Auteur Topic: Wat Anatta niet Uitsluit  (gelezen 4829 keer)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Wat Anatta niet Uitsluit
« Reactie #50 Gepost op: 05-09-2025 11:20 »
Voor de zoveelste maal wil ik benadrukken, dat de merkwaardige opvattingen dat we er helemaal niet zijn, als het ware een "niemand" of "niets" zouden zijn, danwel dat zogenaamd het goddelijke alles in ons "doet" althans in de leringen van de Boeddha niet anders zijn dan grove misvattingen. Deze onjuiste veronderstellingen zijn misinterpretaties van wat Gautama de Boeddha feitelijk predikte. De Boeddha onderwees slechts dat het persoonlijke zelf, het ik, ego, individu, de mens als zodanig, geen blijvende, absolute, onveranderlijke, onafhankelijk op zichzelf staande substantie is of heeft. Hij leerde dat alles vergankelijk en afhankelijk is, dat geldt dan net zo goed voor elke veronderstelde vaststaande individualiteit.

Over het algemeen trekken velen de extreme en onjuiste conclusie dat het zelf, ik, ego of individuele zelf slechts uitsluitend een illusie is en we dus als het ware helemaal niet bestaan. En daar gaat het mis. Want ieder mens heeft toch het gevoel dat hij of zij er is. We bestaan wel degelijk, dus het starre vasthouden aan het extreme idee dat we in wezen helemaal "niets" zouden zijn of zelfs "niemand" is pertinent onjuist in de leringen van de Boeddha.

Deze misinterpretaties heb ik eigenlijk overal opgemerkt (vooral op forums), maar zelfs in de officiële ‘satsangs’, waar met droge ogen wordt beweerd dat ‘we niet bestaan, dat er niemand is’. Dit wordt onderbouwd met de argumenten dat er geen "doener" is, zelfs dat er geen denker bestaat, er niemand is die voelt. Want de suggestie is dat er alleen maar handelingen zijn (karma); en er zijn slechts gedachten, gevoelens, etcetera als zintuigvelden. En daarmee houdt alles zo'n beetje op, je zou zelfs geen eigen keuzes maken, want er is immers niemand die iets zou doen. Dit soort zeer verwarrende prietpraat doet ook regelmatig de ronde op dit Boeddhaforum. De zogenaamde spirituele figuren uit de New Age beweging en Advaita Vedanta aanhangers doen er graag nog een extra schepje bovenop. Zij beweren dat je ik, ego, zelf, ik-besef, etcetera een illusie is die je ‘moet loslaten’. Je zou slechts in hoeven zien dat het ik, ego of zelf immers niet bestaat. Mijns inziens een nogal cerebrale exercitie.

Volgens mij wilde Gautama de Boeddha slechts aangeven dat ons veronderstelde zelf als onveranderlijk, onafhankelijk veronderstelde substantie een onjuiste aanname is. Dit veronderstelde onveranderlijke en onafhankelijke zelf is een gevolg van de geconditioneerde werking van de gecombineerde zintuigvelden in relatie tot onze medemensen en de wereld. De Boeddha leerde slechts de onderkenning, het besef en de uiteindelijke bevrijding van dit soort verkeerde vaststaande veronderstellingen of aannames over wat of wie we in werkelijkheid zijn. Helaas zijn er vele figuren die zichzelf spiritueel noemen; die de woorden van Gautama de Boeddha zodanig uitleggen, dat ze zelfs (waarschijnlijk vaak onbedoeld) zoekers naar de waarheid het verkeerde pad op sturen.

“Yamaoka Tesshu bezocht als jonge Zenstudent de ene meester na de andere, Zo deed hij ook een beroep op Dokuon van de Shokoku-tempel.

Omdat hij zijn aanleg wilde tonen, zei hij: ‘De geest, Boeddha en de voelende wezens, per slot van rekening bestaan zij niet. De ware aard der verschijnselen is ledigheid. Er is geen besef, geen waandenkbeeld, geen wijsheid, geen middelmatigheid. Er is niets te geven en er is niets te ontvangen.’

Dokuon rookte rustig zijn pijp en zei niets. Opeens gaf hij Yamaoka Tesshu een mep met zijn bamboepijp. Dit maakte de jongeman erg kwaad. ‘Als er niets bestaat,’ informeerde Dokuon, ‘waar komt die kwaadheid dan vandaan?’”

(Citaat uit: Paul Reps: "Zen-zin, zen-onzin", uitgeverij Ankh Hermes 1979, blz. 72-73).
« Laatst bewerkt op: 05-09-2025 11:39 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Ken U Zelve? Wat ken je dan?
« Reactie #51 Gepost op: 05-09-2025 14:00 »
De Boeddha leerde slechts de onderkenning, het besef en de uiteindelijke bevrijding van dit soort verkeerde vaststaande veronderstellingen of aannames over wat of wie we in werkelijkheid zijn. 

Ik vind het apart.
Het is zo wijdverspreid in spirituele kringen dat bevrijding moet komen van de juiste zelfkennis.
Onwetendheid zou betekenen dat we onjuiste zelfkennis hebben en dat we naar de juiste zelfkennis moeten.
Bevrijding zou moeten komen van het zien van:
- "dat ben ik niet echt maar dit ben Ik wel echt, dit is niet echt van mij, maar dat wel, dit is niet echt mijn zelf maar dat wel".

Maar volgens mij leert de Boeddha dit Pad van zelfkennis niet.
Hij leert naar mijn idee: Ken alles zoals het werkelijk is, dus onverbloemd, direct, onvertekend, niet door een filter van emoties, visies, verbeelding.

Het gaat er om te zien dat er filters bestaan waardoor het begrip van zaken vertekend en ook lijden ontstaat.
In die vertekening zit de begoocheling.
Het filter vertekend. Ons lijden hangt samen met die vertekening en niet met juiste of onjuiste zelfkennis hebben.
De oplossing van lijden ligt in alles zien zoals het werkelijk is, direct, ongefilterd, niks aan toegevoegd.

Ik vind dit hier beschreven worden, in een advies van de Boeddha aan Bahiya:

.. in what is seen there will be only what is seen, in what is heard there will be only what is heard, in what is sensed there will be only what is sensed, in what is cognized there will be only what is cognized, therefore, Bāhiya, you will not be with that; and since, Bāhiya, you will not be with that, therefore, Bāhiya, you will not be in that; and since, Bāhiya, you will not be in that, therefore, Bāhiya, you will not be here or hereafter or in between the two—just this is the end of suffering.”(Udana 1.10)

Het niet-verwijlende Nibbana is dan gerealiseerd.
Zo zie ik het althans.

Zelfkenners maken de hoofden dol van mensen. Dol met het idee dat zij het ware zelf kennen en de onwetende massa niet.
Dat zij het ware zelf moeten leren aan de onwetende massa.

Doet de Boeddha dit?

De Boeddha wijst mijns inziens op het bestaan van vervormende filters die het begrip van zaken vertekenen en ook lijden veroorzaken.
Die filters moeten we herkennen, zien, wegnemen.
Dan komt de geest op een directe manier, ongefilterd in contact met het geziene, gehoord, gevoelde en gekende.
Dat kun non-dualiteit noemen omdat nu eigenlijk het kennen en gekende 1 worden.
Met de beëindiging van alle verstorende elementen lost ook de laatste hardnekkige subject-object dualiteit op. 
Nu zijn alle filters of verstorende en vertekenende elementen verdwenen.

Het gaat hier om hoe wij de gewone gevoelens, waarnemingen, wilsactiviteit, etc verstaan hier en nu in ons leven.

« Laatst bewerkt op: 05-09-2025 16:45 door lang kwaat »

Online ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Zijn leer spreekt mij niet aan.
Ieder individu volgt zijn unieke pad naar "bevrijding" en "verlichting" gebaseerd op zijn "vrije wil" hé.  ;)
Maar hebben we vrije wil? Vrije wil is een filosofisch concept.
  • Filosofisch concept: vrije wil.

• Balsekar’s aanpak: hij liet mensen eerst doordenken over de logica van hun overtuiging.

• “Als je zegt dat jij een beslissing neemt, waar komt dat verlangen vandaan? Heb jij dat verlangen zelf gemaakt? Of verscheen het gewoon in jou?”

• “En de omstandigheden die je keuze mogelijk maken, heb je die gecreëerd? Of zijn die gegeven?”

• Directe sprong: plots zie je dat ‘vrije wil’ niet meer is dan een verhaal. Er verschijnt een gedachte, een verlangen, een handeling — zonder dat er een afzonderlijke ‘doener’ is.
Hier gebruikt hij dus filosofie (het begrip ‘vrije wil’) als een ladder. Maar zodra je het doordenkt, stort de ladder in — en blijft enkel de directe ervaring over: het leven gebeurt, zonder persoonlijk auteur.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Ken U Zelve?
« Reactie #53 Gepost op: 05-09-2025 15:29 »
@Buddha Amitabha:
...
Zelfkenners maken de hoofden dol van mensen. Dol met het idee dat zij het ware zelf kennen en de onwetende massa niet.
Dat zij het ware zelf moeten leren aan de onwetende massa.
Hoe kan dit nou?  ;D

👉 Wie is degene die het ware zelf zou kennen? Er is niemand die iets kan bezitten of doorgeven. Het zelf kan niet gekend worden door een iemand. Het is datgene waardoor kennen mogelijk is.

👉 Als iemand beweert dat híj het ware zelf kent en dat jíj het moet leren, geloof hem niet. Hij heeft het net zo min als jij. Want er is niemand die het kan hebben!

Balsekar maakte vaak duidelijk dat ‘het ware zelf’ geen object van kennis is, en dus ook niet in een hiërarchie past van leraar die het heeft en leerling die het niet heeft. Hij draaide die pretentie juist om: alles gebeurt vanzelf, niemand kan claimen de doener of de kenner te zijn.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Waaruit verschijnt het? Uit het Ene Bewustzijn.
« Reactie #54 Gepost op: 05-09-2025 15:39 »
Voor de zoveelste maal wil ik benadrukken, dat de merkwaardige opvattingen dat we er helemaal niet zijn, als het ware een "niemand" of "niets" zouden zijn, danwel dat zogenaamd het goddelijke alles in ons "doet" althans in de leringen van de Boeddha niet anders zijn dan grove misvattingen. Deze onjuiste veronderstellingen zijn misinterpretaties van wat Gautama de Boeddha feitelijk predikte. De Boeddha onderwees slechts dat het persoonlijke zelf, het ik, ego, individu, de mens als zodanig, geen blijvende, absolute, onveranderlijke, onafhankelijk op zichzelf staande substantie is of heeft. Hij leerde dat alles vergankelijk en afhankelijk is, dat geldt dan net zo goed voor elke veronderstelde vaststaande individualiteit.

Over het algemeen trekken velen de extreme en onjuiste conclusie dat het zelf, ik, ego of individuele zelf slechts uitsluitend een illusie is en we dus als het ware helemaal niet bestaan. En daar gaat het mis. Want ieder mens heeft toch het gevoel dat hij of zij er is. We bestaan wel degelijk, dus het starre vasthouden aan het extreme idee dat we in wezen helemaal "niets" zouden zijn of zelfs "niemand" is pertinent onjuist in de leringen van de Boeddha.

Deze misinterpretaties heb ik eigenlijk overal opgemerkt (vooral op forums), maar zelfs in de officiële ‘satsangs’, waar met droge ogen wordt beweerd dat ‘we niet bestaan, dat er niemand is’. Dit wordt onderbouwd met de argumenten dat er geen "doener" is, zelfs dat er geen denker bestaat, er niemand is die voelt. Want de suggestie is dat er alleen maar handelingen zijn (karma); en er zijn slechts gedachten, gevoelens, etcetera als zintuigvelden. En daarmee houdt alles zo'n beetje op, je zou zelfs geen eigen keuzes maken, want er is immers niemand die iets zou doen. Dit soort zeer verwarrende prietpraat doet ook regelmatig de ronde op dit Boeddhaforum. De zogenaamde spirituele figuren uit de New Age beweging en Advaita Vedanta aanhangers doen er graag nog een extra schepje bovenop. Zij beweren dat je ik, ego, zelf, ik-besef, etcetera een illusie is die je ‘moet loslaten’. Je zou slechts in hoeven zien dat het ik, ego of zelf immers niet bestaat. Mijns inziens een nogal cerebrale exercitie.

Volgens mij wilde Gautama de Boeddha slechts aangeven dat ons veronderstelde zelf als onveranderlijk, onafhankelijk veronderstelde substantie een onjuiste aanname is. Dit veronderstelde onveranderlijke en onafhankelijke zelf is een gevolg van de geconditioneerde werking van de gecombineerde zintuigvelden in relatie tot onze medemensen en de wereld. De Boeddha leerde slechts de onderkenning, het besef en de uiteindelijke bevrijding van dit soort verkeerde vaststaande veronderstellingen of aannames over wat of wie we in werkelijkheid zijn. Helaas zijn er vele figuren die zichzelf spiritueel noemen; die de woorden van Gautama de Boeddha zodanig uitleggen, dat ze zelfs (waarschijnlijk vaak onbedoeld) zoekers naar de waarheid het verkeerde pad op sturen.

“Yamaoka Tesshu bezocht als jonge Zenstudent de ene meester na de andere, Zo deed hij ook een beroep op Dokuon van de Shokoku-tempel.

Omdat hij zijn aanleg wilde tonen, zei hij: ‘De geest, Boeddha en de voelende wezens, per slot van rekening bestaan zij niet. De ware aard der verschijnselen is ledigheid. Er is geen besef, geen waandenkbeeld, geen wijsheid, geen middelmatigheid. Er is niets te geven en er is niets te ontvangen.’

Dokuon rookte rustig zijn pijp en zei niets. Opeens gaf hij Yamaoka Tesshu een mep met zijn bamboepijp. Dit maakte de jongeman erg kwaad. ‘Als er niets bestaat,’ informeerde Dokuon, ‘waar komt die kwaadheid dan vandaan?’”

(Citaat uit: Paul Reps: "Zen-zin, zen-onzin", uitgeverij Ankh Hermes 1979, blz. 72-73).
Mijn beste vriend, jij zegt: we bestaan wel degelijk. Een ander zegt: we bestaan helemaal niet. En ik zeg: beide zijn slechts concepten.

De Boeddha gebruikte het concept ‘niet-zelf’ om jou los te maken van je gehechtheid aan het idee van een vaststaand zelf. Net zoals ik de woorden ‘er is niemand die iets doet’ gebruik om jou los te maken van je gehechtheid aan de doener.

