Auteur Topic: oorspronkelijk boeddhisme  (gelezen 1696 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
oorspronkelijk boeddhisme
« Gepost op: 12-07-2025 08:47 »
Volgens sommigen is het oorspronkelijk boeddhisme, de pali-canon boeddhisme.
Dit kan best zo zijn.

Toch enkele bemerkingen.
De bewering dat de pali-canon het meest oorspronkelijke boeddhisme omhelst is een claim zonder bewijsmiddelen.

Vanuit het oogpunt van historische bewijsmiddelen echter zijn de mahana teksten die zijn gevonden  vele honderden jaren ouder.
De oudste mahana tekst die is gevonden zou stammen uit 200- tot 300 jaar voor christus, en de oudste pali-canon tekst van 500 jaar na christus.

Het op schrift stellen bewijst natuurlijk niet dat één tekst wel of niet ouder is, enkel dat er geen historische bewijsmiddelen zijn.

Theravada claimt de oudste, de oorspronkelijkste te zijn.
Mahana claimt even oud, even oorspronkelijk, niet identiek, maar gelijklopend te zijn.

De verschillen zouden zijn ontstaat volgens mahana omdat boeddha in een zeer lange periode in een zeer groot gebied, predikingen heeft gedaan. Gebieden die onafhankelijk van elkaar tot bloei en ontwikkeling zijn gekomen.

Op dit moment is het voor boeddhisten onmogelijk om te bepalen wat oorspronkelijk, wat nu echt afkomstig is van boeddha.
Wanneer het gaat over boeddha, is er geen enkel historisch bewijs dat boeddha heeft bestaan. Er is geen enkel historisch rechtstreeks of onrechtstreeks en onafhankelijk fysiek bewijs. de enige bewijsmiddelen zijn vermeldingen in het boeddhisme zelf, of latere vermeldingen in andere bronnen, echter geen fysieke of onrechtstreekse bewijsmiddelen uit de periode dat men veronderstelt dat boeddha heeft geleefd (400-500 voor christus)

Wat bv. ook zeer raar is in de pali-canon. Hoewel de plaatsen die men in de pali-canon kan vinden inderdaad kunnen teruggebracht worden tot historische plaatsen.
Maar de heersers en koningen zoals ze in de pali-canon voorkomen zijn niet terug te voeren tot historische figuren. Dit wil niet zeggen dat ze niet zouden hebben bestaan, maar wel dat er geen enkel rechtstreeks fysiek bewijs, of ander indirect maar onafhankelijk bewijs is dat ze zouden hebben bestaan.

Dit allemaal wil niet zeggen dat er geen oorspronkelijk boeddhisme is dat terug te voeren is naar één enkele historische figuur. Maar wel dat het op dit moment onmogelijk is om te bepalen wat het oorspronkelijk boeddhisme is.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: oorspronkelijk boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 12-07-2025 10:11 »
Ik geloof ook dat we niet echt kunnen achterhalen wat de Boeddha onderwezen heeft, wat hij gezien en ontdekt heeft, gerealiseerd heeft. Niet door geschriften te bestuderen maar ook niet door wat in de verschillende scholen, tradities, lineages wordt onderwezen als de leringen en realisaties van de Boeddha.

Er zijn heel wat leraren die constant maar dingen schrijven en zeggen als...de Boeddha zei dit en dat...maar dat is al onzuiver. Dat klopt al niet. Daar is al bedrog gaande, om het scherp te stellen. Je kunt hooguit zeggen...dat die en die tekst een Boeddha portretteert die dit en dat zegt...Maar overal hoor je het. In Zen, in Theravada, in Dzogchen, Vajrayana, overal. Kennelijk weten al die mensen precies wat de Boeddha zei en realiseerde. Waarom wordt dat toneelstuk opgevoerd?

Ik vind het soms nogal zorgwekkend ook. Er wordt de Boeddha van alles toegeschreven. Maar waar dat allemaal op berust?
Zaken worden gepresenteerd als feiten, alsof men er zelf bij was toen de Boeddha les gaf.

Ik geloof wel dat het een mooie zaak is als mensen toch een soort oorspronkelijk boeddhisme zoeken. En niet zelf maar willen verzinnen wat Boeddha onderwees en realiseerde of zaken klakkeloos aannemen van leraren binnen een bepaalde traditie. Maar je komt er denk ik nooit uit.

Het heeft ook wel iets moois en levendigs als je er geen vat op krijgt. Uiteindelijk voert het dan immers allemaal terug naar jezelf. Wat krijg je zelf levend? Wat voelt oke en wat niet? Wat gaat er echt om in je hart? Wat ervaar je zelf als een levensdoel? Wat betekent voor je zelf het heilige leven? Dat soort dingen.

Mijn ervaring is trouwens ook dat er ook geen consensus is onder deskundigen/wetenschappers over historische bewijsmiddelen, ouderdom van teksten etc. Ook dat vliegt alle kanten op.

Ik vind het zelf het belangrijkste wat de Boeddha eigenlijk dreef. Voor velen is dit het einde van wedergeboorte maar ik ben er niet zo heel zeker van. Ik zie ook wel teksten die aangeven dat de Boeddha in meer algemene zin zocht naar de waarheid, het betrouwbare, onwankelbare, ongekunstelde, of naar het einde van conflict. Ook hier is weer van alles mogelijk.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Mijn ervaring is trouwens ook dat er ook geen consensus is onder deskundigen/wetenschappers over historische bewijsmiddelen, ouderdom van teksten etc. Ook dat vliegt alle kanten op.
Dat kan ook niet anders dan alle kanten opvliegen vanwege de beperkingen van taal en concepten.
Je stelde dit al eerder vast...

Ik heb alles zo'n beetje gelezen van Meister Eckhart en Jan van het Kruis, beide christelijke mystici. Als je zou proberen hun Godsbeeld te schetsen, dat vliegt alle kanten op. Van een soort grond naar gewoon een persoonlijk wezen, van een Schepper die ongeveer 6000 jaar geleden de wereld schiep, tot de Schepper die altijd alleen maar schept in het moment. Van liefde tot een soort geest (spirit). Als je het zo bekijkt kan God wel alles zijn. Het is maar wat je wilt dat God is, lijkt wel.

God, Boeddha, Jezus, Mohammed, etc. kunnen inderdaad alles zijn wat je wilt, beter gezegd: Wat je projecteert erop...
Vandaar zoals ik elders schreef....

Citaat
...

In de geest van Grof en Jung:

Religieuze idealen zijn spiegels van onze diepste psychische behoeften. Het verlangen naar zondeloosheid of emotieloosheid is in wezen een verlangen naar innerlijke heelheid, vrede en bevrijding van lijden. Religies geven daar collectief vorm aan via hun mythen, symbolen en rituelen.

