Auteur Topic: willen  (gelezen 1444 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
willen
« Gepost op: 06-04-2021 13:32 »

Als we uit gaan van de 'drie vergiften' in het boeddhisme, dan spreken we dus van : desire, hate, ignorance.

Dit leid tot lijden.

Is, anders willen worden als persoon, is dat desire ?

Soms denk ik, ik ben zo'n bizar, onmenselijk persoon, ik moet veranderen

Maar, ik wil ook niet veranderen

Willen veranderen. Je wilt iets = suffering, want het is er niet meteen

Maar, hoe moet je dan veranderen, als je wilt veranderen ?

Het gewoon doen ? Het doen, maar het niet per se willen

Maar, gaat er niet altijd sowieso een wil aan vooraf ?

Of spreken we dan van een motivatie ? En dat zou dan anders zijn dan desire ?

en wanneer gaat motivatie over in desire ?

Stel, ik wil een beroemde voetballer worden (stel). Dan is dat een wil, een verlangen. maar, wanneer gaat dit verlangen over in suffering ?

Of moet je dit maar voor jezelf uitzoeken 

Want je kan niet alle verlangen wegnemen, want dan ben je gewoon dood. Dat lijkt me niet het middenpad. Dat lijkt me de ascese.

We moeten ook mensen hebben die dingen willen. Als we geen lieden hadden, die graag profvoetballer willen worden, hadden we geen voetbal. Zou beetje zonde zijn.

Je snapt mij punt.

De vraag is ook, haat is suffering, ben ik het mee eens.

Maar, wanneer is iets haat ? Is woede niet al anders dan haat ?

En heb je een vonkje van woede niet nodig, af en toe ?

Kortom, er zitten ook wel haken en ogen aan de boeddhistische leer. Geeft niet, want aan iedere ideologie zitten haken en ogen

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: willen
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2021 22:02 »

Als we uit gaan van de 'drie vergiften' in het boeddhisme, dan spreken we dus van : desire, hate, ignorance.

Dit leid tot lijden.

Is, anders willen worden als persoon, is dat desire ?

Willen veranderen. Je wilt iets = suffering, want het is er niet meteen

Maar, hoe moet je dan veranderen, als je wilt veranderen ?

Het gewoon doen ? Het doen, maar het niet per se willen

Maar, gaat er niet altijd sowieso een wil aan vooraf ?

Of spreken we dan van een motivatie ? En dat zou dan anders zijn dan desire ?

en wanneer gaat motivatie over in desire ?

Stel, ik wil een beroemde voetballer worden (stel). Dan is dat een wil, een verlangen. maar, wanneer gaat dit verlangen over in suffering ?

Of moet je dit maar voor jezelf uitzoeken 

Want je kan niet alle verlangen wegnemen, want dan ben je gewoon dood. Dat lijkt me niet het middenpad. Dat lijkt me de ascese.

We moeten ook mensen hebben die dingen willen. Als we geen lieden hadden, die graag profvoetballer willen worden, hadden we geen voetbal. Zou beetje zonde zijn.

Je snapt mij punt.

De vraag is ook, haat is suffering, ben ik het mee eens.

Maar, wanneer is iets haat ? Is woede niet al anders dan haat ?

En heb je een vonkje van woede niet nodig, af en toe ?

Kortom, er zitten ook wel haken en ogen aan de boeddhistische leer. Geeft niet, want aan iedere ideologie zitten haken en ogen

Ik ken deze vraagstukken fase goed.
Het maakt een mens zot.
Toch kan men ook met die vraagstukken bezig zijn zonder dat het een mens zot maakt.
Als het me zot maakt heb ik een onzichtbare lijn overschreden, als het me niet zot maakt, zit ik nog ok.

Ik ben zot op die vraagstukken fase, ik hou ervan om mezelf zot te denken...Tot ik een onzichtbare lijn heb overschreden...dan is het niet meer ok...
Nu zit ik met twee onzichtbare lijnen, eentje die me zot maakt, maar van die lijn hou ik, en eentje die me echt zot maakt...

