Bron: The Connected Discourses of the Buddga, A New Translation of the Samyutta Nikaya, volume I, translated from the Pali by Bhikkhu Bodhi. De puntjes in de tekst heb ik (vrijwel) letterlijk zo overgenomen uit het boek. Op die plaatsen herhaalt de tekst zich zoals eerder. Door mij vertaald.
Samyutta Nikaya 22.56 (4), Fasen van de Kleverige Aggregaten
Te Savatthi. “Bhikkhu’s, er zijn deze vijf aggregaten die onderhevig zijn aan vastklampen. Welke vijf? Het vorm aggregaat is onderhevig aan vastklampen, het gevoel aggregaat is onderhevig aan vastklampen, het waarnemen aggregaat is onderhevig aan vastklampen, het intentionele formaties1 aggregaat is onderhevig aan vastklampen, het bewustzijn aggregaat is onderhevig aan vastklampen.
“Zo lang ik de vijf aggregaten die onderhevig zijn aan vastklampen niet op rechtstreekse wijze in vier fasen kende zoals ze werkelijk zijn, claimde ik niet ontwaakt te zijn aan de onovertroffen volmaakte verlichting, in deze wereld met diens deva’s, Mara en Brahma, in deze generatie met diens asceten en brahmanen, diens deva’s en mensen. Maar toen ik dit rechtstreeks kende zoals het werkelijk is, toen claimde ik ontwaakt te zijn aan de onovertroffen volmaakte verlichting in deze wereld met....diens deva’s en mensen.
“En hoe, bhikkhu’s, zijn er vier fasen?2 Ik kende op rechtstreekse wijze vorm, diens ontstaan, diens beëindigen en de weg leidend naar diens beëindigen. Ik kende op rechtstreekse wijze gevoel...waarneming...intentionele formaties...bewustzijn, diens ontstaan, diens beëindigen en de weg leidend naar diens beëindigen.
“En wat, bhikkhu’s, is vorm? De vier grote elementen en de vorm afgeleid van de vier grote elementen: dit wordt vorm genoemd. Met het ontstaan van voeding is er het ontstaan van vorm. Met het beëindigen van voeding is er het beëindigen van vorm. Dit Edele Achtvoudige Pad is de weg leidend naar het beëindigen van vorm; dat is juiste visie, juist intentie, juist spreken, juist handelen, juiste levensonderhoud, juiste inspanning, juiste aandachtigheid en juiste concentratie.
Welke asceten en brahmanen dan ook, die vorm zo op rechtstreekse wijze kennen, diens ontstaan, diens beëindigen en de weg leidend naar diens beëindigen, zij beoefenen met de bedoeling zich af te keren3 van vorm, voor diens vervagen en beëindigen, zij beoefenen goed. Diegenen die op goede manier beoefenen, hebben vaste voet verkregen in deze Dhamma en Discipline.
“En welke asceten en brahmanen dan ook die zo op rechtstreekse wijze vorm kennen, diens ontstaan, diens beëindigen, en de weg leidend naar diens beëindigen, worden middels het afkeren van vorm, middels diens vervagen en beëindigen, bevrijd door niet-vastklampen (onthechting), ze zijn op de juiste manier bevrijd. Diegenen die goed bevrijd zijn, zijn gerealiseerden. Wat deze gerealiseerden aangaat, er is geen ronde die ze beschrijft4.
“En wat, bhikkhu’s, is gevoel? Er zijn deze zes klassen van gevoel; gevoel geboren uit oogcontact, gevoel geboren uit oor-contact, gevoel geboren uit neus-contact, gevoel geboren uit tong-contact, gevoel geboren uit lichamelijk contact, gevoel geboren uit geest-contact. Dit wordt gevoel genoemd. Met het ontstaan van contact, ontstaat er gevoel. Met het beëindigen van contact is er het beëindigen van gevoel. Dit Edele Achtvoudige Pad is de weg leidend naar het beëindigen van gevoel; dat is, juiste visie...juiste concentratie.
Welke asceten en brahmanen dan ook, die gevoel zo op rechtstreeks wijze kennen, diens ontstaan, diens beëindigen en de weg leidend naar diens beëindigen, zij beoefenen met de bedoeling zich af te keren van gevoel, voor diens vervagen en beëindigen, zij beoefenen goed. Diegenen die op de juiste manier beoefenen hebben vaste voet verkregen in deze Dhamma en Discipline.