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4778.msg47909#msg47909

Ik vind het zelf het belangrijkste wat de Boeddha eigenlijk dreef. Voor velen is dit het einde van wedergeboorte maar ik ben er niet zo heel zeker van. Ik zie ook wel teksten die aangeven dat de Boeddha in meer algemene zin zocht naar de waarheid, het betrouwbare, onwankelbare, ongekunstelde, of naar het einde van conflict. Ook hier is weer van alles mogelijk.

Zie hier een antwoord op je zoeken van Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof....

Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof zouden elk vanuit hun eigen perspectief reageren op de observaties over het ontbreken van consensus over historische bronnen rond de Boeddha, de uiteenlopende godsbeelden bij mystici als Eckhart en Jan van het Kruis, en de vraag wat de Boeddha werkelijk dreef.

Ramesh Balsekar
Balsekar, beïnvloed door Advaita Vedanta en Nisargadatta Maharaj, zou waarschijnlijk stellen dat het ontbreken van consensus over historische feiten en godsbeelden juist wijst op de ultieme relativiteit van alle concepten. Voor hem is de zoektocht naar waarheid niet het vinden van één sluitende definitie, maar het doorzien van het idee van een afgescheiden 'ik'. Hij zou zeggen dat zowel het godsbeeld als het doel van spirituele zoektocht altijd gekleurd is door het denken van het individu. In zijn visie is de kern van de Boeddha’s boodschap het inzicht in de afwezigheid van een persoonlijk, onafhankelijk zelf en het herkennen van de eenheid van alles, voorbij alle concepten en beelden.

Eckhart Tolle
Tolle zou de nadruk leggen op aanwezigheid en het loslaten van mentale constructies over God of ultieme waarheid. Hij zou waarschijnlijk zeggen dat het niet uitmaakt welk beeld we van God of verlichting hebben, omdat die altijd voortkomen uit het denken, terwijl de waarheid alleen in het huidige moment direct ervaren kan worden. Volgens Tolle was de Boeddha vooral gericht op het beëindigen van lijden door identificatie met het denken en het ego los te laten. Of het nu over het einde van wedergeboorte, het vinden van waarheid of het beëindigen van conflict gaat: het draait allemaal om het realiseren van een staat van innerlijke stilte en aanwezigheid, waarin het zoeken zelf tot rust komt.

Stanislav Grof
Grof, als pionier van transpersoonlijke psychologie, zou de veelheid aan interpretaties zien als een reflectie van de verschillende bewustzijnsniveaus en -ervaringen van mensen. Hij zou zeggen dat mystieke ervaringen, of ze nu christelijk, boeddhistisch of anderszins zijn, universele kernaspecten delen, maar cultureel en persoonlijk verschillend geïnterpreteerd worden. Grof zou het zoeken van de Boeddha naar het "onwankelbare, ongekunstelde" herkennen als het zoeken naar een directe ervaring van de ultieme werkelijkheid, voorbij de beperkingen van het gewone bewustzijn en de culturele conditionering. Voor Grof is het uiteindelijke doel van spirituele ontwikkeling het overstijgen van het ego en het ervaren van eenheid met het geheel, iets wat hij ook in de kern van het boeddhisme zou herkennen.

Samengevat

Alle drie zouden benadrukken dat de veelheid aan interpretaties en doelen in spiritualiteit en religie niet problematisch is, maar juist wijst op de beperkingen van taal en concepten. De kern is voor hen niet een dogmatisch antwoord, maar het directe, persoonlijke inzicht of de ervaring die voorbij de woorden ligt.

- Balsekar’s visie sluit aan bij het boeddhistische inzicht in leegte en het ontbreken van een blijvende essentie, zie ook uitleg over śūnyatā en het ontbreken van een ‘ik’ in het boeddhisme.

- Tolle’s nadruk op het loslaten van mentale constructies en het belang van directe ervaring, vergelijkbaar met de boeddhistische praktijk van meditatie en het loslaten van gehechtheid aan ideeën.

- Grof’s transpersoonlijke benadering herkent het universele in mystieke ervaringen, ongeacht de culturele context.

https://www.perplexity.ai/search/forumlid-lang-kwaat-schreef-ee-qq8ZZ9f0S8KlVlv4RRAubg

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13-07-2025 18:52 »
Volgens sommigen is het oorspronkelijk boeddhisme, de pali-canon boeddhisme.
Dit kan best zo zijn.

Toch enkele bemerkingen.
De bewering dat de pali-canon het meest oorspronkelijke boeddhisme omhelst is een claim zonder bewijsmiddelen.

Vanuit het oogpunt van historische bewijsmiddelen echter zijn de mahana teksten die zijn gevonden  vele honderden jaren ouder.
De oudste mahana tekst die is gevonden zou stammen uit 200- tot 300 jaar voor christus, en de oudste pali-canon tekst van 500 jaar na christus.

Het op schrift stellen bewijst natuurlijk niet dat één tekst wel of niet ouder is, enkel dat er geen historische bewijsmiddelen zijn.

Theravada claimt de oudste, de oorspronkelijkste te zijn.
Mahana claimt even oud, even oorspronkelijk, niet identiek, maar gelijklopend te zijn.

De verschillen zouden zijn ontstaat volgens mahana omdat boeddha in een zeer lange periode in een zeer groot gebied, predikingen heeft gedaan. Gebieden die onafhankelijk van elkaar tot bloei en ontwikkeling zijn gekomen.

Op dit moment is het voor boeddhisten onmogelijk om te bepalen wat oorspronkelijk, wat nu echt afkomstig is van boeddha.
Wanneer het gaat over boeddha, is er geen enkel historisch bewijs dat boeddha heeft bestaan. Er is geen enkel historisch rechtstreeks of onrechtstreeks en onafhankelijk fysiek bewijs. de enige bewijsmiddelen zijn vermeldingen in het boeddhisme zelf, of latere vermeldingen in andere bronnen, echter geen fysieke of onrechtstreekse bewijsmiddelen uit de periode dat men veronderstelt dat boeddha heeft geleefd (400-500 voor christus)

Wat bv. ook zeer raar is in de pali-canon. Hoewel de plaatsen die men in de pali-canon kan vinden inderdaad kunnen teruggebracht worden tot historische plaatsen.
Maar de heersers en koningen zoals ze in de pali-canon voorkomen zijn niet terug te voeren tot historische figuren. Dit wil niet zeggen dat ze niet zouden hebben bestaan, maar wel dat er geen enkel rechtstreeks fysiek bewijs, of ander indirect maar onafhankelijk bewijs is dat ze zouden hebben bestaan.

