Auteur Topic: Beleefdheid  (gelezen 24526 keer)

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid
« Reactie #50 Gepost op: 01-07-2023 17:52 »
Mensen die beweren dat ze God zijn dienen gewantrouwd te worden.  Dat zijn oftewel mentaal gerealiseerden oftewel onder een roesje God geworden.
Nee, ik wantrouw Sathya Sai Baba niet hoor. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba
Hij is de hij de reïncarnatie van Shiva en Shakti. Zo verklaarde hij toch.

Met goddelijke groet.  (lol)
met kosmische beleefde groeten terug.  ;)

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 01-07-2023 17:53 »
Ik zit me net te bedenken, ik ben nog dezelfde ongelikte beer als 3 weken terug.  Mijn ban wordt toch hopelijk wel verlengd met 3 weken?  Dan krijg ik dat zelfkennlsforum-gevoel weer terug!

Met gebande groet (lol)
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 01-07-2023 17:55 »
Mensen die beweren dat ze God zijn dienen gewantrouwd te worden.  Dat zijn oftewel mentaal gerealiseerden oftewel onder een roesje God geworden.
Nee, ik wantrouw Sathya Sai Baba niet hoor. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba
Hij is de hij de reïncarnatie van Shiva en Shakti. Zo verklaarde hij toch.

Met goddelijke groet.  (lol)
met kosmische beleefde groeten terug.  ;)

Ik wantrouw alle goeroes.  En goeroes die beweren dat ze God zijn, dan neem ik de moeite van het openen van de link niet eens.  Dan ga ik liever sparren met Laurens, mijn favoriete God.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #53 Gepost op: 01-07-2023 18:11 »
Het "Ik ben" gevoel, zo heb ik geproefd, schuilt in iets wat je 'aanwezigheid,' kunt noemen. Het is een soort licht, straling.

Het is mogelijk dat je er nauwelijks bij bent als het ware. Ook wanneer er geluiden zijn, beelden, een wereld. Toch is het mogelijk dat je hierin niet echt aanwezig bent, er bij. Als dat erg is, dan voel je het zo dat je niet meer bestaat als Ik.  Je gevoel van "Ik ben" is dan tijdelijk weg. Je bent zo afwezig dan. Daarom, in dat aanwezig zijn, in dat er bij zijn, daarin zit het Ik-gevoel.

Je hebt die aanwezigheid wel nodig. Het Ik besta gevoel is volgens mij geen hindernis maar wel wanneer je denkt dat het een entiteit is. Toen ik dit meemaakte voelde ik dat als een soort licht of straling die dan afwezig raakt. Ergens is jezelf zien licht zien. Wat het meest in aanmerking komt voor het label Ik is dit licht. Dit licht van aanwezigheid.

Ik heb zelf altijd sterk de neiging gehad om afwezig te raken. Ik heb niet veel zin vaak en moed. De neiging om er niet te zijn. Je terugtrekken uit situaties, uit gevoelens, uit het leven, dingen niet willen zien en meemaken, niet echt aangaan. Dat zit wel in mijn karakter. Ik ben ontwijkend van karakter.
Ik heb dit dus ook zo sterk meegemaakt dat ik ook voelde dat ik helemaal niet meer aanwezig was terwijl ik toch wel gewoon kon fietsen etc. Apart he. Ik vond dat zo eng dat ik als middel me dan maar ergens op richtte en dit en dat tot doel stelde. Als houvast. Gelukkig duurde het ook nooit heel lang. Ik heb het al een tijd niet meer gehad.

Ik weet wel, dit is niet verlichting. Dit is zeker ook niet bevrijding. Dit is meer dissociatie. Daarom geloof ik ook niet dat het 'Ik ben" gevoel echt een probleem is maar wel als je de ware aard van dat niet kent en dit aanziet voor een entiteit, een soort mentaal wezentje. Maar ik heb toen wel gezien, geproefd, dat het Ik ben gevoel, Ik besta, vastzit aan iets wat je aanwezigheid kunt noemen en een soort straling is, licht.

