Auteur Topic: Forum Waarheidvinding  (gelezen 7988 keer)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Forum Waarheidvinding
« Gepost op: 14-10-2020 11:21 »
Beste leden van het forum,

Excuseer mij even. Ik post hier even iets op basis waarvan ik op een ander forum ben buiten gesmeten.
Het heeft niet echt met dit forum te maken (hoewel), dus excuses.
Ik vermoed dat er mensen zijn op het betreffende forum die alsnog hier zouden kunnen komen kijken op basis waarvan ik misschien wel buiten gezet zou zijn.

Edit:

Het is uiteindelijk toch nog terug goed gekomen, ik ben weer toegelaten, enkel in het draadje "anders denkenden" weliswaar. Maar dat is misschien ook juist de realiteit.

Dus ik heb het bericht hier weer weggehaald.

<knip>
« Laatst bewerkt op: 15-10-2020 17:13 door Dorje »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Forum Waarheidvinding
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2020 14:56 »
Het lijkt wel een interessant forum Dorje, alleen misschien een beetje stil.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2020 16:57 »
Wat is het forum 'waarheid vinding' ?

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2020 17:01 »
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 15-10-2020 17:16 »
Dit, neem ik aan...

https://www.waarheidvinding.nl/

Ja, dat is het, zeker interessant, maar wel keihard. Niets voor brave boeddhisten.
Gezien ik zelf geen brave boeddhist ben, ga ik er zelf wel af en toe graag wat kaartenhuisjes omver blazen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 15-10-2020 21:00 »
Waarom is het dan 'keihard'

ik kan me wel hardere dingen voorstellen

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 15-10-2020 21:15 »
Dat forum komt op mij een beetje warrig over

Ik vind dit forum helderder

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2020 09:07 »
Waarom is het dan 'keihard'

ik kan me wel hardere dingen voorstellen

Ja, dat is misschien inderdaad niet de juiste woordkeuze. Het is eerder "niet echt respectvol".

Als je iets schrijft dat je je kinderen op de schoot neemt, bijvoorbeeld, word je, als de sfeer er al in zit, gelijk afgeschilderd als een pedofiel. Iets wat ik hier nog niet zo zie gebeuren.

En eigenlijk is het uitgangspunt daar niet persé onrespectvol te zijn op zich, maar eerder ego uit te dagen. Als je hier dan, niet gespeeld maar echt, gelijkmoedig bij blijft wordt de sfeer steeds grimmiger tot het uiteindelijk zo grimmig wordt dat niet jouw ego te koop staat maar dat van de uitdager.

Als je eens wilt meten hoe gehecht je nog bent aan het beeld dat anderen van je hebben of maken, is dat the place to be.

Maar het is ook weer niet noodzakelijk. Geef mij maar het boeddhistisch respect dat hier aan de dag gelegd wordt. Je kan best via respect ook zaken overdragen en volgens mij worden ze dan des te beter opgenomen, zelfs al gaat het om confronterende zaken zoals het aanwijzen van de egowerking.

Ieder forum zijn eigenheid zeker?

Laten we het hier gewoon respectievol houden. Die geveinsde hardheid die dan vaak ontspoort, werkt een heldere levenswijze niet echt in de hand, volgens mij.

Respectievolle groet!

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 16-10-2020 13:27 »
Ik kan me wel indenken dat niet-boeddhisten niet zoveel aandacht besteden aan juiste spraak. Maar zelfs voor gewone spiritueel wat gevorderde mensen (en ik denk dat degenen die op waarheidsvinding zijn toegelegd dat wel zijn) lijkt het mij niet onredelijk om een vriendelijke en respectvolle houding te verwachten.

Maar ja, soms verzuren gemeenschappen een beetje.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #9 Gepost op: 16-10-2020 22:50 »
ga ik er zelf wel af en toe graag wat kaartenhuisjes omver blazen.

gewoon een paar gedachten.
-In welk opzicht heeft dit te maken met gelijkmoedigheid of mededogen.

is toch gewoon lust in een twistgesprek.

Je kunt de blijde boodschap niet vertellen, als er geen atmosfeer van ruzie is.
En als er ruzie is ontstaan dan herhaal je dat je beter kunt zwijgen.

Zo zie ik toch het stramien.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 17-10-2020 09:59 »

Als je het letterlijk neemt zoals het er staat, heb je natuurlijk volledig gelijk.
Als een auto in brand staat, heeft het niets met gelijkmoedigheid of mededogen te maken als je tegen de vlammen tekeer gaat. Als een auto in brand staat en er zitten mensen in, is dat iets anders.

Op dat forum komen mensen toe, zoals ik ook vele jaren geleden, die door de termen "Waarheidvinding" en "Zelfkennisforum" er toe aangetrokken worden om iets waar de termen naar verwijzen te vinden. Ik ging daar erg enthousiast aan de slag, en dit enthousiasme werd snel in de kiem gesmoord. Toch bleef ik maar proberen en kreeg telkens het deksel op mijn neus.

Ik kwam veel later ook nog dit boeddhaforum tegen, hier kreeg ik de kans om te groeien, en mijzelf beter te leren uitdrukken.
Zo nu en dan keerde ik nog eens even terug naar dat forum om de heilige kaartenhuisjes omver te blazen, maar ik kwam nooit ver, ik botste steeds op mijn eigen houvastten. Wat op zich erg leerrijk was. Met deze zaken waar ik op botste keerde ik dan weer terug naar het Boeddhaforum waar ik er op een respectvollere manier mee kon leren omgaan en experimenteren.