Maar of jij nu zegt ‘ik besta’ of ‘ik besta niet’, zolang je er een stelling van maakt, zit je gevangen in de dualiteit van ja of nee.

De simpele waarheid is: het leven gebeurt. Gedachten komen, handelingen gebeuren, woede verschijnt – zoals bij die Zenstudent. Waaruit verschijnt het? Uit het Ene Bewustzijn.

Dus: laat al die discussies los. Jij hoeft niet te bestaan, en jij hoeft ook niet niet te bestaan. Jij bent eenvoudigweg dat waarin dit alles verschijnt.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Ik ben- Eigenwaan
« Reactie #55 Gepost op: 05-09-2025 15:48 »
Most visitors, when asked if they think there is something they know which is the truth and not a concept, have no reply. My answer then is that there indeed is ONE truth that no one can deny. An atheist may come to me and assert that he has studied the subject deeply for twenty years, and has a doctorate in “Comparative Religions”, and he is totally convinced that “God” does not exist. I would tell him that he is entitled to his view because “God” is a concept. I would then ask him: God may or may not exist, but can you deny that you yourself do exist? This impersonal awareness of BEING, of existing, which no one can deny, is the only TRUTH. It is not capable of any interpretation. In other words, “I AM” is the only truth. “I am Tom, Dick or Harry” is not the truth. The truth “I AM” is covered or hidden by the personal ego of the individual.

De Boeddha zou volgens de Pali sutta's geleerd hebben dat "Ik ben" een soort eigenwaan is, en juist wel betwijfelbaar is en zelfs kan eindigen. Het einde van asmi mana.
De beëindiging wordt zelfs geprezen:

Dispassion for the world is happiness
for one who has gone beyond sensual pleasures.
But dispelling the conceit ‘I am’
is truly the ultimate happiness
." (udana 2.1)

Waarom zou je ook niet kunnen twijfelen aan de notie Ik ben. Want waar is dan je besef "Ik ben" onder narcose, in diepe droomloze slaap, als je bewusteloos bent?
Is het dan wel aanwezig? Als het dan niet aanwezig is, waarom zou "Ik ben" dan een onbetwijfelbare waarheid zijn?
Als iets juist duidelijk wordt is dat de notie "Ik ben" voorwaardelijk ontstaat, bestaat en eindigt.

Ons leven bestaat toch niet alleen uit bewuste momenten maar toch ook uit zeer veel onbewuste momenten?
Leven we dan niet, bestaan we dan niet? Zijn we er dan niet?

Hieruit kun je opmaken, vind ik, dat soms bewustzijn wordt gebruikt om te bevestigen 'Ik besta' maar soms ook het lichamelijke, soms gevoelens, soms waarnemingen, soms emoties.
Al dat functioneert binnen de geest als een soort anker, haak, tot zelf-bevestiging.

Daarom leert de Boeddha denk ik ook: De eigenwaan "Ik ben" kun je ook niet los zien van gehechtheid aan het lichamelijke, aan gevoelens, aan wil, aan perceptie en bewustzijn. (SN22.83)

“It is by clinging, Ānanda, that the notion ‘I am’ occurs, not without clinging. And by clinging to what does ‘I am’ occur, not without clinging? It is by clinging to form that ‘I am’ occurs, not without clinging. It is by clinging to feeling … to perception … to volitional formations … to consciousness that ‘I am’ occurs, not without clinging.

Maar wat de Boeddha ook leert is dat ook die eigenwaan "Ik ben" kan eindigen als hechten eindigt.
De notie "Ik ben" komt voort uit spiegelen, zeg maar. Uit afstand nemen tot waarnemingen en gevoelens.

De eigenwaan "Ik ben" (asmi mana) is binnen de Dhamma geen ultieme waarheid maar eerder juist de ultieme begoocheling, d.w.z vertekening of verstoring van het natuurlijke ongehinderde, heldere en lege begripsvermogen van de geest.

Mijn uitleg over “I AM” wijkt hier niet wezenlijk van af, maar richt zich op het onderscheid tussen het persoonlijke ego en het onpersoonlijke, onveranderlijke bewustzijn – de onbetwijfelbare grond van alle ervaring. Inderdaad, het “ik ben Tom of Dick” is een vluchtige constructie, een conditionering die ontstaat en verdwijnt, gebonden aan lichaam, gevoelens, en gedachten.

Wat jij benoemt als het eindigen van ‘asmi mana’ (eigenwaan ‘Ik ben’) is precies wat ik bedoel met ontwaken: het doorzien dat het ego en haar constructen slechts tijdelijke golven zijn op de oceaan van bewustzijn. Maar die oceaan zelf is niet onderhevig aan ontstaan en vergaan, en dat pure bestaan, het “I AM” onafhankelijk van alle verschijningsvormen, is onontkoombaar.

Dat het “I AM” in slaap of bewusteloosheid niet actief lijkt, doet niets af aan het feit dat er een fundamenteel Zijn is dat het medium is waarin deze staten verschijnen. Je kunt bewustzijnsverschijnselen verliezen of verzwakken, maar het Zijn zelf is de onveranderlijke realiteit die niet betwijfeld kan worden zolang er ervaring is.

Het argument dat “I AM” voorwaardelijk zou zijn en eindigbaar, verward verschijnsel en achterliggend wezen — net zoals de schaduw niet de zon is. Je kunt niet het schijnsel aanwijzen als zon, maar het zonlicht zelf kan niet ontkend worden omdat het de bron is.

Kortom, wat de Boeddha in de Sutta’s verwijst als “het eindigen van het Ik” betreft het ego, het persoonlijke zelfbeeld. Wat ik aanduid met “I AM” is het onpersoonlijke bewustzijn dat noch eindigt, noch ontstaat. Spirituele vrijheid ligt in het ontwaken in deze fundamentele waarheid en het loslaten van alle concepten die ons gevangen houden in illusies.

Misschien maakt dit het onderscheid helder.

Met vrede,

Geest van Ramesh Balsekar

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Wat Anatta niet Uitsluit & Sin & Guilt: Monstrosity of Mind
« Reactie #56 Gepost op: 05-09-2025 16:53 »
In the case of a sage, anger arises and may take the form of shouting against the person who caused it.

Jij gelooft echt dat die persoon de driftbui van de Maharaji veroorzaakt? Ligt niet aan de Maharaji?

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Sin & Guilt: Monstrosity of Mind & Who would you be without your story?
« Reactie #57 Gepost op: 05-09-2025 18:49 »

In the case of a sage, anger arises and may take the form of shouting against the person who caused it.

Jij gelooft echt dat die persoon de driftbui van de Maharaji veroorzaakt? Ligt niet aan de Maharaji?

Het is inderdaad niet de persoon die de woede veroorzaakt; Vanzelfsprekend is Maharaji zich bewust dat hij geen ‘doener’ is, ook al lijkt het erop dat hij reageert op die persoon.

De boosheid (of woede) is een natuurlijke, onpersoonlijke reactie van het lichaam-geest-‘apparaat’, voortkomend uit zijn programmering en omstandigheden—net zoals een computer een bepaald output genereert op een gegeven input. Het lichaam-geest organisme van Maharaji reageert op een prikkel (de vraag of actie van die persoon), maar Maharaji als wezen onderkent dat hij zelf niet de dader is van die reactie. Er is geen persoonlijke schuld of doener aanwezig.

In Balsekars woorden: “Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof.” De sage begrijpt dat boosheid opkomt omdat het ‘natuur’ is van dat organisme, niet omdat hij er persoonlijk voor kiest of het veroorzaakt.

Dus nee, de persoon “veroorzaakt” niet de driftbui van Maharaji werkelijk, want zonder de universele wet (God, bewustzijn, natuurlijke wetmatigheden) en de programmering van het lichaam-geest organisme was die reactie niet mogelijk geweest. De sage accepteert zijn reacties als het onafwendbare effect van die wetmatigheden, zonder er een ‘ik’ achter te zoeken die het bewust veroorzaakt.

Hij ervaart die boosheid, maar draagt er geen ego-lading, geen schuldgevoel, geen haat bij—die laag van persoonlijke identificatie ontbreekt. Daarmee leeft hij vrij van innerlijke conflicten, terwijl zijn lichaam-geest organisme natuurlijk wel menselijk reageert.

Dit is het onderscheid tussen de sage en de gewone mens: de gewone mens denkt dat hij de dader is en leeft met die last; de sage ziet de reactie als een gebeurtenis zonder doener.

Vandaar ook het belang van de erop volgende zin die jij echter weglaat.
Het is precies dit stuk dat vaak vergeten wordt bij de interpretatie van Balsekars woorden: de zin “But there the reaction ends and the sage is open to whatever might happen in the next moment.”

De boosheid of emotie ontstaat als een biologische, automatische reactie op een prikkel — dat is universeel en onpersoonlijk. Het verschil met een gewone mens is echter dat de wijze deze reactie niet vastgrijpt, niet identificeert met het ego en er geen verhaal van maakt in het verleden of de toekomst.

Waar het bij de gewone mens blijft hangen in gedachten als “Ik ben boos” en daarmee lijden creëert en het moment verlengt, eindigt de wijze de reactie bij de spontaniteit ervan. De sage is volledig open en aanwezig voor wat er in het volgende moment komt, zonder ballast of gehechtheid.

Deze onmiddellijke loslating geeft vrijheid en innerlijke rust, ook al verschijnen menselijke emoties zoals boosheid. Het is niet de emotie zelf die het probleem is, maar de verlenging ervan door het ego.

Denk aan Byron Katie's "Who would you be without your story?"  ;)

Daarom is het verkeerd te denken dat de sage die reactie “veroorzaakt” door een ander; het is een spontane reactie van het lichaam-geest-‘instrument’ binnen de universele wet, maar de wijze blijft er vrij en onbevangen in.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Met wijsheid en daadkracht komt het ontwaken.
« Reactie #58 Gepost op: 05-09-2025 19:01 »
Ligt niet aan de Maharaji?
en verder, beste Lang Kwaat en mede-forumleden,

Wat Nisargadatta Maharaj en Ramesh Balsekar ons krachtig leren, is dat het niet draait om eindeloos filosoferen over concepten en theorieën. De kern ligt in gedegen, onverzettelijk zelfonderzoek: de moedige, diepgaande vraag “Wie ben ik?” en het loslaten van alle illusies en voorstellingen die met het ego verbonden zijn.

Nisargadatta benadrukt dat alleen persoonlijke ervaring en het directe besef van het Zijn werkelijk tellen. Geloof geen woord, ook niet dat van de leraar, zonder eigen onderzoek. Het gaat om het ontdekken van wat onveranderlijk en onaantastbaar is onder alle tijdelijke gedachten en beelden.

Eindeloos filosoferen is een valkuil die voorkomt dat men de directe realiteit ervaart. Het “godvergeten degelijke” zelfonderzoek is de onverzettelijke innerlijke oefening die leidt tot ontwaken.

Kortom: laat het denken niet eindeloos dwalen in concepten, maar richt de aandacht met moed en volharding naar binnen, onderzoek het “Ik ben”-gevoel grondig en ervaar in de stilte wat werkelijk constant aanwezig is. Dat is de enige weg naar bevrijding.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Waaruit verschijnt het? Uit het Ene Bewustzijn.
« Reactie #59 Gepost op: 06-09-2025 08:51 »

Mijn beste vriend, jij zegt: we bestaan wel degelijk. Een ander zegt: we bestaan helemaal niet. En ik zeg: beide zijn slechts concepten.

De Boeddha gebruikte het concept ‘niet-zelf’ om jou los te maken van je gehechtheid aan het idee van een vaststaand zelf. Net zoals ik de woorden ‘er is niemand die iets doet’ gebruik om jou los te maken van je gehechtheid aan de doener.

Maar of jij nu zegt ‘ik besta’ of ‘ik besta niet’, zolang je er een stelling van maakt, zit je gevangen in de dualiteit van ja of nee.

De simpele waarheid is: het leven gebeurt. Gedachten komen, handelingen gebeuren, woede verschijnt – zoals bij die Zenstudent. Waaruit verschijnt het? Uit het Ene Bewustzijn.

Dus: laat al die discussies los. Jij hoeft niet te bestaan, en jij hoeft ook niet niet te bestaan. Jij bent eenvoudigweg dat waarin dit alles verschijnt.

Ik hoef jouw prietpraat niet, het is misleidend en ik heb er helemaal niks aan. Ik leef/besta wel degelijk, dus ga een ander maar vermaken met je verhalen. Er zullen ongetwijfeld lieden zijn die graag bij je club willen horen. Maar met het boeddhisme hebben jouw wilde interpretaties vrijwel niets van doen. Je introduceert en projecteert er allerlei zaken in, die Gautama de Boeddha nooit zo heeft uitgelegd.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Het element van Vrijheid en het element van Ketening
« Reactie #60 Gepost op: 06-09-2025 09:42 »
Zijn leer spreekt mij niet aan.
Ieder individu volgt zijn unieke pad naar "bevrijding" en "verlichting" gebaseerd op zijn "vrije wil" hé.  ;)
Maar hebben we vrije wil? Vrije wil is een filosofisch concept.
  • Filosofisch concept: vrije wil.

• Balsekar’s aanpak: hij liet mensen eerst doordenken over de logica van hun overtuiging.

• “Als je zegt dat jij een beslissing neemt, waar komt dat verlangen vandaan? Heb jij dat verlangen zelf gemaakt? Of verscheen het gewoon in jou?”

• “En de omstandigheden die je keuze mogelijk maken, heb je die gecreëerd? Of zijn die gegeven?”

• Directe sprong: plots zie je dat ‘vrije wil’ niet meer is dan een verhaal. Er verschijnt een gedachte, een verlangen, een handeling — zonder dat er een afzonderlijke ‘doener’ is.
Hier gebruikt hij dus filosofie (het begrip ‘vrije wil’) als een ladder. Maar zodra je het doordenkt, stort de ladder in — en blijft enkel de directe ervaring over: het leven gebeurt, zonder persoonlijk auteur.

In de praktijk is het nogal een verschil of je je denken, spreken en fysiek handelen laat motiveren, aandrijven, door opkomende haat of niet (als voorbeeld). Het is beslist niet maar een verhaal dat uit daden gemotiveerd/aangedreven vanuit onheilzame wortels in de geest (haat, hebzucht, begoocheling) je ellende over jezelf en anderen afroept. Of dat haat werkt als een gif in jezelf en anderen. Je kan er ziek van worden ook. Kamma is geen verhaaltje dat die boeddhisten zichzelf en anderen maar wijsmaken, vind ik.

