Auteur Topic: Hoe multireligieus zijn Nederlandse boeddhisten?  (gelezen 189 keer)

Offline hier en nu

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Hoe multireligieus zijn Nederlandse boeddhisten?
« Gepost op: 13-02-2023 00:49 »
Je mediteert dagelijks, bent lid van een sangha en hebt een boeddhabeeld in huis. Daarnaast ga je ook wel eens naar een Taizé-viering in de kerk en doe je aan yoga. Vreemde combinatie? Of is dit tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld?

En wanneer ben je een boeddhist?
Citaat
“Er zijn maar weinig Nederlanders die zich expliciet ‘boeddhist’ noemen”, weet Berghuijs te vertellen, “Ongeveer 3% van de bevolking. Tegelijkertijd voelt 17% van de Nederlanders zich wel op de één of andere manier betrokken bij het boeddhisme.” Het meten van die betrokkenheid deed Berghuijs door deelnemers te vragen naar zeven verschillende modaliteiten van religie: “Zelfidentificatie als boeddhist is één van die modaliteiten, net als bijvoorbeeld affiniteit en het beoefenen van boeddhistische praktijken. Hoe meer modaliteiten iemand aankruist, hoe sterker de band met een traditie.” Wat opvalt is dat zo’n 80% van die Nederlandse ‘boeddhisten’ het boeddhisme combineert met één of meer andere religieuze tradities. De combinatie boeddhisme en christendom komt het vaakst voor: bij 13% van de bevolking. Volgens Berghuijs zijn veel mensen in deze categorie christelijk opgevoed. “Denk bijvoorbeeld aan kerkverlaters die hun heil vinden in het boeddhisme, maar ook nog steeds een band voelen met hun christelijke wortels.” In andere gevallen blijven mensen actief betrokken bij het christendom en laten zich daarnaast ook inspireren door het boeddhisme. “Vroeger was ik lid van een Bijbelleesclub, tegenwoordig voel ik me meer thuis bij de sangha.”

bron: https://www.kuleuven.be/thomas/page/persoonsvormende-achtergronden-multiple-belonging/

Ik zeg altijd: Als je maar te weten komt "wat" je in essentie bent.  8)
En dat is (hard) werken! Want "bevrijding" (van ego) komt niet uit de hemel vallen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Hoe multireligieus zijn Nederlandse boeddhisten?
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2023 11:48 »
Bevrijding is in boeddhisme van tanha (de dorst, de koorts in jezelf) en avijja (onwetendheid) en alle bezoedelingen die daarin wortelen. 

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2023 12:56 »
Alleen het 'zelf' kan boeddhist, christen, moslim of nog wat anders zijn.  Rumi sprak in zijn poëtische taal het volgende over:

Als je mij omschrijft en vernauwt, kwijn je van jezelf weg.
Als je mij in een doos met koude woorden nagelt,
wordt die doos jouw doodskist.
Ik weet niet wie ik ben.

Ik verkeer in een verbazend heldere verwarring.
Ik ben geen Christen, ik ben geen Jood, ik ben geen Zoroaster,
ik ben zelfs geen Moslim.
Ik behoor niet tot het land, of tot enig bekende
of onbekende zee.
De aarde kan mij niet toe-eigenen of claimen,
en ook de hemel niet,
en evenmin India, China of Bulgarije.

Mijn plaats is het plaatsloze,
mijn spoor is het spoorloze.
Je zegt dat je mijn mond, oren, ogen, neus ziet –
maar ze zijn niet van mij.

Ik ben het leven van het leven.

Ik ben die kat, deze steen, en geen enkele.
Ik heb dualiteit weggeworpen als een oud vaatdoekje.
Ik zie en ken alle tijden en werelden
als een, een, altijd een.

Dus wat moet ik doen om jou zover te krijgen
dat je erkent wie er spreekt?
Geef het toe en verander alles!
Dit is je eigen stem die echoot van de muren van God.