Eens ik "sterker" in mijn schoenen stond, lees (minder nog nood had aan bepaalde houvasten en minder nood had aan bevestiging van mijn zelfbeeld) ben ik dan, nog maar zeer recent, terug gekeerd naar dat forum, om nu eens niet meer tegen die grens op te botsen en dan te vluchten, maar om stand te houden. Ik begreep dat ik dit maar kon doen door mijn weerstand tegen de houvasten die daar heersten eerst te overwinnen. Ik merkte op dat de weerstand ook een vorm van houvast was. Door dit op te merken begon die omgekeerde houvast ook weg te vallen en maakte dit dat de gelijkmoedigheid stand kon houden. Verder begon het er naar uit te zien (met ups en downs) dat dit ook wat in gang ging zetten voor zij die ook al jaren en jaren op die heersende wijze daar in rondjes waren aan draaien op dat forum.

Dus bleef ik stand houden en confronteren tot de bom gebarsten is. Dit heeft hoedanook een barst geslaan in de heersende sfeer daar. Niet echt bij de forumbeheerder, maar wel bij sommige deelnemers. Ook heeft het een barst bij mij geslaan, want tegen het einde ging ik ook tezeer op in die, hoe zal ik het zeggen, queste die ik mijzelf had opgelegd, dat ik mijzelf voorbij gehold ben en mijn gelijkmoedigheid en mededogen toch weer verloren had.

Nu, dit is mijn manier van wat ontdekt is trachten te integreren in het leven zelf: vallen en opstaan en weer vallen en terug opstaan. Niet door mij te gaan wentelen in dat wat ontdekt is, en behoedzaam alle mogelijke valkuilen te gaan vermijden, uit schrik om terug helemaal op te gaan in de wereld. De wereld gaan buiten sluiten of mij er boven gaan wanen en dan maar voorzichtige stapjes zetten om maar ten alle koste te vermijden dat ik er weer door opgeslokt wordt, is not my cup of tea.

Ook al zou er lust zijn om die queste aan te gaan, dan nog is het wat mij betreft beter die lust te ontdekken dan mezelf er boven te verheffen en alle verleiding uit de weg te gaan door vast te houden aan een beeld van mezelf dat helemaal niet in regel is met de werkelijkheid.

Los daarvan zie ik de "gaag" de kaartenhuisjes omver gaan blazen, eerder in de zin dat ik ook "graag" lezingen en meditaties geef over Dzogchen/Zen/Non-dualiteit. Ook daar is er gelegenheid om kaartenhuisjes bij de deelnemers omver te blazen (hen te bevrijden van hardnekkige houvasten), net als er gelegenheid is dat zij bij mij kaartenhuisjes omver blazen. Voor mij is dit dzogchen in de praktijk, met vallen en opstaan en weer vallen en weer opstaan.

Maar dat is hoe dat ik in elkaar zit, voor iedereen kan dit anders zijn.

« Laatst bewerkt op: 17-10-2020 10:14 door Dorje »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 17-10-2020 11:59 »
Hmm, zelf het conflict aangaan om ‘mensen uit een brandende auto te redden’, ik weet niet of die metafoor helemaal opgaat. Veelal zien mensen dan het conflict, en niet de draad van de leer die men eruit moet redden.

Het is een hele kunst om mensen in die staat te brengen waar ze ontvankelijk zijn voor de leer.

Maar shockerende tactieken kunnen zeer effectief zijn, kijk maar naar de uitspraak “als je de Boeddha ziet, dood hem dan”. Linji word niet vaak herinnerd maar door die zin blijft hij levend.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2020 14:50 »
Hmm, zelf het conflict aangaan om ‘mensen uit een brandende auto te redden’, ik weet niet of die metafoor helemaal opgaat.

Ik zal de metafoor dan even herschrijven voor jou:

Tegen vlammen tekeer gaan gewoon om de vlammen, dat heeft conflict. De vlammen trotseren, wat zich uiterlijk kan voordoen als een tekeer gaan tegen de vlammen om 'mensen uit een brandende auto te redden', dat heet dan weer verantwoordelijkheid opnemen.

Als dit laatste ontaard in conflict (m.a.w. twee partijen die in gevecht gaan), dan is het zaak terug te komen tot de verantwoordelijkheid en niet te blijven hangen in het conflict. De grens kan soms zo dun worden dat hij zoek geraakt. En dan is het zaak om dit tijdig op te merken en niet te doen alsof je er boven zweeft.

Maar het punt is: als je vlammen uit de weg gaat, om maar niet in de verleiding te komen dat je er op den duur in conflict mee geraakt, dan leef je in de illusie dat je boven de vlammen staat, maar het enige wat je doet is de vlammen uit de weg gaan (dat is geen gelijkmoedigheid) en wegkijken van zij die er nog inzitten (dat is geen mededogen).

Ik wil hier niet vergoelijken hoe ik op zulke situaties inga. Ik wil gewoon verduidelijken dat er twee manieren zijn om met een ontdekking van vrijheid om te gaan: hetgeen je ontdekt hebt voor jezelf te houden, goed te beschermen, en er goed voor te zorgen dat je nooit door de mand valt; OF hetgeen je ontdekt hebt te delen met anderen, en daarbij het risico nemen dat je door de mand valt. Het vallen door de mand is dan gewoon gelegenheid om wat je ontdekt hebt nog beter in lijn te krijgen met hoe je leeft. Doordat je leert uit je fouten. Doordat je door te vallen weer kan opstaan.

Er is nog een derde manier: hetgeen je ontdekt hebt te beschermen en toch ook te willen delen met anderen. Dat is de manier waarbij je het door de mand vallen altijd in de ander zijn schoenen gaat schuiven. Dat is de manier waarop je steeds anderen gaat wijzen dat ze door de mand vallen t.o.v. het ongenaakbare waar je je zelf in gaat wanen.

Het is nu net dat derde heilige kaartenhuisje dat ik "graag" omver blaas en daarbij niet terug schrik dat het mij zelf ook wel eens omver zou kunnen blazen. Hoe meer er omver geblazen wordt, hoe beter, hoe meer illusies er sneuvelen, hoe beter, is het niet daar (bij de ander), dan hier (bij mezelf).