Dit allemaal wil niet zeggen dat er geen oorspronkelijk boeddhisme is dat terug te voeren is naar één enkele historische figuur. Maar wel dat het op dit moment onmogelijk is om te bepalen wat het oorspronkelijk boeddhisme is.

misschien wel goed om naar de bronnen te verwijzen waar je deze stevige conclusies op baseert?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: oorspronkelijk boeddhisme & Alles wat je zoekt, ben je al
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2025 09:19 »
Ik vind het soms nogal zorgwekkend ook. Er wordt de Boeddha van alles toegeschreven. Maar waar dat allemaal op berust?
Zaken worden gepresenteerd als feiten, alsof men er zelf bij was toen de Boeddha les gaf.

Ik geloof wel dat het een mooie zaak is als mensen toch een soort oorspronkelijk boeddhisme zoeken. En niet zelf maar willen verzinnen wat Boeddha onderwees en realiseerde of zaken klakkeloos aannemen van leraren binnen een bepaalde traditie. Maar je komt er denk ik nooit uit.

Het heeft ook wel iets moois en levendigs als je er geen vat op krijgt. Uiteindelijk voert het dan immers allemaal terug naar jezelf. Wat krijg je zelf levend? Wat voelt oke en wat niet? Wat gaat er echt om in je hart? Wat ervaar je zelf als een levensdoel? Wat betekent voor je zelf het heilige leven? Dat soort dingen.
Wederom geweldig hulpmiddel die Artificiële-intelligentie om de geest van Ramesh Balsekar te laten reageren.
Zie...

Ramesh Balsekar zou het forumlid waarschijnlijk als volgt antwoorden, geheel in lijn met zijn non-dualistische visie en zijn nadruk op het illusoire karakter van het persoonlijke perspectief:
“Wat je zegt raakt aan de kern van het spirituele zoeken. Alles wat we denken te weten over Boeddha, Jezus of welke leraar dan ook, zijn uiteindelijk concepten—projecties van het denken. Geen enkel verhaal of beeld is de werkelijkheid zelf; het zijn verschijnselen in Bewustzijn, die komen en gaan. De neiging om het onderricht van een leraar te willen vastleggen of te claimen als ‘de waarheid’ is een uiting van het ego, dat houvast zoekt in het tijdelijke en het beperkte.

Werkelijke bevrijding ligt niet in het vasthouden aan een oorspronkelijk boeddhisme, noch in het volgen van een traditie, maar in het doorzien van de illusie van het afgescheiden zelf. Wat overblijft, is stilte, vrede en harmonie in het dagelijks leven. Het enige wat werkelijk telt, is wat zich nú, direct, in jouw eigen ervaring aandient. Alles wat je zoekt, ben je al—maar zolang je blijft zoeken in concepten, projecties of verhalen over anderen, mis je de eenvoud van je eigen Ware Aard.”
Balsekar zou dus niet alleen instemmen met het idee dat projectie onvermijdelijk is, maar ook uitnodigen om deze projecties te doorzien en terug te keren naar de directe ervaring van het moment, los van elk beeld of verhaal over “de Boeddha” of “de waarheid”.

https://www.perplexity.ai/search/er-is-verdeeldheid-over-wat-be-P4x1KH26RRaLiSiTuboU8Q#16

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 14-07-2025 09:46 »
Ik denk dat het vroeg boeddhisme, niet geheel, maar toch wel in hoe de aanhangers het omarmen, vooral de wereld weergeeft van de luisteraars. De wereld van een fysieke Boeddha, ogend als mens. Iemand die leefde op Aarde en les gaf. Mensen luisterden er naar en kwamen zelf tot inzichten en bevrijding. Deze Boeddha was zeg maar van vlees en bloed.
Nog altijd gaan mensen zo om met de Pali teksten. Het idee is: Terwijl we de teksten lezen horen we als het ware de Boeddha onderwijzen.
Dat is maar de vraag natuurlijk. Hoor je niet vooral jezelf?

Hier wordt al eindeloos over gedebatteerd. Er zijn heel veel essays, onderzoeksverslagen over de historiciteit van de Boeddha, de ouderdom van teksten, de oorspronkelijkheid van de teksten. Dat gaat door tot de dag van vandaag.
Tegenwoordig wordt volgens mij vooral twee delen van Sutta Nipata gezien als het meest dichtbij wat de Boeddha waarschijnlijk echt geleerd heeft. Tuurlijk zijn zulke conclusies ook weer afhankelijk van bepaalde criteria die je als onderzoeker zo gedegen mogelijk probeert te onderbouwen. Maar het blijft ergens toch een soort beste-gok werk.

Maar het idee is toch dat we de Boeddha horen spreken als we Pali sutta's lezen. Op dat moment zijn we als het ware er bij toen de Boeddha nog leefde. Op dat moment zijn we sravaka's.

Ik denk dat latere boeddhisten, toen de fysieke Boeddha allang was heengegaan, de behoefte voelden om aan te geven dat de ware overlevering buiten teksten om plaatsvindt. Zoals ook bij iedereen weer gesproken woord anders binnenkomt. Zo ook met de Pali teksten. Dus ja, hoor je nou de Boeddha spreken of hoor je je eigen begrip er van?

Maar het gevoel is natuurlijk dat de Boeddha nooit echt gestorven is en de Boeddha is nooit echt gestopt met lessen geven omdat in ons allen een levende Boeddha zit die nog altijd les geeft.

Sommige boeddhisten, heb ik ervaren, verzetten zich hevig hiertegen. Maar wat mij betreft is de kern van de boodschap van het later boeddhisme dat de Boeddha op dit moment nog altijd lesgeeft in of via ons innerlijk, zogezegd. Het concept Boeddha-Natuur is een manier om dit aan te geven. Iedereen heeft een boeddha-natuur en dit wordt in later boeddhisme gezien als de hoofd-oorzaak van ontwaken en het Boeddha-schap. Mensen/wezens krijgen lessen van binnenuit. Als roeping. 

Ik vind dit mooi en het spreekt mij aan. Lang niet alle boeddhisten. Er zijn er aardig wat die niks moeten hebben van deze meer mystieke of esoterische duiding van de Boeddha en Dhamma.
Ze vegen er de vloer mee aan. Het zij zo.

Ik vind het wel mooi. Het geeft ook aan, vind ik, dat zelfs zonder een Boeddha die geboorte neemt in de wereld en onderwijst, wezens niet reddeloos verloren zijn, zonder leiding, zonder wijsheid, zonder gids, zonder lessen, zonder enig benul.