Zijn het wel vraagstukken... of zijn het eerder woordspelletjes...het leren ontdekken dat woorden slechts woorden zijn... dat men woorden moet aftasten...dat woorden ook zaken kunnen impliceren die onlogisch zijn in een bepaalde context, maar wel logisch in een andere context...
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2021 23:19 »
Het zijn inderdaad definitiekwesties

Een verlangen is suffering. Maar is ieder verlangen suffering ? En hoe definieer jij dan verlangen ?

Aangezien jij en ik verlangen anders zullen definiëren, definiëren we de Dharma ook al anders.

Ik denk persoonlijk dat er wel een groot verschil zit tussen 'ergens zin in hebben' en 'een verlangen dat leidt tot suffering'

Ergens voor gemotiveerd zijn, is anders dan de haren uit het hoofd trekken.

Ik heb zin om te voetballen, is iets anders dan 'was ik nou maar godverdomme een goede voetballer'

• Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 07-04-2021 05:47 »
Als ik nadenk tot aan de eerste onzichtbare lijn, dan is dit verstandig....dan zit ik nog in mijn gezond verstand...want nadenken over zaken is toch verstandig...
Wanneer ik nadenk voorbij die eerste onzichtbare lijn, dan kom ik terecht bij mijn intellectuele onblusbare honger...het geeft me plezier om na te denken en maar blijven na te denken en maar blijven na te denken...
maar dan kom ik bij de tweede onzichtbare lijn... en dan ben ik volledig uitgeput...dan zit ik in de lijdensfase van mijn nadenken...veel vragen... eindeloze antwoorden...

Wat voor mij het beste werkt in die fase is bidden... voor anderen zal dat misschien mediteren zijn... voor nog anderen misschien sport...voor nog anderen misschien in de tuin werken...
Nu probeer ik zoveel mogelijk binnen de eerste onzichtbare lijn te blijven en als er toch zaken zijn die me over de lijn brengen... dan schakel ik zoveel mogelijk over naar bidden...om het los te laten, te laten rusten...
nadenken is dan meer observeren, aftasten, geduldig...

onze woordenschat is niet fijngevoelig genoeg om de nuances van de realiteit te omschrijven...en bij het nadenken kan men verstrikt geraken in dat gegeven...
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07-04-2021 13:27 »
De Boeddha heeft in zichzelf, vanuit meditatie, dus op een directe manier, alles geïdentificeerd wat lichaam en geest op een actuele wijze belast.
Boosheid, agressie, kwaadheid kende hij. Dat is gewoon belasting nietwaar? Dat valt toch niet te ontkennen? Is lichaam en geest niet zwaar belast en letterlijk bedrukt als je boos  bent? Boosheid vervormt zelf je gezicht, trekt je spieren strak. Dus belasting.

Wat de Boeddha niet heeft gedaan is dat lijden goedpraten, rechtvaardigen. Hij hield zich niet bezig met het wereldlijk, evolutionair, sociaal, maatschappelijk, economisch nut er van. Wat hij deed is het doorgronden. Wat gebeurt er nu eigenlijk? Wat veroorzaakt nu die belasting? Hij heeft die belasting helemaal begrepen (de oorzaak van lijden ontdekt) en geëlimineerd (de beeindiging van die belasting gerealiseerd) en later aan zijn leerlingen beschreven hoe het werkt.

De Boeddha begreep meteen na zijn realisatie dat maar weinig mensen zo willen en zullen gaan. Ook al begreep en ervoer de Boeddha het als uitweg uit de lijdensspiraal, een mens houdt toch vast aan wat hem/haar belast. Praat dat goed. Vrijwel geen mens wil die innerlijke belasting daadwerkelijk opheffen maar praat het goed. Praat het goed omdat het 'menselijk' is, omdat het nodig is, omdat het goed is, omdat het zo bedoeld is, etc.
Dat begreep de Boeddha meteen, volgens de overlevering. Hij begreep dat zijn Pad zo on-werelds is eigenlijk, zo indruist tegen wat de wereld en onszelf ook vooral draaiende houdt, dat hij eigenlijk voorzag dat niemand het zou begrijpen en willen volgen en gaan.