Veelal zien mensen dan het conflict, en niet de draad van de leer die men eruit moet redden.

Voor er iets gezien kan worden, moet er soms iets dat dit zien voorkomt doorbroken worden. En wat juist is: het is nooit conflict dat dit kan doen.

Het is een hele kunst om mensen in die staat te brengen waar ze ontvankelijk zijn voor de leer.

Zeer zeker, een kunst die niet iedereen gegeven is, en mij ook niet gegeven is. Wat mij gegeven is, is vlammen trosteren, zonder er in conflict mee te gaan, hoewel dit laatste niet altijd gegarandeerd is. Eerlijk is eerlijk. Soms schiet het dan toch eens uit de bocht, en wordt het toch conflict, zoals het hier met Siebe ook soms liet zien. En dan is het zaak verder op te ruimen wat ik nog tegen kom en dankbaar te zijn voor die gelegenheid in plaats van het weg te moffelen voor de buitenwereld en te doen alsof ik er allemaal maar boven sta.

Maar shockerende tactieken kunnen zeer effectief zijn, kijk maar naar de uitspraak “als je de Boeddha ziet, dood hem dan”. Linji word niet vaak herinnerd maar door die zin blijft hij levend.

Prachtige uitspraak, en helemaal wat ik bedoel: zelfs als Boeddha je laatste houvast is, neem die houvast dan ook nog weg.
Pas als je naakt en zonder enige houvast voor de werkelijkheid staat, zal die werkelijkheid zich openbaren zoals ze werkelijk is: zonder zelf (anatta), steeds veranderlijk (anicca), dus zonder de minste houvast, en als je toch ergens aan vasthoudt: lijden (dukkha).

« Laatst bewerkt op: 17-10-2020 15:05 door Dorje »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2020 19:01 »
Wat mij gegeven is, is vlammen trosteren, zonder er in conflict mee te gaan, hoewel dit laatste niet altijd gegarandeerd is. Eerlijk is eerlijk. Soms schiet het dan toch eens uit de bocht, en wordt het toch conflict, zoals het hier met Siebe ook soms liet zien.

Maar als je het vuur van conflict op een forum trotseert, wakker je het dan niet tegelijkertijd aan? Mijn ervaring is dat zelfs als je geheel calm een andere mening geeft terwijl mensen op een forum aan het vechten zijn, dat je dan óf genegeerd wordt, óf dat anderen je onder vuur nemen.

Als je in zulk een situatie illusies weg wilt nemen, dan moet je toch wel iets vrij schokkends zeggen om door het algehele gebekvecht te dringen.

Pas als je naakt en zonder enige houvast voor de werkelijkheid staat, zal die werkelijkheid zich openbaren zoals ze werkelijk is: zonder zelf (anatta), steeds veranderlijk (anicca), dus zonder de minste houvast, en als je toch ergens aan vasthoudt: lijden (dukkha).

De kenmerken van de leeringen van de Boeddha. Maar niet iedereen in de nondualiteit kijkt er zo tegen aan, weet ik van het lezen van Papaji.

Overigens vind ik het vreemd dat je bent toegelaten onder ‘andersdenkenden’ en niet ‘boeddhisme’.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2020 22:45 »
Maar als je het vuur van conflict op een forum trotseert, wakker je het dan niet tegelijkertijd aan? Mijn ervaring is dat zelfs als je geheel calm een andere mening geeft terwijl mensen op een forum aan het vechten zijn, dat je dan óf genegeerd wordt, óf dat anderen je onder vuur nemen.

Daarom schreef ik aan bolletje: "En raar genoeg kan die juist het tegenovergestelde in gang zetten bij anderen. Het kan bepaalde mensen juist heel boos maken, als jij in je rust blijft. Dus qua tacktiek is het niet altijd zo effectief."

Daarom: het is niet allemaal tactiek. Ook iets vrij schokkend zeggen ontstaat niet zomaar uit tactiek, het komt in iemand op en wel op de juiste tijd en in de juiste omstandigheden en heeft effect op de juiste mensen. Maar datzelfde choquerende kan in andere omstandigheden of voor andere mensen juist ook conflict aanwakkeren.

Illusies kunnen maar weggenomen worden door de persoon zelf, niemand kan dat in zijn plaats doen. Je kan alleen maar de gelegenheid scheppen zij het door zelf kalm te blijven, zij het door het juiste op de juiste moment te zeggen of doen, zij het door stilte. Als de gelegenheid niet te baat genomen wordt, kan je verder niets doen. Ook de Boeddha kon niets doen aan de jaloezie van zijn neef (of hoe was dat verhaal ook alweer). Je kan maar aanbieden wat in je aard ligt om aan te bieden. De rest is buiten je controle.

De kenmerken van de leeringen van de Boeddha. Maar niet iedereen in de nondualiteit kijkt er zo tegen aan, weet ik van het lezen van Papaji.

Ik verwoord het hier zo omdat het een Boeddhistisch forum is, maar waar het op neerkomt is hetzelfde, ook in Advaita (wat Papaji betreft zou ik het niet weten): elke houvast geeft een vertekening van de werkelijkheid. Ontdoe je van elke houvast (van elke dualiteit) en de nonduale werkelijkheid openbaart zich. Ontdoen niet in de zin van het buiten te sluiten, maar in de zin van het je niet te laten bepalen.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2020 16:19 »
Ook de Boeddha kon niets doen aan de jaloezie van zijn neef (of hoe was dat verhaal ook alweer).

Ik heb het teruggevonden:

Citaat
Devadatta (Sanskriet देवदत्त ), betekent letterlijk godsgeschenk en komt als naam wel meer voor in het Oude India. Er was onder andere een boeddhistische monnik en een neef van Gautama Boeddha onder die naam. Devadatta was jaloers op Boeddha, die hij nog uit zijn jeugd kende, en Sariputta. Devadetta had de ambitie zelf de leider van de monnikenorde te worden.