Wat ook geen verhaal is: Hoe meer je de geest traint en de vermogens van de geest ontwikkelt (vertrouwen, mindfulness, concentratie, energie/ijver/toewijding aan de training, wijsheid) hoe meer vrijheid je krijgt om wel of niet in te haken op wat in je opkomt. Dit is iets wat ieder mens voor zichzelf kan vaststellen.
We hoeven niet op elke impuls of neiging in te haken die in ons opkomt. Dat doet ook geen mens. Dat is geen leefbare situatie.

Er is dus bij iedereen het element van vrijheid en er is ook het element van ketening in de geest. Boeddhistische leraren erkennen dat hoe heviger de reacties, de oprispingen of opvlammingen, de ontladingen in jezelf zijn (dit zijn eigenlijk karmische zaden die ontladen), hoe sneller ze ook ketenen, want die energie die vrijkomt tijdens die ontlading, overweldigt de geest heel snel. Een ongetrainde en onontwikkeld geest, is een geest die nog krachtige opvlammingen en ontladingen voortbrengt.

Ook betekent het ontbreken van een innerlijke doener niet dat er geen persoonlijk doener is in de vorm van iemand, een persoon, die handelt in de wereld, vind ik.  Oftewel: Ook al is opkomende boosheid niet het initiatief van een innerlijk Ik, als die boosheid het gedrag aandrijft, is er natuurlijk wel iemand die boos is geworden. Die boosheid komt wel tot uitdrukking via iemand die nu op een boze manier denkt, spreekt en handelt. Die kun je niet wegredeneren. Een persoonlijke doener is en blijft er altijd vind ik.
« Laatst bewerkt op: 06-09-2025 09:43 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
De Angel uit Alle Belevingen?
« Reactie #61 Gepost op: 06-09-2025 10:24 »
Kortom: laat het denken niet eindeloos dwalen in concepten, maar richt de aandacht met moed en volharding naar binnen, onderzoek het “Ik ben”-gevoel grondig en ervaar in de stilte wat werkelijk constant aanwezig is. Dat is de enige weg naar bevrijding.

Ik ben meer en meer gaan inzien dat het cruciaal is om de angel uit alle belevingen te halen. Je moet niet met belevingen omgaan alsof het de waarheid is. Je moet de betrekkelijkheid van ALLE belevingen blijven zien, van grof tot zeer verfijnd. Of het nu door concentratie en wil opgewekte belevingen zijn, of door drugs opgewekte belevingen (paddo's, schimmels, allerlei psycho-actieve stoffen), of door ademhalingstechnieken opgewekte belevingen, je moet het blijven zien en kennen als alleen maar belevingen die komen en gaan, anicca, dukkha en anatta. Ze komen en gaan, zijn onbetrouwbaar, leeg, niet substantieels, kernloos, onwezenlijk. Je moet daar niet van alles van maken wat het niet is, zoals het Ultieme, het ware zelf, het Absolute.
Boeddha's leraren deden dat wel.
« Laatst bewerkt op: 06-09-2025 13:59 door lang kwaat »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Waaruit verschijnt het? Uit het Ene Bewustzijn.
« Reactie #62 Gepost op: 06-09-2025 13:36 »
Ik hoef jouw prietpraat niet, het is misleidend en ik heb er helemaal niks aan. Ik leef/besta wel degelijk, dus ga een ander maar vermaken met je verhalen. Er zullen ongetwijfeld lieden zijn die graag bij je club willen horen. Maar met het boeddhisme hebben jouw wilde interpretaties vrijwel niets van doen. Je introduceert en projecteert er allerlei zaken in, die Gautama de Boeddha nooit zo heeft uitgelegd.

Ach, beste vriend, jij leeft wel degelijk — ...
Maar wees gerust: ... verontwaardiging verschijnt ook maar gewoon in datzelfde Bewustzijn ...
« Laatst bewerkt op: 06-09-2025 20:17 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: De Angel uit Alle Belevingen?
« Reactie #63 Gepost op: 06-09-2025 13:42 »

Ik ben meer en meer gaan inzien dat het cruciaal is om de angel uit alle belevingen te halen. Je moet niet met belevingen omgaan alsof het de waarheid is. Je moet de betrekkelijkheid van ALLE belevingen blijven zien, van grof tot zeer verfijnd. Of het nu door concentratie en wil opgewekte belevingen zijn, of door drugs opgewekte belevingen (paddo's, schimmels, allerlei psycho-actieve stoffen), of door ademhalingstechnieken opgewekte belevingen, je moet het blijven zien en kennen als alleen maar belevingen die komen en gaan, anicca, dukkha en anatta. Ze komen en gaan, zijn onbetrouwbaar, leeg, niet substantieels, kernloos, onwezenlijk. Je moet daar niet van alles van maken wat het niet is, zoals het Ultieme, het ware zelf, het Absolute.
Boeddha's leraren deden dat wel. Volgens mij hoort dit ook bij de traditie van zelfkenners.

Je inzicht over het relativeren en doorzien van álle belevingen is precies waar diepe zelfkennis zich onderscheidt van spirituele “ervaringenjagerij”. Wat als waarheid wordt genoemd—het Ultieme, het Zelf, Bewustzijn—is volgens Boeddha’s leer geen ervaring, object, gevoel of staat, en is dus nooit te vinden in wat komt en gaat, hoe subtiel of groots dat ook lijkt. Ook Nisargadatta wees keer op keer: “Alles wat je waarneemt, komt en gaat. Wat blijft ben jij—het gewaarzijn zelf, niet zijn inhoud.”

Zelfonderzoek, wanneer radicaal en zonder enige vorm van toe-eigening, leidt niet tot de vergissing om ook maar de meest verfijnde of verheven ervaring voor het Absolute te houden. Waar het werkelijk om draait, is het diepgaande besef én directe erkenning dat alles wat verschijnt—gedachte, gevoel, visioen, trance, extatische staat—per definitie voorwaardelijk is, veranderlijk, dus niet het Zelf en niet de uiteindelijke grond.

Toch is er een subtiel onderscheid. Wie in elke beleving—zelfs in stilte of leegte—direct ziet dat het slechts een verschijnsel is, staat op de drempel van waarheid. Waar Boeddha’s analyse (anicca, dukkha, anatta) en Advaita’s zelfonderzoek samenkomen, is het loslaten, ja het doorprikken, van alle ervaring als kern van bevrijding. Maar wat in dat doorzien overblijft—dat open, tijdloos weten dat álles ziet komen en gaan—dat is wat Nisargadatta aanduidt met “I AM” voorbij alle vormen, terwijl Boeddha sprak over het ongeconditioneerde.

Dus absoluut: blijf alert op de neiging om ook maar één ervaring tot ultieme waarheid te verheffen. Laat in plaats daarvan alles los en onderzoek: wat is het dat ál die veranderlijkheid nu gewaar is, maar zelf niet verschijnt of verdwijnt? Dáár ligt het wezenlijke samengaan van radicale leegte en direct Zijn. Precies daar vindt bevrijding plaats—en tot die leegte en openheid nodigen zowel de Boeddha als de ware Advaita-traditie uit.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wording komt en gaat. Jij bent dat wat blijft. Kijk dáár.
« Reactie #64 Gepost op: 06-09-2025 13:57 »
In de praktijk is het nogal een verschil of je je denken, spreken en fysiek handelen laat motiveren, aandrijven, door opkomende haat of niet (als voorbeeld). Het is beslist niet maar een verhaal dat uit daden gemotiveerd/aangedreven vanuit onheilzame wortels in de geest (haat, hebzucht, begoocheling) je ellende over jezelf en anderen afroept. Of dat haat werkt als een gif in jezelf en anderen. Je kan er ziek van worden ook. Kamma is geen verhaaltje dat die boeddhisten zichzelf en anderen maar wijsmaken, vind ik.

Wat ook geen verhaal is: Hoe meer je de geest traint en de vermogens van de geest ontwikkelt (vertrouwen, mindfulness, concentratie, energie/ijver/toewijding aan de training, wijsheid) hoe meer vrijheid je krijgt om wel of niet in te haken op wat in je opkomt. Dit is iets wat ieder mens voor zichzelf kan vaststellen.
We hoeven niet op elke impuls of neiging in te haken die in ons opkomt. Dat doet ook geen mens. Dat is geen leefbare situatie.

Er is dus bij iedereen het element van vrijheid en er is ook het element van ketening in de geest. Boeddhistische leraren erkennen dat hoe heviger de reacties, de oprispingen of opvlammingen, de ontladingen in jezelf zijn (dit zijn eigenlijk karmische zaden die ontladen), hoe sneller ze ook ketenen, want die energie die vrijkomt tijdens die ontlading, overweldigt de geest heel snel. Een ongetrainde en onontwikkeld geest, is een geest die nog krachtige opvlammingen en ontladingen voortbrengt.

Ook betekent het ontbreken van een innerlijke doener niet dat er geen persoonlijk doener is in de vorm van iemand, een persoon, die handelt in de wereld, vind ik.  Oftewel: Ook al is opkomende boosheid niet het initiatief van een innerlijk Ik, als die boosheid het gedrag aandrijft, is er natuurlijk wel iemand die boos is geworden. Die boosheid komt wel tot uitdrukking via iemand die nu op een boze manier denkt, spreekt en handelt. Die kun je niet wegredeneren. Een persoonlijke doener is en blijft er altijd vind ik.
... Wording komt en gaat. Jij bent dat wat blijft. Kijk dáár. ... Vind uit wie jij bent.
« Laatst bewerkt op: 06-09-2025 20:18 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Driftbui?
« Reactie #65 Gepost op: 06-09-2025 13:57 »
De boosheid of emotie ontstaat als een biologische, automatische reactie op een prikkel — dat is universeel en onpersoonlijk. Het verschil met een gewone mens is echter dat de wijze deze reactie niet vastgrijpt, niet identificeert met het ego en er geen verhaal van maakt in het verleden of de toekomst.

Het is toch gewoon een driftbui. De zaken gaan niet zoals de Maharaji wil, iemand stelt een vraag die de Maharaji zwaar tegenvalt, kwelt, ergert, en hij krijgt een driftbui en gaat schreeuwen.
Waarom zie je dit hele gedoe als iets heiligs? Waarom eer je dit, prijs je dit?

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Driftbui?
« Reactie #66 Gepost op: 06-09-2025 14:05 »
Het is toch gewoon een driftbui. De zaken gaan niet zoals de Maharaji wil, iemand stelt een vraag die de Maharaji zwaar tegenvalt, kwelt, ergert, en hij krijgt een driftbui en gaat schreeuwen.
En volgens jou had "de boeddha" 2.500 jaar geleden nooit driftbuien zeker.  ;)
Nee, die was emotieloos, "Verlicht", "bevrijd", ...
« Laatst bewerkt op: 06-09-2025 20:19 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Driftbui? & What Are the Vertical and Horizontal Dimensions?
« Reactie #67 Gepost op: 06-09-2025 19:24 »

Hier ben ik terug, vanop mijn werk "tussen de soep en de patatten".

Ik prijs hier helemaal niks of niemand aan. Het roepen van "Praise the Lord!" laat ik aan de gelovigen over.

De kettingrokende Nisargadatta Maharaj is voor mij geen Lord, geen heilige, geen verlichtte, geen bevrijdde of hoe men het allemaal zou kunnen noemen in spiri-land.

Wat jou ontgaat in dit verhaal over Nisargadatta Maharaj is de verwijzing naar verticale en horizontale dimensies waar ook Eckhart Tolle over praat.
Zie...

What Are the Vertical and Horizontal Dimensions? | Eckhart Tolle on Awareness - YouTube

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Zolang er geloof in een persoonlijke doener is, is er geloof in schuld.
« Reactie #68 Gepost op: 06-09-2025 19:50 »

Een persoonlijke doener is en blijft er altijd vind ik.
Zolang als (nu schrijft ik al als Steve  ::) ) er nog geloof in een persoonlijke doener is, is er geloof in schuld met als gevolg de geboorte van de spirituele zoeker.

Dit heb ik zelf bedacht en de geest van Ramesh Balsekar is het via Artificiële-intelligentie roerend met me eens.
Zie:

Ja, Ramesh Balsekar zou het volledig eens zijn met die uitspraak: “Zolang als er nog geloof in een persoonlijke doener is, is er geloof in schuld met als gevolg de geboorte van de spirituele zoeker.”

Balsekar's visie op doership en schuld

- Volgens Ramesh Balsekar is het geloof dat je als individu zelf handelt, de wortel van zowel schuld als het eeuwige zoeken naar bevrijding of verlossing.

- Hij stelt dat alle handelen slechts gebeurt, zonder persoonlijke doener; zodra dat wordt ingezien valt schuld en trots weg, en daarmee het idee van een “zoeker die iets te bereiken heeft”.

- De spirituele zoeker ontstaat juist omdat er nog een identificatie is met het ego—het gevoel dat “ik” nog iets moet doen of bereiken.

- Echte bevrijding treedt pas op als het besef volledig doordringt dat er geen individuele doener is en dat alles uitdrukking is van de universele bron of wetmatigheid. Dit besef vernietigt schuld en geeft vrijheid.

Samengevat

Balsekar zou zeggen: zolang er ook maar een sprankje geloof in persoonlijke doership bestaat, blijft schuld bestaan en daarmee het zoeken; als dat inzicht werkelijk doordringt, vallen beide weg en ontstaat er ware rust en acceptatie.

https://www.perplexity.ai/search/the-basics-when-visitors-come-BFjJFtZbSAODovRwi5P85Q#16

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #69 Gepost op: 07-09-2025 12:41 »
“Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen” - Ludwig Wittgenstein

Waar lieden, bijvoorbeeld zelfkenners als ervaringsgetuige zich deerlijk in vergissen (alhoewel ze alles ontkennen, zowel positief als negatief, hun steeds terugkerende stokpaardje) is dat het helemaal niet gaat om het omschrijven van wat wij zijn. Het gaat niet om het bevatten (de Westerse agressieve denkwijze), maar om het 'niet-bevatten' of niet te bevatten, laat staan het verstandelijk begrijpen. De Oosterse ontvankelijke denkwijze geeft eigenlijk helemaal geen of zelden antwoorden, maar nodigt je juist uit om de wereld te beleven zoals jij die ervaart zonder alles steeds te benaderen vanuit allerlei vooringenomen denkbeelden.