Maar eigenlijk zit dit ook al in het vroeg boeddhisme want ook bijvoorbeeld de pratyeka Boeddha , zonder contact met een fysieke Boeddha en diens lessen, ontwaakt.
Iemand kan dus ook best ontwaken zonder de lessen van de Boeddha te horen of diens leer te bestuderen via teksten.
De pratyeka Boeddha wordt gezien als iemand die de rol als leraar niet op zich neemt maar ik heb mijn twijfels daar bij.

Hoe dan ook, hoe ontwaakt een pratyeka Boeddha dan?

Overigens in DN30 is ook een tekst die leert dat ook de Boeddha voor zijn ontwaken en Boeddhaschap al de Dharma leerde:

1.19. 'Monks, in whatever former life. . .the Tathagata became a speaker to the people about their welfare, about Dhamma, explaining this to people and being a bearer of welfare
and happiness to beings, a dispenser of Dharnma
...(DN30)

Eigenlijk wordt een Boeddha geportretteerd die in al zijn vorige levens het goede deed, het verdienstelijk, altijd gericht op welzijn van anderen, een verjager van angst en terreur, met een sympathie voor alle levende wezens, vrijgevig ook, alle deugden bracht ie in praktijk...het goede hart in werking...bodhicitta.  En dus ook in vorige levens, toen hij volgens de traditie nog een Bodhisattva was, onderwees hij al de Dhamma.

Je kunt je afvragen wat voor Dhamma dat was. Was die Dharma eigenlijk al compleet? Of werd die pas compleet na het ontwaken onder de Bodhiboom?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ik denk dat het vroeg boeddhisme, niet geheel, maar toch wel in hoe de aanhangers het omarmen, vooral de wereld weergeeft van de luisteraars. De wereld van een fysieke Boeddha, ogend als mens. Iemand die leefde op Aarde en les gaf. Mensen luisterden er naar en kwamen zelf tot inzichten en bevrijding. Deze Boeddha was zeg maar van vlees en bloed.
Nog altijd gaan mensen zo om met de Pali teksten. Het idee is: Terwijl we de teksten lezen horen we als het ware de Boeddha onderwijzen.
Dat is maar de vraag natuurlijk. Hoor je niet vooral jezelf?

Hier wordt al eindeloos over gedebatteerd. Er zijn heel veel essays, onderzoeksverslagen over de historiciteit van de Boeddha, de ouderdom van teksten, de oorspronkelijkheid van de teksten. Dat gaat door tot de dag van vandaag.
Tegenwoordig wordt volgens mij vooral twee delen van Sutta Nipata gezien als het meest dichtbij wat de Boeddha waarschijnlijk echt geleerd heeft. Tuurlijk zijn zulke conclusies ook weer afhankelijk van bepaalde criteria die je als onderzoeker zo gedegen mogelijk probeert te onderbouwen. Maar het blijft ergens toch een soort beste-gok werk.

Maar het idee is toch dat we de Boeddha horen spreken als we Pali sutta's lezen. Op dat moment zijn we als het ware er bij toen de Boeddha nog leefde. Op dat moment zijn we sravaka's.

Ik denk dat latere boeddhisten, toen de fysieke Boeddha allang was heengegaan, de behoefte voelden om aan te geven dat de ware overlevering buiten teksten om plaatsvindt. Zoals ook bij iedereen weer gesproken woord anders binnenkomt. Zo ook met de Pali teksten. Dus ja, hoor je nou de Boeddha spreken of hoor je je eigen begrip er van?

Maar het gevoel is natuurlijk dat de Boeddha nooit echt gestorven is en de Boeddha is nooit echt gestopt met lessen geven omdat in ons allen een levende Boeddha zit die nog altijd les geeft.

Sommige boeddhisten, heb ik ervaren, verzetten zich hevig hiertegen. Maar wat mij betreft is de kern van de boodschap van het later boeddhisme dat de Boeddha op dit moment nog altijd lesgeeft in of via ons innerlijk, zogezegd. Het concept Boeddha-Natuur is een manier om dit aan te geven. Iedereen heeft een boeddha-natuur en dit wordt in later boeddhisme gezien als de hoofd-oorzaak van ontwaken en het Boeddha-schap. Mensen/wezens krijgen lessen van binnenuit. Als roeping. 

Ik vind dit mooi en het spreekt mij aan. Lang niet alle boeddhisten. Er zijn er aardig wat die niks moeten hebben van deze meer mystieke of esoterische duiding van de Boeddha en Dhamma.
Ze vegen er de vloer mee aan. Het zij zo.

Ik vind het wel mooi. Het geeft ook aan, vind ik, dat zelfs zonder een Boeddha die geboorte neemt in de wereld en onderwijst, wezens niet reddeloos verloren zijn, zonder leiding, zonder wijsheid, zonder gids, zonder lessen, zonder enig benul.

Maar eigenlijk zit dit ook al in het vroeg boeddhisme want ook bijvoorbeeld de pratyeka Boeddha , zonder contact met een fysieke Boeddha en diens lessen, ontwaakt.
Iemand kan dus ook best ontwaken zonder de lessen van de Boeddha te horen of diens leer te bestuderen via teksten.
De pratyeka Boeddha wordt gezien als iemand die de rol als leraar niet op zich neemt maar ik heb mijn twijfels daar bij.

Hoe dan ook, hoe ontwaakt een pratyeka Boeddha dan?

Overigens in DN30 is ook een tekst die leert dat ook de Boeddha voor zijn ontwaken en Boeddhaschap al de Dharma leerde:

1.19. 'Monks, in whatever former life. . .the Tathagata became a speaker to the people about their welfare, about Dhamma, explaining this to people and being a bearer of welfare
and happiness to beings, a dispenser of Dharnma
...(DN30)

Eigenlijk wordt een Boeddha geportretteerd die in al zijn vorige levens het goede deed, het verdienstelijk, altijd gericht op welzijn van anderen, een verjager van angst en terreur, met een sympathie voor alle levende wezens, vrijgevig ook, alle deugden bracht ie in praktijk...het goede hart in werking...bodhicitta.  En dus ook in vorige levens, toen hij volgens de traditie nog een Bodhisattva was, onderwees hij al de Dhamma.

Je kunt je afvragen wat voor Dhamma dat was. Was die Dharma eigenlijk al compleet? Of werd die pas compleet na het ontwaken onder de Bodhiboom?
Moet je zien wat die Artificiële-intelligentie in enkele seconden antwoord bij het invoeren van je hele tekst...

