwonnen kan worden. Het probleem eerst zien en erkennen is het begin; het probleem aanpakken en met de juiste middelen bestrijden, proberen te overwinnen, is nummer twee.

<Niet in onszelf noch in anderen veroordelend. Elkaar niet de maat nemend over wie het meest vredevol of rustig is.>
Oordelen over zichzelf of over anderen is de maat nemen en een maat opleggen. Ik denk hier aan een figuur uit de Griekse mythologie. Zijn naam is me ontschoten. Hij nam anderen de maat door ze in zijn bed te leggen. Als iemand te klein was, werd hij uitgerekt totdat hij paste. En als iemand te groot was, werd hij kleiner gemaakt. Zo werd iedereen "normaal" gemaakt, d.w.z. passend gemaakt aan de opgelegde norm. Of die norm ook de juiste was, daar werd niet naar gevraagd.
Zo is het ook nog tegenwoordig. Normen worden vastgelegd en wie er niet aan beantwoordt, is abnormaal. Iedereen accepteren zoals hij is, geeft vrede en rust.

Dat heeft zeer zeker te maken met bevrijding en niet met begoocheling.

Ik heb nu meerdere jaren gezien hoe je op zoektocht bent. Soms bleef je een jaar of langer ronddraaien om eenzelfde thema zonder de kern van dat thema te benaderen. Dan ging je op zoek naar een andere leraar die je online ook niet verder hielp. Nu denk je dat je een goede weg gaat volgen die je tot rust kan brengen. Ik hoop dat je ooit de vrede van het gemoed vindt.

Nico

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2022 09:56 »
Hoi nico 70+, ik ben onder de indruk door wat je aan Siebe hebt geschreven. Hopelijk wordt 2023 een beter jaar voor hem.

De persoon uit de Griekse mythologie waaraan je refereert is Procrustus. Hij is afkomstig uit het verhaal van de held Theseus. Het was een uiterst wrede man, die - als zijn gasten sliepen, ze boeide en op een bed legde. Waren ze te kort, dan rekte hij ze uit, waren ze te lang, dan hakte hij stukken van hun ledematen. Een gruwelijk verhaal, en Theseus heeft hem zelf laten voelen hoe afschuwelijk dat is. Maar Procrustus paste zelf ook niet op dat bed, dat is de ironie van het hele verhaal. Deze mythe laat de gruwelijke realiteit zien van de norm, precies zoals jij schrijft, nico 70+. Niemand is "normaal", dus worden we van jongs af aan gepast in de mal van de norm. En op den duur gaan we zelfs elkaar normeren, de maat nemen.

We zijn niet "normaal" maar slechts wie we zijn. Gewone mensen, allemaal verschillend. Ook Siebe is uniek, net als ieder ander.

Dit ter aanvulling. Vrede zij met iedereen.

Buddha Amitabha.

N.B. Maak van het boeddhisme ook geen "norm" (of van welke religie dan ook).
« Laatst bewerkt op: 31-12-2022 10:08 door Buddha Amitabha »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2022 14:06 »
Sorry voor mijn wispelturigheid qua deelname en zoektocht maar het zei ook zo. Kennelijk is dit mijn weg.

Ik zie dit anders @Nico. Ik hoef oprecht niet vrede te hebben met alles. Dat voelt voor mij onwaarachtig en onoprecht.

Onvrede vind ik ook wat anders dan hysterisch zijn, razernij, blind optreden in de wereld, begoocheling. Onvrede zie ik meer als iets wat voorkomt uit het gevoel dat iets eigenlijk niet zo hoort te zijn, zoals misbruik, zoals louter egocentrisme, zoals corrupt zijn in geest, zoals zelfbedrog of anderen bedriegen, zoals andere wezens alleen maar gebruiken voor je eigen doeleinden, ze behandelen als middelen. Oneerlijkheid. Hypocrisie. Dat soort dingen.

Ik ga dit gevoel niet wegredeneren of doen alsof het maar een gedachte is en er geen bedoeling is in bestaan en dit allemaal maar dromerij is of misplaatst idealisme.
Juist niet. Het is de ziel die praat. Laat hem maar praten. Laat hem maar niet tevreden zijn met zaken waarvan de ziel weet dat het zo nooit bedoeld is.

Onvrede komt door de kennis van de ziel.
Omdat de wil van de ziel niet de wil van de wereld is en vaak ook niet de wil van jezelf.
Dus zaken liggen met elkaar overhoop. Dat is goed, normaal.
De kwestie is dan denk ik of je bereid bent de wil van de ziel te volgen.

Ja, het is een zoektocht, en ik vind dit ook niet erg.

Ik snap best dat andere mensen dit allemaal maar gelul vinden en dat ze zeker weten dat er nergens anders zoiets is als een bedoeling in bestaan of 'zoals het hoort' als een waan van je denken. Nee, het zit ergens anders.  Ik voel het zo aan dat dit geen waan is.

Ergens weten mensen dat bepaalde zaken eigenlijk niet zo horen en niet zo bedoeld zijn. Dit geldt ook voor een egocentrisch leven. Dat is niet de wil van de ziel.

Jullie denken vast dat ik meer verdwaald ben dan ooit. Het zei zo. 

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2022 14:38 »
Alle expressie, alle manifestatie is eenvoudig de maat der dingen.. en het past precies!
Er is verder niets aan te doen, take it or leave it.
M.a.w.. leef het.
.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2022 15:20 »
Sorry voor mijn wispelturigheid qua deelname en zoektocht maar het zei ook zo. Kennelijk is dit mijn weg.

Ik zie dit anders @Nico. Ik hoef oprecht niet vrede te hebben met alles. Dat voelt voor mij onwaarachtig en onoprecht.

Onvrede vind ik ook wat anders dan hysterisch zijn, razernij, blind optreden in de wereld, begoocheling. Onvrede zie ik meer als iets wat voorkomt uit het gevoel dat iets eigenlijk niet zo hoort te zijn, zoals misbruik, zoals louter egocentrisme, zoals corrupt zijn in geest, zoals zelfbedrog of anderen bedriegen, zoals andere wezens alleen maar gebruiken voor je eigen doeleinden, ze behandelen als middelen. Oneerlijkheid. Hypocrisie. Dat soort dingen.

Ik ga dit gevoel niet wegredeneren of doen alsof het maar een gedachte is en er geen bedoeling is in bestaan en dit allemaal maar dromerij is of misplaatst idealisme.
Juist niet. Het is de ziel die praat. Laat hem maar praten. Laat hem maar niet tevreden zijn met zaken waarvan de ziel weet dat het zo nooit bedoeld is.