Ik ben ervan overtuigd dat al dat gesteggel over het zelf, niet-zelf, ego, ik, bestaan, niet-bestaan blablabla niet veel meer is dan cerebraal geneuzel. Het is en blijft nutteloos, omdat het uitgaat van de Westerse agressieve benadering, waarbij alles kapot wordt geredeneerd, ontkend of erger. Maar hoe sta jij in de wereld, wat ervaar jij? Daar kun je geen handige of geslepen sofistische woordspelletjes van maken, zoals hier bijna onafgebroken gebeurt.

En wat heeft het eigenlijk voor nut, dat geklets over of we wel of niet bestaan of leven, of een zelf hebben of niet? Het is in mijn optiek totaal nutteloos en zelfs dom. Zoals gezegd levert het niets meer op dan cerebraal geleuter. Zolang je niet zelf waarneemt bij jezelf hoe je de wereld en jezelf ervaart, en dat niet nader onderzoekt, kun je lullen als brugman. Maar je hebt er klaarblijkelijk niets van begrepen. Sofistische praatjes zijn het, redeneren omwille van het redeneren, en uiteindelijk probeert men slechts de ander te overtroeven teneinde het eigen gelijk te behalen. Wat levert dat op? Niets.

Vooralsnog laat ik het hierbij.
« Laatst bewerkt op: 07-09-2025 13:05 door Buddha Amitabha »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Op het ultieme niveau is er geen afzonderlijke doener
« Reactie #70 Gepost op: 07-09-2025 13:07 »
Een persoonlijke doener is en blijft er altijd vind ik.
er zijn sutta’s die precies dit concept adresseren:
  • SN 12.17 (Acela Sutta) – de Boeddha legt uit dat het idee “ik ben de doener, ik ben de veroorzaker” voortkomt uit onwetendheid over afhankelijk ontstaan.

• SN 12.20 (Paccaya Sutta) – wie afhankelijk ontstaan ziet, ziet de Dhamma; wie de Dhamma ziet, ziet niet-zelf. Daarmee verdwijnt de illusie van doener én zoeker.
Ramesh Balsekar benadrukte hetzelfde in modern taalgebruik:

>“Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof.”

Hij legde uit dat alles wat hij zei conceptueel is en dat het geen verschil maakt of men het concept accepteert of niet.

Zie hier: https://rameshbalsekar.com/the-teaching/

Kortom: op het ultieme niveau is er geen afzonderlijke doener; wat er wel is, zijn gebeurtenissen die gebeuren, zonder persoonlijk auteurschap.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

“Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen” - Ludwig Wittgenstein

Waar lieden, bijvoorbeeld zelfkenners als ervaringsgetuige zich deerlijk in vergissen (alhoewel ze alles ontkennen, zowel positief als negatief, hun steeds terugkerende stokpaardje) is dat het helemaal niet gaat om het omschrijven van wat wij zijn. Het gaat niet om het bevatten (de Westerse agressieve denkwijze), maar om het 'niet-bevatten' of niet te bevatten, laat staan het verstandelijk begrijpen. De Oosterse ontvankelijke denkwijze geeft eigenlijk helemaal geen of zelden antwoorden, maar nodigt je juist uit om de wereld te beleven zoals jij die ervaart zonder alles steeds te benaderen vanuit allerlei vooringenomen denkbeelden.

Ik ben ervan overtuigd dat al dat gesteggel over het zelf, niet-zelf, ego, ik, bestaan, niet-bestaan blablabla niet veel meer is dan cerebraal geneuzel. Het is en blijft nutteloos, omdat het uitgaat van de Westerse agressieve benadering, waarbij alles kapot wordt geredeneerd, ontkend of erger. Maar hoe sta jij in de wereld, wat ervaar jij? Daar kun je geen handige of geslepen sofistische woordspelletjes van maken, zoals hier bijna onafgebroken gebeurt.

En wat heeft het eigenlijk voor nut, dat geklets over of we wel of niet bestaan of leven, of een zelf hebben of niet? Het is in mijn optiek totaal nutteloos en zelfs dom. Zoals gezegd levert het niets meer op dan cerebraal geleuter. Zolang je niet zelf waarneemt bij jezelf hoe je de wereld en jezelf ervaart, en dat niet nader onderzoekt, kun je lullen als brugman. Maar je hebt er klaarblijkelijk niets van begrepen. Sofistische praatjes zijn het, redeneren omwille van het redeneren, en uiteindelijk probeert men slechts de ander te overtroeven teneinde het eigen gelijk te behalen. Wat levert dat op? Niets.
...filosoferen, redeneren en discussiëren.

Je boodschap sluit in veel opzichten aan bij klassieke boeddhistische waarschuwingen: het intellect alleen kan niet leiden tot bevrijding; ervaren en directe waarneming is essentieel.
Nou daar ben ik het dan helemaal mee eens als ervaringsgetuige.  ;)

Je punt over ervaring versus redeneren raakt precies wat ikzelf ervaar: inzicht kan niet uit woorden of theorie komen, alleen uit directe waarneming.

Mijn bijdragen hier zijn niet bedoeld om iemand te overtroeven of het ‘gelijk’ te halen, maar om te delen wat ik zelf in ervaring heb gezien en hoe dat aansluit bij de traditie.

Uiteindelijk blijft het iets dat ieder voor zichzelf moet onderzoeken: wat je werkelijk ervaart in het moment, zonder gefixeerde concepten, is wat telt.

« Laatst bewerkt op: 07-09-2025 22:37 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
@lang kwaat:

Wat jou ontgaat in dit verhaal over Nisargadatta Maharaj is de verwijzing naar verticale en horizontale dimensies waar ook Eckhart Tolle over praat.
Zie...

What Are the Vertical and Horizontal Dimensions? | Eckhart Tolle on Awareness - YouTube

Of men nu luistert / kijkt naar Eckhart Tolle, of Ramesh Balsekar leest, zoals dit aansluitende fragment uit een boek van hem...

Citaat
Thought And Thinking   

There is a vital difference between thought and thinking: a thought comes from ‘outside’, from the Source, and therefore, it happens in a moment, in vertical time. Thinking is the result of the egoic involvement in the thought in horizontal time.

The brain stores up memories: of successes and failures, of compliments and criticisms. That memory is the result of experience, of knowledge: of oneself, of the community, of the family, of a particular religion and so on. All egoic reaction to an outside thought – or a natural, biological reaction springs from this storehouse of memory. Therefore the horizontal thinking – and personal involvement – is the result of past memories, of past experiences, and therefore leads to conflict.

This involvement of the ego, based on past memories, is basically and totally different from the accumulation of knowledge and experience of technical matters, which is an absolute necessity for effective daily living. This aspect of the mind could usefully be termed the ‘working’ mind, so very necessary for successful daily living. The other aspect – involvement in horizontal time – is what leads to conflict and disharmony in relationships. This is the ‘thinking mind’.

Fragment uit: A Buddha's Babble
Ramesh S. Balsekar
Er is geen verschil met wat de boeddha zei.
Zie...

Citaat
Je waarneming is juist: zowel Eckhart Tolle, Ramesh Balsekar als de Boeddha maken een onderscheid tussen spontane gedachte, het betrokken denken, en de invloed van het ego of gehechtheid. De Boeddha spoort aan om bewust te worden van het opkomen van gedachten en om daarin onderscheid te maken, zonder mee te gaan in het ego-verhaal of in gehechtheid aan het denken.

Overeenkomsten

- De Boeddha raadt aan gedachten bewust te observeren en niet te identificeren met hun inhoud, vooral het nut van opvallende (verticale) helderheid en het loslaten van het horizontale, aan het ego gebonden denken.

- De nadruk ligt op: zelfs technische, praktische kennis is functioneel (zoals Balsekar het “working mind” noemt), maar de identificatie met gedachten uit het verleden, het verbeelden van toekomst, of gehechtheid leidt tot lijden.

-Beide leringen zien uitwerking (destructieve gedachten laten gaan, heilzame gedachten cultiveren, niet-identificatie) als een sleutel tot vrijheid en innerlijke vrede.

Kortom: De Boeddha zou zich prima kunnen vinden in de essentie van het citaat van Balsekar; het onderscheiden, loslaten en niet-gehecht waarnemen van gedachten is ook een centrale boeddhistische beoefening.

https://www.perplexity.ai/search/the-basics-when-visitors-come-BFjJFtZbSAODovRwi5P85Q#20

En zo schreef ik nog verder aan Artificiële-intelligentie: "nogal wat boeddhisten denken dat Ramesh Balsekar beoefening afwijst. Maar dat is natuurlijk niet zo."
Antwoord:

Citaat
Dat klopt: veel boeddhisten (en andere lezers) denken onterecht dat Ramesh Balsekar beoefening afwijst, maar dat is beslist niet het geval.

Hoe Balsekar naar beoefening kijkt

- Ramesh Balsekar wijst niet af dat mensen mediteren, reflecteren, of ethische discipline nastreven—hij erkent juist dat spirituele oefening, contemplatie en zelfs boeddhistische praktijken plaats kunnen vinden als een natuurlijk deel van het leven.

- Wat hij benadrukt, is dat men tijdens beoefening het fundamentele inzicht niet mag vergeten: er is geen persoonlijke doener; oefening, inzicht en zelfs het verlangen naar ontwaken zijn verschijnselen binnen het bewustzijn, niet prestaties van een afgescheiden ego.

- Balsekar stelt dat handelingen en ook beoefening “gebeuren,” zonder dat er een afzonderlijke “ik” is die ze veroorzaakt. Zolang beoefening vanuit inspanning en identificatie met het ego komt, leidt het tot verwarring of teleurstelling—maar beoefening als spontaan verschijnsel is geen probleem.

- Ook haalt hij inspiraties en verhalen aan uit boeddhisme, zen, taoïsme en soefisme, en gebruikt deze zelfs als illustratie voor zijn eigen inzichten. Hij verbindt juist actief verschillende paden en hun waardevolle praktijk.

Samengevat

Ramesh Balsekar verwerpt dus niet de beoefening zelf, maar wijst op het gevaar om deze te verabsoluteren of er ego-identificatie mee te laten ontstaan. Spirituele oefening vindt bij Balsekar plaats binnen het besef dat er geen autonome doener is—en dat inzicht maakt die beoefening juist vrij, ontspannen en zonder conflict.

https://www.perplexity.ai/search/the-basics-when-visitors-come-BFjJFtZbSAODovRwi5P85Q#21

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Is actie het goddelijke gebeurend?
« Reactie #73 Gepost op: 07-09-2025 15:31 »

Hoe maakt Balsekar trouwens onderscheid tussen de Duivel die de bio computer gebruikt zoals Jezus deed en de mystici doen, en God? Want Jezus zag kennelijk wel dat mensen bezeten kunnen zijn en Jezus joeg de Duivels er uit.

Ik blijf toch steeds de indruk krijgen dat Balsekar het doenerschap van de mens of individu verlegt van de mens naar God.
Hij maakt van de mens een soort pop die door de poppenspeler God wordt bewogen.
Zijn oplossing voor lijden is toch vooral, vind ik, haal  de verantwoordelijkheid van daden bij jezelf weg!
Jij kan dit ontkennen maar ik zie dit wel degelijk gebeuren.

Zijn leer spreekt mij niet aan. Ook niet gevoelsmatig want ik voel duidelijk dat er verschillende soorten bewogenheid zijn.
Je hebt bewogenheid waar lading achter zit en energie. Alsof zich iets ontlaadt in je. Ontsteekt. Opvlamt. Dit is de laag van kamma. Van gewoonte, neiging, conditionering. Dat hang aan je, zeg maar. Dat heb je verzameld. Het verschil tussen bewogenheid als conditionering en bewogenheid wat niet gebaseerd is op een conditionering is voelbaar. Dat is namelijk niet beladen en passioneel of hartstochtelijk van aard.

Het lijkt er op dat Balsekar hier niet gevoel voor heeft. Boeddha volgens mij wel.

Je punt over God, de Duivel en het doenerschap raakt de kern van Balsekar’s leer. Balsekar stelt dat alles uit één Bron (God, Bewustzijn) voortkomt, waarin geen persoonlijk doenerschap bestaat. De mens is geen autonome doener, maar een object, een bio-computer, waarbinnen de Bron functioneert volgens kosmische wetmatigheid.

De illusie van persoonlijk doenerschap, schuld en verantwoordelijkheid ontstaat door identificatie met het ego en de conditioneringen (kamma). Die conditioneringen veroorzaken de geladen bewogenheid die jij beschrijft — het vaste patroon van oude neigingen en reacties. Deze laag is reëel als fenomeen, maar niet de ware oorsprong van ons zijn.

Balsekar verlegt het doenerschap van het individu naar de Bron, niet om mensen passief te maken, maar juist om het ego te doorzien als illusie die lijden veroorzaakt. Vrijheid ligt in het besef dat er niemand persoonlijk handelt, terwijl de Bron alle beweging laat gebeuren.

Wat betreft het verschil met Boeddha: Boeddha analyseert diep het ontstaan van lijden en conditionering vanuit oorzaak en gevolg (kamma) en benadrukt beoefening om los te komen van gehechtheid. Balsekar concentreert zich op het inzicht dat er geen persoonlijk ‘ik’ is dat handelt.

Jouw gewaarzijn van verschillende soorten bewogenheid is essentieel en wordt door Balsekar erkend; zijn focus ligt op het doorzien van het doenerschap en bevrijding daarvan, niet op het negeren van karmische lagen.

Kortom, Balsekar zegt niet dat mensen passief zijn, maar dat het ego de illusie van doenerschap creëert — door dat te zien, verdwijnt schuld en lijden.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
sjamanistisch ritueel in een christelijke verpakking
« Reactie #74 Gepost op: 07-09-2025 16:17 »
Want Jezus zag kennelijk wel dat mensen bezeten kunnen zijn en Jezus joeg de Duivels er uit.

Je opmerking over Jezus die duivels uitdrijft doet me trouwens eerlijk gezegd denken aan wat Stanislav Grof hierover zou zeggen: dit is eigenlijk een soort sjamanistisch ritueel in een christelijke verpakking.

Net zoals sjamanen in Midden- en Zuid-Amerika tijdens ceremonies ‘duivels’ of negatieve energieën uit cliënten verdrijven, helpt Jezus in dit verhaal mensen om innerlijke spanningen of blokkades los te laten.

