Auteur Topic: Beleefdheid  (gelezen 24521 keer)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Beleefdheid
« Gepost op: 07-06-2023 16:54 »
Beste mensen,

Voor een lange tijd heeft dit forum mij wel aangespoord tot boven gemiddelde beleefdheid en mildheid. Ik denk dat het komt vanwege de bijdragen van oudere deelnemers, die nog veelal op het forum te vinden zijn, ik word daar als het ware door geïnspireerd. Ook door de sutra’s over de juiste spraak.

Ik hoop dat deze uitstekende eigenschap van het forum bewaard zal blijven.

Met kraakheldere groet,
Bodhiboom
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2023 17:51 »
Beleefdheid (van goede omgangsvormen getuigend) is mij niet aangeboren en ik ben er ook nooit in geconditioneerd.   Maar ik heb de forumleiding beloofd mijn best te doen om beleefd te zijn. 

Dus bij deze een beleefde groet.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2023 12:28 »
Voel jij dat dan niet als een basis instinct? De meeste verlichte mensen zeggen toch dat liefde de kern van de mens is, als je echt zegt jezelf te hebben gerealiseerd dan zou je dat toch moeten hebben kunnen merken. Mildheid en liefde als de basis van je communicatie met anderen…
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2023 12:39 »
Liefde en beleefdheid is niet hetzelfde.   Integendeel, beleefdheid bewaar ik voor zakelijke contacten.  Als ik iemand met 'u' aanspreek is dat geen goed teken.

Een leuke anekdote. Een jaar of wat terug kreeg ik een ambtenaar op bezoek, die begroet ik altijd met gepaste, afstandelijke beleefdheid.  (Altijd netjes blijven, koffie geven , over het weer praten en heikele onderwerpen vermijden)   Doch deze man was anders, het gezicht van de liefde brak al snel door.   I.p.v. de koele, beleefde afstandelijkheid had ik een warme relatie met een voor mij vreemde man.  De man was hindoe, dus dan begrijp je al snel waar we het over hadden.   Het zakelijke gedeelte hebben we daarna er snel in 5 minuten er doorheen gejaagd.

Het ongeconditioneerde breekt vanzelf door zonder tussenkomst van de 'doener'.    Beleefd-zijn is 'doen'.   Wie vanuit het hart leeft, die staat soms verbaasd over zichzelf.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2023 20:29 »
Mildheid and compassie, een gevoel voor en inzicht in de ander, zijn toch wel kenmerken van verlicht zijn, denk je niet?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 08-06-2023 23:51 »
Compassie en mededogen komen voort uit de leegte en zijn ongeconditioneerd.  Alles wat de leegte voortbrengt is daarmee niet 'mijn'.

Overigens heb ik niks tegen beleefdheid. 
« Laatst bewerkt op: 09-06-2023 00:00 door I'm a loser »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2023 17:18 »
Compassie en mededogen komen voort uit de leegte en zijn ongeconditioneerd. 

Waarom toont de manier waarop jij schrijft dan zo weinig mildheid en liefde? Wat ik merk als ik jou berichten lees is een zekere botheid, een kil gevoel. Als dit voortkomt uit de leegte waar jij zo trots op bent, dan zou ik denken dat je ergens een verkeerde wending van het pad hebt gevolgd.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 10-06-2023 12:22 »

Waarom toont de manier waarop jij schrijft dan zo weinig mildheid en liefde? Wat ik merk als ik jou berichten lees is een zekere botheid, een kil gevoel. Als dit voortkomt uit de leegte waar jij zo trots op bent, dan zou ik denken dat je ergens een verkeerde wending van het pad hebt gevolgd.

Mijn motto is "als je bij de Romeinen bent, doe als de Romeinen".  Ik heb me aangepast aan de kille, vijandige sfeer die op het Boeddha forum hangt.  Maar wel beleefd, dat dan weer wel.  De menselijke maat is hier echter niet aanwezig, dat lag hem niet aan mij, dat lees ik hier in het verleden ook.  En dan worden de ergste botte uitingen nog verwijderd, ik heb er gisteren ook een paar gelezen die nu weg zijn.

Verder kunnen opinies van anderen over mij niets schelen, de minderwetende mens oordeelt per definitie.   Van jou las ik ook dat je het roddelpraatje van Steve geloofde.  Denk je dat dat geen invloed heeft?  Alles is terug te voeren op Karma, ook dit forum, wat een gemeenschap is van ca 5 mensen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 10-06-2023 14:43 »

Mijn motto is "als je bij de Romeinen bent, doe als de Romeinen".  Ik heb me aangepast aan de kille, vijandige sfeer die op het Boeddha forum hangt.  Maar wel beleefd, dat dan weer wel.

Het lijkt mij duidelijk dat jij nog bepaalde lasten met je meedraagt, gewoontes van het vorige forum en van je ervaringen. Zelfs hier, als ik je op vrij milde manier aanmoedig om hiernaar te kijken, is je onmiddellijke instinct om van je af te slaan en de blaam elders te leggen.

Forumbeheer geeft je hints om je gedrag aan te passen, maar je schijnt er moeite mee te hebben. Als je niet eens met mildheid kan schrijven, kan ik je zeker niet serieus nemen als je zegt gerealiseerd te zijn.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10-06-2023 15:37 »

Het lijkt mij duidelijk dat jij nog bepaalde lasten met je meedraagt, gewoontes van het vorige forum en van je ervaringen. Zelfs hier, als ik je op vrij milde manier aanmoedig om hiernaar te kijken, is je onmiddellijke instinct om van je af te slaan en de blaam elders te leggen.

Ik volg oorzakelijkheid (Karma) , hoe boeddhistisch wil je het hebben?  Dat jij Karma niet begrijpt kun je mij niet verwijten.  (Maar je mag best de schuld bij mij leggen, er is toch niemand thuis)

Citaat
Forumbeheer geeft je hints om je gedrag aan te passen, maar je schijnt er moeite mee te hebben.