Onvrede komt door de kennis van de ziel.
Omdat de wil van de ziel niet de wil van de wereld is en vaak ook niet de wil van jezelf.
Dus zaken liggen met elkaar overhoop. Dat is goed, normaal.
De kwestie is dan denk ik of je bereid bent de wil van de ziel te volgen.

Ja, het is een zoektocht, en ik vind dit ook niet erg.

Ik snap best dat andere mensen dit allemaal maar gelul vinden en dat ze zeker weten dat er nergens anders zoiets is als een bedoeling in bestaan of 'zoals het hoort' als een waan van je denken. Nee, het zit ergens anders.  Ik voel het zo aan dat dit geen waan is.

Ergens weten mensen dat bepaalde zaken eigenlijk niet zo horen en niet zo bedoeld zijn. Dit geldt ook voor een egocentrisch leven. Dat is niet de wil van de ziel.

Jullie denken vast dat ik meer verdwaald ben dan ooit. Het zei zo.

Bedankt voor je uitleg. Ik denk in ieder geval niet dat je verdwaald bent, geenszins. Ik zie ook dat je ziel zoekende is, of worstelt met dit bestaan. Je bent in goed gezelschap, want dit geldt voor iedereen, en zeker ook voor mij.

Het leven kan dor en rotsachtig zijn, en een onleesbare dorst naar de waarheid doen opbellen. Ik zeg niet dat dit specifiek voor jou geldt. Ik ervaar je als een volledig gelijkwaardig mens, die veel weet en veel bestudeert. Ik heb je daarstraks een Personal Mail gestuurd via dit forum.

Ik wil je graag bemoedigen, en ook graag van gedachten met je wisselen. Via een dialoog, zeer zeker niet als iemand die het allemaal zo goed zou Weten. Weters, die zijn er veel, maar leerlingen, waar zijn die? Zenmeester Suzuki zei altijd dat je de geest van een leerling zou moeten zien te behouden. Dan sta je open. Al die zogenaamde Weters zitten vol van hun eigen bespiegelingen. Vaak zijn ze ook nog stekeblind, vol van de eigen kennis. Maar kennis is geleend, je kunt er een mooie preek van maken. Wees voorzichtig, want door al die woorden en overtuigingen kan je innerlijk Licht worden verduisterd.
« Laatst bewerkt op: 31-12-2022 15:41 door Buddha Amitabha »

• Nieuwkomer
goede voornemens 2023
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2022 16:02 »
Of het nu in real life is, of op een forum,.... mensen kunnen niet naar elkaar luisteren.
Ze praten naast elkaar door.

Deelnemen aan een forum is altijd een beetje egotripperij. Ik zie dat bij mezelf, ik zie dat bij anderen.
Deelnemen aan een forum is  dus ook aan jezelf toestaan om te egotrippen.
Ik wil wel beleren, meer ik sta minder open om beleerd te worden. Ik ben zo, en de anderen zijn ook zo.
Soms kan er ik heel goed tegen dat anderen mij beleren, dat is wanneer ik er niet naar luister, en ik gewoon verder ga met mijn verhaal.

Ik neem het beleren van de anderen zeer serieus. Waarschijnlijk te serieus. Ik probeer iets waardevols te betekenen voor die anderen. En wat doen die anderen ?
Inderdaad, niet luisteren. Zij gaan gewoon verder met mij te beleren, ze gaan gewoon verder met hun verhaal.
En daar kan ik niet tegen. Het is om tegen de muren te lopen.

Dus voor 2023
Neem jezelf niet minder serieus, maar juist meer serieus, en deel je verhaal.
Ik zal doen alsof je niet aan het egotrippen bent, en zeer zeker niemand aan het beleren.
Ik zal ook doen alsof je goed kunt luisteren, ook al is dat niet zo.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2022 16:15 »
Uiteraard is het deelnemen aan een forum egotripperij. Je wilt graag iets delen, wat jij belangrijk vindt. De kunst is om de ander ook de ruimte te geven om zijn of haar zienswijze te delen. Misschien kunnen we iets van elkaar leren, of zelfs veel. Luisteren, goed lezen, openstaan voor de mening van de ander, dat is voor velen, voor ons, moeilijk. We luisteren graag naar onze eigen gedachtengang, onze eigen inzichten.

Kijk niet voorbij de ander, kijk naar de ander. Dezelfde ogen, hetzelfde leven. Een levend wezen, dat kan bijdragen aan ons leren. Niet uit een poging om te beleren, maar om te leren, ik herhaal dat. Ik zal ongetwijfeld ook belerend over zijn gekomen. Laat 2023 het beleren liever minder worden, en het leren toenemen. Slechts een ware dialoog is nodig. Ik zal mijn best doen.

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 31-12-2022 16:44 »
Beste Siebe,

Je bent niet wispelturig maar "op zoek". En ik bedoelde er niets negatiefs mee. Ik ben zelf ook enige tijd op zoek geweest voordat ik me thuis voelde bij de leer van de Boeddha. Jij voelt je meer aangetrokken tot mystici. Dat is je goede recht. Ik schreef toch dat het opleggen van normen niet goed is. Woorden kunnen tot misverstanden leiden. Sorry dus als mijn woorden niet begrepen zijn. Dan heb ik het niet goed geformuleerd.
Nico

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 01-01-2023 00:25 »
Beste Siebe,

Je bent niet wispelturig maar "op zoek". En ik bedoelde er niets negatiefs mee. Ik ben zelf ook enige tijd op zoek geweest voordat ik me thuis voelde bij de leer van de Boeddha. Jij voelt je meer aangetrokken tot mystici. Dat is je goede recht. Ik schreef toch dat het opleggen van normen niet goed is. Woorden kunnen tot misverstanden leiden. Sorry dus als mijn woorden niet begrepen zijn. Dan heb ik het niet goed geformuleerd.
Nico

Het probleem is, vind ik, is dat al die praatjes over niet-zelf, vrede, over niet-mijn, over bezitloosheid, over niet hechten, egoloosheid, de ware staat, zonder hoop en vrees zijn, zonder verlangens, maar al te vaak praatjes blijken als je zelf geconfronteerd wordt een ziekte, met sterven, met aftakelen, ellende. Jarenlang wordt het verkocht als wijsheid dat het lichaam niet Ik is, niet zelf, niet mijn, en dat je het beste geen hoop of vrees koestert, en dan wordt je zelf lichamelijk ziek en opeens is het lichaam heeeeeel erg mijn en Ik en ben je opeens elke dag vol hoop en vrees. Wat dat betreft geloof ik niet zo in de zogenaamde vrede en rust van mensen. Dat is vooral gebaseerd op omstandigheden volgens mij.