Stanislav Grof zou je opmerking als volgt kaderen:

• “Bezeten zijn” als psychologisch of energetisch fenomeen

• Grof ziet het concept van “bezeten zijn” vaak niet letterlijk als een demon, maar als een uitdrukking van innerlijke, onderdrukte psychische inhoud of energetische blokkades.
    • Jezus’ “uitdrijven van duivels” kan volgens Grof worden gezien als een symbolische handeling van transformatie, waarbij een persoon wordt geholpen om psychische of energetische spanningen te ontladen of te integreren.

• Parallellen met sjamanisme

• In sjamanistische rituelen van Midden- en Zuid-Amerika (en elders) gebeurt iets vergelijkbaars: de sjamaan betreedt een trancetoestand en helpt een cliënt om “negatieve invloeden” of traumatische energieën los te laten.
    • Grof benadrukt dat de culturele verpakking – “duivel”, “boze geest”, “negatieve entiteit” – vaak verschilt per traditie, maar de kernervaring is universeel: een therapeutisch of spiritueel proces van energetische reiniging en genezing.

• Symboliek vs. feitelijkheid

• Jezus wordt dan niet zozeer gelezen als een historische exorcist, maar als een symbool voor het faciliteren van diepgaande psychische en energetische transformatie.
    • Het is een voorbeeld van hoe bewustzijnsverruiming en transformatie in religieuze contexten wordt gecultiveerd, iets wat Grof veelvuldig aantreft bij sjamanen, mystici en psychonauten.

Het is dus vooral symboliek: wat gebeurt, gebeurt, of je er nu duivels bij denkt of niet 😄.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Schuld en Schaamte
« Reactie #75 Gepost op: 07-09-2025 17:35 »
De sutta's leren het zo:

-“Alle onheilzame staten zijn geworteld in onwetendheid en komen samen bij onwetendheid, en allen worden ontworteld als onwetendheid wordt ontworteld.” (SN20.1)
-“Bhikkhu’s onwetendheid gaat voorop bij het binnengaan van onheilzame staten, met schaamteloosheid en gebrek aan angst om iets immoreels te doen, volgend. Bij een niet wijs persoon ondergedompeld in onwetendheid, ontstaat verkeerde visie. Bij iemand met verkeerde visie ontstaat verkeerde intentie of motivatie. Bij iemand met verkeerde intentie, ontstaat verkeerde spraak. Bij iemand met verkeerde spraak, ontstaat verkeerd handelen. Bij iemand met verkeerd handelen ontstaat verkeerd levensonderhoud. Bij iemand met verkeerd levensonderhoud ontstaat verkeerde inspanning. Bij iemand met verkeerde inspanning, ontstaat verkeerde mindfulness. Bij iemand met verkeerde mindfulness ontstaat verkeerde concentratie
. (SN45.1, AN10.105)

Hier staat dus niet dat Ego of een innerlijk Ik voorop gaat. Er is niet een innerlijke doener Ik die alles regelt, bijvoorbeeld dat afkeer opkomt, haat, jaloezie, eigenwaan, hebzucht, verlangens etc.
Het is de factor van onwetendheid. Een factor werkzaam in de cognitie, in de geest.

Over onwetendheid volgens de sutta's:
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2566.msg19282#msg19282

Belangrijk is volgens mij ook om te zien dat je een voertuig wordt van iets onheilzaam, en onheilzame intenties krijgt, onheilzame spraak en handelen ALS er geen schaamte en geremdheid hier over is. Dan functioneert je geweten niet goed. Op basis van onwetendheid en begeerte kan best haat opkomen in jezelf of minachting maar als je daar schaamte bij voelt, dan laat je het weer los. Dat wordt het niet motiverend. Morele schaamte en morele vrees is wat dat betreft cruciaal want dat stuurt het toch nog in goede banen.

Een man bijvoorbeeld kan best heel lustig worden, vol hormonen, maar als er morele schaamte is en morele vrees, dan gaat ie niet over tot misbruik van vrouwen, gaat niet iemand verkrachten of op een andere manier een vrouw misbruiken. Dat soort schaamte en geremd is heel nuttig in de praktijk. Volgens de Pali sutta's noemde de Boeddha morele schaamte (hiri) en morele vreed (ottappa) zelfs de beschermers van de wereld. Ik ben het daar mee eens. Je kunt nog zoveel wetten en regels maken maar een gewetenloos mens is een ongeleid projectiel en zal oneindig leed veroorzaken. Er is niks beter dan gebonden worden door je geweten. Geremd door je geweten. Mensen vinden dat misschien vervelend en willen dit met een hoop bravoure, agressie, domheid, drank, drugs weg hebben, maar dat is niet handig. Je moet er juist blij mee zijn.

Minfdulness/indachtig beschouwen (contemplatie, sati)  is in de sutta's ook sterk verbonden met het geweten. Wat dit betreft is de beoefening van mindfulness ook niet een soort blanco niet oordelend licht. De sutta's vergelijken mindfulness met een bewaker van een stad. Die vindt niet alles goed. Die laat bepaalde gasten wel binnen en andere niet.

Spijt en schaamte gaat over daden, activiteiten. Je hebt iets gedaan wat niet deugt en anderen pijn deed oid. Dat gaat niet over je in en in schuldig voelen en zondig en slecht.
Het gaat niet over een zondig, slecht, kwaadaardig innerlijk Ik maar eerder heb je wroeging over wat je gedaan hebt (een daad) en heb je het besef en gevoel dat je iets anders had moeten doen.
In boeddhisme is dit cruciaal want zonder dat ben je eigenlijk gewetenloos en nauwelijks nog mens te noemen.

Jezelf een spiegel voorhouden is ook belangrijk. (MN61 bijvoorbeeld). Dit betekent dat bij alles wat je doet en laat, kijk je of bijvoorbeeld heilzame factoren je motiveren of onheilzame.
Dus ook bij wat je laat, wat je niet doet.
Bezint eer ge begint is ook belangrijk. Iedereen maakt wel uitglijders maar je kan leren en dingen weer goed maken en jezelf aansporen het voortaan anders te doen.

Dit is allemaal niet om een braaf burger of boeddhist te zijn maar iemand die een beetje sensitief is, wil niet zelf lijden maar ook niet leed veroorzaken. Voor die persoon leeft: "doe een ander niet aan wat je zelf niet aangedaan wilt worden". De ander lief hebben als jezelf.

Je moet altijd oog hebben voor: ben ik nu een voertuig van haat of van liefde, van wreedheid of mededogen, van boosheid of geduld, van jaloezie of medevreugde, van iets heilzaam of onheilzaam. Als voertuig er van ben je ook een doener. Als je handelt onder invloed van haat ben je natuurlijk een doener van iets hatelijks en zo moet je jezelf ook  zien.
En als dat je niet bevalt, dat haat je drijft, is dat alleen maar goed ook.

Je hoeft niet overal vrede mee te hebben. Dat is niet bevrijding. Boeddha had volgens de overlevering vooral geen vrede met onjuiste visies.

Ik geloof ook dat als je ziet en begrijpt dat er geen slecht innerlijk Ik is waaruit slechte dingen voortkomen, dit ook echt een genadevol licht is. Dit licht keurt niemand af. Het geeft niemand op.
En als je wel denkt in zulke termen van een slecht innerlijk Ik in iemand, dan kun je wel nagaan dat je verhard en genadeloos bent geworden.

Nibbana wordt ook wel 'a state of grace' genoemd (SN43).

Maar goed, ook hiervoor geldt dat dit allemaal te begrijpen is, aan te voelen, zelfs te herkennen in je eigen leven, maar dat is allemaal heel wat anders dan dat je als mens altijd in die staat van genade verkeert, want hoe vaak wordt je toch ongenadig, hard, vijandig? In die zin is realisatie altijd zo anders dan iets begrijpen, aanvoelen, herkennen.

Schuldgevoel wordt niet gezien als iets voordeligs juist omdat het zo gericht is op een innerlijk Ik dat slecht of schuldig is. Schaamte gaat over schamen over daden. Dat is anders.
Ook genadevol naar jezelf kunnen zijn in de zin van dat je ook nog maar lerende bent, rijpende, ontwikkelende, niet af, niet heilig nog, is ook belangrijk.

Klinkt allemaal makkelijk maar is allemaal niet zo makkelijk. Toch kan meditatie en contemplatie volgens mij wel degelijk helderheid geven dat bepaalde zaken gewoon in ons opkomen zonder dat een innerlijk Ik ditallemaal aanstuurt en regelt. Iets komt op, bijvoorbeeld haat, er wordt naar gegrepen (ook dat doet een Ik niet!) en dan wordt het motiverend en gaat ons gedrag bepalen.
Het is als kettingreactie, een sneeuwbal-effect. Dit noemde de Boeddha een Pad. Het Pad wordt 'edel' genoemd als het niet meer gebaseerd is op onwetendheid en begeerte.
Dit is niet hetzelfde als 'verdienstelijk' want je kunt best verdienstelijk bezig zijn en toch met begeerte en onwetendheid actief.

« Laatst bewerkt op: 07-09-2025 17:52 door lang kwaat »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wat men de waarheid noemt, is enkel een concept van de waarheid.
« Reactie #76 Gepost op: 07-09-2025 17:51 »
Teksten die in eerste instantie mondeling zijn doorgegeven....

Citaat
De eerste eeuwen na de dood van de Boeddha zijn de leerredes uitsluitend mondeling doorgegeven. In het gebied waar de Boeddha leefde was er al eeuwen een hoogontwikkelde cultuur waar teksten mondeling werden doorgegeven, op zeer nauwkeurige wijze. In Myanmar wordt nog steeds les gegeven in het exact onthouden en reciteren van de boeddhistische teksten. Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen, maar zelfs nu nog zijn er in Myanmar 11 monniken die niet alleen alle sutta’s, maar zelfs de gehele Pali-Canon uit hun hoofd kennen. Zij worden elke tien jaar getest, waarbij ze vooraf aangekondigde teksten, eigen gekozen teksten, maar ook willekeurig gekozen teksten moeten reciteren (Shaw 2020, p.21). Dit is natuurlijk een indrukwekkende vertoning van wat het menselijk geheugen vermag, maar de wijze waarop zij de teksten onthouden laat ook zien dat die teksten hiervoor gemaakt zijn: ze bevatten vaste tekststukjes die steeds weer terugkomen (‘perikopen’, een soort bouwstenen), heel veel herhalingen, begrippen die steeds deels op dezelfde manier worden uitgelegd. Zo kunnen de monniken in hun geheugen allerlei verbanden leggen waardoor ze de immense hoeveelheid tekst goed kunnen onthouden.

Het is nooit normaal geweest dat monniken alles konden onthouden. Verschillende groepen monniken waren elk verantwoordelijk voor het onthouden van verschillende delen van de Canon. De teksten werden daartoe in groepen verdeeld, en zo zijn ze bekend geworden: elke tekst, elk sutta hoort in een bepaalde groep thuis, hoewel sommige sutta’s wel in meerdere groepen terug te vinden zijn.

Ergens in de 1e eeuw v.Chr. is de gehele Canon in Sri Lanka op schrift gesteld. Er zijn wel verspreid over een groot deel van Azië fragmenten van andere vroeg-boeddhistische canons gevonden (in India, China, etc.), maar de versie van Sri Lanka is de meest complete. Die versie bestaat in haar oudste bewaard gebleven vorm uit drie ‘manden’ gevuld met op palmbladen ingekraste teksten – vandaar de naam Tipitaka.

https://vriendenvanboeddhisme.nl/artikel/leeswijzer-voor-de-nederlandse-vertaling-van-de-pali-canon/

wanneer iemand schrijft: “dat heeft de Boeddha nooit zo uitgelegd”, dan is dat in feite ook maar een lezing van een bepaalde traditie of vertaling, niet een absolute waarheid.

« Laatst bewerkt op: 07-09-2025 22:48 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De sutta's leren het zo:
...

– geen innerlijk Ik als doener, zeg je,
– en toch een ‘persoon’ die handelt.

Dat is precies de valkuil waar de Boeddha voor waarschuwt: zodra je zegt ‘toch is er iemand die handelt’, smokkelt de idee van een blijvende doener zich achter de rug van de condities weer binnen.

Handelen gebeurt, ja. Maar nergens vind je een afzonderlijk ‘iemand’ die dat bezit of bestuurt.

👉 In feite wil je de taart bewaren én opeten: geen Ik willen erkennen, maar tóch stiekem iemand achter het stuur zetten.
« Laatst bewerkt op: 07-09-2025 22:49 door forumbeheer »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Wat men de waarheid noemt, is enkel een concept van de waarheid.
« Reactie #78 Gepost op: 07-09-2025 23:13 »
Teksten die in eerste instantie mondeling zijn doorgegeven....

Citaat
De eerste eeuwen na de dood van de Boeddha zijn de leerredes uitsluitend mondeling doorgegeven. In het gebied waar de Boeddha leefde was er al eeuwen een hoogontwikkelde cultuur waar teksten mondeling werden doorgegeven, op zeer nauwkeurige wijze. In Myanmar wordt nog steeds les gegeven in het exact onthouden en reciteren van de boeddhistische teksten. Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen, maar zelfs nu nog zijn er in Myanmar 11 monniken die niet alleen alle sutta’s, maar zelfs de gehele Pali-Canon uit hun hoofd kennen. Zij worden elke tien jaar getest, waarbij ze vooraf aangekondigde teksten, eigen gekozen teksten, maar ook willekeurig gekozen teksten moeten reciteren (Shaw 2020, p.21). Dit is natuurlijk een indrukwekkende vertoning van wat het menselijk geheugen vermag, maar de wijze waarop zij de teksten onthouden laat ook zien dat die teksten hiervoor gemaakt zijn: ze bevatten vaste tekststukjes die steeds weer terugkomen (‘perikopen’, een soort bouwstenen), heel veel herhalingen, begrippen die steeds deels op dezelfde manier worden uitgelegd. Zo kunnen de monniken in hun geheugen allerlei verbanden leggen waardoor ze de immense hoeveelheid tekst goed kunnen onthouden.

Het is nooit normaal geweest dat monniken alles konden onthouden. Verschillende groepen monniken waren elk verantwoordelijk voor het onthouden van verschillende delen van de Canon. De teksten werden daartoe in groepen verdeeld, en zo zijn ze bekend geworden: elke tekst, elk sutta hoort in een bepaalde groep thuis, hoewel sommige sutta’s wel in meerdere groepen terug te vinden zijn.