Forumbeheer plaatst een quote van mij zonder toestemming te vragen hier boven aan het scherm.  Onder beleefdheid kan men verstaan om toestemming daarvoor te vragen.   Ik zweeg, want de forumleiding tegen je in het harnas jagen is sowieso onverstandig.  En dan gaat de forumleiding  hints geven, vrij vertaald zegt de forumleiding: "wees beleefd en donder anders maar op". 

Je begrijpt waar ik naar toe wil, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.  Verder heb ik er geen moeite mee, ik volg de aanwijzingen van de forumleiding op. 

Citaat
Als je niet eens met mildheid kan schrijven, kan ik je zeker niet serieus nemen als je zegt gerealiseerd te zijn.

Zoals ik al schreef, dat maakt mij niks uit.  Ik ben hier om van gedachten te wisselen met mensen die serieus over deze materie van gedachten willen wisselen. Ik kan op mijn beurt Osho-adepten en deelnemers die welwillend tegenover psychedelica staan niet serieus nemen.  Ik zit dus in het geheel niet op je instemming betreffende realisatie te wachten.
« Laatst bewerkt op: 10-06-2023 15:39 door I'm a loser »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 11-06-2023 08:19 »
Ik ben hier om van gedachten te wisselen met mensen die serieus over deze materie van gedachten willen wisselen.

Ik hoop dat je wat uit het forum kan halen, het is helemaal een kwestie van open zijn ervoor.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 11-06-2023 09:15 »
Er zijn zaken welke mijn interesse hebben.  De gespannen sfeer op het forum eindigt ooit weer.  Overal waar een begin aan zit, zit ook een einde aan.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 11-06-2023 12:21 »
Ik heb me aangepast aan de kille, vijandige sfeer die op het Boeddha forum hangt.  …
Van jou las ik ook dat je het roddelpraatje van Steve geloofde.  …
… Ik kan op mijn beurt Osho-adepten en deelnemers die welwillend tegenover psychedelica staan niet serieus nemen. …
Er zijn zaken welke mijn interesse hebben.  De gespannen sfeer op het forum eindigt ooit weer.  Overal waar een begin aan zit, zit ook een einde aan.

Tja kijk, voor mensen die een beetje spirituele kennis hebben zal het onmiddellijk duidelijk zijn dat jij niet verlicht bent. Niet alleen ontbreekt het je aan mildheid en liefde, je probeert anderen te kwetsen en wilt altijd het laatste woord hebben. Dat zijn geen goede kwaliteiten in een forumganger, laat staan iemand die zegt gerealiseerd te zijn.

Het is niet nodig, je woorden spreken voor zich, maar ik hoop dat toekomstige lezers van het boeddhaforum zich hiermee gewaarschuwd zullen voelen. Er zijn wel posts hier van wijze mensen, maar het gehalte is de laatste tijd wat gedaald.

Als ik jou was zou ik me maar eens richten op wat voor een positieve inbreng ik kon hebben hier op het forum.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2023 12:42 »
Cirkel van herhaling van zetten.  Ik laat je 'zijn' Bodhiboom.   

Met beleefde groet.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 11-06-2023 12:55 »
Cirkel van herhaling van zetten.  Ik laat je 'zijn' Bodhiboom.   

Met beleefde groet.

Je hebt dus geen antwoord en bent niet bereid je te veranderen.
Ik zou zeggen dat dat duidelijk is.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 11-06-2023 14:25 »
Herhaalde mededeling: ik hou me aan de aanwijzingen van de forumleiding betreffende 'beleefdheid'.  Deze heeft de afgelopen dagen geen mededelingen gegenereerd, het gaat dus okay.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 11-06-2023 19:06 »
Dit is een experiment.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 20-06-2023 19:14 »
Een ziek experiment van zieke geesten.  En ik geef toe, ik ben er met open ogen ingestonken.  Ik zie te graag het goede in de mens.  En ik geef toe dat ik Siebe serieus nam.  Van de rest had ik wel door hoe de zaak er voor stond.  Het was ook al zo vreemd, open accounts, een hysterische Mousa en een forumleiding die conditionering afdwong.  Maar ja, er stonden toch echt ook serieuze artikelen van Nico op het forum.  Waarom die pleite is begrijp ik nu ook wel.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 28-06-2023 10:02 »
Indien je aanhanger van een bepaalde 'leer' bent heb je een achtergrond en een idee hoe het moet zijn en waar het heen moet. Het zelfkennisforum had alleen een achtergrond en wel naar het gedachtengoed van de Advaita, met voorts het idee van Descartes en de hulp via Byron Katie maar had daarmee geen enkele binding. Het forum had de intentie serieuze onderzoekers te begeleiden op weg naar 'wat' ze zijn, hetgeen lijnrecht staat op het idee een 'wie' te zijn. De weg daarheen werd 'gedegen zelfonderzoek' genoemd omdat er niets gespaard werd, ook het uitgangspunt 'ik' mocht niet worden ontzien. Dit in tegenstelling tot de advaita waar het uitgangspunt 'ik' in tact wordt gelaten. Bij serieuze beoefenaars van advaita valt het ego na lange tijd wel af aan je te trekken en ondervindt je de consequenties ervan niet meer maar ook in de advaita scene komen onnoemelijk veel ego's voor. Dus met advaita alleen bleek je er uiteindelijk niet geheel te komen. Dat komen is de realisatie te 'weten wat je bent' en ik en/of ego is dat bepaald niet.