---------------------------

In feite is alleen de poëzie geschikt om 'multireligieus' te omschrijven.  Behorende tot juist geen enkele religie.

https://www.soefi.nl

Het universeel soefisme is multireligieus.  (Dat is weer anders dan het gewone soefisme wat de mystieke islam beoefent.). Mijn kopje thee is het niet zo.   Ik ben multi-belangstellend voor de vele stromingen welke in Nederland (of elders) zijn gehuisvest.  Het 'plaatsloze' heb ik  wat jaren terug gerealiseerd, dan versta je Rumi uitstekend.  Maar van iedere stroming leer je wat is mijn opvatting.  De comparitie  van de vrijmetselaars bijvoorbeeld is op zich al leerzaam.   Compareren staat voor het naast elkaar leggen van kennis of opvattingen.   Geen leerling, geen leraar.
Leven is uitvaren met een schip waarvan je weet dat het op zee zal vergaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2023 14:35 »
Het 'plaatsloze' heb ik  wat jaren terug gerealiseerd, dan versta je Rumi uitstekend. 

Misschien, maar Rumi zegt juist: "ik weet niet wie ik ben".

Jij weet toch heel goed wie/wat je bent?

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2023 14:53 »
Alleen het 'zelf' kan boeddhist, christen, moslim of nog wat anders zijn.
Je bedoelt met het 'zelf' de zelf-illusie.
De zelf-illusie die schrijft, de zelf-illusie die denkt, de zelf-illusie die verschijnt, de zelf-illusie die wandelt, de zelf-illusie die jouw comment leest.
Hoewel ik op niets kan vertrouwen en er geen grond is om op te staan, ik ben er altijd, want ik neem dit waar.  :-*

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2023 15:04 »
Het 'plaatsloze' heb ik  wat jaren terug gerealiseerd, dan versta je Rumi uitstekend. 

Misschien, maar Rumi zegt juist: "ik weet niet wie ik ben".

Jij weet toch heel goed wie/wat je bent?

Zolang je nog weet 'wie' je bent verkeer je in zelf.   Ontologisch gezien ben ik het plaatsloze.  De 'wie' verkeert op een plaats.
Dat gezegd hebben zal ik de vraag 'wie' ik ben nooit beantwoorden met 'het plaatsloze'.   In het intermenselijke verkeer geef je je naam op en zo.

Het plaatsloze is nog niet eens verborgen in de geest, het is voorbij de geest.   Ooit contempleerde ik op de poëzie van Rumi (en anderen) , dat heeft mij enorm geholpen. 

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2023 15:07 »
Alleen het 'zelf' kan boeddhist, christen, moslim of nog wat anders zijn.
Je bedoelt met het 'zelf' de zelf-illusie.
De zelf-illusie die schrijft, de zelf-illusie die denkt, de zelf-illusie die verschijnt, de zelf-illusie die wandelt, de zelf-illusie die jouw comment leest.
Hoewel ik op niets kan vertrouwen en er geen grond is om op te staan, ik ben er altijd, want ik neem dit waar.  :-*

Ja, dat bedoel ik.   Maar de meeste christenen (van moslims en boeddhisten weet ik minder) hebben het christen-zijn als een identiteit aangenomen.   Als iemand het boeddhist-zijn als identiteit aanneemt dan komt hij/zij nooit van het 'zelf' af.  Maar er zijn ook christenen die weten waar Jezus (Vergeet Abraham) de mosterd vandaan haalde.

Daarom verwerp ik geen enkele religie. Maar ik omarm ook geen enkele religie (of filosofie).

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2023 15:45 »
Ja, dat bedoel ik. Maar de meeste christenen (van moslims en boeddhisten weet ik minder) hebben het christen-zijn als een identiteit aangenomen.   Als iemand het boeddhist-zijn als identiteit aanneemt dan komt hij/zij nooit van het 'zelf' af.
Ooit vervallen alle identiteiten.
De Boeddhist heeft genoeg van zijn ego, zijn zelf-illusie, dus springt hij...