De Boeddha's boodschap is volgens mij dan ook dat op zichzelf niks een probleem is maar het probleem zit hem in de verkeerde perceptie van zaken. Het niet direct kennen zoals het is.
Van een eeuwig licht weet ik trouwens niks, nul komma nul.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 01-07-2023 18:12 »
Ik wantrouw alle goeroes.
Dan sta jij anders in het leven dan ik. Ik wantrouw zelfs niemand die mij geld vraagt.

Dan ga ik liever sparren met Laurens, mijn favoriete God.
Ik ben Laurens en hij is mij.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 01-07-2023 18:18 »
Ik wantrouw alle goeroes.
Dan sta jij anders in het leven dan ik. Ik wantrouw zelfs niemand die mij geld vraagt.

Dan ga ik liever sparren met Laurens, mijn favoriete God.
Ik ben Laurens en hij is mij.

Nou, daar ben je dan mooi klaar mee.  Laurens is een ziekelijke narcistische persoonlijkheid.   Mededogen is okay, maar Laurens zijn ?   
Alleen in de leegte kunnen we elkaar in elkaar ontmoeten.

Met bedroefde groet,

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 01-07-2023 18:20 »
Het "Ik ben" gevoel, zo heb ik geproefd, schuilt in iets wat je 'aanwezigheid,' kunt noemen. Het is een soort licht, straling.

Het is mogelijk dat je er nauwelijks bij bent als het ware. Ook wanneer er geluiden zijn, beelden, een wereld. Toch is het mogelijk dat je hierin niet echt aanwezig bent, er bij. Als dat erg is, dan voel je het zo dat je niet meer bestaat als Ik.  Je gevoel van "Ik ben" is dan tijdelijk weg. Je bent zo afwezig dan. Daarom, in dat aanwezig zijn, in dat er bij zijn, daarin zit het Ik-gevoel.

Je hebt die aanwezigheid wel nodig. Het Ik besta gevoel is volgens mij geen hindernis maar wel wanneer je denkt dat het een entiteit is. Toen ik dit meemaakte voelde ik dat als een soort licht of straling die dan afwezig raakt. Ergens is jezelf zien licht zien. Wat het meest in aanmerking komt voor het label Ik is dit licht. Dit licht van aanwezigheid.

Ik heb zelf altijd sterk de neiging gehad om afwezig te raken. Ik heb niet veel zin vaak en moed. De neiging om er niet te zijn. Je terugtrekken uit situaties, uit gevoelens, uit het leven, dingen niet willen zien en meemaken, niet echt aangaan. Dat zit wel in mijn karakter. Ik ben ontwijkend van karakter.
Ik heb dit dus ook zo sterk meegemaakt dat ik ook voelde dat ik helemaal niet meer aanwezig was terwijl ik toch wel gewoon kon fietsen etc. Apart he. Ik vond dat zo eng dat ik als middel me dan maar ergens op richtte en dit en dat tot doel stelde. Als houvast. Gelukkig duurde het ook nooit heel lang. Ik heb het al een tijd niet meer gehad.

Ik weet wel, dit is niet verlichting. Dit is zeker ook niet bevrijding. Dit is meer dissociatie. Daarom geloof ik ook niet dat het 'Ik ben" gevoel echt een probleem is maar wel als je de ware aard van dat niet kent en dit aanziet voor een entiteit, een soort mentaal wezentje. Maar ik heb toen wel gezien, geproefd, dat het Ik ben gevoel, Ik besta, vastzit aan iets wat je aanwezigheid kunt noemen en een soort straling is, licht.

De Boeddha's boodschap is volgens mij dan ook dat op zichzelf niks een probleem is maar het probleem zit hem in de verkeerde perceptie van zaken. Het niet direct kennen zoals het is.
Van een eeuwig licht weet ik trouwens niks, nul komma nul.

Klopt, je weet niks.  Daarom mag ik je wel, je bent niet zo'n blaaskaak als die anderen hier, inclusief de forumleiding.

Met de hartelijke groeten van Sinterklaas.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 01-07-2023 18:21 »
Nou, daar ben je dan mooi klaar mee.  Laurens is een ziekelijke narcistische persoonlijkheid.   
Laurens is liefde.
Kleef jij maar labels op mensen. Daar doe ik niet aan mee.

