Auteur Topic: gehechtheid, paticca samuppada en beoefening  (gelezen 1731 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
gehechtheid, paticca samuppada en beoefening
« Gepost op: 11-11-2019 13:09 »
Iets delen wat ik las op puredhamma.net

Eigenlijk geeft Lal aan dat gehechtheid ontstaat op basis van je aanleg, deels is die natuurlijk de aanleg als mens en deels ook die van Dorje, aanwezig, Bodhiboom etc, dus persoonlijk. Die aanleg/gewoonten wordt in Pali gati genoemd. De ene mens ziet Trump en raakt aan die waarneming gehecht via voorkeur en een ander ziet Trump en raakt aan die waarneming gehecht via afkeer. De ene hoort hardrock en raakt aan die klanken gehecht via voorkeur en een ander via afkeer. etc. Het komt vanuit onszelf. Onze aanleg.

Afhankelijk van onze gati, (inter)persoonlijke aanleg raken we aan bepaalde waarnemingen gehecht, volledig instinctief. Dit is volgens Lal wat tanha echt betekent.
We kunnen niet direct ingrijpen in dit niveau. Je kunt niet even je persoonlijke aanleg per beslissing veranderen. Je kan wel willen dat je, bijvoorbeeld, geen afkeer voelt bij pijn maar je aanleg is totaal anders. Als voorbeeld.

Beoefening, zo geeft hij aan, draait eigenlijk om de volgende stap , de stap van tanha naar upadana (in Paticca Samuppada, of in onze geest). Dit is de stap dat we via voorkeur en afkeer gehecht zijn geraakt aan bepaalde waarnemingen maar nu OOK bewuste gedachten en intenties ontwikkelen rondom die voorkeur en afkeer en die volgen.

Dit is de upadana stap volgens Lal, en is dus een veel bewuster soort verder opgaan in die eerste instinctieve gehechtheid gebaseerd op iemands persoonlijke aanleg. In de Upadana stap haal je alles nog meer welwuster naar je toe zeg maar. Instinctief was bijvoorbeeld al afkeer ontstaan en dat trek je helemaal naar je toe met bewuste haatvolle gedachten en intenties.

Stel dat we helemaal opgaan in die afkeer die ontstaan is, dat voeden, dan wordt dat onze bhava, bestaansvorm op dat moment, d.w.z. het vult ons hele bewustzijn, het is dan even onze wereld geworden, zeg maar. We worden dan geboren, jati, als een haatvol persoon, op dat moment. Zo ontrolt Paticca Samuppada zich gedurende een dag, constant, via o.a tanha, upadana, bhava, jati.

Wat we kunnen doen is deze upadana stap voorkomen. We kunnen niks direct aan de tanha stap doen. Wat we kunnen doen is dat we die ontstane gehechtheid via voorkeur en afkeer, niet verder volgen en voeden.

Wat er dan gebeurt, is dat onze gati, dus onze persoonlijke aanleg/gewoonten, langzamerhand gaat veranderen. En als onze gati verandert, dan zullen we bijvoorbeeld op een dag opmerken dat situaties, mensen, verschijnselen, waarnemingen, waaraan we eerst altijd instinctief gehecht raakten via voorkeur en afkeer, opeens die voorkeur en afkeer uitblijft. Tanha werkt dan niet meer bij die waarnemingen. Er ontstaat dan geen gehechtheid meer via afkeer en voorkeur.

Dus door mindful en wijs om te gaan met de upadana stap, grijpen we indirect ook in bij de tanha stap omdat langzaam maar zeker onze gati verandert.

Een arahant heeft zo'n gati, zo'n persoonlijke aanleg dat ie gewoonweg niet meer via voorkeur en afkeer instinctief aan waarnemingen gehecht raakt. Dit betekent echter niet dat voor een arahant pijn niet onaangenaam is of dat een arahant of Boeddha niet meer proeven wat lekker is, of niet meer zien wat mooi  is of niet meer ruiken wat stinkt of juist lekker ruikt. Dat deel van onze menselijke aanleg verdwijnt niet. In die zin blijft een arahant en Boeddha een mens.

Wat vinden jullie er van?

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: gehechtheid, paticca samuppada en beoefening
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2019 17:18 »
Er zit wel iets in om het zo te benaderen
vind ik.