Ergens koesteren wij ook echt onze eigen belasting, ons eigen lijden, toch? Dat is volgens mij het eerlijke verhaal. En we rechtvaardigen dat met visies. Visies over nut van lijden, over hoe je bedoeld bent, wat normaal is en abnormaal, wat een echt mens is, etc.

Het unieke van de Boeddha is denk ik dat hij dat nou juist niet deed. En dat roept ook verzet op in ons, ja ook in boeddhisten, reken maar. Ten diepste is volgens mij het gevoel van belasting  ook heel sterk verbonden met ons besef van 'Ik besta' (ego) en daarom wordt ook de 'Ik ben'- perceptie (ego) bedreigd als belasting meer en meer afzwakt. Belasting ervaren is heel sterk verweven met ons gevoel te bestaan. Daarom houden we het overeind. De Boeddha zag dat dit niet echt waarachtig is.

Hoe meer ik het zie hoe wonderbaarlijker ik de Leer en de Boeddha vindt.

« Laatst bewerkt op: 07-04-2021 13:35 door the innerspace »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2021 14:49 »
Ik vind dat je het goed verwoord hebt

Mensen vinden het boeddhisme inderdaad 'onmenselijk'. Ik merk dat mensen haast een beetje pissig reageren soms, op de boeddhistische theorie

Dat is onmenselijk!, zegt men dan verontwaardigd.

Nou en...

Misschien is het boeddhisme wel een soort trans humanisme te noemen. Een pre modern trans humanisme. Boeddha wilt immers ook de mens en wat normaal is voor de mens, overstijgen. Huidige trans humanistische wetenschappers doen hetzelfde

anway

Ik denk dat de mens best wel plooibaar is. Je kan niet 'nooit meer boos worden'. Maar je kan wel minder boos worden.

Ik zelf heb veel last van de desire. Komt ook een beetje door de maatschappij waarin ik ben opgegroeid. Alles was altijd een wedstrijd. Het neoliberalisme is een soort hele grote wedstrijd en je moet 'beter' zijn dan andere mensen, in de 'vrije' markt etc.

Sinds ik het boeddhisme een beetje snap, heb ik wel minder last van haat en desire. Althans, laat ik het zo zeggen. Het is er nog wel, maar ik herken het beter. Het staat iets verder van mij af.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2021 15:13 »
Sinds ik het boeddhisme een beetje snap, heb ik wel minder last van haat en desire. Althans, laat ik het zo zeggen. Het is er nog wel, maar ik herken het beter. Het staat iets verder van mij af.

Dat heb ik ook zo ervaren Bolletje toen ik in het begin met boeddhisme aan de gang ging, het is zeker herkenbaar, en ik ervoer het wel als een verademing.

Als je je inzicht erop richt dan kan je ook een beetje gaan zien waar die dingen vandaan komen, dat verlangen vaak komt van de verbeelding die vraagt, wat als dit van mij was, en dat geeft nog een beetje meer afstand.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2021 16:08 »
De Boeddha begreep meteen na zijn realisatie dat maar weinig mensen zo willen en zullen gaan.

Hij begreep dat zijn Pad zo on-werelds is eigenlijk, zo indruist tegen wat de wereld en onszelf ook vooral draaiende houdt, dat hij eigenlijk voorzag dat niemand het zou begrijpen en willen volgen en gaan.

En dat roept ook verzet op in ons, ja ook in boeddhisten, reken maar.

...

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2021 16:23 »
Mensen vinden het boeddhisme inderdaad 'onmenselijk'. Ik merk dat mensen haast een beetje pissig reageren soms, op de boeddhistische theorie

Dat is onmenselijk!, zegt men dan verontwaardigd.

Nou en...