Hij ging naar de Boeddha toe en vertelde hem dat Boeddha een oude man was en zwak. Het was beter als Devadatta de orde overnam, zodat Boeddha van zijn oude dag kon genieten. Boeddha weigerde dit, waarna Devatta verschillende keren getracht heeft de Boeddha te vermoorden.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Devadatta_(persoon_uit_de_Tripitaka)

Zo zie je maar. Zelfs een verlichtte kan niet zomaar de wrok van iemand doorbreken. Dat kan die iemand alleen maar voor zichzelf doen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 18-10-2020 16:35 »
Sinds het beargumenteren van dingen niet echt een passie is van mij denk ik dat ik het forum waarheidsvinding maar niet zal bezoeken  ;) veel geluk gewenst ermee Dorje.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 18-10-2020 17:16 »
Sinds het beargumenteren van dingen niet echt een passie is van mij denk ik dat ik het forum waarheidsvinding maar niet zal bezoeken  ;) veel geluk gewenst ermee Dorje.

:D

Ik zal mijn best doen om zelf niet in die passie te blijven hangen.
Bedankt voor de tip.
;)

« Laatst bewerkt op: 18-10-2020 17:36 door Dorje »

• Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 19-10-2020 11:53 »

Als je het letterlijk neemt zoals het er staat, heb je natuurlijk volledig gelijk.
Als een auto in brand staat, heeft het niets met gelijkmoedigheid of mededogen te maken als je tegen de vlammen tekeer gaat. Als een auto in brand staat en er zitten mensen in, is dat iets anders.

Op dat forum komen mensen toe, zoals ik ook vele jaren geleden, die door de termen "Waarheidvinding" en "Zelfkennisforum" er toe aangetrokken worden om iets waar de termen naar verwijzen te vinden. Ik ging daar erg enthousiast aan de slag, en dit enthousiasme werd snel in de kiem gesmoord. Toch bleef ik maar proberen en kreeg telkens het deksel op mijn neus.

Ik kwam veel later ook nog dit boeddhaforum tegen, hier kreeg ik de kans om te groeien, en mijzelf beter te leren uitdrukken.
Zo nu en dan keerde ik nog eens even terug naar dat forum om de heilige kaartenhuisjes omver te blazen, maar ik kwam nooit ver, ik botste steeds op mijn eigen houvastten. Wat op zich erg leerrijk was. Met deze zaken waar ik op botste keerde ik dan weer terug naar het Boeddhaforum waar ik er op een respectvollere manier mee kon leren omgaan en experimenteren.

Eens ik "sterker" in mijn schoenen stond, lees (minder nog nood had aan bepaalde houvasten en minder nood had aan bevestiging van mijn zelfbeeld) ben ik dan, nog maar zeer recent, terug gekeerd naar dat forum, om nu eens niet meer tegen die grens op te botsen en dan te vluchten, maar om stand te houden. Ik begreep dat ik dit maar kon doen door mijn weerstand tegen de houvasten die daar heersten eerst te overwinnen. Ik merkte op dat de weerstand ook een vorm van houvast was. Door dit op te merken begon die omgekeerde houvast ook weg te vallen en maakte dit dat de gelijkmoedigheid stand kon houden. Verder begon het er naar uit te zien (met ups en downs) dat dit ook wat in gang ging zetten voor zij die ook al jaren en jaren op die heersende wijze daar in rondjes waren aan draaien op dat forum.

Dus bleef ik stand houden en confronteren tot de bom gebarsten is. Dit heeft hoedanook een barst geslaan in de heersende sfeer daar. Niet echt bij de forumbeheerder, maar wel bij sommige deelnemers. Ook heeft het een barst bij mij geslaan, want tegen het einde ging ik ook tezeer op in die, hoe zal ik het zeggen, queste die ik mijzelf had opgelegd, dat ik mijzelf voorbij gehold ben en mijn gelijkmoedigheid en mededogen toch weer verloren had.

Nu, dit is mijn manier van wat ontdekt is trachten te integreren in het leven zelf: vallen en opstaan en weer vallen en terug opstaan. Niet door mij te gaan wentelen in dat wat ontdekt is, en behoedzaam alle mogelijke valkuilen te gaan vermijden, uit schrik om terug helemaal op te gaan in de wereld. De wereld gaan buiten sluiten of mij er boven gaan wanen en dan maar voorzichtige stapjes zetten om maar ten alle koste te vermijden dat ik er weer door opgeslokt wordt, is not my cup of tea.

Ook al zou er lust zijn om die queste aan te gaan, dan nog is het wat mij betreft beter die lust te ontdekken dan mezelf er boven te verheffen en alle verleiding uit de weg te gaan door vast te houden aan een beeld van mezelf dat helemaal niet in regel is met de werkelijkheid.

Los daarvan zie ik de "gaag" de kaartenhuisjes omver gaan blazen, eerder in de zin dat ik ook "graag" lezingen en meditaties geef over Dzogchen/Zen/Non-dualiteit. Ook daar is er gelegenheid om kaartenhuisjes bij de deelnemers omver te blazen (hen te bevrijden van hardnekkige houvasten), net als er gelegenheid is dat zij bij mij kaartenhuisjes omver blazen. Voor mij is dit dzogchen in de praktijk, met vallen en opstaan en weer vallen en weer opstaan.

Maar dat is hoe dat ik in elkaar zit, voor iedereen kan dit anders zijn.

Dus als ik het goed begrijp zoek je de uitdaging als oefening.
En dat je hier op het forum iets te weinig uitdaging krijgt, behalve van Siebe dan.