Beleefde groet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 01-07-2023 18:47 »
Nou, daar ben je dan mooi klaar mee.  Laurens is een ziekelijke narcistische persoonlijkheid.   
Laurens is liefde.
Kleef jij maar labels op mensen. Daar doe ik niet aan mee.

Beleefde groet.

Narcisme kan nooit liefde zijn, maar ik heb het al in de gaten, je bent net zo'n dwaallicht als de rest.

met dwalende groet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 01-07-2023 19:07 »
De mensen op deze wereld zijn als de drie vlinders voor de vlam van een kaars.
De eerste ging dichterbij en zei;
"Ik weet van Liefde. "
De tweede raakte de vlam lichtjes aan met zijn vleugels en zei;
"Ik weet hoe het vuur van Liefde kan branden. "
De derde wierp zich in het hart van de vlam en werd verteerd.
"Hij alleen weet wat ware Liefde is. "

Jij bent de eerste vlinder, Ernst.  Een kletsmeier die op weg is om Laurens de tweede te worden.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 01-07-2023 20:02 »
Ik wens dit forum alle goeds.
Laurens
We laten dat onbeleefde forumlid i'm a loser maar doen hé Laurens.
Hij schiet er niks mee op jou in persoon of werkwijze te blijven bekritiseren.
Jij en in weten dat we liefde zijn.

Met beleefde groet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 01-07-2023 20:50 »
Ik wens dit forum alle goeds.
Laurens
We laten dat onbeleefde forumlid i'm a loser maar doen hé Laurens.
Hij schiet er niks mee op jou in persoon of werkwijze te blijven bekritiseren.
Jij en in weten dat we liefde zijn.

Met beleefde groet.

Wacht maar af, als je niet aan Laurens' wensen voldoet dan ziet hij ego in jou en is de liefde over.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 01-07-2023 22:37 »
Amithabha is het niet zo dat je je de maat gemeten voelt worden en zou je dat kunnen zien als het opspelen van het ego? Mijn insteek is en blijft het (gedegen) zelfonderzoek naar wat er zich in mij roert en niet wat de invloed van anderen daarop zijn. Wat is het dat zich beleerd ervaart.
Bijzonder forum. Jij stelde een vraag aan Amithabha, hij antwoordde en ik zie nu dat al zijn posts in dit topic verdwenen zijn.
Een boeddhistische verdwijntruc of een ego dat plijte is?

Een goede post, Buddha Amitabha.
In rook opgegaan is hij inmiddels.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #63 Gepost op: 02-07-2023 00:21 »
Klopt, je weet niks.  Daarom mag ik je wel, je bent niet zo'n blaaskaak als die anderen hier, inclusief de forumleiding.

Nou ja...niks:-) Ik heb zeker  blaaskakerige neigingen.

Wat een mens ervaart, bewust wordt, heeft een onbewuste aanloop. Het is als een ziekte zoals kanker. Het is al aanwezig voordat het zich echt manifesteert op een voor jezelf merkbare manier. Dat is ook zo met bewustzijn. Bewustzijn is als iemand in een ruimte zonder ramen met een open deur, voor wie gasten altijd ineens er zijn, ineens binnenkomen. Terwijl die gasten zelf er allang zijn en een hele reis afleggen om daar aan te komen. Maar voor bewustzijn lijkt altijd alles zomaar te ontstaan, of vanuit leegte, vanuit een niets op te komen.
Dat niets en die leegte die het ziet is het onbewuste volgens mij. Wat bewustzijn kent en ziet als leegte, als de grond waarin alles opkomt, is denk ik echt niks anders dan haar kengrens, het onbewuste. Het kijkt naar een open deur waarin altijd alles ineens verschijnt maar ondertussen zijn als die gasten die zogenaamd ineens verschijnen allang onderweg.

Met bewustzijn werkt het zo dat signalen eerst een drempel over moeten. Dat is de leegte. Dat is volgens mij wat wij ervaren als de grond waarin, ogenschijnlijk, alles opkomt.

Die drempel is cruciaal want het is de manier waarop de natuur voorkomt dat we totaal overprikkeld raken door alle zintuiglijke info. Niet veel wordt bewust.
Bewustzijn merkt vrijwel niks van het leven. Het is 1 grote blinde vlek. Het wordt allemaal voor jou geregeld wat je bewust wordt maar dat regel je zelf ook niet.