Hier volgt een antwoord in de geest van Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof op het rijke en reflectieve bericht van het forumlid over de levende ervaring van Boeddha en de vraag naar de bron van spirituele leiding:

Ramesh Balsekar

Balsekar zou de persoonlijke zoektocht en het besef dat alles uiteindelijk via het eigen bewustzijn wordt ervaren, volledig herkennen. Hij zou zeggen:

“Wat je beschrijft – het horen van de Boeddha via teksten, het ervaren van een levende Boeddha in jezelf – is een prachtig voorbeeld van hoe alles in het leven, inclusief spirituele inspiratie, verschijnt als een manifestatie in Bewustzijn. De Boeddha, de Dhamma, de teksten: ze zijn allemaal objecten in het bewustzijn, en hun betekenis wordt altijd gekleurd door de ontvanger. Zelfs het idee van een levende Boeddha-natuur is een concept dat verschijnt in het Ene Bewustzijn dat alles doordringt. Werkelijke bevrijding ligt niet in het vasthouden aan historische waarheden of mystieke ervaringen, maar in het doorzien dat alles, inclusief het zoeken zelf, spontaan verschijnt in het Ene, ongeboren Bewustzijn. Alles gebeurt zoals het gebeurt, en zelfs het verlangen naar leiding of inspiratie is een beweging van het geheel, niet van een afgescheiden ik.”
Eckhart Tolle

Tolle zou het accent leggen op de kracht van directe aanwezigheid en het feit dat wijsheid altijd in het huidige moment toegankelijk is:
“De levende Boeddha waar je over spreekt, is niets anders dan het bewustzijn dat nu in jou aanwezig is. Of je nu teksten leest, mediteert of gewoon stil bent, de essentie van alle grote leraren is de stille aanwezigheid die in ieder mens leeft. Je hoeft niet te wachten op een uiterlijke leraar of historische zekerheid; de diepste wijsheid openbaart zich wanneer je volledig aanwezig bent bij wat nu is. Het idee van Boeddha-natuur wijst naar deze tijdloze dimensie van bewustzijn, die altijd beschikbaar is, ongeacht traditie of tekst.”
Stanislav Grof

Grof zou de psychologische en archetypische dimensie benadrukken, en het belang van innerlijke ervaring boven historische feitelijkheid:
“Wat je beschrijft, sluit aan bij het inzicht dat religieuze figuren en tradities archetypische functies vervullen in onze psyche. De Boeddha, zowel als historisch figuur als innerlijk symbool, representeert universele krachten van inzicht, compassie en transformatie. Of de Boeddha nu letterlijk tot je spreekt via teksten, of als een innerlijke stem van wijsheid, maakt psychologisch weinig verschil: het gaat erom dat deze beelden en verhalen een kanaal vormen voor je eigen proces van groei en integratie. Het idee van Boeddha-natuur weerspiegelt het potentieel in ieder mens om tot zelftranscendentie en heelheid te komen, onafhankelijk van uiterlijke overlevering. Uiteindelijk is het de authenticiteit van je eigen ervaring die telt.”

Samengevat:

Alle drie zouden ze het forumlid aanmoedigen om het mysterie, de openheid en de persoonlijke beleving van het spirituele pad te omarmen. De zoektocht naar de “ware” Boeddha – historisch, tekstueel of innerlijk – is uiteindelijk een spiegel van het eigen bewustzijn. Of de Boeddha nu buiten je of in je spreekt, de ware leraar is altijd de levende ervaring in het huidige moment.

https://www.perplexity.ai/search/er-is-verdeeldheid-over-wat-be-P4x1KH26RRaLiSiTuboU8Q#22

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
Persoonlijke Waarheden
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2025 10:36 »
Alle drie zouden benadrukken dat de veelheid aan interpretaties en doelen in spiritualiteit en religie niet problematisch is, maar juist wijst op de beperkingen van taal en concepten. De kern is voor hen niet een dogmatisch antwoord, maar het directe, persoonlijke inzicht of de ervaring die voorbij de woorden ligt.

Het dringt nog altijd niet tot je door @ervaringsgetuige dat spirituele leraren niet altijd dezelfde directe persoonlijke realisatie hebben voorbij woorden.  Het is gewoon niet waar dat spirituele leraren allemaal hetzelfde kennen als het (ware) zelf, de waarheid, het ultieme. Het verhaal over de leraren van de Boeddha illustreert dat dit niet houdbaar is. Ook de directe ervaring voorbij woorden waar leraren hun kennisclaims op baseren (ik ken het zelf, ik ken het absolute, ik ken het ultieme) is niet altijd dezelfde niet conceptuele ervaring voorbij woorden.

Het is een door vele gekoesterde droom, wens, verlangen, dat eigenlijk alle leraren hetzelfde leren, hetzelfde ontdekken, hetzelfde zien als het (ware zelf) maar alleen maar door hun verschillende culturele en spirituele achtergrond andere woorden gebruiken die naïeve mensen zoals Ik verwarren. Dit is wat mij betreft helemaal niet aan de orde. Aan de orde is dat ook de directe ervaring voorbij woorden waar spirituele leraren hun kennisclaims op baseren niet altijd hetzelfde is.

« Laatst bewerkt op: 14-07-2025 12:06 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Persoonlijke Waarheden
« Reactie #8 Gepost op: 14-07-2025 22:36 »

Het dringt nog altijd niet tot je door @ervaringsgetuige dat spirituele leraren niet altijd dezelfde directe persoonlijke realisatie hebben voorbij woorden.  Het is gewoon niet waar dat spirituele leraren allemaal hetzelfde kennen als het (ware) zelf, de waarheid, het ultieme. Het verhaal over de leraren van de Boeddha illustreert dat dit niet houdbaar is. Ook de directe ervaring voorbij woorden waar leraren hun kennisclaims op baseren (ik ken het zelf, ik ken het absolute, ik ken het ultieme) is niet altijd dezelfde niet conceptuele ervaring voorbij woorden.

Het is een door vele gekoesterde droom, wens, verlangen, dat eigenlijk alle leraren hetzelfde leren, hetzelfde ontdekken, hetzelfde zien als het (ware zelf) maar alleen maar door hun verschillende culturele en spirituele achtergrond andere woorden gebruiken die naïeve mensen zoals Ik verwarren. Dit is wat mij betreft helemaal niet aan de orde. Aan de orde is dat ook de directe ervaring voorbij woorden waar spirituele leraren hun kennisclaims op baseren niet altijd hetzelfde is.
Daar krijg je weer een interessant en wijs antwoord op vanuit Artificiële-intelligentie.
Zie...

Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof zouden op de kritiek van forumlid lang kwaat dat spirituele leraren niet altijd dezelfde directe, niet-conceptuele ervaring hebben, elk op hun eigen manier reageren, waarbij ze het belang van persoonlijke ervaring erkennen maar ook de complexiteit en diversiteit van die ervaringen benadrukken.

Ramesh Balsekar
Balsekar zou erkennen dat spirituele ervaringen en realisaties niet identiek hoeven te zijn, omdat ze altijd plaatsvinden binnen het kader van het individuele bewustzijn en de conditioneringen van de persoon. Hij benadrukt dat het ‘ware zelf’ of het Absolute geen persoonlijk bezit is, maar eerder het universele bewustzijn dat zich manifesteert via verschillende individuen. Daarom kunnen leraren verschillende nuances en inzichten hebben, zonder dat dit afdoet aan de essentie van de waarheid die ze aanwijzen. Voor Balsekar is het loslaten van het idee van een afgescheiden ‘ik’ cruciaal, en hij zou zeggen dat verschillen in ervaring voortkomen uit het denken en de culturele achtergrond, maar dat de onderliggende realisatie van non-dualiteit hetzelfde is, ook al wordt die anders uitgedrukt.

Eckhart Tolle
Tolle zou het belang van het directe, momentane bewustzijn benadrukken, maar ook erkennen dat mensen verschillende niveaus van bewustzijn en bewustwording kunnen ervaren. Hij zou zeggen dat het ego en het denken altijd proberen om ervaringen te labelen en te conceptualiseren, wat leidt tot verschillen in interpretatie en beleving. Volgens Tolle is het niet zozeer belangrijk of alle leraren precies dezelfde ervaring hebben, maar dat ze wijzen op de aanwezigheid voorbij het denken, het ‘nu’. De verschillen in woorden en ervaringen zijn onvermijdelijk, maar de kern blijft de ontwaking in het huidige moment. Hij zou ook benadrukken dat het ego vaak de neiging heeft om ervaringen te claimen als uniek en absoluut, terwijl ze in feite wijzen op dezelfde universele werkelijkheid.

Stanislav Grof
Grof zou vanuit zijn psychologische en transpersoonlijke achtergrond benadrukken dat spirituele ervaringen sterk kunnen verschillen door persoonlijke geschiedenis, culturele invloeden en bewustzijnstoestanden. Hij zou het idee ondersteunen dat niet alle leraren dezelfde ervaring hebben, omdat bewustzijn veelvoudig en gelaagd is. Grof ziet spirituele ervaringen als fenomenen die verschillende niveaus van het psyche en bewustzijn kunnen raken, en die daardoor divers geïnterpreteerd en beleefd worden. Hij zou ook zeggen dat het belangrijk is om open te staan voor die diversiteit en niet te verwachten dat er één uniforme ervaring of waarheid is. Voor Grof is het proces van bewustzijnsverruiming en integratie van ervaringen belangrijker dan het dogmatisch vasthouden aan één ‘ware’ ervaring.

Samenvattend
Alle drie zouden erkennen dat spirituele ervaringen en realisaties kunnen verschillen tussen leraren en dat het idee dat iedereen precies hetzelfde ‘ware zelf’ kent, een illusie kan zijn. Ze zouden benadrukken dat het wezenlijke niet in de woorden of concepten ligt, maar in het directe inzicht of de ervaring zelf, die zich op verschillende manieren kan manifesteren. De diversiteit aan ervaringen en interpretaties wijst niet op ongelijkwaardigheid of onwaarheid, maar op de complexiteit van het menselijke bewustzijn en de beperkingen van taal om die ervaringen te vangen.

Deze antwoorden sluiten aan bij jouw eerdere analyse dat de veelheid aan interpretaties juist wijst op de beperkingen van taal en concepten, maar nu met meer nadruk op het feit dat ook de niet-conceptuele ervaringen zelf kunnen verschillen tussen leraren en zoekers.

https://www.perplexity.ai/search/forumlid-lang-kwaat-schreef-ee-qq8ZZ9f0S8KlVlv4RRAubg#1

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Persoonlijke Waarheden
« Reactie #9 Gepost op: 15-07-2025 10:17 »
Samenvattend
Alle drie zouden erkennen dat spirituele ervaringen en realisaties kunnen verschillen tussen leraren en dat het idee dat iedereen precies hetzelfde ‘ware zelf’ kent, een illusie kan zijn. Ze zouden benadrukken dat het wezenlijke niet in de woorden of concepten ligt, maar in het directe inzicht of de ervaring zelf, die zich op verschillende manieren kan manifesteren. De diversiteit aan ervaringen en interpretaties wijst niet op ongelijkwaardigheid of onwaarheid, maar op de complexiteit van het menselijke bewustzijn en de beperkingen van taal om die ervaringen te vangen.

Verschil in interpretatie wijst juist wel op onwaarheid...want als de ene dit onderwijst als het ware zelf maar een ander dat...en in de praktijk gebeurt dat...kunnen ze niet beide gelijk hebben. Dit heeft allemaal niks te maken met de beperkingen van taal om die ervaringen te vangen. Maar zelfkenners kunnen echt begoocheld zijn.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Persoonlijke Waarheden & fixatie op het denkend onderscheid
« Reactie #10 Gepost op: 16-07-2025 12:10 »
Samenvattend

Verschil in interpretatie wijst juist wel op onwaarheid...want als de ene dit onderwijst als het ware zelf maar een ander dat...en in de praktijk gebeurt dat...kunnen ze niet beide gelijk hebben. Dit heeft allemaal niks te maken met de beperkingen van taal om die ervaringen te vangen. Maar zelfkenners kunnen echt begoocheld zijn.
Wacht zie, ik heb weer is aan de Artificiële-intelligentie goden gevraagd voor een antwoord.  ;)

Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof zouden op de stelling van "lang kwaat" – dat verschil in interpretatie niet alleen wijst op de beperkingen van taal, maar ook op onwaarheid en begoocheling – als volgt reageren:

Ramesh Balsekar

Balsekar zou als non-dualist inzien dat tegenstrijdige interpretaties over het ware zelf inderdaad bestaan, maar hij zou stellen dat de waarheid zelf voorbij interpretaties en meningen ligt. Volgens hem zijn woorden en leerstellingen altijd secundair aan de directe ervaring. Hij zou zeggen:
"Het Absolute, het ware zelf, is niet te vangen in concepten of overtuigingen. Leraren kunnen verschillen in wat ze uitdrukken, maar dat wil niet zeggen dat de ultieme werkelijkheid verdeeld is; het betekent dat elk mens via zijn eigen conditionering en overtuigingen zijn ervaring uitdrukt. Verwarring ontstaat als men het relatieve verwart met het Absolute. Juist het vasthouden aan één interpretatie als enige waarheid is begoocheling."