Wat me wel opvalt dat is een zekere zwakte in je reacties, dat je   schrijft dat je je in  zwijgen gaat hullen.
De zwakte is niet zozeer dat je je in zwijgen gaat hullen, maar juist het feit dat je schrijft. Het lijkt eerder op : ik heb de beste intenties, maar jij/jullie begrijpen me niet. Calimero syndroom.

Bij mij komt dat over als : oei, hij kan niet zoveel aan.

Maar nu lijkt het eerder op een soort manipulatie.

Je schrijven is geen daad van mededogen, hoewel het er de schijn van heeft. Maar zoals eerder geschreven een oefening voor jezelf.
En waarom zou je dan moeten schrijven dat je je in zwijgen gaat hullen.
Want je doet het uitschijnen dat het niet begrijpen van de ander, en jou onvermogen om jou punt duidelijk te maken, de reden is van jou zwijgen. Je wil het niet nog meer verergeren.

Terwijl jou manieren van schrijven eigenlijk een daad van agressie zijn, om agressie uit te lokken zodat jij je tegen die agressie kunt wapenen.
En sommigen nemen wat jij schrijft inhoudelijk serieus. Terwijl het daar niet over gaat, maar wel in essentie jou verborgen agenda.

Sommigen willen niet op dezelfde manier een uitdaging aangaan, maar zoeken inhoud. Of zijn niet klaar om om te gaan met die agressie van jou.
of zoals in het geval van de beheerder van het andere forum, die jou geen erkenning geeft. waarheid ziet waarheid, en hij ziet het bij jou niet. De beheerder ziet een blinde, die denkt waarheid gevonden te hebben.  En jij blijft maar doordrammen en doordrammen. En je blijft roepen over de inhoud, maar de leugen is dat jij dan jou verborgen agenda niet meer ziet.
Of nog erger, dat je een kwaadaardig mens bent, niet gewoon blind, maar doelbewust in kwaad opzet.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 19-10-2020 18:57 »
Of nog erger, dat je een kwaadaardig mens bent, niet gewoon blind, maar doelbewust in kwaad opzet.

Dat zijn sterke uitspraken.Ik neem notie van je zienswijze. Hoewel ik niet echt het gevoel heb dat ik jou zie schrijven hier. Ik zie hier precies een zekere Mihaela aan het woord op de haar gebruikelijke manier. Maar ik kan mij vergissen.

Hoe dan ook, ik neem aan dat je liever geen kwaadaardige mensen op het forum hebt?

Dank voor het delen. Ik zal er mij over bezinnen.

Het leven is mijn guru gouden middenweg, en jij hoort daar bij en ik wens deze guru aan eenieder toe. Of dat nu zo kwaadaarig is, daar ga ik mij de komende tijd op bezinnen.

Respectvolle groet!

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #20 Gepost op: 19-10-2020 19:39 »
Of het kwaadaardig is, dat weet ik niet zo, het lijkt mij niet. Wat ik denk te observeren is dat er een sterke drang is om het laatste woord te hebben, en om je gelijk te krijgen. Dit uit zich bij jou in gesprekken over de dharma, door anderen te proberen te overtuigen van de manier waarop jij de dingen ziet. Dat is wat mij betreft ok, maar je schrijft dus wel met een bepaalde agenda.

Ik engageer vaak niet zo direct met mensen die op zo’n manier schrijven, ik geef liever een opinie en dan verdwijn ik weer uit het gesprek. Dus vandaar dat ik misschien niet een ideale gesprekspartner ben. Ik ben meer geïnteresseerd in het uitwisselen van kennis en van zienswijzen, zonder iemand te hoeven overtuigen.

Maar uit jouw lange verhaal Dorje blijkt wel dat jij een geschiedenis hebt met het forum Waarheidvinding, en dat je daarom met je nieuwe vaardigheden gewapend daar wat “heilige huisjes omver wilt blazen”.
« Laatst bewerkt op: 19-10-2020 19:51 door Bodhiboom »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 19-10-2020 23:23 »
Maar uit jouw lange verhaal Dorje blijkt wel dat jij een geschiedenis hebt met het forum Waarheidvinding, en dat je daarom met je nieuwe vaardigheden gewapend daar wat “heilige huisjes omver wilt blazen”.

Er is natuurlijk heel wat op te merken aan mij als persoon, zonder twijfel. Ik heb mijn scherpe kantjes, of zeg maar kanten, die komen naar boven als ik gesloten kaders tracht open te breken: zoals daar zijn: boeddhisme en avaita streven iets anders na, er is maar één ware weg, confrontatie is aggressie, je moet altijd sterk zijn, zwaktes moet je wegmoffelen, Dorje is zich steeds sterker aan het wapenen, ...

De vaardigheden die ik zoek zijn niet om met wapens heilige huisjes omver te blazen, maar om de heilige huisjes te ontwapenen door ze omver te blazen, ik begrijp niet goed waarom illusies omver blazen in spiritueel opzicht als agressie wordt gezien. Wat ik zoek is mij zoveel mogelijk te ontdoen van illusies en dus heilige huisjes die illusies in stand houden omver blazen, hier en daar, dus ook hier bij mij. Dat is die zogezegde "uitdaging" die ik opzoek, de uitdaging die het interactieve leven kan bieden.

Ik twijfel hierbij niet aan mijn goede intenties, de intentie is mijzelf en anderen bevrijden van illusoire houvast, omdat het kristalhelder is voor mij dat al die houvasten zoals aan boeddhisme op zich, of aan advaita op zich, of aan boeddhisme is beter/anders/vrijer/blijer dan advaita of juist omgekeerd, de houvast aan de enige weg die al de rest buiten sluit, enz... de heldere, vrije werkelijkheid zoals die is bedekken.