Misschien is het boeddhisme wel een soort trans humanisme te noemen. Een pre modern trans humanisme. Boeddha wilt immers ook de mens en wat normaal is voor de mens, overstijgen. Huidige trans humanistische wetenschappers doen hetzelfde

Je groeiend inzicht maakt me erg blij!
;)

Fijn om te lezen!

Kleine vraagstelling: in plaats van dat de Boeddha zijn mens-zijn misschien heeft willen overstijgen (het pad van trancendentie) heeft hij misschien gewoon ontdekt dat er iets is, dat aan dit mens-zijn en zijn beperkingen en verlangens enzovoort vooraf gaat (het pad van inzicht), en dat met dit inzicht de mens die zich wel nog voor blijft doen niet meer zo bepaald hoeft te zijn door zijn menselijke aard (belichaming van het inzicht, gelijkmoedigheid, mededogen, verlangeloosheid, ...: het pad van liefde/mededogen/leeraarschap)? En dat dit door iedereen die los kan komen van zijn identificaties en visies ook ontdekt en belichaamd kan worden? Daarom misschien dat het zo veel weerstand geeft, omdat die identificatie met die mens te zijn ("ik ben mens") zo diep zit, dat niemand het los wil laten? Misschien? We kunnen het maar weten door zelf te ontdekken wat de Boeddha ontdekt heeft en alle mogelijkheden hierin zo open mogelijk te houden.

« Laatst bewerkt op: 07-04-2021 16:29 door Dorje »

• Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 07-04-2021 22:54 »

sommige zaken veranderen ook niet, je innerlijke stem verandert niet.
je bent altijd bij jezelf.
dus je kunt jezelf ook niet verliezen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2021 00:50 »
Dankje, Dorje

Ik denk dat ik een klein beetje ontwikkeld ben. In die zin, dat ik in ieder geval doorheb, wanneer ik gedrag vertoon, dat tot suffering leid. Ik kan er dan alleen vaak niet iets aan doen. Maar, dat geeft niet. De eerste stap is herkenning. Herkenning van de pijnpunten. Herkenning van de innerlijke fricties, spanningen. Het onbehagen. Er was een Zweedse black metal artiest, hij noemde zichzelf 'obehag', wat 'onbehagen' betekend in het zweeds. Ik denk dat het black metal genre ook veel bezig is, met de suffering. Ze erkennen de suffering. Anyway, ik dwaal af.

Veel mensen vinden het idee van 'niets doen' en niet vaststaand zijn, eng, heb ik gemerkt. Je moet altijd 'in beweging' zijn. Je moet altijd 'ergens mee aan het werk zijn'.

Mensen maken een narratief, van hun leven. Zoals de humanistische filosoof, die ik sprak. Met wie, waarheen, waarom, zei hij. Dat is van belang.
Voor hem is dat van belang.

Zo sta ik er eigenlijk niet in. Maar ik ben dan ook geen humanist. Ik leef niet zoals zij. Ik zie mijn leven niet als een soort 'roman', een soort meeslepend verhaal, vol liefde en haat en verzoening dit/dat. Ik ben daar veel te kil voor, eigenlijk hahaha

Met wie ? Dat doet er niet toe, je moet het zelf doen. Een ander kan het niet doen voor jou. Ook wijst dit vanzelf uit. Het punt is alleen, je kan je innerlijke rust niet uit je vrienden of familie halen, heb ik ook gemerkt. Je kan het niet op hen afschuiven allemaal.

Waarheen ? Ik kijk niet in de toekomst. Ik heb niet echt een doel. Mensen vinden dit fatalistisch van mij. Maar ik heb niet zoiets als 'een droomhuis' en 'een droombaan' en 'een droom relatie'. Mensen vragen mij, waar zie jij jezelf over zoveel jaar ? Het is een westerse manier van denken. Mijn antwoord is dan : weet ik veel....Ik heb niet echt een soort 'plan'. Ik anticipeer, meer doe ik niet. Wat dat betreft leef ik al een beetje als een soort monnik, wat mensen dan schokkend vinden, heb ik gemerkt. Ik merk sowieso, dat de mensen het boeddhisme heel extreem vinden. Dan denk ik, ligt het nou aan mij ? Ik vind het helemaal niet zo extreem, eigenlijk.