Het is ook niet zo dat je bewust moet zijn om wilsactiviteit te laten ontstaan. Nee, zelfs een bewusteloos persoon schijnt verzet te tonen tegen verstikking.
Wil zit dus ook op een heel ander dieper niveau dan bewustzijn. Het onbewuste kiest (bij wijze van spreken) ook voor reacties op zintuiglijke info, niet jijzelf of een Ik of het bewustzijn. Het is veel beter het zo te zien dat die emoties en reactie voor jou wordt gekozen ipv dat jij er bewust voor kiest.

Zo, nou dan weet je dat ook weer:-)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 02-07-2023 08:16 »

Wat een mens ervaart, bewust wordt, heeft een onbewuste aanloop. Het is als een ziekte zoals kanker. Het is al aanwezig voordat het zich echt manifesteert op een voor jezelf merkbare manier. Dat is ook zo met bewustzijn. Bewustzijn is als iemand in een ruimte zonder ramen met een open deur, voor wie gasten altijd ineens er zijn, ineens binnenkomen. Terwijl die gasten zelf er allang zijn en een hele reis afleggen om daar aan te komen. Maar voor bewustzijn lijkt altijd alles zomaar te ontstaan, of vanuit leegte, vanuit een niets op te komen.
Dat niets en die leegte die het ziet is het onbewuste volgens mij. Wat bewustzijn kent en ziet als leegte, als de grond waarin alles opkomt, is denk ik echt niks anders dan haar kengrens, het onbewuste. Het kijkt naar een open deur waarin altijd alles ineens verschijnt maar ondertussen zijn als die gasten die zogenaamd ineens verschijnen allang onderweg.

Met bewustzijn werkt het zo dat signalen eerst een drempel over moeten. Dat is de leegte. Dat is volgens mij wat wij ervaren als de grond waarin, ogenschijnlijk, alles opkomt.

Die drempel is cruciaal want het is de manier waarop de natuur voorkomt dat we totaal overprikkeld raken door alle zintuiglijke info. Niet veel wordt bewust.
Bewustzijn merkt vrijwel niks van het leven. Het is 1 grote blinde vlek. Het wordt allemaal voor jou geregeld wat je bewust wordt maar dat regel je zelf ook niet.

Het is ook niet zo dat je bewust moet zijn om wilsactiviteit te laten ontstaan. Nee, zelfs een bewusteloos persoon schijnt verzet te tonen tegen verstikking.
Wil zit dus ook op een heel ander dieper niveau dan bewustzijn. Het onbewuste kiest (bij wijze van spreken) ook voor reacties op zintuiglijke info, niet jijzelf of een Ik of het bewustzijn. Het is veel beter het zo te zien dat die emoties en reactie voor jou wordt gekozen ipv dat jij er bewust voor kiest.

Zo, nou dan weet je dat ook weer:-)

Wat ik lees is een eindeloze herhaling van wat je de afgelopen 10+ jaar ook al schreef.  Ergo, je quotes waren 10 jaar geleden beter dan nu.  Daarmee sluit je je aan bij de rest van dit (zelfkennis)forum die maar door bazelt in steeds dezelfde quotes in andere bewoordingen.

Ik kijk naar andere zaken.   Je zit op een forum  waar de leiding ziekelijke neigingen heeft en je conformeert je er aan.  Neem een voorbeeld aan mij.  Ik kijk naar de processen welke gaande zijn.   Je wordt gedrild in beleefdheid op dit forum en je poogt aan de wensen van anderen tegemoet te komen.  De forumleiding c.q. Bodhiboom zal nooit genoeg hebben , het 'hebben' ligt er dik op.  Ze willen Siebe 'hebben' en je geeft het ook nog.

Op het zelfkennis forum gebeurde exact hetzelfde, de forumleiding (God zelf) dwong een attitude wijziging af bij Guido en die conformeerde zich.  (Het is altijd 'iemand' die zich conformeert).  Het hielp hem natuurlijk niks, Laurens is een narcistische persoonlijkheid die nooit genoeg heeft.