“En welke asceten en brahmanen dan ook, die zo op rechtstreekse wijze gevoel kennen, diens ontstaan...en de weg leidend naar diens beëindigen... Wat deze gerealiseerden aangaat, er is geen ronde die ze beschrijft.
“En wat, bhikku’s, is waarneming? Er zijn deze zes klassen van waarneming: waarneming van vormen, waarneming van geluiden, waarneming van geuren, waarneming van smaken, waarneming van tactiele objecten, waarneming van mentale verschijnselen. Dit wordt waarneming genoemd. Met het ontstaan van contact is er ontstaan van waarneming. Met het beëindigen van contact is er het beëindigen van waarneming. Dit Edele Achtvoudige Pad is de weg leidend naar het beëindigen van waarneming; dat is, juiste visie...juiste concentratie.
Welke asceten en brahmanen dan ook...Voor wat betreft deze gerealiseerden, er is geen ronde die ze beschrijft.
“En wat, bhikkhu’s, zijn intentionele formaties? Er zijn deze zes klassen van intentie: intentie ten aanzien van vormen, intentie ten aanzien van geluiden, intentie ten aanzien van geuren, intentie ten aanzien van smaken, intentie ten aanzien van tactiele objecten, intentie ten aanzien van mentale verschijnselen. Dit worden intentionele formaties genoemd. Met het ontstaan van contact is er het ontstaan van intentionele formaties. Met het beëindigen van contact is er het beëindigen van intentionele formaties. Dit Edele Achtvoudige Pad is de weg leidend naar het beëindigen van intentionele formaties; dat is, juist visie...juiste concentratie.
“Welke asceten en brahmanen dan ook...Wat deze gerealiseerden aangaat, er is geen ronde die ze beschrijft.
“En wat, bhikkhu’s, is bewustzijn? Er zijn deze zes klassen van bewustzijn: oog-bewustzijn, oor-bewustzijn, neus-bewustzijn, tong-bewustzijn, lichaam-bewustzijn, geest-bewustzijn5. Dit wordt bewustzijn genoemd. Met het ontstaan van naam-en-vorm is er het ontstaan van bewustzijn. Met het beëindigen van naam-en-vorm is er het beëindigen van bewustzijn. Dit Edele Achtvoudige Pad is de weg leidend naar het beëindigen van doelbewuste formaties; dat is, juist visie...juiste concentratie.
Welke asceten en brahmanen dan ook, die bewustzijn zo op rechtstreekse wijze kennen, diens ontstaan, diens beëindigen en de weg leidende naar diens beëindigen, zij beoefenen met de bedoeling zich af te keren van bewustzijn, voor diens vervagen en beëindigen, zij beoefenen goed. Diegenen die op de juiste manier beoefenen hebben vaste voet verkregen in deze Dhamma en Discipline.
“En welke asceten en brahmanen dan ook, die zo op rechtstreekse wijze bewustzijn kennen, diens ontstaan, diens beëindigen, en de weg leidende naar diens beëindigen, worden middels het afkeren van bewustzijn, middels diens vervangen en beëindigen, bevrijd door niet-vastklampen, ze zijn op de juiste manier bevrijd. Diegenen die goed bevrijd zijn, zijn gerealiseerden. Wat deze gerealiseerden aangaat, er is geen ronde die ze beschrijft”.
1. “volitional formations”, “volitional”, dat vertaalt ook als: welbewust, weloverwogen, bedoeld, voorbedacht, volitioneel, d.i. een wilsdaad of wilsstreven.
2. volgens noot 80: let. “vier draaiingen”. Door de vier edele waarheden te betrekken op elk van de vijf khandha’s. Nibbana is de ultieme beëindiging van alle vijf khandha’s (noot 82)
3. “revulsion”; op een archaische manier (en dit past denk ik hier het beste) betekent het 'zich afkeren van', dus niet zozeer een afkeer van, maar een afkeren van. Men raakt er niet meer door bekoord. Men zoekt er geen heil meer in. Men neemt er geen toe-vlucht meer in. Stopt met investeren er in. In talrijke sutta's komt dit aspect van afwenden en ook ontnuchteren voor als de manier waarop de geest ophoudt gehecht en daarmee geagiteerd te zijn.
4. “consummate ones...there is no round for describing them”. Dit verwijst naar de arahants die de taak hebben volbracht. Er is geen overblijvende cyclus van wedergeboorten meer. “round” kan ook verwijzen naar ‘basis’, dus er is geen basis voor de beschrijving van een arahant.
5. Letterlijke vertaling van “mind-conciousness”.
Siebe