Vroeger had ik trouwens wel een soort plan, een waarheen. Ik heb alleen gemerkt, dat het zo niet werkt. Het is de neoliberale manier van leven en neoliberalisme is achterhaald, beperkt, oppervlakkig, simplistisch en platvloers. Over tien jaar wil ik drie auto's en zes buitenhuizen, om de buurman te imponeren. Dat is dan een beetje 'the american dream'. Ik heb die illusies allemaal laten vallen. Ik heb geen vertrouwen meer, in hun materialisme. Voor mij is boeddhisme ook een daad van verzet, tegenover het verrotte systeem waarin we leven.

Waarom ? Zonder reden. Niet alles heeft altijd een reden.

• Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 09-04-2021 05:25 »
...Op een bepaalde manier zijn het woorden die onze ogen openen.
We kunnen zaken waarnemen, en zonder de woorden om het te benoemen zijn we ons er niet bewust van.
In de tijd van Boeddha waren de woorden van Boeddha een eye-opener...

tegelijkertijd met woorden ontstaat een oordeel...woorden die pijn opwekken...pijn is in zoverre goed dat het ons een signaal geeft voor gevaar....pijn die we door ons oordeel opwekken is vaak geen signaal van gevaar...

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 09-04-2021 13:02 »
Maar, je hebt toch wel zeker in het begin woorden nodig, om de boeddhistische theorie te begrijpen ?

Door woorden snap ik ongeveer waar hij op doelt.

De Zen zal zeggen dat woorden beperken. Ik snap op zich hun punt. Maar, voor beginners zijn de woorden/begrippen wel relevant. Als basis, als skelet, zegmaar.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 09-04-2021 16:25 »
Misschien ten overvloede, maar in boeddhisme wordt niet elk soort wil of aspiratie of intentie onheilzaam of ongunstig bevonden.
Eigenlijk moet je daarvoor kijken naar de Pali woorden die worden gebruikt.
Voor soorten wil bestaan vele Pali woorden die elk net ergens anders naar verwijzen.

De soort wil die wordt beschreven met tanha, is een soort honger of dorst en wordt beschreven als ongunstig.
Maar de soort wil om de Dhamma te leren, om te luisteren naar onderricht, om te studeren, om Nibbana te realiseren, te vorderen op het Pad, om welzijn van jezelf en anderen te realiseren, dhamma chanda, daar is helemaal niks mis mee. Dat is juist iets om te ontwikkelen.

Je kunt ook te weinig wil hebben en dus eigenlijk te lui zijn. Bijvoorbeeld dat je niet actief in beweging komt. Dat je het allemaal wel best vindt. Dat je op je bank ligt. Dat je geen ijver aan de dag legt om ook voor jezelf te zorgen. Dat je in negatieve toestanden blijft hangen en dat allemaal wel best vindt. Het maakt je allemaal niks uit of je wacht tot anderen je komen helpen of redden oid. Dat is helemaal niet gunstig.

Het is echt niet zo dat de Boeddha in de Pali overlevering een soort totale passiviteit aanmoedigt. Dat kan ook iedereen wel nagaan. Als wij totaal passief worden dan worden we echt niet opeens verlicht, sterker, ons leven wordt met de dag donkerder en negatiever.

Er is echt geen taboe op inspanning en het gebruik van de wil in de Dhamma overgeleverd via de Pali overlevering. Het is een onderdeel van je leven wat je prima kunt gebruiken op het Pad. Zoals met alles kun je dingen vaardig en niet-vaardig gebruiken, ook de wil. Als je de wil beheerst en goed ontwikkelt kun je zelf leren vliegen, en allerlei bijzondere vermogens ontwikkelen.

« Laatst bewerkt op: 09-04-2021 16:27 door the innerspace »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 09-04-2021 17:40 »
Maar, je hebt toch wel zeker in het begin woorden nodig, om de boeddhistische theorie te begrijpen ?