Waar ik wel zeer sterk aan begin te twijfelen is of anderen hier wel bevrijd van willen worden, en of daarom dit toch maar blijven doen dan als agressief wordt opgevat. Daar dien ik mij nu echt wel eens sterk over te bezinnen, want dat is ook zo, als iemand zijn houvast niet kwijt wil, en je trekt of blaast er toch tegen, dan is dit hoe dan ook agrressie, zie ik nu in. Hiermee blazen jullie dus mijn houvast, het feit dat alles voortkomt uit gelijkmoedigheid en mededogen, dan ook helemaal omver, en daar ben ik jullie dankbaar voor.

De scherpe kanten moeten er af, dit is mij nu wel duidelijk, zoals daar zijn: de drang om laatste woord te krijgen, vol te houden, gelijk te halen, ook. Maar ik blijf er bij, ik ben en blijf dankbaar dat ik dat kan ontdekken door interactie aan te gaan, "uitdaging" aan te gaan. Dat is het leven die mijn guru is. In hoe dat ik mij in de wereld begeef, ben ik een grof stuk (edel)steen dat nog gepolijst moet worden. Door mij enkel onder mensen te begeven die ja knikken, en bevestigen en een beetje uitwisselen, waardoor alle partijnen steeds hun houvast blijven voeden, ontdek je dat niet, ik toch niet.

Dus, ik ben jullie dankbaar, Gouden middenweg en Boddhiboom, ik heb weer heel wat ontdekt om verder aan te polijsten. Maar dat ik mij aan het wapenen ben en kwade bedoelingen heb, daar kan ik niets mee. En waar ik niets mee kan, dat geef ik terug aan de afzender, misschien kan hij er dan toch zelf iets mee.

Bedankt en laten we het verder toch best niet zwaarder maken dan het is, tenzij het voor jullie, of één van jullie echt wel zo zwaar is. Dan wil ik mij heel erg excuseren. En wil ik dan ook extra mijn best doen om niet meer zoveel te blazen. Maar echt niet meer blazen dat is vrees ik teveel gevraagd, dat is de aard van het beestje, een aard die ikzelf niet als een negatieve eigenschap percipieer, zolang het niet uit de bocht vliegt. Daar wil ik dus wel moeite voor doen om dat ten alle koste te vermijden.

Het ga jullie goed!

• Nieuwkomer
« Reactie #22 Gepost op: 20-10-2020 00:07 »

Het ga jullie goed!

Ik dacht dus echt dat je een guru was.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 20-10-2020 00:57 »
De vaardigheden die ik zoek zijn niet om met wapens heilige huisjes omver te blazen, maar om de heilige huisjes te ontwapenen door ze omver te blazen
(Snip)
Waar ik wel zeer sterk aan begin te twijfelen is of anderen hier wel bevrijd van willen worden, en of daarom dit toch maar blijven doen dan als agressief wordt opgevat.

Dan ben je toch wel op weg om een soort van leraar te worden. Maar uiteindelijk gaat het erom of de mensen met wie je spreekt klaar zijn om jou ook te horen. Als je op een forum begint te posten heb je geen of een schamele relatie met de mensen daar, en weet je niet vanuit welke hoek ze jouw bijdrage benaderen. Als je probeert mensen te overtuigen dan kan dat heel verkeerd aankomen.

Soms komen mensen naar je toe met een vraag, en dat versimpelt de zaak. Ze zijn dan gewillig om naar een antwoord te luisteren op een accepterende manier, en je hebt een startpunt. Bij een lezing of workshop zijn die mensen er ook omdat ze ervoor hebben gekozen om dat met jou te doen. Dat is mijn gekozen techniek: ik geef een standpunt en als daar vragen op komen, dan werk ik met die mensen.

De persoon wiens schrijfstijl ik wel bewonder hier op het forum is Ujukarin, kort en bondig maar toch krachtig waar dat nodig is, hij houd zich niet in. Ik kan nog wel eens te diplomatiek zijn.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 20-10-2020 10:54 »
Dan ben je toch wel op weg om een soort van leraar te worden.

Het leven is de leraar. Jij, ik en iedereen maken daar gewoon deel van uit. Die delen, hoe transparanter ze worden (hoe meer illusies er weggenomen zijn), hoe minder ze het licht (dat sowieso in iedereen schijnt) bedekken en dus hoe meer (directer) het licht is dat ze uitschijnen. Het is aan mij om er uit te leren van wat je mij voorzet. En zo is dat voor iedereen zo.

Het is aan mij om mij te ontdoen van illusies, niet om een Ujukarin, en ook niet om een boeddha te gaan kopiëren. Het licht dat dan schijnt zal altijd anders zijn. Dat is het mooie aan diversiteit. Het trekken en afstoten op die diversiteit vindt plaats t.o.v. de werkelijkheid, niet t.o.v. mij. Maar hoe dan ook, kan ik er veel uit leren en dat zal ik ook doen. Ik wens aan iedereen hetzelfde toe.

Maar uiteindelijk gaat het erom of de mensen met wie je spreekt klaar zijn om jou ook te horen.

Dat is waar. Dat zie ik nu in. Vandaar dat ik terug wat meer ga zwijgen, hoewel dat helemaal niet zo in mijn aard ligt. Als de aard echter meer schaad dan baat, dan zit er niets anders op dan de aard tegen te gaan, of nog beter: om te buigen tot iets constructiever. Het is daar dat ik mij op ga bezinnen.

Het ga jullie dus goed en tot later.
:)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 20-10-2020 19:16 »
Het leven is de leraar. Jij, ik en iedereen maken daar gewoon deel van uit.

Dat vind ik nogal kort door de bocht. De meeste mensen leren maar heel langzaam van het leven, en als je gaat proberen hun illusies weg te nemen dan zet je jezelf zeker neer in de rol van hun leraar, of zij zich daar nou bewust van zijn of niet. Om dat van je af te schuiven en te zeggen, ik ben het niet, het is het leven, vind ik jezelf voor de gek houden. Als deel van dat proces neem je een superieure houding aan, eentje van ik weet het wel en jij nog niet, ik ga het je even duidelijk maken, en dat is natuurlijk heel fijn voor de ego. Er zijn veel valkuilen hier waar men zich bewust van moet worden.