Zelfde geldt voor hij / zij die zich Christen, moslim, Hindu etc. noemt.
Hij wil ergens (ego) van af en daarom wil hij ergens bij horen. Daar ligt het spiritueel ego alweer op de loer.

De atheïst mogen we ook niet vergeten want die verwerpt religie. Maar atheïst zijn past ook weer niet iedereen, dan worden ze religieus atheïst.
Tsja, wat moest een mens toch.
Wat is waarheid, hoe waarheid te vinden?

Daarom verwerp ik geen enkele religie. Maar ik omarm ook geen enkele religie (of filosofie).
Geen verwerpen noch omarmen!
Wel op zoek naar een Zenvol Leven!  ;)

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2023 15:54 »
Bevrijding is in boeddhisme van tanha (de dorst, de koorts in jezelf) en avijja (onwetendheid) en alle bezoedelingen die daarin wortelen.
Van al die bezoedelingen die daarin wortelen moet een mens vroeg of laat gelouterd ende gereinigd worden (katharsis = 'reiniging').

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2023 21:14 »
Jezus lief! Er zijn nogal wat bezoedelingen in het Boeddhisme lees ik net daar > https://www.sleuteltotinzicht.nl/boeddhisme-de-hoofdbezoedelingen.htm
Citaat
1. kamasava — De bezoedeling van zintuiglijkheid (oftewel sensualiteit).
2. bhavasava — De bezoedeling van worden (oftewel bestaan, zie bhava).
3. ditthasava — De bezoedeling van meningen (oftewel opvattingen).
4. avijjasava — De bezoedeling van onwetendheid (oftewel gebrek aan hogere kennis).

En dan...
Citaat
Geleidelijke vernietiging

Voor de realisering van verlichting, Nibbana, is het uitrukken of de vernietiging van de bezoedelingen noodzakelijk. Dit gebeurt geleidelijk bij het bereiken van de bovenwereldse paden (lokuttara magga) door de edele personen (ariya puggala).

Door het pad van 'de in de stroom getredene' (sotapanna), wordt de bezoedeling van meningen (ditthasava) vernietigd; door het pad van 'niet meer terugkeren' (anagami), wordt de bezoedeling van zintuiglijkheid (kamasava) vernietigd; door het pad van arahatschap, wordt de bezoedeling van worden (bhavasava) en de bezoedeling van onwetendheid (avijjasava) vernietigd.

De Boeddha laat zien hoe de bezoedelingen te overwinnen zijn, namelijk door inzicht, zintuiglijke controle, door vermijding en door een verstandig gebruik van de noodzakelijkheden van het leven.
...
Boeddhist zijn is niet simpel! 
Al goed dat ik het niet ben. ::)

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2023 00:08 »
In de kennende leegte zijn geen bezoedelingen, het leven is daar erg eenvoudig.   Eenvoudige conclusie, wat doe je jezelf aan met al die bezoedelingen?  Maar of zoiets als sensualiteit dan ook al een bezoedeling is, is twijfelachtig.  Sensualiteit is genieten van je zintuigen.  Ik ben geen voorstander van ascese. Dat leidt maar tot extremistische gedachten.  Zolang je er niemand kwaad mee doet is genieten van je zintuigen geen probleem.   Al die zogeheten bezoedelingen zijn te herleiden tot één kwestie: de (vermeende) eigen wil. Geef je eigen wil op en je kunt het hoofdstuk 'bezoedelingen' afsluiten.

Zonder eigen wil, geen verwachtingen en zonder verwachtingen kun je maar op een plaats verblijven: het plaatsloze.    Willen en verwachten heeft betrekking op het toekomstige (tijd).  In de tijd valt niks te halen voor kennende leegte, kennende leegte kan (in de zintuigelijke wereld) alleen kennen wat er zich in het moment voordoet.  En vergeet ook niet het verleden achter je te laten....