De Zen zal zeggen dat woorden beperken. Ik snap op zich hun punt. Maar, voor beginners zijn de woorden/begrippen wel relevant. Als basis, als skelet, zegmaar.

De eerste benadering van het boeddhisme is door woorden, dat is zo. Na een tijdje ga je erop mediteren en dan zakt het wat dieper naar binnen. Langzaam pas je je aan aan de nieuwe kijk op de realiteit.

Zelfs de Zen communiceert in woorden, al betekenen hun woorden niet precies hetzelfde. Hier is een korte beschrijving van een encounter tussen Layman P’ang en de Zen meester Ch’i-feng uit China rond 790 AD.

On another day, the Layman asked, “Will you not tell me something about what is clear and present?”
Ch’i-feng said, “I will, as soon as that old codger Mr. P’ang gets here.”
The Layman said, “Aren’t you up to it today?”
Ch’i-feng said, “That’s a good question, but why are you asking me?”
The Layman said, “Well done! Well done!”

Vaak gaat de Zen verder dan woorden, absoluut ook waar.

Je groeiend inzicht maakt me erg blij!
;)

Fijn om te lezen!

Daar ben ik het nou eens helemaal mee eens.
Een klein applausje voor Bolletje!
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 09-04-2021 19:33 »
Ik denk dat ik een klein beetje ontwikkeld ben.

Zeker.

In die zin, dat ik in ieder geval doorheb, wanneer ik gedrag vertoon, dat tot suffering leid.

Begin van de wijsheid.

Ik kan er dan alleen vaak niet iets aan doen.

Begin van de praktijk.

Maar, dat geeft niet.

Begin van het beschouwen zonder oordeel.

De eerste stap is herkenning. Herkenning van de pijnpunten. Herkenning van de innerlijke fricties, spanningen. Het onbehagen.

Ja, dat is een belangrijke stap. De belangrijkste zou ik zeggen.

Er was een Zweedse black metal artiest, hij noemde zichzelf 'obehag', wat 'onbehagen' betekend in het zweeds. Ik denk dat het black metal genre ook veel bezig is, met de suffering. Ze erkennen de suffering. Anyway, ik dwaal af.

Ik zou het niet weten, maar ik kan het mij wel inbeelden.

Veel mensen vinden het idee van 'niets doen' en niet vaststaand zijn, eng, heb ik gemerkt. Je moet altijd 'in beweging' zijn. Je moet altijd 'ergens mee aan het werk zijn'.

Dat is een goeie om even op in te pikken.

Eerst en vooral: je kan niet niet in beweging zijn. Probeer maar eens: je lichaam beweegt voortdurend, minstens je hart die pompt, gedachten bewegen voortdurend, tenminste buiten coma en diepe slaap. Geen beweging meer is dood gaan.

Of je altijd ergens mee aan het werk moet zijn, dat is een ander verhaal.

Niets doen, of niet-doen, non-aktie is een woord dat vaak gebruikt wordt in spirituele leerstelsels. Vele wijzen komen op een gegeven moment uit op de ontdekking dat al dat doen een obstakel is om te zijn.

Ten eerste: ze stoppen daarmee toch niet met doen, het doen gaat gewoon voort, alleen is het 'moeten' er uit, wat gedaan wordt is eerder wat vanzelf, spontaan gebeurd. Dus dit niet-doen betekent niet het einde van het doen, wel het einde van het geconditioneerde, aangeleerde, georchestreerde, onspantane doen.

Ten tweede: dit niet-doen is iets wat wel degelijk ontdekt moet worden, niet nageaapt kan worden. En de bovenstaanden die dit ontdekt hebben, hebben altijd heel wat gedaan om tot die ontdekking te komen. Zij hebben hard gebouwd aan een vlot, de wilde rivier getrotseerd en zijn aan de overkant geraakt. Daar is het vlot (het doen) niet meer nodig, als je het dan nog met je mee gaat sleuren, dan loop je met een zware, onnodige last rond.

