Auteur Topic: Lijden  (gelezen 6198 keer)

SAN

• Gast
Lijden
« Gepost op: 27-03-2006 21:51 »
Oorzaak voor het lijden is o.a. dat we bevangen zijn door begeerte en verlangen.
Oosterlingen gaan hier heel ver in.
Niet drinken,roken,teveel lekker eten,uitbundige sex,.....
Wat betekent dit voor "westerse boeddhisten"?

Kunnen we wel genieten en moeten we ergens een grens bepalen en hoe doen we dat dan? 

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Lijden
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2006 08:08 »
In het algemeen is het zo dat wanneer je ergens van geniet,je dat vaker wilt doen,genieten kreeert verlangen naar genieten.Dan heeft het te maken denk ik met gehechtheid.
  Maar wellicht kan een mens ook genieten zonder te verlangen.

rb

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28-03-2006 10:17 »
Genieten is niet zozeer het probleem alswel het verlangen. Sterker nog het verlangen beperkt het genieten. Let er bijvoorbeeld maar eens op wat gebeurt als je aan een goede maaltijd zit, maar je weet dat je favoriete dessert eraan komt; je gedachten blijven dan uitgaan naar de laatste en je aandacht is niet meer gericht op de eerste. Tijdens lange meditatie retraites valt me altijd op hoeveel beter het eten gaat smaken omdat je met volle aandacht en concentratie eet. Veel beoefenaars bemerken dat ze op de langere termijn steeds meer van het eenvoudige gaan genieten dan van het uitbundige en exotische.

De oorzaken van lijden zijn onwetendheid, verlangen en aversie. We zijn onwetend over de ware aard van onszelf (samengesteld, impermanent, afhankelijk bestaand) en de wereld om ons heen. Door deze onwetendheid willen we het leven voortdurend anders maken dan het is en zijn nooit in het hier en nu. We grijpen ons vast terwijl er niets is om aan vast te houden, we verlangen naar dat wat er niet is of om te houden wat onherroepelijk weg zal moeten gaan en we willen af van hetgeen ons niet past. Deze voortdurende rusteloosheid, onvoldaanheid en geconfronteerd worden met de werkelijkheid doet ons lijden (zeer in het kort wel te verstaan)

Niets in dit verhaal verbiedt te genieten an sich. Maar het probleem is dat we dat waarschijnlijk niet zo goed kunnen doen omdat we tijdens dit genieten er aan gehecht raken, verlangen naar meer etc.

Ik las eens een mooi voorbeeld van een man die een prachtige vrouw op straat zag. Terwijl hij haar zag kon hij aan niets anders denken dan hoe haar aan te spreken en te veroveren; toen hij met haar sprak verlangde hij met haar te eten en gedurende de maaltijd droomde hij sex met haar te hebben. Terwijl hij met haar vrijde dacht hij aan een sigaret en terijl hij rookte werd hij moe en wenste te gaan slapen. Toen hij de volgende ochtend wakker werd verlangde hij naar hetgeen hij eigenlijk gemist had.

Het is daarom dat een boeddhist betracht zijn zinnelijke verlangens onder controle te krijgen. Geluk is een mentale factor (een deel van onze geest) en dus welbeschouwd onafhankelijk van de buitenwereld. Door meditatie kun je gelijkmoedigheid bereiken en een stabiel innerlijk geluk, dat onafhankelijk is van zijn zaken buiten je en dus onbesmet door onwetendheid, impermanentie, verlangen en aversie. Maar dat wil niet zeggen dat de Boeddha niet van zijn eten genoot, van een zonsondergang of een mooie bloem, maar het veranderde niets aan zijn innerlijke staat, die permanent in het heden verbleef; waar als aan een lotusbloem niets aan blijft kleven.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2006 10:21 door jim_hunabku »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2006 13:02 »
Oorzaak voor het lijden is o.a. dat we bevangen zijn door begeerte en verlangen.

niet drinken,roken enz, kunnen objecten van begeerte zijn,maar zij zijn niet de begeerte

.Kunnen we wel genieten en moeten we ergens een grens bepalen en hoe doen we dat dan?