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14-02-2023 01:48 »
...Maar of zoiets als sensualiteit dan ook al een bezoedeling is, is twijfelachtig.  Sensualiteit is genieten van je zintuigen.  Ik ben geen voorstander van ascese. Dat leidt maar tot extremistische gedachten.  Zolang je er niemand kwaad mee doet is genieten van je zintuigen geen probleem.
Niet te snel. In de sutta's wordt dan wel gesproken over vier bezoedelingen, waarvan kamasava — De bezoedeling van zintuiglijkheid (oftewel sensualiteit) er één is, maar ik heb wel is wat gelezen in Thich Nhat Hanh's boeken zoals het boek Intimiteit, waaruit:
Citaat
Fysieke intimiteit

Elk levend wezen wil voortleven in de toekomst. Dit geldt zowel voor mensen als voor dieren. Seks en voortplanting maken deel uit van het leven. Seks kan groot plezier opleveren en een diepe band tussen twee mensen verrijken. We hoeven niet tegen seks te zijn, maar we mogen het ook niet verwarren met Iiefde. Ware liefde heeft niet per se iets te maken met seks. We kunnen heel goed liefhebben zonder seks. En we kunnen seks hebben zonder liefde.

Spirituele bewustwording is niet exclusief een voortvloeisel van het celibaat. Er zijn mensen die celibatair leven, maar die niet voldoende mindfulness, concentratie en inzichten hebben. Wanneer mensen in een intieme relatie die wel hebben, heeft hun relatie een heilig aspect. Seksuele intimiteit zou eigenlijk pas moeten bestaan als er sprake is van eenheid, begrip en emotionele en spirituele uitwisseling.

Het menselijk lichaam is prachtig. De boom, de bloem, de sneeuw, de rivier en de wilg zijn ook mooi. We zijn omringd door schoonheid, ook door die van mensen en dieren die de aarde bevolken. Maar we moeten leren dusdanig met schoonheid om te gaan dat we die niet vernietigen.

Onze maatschappij is zo ingericht dat seksueel genot het belangrijkste lijkt. Producenten en fabrikanten willen hun producten verkopen. Daarom maken ze reclame voor hun goederen en voeden ze de kiem van begeerte in jou. Ze willen dat je verstrikt raakt in het verlangen naar seksueel genot.

Als we alleen zijn en van anderen zijn afgesneden, wanneer we lijden en heling nodig hebben, is dat het moment om bij onszelf thuis te komen. Misschien hebben we er ook behoefte aan om dicht bij iemand anders te zijn. Maar als we meteen al seksueel intiem zijn met iemand die we net hebben ontmoet, zal de relatie ons niet helen of verwarmen. Het is dan niet meer dan een afleiding. Wanneer we gevangen zitten in sensuele liefde, tobben we er de hele tijd over of de ander ons zal verlaten of zal bedriegen.

Eenzaamheid kan niet worden opgelost met seksuele activiteit. Je kunt jezelf niet helen met seks. Je moet leren hoe je je op je gemak kunt voelen bij jezelf. Je moet je eigen thuis in jezelf creëren. Als je eenmaal een spiritueel pad hebt, heb je een thuis. Als je eenmaal met je emoties en de problemen van alledag kunt omgaan, heb je iets aan een ander te bieden. De ander moet hetzelfde doen. Beide mensen moeten zichzelf in hun eentje helen, zodat ze zich op hun gemak voelen in zichzelf. Pas dan kunnen ze een thuis voor elkaar worden. Anders delen we in onze fysieke intimiteit niets anders dan eenzaamheid en lijden.

Fragment uit: Intimiteit
Thich Nhat Hanh
Het woord 'bezoedel' (heb het e-boek) komt zelfs in dat boek niet voor.

