Auteur Topic: Wanneer ben je boeddhist? De vier zegels.  (gelezen 16508 keer)

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Boeddha Blog
Wanneer ben je boeddhist? De vier zegels.
« Gepost op: 27-07-2008 20:27 »
Wanneer ben je boeddhist? - Dzongsar Jamyang Khyentse

Duidelijk boek over de kern van de zaak: dat inzicht in de vier zegels al het andere - rituelen, artefacten, et cetera - ondergeschikt maakt. Bijzonder verhelderend en zeer geschikt als je even weer de boel op een rijtje wil zetten. Snijdt al het onnodige Westerse vet eraf.

Goede tip om erna of ervoor te lezen: "Zijn wie je werkelijk bent" van de Dalai Lama.

ISBN: 9789025958374
« Laatst bewerkt op: 21-12-2011 21:50 door lord rainbow »
_/\_

Johannes

• Gast
Re: Wanneer ben je boeddhist? - Dzongsar Jamyang Khyentse
« Reactie #1 Gepost op: 26-10-2008 13:17 »
Ik heb het juist uit. Inderdaad een heel mooi en duidelijk boek. De antwoorden op allerlei beginnersvragen worden er ook in beantwoord, dus het is niet alleen voor wie de boel weer op een rijtje wil zetten.

Aan het einde heb ik mezelf de titelvraag gesteld en .. ja hoor, ik ben er een.

Acalanatha

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-10-2008 08:28 »
Hallo AllumaN,
heb het boek niet gelezen, echter ik vind dit nogal een dualistischte titel dat deze lama heeft gekozen, zelf uit de Nyingma traditie afkomstig, tantrisch, symbolen, wierook, rituelen enz. Bedoel je met de Vier Zegels, de Vier Nobele Waarheden?
Mijns inziens gaat het niet om wat belangrijker is en wanneer je boeddhist bent maar om als volgeling van de Boeddha de Dharma/Dhamma zo goed mogelijk te volgen en te leven. De manier waarop men dat doet is voor een ieder anders en naar eigen keuze.

Groeten
Acalanatha

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #3 Gepost op: 30-10-2008 17:43 »
Hallo AllumaN,
heb het boek niet gelezen, echter ik vind dit nogal een dualistischte titel dat deze lama heeft gekozen, zelf uit de Nyingma traditie afkomstig, tantrisch, symbolen, wierook, rituelen enz. Bedoel je met de Vier Zegels, de Vier Nobele Waarheden?
Mijns inziens gaat het niet om wat belangrijker is en wanneer je boeddhist bent maar om als volgeling van de Boeddha de Dharma/Dhamma zo goed mogelijk te volgen en te leven. De manier waarop men dat doet is voor een ieder anders en naar eigen keuze.

Groeten
Acalanatha
Mmm, dat moet je toch eens leren: een oordeel vormen over een boek dat je niet hebt gelezen ;) (Je zult overigens in de binnenflap lezen dat het een vertaling betreft vanuit het Engels. De titel is niet door de auteur zelf gekozen).
_/\_

Johannes

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2008 20:51 »
Inderdaad. De Engelstalige titel is wat uitdagender: What makes you not a buddhist. Het gaat ook helemaal niet zozeer over het al dan niet boeddhist zijn. Een boodschap is eerder dat er helemaal niet zoveel bij komt kijken, dat het niet gaat om de poespas en de wierook of chanting en meditatie, maar over de vier zegels:

- Alle samengestelde zaken zijn vergankelijk
- Alle emoties komen voort uit lijden
- Alles is leegte
- Nirvana gaat aan concepten voorbij

Het is een eigentijdse en knappe uiteenzetting van de boeddhistische filosofie. Echt een aanrader.

Acalanatha

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 01-11-2008 22:12 »
Hallo AllumaN,

Groeten
Acalanatha
Mmm, dat moet je toch eens leren: een oordeel vormen over een boek dat je niet hebt gelezen ;) (Je zult overigens in de binnenflap lezen dat het een vertaling betreft vanuit het Engels. De titel is niet door de auteur zelf gekozen).

Hallo AllumaN, bedoel je dat ik over het boek dat ik niet gelezen heb oordeel? Nee hoor kan ik niet, heb het toch niet gelezen. Het verwondert me alleen zoals ik uit jou bericht begrijp dat deze lama de aspecten van het Vajrayana niet belangrijk vind.

In Gassho
Acalanatha

Acalanatha

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01-11-2008 22:18 »
Inderdaad. De Engelstalige titel is wat uitdagender: What makes you not a buddhist. Het gaat ook helemaal niet zozeer over het al dan niet boeddhist zijn. Een boodschap is eerder dat er helemaal niet zoveel bij komt kijken, dat het niet gaat om de poespas en de wierook of chanting en meditatie, maar over de vier zegels:

- Alles is leegte

Het is een eigentijdse en knappe uiteenzetting van de boeddhistische filosofie. Echt een aanrader.

Hallo Johannes, het is duidelijk dat die vier punten die je beschrijft essentieel in het Boeddhisme zijn. Ik beweer ook niet iets anders. Jammer dat je aspecten als wierook of chanting en meditaties "poespas" vind. Het speelt in ieder geval een rol in het Boeddhist zijn van een Vajrayana Boeddhist.