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 01-01-2023 05:14 »
Voor mij zijn het geen praatjes.

Er zijn mensen die goed bedoelde woorden goed uitleggen. En er zijn mensen die goed bedoelde woorden niet goed uitleggen.

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 01-01-2023 09:15 »
Citaat
Het probleem is, vind ik, is dat al die praatjes over niet-zelf, vrede, over niet-mijn, over bezitloosheid, over niet hechten, egoloosheid, de ware staat, zonder hoop en vrees zijn, zonder verlangens, maar al te vaak praatjes blijken als je zelf geconfronteerd wordt een ziekte, met sterven, met aftakelen, ellende. Jarenlang wordt het verkocht als wijsheid dat het lichaam niet Ik is, niet zelf, niet mijn, en dat je het beste geen hoop of vrees koestert, en dan wordt je zelf lichamelijk ziek en opeens is het lichaam heeeeeel erg mijn en Ik en ben je opeens elke dag vol hoop en vrees. Wat dat betreft geloof ik niet zo in de zogenaamde vrede en rust van mensen. Dat is vooral gebaseerd op omstandigheden volgens mij.

Ach, wat een zelfmedelijden. Ziekte is toch juist een middel om het lichaam als vergankelijk te beschouwen. We zijn niet de baas over eigen lichaam.
Je bent niet de enige die ouder is geworden. Je bent niet de enige die ziek wordt en wiens lichaam aftakelt. Je bent niet de enige die gaat sterven. Wij allemaal worden ouder, worden ziek en gaan dood. Daar helpt niets en niemand tegen.
Maar we kunnen wel leren ermee om te gaan. We kunnen het lichaam accepteren zoals het is, namelijk een vergankelijk verschijnsel dat is ontstaan en weer zal vergaan. Het is niet iets dat blijft.
« Laatst bewerkt op: 01-01-2023 17:12 door nico70+ »

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 01-01-2023 10:01 »
Wat dat betreft geloof ik niet zo in de zogenaamde vrede en rust van mensen. Dat is vooral gebaseerd op omstandigheden volgens mij.
Je hebt omstandigheden en je hebt perceptie op die omstandigheden.
Op sommige zaken heb je geen invloed, geen controle, en is jou reactie, automatisch, buiten jou wil en invloed.

dan zijn er zaken waarop jou mentaliteit, de zaken die jij hebt ontwikkeld en hebt doen groeien, wel een invloed hebben.

Religie is onder andere een opvoedkundig project, het reikt handvaten aan zodat een mens op een bepaalde wijze, een bepaalde richting zichzelf verder kan ontwikkelen.
En veel zaken blijven zoals ze zijn, je bent geboren en je zult sterven, oud worden, ziek worden.

ik denk dat we al heel vaak hebben besproken, dat vrede en rust binnen bepaalde grenzen moet bekeken worden. Relatief en niet absoluut voor mij als mens. En enkel binnen dat relatieve kader is er voor mij als individu , binnen mijn mogelijkheden, groei mogelijk.
Ik denk dat ook al vaak is besproken, dat vrede en rust niet moet gezien worden als één of andere genotstoestand, of vreugde toestand.  of als een eindpunt, nu ben ik er.
Groeien is lijden. Spirituele vrede is geen hangmat. eerder een heilig vuur.
Het geeft een mens kracht  als je de hoop aan het verliezen bent, als er verwarring in je hoofd zit. Het geeft rust bij frustraties en moeilijkheden. Het geeft aansporing om verder te groeien als je jezelf aan het verliezen bent in luiheid en genotszucht.

De vrede en rust van het absolute  is niet iets dat een mens kan realiseren.
Maar ook daar geeft boeddhisme richting. Je bent niet het lichaam. Je bent groter dan het lichaam, meer.
Zowel druppel in de oceaan, als de oceaan zelf.
Hier is niet zozeer de bedoeling om oceaan te worden. Maar als boodschap dat al je goede inspanningen niet tevergeefs zijn, ze komen in de oceaan terecht, en ze zullen hun goede werken, en goede vruchten opleveren, ook als jij (in jou verschijningsgedaante) er geen getuige van zal zijn.
en op dag verschijnt er een boeddha in de wereld, en die boeddha dat ben jij.
En om dat te zien en begrijpen, dien je de ware aard van het zelf te zien en begrijpen.
er is geen boeddha, geen jij, geen ander.

De honger om het te willen begrijpen, te willen zien, verpest de relatieve rust waar een mens wel invloed op heeft.
Terwijl het eigenlijk verhalen zijn om je hier en nu, in dit leven, binnen jou mogelijkheden te sterken, richting te geven om te groeien als mens. In overeenstemming met jou. en tegelijkertijd om een mens de magische wereld te doen binnentreden.
De magische wereld van de waarheid, de oprechtheid, de werkelijkheid zien zoals ze is. Niet dat je ze ooit in haar geheel kunt zien of kennen. Enkel binnentreden en verder gaan.

« Laatst bewerkt op: 01-01-2023 17:07 door nico70+ »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 01-01-2023 10:04 »
Zucht... het is 1 januari 2023. Wat een heftige verhalen. Ik weet niet goed hoe er op te reageren. Of toch wel? Ik ben nu 61 jaar, en ik voel mijn krachten al minder worden. Dat het lichaam aftakelt, zie ik aan mijn moeder van 82. Ze leeft nog, maar is al een aantal keren gevallen. Ze kan momenteel moeilijk vooruit, en heeft last van haar rug. Zelf heb ik hoge bloeddrukklachten en een TIA gehad in 2019. Ik ben er goed vanaf gekomen. Dat is nu onder controle. Maar een ziekte kan altijd beginnen.

Verder ken ik een predikant die bijna zijn hele leven last heeft van nierfalen, hartproblemen, etc. Hij is geloof ik al 30x geopereerd in zijn leven. Vorig jaar hebben de medici zijn benen moeten amputeren, omdat de bloedvaten niet goed werkten. En tot overmaat van ramp is dit ook in 1 van zijn armen gebeurd. Hij heeft dus nu nog maar 1 arm om te bewegen en is verder volledig afhankelijk. Het is vreselijk. Maar toch heeft deze man zijn geloof in Jezus Christus niet verloren. Integendeel. Hij klaagt eigenlijk niet, alhoewel dit alles hem best zwaar valt.