En nog uit een ander boekje van hem:
Citaat
Heilige intimiteit

Seksuele intimiteit kan iets prachtigs zijn als er sprake is van mindfulness, concentratie, inzicht, wederzijds begrip en liefde. Anders is seks erg destructief. Wanneer het emotionele, spirituele en fysieke in harmonie zijn, kan intimiteit zeer heilig zijn. Het is gemakkelijker voor een monnik om intimiteit met mindfulness te beoefenen dan voor een leek, omdat het gemakkelijker is om helemaal af te zien van seksuele activiteit dan om een harmonieuze seksuele relatie in stand te houden. Lichamelijke intimiteit zou alleen moeten plaatsvinden wanneer er begrip en liefde van beide kanten is.

Seksuele energie kanaliseren

De Boeddha was vijfendertig, nog erg jong, toen hij verlicht werd. Op die leeftijd hebben we veel seksuele energie. Het is geweldig als we die energie voor het welzijn van alle wezens kunnen aanwenden, net zoals de Boeddha deed. De jonge monniken in ons meditatiecentrum brengen veel tijd door met houthakken, tuinieren, koken, zit- en loopmeditaties. Ze organiseren retraites, bekommeren zich om hun broeders en zusters en om de vrienden die van ver komen om tijd in ons centrum door te brengen en met ons te oefenen. Ze gebruiken hun energie op fysieke manieren en leiden een bevredigend leven. Dat helpt om zich zonder oordeel bewust te zijn van seksuele energie en daar goed mee om te leren gaan.

Fragment uit: Beminnen
Thich Nhat Hanh

In dit boek over Beminnen (heb ook het e-boek) komt één keer 'bezoedel' in voor. Zie:
Citaat
Mindful liefhebben

Houden van’ is een prachtig woord en we moeten de betekenis ervan in ere herstellen. Wanneer we zeggen ‘ik houd van hamburgers’, bezoedelen we het woord. We moeten moeite doen om woorden te helen door ze correct en zorgvuldig te gebruiken. Ware liefde, echt houden van, vereist ook verantwoordelijkheid en acceptatie van de ander zoals die is, met al zijn of haar sterke en zwakke kanten. Als je alleen de beste dingen in iemand leuk vindt, is dat geen liefde. Je moet zijn of haar zwakheden accepteren en hem of haar met je geduld, begrip en energie helpen transformeren. Dit soort liefde brengt bescherming en geborgenheid met zich mee.

Fragment uit Beminnen
Thich Nhat Hanh
Dat is toch wel allemaal heel mooi en correct zoals deze: "Wanneer we zeggen ‘ik houd van hamburgers’, bezoedelen we het woord. We moeten moeite doen om woorden te helen door ze correct en zorgvuldig te gebruiken."

Dus met korrel zout pakken die vier hoofdbezoedelingen in het Boeddhisme.
Zelf heeft de Boeddha naar 't schijnt niets opgeschreven.
En de sutta’s werden de eerste eeuwen uit het hoofd geleerd en mondeling overgedragen van generatie op generatie.
Mensen kennende wordt de originele 1ste verklaring uit Boeddha's mond door de vele overdracht dan wel is wat aangepast.

Offline I'm a loser

• Geïntresseerde
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14-02-2023 10:11 »
...Maar of zoiets als sensualiteit dan ook al een bezoedeling is, is twijfelachtig.  Sensualiteit is genieten van je zintuigen.  Ik ben geen voorstander van ascese. Dat leidt maar tot extremistische gedachten.  Zolang je er niemand kwaad mee doet is genieten van je zintuigen geen probleem.
Niet te snel. In de sutta's wordt dan wel gesproken over vier bezoedelingen, waarvan kamasava — De bezoedeling van zintuiglijkheid (oftewel sensualiteit) er één is, maar ik heb wel is wat gelezen in Thich Nhat Hanh's boeken zoals het boek Intimiteit, waaruit:
Citaat
Fysieke intimiteit

Elk levend wezen wil voortleven in de toekomst. Dit geldt zowel voor mensen als voor dieren. Seks en voortplanting maken deel uit van het leven. Seks kan groot plezier opleveren en een diepe band tussen twee mensen verrijken. We hoeven niet tegen seks te zijn, maar we mogen het ook niet verwarren met Iiefde. Ware liefde heeft niet per se iets te maken met seks. We kunnen heel goed liefhebben zonder seks. En we kunnen seks hebben zonder liefde.