Die delen, hoe transparanter ze worden (hoe meer illusies er weggenomen zijn), hoe minder ze het licht (dat sowieso in iedereen schijnt) bedekken en dus hoe meer (directer) het licht is dat ze uitschijnen. Het is aan mij om er uit te leren van wat je mij voorzet. En zo is dat voor iedereen zo.

Dit is een soort beeldspraak over licht en transparanter worden, op zich wel mooi, maar het heeft inhoudelijk weinig om handen. Het is niet duidelijk waar je op doelt. De laatste zinnen (geitaliseerd) hebben wel weer wat waarheid.

Citaat
Vandaar dat ik terug wat meer ga zwijgen, hoewel dat helemaal niet zo in mijn aard ligt. Als de aard echter meer schaad dan baat, dan zit er niets anders op dan de aard tegen te gaan, of nog beter: om te buigen tot iets constructiever. Het is daar dat ik mij op ga bezinnen.

Vaak zijn het maar kleine aanpassingen die noodzakelijk zijn. Ik ben ook wel op dit punt geweest, met forums, en ben uiteindelijk maar voorzetjes gaan geven in de vorm van vragen. In het beantwoorden van een vraag kan je een heel scala aan onderwerpen tegen komen, maar die kunnen mensen die er klaar voor zijn wel aansporen iets in te zien.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #26 Gepost op: 21-10-2020 10:54 »
Het leven zoals het aan ons overkomt is als een spiegel.
We leren zien dat wat we zien is zoals het aan ons overkomt.
Of we blijven dat wat we zien beargumenteren.

In het eerste geval, wordt de spiegel stilaan helderder, steeds minder bedrukt door die wat er in kijkt.
In het laatste geval, en dat heb ik nu juist geleerd van jou, Bodhiboom: blijft de spiegel onhelder, bedrukt, bedekt door die wat er in kijkt.

Hoe meer we uit de weg gaan staan, hoe transparanter hetgeen we van de werkelijkheid terug spiegelen wordt.
Hoe meer we voor de spiegel blijven staan (grijpen, afstoten, beargumenteren en willen veranderen wat we zien), hoe meer hetgeen we terug spiegelen van de werkelijkheid zoals het is bedekt, vervormd zal zijn.

Wat ik geleerd heb is dat we inderdaad geen illusies kunnen wegnemen bij anderen.
We kunnen alleen maar illusies wegnemen bij onszelf, opdat wat we terug spiegelen van de werkelijkheid steeds minder bedekt zal zijn door onze eigen illusies, m.a.w. steeds transparanter wordt.

De ander heeft de volledige vrijheid om in onze spiegel te kijken of er weg van te kijken.
En als de ander er toch in kijkt, heeft hij nog steeds de vrijheid om wat hij er in zal zien te leren zien als hoe het aan hem overkomt, of wat hij ziet te blijven beargumenteren. Alleen hoe helderder onze spiegel wordt, hoe meer het voor een ander gelegenheid zal zijn om tot dit eerste te komen.

Eindconclusie voor mezelf: het meest mededogende dat ik kan doen, is mij steeds meer van mijn eigen illusies te ontdoen en de heilige kaartenhuisjes van anderen met rust te laten. Het is niet aan mij om die omver te blazen. Het is aan mij om mijn eigen heilige kaartenhuisjes omver te blazen.

Ik dank het leven en jullie allen die er deel van uitmaken om tot deze nieuwe bevinding te kunnen komen!

« Laatst bewerkt op: 21-10-2020 10:59 door Dorje »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 21-10-2020 13:04 »
Ik heb zo wel mijn momenten van helderheid en stilte, die genoeg zijn voor mij. Ik ben er niet zeker van of dat overgedragen kan worden, het lijkt mij dat het te maken heeft met je innerlijke doelen en verlangens, je moet eerst leren accepteren, denk ik.

Maar zoals Papaji zegt, het is genoeg om in jezelf Stil te zijn, een moment echte stilte, zonder de gedachten van anderen waar wij vaak mee bezig zijn is genoeg. Veel mensen nemen niet dat ene moment voor zichzelf, ze blijven dwalen in een doolhof van gedachten.

Daarom heb ik wel respect voor wat Papaji zegt. Het is niet complex, je hoeft niet veel boeken te gaan leren of oefeningen te doen of begrip te ontwikkelen, het is heel dichtbij. Verwikkel je niet in moeilijke metaforen, blijf gewoon bij de stilte.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #28 Gepost op: 21-10-2020 13:50 »
Het is niet complex, je hoeft niet veel boeken te gaan leren of oefeningen te doen of begrip te ontwikkelen, het is heel dichtbij. Verwikkel je niet in moeilijke metaforen, blijf gewoon bij de stilte.

Gewoon een reflectie:

Zou het kunnen dat voor iemand die enkel uit is op bevrijding voor zichzelf een metafoor van een spiegel die licht kan reflecteren voor anderen, moeilijk is, onnodige ballast is?

Dat bevrijding eenvoud is, en nabij, daar ben ik het met jou en Papaji mee eens. Dat die eenvoud weerspiegelen het moeilijk maakt, dat hangt volgens mij gewoon af van waarop je focust ligt. Maar dat is ook alles, ik deel mijn standpunt mee. Ik wil jou er niet van overtuigen. Ok, zo?

« Laatst bewerkt op: 21-10-2020 13:58 door Dorje »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 21-10-2020 16:16 »
Zou het kunnen dat voor iemand die enkel uit is op bevrijding voor zichzelf een metafoor van een spiegel die licht kan reflecteren voor anderen, moeilijk is, onnodige ballast is?

