Auteur Topic: Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?  (gelezen 354 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?
« Gepost op: 23-08-2025 11:39 »
Vrienden, Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?

"Verlichting" en "bevrijding" – relativeer ik als mentale constructies.

"Verlichting" en "bevrijding" als spirituele doelen of staten zijn concepten – verhalen die de geest zichzelf vertelt. In die zin zijn het illusies, net zoals het idee van een afgescheiden "ik" dat bevrijding zou moeten bereiken.

Het labelen van "Verlichting" en "bevrijding als "nonsens" is een conceptueel oordeel, een tegenreactie van de geest die denkt te weten wat "waar" of "onwaar" is.

Mijn essentieel punt is: Wie denkt dat Verlichting nonsens is, en wie denkt dat het heilig is, zijn allebei gevangen in denken. Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?

Of je nou gelooft in Verlichting of het afwijst als onzin – beide zijn verhalen. De waarheid laat zich niet vangen in woorden, zelfs niet in ‘woordenloosheid’. Alles wat je kunt doen, is inzien dat elk idee, zelfs dit, een hersenspinsel is.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?
« Reactie #1 Gepost op: 24-08-2025 10:13 »
Vrienden, Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?

"Verlichting" en "bevrijding" – relativeer ik als mentale constructies.

"Verlichting" en "bevrijding" als spirituele doelen of staten zijn concepten – verhalen die de geest zichzelf vertelt. In die zin zijn het illusies, net zoals het idee van een afgescheiden "ik" dat bevrijding zou moeten bereiken.

Het labelen van "Verlichting" en "bevrijding als "nonsens" is een conceptueel oordeel, een tegenreactie van de geest die denkt te weten wat "waar" of "onwaar" is.

Mijn essentieel punt is: Wie denkt dat Verlichting nonsens is, en wie denkt dat het heilig is, zijn allebei gevangen in denken. Wat blijft er over als alle oordelen stilvallen?

Of je nou gelooft in Verlichting of het afwijst als onzin – beide zijn verhalen. De waarheid laat zich niet vangen in woorden, zelfs niet in ‘woordenloosheid’. Alles wat je kunt doen, is inzien dat elk idee, zelfs dit, een hersenspinsel is.

Bij bevrijding gaat het natuurlijk om iets wat heel concreet wordt ervaren....bevrijd van de last of belasting van de vuren van hebzucht, haat en begoocheling.
In boeddhisme wordt ook de eigenwaan 'Ik ben' behandelt als een last die uit gewoonte ontstaat. Het verdwijnen van een last is niet zomaar eem verhaaltje.
Het is iets wat je echt merkt, ervaart.
Of...als je denkt dat het allemaal maar verhaal is...dan begrijp je niet echt waar bevrijding en verlichting over gaat.
Dat gaat nooit over kennis maar over de persoonlijke ervaring van het wegvallen van de last.