Auteur Topic: Beleefdheid  (gelezen 76181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 3454
Osho: I don’t know myself, and this is self-knowledge.
« Reactie #650 Gepost op: 11-03-2024 22:27 »

 De grote moeilijkheid is dat ergens gewoon maar kennis van nemen geen fundamentele veranderingen teweeg brengt. Dan krijg je dat eindeloze gefilosofeer zoals dat zichtbaar is op welhaast ieder forum. De weg is gedegen zelfonderzoek.

Nou, we kijken uit naar de opening van je nieuwe forum zonder gefilosofeer... > http://zelfkennisforum.nl/  ;D
Dat gaat weer plezant worden op Laurens' nieuwe "zelfkennis"-forum!  ;D
Een voorsmaakje van Osho al...

Citaat

Knowledge – Bliss – Emptiness?

Now the emperor was really angry. In anger he asked Bodhidharma, “Then who are you? Who is standing before me?”

Bodhidharma said, “I don’t know sir.”

   I don’t know. How can you know emptiness? You can be it, but you cannot know it. Knowing means you are separate from it, knowing needs distance.

How can you know yourself? If you know then you are divided in two, the knower and the known. And of course the known can never be you, only the knower; so whatsoever you know can never be yourself, the knower. And the knower is irreducible, it cannot be made known. How can you put yourself in front of yourself? You cannot, that is impossible. And if you can then it is something else which is in front of you, not you. You are always behind – the knower. Always the knower. Always the knower, never the known.

  I don’t know myself, and this is self-knowledge. It looks contradictory, paradoxical, but this is how it is. Nothing can be done about it, this is the nature of things. That’s why a man of self-knowledge will never claim that he knows. Because who will claim? He becomes like an ignorant man. He says, “I know only that I don’t know.”

   Move inward. One day you will come to this emptiness, the hub of the wheel. The hub is empty but it holds the whole wheel in it; the hub is empty but without the hub the wheel will disappear, it will fall into pieces. You have known only the wheel – that is your personality up to now, your nama-rupa, your name and form. Your wheel you have known; the deeper you move within you, you will come one day to the hub: that is anatta, no-self, emptiness. But remember again it is not negative, it is not emptiness in the sense of being empty of something. It is emptiness itself. It is the most positive thing in existence. It is existence itself. Hindus have called it sat-chit-anand: sat – it is; chit – it is aware; anand – it is bliss. Remember, it is not blissful; otherwise it would not be empty. It is bliss, not blissful. You will not be filled with bliss, you will suddenly find you are bliss.

   Emptiness has the nature of bliss, has the nature of existence, has the nature of consciousness. Not that consciousness fills it. It is not like a lamp burning in a room so the light is filling the room. You can turn the lamp off and the light goes; you cannot turn off consciousness. It is the very nature of that inner emptiness – it is not that it is filling it. You cannot destroy it. How can you destroy emptiness? You can destroy everything in the world; you cannot destroy emptiness. That’s why you cannot be murdered, you cannot be killed. There is no possibility, because you are not. The sword can kill the wheel, but the hub? – the hub will remain intact. It cannot be destroyed, it was not there in the first place.

Osho

BRON

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 3454
Re: Beleefdheid & respect voor wie vasthoudt aan het bekende.
« Reactie #651 Gepost op: 25-11-2024 14:00 »
Overigens is het nooit mijn bedoeling geweest om wat over te brengen op een ander.  Dat dat onmogelijk is heb ik wel geleerd op 10 jaar zelfkennisforum.

Hier een diepe psychologische en spirituele waarheid: Veel mensen houden bewust of onbewust vast aan hun lijden, omdat het hen een gevoel van identiteit, comfort of controle geeft. Verandering betekent vaak een confrontatie met het onbekende, en dat is voor velen beangstigend of oncomfortabel.

Lijden komt vaak voort uit gehechtheid aan onze overtuigingen, relaties, en zelfs onze problemen. Het is alsof mensen liever blijven hangen in de bekende ontevredenheid dan het onbekende geluk te omarmen. Redenen hiervoor kunnen zijn:
 
  • Gehechtheid aan identiteit: Het lijden wordt onderdeel van wie men denkt te zijn.
  • Angst voor verandering: Loslaten vereist moed om buiten de comfortzone te treden.
  • Verslaving aan drama: Het ego gedijt op conflicten en verhalen, zelfs negatieve.

Het proberen te veranderen van iemand die daar niet klaar voor is, is een zinloze en frustrerende onderneming. Het verlangen naar verandering moet van binnenuit komen. Spirituele meesters zoals Anthony De Mello, de Boeddha, Eckhart Tolle en zelfs Byron Katie hebben allemaal een vergelijkbare boodschap: je kunt niemand dwingen om los te laten of wakker te worden. Het proces van bevrijding is persoonlijk en vrijwillig.