Dit patroon zien we overal in de maatschappij, op het werk, vroeger op school, in de kerk en bedenk het zelf maar.    Het gaat nooit wat met je worden zolang je naar anderen luistert en je conformeert.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 02-07-2023 08:21 »

Bijzonder forum. Jij stelde een vraag aan Amithabha, hij antwoordde en ik zie nu dat al zijn posts in dit topic verdwenen zijn.
Een boeddhistische verdwijntruc of een ego dat plijte is?

Dat is hier normaal.   Vooral BA en Gouden dinges hebben er een handje van.  Ze schrijven soms schofferende berichten welke ze dan later weer terug trekken zodat er niks meer staat.

Dat is de boeddhistische 'beleefdheid' welke op dit forum gepraktiseerd wordt. 

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 02-07-2023 08:25 »
Een andere gemeenschappelijke overeenkomst met het zelfkennisforum is de opdeling. in eerste keus deelnemers en tweede keus.  (de kneusjes)

De eerste keus schrijft de 'bloemlezing' en de rest zoekt het maar uit.

Het ego deelt altijd op in eerste keus mensen en tweede keus mensen.  Gaat er al een belletje rinkelen?   Dit forum wordt geleid door Laurens de tweede en heeft ook en coterie van volgelingen.  Rob bij het ZK forum, hier is het Bodhiboom.

Wel gemakkelijk dat karma voorspelbaar is......

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 02-07-2023 08:32 »
Overigens zien we dat opdelen wat hier en op het ZK forum gebeurd ook gewoon weer terug op de werkvloer (en in het Kremlin).   Het zijn patronen die overal te herkennen zijn.  Het alfa mannetje hoog op de apenrots heeft vertrouwelingen nodig en de rest moet naar beneden getrapt.

Op het schoolplein is dit al te zien.  Waar kijken we tegen aan?  Gewoon de mens die uit de natuur voortkomt.  De leegte komt niet uit de natuur voort.   99% van de mensen gehoorzamen aan de natuurwetten.   In het leger is al te zien dat je 'beleefd' moet zijn tegen je meerderen.   

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 02-07-2023 08:33 »
Resumerend: het Boeddha forum is de apenrots en iedereen gehoorzaamt aan de natuurwetten inclusief Siebe.  Siebe sputtert af en toe wat tegen, maar daar lacht iedereen om.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #69 Gepost op: 02-07-2023 08:40 »
Het is me meer te doen om onderzoek naar dat 'ik ben', want als het ik zich niet doet gelden is er alleen maar zijn.

Dan zal jij waarschijnlijk veel hebben aan Sri Nisargadatta Maharaj’s boek “I Am That”, want hij heeft het veel over de impuls ‘ik ben’. Het is een hele andere insteek dan die van de Boeddha, die toch beweert er is niet zoiets als een zelf.

Maar wat ik heb gemerkt is dat bij zelfonderzoek word de aandacht toegespitst op een bepaald doel, en verlies ik het gevoel van liefde en compassie dat past bij een brede aandacht. Iets om beducht op te zijn lijkt mij.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 02-07-2023 11:28 »

Allereerst heb je er niet zoveel aan om anderen te citeren dan wel uitspraken met elkaar te vergelijken. Als je wilt 'weten' en dan bedoel ik niet de kennis dan moet je onderzoeken. Om dat goed te doen moet je insteek zijn 'koste wat het kost te willen weten wat je bent'. Dat is niet zo bedoeld alsof je over lijken zou moeten gaan maar dat je het bestaan van 'ik', je uitgangspunt, dat waar je altijd van uitgaat, eveneens in twijfel trekt.

Er is ook niet zoiets als een zelf, behoudens dan wanneer je eigenheid bedoeld, dat is er wel. Maar aan het voorgeschoteld krijgen van zulke kennis heb je maar zo weinig, of liever gezegd helemaal niks.

Iemand hier waarin ik een ware onderzoeker herken is lang kwaat.
Hij komt geheel zelfstandig, tot mooie en vooral ook correcte bevindingen. Ik bemerk wel dat hij mij vervolgens in het detail weer snel verliest omdat ik naast interesse in ieders onderzoek ook weer resultaat gericht ben. 