In Gassho
Acalanatha

Johannes

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01-11-2008 22:56 »
Hoi Acalanatha. Er is niets mis met poespas. Poespas kan ook best belangrijk zijn. Het is ook overigens maar een woord.

Het speelt in ieder geval een rol in het Boeddhist zijn van een Vajrayana Boeddhist.

Maar goed, ik moet de schrijver van het onderhavige boek een beetje verdedigen. Hij noemt niets poespas en is nergens badinerend over meditatie, wierook of chanting. Als je dat uit mijn woorden leest, is dat mijn connotatie en niet de zijne. Hij wijst wel op waar het in de kern om draait. Niet het geel-rode gewaad maar de visie van de mens die erin rondloopt. Hij probeert te nuanceren. Daar zul je je toch wel in kunnen vinden?

Ik ben het overigens eens met AllumaN: lees nu eerst eens het boek. Dan zul je zien dat je oordeel wat prematuur was.

Offline teksten.ahimsha

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2008 22:51 »
Als je het juiste pad volgt en je doel bereikt!  ;D

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #9 Gepost op: 07-11-2008 23:54 »
Als je het juiste pad volgt en je doel bereikt!  ;D
Het pad is het doel
_/\_

Offline teksten.ahimsha

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 08-11-2008 16:25 »
Blijf vooral door roeien!   ;D

Rembo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15-12-2008 06:35 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben me sinds een jaar aan het verdiepen in het boeddhisme en dus ook
veel aan het lezen erover, bedankt voor de tip van dit boek ik zal het ook eens gaan lezen.

Groetjes Patricia.

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #12 Gepost op: 15-12-2008 21:59 »
ISBN staat in de openingspost.
_/\_

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17-02-2009 13:18 »
- Alles is leegte

Lord Rainbow vroeg het hier al eens:     is de verwoording van de tweede zegel correct?
Ik kan ze maar niet inzien... (de tweede)
thx, grts

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 17-02-2009 14:16 »
deze voldoet voor mij beter:

De ‘Vier Zegels’.
Dit zijn vier inzichten in de aard van de werkelijkheid, die door alle boeddhistische stromingen gedeeld worden. Zij luiden:

* Alle samengestelde verschijnselen zijn veranderlijk
    * Alle onzuivere objecten zijn lijden
    * Alle fenomenen zijn zelfloos
    * Nirvana (de staat voorbij lijden) is vrede.
« Laatst bewerkt op: 28-06-2012 14:52 door lord rainbow »

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #15 Gepost op: 17-02-2009 15:41 »
deze voldoet voor mij beter:

aan de ‘Vier Zegels’. Dit zijn vier inzichten in de aard van de werkelijkheid, die door alle boeddhistische stromingen gedeeld worden. Zij luiden:

* Alle samengestelde verschijnselen zijn veranderlijk
    * Alle onzuivere objecten zijn lijden
    * Alle fenomenen zijn zelfloos
    * Nirvana (de staat voorbij lijden) is vrede.

Tja, ik kan hier ook best in meegaan. Het is alleen dat de auteur voor de leek schrijft. En ik denk dat de leek zijn verwoording (in zijn context - zijn boek) beter zal begrijpen. De geinteresseerde kan dan daarna naar hartenlust nuanceringen proberen te zoeken. De vraag is natuurlijk of we met woorden deze materie recht kunnen doen. Ik denk van niet.
_/\_

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 17-02-2009 15:49 »
ik beschouw mezelf ook nog tamelijk als leek,
en de zin "alle emoties komen voort uit lijden"  kan ik gewoon echt niet aanvaarden/inzien

is metta geen emotie? het is toch een gevoel (enkel een heel positief gevoel)? maar goed, hier zal ik mss nog zwaar kritiek op krijgen ::)
je kan toch een goed gevoel krijgen door vb vredig te leven?  is vredig leven dan lijden?  maarja alles is lijden  dusja
ben mezelf hier nogal aan het vastzetten... :P

het was trouwens helemaal niet om de auteur aan te vallen ofzo.  Ik kan het zinnetje gewoon (nog?)niet aanvaarden
Maar niet alles is waarschijnlijk in woorden te bevatten zoals je zegt Alluman.

thx,  grts

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 17-02-2009 16:50 »
ik heb dezelfde moeite met die verwoording..

volgens mij klopt tie gewoon niet..maar wie ben ik...

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #18 Gepost op: 17-02-2009 17:40 »
het was trouwens helemaal niet om de auteur aan te vallen ofzo.  Ik kan het zinnetje gewoon (nog?)niet aanvaarden
Zo las ik het ook niet hoor :)
_/\_

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 07-06-2009 12:59 »

- Alles is leegte

wat betreft de formulering van het tweede zegel
staat er in het boek niet:'alle emoties komen voort uit lijden,'
maar:
'alle emoties zijn lijden.'

of elders:
'alle emoties betekenen pijn.'

zie ook:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,429.0.html

« Laatst bewerkt op: 03-07-2012 13:19 door lord rainbow »

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Wanneer ben je boeddhist? De vier zegels.
« Reactie #20 Gepost op: 16-01-2021 12:02 »
nu twijfel ik of de zegels in vieren een mahayana dingetje is....
in de palicanon komt het dacht ik alleen in drieen,
maar ik weet niks meer zeker...