Maar nu, wij, die nog helemaal niet die rivier getrotseerd hebben, horen dit, en gaan het aannemen: "er valt niets te doen". "Mooi, dan hoef ik geen vlot te bouwen, hoef ik de wilde rivier (mijn wilde neigingen) niet te trotseren, ik kan gewoon aan de oever zitten waar ik al zit en wachten tot ik aan de overkant geraak".

Dat laatste zal echter nooit gebeuren, toch niet zonder één iets te doen: die rivier te trotseren.
Iemand die in zijn zetel blijft zitten, zal nooit het niet-doen (de overkant) ontdekken en dus weten wat het echt betekend.

Er is wel een probleem met doen, met beoefenen, met je een doel stellen. Uiteindelijk, zo lijken de wijzen te zeggen, moet het doen losgelaten worden, moet bereiken losgelaten worden. Waarom dan niet ineens alle doen opheffen (daar moeten we toch naartoe)?

Wel, omdat de doorn van het doen nog steeds diep in je huid zit. En dit gaat niet vanzelf verdwijnen. Ook al doe je zogezegd niets meer (onmogelijk), blijft het onbewuste doen zweren in je huid, blijft het jezelf sturen, je neigingen blijven zichzelf botvieren, of je nu denkt dat je niets doet of wel.

Hoe kan je een doorn het beste uit je huid krijgen? Met een andere doorn. Je gebruikt dan een doorn om de doorn uit je huid te krijgen. Eens de doorn (het onbewuste doen) met de andere doorn (het bewuste doen) is uitgehaald, maar dan ook pas dan, kan je beiden doornen wegsmijten.

« Laatst bewerkt op: 09-04-2021 19:37 door Dorje »

• Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2021 06:21 »

Als onorthodoxe boeddhist heb ik de volgende mening...

Boeddhisme is de leer die leert om geen olie meer op de suffering te gooien.
Theoretisch, wat is suffering, wat is olie, wat is olie op de suffering gooien.
Beoefening, de theorie omzetten in de praktijk,

Nadenkende mensen theoretiseren veel waardoor het theoretiseren een deel van olie is die ze op de suffering gooien.
Praktijk geeft betere resultaten dan veel theoretiseren. Maar laat het maar los als je gehecht bent aan het theoretiseren.
Welkom bij de theorie Suffers.

• Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2021 06:43 »

Het woord Dharma vertalen met leer of ideologie ontneemt het woord volgens mij voor een deel zijn spirituele kracht. Leer, ideologie zijn op westerse leest geschoolde intellectuele begrippen.

Als je zegt, de boeddhistische leer of de boeddhistische ideologie
of als je zegt de levensvervulling dan geeft dat innerlijk een andere waarde.

Ik kan gerust de boeddhistische leer of ideologie bestuderen en ook begrijpen, maar geeft mijn religie mij ook levensvervulling.
Moet ik op de eerste plaats kijken naar de zogenaamde woorden van een mythologische figuur van 2500 jaar geleden, of moet ik kijken hoe mijn religie zoals ik ze in de praktijk breng mij levensvervulling schenkt. Mijn levensstijl, wat geeft mij mijn levensstijl ? Geeft mijn levensstijl mij wel levensvervulling...

Mijn denken, wat doet dat met mij, mijn gevoelens wat zeggen ze mij, mijn strevingen waar doe ik het voor, waar sta ik achter, wat is fake. enz...

En natuurlijk is het zeer raadzaam om je oor te luisteren te leggen bij mensen die inderdaad ook echt levensvervulling hebben gevonden in hun leven...
En tegelijkertijd ontsnapt een mens niet aan het gegeven dat zijn levenswijze een bepaalde levensvervulling schenkt... Dat ik als mens de eindverantwoordelijke ben van mijn levenswijze...

Of om het in boeddhistische termen te zeggen, doorbreek ik de lijdensspiraal met mijn effectieve levenswijze of niet. Verminderen mijn angsten, vermindert mijn levensongenoegen.