Maar goed, het gevolg van zo'n onderzoek is dat 'ego', te weten de beschermlaag van 'ik', meer dan gebruikelijk geprikkeld wordt en zich laat gelden. Dat is op dat forum juist de bedoeling want dat geeft je als onderzoeker de mogelijkheid te onderzoeken wat zijn invloed het feitelijk op je heeft. Echter een buitenstaander ziet daarin alleen maar onenigheid en aanleiding tot ruzie en dat werd het daar alsmaar meer omdat er zich alleen deelnemers aandienden wiens ego werd aangesproken met juist een behoefte om zich te manifesteren en zich te ontwikkelen. Het forum verwerd tot een kraamkamer van ego om alle trucjes door te krijgen en aan te leren om beter beslagen ten eis te komen anderen de loef af te steken.

Beleefdheid vragen of eisen is zo'n ego ding en mijn forumleden die de klok hadden horen luiden maar niet wisten waar de klepel hing zagen hun kans anderen daarin te beleren. Ik heb nooit deelgenomen aan het Boeddhaforum vanwege een totaal andere insteek, maar het gros van de deelnemers die al aan het steggelen waren op mijn forum zagen hier hun kans schoon om daarin onverdroten voort te gaan. Ik heb dat bij mijn eigen forum alsook hier altijd met lede ogen aangezien. Al dat 'leuteren er over' heeft nog nooit iemand tot realisatie gebracht zou het motto moeten zijn.

Toch zijn hier leden met potentie. Ik had al eens aan mijn  forumlid Steve laten weten dat ik graag gezien zou hebben dat forumlid 'lang kwaad' bij mij zou deelnemen. Er zijn er meer die toe zijn aan een stapje verder. Maar inmiddels is mijn forum om redenen dat het niet draait op de laatste PHP versies uit de lucht. Hoewel ik wel bezig ben het op een eigen server te draaien als een naslagwerk.

Helaas heeft ook hier de moderatie veel lezenswaardigs weer verwijderd en het gesakker laten staan.

Ik wens dit forum alle goeds.
Laurens

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 28-06-2023 11:30 »
Dank je voor je reactie Laurens. Contact met de minder-dan-perfecte werkelijkheid noodzaakt altijd enige aanpassingen van de idealen.

De meeste boeddhistische forums hebben een sterke moderatie en een toeleggen op de juiste spraak, dus beleefdheid spreekt voor zich.

Mijn ervaring met het ego is dat het goed is om ernaar te kijken en je bewust te zijn van je eigen patronen en waar jij nog onvriendelijke reacties hebt. Zo een reactie vinden is altijd een leermoment.

Hoop je hier nog wat vaker te zien, wat mij betreft ben je welkom!

Offline forumbeheer

• Administrator
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 28-06-2023 13:46 »
Indien je aanhanger van een bepaalde 'leer' bent heb je een achtergrond en een idee hoe het moet zijn en waar het heen moet. Het zelfkennisforum had alleen een achtergrond en wel naar het gedachtengoed van de Advaita, met voorts het idee van Descartes en de hulp via Byron Katie maar had daarmee geen enkele binding. Het forum had de intentie serieuze onderzoekers te begeleiden op weg naar 'wat' ze zijn, hetgeen lijnrecht staat op het idee een 'wie' te zijn. De weg daarheen werd 'gedegen zelfonderzoek' genoemd omdat er niets gespaard werd, ook het uitgangspunt 'ik' mocht niet worden ontzien. Dit in tegenstelling tot de advaita waar het uitgangspunt 'ik' in tact wordt gelaten. Bij serieuze beoefenaars van advaita valt het ego na lange tijd wel af aan je te trekken en ondervindt je de consequenties ervan niet meer maar ook in de advaita scene komen onnoemelijk veel ego's voor. Dus met advaita alleen bleek je er uiteindelijk niet geheel te komen. Dat komen is de realisatie te 'weten wat je bent' en ik en/of ego is dat bepaald niet.

Maar goed, het gevolg van zo'n onderzoek is dat 'ego', te weten de beschermlaag van 'ik', meer dan gebruikelijk geprikkeld wordt en zich laat gelden. Dat is op dat forum juist de bedoeling want dat geeft je als onderzoeker de mogelijkheid te onderzoeken wat zijn invloed het feitelijk op je heeft. Echter een buitenstaander ziet daarin alleen maar onenigheid en aanleiding tot ruzie en dat werd het daar alsmaar meer omdat er zich alleen deelnemers aandienden wiens ego werd aangesproken met juist een behoefte om zich te manifesteren en zich te ontwikkelen. Het forum verwerd tot een kraamkamer van ego om alle trucjes door te krijgen en aan te leren om beter beslagen ten eis te komen anderen de loef af te steken.

Beleefdheid vragen of eisen is zo'n ego ding en mijn forumleden die de klok hadden horen luiden maar niet wisten waar de klepel hing zagen hun kans anderen daarin te beleren. Ik heb nooit deelgenomen aan het Boeddhaforum vanwege een totaal andere insteek, maar het gros van de deelnemers die al aan het steggelen waren op mijn forum zagen hier hun kans schoon om daarin onverdroten voort te gaan. Ik heb dat bij mijn eigen forum alsook hier altijd met lede ogen aangezien. Al dat 'leuteren er over' heeft nog nooit iemand tot realisatie gebracht zou het motto moeten zijn.

Toch zijn hier leden met potentie. Ik had al eens aan mijn  forumlid Steve laten weten dat ik graag gezien zou hebben dat forumlid 'lang kwaad' bij mij zou deelnemen. Er zijn er meer die toe zijn aan een stapje verder. Maar inmiddels is mijn forum om redenen dat het niet draait op de laatste PHP versies uit de lucht. Hoewel ik wel bezig ben het op een eigen server te draaien als een naslagwerk.

Helaas heeft ook hier de moderatie veel lezenswaardigs weer verwijderd en het gesakker laten staan.