Voor mij persoonlijk is dat een leerres. Ik zie dat mensen waarvan ik hou aftakelen. Ik takel zelf ook af. Het leven kun je leren, zeggen ze. Ik vind het erg moeilijk, dat geef ik toe. Maar ziekte is het onvermijdelijke risico van het leven, en het sterven het eindstation van dit lichaam. Dat is eenmaal zo.

Ik vind innerlijke vrede van groot belang. Ik vind het leven daarentegen moeilijk. Dat geef ik grif toe. Maar het onvermijdelijke is en blijft onvermijdelijk. En er zijn kinderen die al op jonge leeftijd sterven aan kanker of anderszins. Dat snijdt dwars door mijn ziel. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zie het lijden van kind en ouders. Heel erg verdrietig, hartverscheurend zelfs.

Hopelijk kan 2023 toch wat vrede brengen in ons hart. Ik hoop het echt. Guido Wijers zei gisterenavond tijdens zijn oudejaarsconferance het volgende:

"Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting"

Laat dat in ieder geval in eerste instantie voor mij gelden. Veel sterkte, inzicht en liefde voor allen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 01-01-2023 13:37 »
Dat ik de leer niet toegepast heb in mijn leven, wordt me wel vaker aangewreven. Want de gedachte is dat als je dat wel doet, dan ben je ook wel vredig en kalm. Ik heb voor mezelf ook geprobeerd om te zien en onderzoeken waarom het voor mij niet zo werkt. Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan mijn afwijkende aanleg? Begrijp ik de Dhamma niet? Voel ik niet aan waar het echt over gaat? Heb ik niet DE ont-dekking? HET bevrijdende inzicht zoals Steve en Vrij? Dat zijn allemaal dingen die heel erg leven in boeddhisme, vind ik. Mensen leggen je dat heel dwingend op. Het is hun manier om te begrijpen waarom je maar niet tot vrede en rust komt. Maar is dat allemaal waar?

Ik denk nu dat het komt omdat ik gewoon niet dezelfde bezieling heb als de Boeddha, d.w.z. in mijn leven alleen maar bezig wil zijn met lijden en dit volledig willen beëindigen. Alles wegnemend wat lijden veroorzaakt in dit leven en ook toekomstig lijden wil eindigen. Hier ben ik niet echt toe bezield of geroepen, geloof ik. Ik heb het idee dat het daarom voor mij zo lastig is en er altijd wel wat wringt.

Verder, mensen willen een onbekommerd mentaal leven, maar dat kan toch helemaal niet zonder de zorg voor inkomen, onderdak, huur, anderen, kleding, eten en drinken volledig uit handen te geven? Het verlangen naar een mentaal geheel onbekommerd leven vind ik net zo onrealistisch als een ijsbeer in de tropen zetten en dan verwachten dat ie daar een gelukkig en vredevol bestaan zal leiden. Nee, sorry, het kan niet. Je kunt niet verwachten dat je mentaal lijden zal eindigen als je niet ook je leven totaal gaat veranderen, lijkt me.

Voor mijn gevoel nu is de belangrijkste spirituele groei dat je dichtbij jezelf komt en blijft, en ont-dekt wat je nu werkelijk roept, bezielt. Ik denk ook dat het anders altijd blijft wringen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 01-01-2023 16:11 »
Dat ik de leer niet toegepast heb in mijn leven, wordt me wel vaker aangewreven. Want de gedachte is dat als je dat wel doet, dan ben je ook wel vredig en kalm. Ik heb voor mezelf ook geprobeerd om te zien en onderzoeken waarom het voor mij niet zo werkt. Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan mijn afwijkende aanleg? Begrijp ik de Dhamma niet? Voel ik niet aan waar het echt over gaat? Heb ik niet DE ont-dekking? HET bevrijdende inzicht zoals Steve en Vrij? Dat zijn allemaal dingen die heel erg leven in boeddhisme, vind ik. Mensen leggen je dat heel dwingend op. Het is hun manier om te begrijpen waarom je maar niet tot vrede en rust komt. Maar is dat allemaal waar?

Ik denk nu dat het komt omdat ik gewoon niet dezelfde bezieling heb als de Boeddha, d.w.z. in mijn leven alleen maar bezig wil zijn met lijden en dit volledig willen beëindigen. Alles wegnemend wat lijden veroorzaakt in dit leven en ook toekomstig lijden wil eindigen. Hier ben ik niet echt toe bezield of geroepen, geloof ik. Ik heb het idee dat het daarom voor mij zo lastig is en er altijd wel wat wringt.

Verder, mensen willen een onbekommerd mentaal leven, maar dat kan toch helemaal niet zonder de zorg voor inkomen, onderdak, huur, anderen, kleding, eten en drinken volledig uit handen te geven? Het verlangen naar een mentaal geheel onbekommerd leven vind ik net zo onrealistisch als een ijsbeer in de tropen zetten en dan verwachten dat ie daar een gelukkig en vredevol bestaan zal leiden. Nee, sorry, het kan niet. Je kunt niet verwachten dat je mentaal lijden zal eindigen als je niet ook je leven totaal gaat veranderen, lijkt me.

Voor mijn gevoel nu is de belangrijkste spirituele groei dat je dichtbij jezelf komt en blijft, en ont-dekt wat je nu werkelijk roept, bezielt. Ik denk ook dat het anders altijd blijft wringen.

Tja Siebe, als je het gevoel hebt dat de Dhamma jou niet of niet in voldoende mate kan helpen, dan is het verder aan jou om de juiste conclusies te trekken. Het getuigt van moed om dit te erkennen, dat vind ik toe te juichen. Je bent daarin heel eerlijk. Ik neem waar dat anderen op een andere manier over het boeddhisme spreken op dit forum. Ik zie dat jij hun woorden soms als het ware ervaart als pretentieus. En dat men jou steeds zou wijsmaken dat dit-of-dat dus tot vrede en welzijn, rust of misschien zelfs tot de Verlichting zou leiden. Ik moet toegeven dat ik me ook vaak groen en geel heb geërgerd aan sommige leden, die het allemaal zo goed wisten. Zelfs af en toe aan Vrij en aan Steve. Maar er zijn ook mensen gekomen en gegaan, zij hadden de grootste woorden, maar waar zijn ze nu? Nergens meer te bekennen. Ik bedoel hiermee te zeggen, dat ook grootsprekers op een gegeven moment kunnen afhaken. Het is geen wet van Meden en Perzen dat hun woorden zoveel betekenis hebben. Of misschien hadden ze best een goede boodschap, die ze op hun eigen wijze verpakten. En vatten wij dat op als pretentieus. Ik weet het ook niet zo goed. Maar het zal ongetwijfeld niet zo slecht bedoeld zijn.