Op basis van gati, aanleg, gewoonte, neiging
ontstaat tanha, gehechtheid, gerichtheid.

Op basis tanha, gehechtheid
ontstaat upadana, versterking,grijpen.

Op basis van upadana, grijpen
onstaat bhava, worden.

Op basis van bhava, worden
ontstaat jati, geboorte.

Konkreet:

Ik heb bijvoorbeeld een voorkeur voor patat.
Hierdoor valt patat mij op als ik het zie of ruik of er aan denk.

Vervolgens wil ik het hebben.

Eenmaal op dat spoor wil ik het heel graag hebben.
Ik overdrijf het verlangen ernaar, het wordt obsessief.

Vanaf dan ben ik voornamelijk nog  bezig met patat.
Ik zou ongelukkig zijn als ik het niet zou bemachtigen.

Vervolgens  ben ik dan een en al verlangen naar patat.
De overdrijving neemt almaar toe.

Zin hebben in patat is een voorkeur.
Ik kan wel zeggen dat ik geen patat wil,
maar dat is niet waar.
Ik kan niet ontkennen dat ik patat lekker vind.

Waar ik wel kan 'ingrijpen' is in het proces van
toenemende overdrijving.

Daar heb ik een keuze in.
Meer of minder.
En vervolgens is het :
oefening baart kunst

« Laatst bewerkt op: 11-11-2019 17:31 door aanwezig »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2019 17:31 »
Ja mooi verwoord.

Onderling verschillen we. Wat bij jou misschien tot gehechtheid leidt, bij mij niet en vice versa.
Dorje wordt ook gek van frietjes. Hij heeft wel geprobeerd de obsessie te bevrijden op het moment dat het ontstond, maar voordat ie wist stond ie al weer te snacken met allemaal mayo in de snor. Arm dzogchen jong.

Ja, de tanha is duidelijk gerelateerd aan onze persoonlijke aanleg. Dat bespreekt Lal als gati.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2019 17:34 »
Zin hebben in patat is een voorkeur.
Ik kan wel zeggen dat ik geen patat wil,
maar dat is niet waar.
Ik kan niet ontkennen dat ik patat lekker vind.

Waar ik wel kan 'ingrijpen' is in het proces van
toenemende overdrijving.

Daar heb ik een keuze in.
Meer of minder.
En vervolgens is het :
oefening baart kunst

Spijker op zijn kop. En als je die toenemende overdrijving onderbreekt, loslaat, er niet aan toegeeft, dan zal, langzaam maar zeker ook gati veranderen. Dus indirect ben je dan wel met je aanleg bezig.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2019 17:37 »
[...]Dorje wordt ook gek van frietjes. Hij heeft wel geprobeerd de obsessie te bevrijden op het moment dat het ontstond, maar voordat ie wist stond ie al weer te snacken met allemaal mayo in de snor. Arm dzogchen jong.[...]

Tsja....

zelfbevrijding gaat niet zomaar
van een leien dakje

Ook een dzogchen beoefenaar
ontkomt niet
aan het achtvoudig pad
of aan het paramitayana

ook daar geldt:

oefening baart kunst
« Laatst bewerkt op: 11-11-2019 17:52 door aanwezig »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 11-11-2019 18:06 »
Ook een dzogchen beoefenaar
ontkomt niet
aan het achtvoudig pad
of aan het paramitayana

ook daar geldt:

oefening baart kunst

Zeker weten!

Maar aan frieten en mayonaise heb ik echt geen hechting, de enige verslaving die ik heb is aan roomboter, ja brood zonder een laagje roomboter vind ik maar niets.

Maar ik werk er aan.
;)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 12-11-2019 19:39 »
Dat doet mij denken aan twee dingen.

Ten eerste, is aanleg sowieso een probleem? Je zou kunnen zeggen dat iedere mens een aanleg heeft voor sex, maar niet iedereen word sex-verslaafd. Ik denk dat dit bij de meeste mensen wel binnen de perken blijft.

Ten tweede, wat er in de gedachten is, lijkt mij maar heel vluchtig. Je geest is leeg als je deze wereld inkomt, het lijkt mij normaal dat hetgeen dat erin zit ook weer verloren gaat als je doodgaat. Dus zolang je je karmische stroom op een goed niveau houd, zal het wel ok aflopen.