Ik wens dit forum alle goeds.
Laurens
Een verduidelijking.
iedereen die op een "normale" manier kan en wil bijdragen, kan toegang krijgen tot alle berichten , voorlopig heb ik de toegang van nieuwe deelnemers gesperd. behalve voor een beperkte rubriek.In de rubriek bloemlezing komen de berichten die de moeite waard zijn om de etalage van het boeddhaforum te staan.  Maar dat moet nog concreet gemaakt worden, omdat ik het net nu zeer druk op het werk heb, in combinatie met privé omstandigheden.
Vanaf volgende week kan ik terug tijd vrijmaken.
laat je niet tegenhouden om lezenswaardig te schrijven.....................forumbeheer,
« Laatst bewerkt op: 28-06-2023 14:28 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 28-06-2023 14:52 »
Onwetendheid bestaat ook als sluimerende neiging (anusaya) en als een soort in-vloed of gistingsproces in jezelf (asava). Als je alles samen neemt kun je het volgens mij wel zien als een soort gevoeligheid voor verblinding of begoocheling. Een gevoeligheid voor vertekening, de zaken niet zien zoals het werkelijk is.

Voorbeeld: al heb je, stel, eens gezien dat er geen ego is als een soort innerlijk mentale entiteit die ziet, kent, voelt, onder andere omstandigheden voel je dat wel weer zo, en begrijp je jezelf en anderen wel weer als ego, en denk, spreek en handel je wel weer op basis van die perceptie dat jij of een ander een mentale entiteit bent. Dat komt omdat die gevoeligheid voor verblinding niet weg is. Die kan weer actief worden. Dus wat in het ene moment helder en naar waarheid kan worden gezien, kan in een ander moment zomaar plaatsmaken voor verkeerde begrip.

Dit benadrukt de Pali Boeddha aldoor, vind ik. Onwetendheid is niet alleen maar een gebrek aan bepaalde ware kennis, het is ook een gevoeligheid in jezelf die er steeds voor zorgt dat je in het moment toch weer verblind raakt. Dat je toch weer in het moment verkeerde visie ontwikkelt, en onder invloed geraakt van verkeerd begrip van jezelf en anderen en situaties.
Daarom sprak de Pali Boeddha over onwetendheid niet alleen maar als gebrek aan ware kennis maar ook in termen van een soort gevoeligheid om in een begoocheld begrip van jezelf anderen en situaties terecht te komen. Dat blijft heel lang aanhouden ook. Het is niet dat iemand die de stroom betreedt opeens niet meer gevoelig is voor verkeerde begrip.

Je kunt ook pas zeggen dat er echt afstand is gedaan van onwetendheid als die hele gevoeligheid voor verblinding, voor vertekening, dit verkeerde Pad, totaal verdwenen is in jezelf. Niet eerder.

Sommige mensen lijken erg op het spoor te zitten van...als je maar dit en dat hebt en ontdekt en gezien...dan ben je niet meer onwetend. Ik denk dat dit niet klopt en zo werkt. Je moet meenemen dat er nog altijd een gevoeligheid is in jezelf (avijja-anusaya en avijjasava) waardoor je in het moment zaken helemaal niet meer zo helder ziet als je eens deed.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 29-06-2023 10:06 »
In de advaita staat dat bekend als 'voor realisatie water dragen, na realisatie water dragen'. Oftewel het systeem blijft als vanouds functioneren. Ik heb dan ook totaal niet de neiging voor te spiegelen dat er wat valt te halen of meer aan te verbinden dan dat je vanaf een bepaald moment 'weet wat je bent'. Het ego heeft alsdan nagelaten aan je te trekken en je hebt niet langer de neiging je ergens mee te identificeren, zoals met een jezelf, oftewel 'ik'. Ook intrinsiek 'weet je' (of beter is bekend) wat je te doen staat. Beleefdheid is niet langer een issue want er is geen ego dat zich geraakt of aangesproken kan voelen en daarmee doet dan ook volledige openheid zijn intrede.

Je gebruikt het woord onwetendheid anders dan ik het gebruik, onwetendheid staat bij mij meer voor onbewust zijn. Indien je niet de wens hebt te weten te komen 'wat je bent' probeer dan bewust te worden van wat je aanricht.
Alles is er op gericht je zinnen te begoochelen, al je wederwaardigheden zijn fictie, oftewel zoals ik het noem, je leeft in een vermeende wereld. Daar kom je achter door zoals Descartes je gedachten op waarheid te onderzoeken. Omdat ook Descartes zijn onderzoek niet uitstrekte tot zijn 'vermeende' ik, is het bij een onvolledige uitslag gebleven. Je ziet ook vaker dat er mooie ont'dekkingen worden gedaan en men daarin blijft hangen. Er moet een attitude zijn koste wat het kost te weten te komen 'wat je bent'.

De 'dingen' zelf onderzoeken en bespreken, zoals doorgaans (tot in den treure gebeurt) heeft alleen maar zin voor de wetenschap, het moet gedaan worden. Er over filosoferen heeft geen enkele zin.

Maar ik laat het gebeuren hier verder maar met rust.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 29-06-2023 10:36 »
Er moet een attitude zijn koste wat het kost te weten te komen 'wat je bent'.

Wat ik heb gezien en beleefd geeft mij aan dat de menselijke aard in de basis zachtaardig is, en dat een groot deel van onze taak berust op het uitpluizen van onze gewelddadige impulsen.

Ik ervaar de zinsvorming ‘koste wat het kost’ al als enigszins gewelddadig. Soms moet je inderdaad dingen loslaten, maar dat kan in vrede en rust gebeuren, het hoeft niet drastisch of grootschalige te zijn.