Spirituele bewustwording is niet exclusief een voortvloeisel van het celibaat. Er zijn mensen die celibatair leven, maar die niet voldoende mindfulness, concentratie en inzichten hebben. Wanneer mensen in een intieme relatie die wel hebben, heeft hun relatie een heilig aspect. Seksuele intimiteit zou eigenlijk pas moeten bestaan als er sprake is van eenheid, begrip en emotionele en spirituele uitwisseling.

Het menselijk lichaam is prachtig. De boom, de bloem, de sneeuw, de rivier en de wilg zijn ook mooi. We zijn omringd door schoonheid, ook door die van mensen en dieren die de aarde bevolken. Maar we moeten leren dusdanig met schoonheid om te gaan dat we die niet vernietigen.

Onze maatschappij is zo ingericht dat seksueel genot het belangrijkste lijkt. Producenten en fabrikanten willen hun producten verkopen. Daarom maken ze reclame voor hun goederen en voeden ze de kiem van begeerte in jou. Ze willen dat je verstrikt raakt in het verlangen naar seksueel genot.

Als we alleen zijn en van anderen zijn afgesneden, wanneer we lijden en heling nodig hebben, is dat het moment om bij onszelf thuis te komen. Misschien hebben we er ook behoefte aan om dicht bij iemand anders te zijn. Maar als we meteen al seksueel intiem zijn met iemand die we net hebben ontmoet, zal de relatie ons niet helen of verwarmen. Het is dan niet meer dan een afleiding. Wanneer we gevangen zitten in sensuele liefde, tobben we er de hele tijd over of de ander ons zal verlaten of zal bedriegen.

Eenzaamheid kan niet worden opgelost met seksuele activiteit. Je kunt jezelf niet helen met seks. Je moet leren hoe je je op je gemak kunt voelen bij jezelf. Je moet je eigen thuis in jezelf creëren. Als je eenmaal een spiritueel pad hebt, heb je een thuis. Als je eenmaal met je emoties en de problemen van alledag kunt omgaan, heb je iets aan een ander te bieden. De ander moet hetzelfde doen. Beide mensen moeten zichzelf in hun eentje helen, zodat ze zich op hun gemak voelen in zichzelf. Pas dan kunnen ze een thuis voor elkaar worden. Anders delen we in onze fysieke intimiteit niets anders dan eenzaamheid en lijden.

Fragment uit: Intimiteit
Thich Nhat Hanh
Het woord 'bezoedel' (heb het e-boek) komt zelfs in dat boek niet voor.

En nog uit een ander boekje van hem:
Citaat
Heilige intimiteit

Seksuele intimiteit kan iets prachtigs zijn als er sprake is van mindfulness, concentratie, inzicht, wederzijds begrip en liefde. Anders is seks erg destructief. Wanneer het emotionele, spirituele en fysieke in harmonie zijn, kan intimiteit zeer heilig zijn. Het is gemakkelijker voor een monnik om intimiteit met mindfulness te beoefenen dan voor een leek, omdat het gemakkelijker is om helemaal af te zien van seksuele activiteit dan om een harmonieuze seksuele relatie in stand te houden. Lichamelijke intimiteit zou alleen moeten plaatsvinden wanneer er begrip en liefde van beide kanten is.

Seksuele energie kanaliseren

De Boeddha was vijfendertig, nog erg jong, toen hij verlicht werd. Op die leeftijd hebben we veel seksuele energie. Het is geweldig als we die energie voor het welzijn van alle wezens kunnen aanwenden, net zoals de Boeddha deed. De jonge monniken in ons meditatiecentrum brengen veel tijd door met houthakken, tuinieren, koken, zit- en loopmeditaties. Ze organiseren retraites, bekommeren zich om hun broeders en zusters en om de vrienden die van ver komen om tijd in ons centrum door te brengen en met ons te oefenen. Ze gebruiken hun energie op fysieke manieren en leiden een bevredigend leven. Dat helpt om zich zonder oordeel bewust te zijn van seksuele energie en daar goed mee om te leren gaan.