 Praktische wijsheid hierin
 
  • Focus op je eigen pad: In plaats van anderen te overtuigen, richt je op je eigen groei en rust.
  • Compassie zonder verwachtingen: Heb compassie voor waar anderen zijn in hun proces, maar probeer ze niet te "redden."
  • Wees een voorbeeld: Door zelf lijden los te laten en innerlijke vrede uit te stralen, kun je anderen inspireren zonder dwang.

Conclusie

Hoewel lijden kan ophouden, is niet iedereen bereid of klaar om het los te laten. De sleutel tot geluk en bevrijding ligt in zelfonderzoek en verantwoordelijkheid. Als iemand echter vasthoudt aan het bekende, is het belangrijk om dat te respecteren en jezelf niet te verliezen in een poging hen te veranderen. Alleen als iemand echt wil veranderen, is groei mogelijk.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 3454
Re: Beleefdheid & gedegen zelfonderzoek "in de onderbroek"
« Reactie #652 Gepost op: 06-04-2025 14:47 »

Ik denk dat de AI daar een grote rol moet gaan spelen. Als wat je zegt over een onderwerp niet meer zinnig is dan wat de AI zegt, dan mag het niet gepost worden.

Zie hier, ik schreef aan Perplexity's Artificiële-intelligentie het volgende:


"De weg naar realisatie van het absolute is gedegen zelfonderzoek in de onderbroek!"

:D

Antwoord...

Citaat


Het idee van "de weg naar realisatie van het absolute" via zelfonderzoek, met een speelse verwijzing naar "in de onderbroek," lijkt een metafoor te zijn voor diepgaand introspectief onderzoek. Dit soort zelfonderzoek wordt vaak geassocieerd met spirituele of filosofische tradities die gericht zijn op zelfkennis en het begrijpen van de diepere aard van het bestaan.


Zelfonderzoek en Realisatie


Zelfonderzoek is een proces waarbij men zichzelf bevraagt over de aard van het zelf, bewustzijn, en de werkelijkheid. Filosofen zoals Socrates benadrukten al het belang van zelfkennis met uitspraken zoals "Ken uzelf." In spirituele tradities zoals Advaita Vedanta of Zen-boeddhisme wordt dit concept verder uitgewerkt. Hier draait het om het loslaten van illusies en conditioneringen om tot een directe ervaring van het absolute of ultieme werkelijkheid te komen.


"In de Onderbroek"


De toevoeging "in de onderbroek" kan worden opgevat als een humoristische of provocerende manier om te suggereren dat dit proces intiem, eerlijk en zonder opsmuk moet zijn. Het verwijst mogelijk naar een staat van kwetsbaarheid en authenticiteit, waarbij men zichzelf zonder maskers of sociale lagen onderzoekt.


Praktische Toepassing


Om dit concept in praktijk te brengen:


- Mediteer regelmatig: Stilte en introspectie kunnen helpen om gedachten en overtuigingen te onderzoeken.


- Stel vragen: Wie ben ik? Wat is mijn ware natuur? Wat blijft over als ik alle rollen en labels loslaat?


- Wees eerlijk: Zelfonderzoek vereist moed om ongemakkelijke waarheden onder ogen te zien.


- Gebruik humor: Zoals de metafoor suggereert, kan een luchtige benadering helpen om niet vast te raken in ernst.


Hoewel de formulering speels is, raakt het aan een diepgaand proces dat in veel tradities als essentieel wordt beschouwd voor spirituele groei.
Niemand kan zinniger dan dit antwoorden! ;D

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 3454

Iemand hier waarin ik een ware onderzoeker herken is lang kwaat.
Hij komt geheel zelfstandig, tot mooie en vooral ook correcte bevindingen. Ik bemerk wel dat hij mij vervolgens in het detail weer snel verliest omdat ik naast interesse in ieders onderzoek ook weer resultaat gericht ben. 

En inderdaad de aandacht wordt om die reden toegespitst op dat bepaald doel, te weten komen wat je bent.

Naar mijn mening: In de Pali Boeddha Dhamma speelt dat alles is wat het is, en betekenissen als 'aantrekkelijk', 'dit gaat me gelukkig maken', 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf' dat zijn allemaal zaken die vanuit een gewoonte onbewust en niet intentioneel worden toegevoegd aan het gekende en ook het kennen. Dat toevoegen van zulke betekenis gaat niet uit van een Ik of ego. Het is niet een beslissing, keuze, daad van een zelf, Ik, ego.

In andere woorden, als je alles direct  ziet/kent zoals het werkelijk is; een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, een verkrampte geest als verkrampte geest,
een opkomend idee als een opkomend idee, boosheid als boosheid, perceptie als perceptie, verbeelding als verbeelding, voorstelling als voorstellig, bewustzijn als bewustzijn  etc...dan leef je volledig zonder enige notie van wie/wat je bent. Identiteit speelt dan geen rol.

Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest. Elke notie van wie/wat je bent, dus waar je dan ook op projecteert 'dit ben Ik, dit van mij, dit is mijn zelf', daarin zit je vast. Dat blokkeert je ontwikkeling. Daar is gehechtheid en een keten, sakkaya ditthi, de eerste keten die je moet verliezen om de stroom te betreden die leidt naar Nibbana. 
"De stroom betreden" is duidelijk een klassieker in het boeddhisme.
'k heb Artificiële-intelligentie er is bij betrokken.
Zie:


Je vraag over "de stroom betreden die leidt naar Nibbana" (Pali: sotāpatti) raakt een kernbegrip uit het boeddhisme, en het is interessant om te zien hoe forumlid ‘lang kwaat’ en anderen daarover discussiëren op het Boeddhaforum.

Hieronder vind je een heldere uitleg van het begrip, aangevuld met reflecties uit het forum en de klassieke boeddhistische leer.

Wat betekent "de stroom betreden"?

"De stroom betreden" (Pali: sotāpanna worden) is een mijlpaal in het boeddhisme. Het betekent dat iemand zo’n diepgaand inzicht heeft verworven in de Dhamma (de leer van de Boeddha), dat hij/zij gegarandeerd is van bevrijding binnen maximaal zeven levens, zonder ooit nog te kunnen terugvallen naar lagere bestaansvormen. De ‘stroom’ verwijst naar de stroom die rechtstreeks naar Nibbana (Nirwana) voert.


Kenmerken van een stroomingetredene (sotāpanna):
  • Heeft drie fundamentele ketens (sanyojana) doorbroken:

    • Persoonlijkheidsopvatting (sakkāya-diṭṭhi): het idee van een vast, onveranderlijk zelf.
    • Twijfel (vicikicchā): over de Boeddha, de Dhamma en de Sangha.
    • Hechten aan rituelen en regels (sīlabbata-parāmāsa): het idee dat louter rituele handelingen tot bevrijding leiden.

  • Is niet volledig verlicht, maar kan niet meer terugvallen tot een ‘wereldling’ (puthujjana).
  • Zal niet meer wedergeboren worden in ongelukkige bestaansvormen (zoals dieren, geesten of hellen).

De praktijk: hoe ‘betreed’ je de stroom?

Volgens de suttas ontstaat dit door diep inzicht in de Vier Edele Waarheden en het direct zien van de vergankelijkheid, het onbevredigende en het niet-zelf van alle verschijnselen. Dit inzicht is niet louter intellectueel, maar existentieel en transformerend.



Reflecties uit het Boeddhaforum

Uit de discussie op het forum blijkt dat leden als ‘lang kwaat’ en anderen het concept op verschillende manieren benaderen:
  • lang kwaat benadrukt het directe, ongeconditioneerde ervaren van de werkelijkheid: “Als je alles direct ziet/kent zoals het werkelijk is; een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, ... dan leef je volledig zonder enige notie van wie/wat je bent. Identiteit speelt dan geen rol. Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest.”

  • Er wordt gediscussieerd over het idee dat er “niemand is die ziet” – een verwijzing naar het inzicht in niet-zelf (anatta).

  • Anderen wijzen erop dat het niet gaat om een soort dissociatie of afstand nemen van het leven, maar juist om een diep, direct beleven zonder gehechtheid of identificatie.

Over de ‘bovenwereldlijke stroom’

In de discussie wordt de term ‘bovenwereldlijke stroom’ gebruikt als synoniem voor de stroom die naar Nibbana leidt. Dit duidt op een ervaring of realisatie die het gewone, wereldse overstijgt.



Slotgedachte

De stroom betreden is dus een diepgaande innerlijke transformatie, waarbij de beoefenaar niet langer gevangen zit in de illusie van een vast ‘ik’, twijfels over de Dhamma zijn weggevallen en het geloof in louter rituelen is overstegen. Het is een eerste, onomkeerbare stap op het pad naar volledige bevrijding (arahatschap).

De discussies op het forum laten mooi zien dat dit proces niet alleen een kwestie is van kennis, maar vooral van directe ervaring en inzicht – iets waarover men eindeloos kan reflecteren, maar wat uiteindelijk alleen in de eigen geest gerealiseerd kan worden.



https://www.perplexity.ai/search/de-stroom-betreden-die-leidt-n-a8AuHwKQTgOfeceUEb2SIg


Het lijkt wel of het boeddhisme een routemap om verlichting te bereken uitgetekend heeft! FOLLOW THE LEADER! ;D ;D ;D


Ram Tzu, een hedendaagse leraar binnen de advaita vedanta, neemt danweer een radicaal ander standpunt in. In zijn boek No Way for the Spiritually Advanced stelt hij juist dat elk idee van een spiritueel pad, een doel, of vooruitgang een illusie is. Volgens deze visie is verlichting geen resultaat van inspanning, maar het directe, altijd aanwezige besef van non-dualiteit: er is nooit een afgescheiden ‘ik’ die ergens naartoe moet.


bron: https://www.advaita.org/nl/product/no-way-for-the-spiritually-advanced-by-ram-tzu/


Ach ja, what to do?  ::)



« Laatst bewerkt op: 27-05-2025 22:48 door forumbeheer »