Ik vind aanwezig’s uiteenzetting een mooie expositie van het proces maar het is er wel een van langzame verdieping, waarin je zoals je zegt je de stap van overdrijving een halt toe kan roepen.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 19-12-2021 14:14 »
Zeker, onwetendheid staat als eerste schakel vermeld in Paticca Samuppada (PS). Maar betekent dit dat onwetendheid de eerste oorzaak is van lijden? Nee, niet echt want onwetendheid wordt ook weer veroorzaakt, geven de teksten aan, namelijk als de bezoedelingen opkomen. Bijvoorbeeld, als zintuiglijke verlangens in je opkomen dan kun je die gaan zien als de oplossing van je onvrede, van je ongeluk, als heil-brengend, en dan is er op dat moment ook onwetendheid in je opgekomen. De teksten geven ook aan dat bezoedeling en onwetendheid zo samen optrekken.
Eigenlijk is er in de Pali Dhamma niet zoiets als een eerste oorzaak voor lijden.

De oorzaak van lijden is niet zozeer 1 ding of 1 factor maar elke schakel in PS draagt bij aan het in stand houden van de lijden-spiraal, en speelt elk een rol bij het ontstaan en continueren van lijden. De oorzaak van lijden is eigenlijk meer een spiraal (PS) waar je in verstrikt raakt en zit. Een evolutie van lichaam en geest die richting ellende gaat. PS is niet lineair maar eerder cyclisch. Binnen PS zijn ook allerlei cycli. De ene schakel versterkt de ander. Er zijn lussen, terugkoppelingen. Het is niet een netjes lineair proces.  Alles bij elkaar is de oorzaak van lijden.

De oorzaak van lijden is meer een bepaalde evolutie van de lichaam en geest waarin verkeerde visie of begrip van zaken ontstaat, een verblinding voor anicca, dukkha en anatta. Een verblinding voor de vier edele waarheden. De geest slaat dan een verkeerde Pad in. De geest gaat een verkeerd Pad op. Dat Pad in zijn geheel is de oorzaak en continuering van lijden.

Om lijden op de lossen moet je deze lijden-spiraal doorbreken. Hierbij staat centraal dat je dezelfde begeerten en hartstochten en gehechtheden die je nu omarmt als  de oplossing van je ongenoegens, je lijden, ziet en kent als de oorzaakvan je lijden en het juist niet verbreken van je lijdens-spiraal. Dus het niet zien en begrijpen dat tanha niet de oplossing van je onvrede, je ongenoegens, je lijden is, maar juist de oorzaak.

Onwetendheid verwijst dus naar in het actuele moment niet begrijpen van: wat is lijden, wat is de oorzaak, wat is de beeindiging en de weg. Onwetendheid verwijst naar hoe je weer verstrikt bent geraakt in een actuele evolutie van lichaam en geest die alleen maar lijden veroorzaakt en bestendigt, voedt, en helemaal niet oplost, terwijl je dat wel zo ziet op dat moment. Daar zit de onwetendheid.

De Boeddha zag dat de oplossing eigenlijk ligt bij het 1. zien van dit patroon, 2. begrijpen dat dit lijden niet oplost, 3. niet meer voeden. Constant weer ontvlamt in ons het vuur van hartstocht dat ons verblindt en aandrijft heil, geluk, bescherming te zoeken in iets of iemand wat zelf ook instabiel is, geboren, niet duurzaam, niet houdbaar.

Het voeden van dit vuur in onszelf is de upadana stap in PS. Dus, de negende schakel in PS. Wie PS begrijpt, ziet de Dhamma, zou de Boeddha gezegd hebben. PS begrijpen betekent eigenlijk dat je ziet hoe je zelf weer op een onwetende manier zoekt naar geluk, of op een onwetende manier omgaat met je ontevredenheid, onvrede, frustratie, lijden. In reactie daarop grijpend naar dit of dat, dit of dat najagend, hierin of daarin je heil zoekend, verbonden met plezier, en zo juist alleen maar meer voeding geeft, meer kracht aan tanha, aan instinctieve gehechtheid en daarmee aan de lijden-spiraal. Technisch gesproken vanuit Abhidamma...je voedt de akusala mula PS cyclus op die manier. Je maakt eigenlijk de lijdens-spiraal sterker omdat je dit voedt. Daar zit je onwetendheid. Je ziet het als de oplossing van lijden terwijl het lijden bestendigt.