Wat ik me wel heb gerealiseerd, is dat ik niet per se op de ander hoef te reageren. Soms is zwijgen het beste, ik heb dat van Marcel geleerd. Ik heb hem soms om raad gevraagd, en ook gekregen. Daar ben ik nog altijd dankbaar voor. Dat ik daarentegen toch steeds in de emotie ben geschoten, dat is verder aan mij. Ik probeer me nu steeds te bedenken dat de ander ook het recht heeft om te schrijven hier op dit forum, en of ze de waarheid of de werkelijkheid goed genoeg kunnen verwoorden, dat is een ander verhaal. Ik zie dat jij hele grote verwachtingen hebt of hebt gehad van het boeddhisme, Siebe, net als ik trouwens. Het wordt ook allemaal prachtig beschreven in de geschriften en uitgedragen door de Leraren en Meesters. Maar er wordt vaak de indruk gewekt dat het realiseren van de Verlichting ongelofelijk moeilijk is. Of dit waar is, is maar zeer de vraag. Maar goed. Omdat er zoveel legendarische verhalen gebouwd zijn rondom de daden van de Boeddha, en zijn woorden zoveel waarheid worden toegedicht (en hij zal het ongetwijfeld bij het goede eind hebben), lijkt het alsof het allemaal onbereikbaar is. Ook ik heb talloze malen geprobeerd om een kalme geest te krijgen, met wisselend resultaat. Maar of het lukt om een volledig kalme geest te hebben onder alle omstandigheden is leuk bedacht, maar wie is daartoe in staat. Gautama de Boeddha? Ik neem waar dat de eigenaard van ons denken altijd onrust is, altijd angst, altijd tegenstrijdig. Dus hoe ga ik zo’n geest tot bedaren brengen? Natuurlijk kan ik samatha meditatie doen, en tijdelijk de rust vinden. Maar zodra het leven van alledag verder gaat, verlies ik die rust weer. Dus is die rust eeuwig? Nee. Wat heb ik dan geleerd? Dat het denken onrust is en nooit tot rust kan worden gebracht. Ik kan hooguit de aard van het denken en de geest leren kennen, door beschouwing en besef dat dit nooit tot een einde zal komen, zolang ik leef. Dat is de eigenaard van het denken.

Verder zou ik willen herhalen: ik vind dat je vaak de juiste vragen stelt, maar soms te hoge verwachtingen hebt. Met alle respect. Niet alleen van het boeddhisme verwacht je veel, maar ook van je medeforumleden. Misschien ben ik ooit ook wel herhaaldelijk in die val getrapt. En als iemand ook nog pretendeert het te weten, zonder iemand persoonlijk hier te noemen of af te vallen, dan kun je je gaan irriteren. Je kunt niet van de ander verwachten dat hij of zij jou helpt op de wijze die jij verwacht. Je kunt eigenlijk niets verwachten, alhoewel ik me besef dat dat best moeilijk is. Ook voor mij. Echter vanmorgen citeerde ik nog Guido Wijers: “Je kunt van jouw verwachtingen niet een verplichting maken voor de ander.” Dat geldt eigenlijk voor iedereen, ook voor mij in het bijzonder. De ander kan een verhaal schrijven wat jij geweldig vindt en er veel aan hebt. De ander kan ook een verhaal schrijven waar je niets aan hebt. Of hij of zij bemoeit zich persoonlijk met jouw vorm van spiritualiteit of inzicht. Je hebt dan de keuze om er op te reageren, te zwijgen of er tegenin te gaan. Een alternatieve keuze is om aan te geven dat de ander het wellicht goed bedoelt, maar dat het voor jou niet zo werkt. We zijn allemaal anders en niemand heeft de absolute waarheid in pacht. En als iemand toch grote pretenties wil hebben en het eigen inzicht wil etaleren, prima. Wie zijn wij om daarover te oordelen. Tenzij je woordelijk wordt vernederd, is het helemaal aan de ander om een ander inzicht te hebben dan jij. Misschien werkt het voor die ander beter, het boeddhisme of welke vorm van spiritualiteit dan ook. Leven en laten leven.

Dat laat onverlet dat ik de forumregels absoluut onderschrijf en met GM&DWN eens ben dat we zo vaak bezig zijn met onze eigen gedachtegang, dat we vergeten dat we andermans teksten interpreteren naar ons eigen inzicht. Begrijpend lezen, aandachtig lezen, daar schort het nogal eens aan, bij iedereen, denk ik. Maar ik, jij, Vrij, Steve, Marcel, Bodhiboom, GM&DWN, nico 70+, etc. zijn allemaal slechts mensen, die denk ik geenszins het slechtste met de ander voor hebben. En als iemand eigenwijs wil zijn, prima. Wil iemand je een inzicht inpeperen (ik zeg niet dat dit op dit forum gebeurd), zeg dan desnoods: “ik kan je inzicht als geschenk helaas niet accepteren, maar zelf heb je er blijkbaar nut van.” Echter in de emotie van het moment, en ik steek nu de hand diep in eigen boezem, vergeet je alles en wil je terug reageren. En door de irritatie die daarbij eventueel de kop kan opsteken, schrijf je misschien iets wat je later wellicht zal betreuren. Of vertrek je herhaaldelijk van dit forum, zoals ik in het verleden meermalen heb gedaan.

Ik wil benadrukken dat ik niemand ergens van wil beschuldigen, ook niet onderhuids. Mocht je toch het gevoel hebben dat je onheus wordt bejegend, terwijl dat absoluut niet mijn bedoeling is, zeg het dan gewoon. Dan kunnen we er over praten. Ik ben daar altijd toe bereid.

Met respectvolle groet,

Buddha Amitabha.
« Laatst bewerkt op: 01-01-2023 16:49 door Buddha Amitabha »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 01-01-2023 18:00 »
Dank je BA. Ik heb wel vaker gehoord dat ik hoge verwachtingen heb. Dat is wel waar ook denk ik.