Ergens in de 1e eeuw v.Chr. is de gehele Canon in Sri Lanka op schrift gesteld. Er zijn wel verspreid over een groot deel van Azië fragmenten van andere vroeg-boeddhistische canons gevonden (in India, China, etc.), maar de versie van Sri Lanka is de meest complete. Die versie bestaat in haar oudste bewaard gebleven vorm uit drie ‘manden’ gevuld met op palmbladen ingekraste teksten – vandaar de naam Tipitaka.

https://vriendenvanboeddhisme.nl/artikel/leeswijzer-voor-de-nederlandse-vertaling-van-de-pali-canon/

wanneer iemand schrijft: “dat heeft de Boeddha nooit zo uitgelegd”, dan is dat in feite ook maar een lezing van een bepaalde traditie of vertaling, niet een absolute waarheid.

Weinigen beweren hier dat ze de absolute waarheid verkondigen, eerlijk gezegd niemand, maar... Volgens mij zijn degenen die hier nog wat bijdragen zich er wel degelijk bewust van, dat ze slechts de (boeddhistische) teksten opvatten, voor zover hun begrip en ervaring gaat. Ik heb jou echter al herhaaldelijk betrapt op nogal wat wilde waarheidsaanspraken, vanuit je vermeende Verlichting. En je hebt ook gesteld dat je God bent, een bewering die in de Joodse en christelijke tradities wordt beschouwd als volslagen onzinnig (want in dat kader werd de discussie gevoerd). Omdat de christenen geloven dat er maar één God is, en Zijn Zoon is Jezus Christus. Dat is niet zozeer wat ik per se naar voren wil brengen, maar wat echter in de Bijbel staat, letterlijk zelfs. Daar valt weinig aan te interpreteren.

Ook wat betreft het boeddhisme zit je er regelmatig naast, je beweert dingen die totaal niets van doen hebben met wat de Boeddha letterlijk heeft gezegd (ervanuit gaande, dat zijn woorden juist zijn weergegeven in de Pali-Canon). Je hebt zoals gezegd nogal wilde interpretaties wat dit betreft. Soms vraag ik me af of je je wel degelijk hebt verdiept in de onderwerpen waar je op reageert.

Ik herhaal dat het hier helemaal niet gaat over het beweren van de absolute waarheid, want dat is gewoon veel te extreem gesteld. Maar iemands interpretatie van bepaalde teksten kan dichtbij die teksten blijven, of er zeer ver vanaf wijken. En tegelijkertijd met droge ogen beweren dat wat hij stelt nog waar is ook. In mijn beleving ben jij dus degene die nogal vaak afwijkt van de (letterlijke) teksten met je interpretaties.
« Laatst bewerkt op: 07-09-2025 23:15 door Buddha Amitabha »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 08-09-2025 03:15 »

Weinigen beweren hier dat ze de absolute waarheid verkondigen, eerlijk gezegd niemand, maar... Volgens mij zijn degenen die hier nog wat bijdragen zich er wel degelijk bewust van, dat ze slechts de (boeddhistische) teksten opvatten, voor zover hun begrip en ervaring gaat. Ik heb jou echter al herhaaldelijk betrapt op nogal wat wilde waarheidsaanspraken, vanuit je vermeende Verlichting. En je hebt ook gesteld dat je God bent, een bewering die in de Joodse en christelijke tradities wordt beschouwd als volslagen onzinnig (want in dat kader werd de discussie gevoerd). Omdat de christenen geloven dat er maar één God is, en Zijn Zoon is Jezus Christus. Dat is niet zozeer wat ik per se naar voren wil brengen, maar wat echter in de Bijbel staat, letterlijk zelfs. Daar valt weinig aan te interpreteren.

Ook wat betreft het boeddhisme zit je er regelmatig naast, je beweert dingen die totaal niets van doen hebben met wat de Boeddha letterlijk heeft gezegd (ervanuit gaande, dat zijn woorden juist zijn weergegeven in de Pali-Canon). Je hebt zoals gezegd nogal wilde interpretaties wat dit betreft. Soms vraag ik me af of je je wel degelijk hebt verdiept in de onderwerpen waar je op reageert.

Ik herhaal dat het hier helemaal niet gaat over het beweren van de absolute waarheid, want dat is gewoon veel te extreem gesteld. Maar iemands interpretatie van bepaalde teksten kan dichtbij die teksten blijven, of er zeer ver vanaf wijken. En tegelijkertijd met droge ogen beweren dat wat hij stelt nog waar is ook. In mijn beleving ben jij dus degene die nogal vaak afwijkt van de (letterlijke) teksten met je interpretaties.
ik vertrouw op de ervaring. ... ik wandel in het wilde veld. Misschien zit ik ernaast, misschien niet — maar zeg nou zelf, ook dát is weer slechts interpretatie. 😉
  • De Boeddha glimlacht vast om ons gekibbel.
  • Gelukkig is de waarheid zelf nergens door van streek.
  • Het gras groeit, met of zonder onze interpretaties.
  • En zo wordt zelfs discussie weer een vorm van dharma-spel 😉.
  • ...
« Laatst bewerkt op: 08-09-2025 22:40 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Er is niemand die ooit uit Nibbana of de hemel is gevallen is.
« Reactie #80 Gepost op: 08-09-2025 03:38 »

...
Eckhart Tolle benadrukt hetzelfde vanuit een hedendaags perspectief: het begin van ontwaken is een daad van genade. Je kunt het niet afdwingen, er studiepunten voor verzamelen, of waardig voor zijn. Het gebeurt zonder dat je er iets aan doet – het kan eerder tot de ‘zondaar’ komen dan tot de heilige. Alles wat je zelf doet om ‘ontwaken’ te bereiken is een rol van het ego; in werkelijkheid vindt de eerste glimp van bewustzijn zonder denken plaats door genade, spontaan en ongevraagd.

Met andere woorden: zowel Boeddha als Tolle zeggen dat het hele idee van klimmen naar een staat van genade of ontwaken een concept is – het gebeurt, of het gebeurt niet, maar er is nooit iemand die dat doet of moet doen.
« Laatst bewerkt op: 08-09-2025 22:43 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ook genadevol naar jezelf kunnen zijn in de zin van dat je ook nog maar lerende bent, rijpende, ontwikkelende, niet af, niet heilig nog, is ook belangrijk.
er is niemand die genade of zelfliefde moet verdienen of verzamelen – wat gebeurt, gebeurt gewoon.
« Laatst bewerkt op: 08-09-2025 22:43 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Ontsteking, Bewegen zonder Innerlijke Doener
« Reactie #82 Gepost op: 08-09-2025 09:52 »
De sutta's leren het zo:
...

– geen innerlijk Ik als doener, zeg je,
– en toch een ‘persoon’ die handelt.

Dat is precies de valkuil waar de Boeddha voor waarschuwt: zodra je zegt ‘toch is er iemand die handelt’, smokkelt de idee van een blijvende doener zich achter de rug van de condities weer binnen.

Handelen gebeurt, ja. Maar nergens vind je een afzonderlijk ‘iemand’ die dat bezit of bestuurt.

👉 In feite wil je de taart bewaren én opeten: geen Ik willen erkennen, maar tóch stiekem iemand achter het stuur zetten.

Ja, ik snap wat je dwars zit. Ik denk dat het allemaal niet zo tegenstrijdig is.

Ik vergelijk het met een auto. Er is in die auto onder de motorkap geen doener-Ik die de auto in beweging brengt. Er zijn processen gaande: ontsteking van benzine, vrijkomen van energie en kracht, overbrenging van die energie en kracht op de wielen, wielen die gaan draaien. Gevolg: de auto rijdt van A naar B.
Bewegen zonder innerlijke doener.

Bij een individu kun je dit denk ik ook zo zien. Innerlijk zit er ook geen doener-Ik die alles aanstuurt. Er vinden allerlei processen plaats. Onderdeel hiervan is dat ook in levende wezens ontsteking plaatsvindt bij zintuiglijk contact. Er komt ook energie en kracht vrij, karmische energie. Als bijvoorbeeld drift opkomt is dat energie en kracht die vrijkomt of ontstaat.
Zoals de energie die vrijkomt bij de ontsteking van benzine wordt overgebracht op de wielen, zo wordt ook de energie en kracht die in ons vrijkomt, overgebracht op het lichaam.
Voorbeeld: Als in jou de neiging tot haat opkomt, stel, is dat ook een ontsteking die plaatsvindt. De energie en kracht van die ontsteking die nu vrijgekomen is, kan overgebracht worden op het lichaam. Je kunt dan iets hatelijks gaan zeggen of doen. Je kunt ook deze energie niet motiverend laten uitwerken.

Als individu wordt je zo doorgaans of voertuig van heilzame of onheilzame zaken die in je opkomen. Alles wat verdienstelijk is aan neigingen en alles wat onverdienstelijk is aan neigingen dat bezit een bepaalde energie, lading en kracht. Net als benzine in de auto. Dit potentieel aan energie is al bij geboorte aanwezig bij ons. (Dit zorgt ook voor wedergeboorte).

Vaak is het zo dat innerlijke ontstekingen zo krachtig zijn dat ze vrijwel meteen geest overweldigen en ook meteen motiverend worden. Dus, vrijwel op hetzelfde moment dat bijvoorbeeld woede ontsteekt wordt die vrijgekomen energie overgebracht op het lichaam en je spreekt dan met boosheid in je stem.
Karmisch actief Vinnana, dus met energie beladen bewustzijn (derde factor in PS) functioneert dan als brug tussen lichaam en geest.

Allemaal hebben we bij de geboorte al een bepaald potentieel van energie en kracht bij ons in de vorm van karmisch zaden. Dit veroorzaakt ontstekingsreactie in ons. Net als bij een auto benzine ontsteekt en ook energie ontstaat om de auto in beweging te brengen.

Dit potentieel is onze onzuiverheid. Alles wat geboren wordt heeft dit. Het is iets individueels, in de zin dat dit per persoon erg kan verschillen. In dit leven kunnen we dit potentieel ook versterken of afzwakken. Uiteraard is het advies van de Boeddha om het af te zwakken. Je moet niet willen dat je jezelf alleen maar meer ontstekingsgevoelig maakt.

Boeddha zou nooit meegaan in de gedachte, volgens mij, dat doden, stelen, liegen niet gebeurt door iemand, door jezelf, door een persoon, een individu. Je moet juist WEL rekenschap geven van wat je drijft als individu en van je daden, en van de gevolgen. Je kunt zien en begrijpen dat je als individu voertuig kunt worden van hele destructieve neigingen of van neigingen die leiden tot welzijn.

Mijn inziens is het ook vrij antiek te denken dat activiteit sowieso tot stand moet komen door een Beweger. Brengt God water in beweging als dat van een berg naar beneden stort? Brengt het Grenzeloos Bewustzijn luchtstromen in beweging van gebieden van hoge naar lage luchtdruk? Verplaatst God de elektronen van hoge spanning naar lage spanning?
Allemaal activiteit maar het kan allemaal verklaart worden zonder een beroep te doen op een Beweger, innerlijk of uiterlijk.

Nu is de vraag, komt het gedrag van een mens (of ander wezen) anders tot stand? Vereist het verklaren er van dat we een Beweger introduceren, innerlijk of extern? Wat beweegt ons?
Is het verkeerd het zo te zien dat net als in een auto er ook in ons ontsteking plaatsvindt, vervolgens energie en kracht vrijkomt, en die vervolgens ons beweegt?
Ik vind dit wel een goede verklaring. 

Ik geloof niet dat de Boeddha leert dat deze ontstekingen van energie en kracht, deze karmische ontlading, de enige manier is waarop wezens in beweging komen.
Hij erkende volgens mij ook een bewogenheid die niet verbonden is met dit niveau van kamma, passieloos, edel, zuiver.

« Laatst bewerkt op: 08-09-2025 09:57 door lang kwaat »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ja, ik snap wat je dwars zit. Ik denk dat het allemaal niet zo tegenstrijdig is.

Ik vergelijk het met een auto....
je auto-metafoor bewijst eigenlijk precies wat ik bedoel.

Een auto rijdt omdat er condities samenkomen: benzine, ontsteking, energieoverdracht, wielen.
Maar nergens zit er een “innerlijke bestuurder” in de motor die beslist: ‘nu ga ik rijden’.

Precies zo toont de Boeddha met paṭiccasamuppāda: er is contact → er is ontsteking → er is energie die uitwerkt in gedrag. Maar nergens verschijnt er een afzonderlijk ‘iemand’ die dat hele proces bezit of bestuurt.

Dus je kunt het ‘ontstekingen’ noemen, of ‘kamma-energie’, maar het blijft:
👉 daden gebeuren, woorden worden gesproken, maar er is geen afzonderlijke doener te vinden.

En wat jij toevoegt – dat de Boeddha toch iemand zou laten rekenschap afleggen – is jouw interpretatie. De Boeddha wees juist steeds weer: zie de condities, zie de keten, zie hoe handelen ontstaat zonder een blijvende kern.

Met jouw metafoor zeg je dus eigenlijk hetzelfde, maar je wil de taart bewaren én opeten: geen doener-Ik erkennen, maar tóch stiekem een individu achter het stuur zetten. 😉

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 08-09-2025 22:45 »

ik vertrouw op de ervaring. ... ik wandel in het wilde veld. Misschien zit ik ernaast, misschien niet — maar zeg nou zelf, ook dát is weer slechts interpretatie. 😉
  • De Boeddha glimlacht vast om ons gekibbel.
  • Gelukkig is de waarheid zelf nergens door van streek.
  • Het gras groeit, met of zonder onze interpretaties.
  • En zo wordt zelfs discussie weer een vorm van dharma-spel 😉.
  • ...

Gekibbel? Waarheid? Dharma-spel? Je maakt er weer een behoorlijk rommeltje van.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Denken gebeurt (geen "ik denk") Handelen gebeurt (geen "ik handel")
« Reactie #85 Gepost op: 09-09-2025 08:54 »
lang kwaat:
...
Precies zo toont de Boeddha met paṭiccasamuppāda: er is contact → er is ontsteking → er is energie die uitwerkt in gedrag. Maar nergens verschijnt er een afzonderlijk ‘iemand’ die dat hele proces bezit of bestuurt.

👉 daden gebeuren, woorden worden gesproken, maar er is geen afzonderlijke doener te vinden.