De Boeddha zag dus dat tussen tanha en upadana ruimte zit om te beoefenen en zo de onwetendheid te verbreken. Tanha kun je niks aan doen. Het is hoe de geest instinctief vanuit je aanleg aan bepaalde gewaarwordingen via een bepaalde emotionele of hartstochtelijke band er mee, kleeft. Bijvoorbeeld, je ziet een mooi huis, je krijgt er een aangenaam gevoel of sentiment bij, en het vangt meteen al je blik. Dit is niet iets wat je zelf doet ofzo. Het is geen bewuste beslissing. Dit gebeurt allemaal voorwaardelijk en razendsnel. Vervolgens, en daar kun je wel wat aan doen, komt een meer bewuste fase van hechten, namelijk, upadana. Dit is de fase dat je nu bewuste intenties, plannen en voorstellingen krijgt bij dat mooie huis, die die eerste gehechtheid voeden, zoals gedachten: "wat zou het fijn als ik daar woonde, ik ga hard werken om deze droom te verwezenlijken" etc. Dan ben je eigenlijk op een meer intentionele manier het vuur, het hechten, aan het voeden.

De Pali Boeddha vergeleek dit in een sutta heel treffend met een vuur. Als je daar maar hout op blijft gooien dooft het niet. Hout gooien op vuur is de upadana fase in PS. De fase van mentale proliferatie en het bewust voeden van initieel hechten (tanha). De weg die Boeddha zag om het vuur te doven is door het vuur eenvoudigweg niet meer te voeden.

De oefening ligt dus tussen tanha en upadana. Als je tanha blijft voeden door bewust het vuur te voeden in jezelf met dagdromen, met voorstellingen, dan zit daar je onwetendheid. Want dan zie je op dat moment niet dat je alleen maar bezig bent de lijden-spiraal te voeden. Dit geldt trouwens ook over meerdere levens volgens de Pali-Dhamma.
Als je vuur niet voedt, dooft het vanzelf. Daar hoef je niet iets voor te doen, behalve stoppen met voeden.

PS is dus iets heel dagelijks, en concreets. Je voelt je bijvoorbeeld rot, naar, stel, en je zoekt en grijpt naar wat lekkers...daar, precies daar, al ben je bevangen door onwetendheid, want je meent kennelijk dat je zo een einde maakt aan dat lijden, maar de Boeddha leert juist, dat je juist de lijden-spiraal waar je in zit alleen maar voedt zo.

Het niet langer voeden van het vuur gaat geleidelijk maar zeker naar het doven van het vuur.  ​Daarom geven de Pali sutta's aan dat je geleidelijk, stap voor stao, wordt geintroduceerd in de uitdoving van het vuur (volledig Nibbana) via sotapanna, sakadagami, anugami en de vrucht van arahantschap. Zo krijg je geleidelijk, op persoonlijke wijze, de smaak van Nibbana, te pakken.

lushan3

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19-12-2021 16:20 »
“Voorzeker, indien de levende schepselen de gevolgen zagen van al hun boze daden, zo zouden zij zich met walging daarvan afkeren. Maar de zelfzucht verblindt hen, en zij blijven gehecht aan hun kwade verlangens. Zij hunkeren naar genot en zij veroorzaken smart. Wanneer de dood hun persoonlijkheid verstrooit, vinden zij geen vrede; hun dorst om te bestaan blijft aanwezig en hun zelfbewustzijn verschijnt weder in nieuwe geboorten.

Zo blijven zij zich in de kring voortbewegen en kunnen geen uitweg vinden uit de eigengemaakte hel. En hoe ledig zijn hun genoegens, hoe ijdel hun pogingen! Hol gelijk de banaanboom en zonder inhoud gelijk de zeepbel. De wereld is vol zonde en smart, omdat zij vol van dwaling is. De mensen gaan op doolwegen, omdat zij de waan beter achten dan de waarheid. Liever dan de waarheid volgen zij de dwaling, die in het begin schoonschijnend is, doch die zorg, onrust en ellende veroorzaakt.