Maar vaker is het process van waarheidsvinding er een van het zoeken naar inzicht, het leren kennen van jezelf en je geest.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 29-06-2023 11:40 »
Dat uitpluizen is wat ik schaar onder onderzoek naar 'wie' je bent, naar de inhoud derhalve. Het gros van de fora gaat daar over, het inzicht krijgen in je functioneren. Gedegen zelfonderzoek gaat niet in die richting. We leven in de dualiteit en daar gaat het te ene male nou eenmaal over 'goed' en 'kwaad'. Hetgeen wat daaronder moet worden verstaan eigenlijk ook maar een menselijke interpretatie is. De kerk heeft zich als taak gesteld zich te richten op het beheersen van de gewelddadige impulsen en toch vergrepen de voorgangers zich aan jonge kinderen. Ergo het beheersen van gewelddadige impulsen haalt helemaal niks uit. Sterker nog datgene wat onderdrukt wordt doet zich in alle hevigheid elders weer gevoelen.

Dat koste wat het kost slaat op het niet mogen ontzien van onderzoek naar het bestaan van 'ik'. In je uitlatingen laat je je al zien als behoudend (loslaten) en dat is niet de juiste attitude om te beginnen aan een onderzoek naar 'wat je bent'.  Je moet vrij zijn alles te kunnen verwerpen in een neti neti (niet dit, niet dat) constellatie. Je bent uiteraard volkomen vrij om datgene te doen wat je wenst maar het is niet de weg van gedegen zelfonderzoek. Waarin ik heb begeleid is niet de weg van coulantie maar van de confrontatie.

Naar wat ik ervaar als zijnde de richtlijnen van Boedhha lijk je me prima bezig, dus daar wil ik me dan ook niet in mengen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 29-06-2023 13:55 »
Hmm, ik ben wel bekend met Advaita Vedanta en heb ook wel aan ‘neti, neti’ onderzoek gedaan. Ik vond het niet erg heilzaam, omdat het simpelweg afstrepen van al de dingen die je niet bent puur een geestelijke oefening blijft. Het had geen resonantie met mij om dat te doen, er was geen verandering in mijn ervaring van lichaam, geest, gedachten of persoonlijke energie. Het zou goed kunnen dat ik al voorbij dat stadium was, ik meen dat ik de woorden “je bent niet het lichaam” voor het eerst heb gehoord toen ik acht was.

Onderdrukken van gewelddadige gevoelens heeft geen zin, het enige wat wel zin heeft is een grondige kijk naar de wortels van dat soort impulsen, dat men zonder te oordelen kijkt naar de oorsprong ervan. Je kan het wellicht een keer proberen ;)

Confrontatie lijkt mij een lastige weg om mensen op te begeleiden, omdat het veel conflict oproept binnen in jezelf en met anderen. De weg van de Boeddha heeft te maken met beoefening die leidt tot innerlijke vrede.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 29-06-2023 19:28 »
Een goede post, Buddha Amitabha.

Er zijn zelfs leden hier vertrokken van dit Boeddhaforum omwille van de sfeer, die gewoon steeds slechter werd. … Want als mensen zich niet gerespecteerd voelen, maar eerder belaagd, dan zullen ze minder gaan reageren of de confrontatie aangaan.

Laten we hopen dat Steve en Nico70+ weer terug keren. Ik vond het ook triest dat mensen zich genoodzaakt voelen te vertrekken.

Zoals ik al eerder zei in deze topic, een beetje beleefdheid is de Nederlander niet vreemd, en de meeste mensen kunnen het best opbrengen, en zijn dus ook zeer welkom.

Confrontatie lijkt mij een lastige weg om mensen op te begeleiden, omdat het veel conflict oproept binnen in jezelf en met anderen. De weg van de Boeddha heeft te maken met beoefening die leidt tot innerlijke vrede.

Misschien een model voor confrontatie in het begeleiden?

https://youtu.be/CwPWDMvT21E
« Laatst bewerkt op: 29-06-2023 19:37 door Bodhiboom »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 30-06-2023 09:36 »
In de advaita staat dat bekend als 'voor realisatie water dragen, na realisatie water dragen'. Oftewel het systeem blijft als vanouds functioneren. Ik heb dan ook totaal niet de neiging voor te spiegelen dat er wat valt te halen of meer aan te verbinden dan dat je vanaf een bepaald moment 'weet wat je bent'. Het ego heeft alsdan nagelaten aan je te trekken en je hebt niet langer de neiging je ergens mee te identificeren, zoals met een jezelf, oftewel 'ik'. Ook intrinsiek 'weet je' (of beter is bekend) wat je te doen staat. Beleefdheid is niet langer een issue want er is geen ego dat zich geraakt of aangesproken kan voelen en daarmee doet dan ook volledige openheid zijn intrede.

Mijn indruk is dat die hele ego-benadering ontspruit vanuit de verkeerde gedachte dat activiteiten die mensen/wezens vertonen zoals agressief gedag, hebzuchtig gedrag, trots gedrag, gehecht gedrag, begeertevol gedrag, angstig gedrag, geremd gedrag, ongeremd gedrag etc. wordt veroorzaakt door dat ego. Dit is volgens mij precies wat de Boeddha niet leert, namelijk een zelf/ik of ego als entiteit binnenin jezelf en anderen die de aanstichter is, de veroorzaker, de initiatiefnemer, de doener van mentale, verbale en fysieke activiteit.

Als een dier agressief gedrag vertoont naar je, denk je toch ook niet dat dat dier een grote ego heeft? Je weet toch gewoon dat dit diens instinct is, diens krachtige gewoonte sinds eindeloos lang bij zulke dieren. Bij een mens net zo. Het zijn gewoon gewoonten, neigingen die actief worden in de geest onder omstandigheden, die oplichten, die opkomen. Het is niet dat dit ontspruit aan een ego maar het ontspruit aan de grond van de geest. Het komt niet op in ego maar in de geest.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 30-06-2023 18:46 »
Als een dier agressief gedrag vertoont naar je, denk je toch ook niet dat dat dier een grote ego heeft? Je weet toch gewoon dat dit diens instinct is, diens krachtige gewoonte sinds eindeloos lang bij zulke dieren. Bij een mens net zo.
Dieren zijn in feite mensen zonder ego. Mensen zonder menselijke identiteit. Biologisch zit er niet zoveel verschil. Het verschil zit onder de hersenpan. Dat heeft te maken met meer hersenen en allerlei biologische redenen. Maar vooral de identiteit onderscheidt mensen van dieren. En die identiteit heeft veel voordelen opgeleverd. Mensen zijn buitengewoon handig geworden in het manipuleren van hun omstandigheden. Bij dieren zie je dat maar heel weinig.

