Zeker zo..
Omslachtigheid sluipt er heel snel in, en dan heeft het 'ik al gauw de touwtjes in handen..
Het vermijden van omslachtigheid op een forum is moeilijk, ook jij, met je precieze taalgebruik, slaagt daar niet in. Omdat het op een forum uitsluitend om woorden en communicatie gaat, is het belangrijker om inzicht te krijgen in het 'ik' dat de touwtjes in handen heeft. Dit bepaalt onze interacties en relaties, niet het vermijden van omslachtigheid.
Volgens het axioma "je kunt niet niet communiceren" van Paul Watzlawick is communicatie altijd aanwezig, zelfs als er weinig of geen woorden gebruikt worden.
Onrespectvolle communicatie echter, is wat er ontstaat onder invloed van zo'n 'ik', niet uit afwezigheid ervan. Dit is het praktische aspect waar Lang Kwaat een punt had, hoewel op een wat omslachtige manier gebracht.
Er is uiteraard ook karakter, aanleg, temperament, achtergrond van opvoeding etc die de expressie bepalen.. niet alleen het 'ik.
Eerder: karakter, aanleg, temperament, achtergrond van opvoeding etc bepalen mee het geconditioneerde 'ik'.
Al deze factoren vormen samen het "geconditioneerde 'ik'" en dragen bij aan hoe iemand denkt, voelt en handelt in verschillende situaties. Het is belangrijk te zien hoe het "geconditioneerde 'ik'" de touwtjes nog steeds in handen heeft.
In het Boeddhisme wordt het gebruiken van karakter, aanleg, temperament of achtergrond als excuus om het gedonditioneerde gedrag te verantwoorden, afgekeurd. De Boeddhistische leer stelt dat er een verantwoordelijkheid blijft uitgaan van onze acties en keuzes, ongeacht onze achtergrond of persoonlijkheidstrekken.
In het Boeddhisme verwijst het ongeconditioneerde naar een vrij zijn van beperkende factoren en beïnvloeding door alles wat geconditioneerd is, inclusief karakter, aanleg, temperament, achtergrond. Het staat in contrast met het geconditioneerde, alles wat beïnvloed wordt door oorzaken, neigingen en omstandigheden.
Volgens het Boeddhisme moeten we onze geconditioneerde aard eerst volledig begrijpen en doorgronden, om dan uiteindelijk ons gedrag meer te laten komen vanuit het ongeconditioneerde. Het ongeconditioneerde in het Boeddhisme wordt ook wel Nibbana genoemd, wat betekent "uitdoving", uitdoven van het geconditoneerd zijn.
Eveneens in Advaita Vedanta, wordt het gebruiken van karakter, aanleg, temperament of achtergrond als excuus om het gedonditioneerde gedrag te verantwoorden, afgekeurd. Volgens Advaita Vedanta is onze diepste aard de absolute eenheid van bewustzijn, die niet gebonden is aan onze persoonlijkheid of achtergrond. Onze egoïstische neigingen en gedragingen die de grondslag vormen van onrespectvolle uitingen, zijn het resultaat van verstrooidheid en vervreemding van deze eenheid.
Onrespectvolle communicatie onstaat
altijd onder invloed van het geconditioneerde 'ik',
nooit uit afwezigheid ervan. Karakter, aanleg, temperament of achtergrond vormen hier geen excuus op.