En boddhisattwa begon het dharma te ontwikkelen. Het dharma is de waarheid. Het dharma is de heilige wet. Het dharma is godsdienst. Het dharma alleen kan ons verlossen van dwaling, zonde en verdriet. Peinzende over de oorsprong van geboorte en dood, erkende de verlichte, dat onwetendheid de wortel was van alle kwaad, en dat er schakels in de ontwikkeling van het leven zijn, die de twaalf nidana’s worden genoemd. Deze zijn:

In het begin is er bestaan, dat blind is en zonder kennis; en in deze zee van onwetendheid werken de verlangens vormend en organiserend. Uit vormende en organiserende verlangens ontstaan bewustheid en gevoelens. Gevoelens doen organismen ontstaan, die als individuele wezens leven. Deze organismen ontwikkelen de zes velden, dat zijn de vijf zinnen en het verstand. De zes velden komen in aanraking met dingen. aanraking doet gewaarwording ontstaan.

Gewaarwording schept de dorst naar het persoonlijk bestaan. De bestaansdorst schept gehechtheid aan dingen. De gehechtheid brengt de groei en de voortduring van zelfbewustzijn voort. Het zelfbewustzijn blijft voortbestaan in vernieuwde geboorten. De vernieuwde geboorten van het zelf zijn de oorzaak van lijden, ouderdom, ziekte en dood. Zij brengen weeklachten, angst en wanhoop voort.

De oorzaak van alle smart ligt in het eerste begin en is verhuld in de onwetendheid, waaruit het leven ontstaat. Neem de onwetendheid weg, en de verkeerde verlangens, die uit onwetendheid ontspringen, zullen vernietigd worden. Vernietig deze verlangens, en de verkeerde gewaarwordingen die eruit ontstaan, zullen worden uitgewist.

Vernietig de verkeerde gewaarwordingen, en de dwalingen in de verpersoonlijkte wezens nemen een einde. Vernietig de dwalingen in verpersoonlijkte wezens, en de inbeeldingen der zes velden, zullen verdwijnen. Vernietig de inbeeldingen, en de aanraking met de dingen zal niet langer verkeerde begrippen doen ontstaan. Vernietig verkeerde begrippen, en de dorst zal verdwijnen. Vernietig de dorst, en gij zult u bevrijd hebben van alle ziekelijke gehechtheid. Vernietig de gehechtheid, dan vernietigt gij daarmee de zelfzucht van het zelfbewustzijn. Indien de zelfzucht van het zelf vernietigd is, zult gij boven geboorte, ouderdom, ziekte en dood verheven zijn en zult gij aan alle lijden ontkomen.

De verlichte zag de vier edele waarheden, die het pad aanwijzen, hetwelk naar Nirwana of de uitblussing van het zelf geleid; De eerste edele waarheid is het bestaan van smart. Geboorte is smartelijk, groei is smartelijk, ziekte is smartelijk en dood is smartelijk. Droevig is het, samengevoegd te worden met datgene, wat wij niet liefhebben. Nog droever is de scheiding van datgene, wat wij beminnen, en pijnlijk is het vurig verlangen naar datgene, wat niet verkregen kan worden.

De tweede edele waarheid is de oorzaak van smart. De oorzaak van smart is begeerte. De omringende wereld geeft gewaarwording en doet een brandende dorst ontstaan, die onmiddellijk gelest worden wil. De waan van het zelf is oorzaak van en openbaart zich door gehechtheid aan dingen. Het verlangen om te leven voor het genoegen van het zelf verstrikt ons in een net van smarten. Genoegens zijn het lokaas en pijn is het gevolg.

De derde edele waarheid is het ophouden van smart. Hij, die zichzelf overwint, zal vrij zijn van verlangen naar genot. Hij hunkert niet langer, en de vlam der begeerte vindt geen brandstof, om zich mee te voeden. Dus zal zij uitgaan.

De vierde edele waarheid is het achtvoudige pad. Er is verlossing voor degene, wiens zelf verdwijnt voor de waarheid, wiens wil gericht is op datgene, wat hij behoort te doen, wiens enige verlangen de vervulling van zijn plicht is. hij, die wijs is, zal dit pad betreden en aan de smart een einde maken. Het achtvoudige pad is:

1. het ware begrip
2. de ware voornemens
3. het ware spreken
4. het ware handelen
5. de ware wijze van voorzien in levensonderhoud
6. het ware streven
7. ware gedachten
8. de ware toestand van innerlijke vrede