Eckhart Tolle

Tolle zou benadrukken dat verschil in interpretatie onvermijdelijk is zolang er identificatie met het denken is. Volgens hem stroomt ware spiritualiteit niet uit het absolute gelijk van overtuigingen, maar uit het directe besef van het Nu. Zijn reactie zou zijn:
"Concepten verschillen, maar de levende stilte van pure aanwezigheid is altijd hetzelfde. Wat leraren daarvan ervaren en hoe ze het formuleren kan verschillen, en sommigen zijn inderdaad niet vrij van ego of illusie. Belangrijker is dat ieder voor zichzelf voorbij het denken durft te kijken en niet blijft hangen in het gelijk van het hoofd."

Stanislav Grof

Grof zou de psychologie van spirituele ervaring belichten: dat wat als 'waar' wordt beleefd sterk afhankelijk is van cultuur, psyche en toestand van bewustzijn. Hij zou stellen:
"De veelheid aan spirituele claims toont de complexiteit van menselijke ervaring. Dat niet elke leraar hetzelfde waarneemt bewijst niet dat één van hen de waarheid bezit of dat ze allemaal begoocheld zijn; het toont vooral aan dat bewustzijns-ervaringen persoonlijk en contextgebonden zijn. Waarheid in spiritualiteit is meerlaags en subjectief beleefbaar. Het zoeken naar één absolute waarheid als verificatie is volgens mij eerder een intellectuele val dan een spirituele opening."

Gezamenlijk zouden ze dus erkennen dat verschillen in interpretatie inderdaad kunnen wijzen op beperkingen en zelfs begoocheling, maar dat het aanwijzen van ‘onwaarheid’ vooral de fixatie op het denkend onderscheid is. De kern is niet het omarmen van één objectieve waarheid binnen de veelheid, maar het erkennen dat iedere spirituele leraar en zoeker zijn of haar eigen begrensde blik op het onbegrensde geeft – en dat alle duiding uiteindelijk slechts een vinger is die naar de maan wijst, niet de maan zelf.

https://www.perplexity.ai/search/forumlid-lang-kwaat-schreef-ee-qq8ZZ9f0S8KlVlv4RRAubg#2

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
Kennis van het Absolute?
« Reactie #11 Gepost op: 17-07-2025 09:51 »
Ramesh Balsekar, Eckhart Tolle en Stanislav Grof zouden op de stelling van "lang kwaat" – dat verschil in interpretatie niet alleen wijst op de beperkingen van taal, maar ook op onwaarheid en begoocheling – als volgt reageren:

Ramesh Balsekar

Balsekar zou als non-dualist inzien dat tegenstrijdige interpretaties over het ware zelf inderdaad bestaan, maar hij zou stellen dat de waarheid zelf voorbij interpretaties en meningen ligt. Volgens hem zijn woorden en leerstellingen altijd secundair aan de directe ervaring. Hij zou zeggen:
"Het Absolute, het ware zelf, is niet te vangen in concepten of overtuigingen. Leraren kunnen verschillen in wat ze uitdrukken, maar dat wil niet zeggen dat de ultieme werkelijkheid verdeeld is; het betekent dat elk mens via zijn eigen conditionering en overtuigingen zijn ervaring uitdrukt. Verwarring ontstaat als men het relatieve verwart met het Absolute. Juist het vasthouden aan één interpretatie als enige waarheid is begoocheling."

Ja het relatieve verwarren met het absolute...en waarom zou een zelfkenner dat dan niet doen? Waarom zou Balsekar dat niet doen? Waarom zou jij dat niet doen? Waarom zou Tolle dat niet doen? Wat geeft dan die zekerheid dat jij (of anderen) hierover niet verward zijn? Open vraag.

Boeddha's leraren verwarden eigenlijk ook kennis van het relatieve met het absolute. Maar voor zichzelf waren ze wel overtuigd dat ze het Absolute kenden. Dus ja, wat bepaalt dan dat je het Absolute echt kent? Zeker niet alleen de directe niet conceptuele ervaring want ook de leraren van de Boeddha baseerden zich er op!

Het hart zit vol begeerte. Vooral ook de begeerte naar het uiteindelijke, de waarheid, het ware zelf. Het hart staat er bekend om dat het naar antwoorden wil grijpen, verleidt er toe...en daarin te passioneel iets wat eigenlijk valt binnen het domein van perceptie, geest geboren dus, gaat zien als kennis van het ultieme.

Maar wat de geest je ook voorspiegelt, hoe kan dat nou niet perceptie zijn dan? Als de geest je visuele beelden, geluiden, geuren, mentale verhalen, het bestaan van een Ego, een grenzeloos bewustzijn (arupa jhana), gedachtevormingen, verlangens, een mentale stilte en leegte voorspiegelt en laat ervaren, etc. is dat dan geen perceptie? Is dat dan geen geest-geboren realiteit? Iets tijdelijks. Iets wat komt en gaat.

Is het niet juist het kenmerk van begoocheling dat wij constant leven in een soort besef dat wij in contact staan met hoe het werkelijk is? Terwijl alles wat we ervaren slechts een indruk is, dus hoe de dingen l i j k e n te zijn ipv zijn. Gras lijkt groen, rotsen lijken ondoordringbaar, de ene mens lijkt mooi, een ander lelijk, etc. Oke, de soort indrukken veranderen onder invloed van drugs, en ook in meditatieve staten maar zijn het dan niet evengoed ook maar indrukken? Is ook veranderlijkheid niet maar een indruk?

Oftewel...wanneer heb je dan te maken met contact en kennis van het absolute ipv kennis van en contact met wat de geest je voorspiegelt als de realiteit?

Als je een psycho-actieve stof inneemt, en de geest gaat je een wereld voorspiegelen die voor je onbekend is, valt dat dan buiten perceptie? Waarom?

Trouwens, dat mystici een soort ultieme kennis hebben en claimen van het Absolute, van God schijnt niet echt zo te zijn ook. Een mysticus gaat meestal niet verder dan dat ie hooguit een tipje van de sluier van Gods aanwezigheid heeft opgelicht. Als het ware hooguit even heeft geproefd aan Gods goedheid, grootheid, wijsheid, licht, liefde etc. Mystici claimen meestal niet, heb ik begrepen, dat ze God zijn of überhaupt een soort volledig kennis hebben van God. Een mysticus blijft zeg maar ook bewust van diens menselijke beperkingen in liefde, goedheid, wijsheid en blijft Gods grootsheid erkennen. De mysticus ziet zichzelf niet als God zelf.