Nee, van jouw verwachtingen kun je niet een verplichting maken voor een Ander, vind ik ook, maar je kunt er wel over praten met elkaar. Doen alsof je geen verwachtingen hebt, terwijl je eigenlijk vindt dat een Ander je slecht behandelt, bijvoorbeeld, dan maak je van je hart een moordkuil. Dan kun je er beter met elkaar over praten. Dan geef je een ander ook een keuze. 
Mijn ervaring is wel dat je maar het beste jezelf kunt openen naar een ander ook in wat je verwacht, en niet net doet alsof je niks verwacht, zo verlangenloos bent, egoloos, het menselijke ontgroeit. Grote kans dat daarachter alleen maar zit dat je eigenlijk bang bent jezelf kwetsbaar op te stellen.

Wat boeddhisme aangaat, ik vraag me wel eens af of alles niet een groot circus is waarin we onszelf alleen maar dingen proberen wijs te maken, zoals dat het lichaam niet van-mij is of dat er geen zelf is, of dat alles maar als een illusie is, of dat de wereld alleen maar ontstaat vanuit gedachten.

Proberen we nou al dat soort dingen onszelf wijs te maken opdat we maar niet lijden of is het echt waar, werkelijk?
Kunnen we als mens niet heel goed onze eigen werkelijkheid creëren met hoe we naar zaken kijken?
Maar geldt dat ook niet voor dingen als het zien van niet-zelf, het zien van de leegte van verschijnselen, het zien van dukkha, het zien van tijdelijkheid?
Is het niet logisch dat als je daar maar genoeg mee bezig bent dat het voor jezelf werkelijk wordt? Maar wat zegt dat? Dat het werkelijk is?

Dwingen we met ons verlangen om maar niet te lijden, onszelf niet een bepaalde kijk op? Forceren we zo niet wat waar en werkelijk wordt voor onszelf?

Alleen al het feit dat je op een contemplatieve manier, indachtig, gewaar, het ontstaan, even bestaan en vergaan van gedachten, emoties etc. gaat zien, ben je dan al niet bezig je eigen werkelijkheid te creëren? Ja, dan ga je de leegte van die zaken zien. Alles lost op als verfen in water.
Maar dat perspectief op zaken creeer je wel degelijk zelf. Het is niet iets natuurlijks ofzo.
Een kind heeft dat echt niet. En veel mensen niet. Je creeert dat perspectief natuurlijk zelf doordat je een contemplatieve wijze van zien hebt eigengemaakt.

Is alles maar spel, toneel, ons eigen creatie,  een kwestie van perspectief?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 01-01-2023 20:51 »
Dank je BA. Ik heb wel vaker gehoord dat ik hoge verwachtingen heb. Dat is wel waar ook denk ik.

Nee, van jouw verwachtingen kun je niet een verplichting maken voor een Ander, vind ik ook, maar je kunt er wel over praten met elkaar. Doen alsof je geen verwachtingen hebt, terwijl je eigenlijk vindt dat een Ander je slecht behandelt, bijvoorbeeld, dan maak je van je hart een moordkuil. Dan kun je er beter met elkaar over praten. Dan geef je een ander ook een keuze. 
Mijn ervaring is wel dat je maar het beste jezelf kunt openen naar een ander ook in wat je verwacht, en niet net doet alsof je niks verwacht, zo verlangenloos bent, egoloos, het menselijke ontgroeit. Grote kans dat daarachter alleen maar zit dat je eigenlijk bang bent jezelf kwetsbaar op te stellen.

Wat boeddhisme aangaat, ik vraag me wel eens af of alles niet een groot circus is waarin we onszelf alleen maar dingen proberen wijs te maken, zoals dat het lichaam niet van-mij is of dat er geen zelf is, of dat alles maar als een illusie is, of dat de wereld alleen maar ontstaat vanuit gedachten.

Proberen we nou al dat soort dingen onszelf wijs te maken opdat we maar niet lijden of is het echt waar, werkelijk?
Kunnen we als mens niet heel goed onze eigen werkelijkheid creëren met hoe we naar zaken kijken?
Maar geldt dat ook niet voor dingen als het zien van niet-zelf, het zien van de leegte van verschijnselen, het zien van dukkha, het zien van tijdelijkheid?
Is het niet logisch dat als je daar maar genoeg mee bezig bent dat het voor jezelf werkelijk wordt? Maar wat zegt dat? Dat het werkelijk is?

Dwingen we met ons verlangen om maar niet te lijden, onszelf niet een bepaalde kijk op? Forceren we zo niet wat waar en werkelijk wordt voor onszelf?

Alleen al het feit dat je op een contemplatieve manier, indachtig, gewaar, het ontstaan, even bestaan en vergaan van gedachten, emoties etc. gaat zien, ben je dan al niet bezig je eigen werkelijkheid te creëren? Ja, dan ga je de leegte van die zaken zien. Alles lost op als verfen in water.
Maar dat perspectief op zaken creeer je wel degelijk zelf. Het is niet iets natuurlijks ofzo.
Een kind heeft dat echt niet. En veel mensen niet. Je creeert dat perspectief natuurlijk zelf doordat je een contemplatieve wijze van zien hebt eigengemaakt.

Is alles maar spel, toneel, ons eigen creatie,  een kwestie van perspectief?

Ik begrijp dat je je afvraagt of we niet onszelf wijsmaken, door de terminologie van het boeddhisme (of een andere religie) ons te eigen maken, dat we “goed” bezig zijn in spiritueel opzicht. Dat we onze eigen werkelijkheid er in onderdompelen en her-creëren, omdat de werkelijkheid die we zien te chaotisch is, te vulgair. En de conditioneringen die we van kinds af aan opgevoed krijgen, haperen of werken niet goed meer op een gegeven moment. Er komen scheurtjes in de werkelijkheid die ons voorgeleefd is. Dus gaan we op zoek, want de wereld zoals die is – met al die ellende, lijden en onzekerheid, kan ons niet tevreden stellen. Integendeel, we gaan er onder gebukt. En religie en godsdienst beloven innerlijke vrede, stilte, rust, eeuwige woorden, en alles wat goed is. In weerwil van wat slecht is, of schadelijk. Ik zeg niet dat je het exact zo verwoordt als ik het nu doe. Maar ik put ook uit mijn eigen denken wat dit aangaat. Als we onszelf inderdaad een nieuwe denkwijze toe-eigenen met religie en spiritualiteit of godsdienst, dan is dat niets meer dan een ordinaire hersenspoeling. We spoelen dat wat ons niet kan bevredigen weg, en stellen er de grote verhalen voor in de plaats van welke religie dan ook die ons persoonlijk aanspreekt. Dit is een verschrikking die zeer wel mogelijk is. Ik zal dus niet ontkennen dat het mogelijk is. Het is waarschijnlijk zelfs vaak genoeg gebeurd.