En inderdaad de aandacht wordt om die reden toegespitst op dat bepaald doel, te weten komen wat je bent. Omdat ik al weet dat (ook) jij de 'wie' (datgene wat je denkt te zijn) niet bent, anticipeer ik daarop en dat komt op degenen die in de 'wie' omstandigheid verkeerd harteloos over. De 'wie' je bent heeft voedsel in de vorm van liefde en aandacht nodig en dat onthoud ik je in het belang van je eigen onderzoek. Echter in de dagelijkse praktijk ben ik wel degelijk een warm hartelijk en liefdevol mens. Maar om iemand te helpen te ont'dekken wat hij is moet ik daaraan voorbij gaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #71 Gepost op: 02-07-2023 11:30 »
Het verhaal lijkt altijd te zijn dat als je maar dit en dat gezien hebt (het Absolute, het ongeboren gewaarzijn, de ware staat, het Niets, dat wat aan alles vooraf gaat, God, absolute leegte, het heldere eeuwige licht oid)...nou dan zit je wel bovenaan op de spirituele apenrots. Daar zet je jezelf wel neer dan...

Ik denk dat het bestijgen van de spirituele apenrots uiteindelijk allemaal berust op het idee dat je met een of andere tijdelijke spirituele ervaring, altijd een incident, opeens ontwaakt bent, verlicht, bevrijd, gerealiseerd. Ik denk echt dat dit een inschattingsfout is.
Het hele idee dat je door een bepaalde ervaring of ontdekking uit de ban bent van onwetendheid en begeerte is dwaas. Zo werkt het ook duidelijk niet. Dat bewijst zich elke dag hier ook, want mensen worden allesbehalve zuiverder, edeler, leuker, vriendelijker etc. Alleen maar eigen-wijzer doorgaans. De ban van onwetendheid en begeerte wordt allerminst verbroken, sterker die neemt toe. Dat is mijn inschatting.

Ik zie in de weg van zelfkennis meer het gelijk van de Pali teksten dat je je niet moet bezighouden met vragen als wie/wat was Ik, wat/wat wordt Ik, en wie/wat ben Ik nu? Je moet je alleen maar bezighouden met...wat is mijn lijden, wat is het lijden van anderen, wat veroorzaakt dit, wat is de beeindiging van lijden, en wat is de weg naar beeindiging van lijden. Het lijden willen begrijpen, doorgronden en ook zien hoe identificatie hierin een rol speelt, hoe neigingen een rol spelen, hoe verbeelding een rol speelt, hoe perceptie een rol speelt etc.
Het moet je altijd gaan om welzijn en nooit om kennis als doel op zich want dat ontaardt in ellende. Dat maakt beslist niet edeler. Alles in de Dhamma draait om welzijn. Laat je dat los, geheid, het wordt een egocentrisch circus waarbij mensen het doel van spirituele kennis, de beeindiging van lijden, welzijn, helemaal uit het oog verliezen.

Dat is mijn oordeel en daar moet u het mee doen:-)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 02-07-2023 12:14 »
In de leegte is geen apenrots...en daar moet u het mee doen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #73 Gepost op: 02-07-2023 12:29 »
Het verhaal lijkt altijd te zijn dat als je maar dit en dat gezien hebt (het Absolute, het ongeboren gewaarzijn, de ware staat, het Niets, dat wat aan alles vooraf gaat, God, absolute leegte, het heldere eeuwige licht oid)...nou dan zit je wel bovenaan op de spirituele apenrots.

Zeker lijken veel mensen van het Zelfkennisforum hier vanuit te gaan. Sterker nog, ik denk dat veel mensen in de algehele Advaita Vedanta sfeer dit delen.

Ik zie in de weg van zelfkennis meer het gelijk van de Pali teksten dat je je niet moet bezighouden met vragen als wie/wat was Ik, wat/wat wordt Ik, en wie/wat ben Ik nu? Je moet je alleen maar bezighouden met...wat is mijn lijden, wat is het lijden van anderen, wat veroorzaakt dit, wat is de beeindiging van lijden, en wat is de weg naar beeindiging van lijden. Het lijden willen begrijpen, doorgronden en ook zien hoe identificatie hierin een rol speelt, hoe neigingen een rol spelen, hoe verbeelding een rol speelt, hoe perceptie een rol speelt etc.
Het moet je altijd gaan om welzijn en nooit om kennis als doel op zich want dat ontaardt in ellende. Dat maakt beslist niet edeler.