Een beleefde groet.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 30-06-2023 18:55 »
Dieren zijn in feite mensen zonder ego. Mensen zonder menselijke identiteit. Biologisch zit er niet zoveel verschil. Het verschil zit onder de hersenpan. Dat heeft te maken met meer hersenen en allerlei biologische redenen. Maar vooral de identiteit onderscheidt mensen van dieren. En die identiteit heeft veel voordelen opgeleverd. Mensen zijn buitengewoon handig geworden in het manipuleren van hun omstandigheden. Bij dieren zie je dat maar heel weinig.

Een beleefde groet.

Welkom Ernst, voor het geval dat we je nog niet kennen.

Dat manipuleren zal wel zijn begonnen bij gereedschappen, en doorgestoten naar het manipuleren van de medemens. Het doet mij denken aan een citaat van U.G., dat alles wat van het denken is geboren uiterst gevaarlijk is.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 30-06-2023 20:28 »
Welkom Ernst, voor het geval dat we je nog niet kennen.
Dank je wel. Ik ben een ernstig mens. Het leven is een ernstige zaak.

Dat manipuleren zal wel zijn begonnen bij gereedschappen, en doorgestoten naar het manipuleren van de medemens. Het doet mij denken aan een citaat van U.G., dat alles wat van het denken is geboren uiterst gevaarlijk is.
Dat ben ik wel met die mijnheer U.G. eens. Laat ons maar kijken naar de huidige rellen in Parijs. Wat komt daar weer allemaal uit het menselijk denken!
Noem een grootstad die niet in het nieuws is geweest vanwege geëscaleerd geweld. Relletjes in Parijs, Berlijn, Amsterdam, Brussel, Londen… Vaak is een futiliteit genoeg om de lont aan te steken bij een leger ‘boze mensen’ waarvan we tot op dat moment vaak niet eens doorhadden dat ze effectief zo boos waren – en zijzelf misschien ook niet.

We leven in een gewelddadige wereld. Oorlog, terrorisme en geweld zijn aan de orde van de dag.
Laat ons tenminste beleefd zijn tegen elkaar.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #31 Gepost op: 30-06-2023 21:31 »
Dank je wel. Ik ben een ernstig mens. Het leven is een ernstige zaak.

Dat is een gunstig startpunt, tenminste wat het boeddhisme betreft.

Dat ben ik wel met die mijnheer U.G. eens. Laat ons maar kijken naar de huidige rellen in Parijs. Wat komt daar weer allemaal uit het menselijk denken!

De Boeddha zou het waarschijnlijk hebben over de Drie Vergiften, deze…

begeerte (verlangen, verslaafdheid, inhaligheid, gierigheid, gehechtheid)
aversie (haat, boosaardigheid, afkeer)
onwetendheid (waan, dwaling, dwaasheid)

Die zijn de bron van al het lijden, dus zullen ze waarschijnlijk ook wel aan de grondslag liggen van wat er zich in Parijs afspeelt. U.G. Krishnamurti, om hem zijn volle naam te geven, was een spiritueel spreker maar niet echt een boeddhist, alhoewel ik hem interessant vind en ik momenteel zijn boeken lees.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 01-07-2023 10:07 »
Ik bezie Boeddha als zijnde grealliseerd die spreekt tot degene die nog zoekende is en die zijn gedachtengoed vervolgens vaak helaas gaat interpreteren op een wijze die niet zoals door hem bedoeld is. Vaak ook worden teksten ook uit hun oorspronkelijk verband gehaald en kan niet meer herleid worden hoe ze werkelijk bedoeld zijn geweest. Dus is hetgeen Boedhha leert zo bedoelt te zijn, of is het veeleer een eigen interpretatie?

Er is een bundeltje gedachten over jezelf en dat noemen we 'ik'. Gedachten zijn veranderlijk dus behoeft dat bundeltje gedachten, dat 'ik', een constante bevestiging van anderen. Dat is wat we doen elkaar bevestigen. Ik erken jouw bestaan door op je te reageren. Daarnaast heeft dat bundeltje gedachten bescherming nodig en voor die bescherming is het ego ontworpen. We moeten beleefd blijven anders wordt het bundeltje gekwetst.

Dat ego is niet hetzelfde als een 'aard' hebben. Dieren hebben een aard en de mens heeft dat ook. Vergelijkbaar kun je stellen dat een mens mentaal 'gekwetst' kan worden en een dier heeft dat vermogen niet. Daar is ego aan het werk. Ook mensen in een groep wensen erkend te worden en gaan muiten als ze niet worden gezien.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 01-07-2023 10:30 »
P.s. deze laatste is van Laurens.
Ik zag de naam zelfverwondering niet meer staan in het rijtje mogelijke namen en heb daarom  maar voor het gebruik van ernst gekozen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 01-07-2023 11:13 »
Als een dier agressief gedrag vertoont naar je, denk je toch ook niet dat dat dier een grote ego heeft? Je weet toch gewoon dat dit diens instinct is, diens krachtige gewoonte sinds eindeloos lang bij zulke dieren. Bij een mens net zo.

Een beleefde groet.

Hoi Ernst, welkom.