Fragment uit: Beminnen
Thich Nhat Hanh

In dit boek over Beminnen (heb ook het e-boek) komt één keer 'bezoedel' in voor. Zie:
Citaat
Mindful liefhebben

Houden van’ is een prachtig woord en we moeten de betekenis ervan in ere herstellen. Wanneer we zeggen ‘ik houd van hamburgers’, bezoedelen we het woord. We moeten moeite doen om woorden te helen door ze correct en zorgvuldig te gebruiken. Ware liefde, echt houden van, vereist ook verantwoordelijkheid en acceptatie van de ander zoals die is, met al zijn of haar sterke en zwakke kanten. Als je alleen de beste dingen in iemand leuk vindt, is dat geen liefde. Je moet zijn of haar zwakheden accepteren en hem of haar met je geduld, begrip en energie helpen transformeren. Dit soort liefde brengt bescherming en geborgenheid met zich mee.

Fragment uit Beminnen
Thich Nhat Hanh
Dat is toch wel allemaal heel mooi en correct zoals deze: "Wanneer we zeggen ‘ik houd van hamburgers’, bezoedelen we het woord. We moeten moeite doen om woorden te helen door ze correct en zorgvuldig te gebruiken."

Dus met korrel zout pakken die vier hoofdbezoedelingen in het Boeddhisme.
Zelf heeft de Boeddha naar 't schijnt niets opgeschreven.
En de sutta’s werden de eerste eeuwen uit het hoofd geleerd en mondeling overgedragen van generatie op generatie.
Mensen kennende wordt de originele 1ste verklaring uit Boeddha's mond door de vele overdracht dan wel is wat aangepast.

We lopen steeds tegen 2 werkelijkheidslagen aan.  Ik pik er een belangrijke zin uit: "Eenzaamheid kan niet worden opgelost met seksuele activiteit. Je kunt jezelf niet helen met seks.".   De enige remedie tegen tegen eenzaamheid is eenzaamheid.   Waarom is dat?  Kennende leegte zelf is eenzaam.  Gemoedslediging kan dan ook niet anders verlopen dan middels eenzaamheid (verlatenheid), wat niet alleen de bron is van het lijden, maar de verlatenheid is ook de apotheose van het 'lijden' an sich.    Iets wat niet-twee is, is per definitie eenzaam.

Daarom heeft Thich Nhat Hanh gelijk: de ander is niet de oplossing voor onze eenzaamheid.  Maar als men door het dal van eenzaamheid is getrokken is de ander wel de oplossing voor eensamenheid.
Zonder radicale lediging van het gemoed is verlichting niet te realiseren.   Is de verlichting eenmaal gerealiseerd dan worden we ook het wonder van de lichamelijkheid gewaar.  Het lichamelijk gewaarzijn en het gewaarzijn van de leegte zijn 2 ontologische werkelijkheden welke van elkaar verschillen, maar die toch in één mens verenigd zijn.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 14-02-2023 10:34 »
Bij bezoedeling gaat het er niet om dat ze er niet mogen zijn en dat je niet mag genieten etc. maar dat je niet genot met verlangen najaagt zoals een verslaafde. Je vervuilt jezelf door het verlangen dag in dag uit sterker te maken zodat het jou meer en meer gaat beheersen, en je constant op zoek moet en gaat naar prikkels, naar dit en dat om maar dat goede gevoel weer even te krijgen. Dit gaat van kwaad tot erger. Boeddha leerde dat iemand zichzelf zo bezoedelt, vervuilt, en we kunnen onszelf ook zuiveren hiervan door te begrijpen dat het najagen van goede gevoelens niet de weg is. Door te zien dat die zoekende geest nooit vindt wat het wenst. Door te zien dat achter dit zoeken en najagen verkeerde visie zit.