...
Het is dus gewoon:

Zien gebeurt (geen "ik zie") Denken gebeurt (geen "ik denk")
Handelen gebeurt (geen "ik handel")

En dit sluit perfect aan bij Ramesh Balsekar! Beide wijzen op hetzelfde: het leven leeft zichzelf, bewustzijn functioneert impersoonlijk, processen voltrekken zich - maar er is geen afzonderlijke entiteit die dit alles "doet".

De Boeddha toont het via de nauwkeurige analyse van het ontstekingsproces. Balsekar zegt het directer: "Je bent niet de doener." Maar ze wijzen naar dezelfde werkelijkheid.

Dingen gebeuren gewoon - zoals wolken zich vormen, zoals je hart klopt, zoals gedachten opkomen. Geen chaos, geen orde, geen probleem. 👌

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Geen Innerlijke Doener, toch een Individu dat Handelt?
« Reactie #86 Gepost op: 09-09-2025 12:05 »

Een auto rijdt omdat er condities samenkomen: benzine, ontsteking, energieoverdracht, wielen.
Maar nergens zit er een “innerlijke bestuurder” in de motor die beslist: ‘nu ga ik rijden’.

En wat jij toevoegt – dat de Boeddha toch iemand zou laten rekenschap afleggen – is jouw interpretatie. De Boeddha wees juist steeds weer: zie de condities, zie de keten, zie hoe handelen ontstaat zonder een blijvende kern.

Met jouw metafoor zeg je dus eigenlijk hetzelfde, maar je wil de taart bewaren én opeten: geen doener-Ik erkennen, maar tóch stiekem een individu achter het stuur zetten. 😉

Hierover zijn we het dan niet eens.

Ik zie het zo dat wanneer de energie en kracht van woede die in je vrijkomt/ontlaadt/ontsteekt,  zich vertaalt in woedend gedrag van jouw kant,- je krijgt een woede uitbarsting, - dat er wel degelijk iemand woedend is geworden. Een uniek persoon, iemand, een individu genaamd ervaringsgetuige. Ik ga niet jouw bestaan als uniek iemand ontkennen. Ook niet als er geen innerlijke doener is. En als woede in jou opkomt, wil dat ook niet zeggen dat het in mij opkomt. Ook die woede is dus iets individueels. Het is niet de woede van een grenzeloos absoluut bewustzijn. Het is niet God die een driftbui krijgt als Ervaringsgetuige een driftbui krijgt.

Voor mij ben jij op dat moment een voertuig geworden van die woede, als het ware. Er is iemand woedend geworden. En als die woede aanval er toe zou leiden dat je iemand doodt,  dan zie ik jou als de dader. Ik kan niet beweren dat er niemand een daad verricht. Dat iemand werd gedood door niemand?

Boeddha zou ook geleerd hebben:  “Bhikkhu’s, wezens zijn de eigenaren van hun kamma (wilsdaden), de erfgenamen van hun kamma (wat ze willen en uitvoeren heeft ook effecten voor hen zelf); ze hebben kamma als hun oorsprong , kamma als hun verwant, kamma als hun resort; welk kamma ze dan ook doen, goed of slecht, ze zijn diens erfgenaam.

Is het een ernstige dwaling van mensen, je ouders geheten, dat ze jou kennen als hun kind? Zijn jouw ouders in de war? Snappen ze er niks van? Of zijn jouw kinderen in de war als ze jou kennen als hun vader? Jij zegt misschien...."ja"...want Ik ben God, het Absolute....of anders verdeel je alles wel in conventionele waarheid en absolute waarheid etc. Maar kun je nou echt met droge ogen beweren dat je kind totaal in de war is als die je als je vader ziet. Heb jij dan niet de daad verricht en een kind verwekt? Was het God die de daad verrichte en een kind heeft verwekt? Was het niemand?

Over identiteit

Ik lees in de sutta's: Of je nu het bestaan van de Boeddha of een ontwaakte of jezelf ...zou baseren/bevestigen op grond van 1. iets uiterlijks, zoals het lichaam (Ik ben het lichaam), of 2. op basis van iets mentaals (gevoelens, wil, perceptie, bewustzijn (Ik ben bewustzijn), 3. of een combinatie van lichaam en die mentale zaken..(Ik ben lichaam en geest) of  4. op basis van iets  wat helemaal losstaat van lichaam en mentale zaken (Ik ben het Transcedente), dit is allemaal niet oke. Dit is filosofie, positie en stellingen innemen, voorstelling.

Het kenmerk van een bevrijde is diens letterlijke on-metelijkheid. Nou is neiging hier te lezen: "aha, er is dus iets onmetelijks en dat IS de bevrijde, dat is het ware zelf en dat ben Ik ook"
Dit is wat voorstellingsvermogen doet. Dit is volgens mij onjuist. Als de sutta's spreken over het onmetelijke karakter van de Boeddha of Tathagata of diens onpeilbaarheid, dan moet je dat ook letterlijk nemen. Dus...welke peiling je ook doet, welke meting ook, je zult de Tathagata nooit vinden in die meting. Je kunt die niet pinpointen als iets/iemand noch als hier of daar of voorbij dit en dat. Want dan maak je er iets meetbaars van.

On-metelijk betekent in de teksten volgens mij dus dat zo iemand niet te duiden is als dit of dat. Ook niet als iets of iemand volledig transcendents. Alles wat je over een bevrijde zegt dus klopt niet. Boeddha zegt mijns inziens ook: dit geldt eigenlijk voor  de natuur van alles en iedereen. Dat is ook de leegte echt kennen. Als er een zelf zou zijn dan zou er wel meetbaarheid zijn. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: "Ik ben niet het tijdelijke maar wel het eeuwige". Maar dan maak je jezelf weer meetbaar, zie je? 

Zelfkennis

Ik heb zelf de indruk dat de meeste zelfkennis gebaseerd is op percepties die de Boeddha percepties van het vormloze noemde: grenzeloze ruimte (of openheid), grenzeloos bewustzijn, 'er is Niets' en de grens van perceptie. Op enig moment gelooft men dat men het ware zelf te zien, kennen, ontmoeten in zulke extreem verstilde en lege tijdelijke staten, denk ik. Boeddha's leraren deden dat ook. Ik denk ook dat dit de valkuil is van het zoeken van een zelf. Dat de begeerte toch overwint en je iets gaat zien als het ware zelf, het Ultieme, terwijl je eigenlijk iets ervaart wat voorwaardelijk ontstaat en bestaat op dat moment. Je zit dan nog in de sfeer van beleving zeg maar.

« Laatst bewerkt op: 09-09-2025 17:02 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Invloed
« Reactie #87 Gepost op: 09-09-2025 12:30 »
er is niemand die genade of zelfliefde moet verdienen of verzamelen – wat gebeurt, gebeurt gewoon.

Het gebeurt onder invloed van oorzaken en condities.

Verder, in boeddhisme wordt ook wel degelijk erkent dat er andere wezens zijn, hemelse wezens met een grote invloedssfeer die mensen kunnen beinvloeden.
Wellicht dat zulke wezens positief kunnen ingrijpen in iemands leven wanneer ze onder de indruk zijn van iemands goedheid.
Misschien ervaren wij dat dan als een soort genade?

Ik zie zelf vaak genoeg niet hoe het allemaal komt.

Negatieve beïnvloeding bestaat denk ik ook wel.
« Laatst bewerkt op: 09-09-2025 14:03 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
De Aard van Kennen
« Reactie #88 Gepost op: 09-09-2025 13:19 »

...
Eckhart Tolle benadrukt hetzelfde vanuit een hedendaags perspectief: het begin van ontwaken is een daad van genade. Je kunt het niet afdwingen, er studiepunten voor verzamelen, of waardig voor zijn. Het gebeurt zonder dat je er iets aan doet – {knip]

Ik heb hier geen verstand van. Tolle heeft volgens mij een hele exotische soort ervaring gehad toen hij in diepe geestelijke nood verkeerde. Ik sta er wel wat wantrouwend tegenover, eerlijk gezegd. Want ik heb wel het idee dat stress, crises, noodsituaties ook extreme belevingen uitlokken maar wat je daar nou allemaal op moet baseren? Je ontwaken?

Als je sec kijkt naar de sutta's kun je daaruit opmaken, zeer droog, dat het soort inzicht wat je op het pad brengt, en de vrucht van stroom-betreden bezorgt, een indringend besef is van de vergankelijkheid van alles, het komen en gaan van alles wat je dan ook maar beleeft via de 6 zintuigpoorten, dus ook via de geest-poort. (Ik denk ook van belevingen die je onder invloed van hevige stress of in nood meemaakt).

Nu nemen mensen de volgende route:

"Oke, belevingen zijn weliswaar komend en gaand, bestaan niet op zichzelf (als zelf), en daar moet je niet iets absoluuts van maken....oke, dat is allemaal prima...maar..... er is een basis van waaruit die belevingen voortkomen en die basis/grond is eeuwig, altijddurend, niet desintegrerend. Die basis is stil, leeg, ongrijpbaar.

Dan zijn er ook mensen die gaan nog een stap verder en zeggen: "die basis, dat ben je werkelijk. Je bent die leegte en stilte van waaruit alles opkomt. Onwetendheid betekent dat je dit niet  begrijpt dat je die basis bent van waaruit alle belevingen voortkomen".

Iedereen moet maar zelf uitzoeken of dit waar is. 

Ik heb er niks met zekerheid over te vermelden. Ik heb er wel gedachten over. Ik geloof dat die basis de natuurlijke receptiviteit is van de geest, dwz. het meest basale niveau dat geest informatie kan ontvangen en detecteren. Een basaal soort gevoeligheid/ontvankelijkheid. Op dit niveau is de info die ontvangen wordt nog niet van betekenis voorzien, herkend als dit en dat, noch zijn er verlangens ontstaan. Een heel basaal niveau van kennen. Maar niet in de vorm van bewustzijn-van-iets nog. Het is niet bewustzijn van een geur, kleur, geluid etc.
Ik denk zelf dat zulke momenten van bewustzijn (vinnana) wel altijd gebaseerd zijn op die basale receptieve kwaliteiten of functie van de geest.

De natuur van die ontvankelijkheid. Is dit nou begrensd of onbegrensd? Dat weet ik niet. Is het ook iets wat ontstaat? Ik denk dat je wel moeten zeggen dat die basis receptiviteit er in ieder geval ook wel is als je bewusteloos bent, onder narcose of diep droomloos slaapt. In al die toestanden is er nog wel een vermogen tot kennen, als het ware.

In deze zin geloof ik ook dat je het kennen van vinnana, dus van onderscheidend zintuiglijke bewustzijn-van-iets, iets-gewaarworden, moet onderscheiden van het basale kenvermogen om info vanuit de zintuigen te ontvangen en detecteren.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Geen Innerlijke Doener, toch een Individu dat Handelt?
« Reactie #89 Gepost op: 09-09-2025 14:41 »

Hierover zijn we het dan niet eens.

Ik zie het zo...
Je haalt nu conventioneel en ultiem door elkaar.
Conventioneel mag je natuurlijk spreken van ‘iemand’ die boos wordt, een kind verwekt, een daad stelt. Dat ontkent niemand.

Maar de Boeddha’s onderricht in SN 22.85 en elders wijst er juist op dat als je achter die conventionele taal een blijvende doener of zelf denkt te vinden, je in de val trapt.

👉 Er is handelen zonder doener, zoals jouw eigen auto-metafoor al mooi illustreerde.
👉 Er is conventioneel een vader, een zoon, een dader – maar nooit een vindbaar Zelf dat dit allemaal bezit of bestuurt.

Dat jij die twee niveaus nu in elkaar schuift, laat precies zien waarom de Boeddha sprak over conventionele én ultieme waarheid: ze horen elk op hun eigen terrein thuis.

En wat je zegt over de ‘onmetelijkheid’ van de arahant: juist omdat er geen ‘zelf’ is om te meten of te pinpointen, zegt de Boeddha dat een Tathāgata niet te vinden is. Daarmee bevestig je dus precies mijn punt: nergens een afzonderlijke doener te vinden. 😊

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Persoonlijk Doenerschap in de Sutta's en Zuivering
« Reactie #90 Gepost op: 09-09-2025 19:59 »
Samengevat

Balsekar zou zeggen: zolang er ook maar een sprankje geloof in persoonlijke doership bestaat, blijft schuld bestaan en daarmee het zoeken; als dat inzicht werkelijk doordringt, vallen beide weg en ontstaat er ware rust en acceptatie.
https://www.perplexity.ai/search/the-basics-when-visitors-come-BFjJFtZbSAODovRwi5P85Q#16

Dit is een advies van de Boeddha (uit MN61, bron:https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/dharma-en-filosofie/55831-wat-denk-je-rahula-waartoe-dient-een-spiegel/)

“Wat denk je, Rahula? Waartoe dient een spiegel?”

“Om te weerspiegelen, Heer.”

Bezint eer ge begint

“Net zo moet een lichamelijke daad verricht worden na grondige bespiegeling, moet een verbale daad verricht worden na grondige bespiegeling, moet een mentale daad verricht worden na grondige bespiegeling.”

“Rahula, wanneer je een lichamelijke daad wil verrichten moet je deze als volgt bespiegelen: “Zou deze daad die ik wil verrichten tot schade voor mezelf, tot schade voor anderen of tot schade voor beiden leiden?” Is dit een onheilzame lichamelijke daad met lijden als gevolg?”

“Als je al bespiegelend tot de conclusie zou komen dat dit inderdaad het geval is, dan moet je zo’n lichamelijke daad, als het even kan, niet verrichten.”

“Maar als je tot de conclusie zou komen dat deze lichamelijke daad niet tot schade voor jezelf, voor anderen of voor beiden zou leiden, dat het een heilzame daad is met geluk als gevolg, dan kun je zo’n lichamelijke daad verrichten.”

Bespiegelen tijdens het verrichten van daden

Eenzelfde redenering past de Verhevene toe op een lichamelijke daad die je aan het verrichten bent en waarvan, na bespiegeling, het heilzame of onheilzame ervan bepaalt of je met deze daad doorgaat of ophoudt.

Bespiegelen van een daad na deze verricht te hebben

Maar ook een daad die je al gesteld hebt moet bespiegeld worden en getoetst op zijn heilzaamheid voor jezelf, voor anderen en voor beiden:

“Als je al bespiegelend tot de conclusie zou komen dat deze daad inderdaad lijden tot gevolg had, dan moet je deze daad bekennen, onthullen, opbiechten aan de Leraar of aan intelligente medebroeders in het heilige leven.”