Dit is het dharma. Dit is de waarheid." - Gautama de Boeddha

(Citaat uit: Paul Carus: "Het evangelie van Boeddha". Uitgeverij Ankh Hermes Deventer 1983, blz. 39-41)
« Laatst bewerkt op: 19-12-2021 16:27 door Buddha Amitabha »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 19-12-2021 18:06 »
Hoi,

Je haalt dit boek wel vaker aan. Ik ken de auteur en het boek niet. Ik heb wat informatie gezocht op Wikipedia over de auteur omdat ik heel duidelijk merk aan de vertaling dat er iets godsdienstigs, bijna Bijbels aandoends, in zit. Ik wilde dat checken en dat klopt wel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Carus

Het lijkt me een interessante man. Duidelijk in zijn vertaling is zijn religieuze inslag. Hij beschouwde zichzelf kennelijk meer als theoloog dan als filosoof, maar ook 'an atheist who loved God'. Iemand die zo te zien ook geworsteld heeft met het Godsbeeld, wie/wat is God? God als persoon heeft ie kennelijk verlaten, en is een ander Godsbeeld gaan omarmen. Hij verwachtte dat er door een strijd van ideeen uiteindelijk een kosmische religie zou komen met universele waarheid. Hij schijnt een belangrijke rol gespeeld te hebben bij de introductie van boeddhisme in het Westen. Hij was kennelijk sterk geinspireerd door Spinoza. Voor Carus was God de naam voor de kosmische orde. Hij sympathiseerde jaren sterk met boeddhisme maar committeerde zich er niet aan, noch aan enige andere religie. Hij droeg een eigen "religion of science' uit. Heel kort. Of hij zichzelf hierin zou herkennen weet ik niet maar dit zijn wat dingen uit Wikipedia.

Mijn eerste reflex bij het lezen van zo'n vertaling, beken ik, is...'huh, wat gebeurt hier nou weer?' Wat is dit nou weer?
Bijna een Bijbelse uitleg van PS. Te godsdienstig. Niet zuiver aan het Boeddhisme zelf'
Dus afwijzing. Dat is mijn eerste reflex.

Heb je enig idee waar deze tekst een vertaling van zou kunnen zijn? Ik ken geen tekst uit de Pali overlevering die zo van aard is. Een mahayana tekst misschien?
Wat geeft Carus zelf als bron aan?

lushan3

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19-12-2021 20:10 »
Tot 1905 vertaalde Carus stukken uit de Boeddhistische canon over het leven en de leer van de historische Boeddha. Dat zal ongetwijfeld de Pali-Canon zijn. De beste man zal heus zijn culturele en religieuze achtergrond laten doorschemeren in zijn vertalingen. Daar ontkomt immers niemand geheel aan die vertalingen maakt. Dat het christelijke tendensen zou hebben? Dat zou misschien kunnen...

Zijn boek "Het Evangelie van Boeddha" ("The gospel of Buddha" (1894), destijds mijn eerste kennismaking met het boeddhisme), klinkt al welhaast christelijk, door het woord "Evangelie" in de titel. Toch heeft hij achterin het boek een aantal stellingen opgenomen, apart van de vertaling, waarbij hij de christelijke dogma's vergelijkt met de boodschap van de Boeddha. En waarbij hij de laatstgenoemde grofweg in het voordeel plaatst. Ik denk dat hij groot respect en een zeer grote waarde toekende aan het boeddhisme.

De reden dat ik deze vertaling en interpretatie heb geplaatst hier, is om enerzijds een alternatieve vertaling te tonen (afgezien of je het ermee eens bent of niet), en anderzijds te laten zien dat de wijze waarop wij ons verhouden tot de boeddhistische leer in de tijd verandert. In het begin van de Twintigste Eeuw waren de culturele, religieuze en maatschappelijke invloeden op een andere wijze van toepassing dan nu. Dat klinkt evident, maar ik denk dat dit fenomeen vaak over het hoofd wordt gezien. Ieder mens is een kind van zijn of haar tijd. En wij Westerlingen kijken ook nog eens anders naar de leer van de Boeddha dan de Oosterse mens.
« Laatst bewerkt op: 19-12-2021 20:11 door Buddha Amitabha »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20-12-2021 13:22 »
BA,

Ik ben toch wel benieuwd waar Carus deze tekst vandaan heeft gehaald. Hij geeft toch wel een bron?