Dat laat onverlet dat ik niet kan aannemen, dat Jezus, Boeddha, Mohammed, Krishna, en welke Wijze dan ook, maar wat heeft verteld. Een vorm van zinsbegoocheling, de Matrix zo je wilt. Dat zou betekenen dat al die grote Leraren en Meesters het bij het verkeerde eind zouden hebben. En het inderdaad één groot circus is. Ik geloof dat niet, ik denk niet dat het Nieuwe Testament (en ook het Oude) maar wat ingenieuze verhalen zijn, verzonnen. Daar is het verhaal van Christus te onalledaags voor, ook totaal niet in lijn der verwachtingen in de joodse wereld. Het staat zelfs grotendeels haaks op de joodse traditie. En dat geldt precies zo voor het boeddhisme. Gautama de Boeddha bracht een leer die haaks stond op dat wat gebruikelijk was. Niemand beweerde in die tijd dat er geen zelf of Zelf zou bestaan. Elke Meester of Leraar had het over de goddelijke vonk, het Zelf. En de uitleg van wedergeboorte in weerwil tot de wijdverbreide leer van de reïncarnatie (zielsverhuizing) is totaal anders en zelfs tegendraads. Dat verzin je niet, zo is mijn mening.

In het boek “Siddhartha” van Hermann Hesse ontmoet de hoofdpersoon die op zoek is naar de waarheid Gautama de Boeddha. En hij zegt tegen de Boeddha dat hij een zeer verheven leer heeft, die onovertroffen is. Maar dat hij desondanks zijn eigen weg gaat. Het antwoord van de Boeddha is, dat hij hem een goede reis wenst, de zelfstandige reis, het zoeken naar de waarheid. “Maar,” zegt Gautama de Boeddha, “let op weetgierige, let op dat je niet verdwaalt in het dichte struikgewas der meningen, dat je je niet verliest in het ijdele woordenspel. Een mening is altijd vrijblijvend, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaard haar of aanvaardt haar niet. Maar de leer, die je van mij hoorde, is niet mijn persoonlijke mening, en zij werd evenmin bedoeld om de wereld te duiden voor weetgierige mensen. Zij beoogt iets heel anders; de verlossing van het lijden is haar doel. Dit nu leert Gautama, en niets anders.” Na wat gedebatteerd te hebben, neemt de Boeddha afscheid van de hoofdpersoon, met de woorden: “Scherp is je verstand, o Samana, […] en scherpzinnig weet je te redeneren, mijn vriend, maar wacht je voor al te grote scherpzinnigheid!” [1] Gautama houdt de hoofdpersoon dus niet tegen, probeert hem niet te overtuigen van de leer. Hij probeert ondanks het feit dat er sprake is van een afscheid van een zoekende, toch nog een boodschap mee te geven. Dat is open mededogen. Als je de Boeddha niet wil volgen, omdat je twijfelt, volg hem dan niet. Dat geldt voor alle spirituele wegen. Je twijfel kan ook tijdelijk zijn. Ik beken dat ik ook soms twijfel of het allemaal wel waar is, ook al volg ik de weg van Christus. Die twijfel is menselijk, zeker omdat het leven zo grillig is. Maar ook ik probeer niemand te beïnvloeden, te overtuigen. Het is helemaal jouw keuze, je volgt een godsdienst, vorm van spiritualiteit, het boeddhisme of anderszins, of niet.

Okee, ik heb de laatste dagen heel veel geschreven. Hopelijk niet te veel. Misschien moeten we het allemaal maar eens even laten zakken. Veel zegen!

[1] Citaten uit: Hermann Hesse: “Siddhartha”, uitgeverij de Bezige Bij Amsterdam 1983 (blz. 36 en 38).

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 02-01-2023 10:58 »
Ik kan even niet meer volgen.

Siebe start een topic waarin hij zaken uit dzogchen naar voor brengt, letterlijk: "Ik denk ook dat men in dzogchen dit zo ziet" en dit brengt hem tot conclusies die echt wel niet meer in lijn zijn met dzogchen.

Ik begrijp echt niet wat er mis kan zijn aan het verduidelijken waarom iets niet tot zo'n conclusie leidt? Dit heeft toch niets te maken met het verwerpen van iemands visie? Het gaat dan om recht te zetten dat er iets toegediend wordt aan een bepaalde leer dat er niet is. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen conclusies en visies hebben, maar ze moeten nu ook weer niet in de schoenen geschoven worden waar ze niet in thuis horen.

Ik vind het jammer dat er vaak wordt uitgegaan van het onvermijdelijke, het slechte, het doen alsof, het aansturen op ruzie. Als het werkelijk zo is dat iedereen hier maar wat komt ego trippen, dan is het ook zo dat je voortdurend op je tenen moet lopen om dat ego getrip maar niet te krenken. Dat ligt mij gewoon niet, maar ook dat ego krenken niet. Ik wil het gewoon inhoudelijk houden, maar als er een leer zaken toegediend worden die er niet zijn, of er worden voor mij zaken ingevuld die wat kort door de bocht zijn, dan ligt het mij wel om te verduidelijken, ten spijt van heel wat ego gekrenk.

Dit blijft  echter maar altijd gedoe geven. En dan vervolgens weer de pispaal worden van dat gedoe hoeft voor mij niet meer. Ik ga mij daarom terug wat meer op de achtergrond houden. Dan kan het hier weer wat rustiger worden.

Het jaar is knallend ingezet, moge de rust nu terugkeren en moge het forum op één of ander manier toch een forum zijn, niet enkel voor het ego trippen, maar toch ook een beetje om waar het forum voor staat: een uitwisseling over de enorme rijkdom en wijsheid dat het Boeddhisme te bieden heeft, en de diepgaande methoden om wat bevrijder te komen van dat ego, zij het nu die van Theravada, Mahajana, Dzogchen, Mahamudra of welke kleur dan ook.

Nogmaals veel helderheid op dat vlak toegewenst aan iedereen, ja hoor, ook aan mijzelf.