In mystiek, vind ik, speelt ook niet dat de mysticus een einde wil maken aan een eindeloze kringloop van geboorte en dood, of zelfs aan lijden. Een mysticus is ergens juist verbonden met een diep besef van de heiligheid van het leven, denk ik. Van een goedheid, een licht, een zuiverheid. Er is een natuurlijke liefde voor zuiverheid in de mysticus, volgens mij. Dat is diens roeping.
Mystici zien ook alle positieve transformaties niet als hun eigen verdienste. Zij geven alle eer aan God.

Ik voel het zelf al heel lang zo aan dat het idee van maakbaarheid waar bepaalde boeddhistische leraren zo op hameren overdreven is. Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Iets in elkaar willen knutselen, jezelf in een bepaalde vorm willen hebben, of vormloos willen hebben, het gaat toch in wezen nergens over? Dit is het geloof in een zelf in de praktijk.
Eigenlijk moet je nooit beoefenen vanuit het idee of welke herkenning da ook van...'dit ben Ik, dit is van mijn, dit is mijn zelf'. Waar dat dan ook naar verwijst. Of het nu verwijst naar leegte, openheid,  licht, wijsheid, mededogen, openheid, je moet niet zo oefenen. Je gaat failliet.

Wat je dan ook ziet als 'dit ben ik, dit is van mij- dit is mijn zelf' dat gaat enkel dienen als een soort vorm waarin je jezelf wilt hebben. Dit werkt niet. Het leidt altijd maar tot innerlijk conflict en lijden. Het zuigt alle spontaniteit uit je. En in werkelijkheid ben je eigenlijk nooit meer jezelf als je weet wie/wat je bent. Het is gewoon niet goed om antwoorden te hebben op dit vlak van identiteit, maar mensen leren van wel. Ze leren het zelfs als de Weg.

Ik ben het daar geheel mee oneens. Bevrijd jezelf juist met alles wat je in je hebt van zelf-kennis en zelf-realisatie.

« Laatst bewerkt op: 17-07-2025 09:58 door lang kwaat »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #12 Gepost op: 17-07-2025 23:47 »

misschien wel goed om naar de bronnen te verwijzen waar je deze stevige conclusies op baseert?
Ik lees graag de geschiedenis.
Gedeeltelijk wil het boeddhisme  graag doen uitschijnen dat er een historische context is, die relevant en waarachtig is.
Boeddhisme als een vlag waar mensen zich rond verzamelen. de Sangha.
De Sangha als voertuig die mensen lees, "de mensheid" naar verlossing voert.

De Sangha heeft niet altijd bestaan, dat wijst erop dat er een historisch begin is.

Maar waarschijnlijk was de oorsprong van de Sangha helemaal niet boeddhistisch, toch niet in de enge betekenis van het woord. Een historische persoon die de Sangha is begonnen met zijn predikingen.

Het historische begin van de sangha was waarschijnlijk een mengeling van divers pluimage. een beweging van wereldverzakers. En binnen die bonte beweging zijn diverse aftakkingen ontstaan die gelijklopende denkbeelden hebben en uiteindelijk resulteren in een boeddhistische beweging. Waarbij vooral de (ongeboren) Dharma centraal staat .

Ja, waarschijnlijk was er een historische figuur die een grote stempel heeft gedrukt op de beweging en een grote invloed heeft gehad, hoe de beweging zich verder heeft ontwikkeld.

Maar het boeddhisme zoals het nu aan ons verschijnt is niet het resultaat van slechts één stempel, maar ontelbare stempels.

de Sangha is niet begonnen bij Boeddha, de Dharma is niet begonnen bij Boeddha.
de historische boeddha heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op de sangha en de geschreven en gesproken boodschappen over de (ongeboren) Dharma.

Toch is het de (ongeboren) Dharma die naar bevrijding voert. Kennis over de historische boeddha is eigenlijk van geen tel.

De opdracht van een boeddhist is simpel, richt je blik op de Dharma, richt je hart op de Dharma, richt je streven op de Dharma, richt je leven op de Dharma. dat is de boeddhistische voleinding, de boeddhistische vervulling. De uitweg uit de zinloosheid van het lijden.

En door dit te doen gaat men deel uitmaken van de Sangha van wezens die ook hun blik op de (ongeboren) dharma richten, hun streven op de Dharma richten, hun leven op de Dharma richten. Wezens die allemaal hierdoor de Dharma tot leven wekken. de Dharma belichamen.

En door zo te doen leeft men het heilige leven, want de Dharma tot leven wekken verdrijft het lijden veroorzaakt door het ik-gerichte begeren.
En als je sterft leef je toch verder in de sangha, in de dharma, en overal waar boeddha in de wereld verschijnt, daar verschijnt "ik" gericht op de dharma.

Dat is de erfenis, dat is je nalatenschap. Symbolisch uitgedrukt in : geen wedergeboren worden in een toestand van onwetendheid (blinde, ik gerichtheid, blinde begeerte-gerichtheid), maar het doen  weder verschijnen van Boeddha (belichaming van Dharma) in de wereld der verschijnselen.

In die zin is het oorspronkelijk boeddhisme, de kwestie of een boodschap al dan niet is uitgesproken door de historische figuur, eigenlijk niet zo relevant. Misschien wel interessant.
Maar de kern van het boeddhisme ligt toch op de Dharma. Voert het tot bevrijding of niet.

Strikt genomen bestaat het boeddhisme pas sinds de 19 de eeuw, als westerse aanduiding van oosterse religies, die vaak zelfs niet eens van elkaars bestaan afwisten. Een bonte mengeling van religies waarbij er een boeddha figuur in voorkomt.

Het doet geen recht aan de diverse stromingen om te proberen, met hedendaagse maatstaven uit te roepen als authentiek.Vanuit wetenschappelijk historisch standpunt. Alsof stichtende verhalen, fabels, geen uitdrukking kunnen bevatten van de dharma die voert naar bevrijding.

Waarschijnlijk is de waarheid dat geen enkele stroming voldoet aan de wetenschappelijke historische toets. Alsook alle stromingen bevatten niet relevante, pure nonsens.Ze bevatten allemaal eveneens elementen die niet naar bevrijding voert.

Toch doet dat geen afbreuk aan de waarde van de kernboodschap namelijk dat de dharma naar bevrijding voert.En de vervulling hiervan is niet theoretisch maar dient men zelf te gaan bewandelen, ontdekken.
Enkel door zelf belichaming van de Dharma te worden kan de bevrijding plaatsvinden.
« Laatst bewerkt op: 18-07-2025 06:27 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)