Denken is niet het probleem! Angst is het probleem.Alleen al met zo'n uitspraak steekt hij alle gedegen onderzoekers voorbij. Marc wist waar het probleem ligt. Daarom vond ik zijn vertrek van het ZK forum betreurenswaardig. Ik zal hun namen niet noemen, maar door dat GZO gedram zijn vele waardevolle forumdeelnemers voortijdig vertrokken. Misschien heeft hij het doodloze uiteindelijk gevonden, ook al kan hij het niet benoemen. Daarvoor moet hij dan weer wel die barriëre van de doodsangst slechten. De citta dient zich van alle aardse hechtingen te bevrijden, anders is hij gedoemd wederom geboren te worden. Je kunt de zaken maar beter grondig aanpakken.
Trouwens, het is een moedig mens die zijn angsten durft te erkennen. (We komen wederom bij het gemoed uit)
Mara heeft zoveel gelezen, weet 'alles', heeft de klassieke werken van de Indische mystiek en filosofie (Zoals de "yoga sutras", de "bhagavad gita", de "ashtavakra gita", "adi shankara en zijn ideeën rond advaita", de "sankhya filosofie", de "upanishads", standaardwerken over het boeddhisme enz.... enz... allemaal gelezen, maar de hang naar bevestiging van het eigen model, het eigen zelfbeeld, blijft overheersen.
Maar nu hij oog in oog met de dood staat is zijn angst voor de dood verdwenen, schreef hij me enkele weken geleden.
Maar is zijn angst om "niet te zijn" verdwenen? De fysieke dood is onvermijdelijk, de brug die de mens dient oversteken is die van "niet te zijn". Niet meer bestaan is de ergste nachtmerrie voor velen, zie ook de miljarden mensen die een hiernamaals verzinnen. Allemaal uitvluchten om het niet-zijn te ontlopen.
Vanuit zijn ivoren toren der kennis weet Laurens mensen niet te benaderen op de juiste manier, maar in de situatie van Mara bracht / brengt niets zoden aan de dijk, dat heb ik ook gemerkt in mijn emailen met Mara sinds sept. 2019.
Ik wil Laurens ook niet te veel afzeiken, als onwetende kan hij er ook niks aan doen. Ten faveure van Laurens: hij heeft toch maar weer 10 jaar een forum gerund, weliswaar om zelf de koning te kunnen zijn, maar toch.
Daar moest ik een halfuur over nadenken welk forum dat ook alweer was.
Ik weet de naam niet meer, het zou best kunnen dat Marc dat forum zelf begonnen is. Het was niet wat jij noemt. Ik was wel in voor wat gesprekken 'op niveau' , maar zoals gewoonlijk zat jij er weer tussen door te tateren met allerlei onzin. Marc was geïnteresseerd in het noumenale, wat ook mijn interesse heeft i.p.v. dat onnozele gezwatel wat gebruikelijk was op het ZK forum.
quote=Mara]Ik heb een "readers block".
Maar los daarvan... ik moet eerlijk toegeven: toen ik " De zin van ziekzijn " wou beginnen lezen en zag dat ze met dingen bezig waren als astrologie en ander new-age gedoe, wou ik er niet meer van weten. Jammer misschien.
Carl Jung was ook zo bezig.
Blijkbaar ben ik op dat gebied geblokkeerd. Het is een afkeer die ik nog altijd niet overwonnen heb.
Het is die oplichterij van goeroes - die mensen, met niet wetenschappelijk ondersteunde theorieën, voor hun eigen portemonnee proberen te vangen - die het allemaal nogal verdacht maakt.
De waarheid is de waarheid en heeft niets met oplichterij te maken.
Daarom kies ik voor eerlijk wetenschappelijk onderzoek en niet voor theorieën, ontworpen door weliswaar intelligente mensen, die zomaar verbanden leggen die op het eerste gezicht logisch klinken, maar die niet gestaafd zijn door objectief onderzoek.
Denk aan de kosmogonieën van Gurdjieff en Steiner, die nog altijd volgelingen hebben. Wetenschappelijk slaat het nergens op.
Astrologie slaat ook wetenschappelijk nergens op.
Maar mensen amuseren zich daarmee. Het geeft hun het gevoel dat "het ergens over gaat". Als ge er kunt in geloven geeft dat waarschijnlijk zin in uw leven. Al is het, absoluut gezien, onzin!
[/quote]
Die opinie deel ik met hem, het barst overal van de mensen die onzin verkondigen (Dit forum is er ook een mooi voorbeeld van). Die onzin-verkopers gaan nog maar mooi een rondje in de samsara carrousel mee draaien in een volgend leven. Marc wens ik wat beters toe, maar daar kan ik uiteraard niks zinnigs over zeggen.