Offline forumbeheer

• Administrator
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 02-01-2023 15:27 »
Ik kan even niet meer volgen.

Siebe start een topic waarin hij zaken uit dzogchen naar voor brengt, letterlijk: "Ik denk ook dat men in dzogchen dit zo ziet" en dit brengt hem tot conclusies die echt wel niet meer in lijn zijn met dzogchen.

Ik begrijp echt niet wat er mis kan zijn aan het verduidelijken waarom iets niet tot zo'n conclusie leidt? Dit heeft toch niets te maken met het verwerpen van iemands visie? Het gaat dan om recht te zetten dat er iets toegediend wordt aan een bepaalde leer dat er niet is. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen conclusies en visies hebben, maar ze moeten nu ook weer niet in de schoenen geschoven worden waar ze niet in thuis horen.

Ik vind het jammer dat er vaak wordt uitgegaan van het onvermijdelijke, het slechte, het doen alsof, het aansturen op ruzie. Als het werkelijk zo is dat iedereen hier maar wat komt ego trippen, dan is het ook zo dat je voortdurend op je tenen moet lopen om dat ego getrip maar niet te krenken. Dat ligt mij gewoon niet, maar ook dat ego krenken niet. Ik wil het gewoon inhoudelijk houden, maar als er een leer zaken toegediend worden die er niet zijn, of er worden voor mij zaken ingevuld die wat kort door de bocht zijn, dan ligt het mij wel om te verduidelijken, ten spijt van heel wat ego gekrenk.

Dit blijft  echter maar altijd gedoe geven. En dan vervolgens weer de pispaal worden van dat gedoe hoeft voor mij niet meer. Ik ga mij daarom terug wat meer op de achtergrond houden. Dan kan het hier weer wat rustiger worden.

Het jaar is knallend ingezet, moge de rust nu terugkeren en moge het forum op één of ander manier toch een forum zijn, niet enkel voor het ego trippen, maar toch ook een beetje om waar het forum voor staat: een uitwisseling over de enorme rijkdom en wijsheid dat het Boeddhisme te bieden heeft, en de diepgaande methoden om wat bevrijder te komen van dat ego, zij het nu die van Theravada, Mahajana, Dzogchen, Mahamudra of welke kleur dan ook.

Nogmaals veel helderheid op dat vlak toegewenst aan iedereen, ja hoor, ook aan mijzelf.
Ik vind het heel jammer dat jij nu de pispaal bent binnen het egotrippen op een forum.Ik geloof in je oprechtheid mbt de boodschap van diep zelfonderzoek. Alleen de verpakking daar schort het nog aan.Je hebt expliciet aangegeven dat je niet hier bent voor gesprekjes over koetjes en kalfjes. Het lijkt me dan ook niet goed dat je gesprekken, probeert om te buigen zodat je je jou boodschap kunt brengen.

Jij hebt het diep zelfonderzoek. Dus maak er geen verhaal met zelfmedelijden van, juist die reacties maken van jou diep zelfonderzoek verhaal, een flut verhaal. Welke waarde zou het hebben als je net als iedereen in zelfmedelijden wentelt ?

Kort samengevat, ja, jij moet je aan veel strengere eisen voldoen om op dit forum deel te nemen. Toon de waarde van diep zelfonderzoek, en niet in retoriek, of eindeloos geredetwist.
« Laatst bewerkt op: 02-01-2023 22:14 door forumbeheer »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 02-01-2023 17:35 »
Jij hebt het diep zelfonderzoek. Dus maak er geen verhaal met zelfmedelijden van, juist die reacties maken van jou diep zelfonderzoek verhaal, een flut verhaal. Welke waarde zou het hebben als je net als iedereen in zelfmedelijden wentelt ?

Kort samengevat, ja, jij moet je aan veel strengere eisen voldoen om op dit forum deel te nemen. Toon de waarde van diep zelfonderzoek, en niet in retoriek, of eindeloos geredetwist.

Bedankt! Je intentie is nu (ontdaan van zijn eerdere emotionele ergernis verpakking) tenminste helder. Had je het meteen zo gebracht was het ook meteen helder.

Ik blijf er echter bij dat ik geen graten zie in verduidelijken, mijn geduld zit juist daar, niet in het op de toppen van mijn tenen lopen.
En trouwens is Dzogchen nu zoals je het zegt eenmaal mijn ding, dat heb ik er dus niet van moeten maken. Bij het Johannes van het Kruis topic meng ik mij dan ook niet.

"bemerking forumbeheer : hier werd een tekstgedeelte geschrapt"

Wellicht ligt dit niet echt in jouw verwachting van diep zelfonderzoek, maar daarover kunnen we misschien toch het volgende nog eens naar boven halen.

"Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting"

Dit toch nog even ter verduidelijking. En ook dat ik nog steeds wat gas ga terug nemen, geen zelfmedelijden voor nodig, als iets te storend blijft overkomen, dan steek ik mijn tijd liever in andere dingen. Het heeft ook te maken dat er andere dingen nu even meer mijn aandacht vragen, dus no hard feelings.
« Laatst bewerkt op: 02-01-2023 22:11 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 02-01-2023 17:49 »
Ik ben toch weer even ingelogd omdat ik nog wil duidelijk maken dat ik geen ruzie voel met wie dan ook hier, ook niet met Steve.

" bemerking forumbeheer : ik heb hier zaken geschrapt, één keer uiting aan frustraties is ok, blijvend uiting geven brengt niemand iets bij"Ik heb geen zin om altijd maar overal omheen te draaien. Ik hoop ook dat het gewoon zo mag zijn.

Maar ik ga stoppen niet vanwege andere deelnemers hier of vanwege dat maar omdat ik zelf vind dat ik niet zuiver kan deelnemen. Ja, teveel egotripperij. Voor mij is het ook niet zo gezond ook. Ik vind niet dat het nou echt het beste in me op gang brengt. En als je dat jaar na jaar maar merkt moet je misschien maar eens toegeven dat je het allemaal niet de baas bent ook en niet geschikt bent hiervoor.

Ik voel me zeker wel verbonden met Steve en ik heb nooit de bedoeling gehad hem alleen maar uit te lokken tot debat. " bemerking forumbeheer : ik heb hier zaken geschrapt, één keer uiting aan frustraties is ok, blijvend uiting geven brengt niemand iets bij"

Dat was het. Nou hou ik er echt mee op.

alle goeds
Siebe

« Laatst bewerkt op: 02-01-2023 21:58 door forumbeheer »