Als je steeds maar weer die zoekende hunkerende verlangende geest voedt, dan heb je op een gegeven moment geen rust meer in je kont. Dat is wat er achter zit. Er zit niks normatiefs achter. Boeddha was geen dominee die mensen vertelde hoe ze moeten leven. Dat moet iedereen zelf maar uitzoeken.

Dit komt steeds weer terug, dit thema, maar een sutta zegt toch echt nadrukkelijk dat de keten niet het zintuiglijk genoegen/genot zelf is maar het verlangen er naar. Daar zit de ketening, het tegenovergestelde van bevrijding.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 14-02-2023 16:21 »
Dit komt steeds weer terug, dit thema, maar een sutta zegt toch echt nadrukkelijk dat de keten niet het zintuiglijk genoegen/genot zelf is maar het verlangen er naar. Daar zit de ketening, het tegenovergestelde van bevrijding.
Dat het thema steeds terugkomt zal zo wel zijn redenen hebben want ik ontdek net toevallig dit > "Ik was een tantrische seks slavin. June Campbell « Gepost door Marcel op: 23-08-2011 13:52 »"
"https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1290.0

Lama Sangharakshita, Lama Sogyal Rinpochee & Lama Sakyong Rinpoche lagen / liggen als Boeddhist blijkbaar zelf nog geketend.

Ocharme 'Zijne heiligheid' >  https://nos.nl/artikel/2037481-zelfs-de-dalai-lama-worstelt-met-thema-seksueel-misbruik
Citaat
Kan de dalai lama, het gezicht van het internationale boeddhisme, een vuist maken tegen seksueel misbruik door leraren en monniken? Vier jaar geleden gaf hij antwoord op die vraag tijdens een van zijn lessen (vanaf 2'23"52) voor een grote zaal.

Dat er op verschillende plaatsen boeddhistische leraren zijn die “rijkdom en seks zoeken”, staat ook voor de dalai lama vast. Maar hij kan daar naar eigen zeggen niets aan doen.

Cruciaal is volgens hem dat leerlingen zelf beseffen aan welke eisen een leraar moet voldoen voordat zij zich tot hem wenden. “Je moet voorzichtig zijn en iemand onderzoeken. Maandenlang. Uiteindelijk weet je of iemand betrouwbaar is. Dat is de enige manier.”

Labiel

Het lijken verstandige woorden, maar toch sluiten ze onvoldoende aan op de praktijk van het misbruik in boeddhistische kring. Veel slachtoffers zijn kwetsbare mensen die juist niet in staat zijn tot een kritische houding ten opzichte van hun leraar.

Deze mensen wenden zich tot het boeddhisme omdat ze worstelen met grote levensvragen. En ze kijken al snel huizenhoog op tegen een charismatische en/of autoritaire geestelijk leider die alle antwoorden in huis lijkt te hebben.
...

En dan nog dit citaat eruit...

Citaat
Staatsgodsdienst

In andere landen kwam dit soort schandalen al eerder boven water. In Thailand, waar het boeddhisme zo’n beetje de staatsgodsdienst is, woedt al langer een discussie over de noodzaak van hervormingen die misdragingen van monniken kunnen helpen stoppen. In de VS probeert de zengemeenschap ook de interne “zwijgcultuur” te doorbreken.

Zelfde problematiek binnen het Boeddhisme als in de Katholieke kerk blijkbaar.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 14-02-2023 23:03 »
Zelfde problematiek binnen het Boeddhisme als in de Katholieke kerk blijkbaar.

Dit is allemaal niet nieuw hoor. Het boeddhistisch dagblad publiceert hier ook regelmatig over.

Offline hier en nu

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 14-02-2023 23:32 »
@lang kwaat: Merci, ik zie het door nu net op 'misbruik' te zoeken in de website van Het boeddhistisch dagblad.