Auteur Topic: Yongey Mingyur Rinpoche en Dzogchen  (gelezen 1908 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Yongey Mingyur Rinpoche en Dzogchen
« Gepost op: 07-08-2021 12:04 »
Beste allen,

Ik kwam deze Rinpoche laatste tegen in een interview in de Waking Up app met Sam Harris, hij leek wel een bijzonder persoon. Hij is vrij jong maar heeft dus ook een ‘wandering retreat’ gedaan op de straten van India, waar hij solo zonder begeleiders of geld een aantal jaren heeft doorgebracht als bedelaar. Best wel een indrukwekkend verhaal.

Hij is een Vajrayāna en Dzogchen beoefenaar maar heeft zijn eigen wereldwijde meditatie gemeenschap, je kan hem vinden op:

https://tergar.org/about/mingyur-rinpoche/

Hij geeft veel talks en retraites op het ogenblik dus als hij ergens dichtbij verschijnt, dan zou ik zeggen grijp de kans om hem te zien.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
« Laatst bewerkt op: 11-08-2021 13:53 door Bodhiboom »
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Yongey Mingyur Rinpoche en Dzogchen
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2021 12:29 »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2021 23:34 »
Ik zag dat hij twee programma’s op zijn website had staan, een geheten The Joy of Living, die vrij modern klinkt en veel over geluk praat vanuit boeddhistische principes, dat lijkt mij origineel werk van de Rinpoche, en de tweede, The Path of Liberation, die direct Vajrayana principes lijkt te volgen.

Ik vind het wel interessant dat hij dit doet, dat hij tegelijk een programma in moderne en positieve taal weergeeft, en ook een hele traditionele kant heeft. De eerste interesseert mij meer dan de tweede.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2021 08:45 »
Ik zag dat hij twee programma’s op zijn website had staan, een geheten The Joy of Living, die vrij modern klinkt en veel over geluk praat vanuit boeddhistische principes, dat lijkt mij origineel werk van de Rinpoche, en de tweede, The Path of Liberation, die direct Vajrayana principes lijkt te volgen.

Ik vind het wel interessant dat hij dit doet, dat hij tegelijk een programma in moderne en positieve taal weergeeft, en ook een hele traditionele kant heeft. De eerste interesseert mij meer dan de tweede.

Ik vind zijn programma wel een beetje prijzig, 25 USD per maand is aardig wat wanneer Netflix een tientje kost, of een boek zo rond de vijftien.
« Laatst bewerkt op: 11-08-2021 13:57 door Bodhiboom »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2021 10:11 »
  :)

youtube is gratis

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2021 15:50 »
Ik heb deze vogel net gecheckt

Hij komt vrij modern op mij over. Al ziet hij er erg orthodox uit

Tibet probeert denk ik nu een beetje mee te bewegen met het westen. Ze proberen die vertaalslag naar ons te maken.

Daarom zetten ze deze vogel nu in. Hij is wat toegankelijker, dan de oude verstokte, hyper orthodoxe lama's (die dan 98 zijn etc en de twaalfde incarnatie van een of andere rinpochee en die op een draagstoel gedragen moeten worden)

De lama's die ik meegemaakt heb, beschreven de meditatie heel anders dan deze jonge vogel het doet. Deze vogel zegt : je kan niets verkeerd doen, in meditatie

de Tibetaanse lama die ik ontmoet heb, had het er over wat je allemaal 'verkeerd' kan doen, als je mediteert

Ik zeg, vogel, ik doe nooit iets verkeerd

ik kan niet eens iets verkeerd doen !