Eigenlijk is er geen 'manier van hoe je het moet doen.'
Je moet het gewoon doen

rb

SAN

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2006 20:54 »
Bedankt voor de leerrijke reactie:

Wat betekent samengesteld, impermanent?

Waarom zijn de Oosterse Boeddhisten dan zo extreem streng wat "genieten" betreft?(shila's)

M

LewisC

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2006 10:47 »
Nu al enige tijd bepaal ik mezelf bij het moment. Ik denk niet aan het ontstaan ervan en niet aan hetgeen het mogelijk zal brengen. Slechts het moment wil ik intens beleven, accepteren dat het er is en loslaten wat ervan komt.
Als ik dit doe voel ik me goed.
Zelf zie ik dit als een vorm van mediteren zonder ervoor te gaan zitten.

Ik las trouwens een uitspraak van Krishnamurti waarin hij zegt dat het verlangen naar de toekomst de wens is het heden te vermijden.
Dit zou dus inhouden dat het vasthouden aan gebeurtenissen uit het verleden een ontkenning is van het heden of althans de wens daartoe.
Of zie ik dit verkeerd?

Wil
« Laatst bewerkt op: 29-03-2006 12:13 door LewisC »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 10-04-2006 19:41 »
Bedankt voor de leerrijke reactie:

Wat betekent samengesteld, impermanent?

Dat wil zeggen dat personen en verschijnselen geen harde kern hebben.Dat ze niet onafhankelijk bestaan.
Voor zover personen en verschijnselen bestaan,bestaan zij als proces van relaties.
Zij zijn leeg van inherent bestaan.

Citaat
Waarom zijn de Oosterse Boeddhisten dan zo extreem streng wat "genieten" betreft?(shila's)

Zover ik weet is shila ??n van de zes danwel tien paramita's.Het wordt wel vertaald met 'morele zelfdiscipline.'
Het behelst afzien van schadelijke aktiviteiten en het verrichten van positieve aktiviteiten.Aktiviteiten gebeuren door lichaam,spraak en geest(denken).

Boeddha sprak over de middenweg tussen ekstremen van ascese en hedonisme.Dus lijkt mij ekstreem zijn in genieten niet boeddhistisch op zich.Maar:het kan altijd voor sommige mensen op sommige momenten wellicht nuttig zijn om tijdelijk ekstreem gedrag te vertonen.Daarnaast is er natuurlijk de innerlijke beleving van een persoon.Ik bedoel dat je aan de buitenkant niet kunt zien of er inderdaad ekstreem wel of niet genoten wordt.
En een derde faktor is gelegen in degene die de situatie beziet.

groet

rb

« Laatst bewerkt op: 10-04-2006 19:45 door lord rainbow »

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 10-04-2006 19:49 »

Dit zou dus inhouden dat het vasthouden aan gebeurtenissen uit het verleden een ontkenning is van het heden.
Of zie ik dit verkeerd?

Wil

Lijkt mij correct.

rb

StInKy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2006 20:35 »

Kunnen we wel genieten en moeten we ergens een grens bepalen en hoe doen we dat dan??

Wat jij beschouwt als heel ver gaan ( zich tegen de gevestigde cultuur af te zetten). Is, denk ik naar eigen ervaring, een vrijwillige keuze voor deze oosterlingen. Ik was vroeger heel erg games-verslaafd. Maar ik had telkens een gevoel dat ik iets miste. Ik ben daardoor gaan zoeken in godsdiensten. Nadat ik enkele sutra's had gelezen uit de Pali cannon gingen de ogen voor mij open. Ik verlangde naar iets, en het bleef onvervuld, hoeveel ik ook gamede of op het internet het spel van binnen en buiten besprak en de achtergrond opzocht. Nu kan ik niet meer echt genieten van iets omdat ik niet meer het gevoel heb dat ik iets mis maar het kan formuleren als onbevredigend.

Nu is het paradoxale karakter van het boeddhisme, als je de volledige werkelijkheid accepteert zoals die is, als je zonder oordeel of haat rond trekt op je pad, dat er vanzelf vreugde in je boven komt. Dus in plaats van sommige dingen op een hoger niveau te zetten en er dan een waarde van "hier-kan-je-van-genieten" aan toe te kennen, is heel je leven door trokken met vreugde voor het zijn.