Als dieren een soort mensen zijn zonder ego, zijn ze volgens sommige deelnemers hier (de zelfkenners) vast verlicht:-) want ego zien ze als de oorzaak van lijden en een sta in de weg van verlichting.

Ik geloof daar zelf niet in en dat onderwijst de Boeddha ook niet volgens mij. Er is nog nooit een reactie, neiging, emotie opgekomen in het ego, nooit, volgens mij. Het is wel zo, volgens mij, dat zodra iets opkomt vanuit de grond van de geest, de alaya, dat de geest het meestal beetpakt en behandelt als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Dat besef van Ik dat dan verrijst rondom wat opgekomen is, voedt dat dan ook.

Dit gebeuren noemde de Boeddha upadana. Dit is een schakel in het voorwaardelijk ontstaan. Het gevoel of de perceptie van Ik of ego in relatie tot wat ervaren wordt,  werkt als voeding, als een katalysator, maar is geen ontstaansgrond van welke emoties ook of welke neiging dan ook. De ontstaansgrond is volgens mij nooit ego. Dit is nou juist de kern van Boeddha's leer, mijns iznziens. Mensen die in zichzelf of anderen een ego zien waaraan neigingen ontspringen die zien alles verkeerd. Ja, dat denk ik echt. Die snappen voorwaardelijk ontstaan nog altijd niet. Die denken toch nog altijd in termen van entiteiten in plaats van processen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 01-07-2023 11:30 »
Dat ego is niet hetzelfde als een 'aard' hebben. Dieren hebben een aard en de mens heeft dat ook. Vergelijkbaar kun je stellen dat een mens mentaal 'gekwetst' kan worden en een dier heeft dat vermogen niet. Daar is ego aan het werk. Ook mensen in een groep wensen erkend te worden en gaan muiten als ze niet worden gezien.

Hi Laurens:-)

Nee, zo moet je niet denken (vind ik). Niet ego is aan het werk maar de in-vloed van onwetendheid en begeerte doen zich gelden in een geest waarin een perceptie van 'Ik ben', en 'Ik ben dit en dat" is ontstaan en gegroeid. Dit is altijd iets momenteels. Die in-vloeden komen uit de grond van de geest op, en borrelen op bij zintuiglijk contact. Je kunt ook zeggen dat alles steeds persoonlijker kleurt naarmate de invloed die onwetendheid en begeerte uitoefenen op de geest sterker wordt. Dat wordt vaak een zichzelf versterkend gebeuren.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 01-07-2023 12:49 »
Ik zag de naam zelfverwondering niet meer staan in het rijtje mogelijke namen en heb daarom  maar voor het gebruik van ernst gekozen.
Hé, nu schrijven jij en ik onder dezelfde forumnaam! Dat is grappig, nu zijn wij samen één!  ;D
Maar Waarheid, want: "Ik ben jou, jij bent mij, en ik ben God", antwoordde de Indische goeroe Sri Sathya Sai Baba ooit aan één van mijn leraars die een persoonlijke audiëntie had met hem.

Met beleefde groeten, Marc.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 01-07-2023 13:19 »
Heel juist, ik ken geen dier dat zich gekwetst en beledigd kan voelen.
Mensen hun ego's daaarentegen kunnen gigantisch groot zijn en continu gevoed worden door woede.
Een boos ego is als de ongelooflijke Hulk.

beleefde groeten, Marc.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 01-07-2023 13:31 »
Hoi Ernst, welkom.
Dank voor je verwelkoming.

Mensen die in zichzelf of anderen een ego zien waaraan neigingen ontspringen die zien alles verkeerd. Ja, dat denk ik echt. Die snappen voorwaardelijk ontstaan nog altijd niet. Die denken toch nog altijd in termen van entiteiten in plaats van processen.
De mens van zelfrealisatie is zonder ego; hij heeft de mogelijkheid verloren om zich met het een of het ander te identificeren. Hij is tijdloos en ruimteloos, hij leeft dieper dan de bron waar de wereld uit voortkomt, dieper dan woorden en gedachten.

beleefde groet, Marc.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #39 Gepost op: 01-07-2023 13:38 »
Heel juist, ik ken geen dier dat zich gekwetst en beledigd kan voelen.
Mensen hun ego's daaarentegen kunnen gigantisch groot zijn en continu gevoed worden door woede.
Een boos ego is als de ongelooflijke Hulk.

beleefde groeten, Marc.

Hmm, weet niet.

De buurman heeft een grote hond met een gigantisch ego, doet zich altijd gelden, blaft op alles heel boos, is heel territoriaal.

In de tuin loopt soms een kleiner hondje, blaft amper (wijselijk) naar de grote hond.
In de tuin loopt echter een andere hond, en het is altijd, gevecht en blaffen om te bewijzen wie de grootste, sterkste is.

En in de volksmond is dat toch een groot ego, zeer grote geldingsdrang, territoriumdrift en dit met alle middelen (lees lawaai, woede, imponeren) tonen.
Dat zie toch ook bij dieren.

Geef je één van de drie, meer aandacht, dan zullen de andere twee ook altijd met lawaai, woede, getier en geblaf reageren. Dus is hier toch ook wel kwetsing aanwezig.

Vroeger liep er in de tuin een andere grote hond, speels, lief, aardig. Er was amper territoriumstrijd. wel veel spelen, knuffeltjes, rennen. ook met het kleine hondje.

