Beste,
Naast dit forum lees ik r/buddhism regelmatig. Het valt me op dat hier met grote regelmaat standaardvragen worden gesteld die kunnen worden beantwoord met een verwijzing naar de sidebar of de FAQ. Nieuwsgierigen nemen niet de moeite om zich in te lezen of komen er niet uit.
Nou kan ik me dat licht voorstellen want de boeddhistische theorie is enorm. Daarnaast kun je wel een oordeel hebben maar er is wel iemand met een vraag. Karuna-metta brengt me ertoe om die toch te gaan beantwoorden. Hoe gaat dat hier op boeddhaforum.nl?
Wat mij opviel toen ik voor het eerst ging lezen is dat het overgrote meerendeel van de posts en de reacties van enkele leden komen. Dat is an sich niet erg maar het kan intimiderend overkomen. Persoonlijk laat deze nama-rupa zich niet zo snel intimideren en ik ben gaan antwoorden en vragen.
Mijn voorstel: zullen we eens nadenken over een topic waarin alle beginnersvragen welkom zijn, hoe vaak ze ook zijn gesteld? Het kan dan mijn dāna zijn en die van anderen om geduldig te antwoorden. Tegelijk scherp je overigens je eigen begrip en leer je bij. Er zou wel een afspraak gemaakt moeten worden, denk ik, dat algemene vragen niet direct vanuit de eigen traditie beantwoord worden. Een vraag over een bodhisattva zou ik op theravadin-wijze kunnen beantwoorden (dankzij dit forum, overigens) en het daarbij kunnen laten. Dat lijkt me niet correct.
Iemand ideeën?