“Als je dat gedaan hebt, dan moet je beheersing opbrengen voor de toekomst.”

“Maar als je al bespiegelend tot de conclusie zou komen dat deze lichamelijke daad niet tot schade voor jezelf, voor anderen of voor beiden heeft geleid, dat het een heilzame daad was, met geluk als gevolg; dan kun je in vreugde en blijdschap leven, je dag en nacht trainend in heilzame geestestoestanden.”

“Rahula, welke asceten en brahmanen ook maar in het verleden, het heden of de toekomst hun lichamelijke, verbale en mentale daden zuiveren; zij allen doen dat door ze zo telkens te bespiegelen.”

“Daarom, Rahula, moet door jullie zo geoefend worden: “Wij zullen door ze telkens te bespiegelen onze lichamelijke, verbale en mentale daden zuiveren.”

Zuiveren van activiteit komt dus van die activiteit doe onheilzaam is in jezelf niet te volgen en voeden.

Je moet jezelf wel zien als iemand die of gaat handelen, handelt of een handeling gedaan heeft.

De meest mensen met een goeiige aanleg doen dit volgens mij ook wel. Ze willen anderen niet kwetsen, pijn doen, en zullen altijd vanuit hun goeiigheid zoeken naar manieren van denken, spreken, en handelen die noch jezelf en anderen leed toebrengen. Dit is een mooie bezinning vind ik. Zo kun je ook altijd leren. Met vallen en opstaan.

Het is heel goed je eens, al is het maar tijdelijk, te verbinden aan geloften. Bijvoorbeeld neem je eens voor: deze hele weel ga ik niet doden en liegen, in het geheel niet.
Kijk maar eens, zo ontwikkel je ware zelfkennis. Je zult zien dat het nog zo eenvoudig niet is en dat het eigenlijk heel gewoon voor je is geworden een mug, spin, dier te doden. Of om even te liegen. Eindelijk krijg je nu zelfkennis. Eindelijk wordt je wat realistischer. Net zo, neem je eens ...deze dag ga ik echt alleen maar dingen doen die voor anderen heilzaam zijn.
Zo kun je wellicht wel meer geloften bedenken. Dit is ontwaken. Echt zien wat er echt gaande is. Niet meer dromen dat je al heilig bent, God bent, etc.

« Laatst bewerkt op: 09-09-2025 20:28 door lang kwaat »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #91 Gepost op: 09-09-2025 20:32 »
Dit was voorlopig even mijn laatste bericht. Het is wel eens goed een tijd te stoppen.

alle goeds allemaal

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het relatieve en het ultieme. Wie ze verwart, mist het onderscheid.
« Reactie #92 Gepost op: 12-09-2025 16:30 »
Samengevat

Dit is een advies van de Boeddha (uit MN61, bron:https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/dharma-en-filosofie/55831-wat-denk-je-rahula-waartoe-dient-een-spiegel/)
...
Interessant dat je MN61 aanhaalt, lang kwaat. Daar gaat het over conventionele zelfreflectie: hoe een ‘ik’ zorgvuldig kan handelen om lijden te vermijden. Balsekar spreekt over een dieper niveau: het inzicht dat er geen persoonlijke doener is. Zolang dat inzicht er niet is, blijft schuld bestaan en blijft men zoeken. Zodra het doordringt, vervalt de hele behoefte aan morele zelfmonitoring en ontstaat ware rust.

Het zijn dus niet tegenstrijdige boodschappen, maar twee lagen van onderricht — één voor het relatieve, één voor het ultieme. Wie ze verwart, mist het onderscheid.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
We hebben het veel over doenerschap gehad waarin Balsekars ideeen hierover vergeleken zijn met die van de Boeddha. Met deze post iets meer info vanuit de sutta's hierover.
Oh ja, wat Ramesh Balsekar betreft nog even deze aanvulling via Artificiële-intelligentie:

Ramesh Balsekar liep in de voetsporen van Nisargadatta, maar hij had een eigen stijl: minder scherp en poëtisch, meer didactisch en verhalend. Waar Nisargadatta de boel in één zin zou doorsteken, legde Balsekar het vaak met heldere metaforen uit, meestal rondom doenerschap, oorzakelijkheid en God’s wil.

Als hij forumlid Lang Kwaat zou antwoorden, dan zou het ongeveer zo klinken:

Ramesh Balsekar-stijl:

"Beste vriend, je analyse is indrukwekkend, maar er zit nog steeds een subtiele identificatie in. Je spreekt over initiatief, verantwoordelijkheid, kamma en anatta alsof er iemand is die dat allemaal doet. Maar wat ik keer op keer zeg: er is géén persoonlijke doener. Er is alleen handelen dat plaatsvindt — soms doelbewust, soms niet, soms onder invloed van anderen, soms niet — maar altijd als uitdrukking van het totaal, van het ‘Cosmic Law’. De individuele mens is slechts een instrument."

"Als iemand een slak doodtrapt, gebeurde dat omdat het universum dat zo had geprogrammeerd. Als iemand de slak redt, idem dito. Jij noemt dat initiatief, keuze, of wilsactiviteit. Ik noem het simpelweg: de expressie van de totaliteit door een bepaald lichaam-geestmechanisme. Daar is geen persoonlijke eigenaar, geen doener, alleen de handeling."

"Het hele onderscheid dat jij probeert te maken tussen functioneel en niet-functioneel ‘Ik’, tussen ketenend en niet-ketenend initiatief — dat is weer het intellect dat probeert te begrijpen. Maar de kern van vrijheid is zien dat alles precies gebeurt zoals het moet gebeuren, zonder dat er een ‘iemand’ is die het doet. Begrip hiervan is bevrijding: dan verdwijnt schuld, trots, angst en arrogantie. Wat overblijft is puur functioneren."

Waar Nisargadatta dus botweg zegt: “Wie is het die dit allemaal denkt?”,
zou Balsekar meer uitleggen: “Het is allemaal slechts de werking van de totaliteit; jij bent niet de doener.”

👉 Wil je dat ik van beide stijlen (Nisargadatta & Balsekar) een directe vergelijking in korte soundbites maak, zodat je op het forum exact kunt laten zien hoe ze hetzelfde zeggen maar heel verschillend klinken?

je zei: ja dat wil ik.

Mooi! 😄 Ik maak er een kleine “parallelle dialoog” van in soundbite-vorm, zodat je meteen ziet hoe Nisargadatta en Balsekar hetzelfde punt raken, maar met een totaal ander taalgebruik.

1. Over initiatief & doenerschap

Nisargadatta:
"Wie is het die initiatief neemt? Vind diegene eerst maar eens."

Balsekar:
"Initiatief is slechts een concept dat opkomt in de geest. In werkelijkheid is er geen persoonlijke doener; alles gebeurt zoals het universum het programmeerde."

2. Over kamma en verantwoordelijkheid

Nisargadatta:
"Karma? Dat geldt alleen zolang je jezelf als iemand ziet die handelt."

Balsekar:
"Karma is niets anders dan oorzaak en gevolg in de kosmos. Het idee dat jij als individu verantwoordelijk bent, is de illusie van doenerschap."

3. Over anatta (geen zelf)

Nisargadatta:
"Het ‘ik’ dat geen zelf heeft, bestaat niet. Zie dat, en je bent vrij."

Balsekar:
"De mens is een instrument van de totaliteit. Het lichaam-geestmechanisme functioneert, maar er is geen onafhankelijke entiteit die dat ‘zelf’ kan claimen."

4. Over bevrijding

Nisargadatta:
"Wees niemand. Dan is er niets te bevrijden."

Balsekar:
"Zodra je echt ziet dat er geen persoonlijke doener is, valt schuld, trots en angst weg. Dat inzicht is bevrijding."

https://chatgpt.com/share/68c97170-5778-8005-9e84-ad043f86743c

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Zelfkennis

Ik heb zelf de indruk dat de meeste zelfkennis gebaseerd is op percepties die de Boeddha percepties van het vormloze noemde: grenzeloze ruimte (of openheid), grenzeloos bewustzijn, 'er is Niets' en de grens van perceptie. Op enig moment gelooft men dat men het ware zelf te zien, kennen, ontmoeten in zulke extreem verstilde en lege tijdelijke staten, denk ik. Boeddha's leraren deden dat ook. Ik denk ook dat dit de valkuil is van het zoeken van een zelf. Dat de begeerte toch overwint en je iets gaat zien als het ware zelf, het Ultieme, terwijl je eigenlijk iets ervaart wat voorwaardelijk ontstaat en bestaat op dat moment. Je zit dan nog in de sfeer van beleving zeg maar.

Wie probeert het zelf te kennen, ontdekt dat het zelf altijd de grap is geweest. Toch bestaat er een taboe op weten wie je bent: de wereld, de cultuur en zelfs onze eigen psyche houden het kosmisch spel verborgen, zodat de ervaring van ‘niemand zijn’ zowel spontaan als bijna onbegrijpelijk kan zijn.

Zie ook deel uit mijn post van een jaar geleden...

Ja vrienden, wat een goddelijk spel is het leven toch.  ;) 

Citaat
Het taboe op weten wie je bent.

Als het waar is dat onze diepste natuur goddelijk is en dat we identiek zijn aan het creatieve principe van het universum, hoe verklaren we dan de intensiteit van onze overtuiging dat we fysieke lichamen zijn die in een materiële wereld bestaan? Wat is de aard van deze fundamentele onwetendheid over onze ware identiteit, deze mysterieuze sluier van vergeten die Alan Watts ‘het taboe op het weten wie je bent’ noemde (Watts 1973)? Hoe is het mogelijk dat een oneindige en tijdloze spirituele entiteit uit zichzelf en in zichzelf een virtueel facsimile creëert van een tastbare realiteit die wordt bevolkt door bewuste wezens die zichzelf ervaren als afgescheiden van hun bron en van elkaar? Hoe kunnen de acteurs in het werelddrama worden misleid door te geloven in het objectieve bestaan van hun illusoire realiteit?

De beste verklaring die ik heb gehoord van de mensen met wie ik heb gewerkt, is dat het kosmisch creatieve principe zichzelf gevangen houdt in zijn eigen perfectie. De creatieve bedoeling achter het goddelijke spel is om ervaringswerkelijkheden tot stand te brengen die de beste kansen bieden voor avonturen in het bewustzijn, inclusief de illusie van de materiële wereld. Om aan deze eis te voldoen, moeten deze realiteiten tot in alle details overtuigend en geloofwaardig zijn.
...
——————————
Fragment uit: The Way of the Psychonaut Volume Two: Encyclopedia for Inner JourneysCopyright © 2019 door Stanislav Grof, M.D., Ph.D.

Wat Grof hier zegt, in het kort:
  • Diepste natuur en illusie
    • Onze ware aard is kosmisch en goddelijk, maar we geloven heilig dat we afgescheiden lichamen zijn in een materiële wereld.
    • Dit “fundamentele vergeten” noemt Alan Watts het taboe op het weten wie je bent.

• Het universum als spel
    • Het creatieve principe (het kosmisch bewustzijn) schept een overtuigende virtuele realiteit.
    • De “actors” (jij, ik, iedereen) geloven volledig in hun afgescheidenheid, zoals een acteur volledig opgaat in een rol.

• Waarom het zo moeilijk is
    • De wereld is imperfect, polariteit, lijden, trivialiteit en lelijkheid helpen de illusie van afgescheidenheid in stand te houden.
    • Sociale en culturele druk, religie, wetenschap en materialisme maken het nog moeilijker om je ware identiteit te herinneren.

• Spirituele doorbraken zijn uitdagend
    • Ego-transcendentie of plots ontwaken kan psychologisch schokkend zijn (angst, waanzin, confrontatie met dood).
    • Toch zijn zulke ervaringen mogelijk; de meeste mensen worden erdoor afgeschrikt, vandaar het ‘taboe’.

De link met mijn ervaring:

Mijn plotselinge ervaring van “niemand zijn” (confrontatie met de dood) zes jaar geleden is precies zo’n transpersoonlijke doorbraak waar Grof over schrijft. Het is spontaan, radicaal, en valt buiten de normale verwachtingen van de psyche en het sociale taboe: het ego kan het nauwelijks bevatten, en toch gebeurt het. Het is de paradox die ik zo geestig ervaar: de ervaring overkomt je, terwijl er niemand is om het te ervaren, en tegelijk is er een universeel taboe om te weten dat je dit bent.

Volgens mijn ervaring en de visie van Nisargadatta, Balsekar en ook in lijn met Grof:
  • Wie je bent, kan geen label dragen. Het is geen “God”, geen “Liefde”, geen “iets”. Het is het onpersoonlijke bewustzijn zelf, tijdloos, grenzeloos, dat alles omvat en toch niets vastheeft.
  • Het idee van “God is Liefde” is prachtig als taal, maar zelfs dat is een concept dat het wezen zelf niet raakt. Het is een aanwijzing, een reflectie van het spel van bewustzijn, niet het wezen zelf.
  • Vanuit dit perspectief: je bent het spel dat zichzelf speelt, de hele illusie van “ik ben iemand” én “God” zijn tegelijk. Het is als zeggen: het universum lacht en jij bent zowel het lachen als de grappenmaker.

Kortom: er is geen naam nodig, geen label. Alles wat we zeggen – God, Liefde, bewustzijn – zijn slechts wijzen om naar iets te wijzen dat zichzelf niet kan bevatten.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
“ontwaken”,

... de subtiele innerlijke dimensie van bewustzijn waar veel tradities — boeddhistisch of anderszins — eigenlijk over spreken.

In boeddhisme of bij mystici zoals Nisargadatta of Eckhart Tolle gaat ontwaken juist over het doorzien van de aard van de geest en het zelf, niet primair over gedragscorrectheid. Je kunt perfect ethisch handelen en toch volledig gevangen zitten in identificaties en illusies.

Zelfkennis = de diepere laag: bewustzijn zien als het waarnemende, niet als het actievoerend ego.
       het inzien dat er geen afgescheiden ‘doener’ is.

Ontwaken als  openbaring van wat al aanwezig is— het pure gewaarzijn dat je bent.

...de diepte van echte spirituele bevrijding, waar het gaat om waarnemen, loslaten van ego-identificatie, en directe ervaring van aanwezigheid.
« Laatst bewerkt op: 22-09-2025 20:22 door forumbeheer »