Ego lijkt me iets met karakter, temperament, intelligentie, zelfvertrouwen te maken. inderdaad ook snel gekwetst, snel uitgedaagd, grote driften.
« Laatst bewerkt op: 01-07-2023 13:46 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 01-07-2023 16:07 »
Even voor de duidelijkheid, het ego is een geweldig instrument ter bescherming van het 'ik'. Het behoort niet in het verdoemhokje geplaatst te worden. Alleen je bent het 'ik' niet (dat is te onderzoeken) en daarmee houdt dan ook de noodzaak van bescherming op. Ben je van plan gedegen zelfonderzoek te gaan doen dan blijkt ego een obstakel want het wil geen onderzoek waarin het aan zichzelf kan verliezen. Ga je ego dus wijzen op zijn beschermende rol dan trekt het alle registers open om zich aan een verliezende bestaansgrond te onttrekken. In dat kader resulteert het onder de loep nemen van ego in een afwijzende c.q. omtrekkende beweging en lijkt het, vervolgens door alle ontstane commotie daaromtrent, alleen daar om te gaan. Oftewel wordt het kort door de bocht  vertaald in het ego moet verdwijnen, terwijl het slechts gaat om het doorzien van de egowerking.

Dat het aangeroerd wordt lang kwaat is vanwege de belemmerende werking op het doen van onderzoek naar dat 'ik'. Of ego zich vanwege in-vloed en begeerte doet gelden heeft om die reden dan ook niet zo mijn belangstelling. Het is me meer te doen om onderzoek naar dat 'ik ben', want als het ik zich niet doet gelden is er alleen maar zijn.

Amithabha is het niet zo dat je je de maat gemeten voelt worden en zou je dat kunnen zien als het opspelen van het ego? Mijn insteek is en blijft het (gedegen) zelfonderzoek naar wat er zich in mij roert en niet wat de invloed van anderen daarop zijn. Wat is het dat zich beleerd ervaart. Wat mij betreft is het niet mijn wens te frustreren ook al kan ik ook wel weer heel goed begrijpen waarom dat zo wel wordt gezien.

In de mensenwereld, middenweg, was er eveneens een dominant mannetje voor het doorgegeven van de krachtigste genen omdat de natuur op overleven gericht is. De vraag naar kracht is in de loop van de geschiedenis verlegd naar intelligentie dat betere overlevingskansen bleek te bieden, maar bij honden geldt nog steeds de wedijvering om de meeste kracht. Dat is dus de natuur, oftewel de aard en dat zou ik niet toe willen schrijven aan ego.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 01-07-2023 17:13 »
Ik zie dat Laurens zijn never ending gezwatel hier ook weer voort zet.  Alles wat je niet bent elimineren, en klaar is kees.  Daar helpt geen boeddha'tje lief wat aan.

Met afgeronde groet (wel beleefd zijn natuurlijk).

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 01-07-2023 17:14 »

beleefde groet, Marc.

Mara?

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 01-07-2023 17:15 »
Even voor de duidelijkheid,...
Ah, we zijn terug gescheiden.  ;)

In de mensenwereld, middenweg, was er eveneens een dominant mannetje voor het doorgegeven van de krachtigste genen omdat de natuur op overleven gericht is. De vraag naar kracht is in de loop van de geschiedenis verlegd naar intelligentie dat betere overlevingskansen bleek te bieden, maar bij honden geldt nog steeds de wedijvering om de meeste kracht. Dat is dus de natuur, oftewel de aard en dat zou ik niet toe willen schrijven aan ego.
Prachtige documentaire op youtube genaamd: Uprising: Lion King Slayers | Bloody Wars in the Pride (Full Episode) | Savage Kingdom.
Nee, die bloody wars onder leeuwen zou ik ook niet aan ego willen toeschrijven.
Maar goed, wie denkt dat honden en leeuwen handelen vanuit een ego heeft nog wat op te klaren, bewustwording noem ik dat.
Maar alles op zijn tijd.

beleefde groet, Marc.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 01-07-2023 17:16 »
Hé, nu schrijven jij en ik onder dezelfde forumnaam! Dat is grappig, nu zijn wij samen één!  ;D
Maar Waarheid, want: "Ik ben jou, jij bent mij, en ik ben God", antwoordde de Indische goeroe Sri Sathya Sai Baba ooit aan één van mijn leraars die een persoonlijke audiëntie had met hem.

Met beleefde groeten, Marc.

Mensen die beweren dat ze God zijn dienen gewantrouwd te worden.  Dat zijn oftewel mentaal gerealiseerden oftewel onder een roesje God geworden.

Met goddelijke groet.  (lol)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 01-07-2023 17:23 »
Bij de weg, ik heb de indruk dat de foruminstellingen zo staan dat niemand mij kan lezen.  Dus ben ik beleefd tegen niemand.  Dat komt goed uit, want er is toch niemand......

Oeps...nu moet ik tegen niemand de groeten doen?  Wat een ingewikkeld forum. Dit is nog dwazer dan Laurens' zijn forum.   Daar waren allemaal niet-bestaande personages niet tegen elkaar aan het schrijven.

Groeten aan niemand.

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #46 Gepost op: 01-07-2023 17:36 »
je bent te lezen
er waait weer
een frisse wind
groeten terug

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 01-07-2023 17:45 »
Ok.  Ik dacht al eventjes, ik kan al dat geconditioneerde gedoe wel achterwege laten.  Niet dat het mij veel uitmaakt of ik tegen iemand of niemand schrijf.  Maar tegen iemand moet je beleefd doen, anders zijn ze op hun teentjes getrapt.

De heer Niemand stoort zich niet aan al die aardse malligheid.

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #48 Gepost op: 01-07-2023 17:46 »

Mensen die beweren dat ze God zijn dienen gewantrouwd te worden.  Dat zijn oftewel mentaal gerealiseerden oftewel onder een roesje God geworden.

...of Boni M...?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 01-07-2023 17:51 »

...of Boni M...?

Ik heb wel lol gehad op het zelfkennisforum, ik ben dan ook blij dat Laurens de verleiding niet kon weerstaan.  (Ik weet wel hoe ego werkt)

Voor hetzelfde geld is Laurens ook Boni L.    Boni J. is immers ook al God. Het gaat hier nog druk worden met al die Godden.

Voor de duidelijkheid: ik ben géén God, de leegte is mij leeg genoeg.