Een metafoor is alleen bruikbaar als je er iets uit kan leren dat niet onmiddellijk zichtbaar is uit een simpele omschrijving. Jij praat over “een spiegel die licht kan reflecteren voor anderen”, wat is dan de extra mening die men daaruit zou moeten halen? Als er geen extra mening is, dan lijkt het onnodige beeldspraak die dingen enkel compliceert toch?

Ik geef een voorbeeld: Papaji gebruikt wel eens de metafoor van een cinema projectie doek voor het menselijke zijn. Alles wat er in de film zich afspeelt word op dat projectiedoek weergegeven. Explosies, vlammen, emoties, actie. Echter wanneer de film voorbij is, is het doek helder en ongedeerd. Zo, zegt hij, zijn wij ook. 

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 21-10-2020 17:45 »

Een metafoor is alleen bruikbaar als je er iets uit kan leren dat niet onmiddellijk zichtbaar is uit een simpele omschrijving. Jij praat over “een spiegel die licht kan reflecteren voor anderen”, wat is dan de extra mening die men daaruit zou moeten halen? Als er geen extra mening is, dan lijkt het onnodige beeldspraak die dingen enkel compliceert toch?

Dat klopt, voor mij is het evident waar dat licht op slaat, toch in de context van het geschrevene: "Het leven zoals het aan ons overkomt is als een spiegel". Het leven 'zoals het werkelijk is', dus niet meer vervormd door illusies, is het licht waarover ik spreek dat volledig kan schijnen. Iemand die alle illusies bij zichzelf heeft weggenomen wordt een licht voor de wereld (verlicht).

M.a.w. wij zitten nog vol met illusies hetgeen wij dus naar de wereld reflecteren is dus vervormd door onze illusies. Hoe meer wij onze illusies weghalen, hoe zuiverder het licht zich kan spiegelen via wat wij naar de wereld terug reflecteren. Iemand die geen illusies meer heeft, reflecteert gewoon zuiver, niet misvormd licht terug, zo iemand noemen we een licht voor de wereld, verlicht.

Papaji legde de nadruk op het witte scherm te ontdekken, dat altijd wit blijft, wat voor mooie of verschrikkelijke dingen er ook op verschijnen. Boeddha legde de nadruk op hoe je zulk een ontdekking kan gebruiken om meer licht te brengen in de wereld, nl. door niet enkel voor jezelf te ontdekken dat het scherm vlekkeloos blijft, maar door anderen beter te kunnen verwijzen naar diezelfde ontdekking door wat er op het eigen scherm nog verschijnt zo transparant mogelijk te krijgen.

Het lijkt mij (maar ik kan hier mis in zijn) dat dit laatste niet zo jouw ding is, maar op een boeddhaforum mag dit wel in herinnering gebracht worden, niet?

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #31 Gepost op: 21-10-2020 19:19 »
Papaji legde de nadruk op het witte scherm te ontdekken, dat altijd wit blijft, wat voor mooie of verschrikkelijke dingen er ook op verschijnen. Boeddha legde de nadruk op hoe je zulk een ontdekking kan gebruiken om meer licht te brengen in de wereld, nl. door niet enkel voor jezelf te ontdekken dat het scherm vlekkeloos blijft, maar door anderen beter te kunnen verwijzen naar diezelfde ontdekking door wat er op het eigen scherm nog verschijnt zo transparant mogelijk te krijgen.

Het lijkt mij (maar ik kan hier mis in zijn) dat dit laatste niet zo jouw ding is, maar op een boeddhaforum mag dit wel in herinnering gebracht worden, niet?

Natuurlijk mag het!

Iedereen heeft zijn eigen pad, voor sommigen is het beoefenen meer nodig dan voor anderen, volgens onder andere Papaji. Om iemand anders erop te wijzen wat ze wel of niet moeten doen gaat boven mijn pet, ik weet dat er mensen zijn die in heel korte tijd kunnen inschatten wat iemand nodig heeft maar zo ver ben ik niet. Als zij aanvoelen dat voor hun de beste stap een drie-jaars retraite in de Himalaya’s is, dan is dat misschien zo.

Zeker de Boeddha en ook modernere leraren zoals Ajahn Chah wijzen naar de praktijk. Sommige elementen daarvan kan ik van harte ondersteunen, zoals zelfkennis en een bepaalde mate van meditatie, terwijl mijn ervaring toch is dat andere elementen niet heilzaam zijn geweest voor mij. Die ervaringen discussieer ik graag met anderen, zodat zij die conclusies naast hun eigen neer kunnen leggen als een ander perspectief.
« Laatst bewerkt op: 21-10-2020 19:24 door Bodhiboom »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 21-10-2020 19:42 »
Iedereen heeft zijn eigen pad

Zo is dat.

terwijl mijn ervaring toch is dat andere elementen niet heilzaam zijn geweest voor mij. Die ervaringen discussieer ik graag met anderen, zodat zij die conclusies naast hun eigen neer kunnen leggen als een ander perspectief.

Dat was en is ook mijn ervaring. Sommige zaken waren eerder afremmend dan inspirerend. Dus, ja, ervaring hierover naast een ander leggen is prima. Bedankt dat je dat doet!

« Laatst bewerkt op: 21-10-2020 19:46 door Dorje »

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 18-12-2020 13:37 »
Om nog even terug te komen op het Forum Waarheidvinding, ik heb daar een beetje zitten lezen (in onder andere Dorje’s draadje) en ik moet zeggen, ik vind het een vreemd iets, om op een forum aan waarheidsvinding te doen. Als je alleen zegt wat waar is, dan is er vrij weinig te zeggen. De rest danst er zo een beetje om heen, gaat over de voorkeuren van de individuele schrijver, of zijn bepaalde denkbeelden waarover geargumenteerd word.

Ik heb er even over nagedacht om lid te worden maar mijn interesse of dingen te zeggen die aansluiten op de verschillende argumenten is eerlijk gezegd niet erg hoog.