Dat laatste, mijn bold, daar ben ik het zeker mee eens. Kennis heeft te maken met de mind, en mind is in de ultieme zin geen bron van geluk. Het heeft de neiging om alles in stukjes op te willen delen tijdens een onderzoek, en dat is een destructief, afbrekend process.

Het gehele idee van zelfkennis is ook iets dat word gestuurd door de mind, en het heeft diezelfde karakteristiek: afbrekend, opdelend. Uiteindelijk gaat het om gedachten onderzoeken door middel van gedachten, een ronddraaiende cirkel die tot niets leidt.

Het waarnemen, daar heb ik wel wat aan gehad. Er zijn bepaalde onderdelen van het lichaam die je wel kan waarnemen, maar waar voorbij de initiële waarneming er geen enkel nut is in verder onderzoek, alhoewel de mind daar wel toe neigt.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #74 Gepost op: 02-07-2023 12:36 »

Hij komt geheel zelfstandig, tot mooie en vooral ook correcte bevindingen. Ik bemerk wel dat hij mij vervolgens in het detail weer snel verliest omdat ik naast interesse in ieders onderzoek ook weer resultaat gericht ben. 

En inderdaad de aandacht wordt om die reden toegespitst op dat bepaald doel, te weten komen wat je bent.

Naar mijn mening: In de Pali Boeddha Dhamma speelt dat alles is wat het is, en betekenissen als 'aantrekkelijk', 'dit gaat me gelukkig maken', 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf' dat zijn allemaal zaken die vanuit een gewoonte onbewust en niet intentioneel worden toegevoegd aan het gekende en ook het kennen. Dat toevoegen van zulke betekenis gaat niet uit van een Ik of ego. Het is niet een beslissing, keuze, daad van een zelf, Ik, ego.

In andere woorden, als je alles direct  ziet/kent zoals het werkelijk is; een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, een verkrampte geest als verkrampte geest,
een opkomend idee als een opkomend idee, boosheid als boosheid, perceptie als perceptie, verbeelding als verbeelding, voorstelling als voorstellig, bewustzijn als bewustzijn  etc...dan leef je volledig zonder enige notie van wie/wat je bent. Identiteit speelt dan geen rol.

Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest. Elke notie van wie/wat je bent, dus waar je dan ook op projecteert 'dit ben Ik, dit van mij, dit is mijn zelf', daarin zit je vast. Dat blokkeert je ontwikkeling. Daar is gehechtheid en een keten, sakkaya ditthi, de eerste keten die je moet verliezen om de stroom te betreden die leidt naar Nibbana. 

Stel je ziet en kent een ongeboren gewaarzijn en je projecteert hierop (meteen of later) ...'dit ben Ik, dit is mijn zelf'.  Dan zie je het dus niet zoals het werkelijk is...namelijk als een ongeboren gewaarzijn.. Zie je dat wel met wijsheid, -en die disclaimer is constant aanwezig in sutta's-, zie je het dus wel zoals het werkelijk is, dan denk je niet meer in termen van 'dit ben Ik, dit is mijn zelf'. In die zin, alles zien zoals het werkelijk is leidt tot het einde van alle zelf-kennis, alle identificatie, al het denken oordelen en weten in termen van "dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'.

Daar hou ik het op, vooralsnog. Mijn indruk is dat zelfkenners toch de eerste keten van de neiging tot het vormen en koesteren van identiteitsvisies,  sakkaya ditthi, niet afleggen en dat ze toch iets, wat dan ook, identificeren of hebben geidentificeerd als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Of dat nu gebeurde toen men dat zag of later. Mijns inziens zegt de Boeddha dan...dan gaat toch het verbeelden en voorstellen weer met je aan de haal en heb je dit toch niet gezien met wijsheid zoals het werkelijk is (MN1)

« Laatst bewerkt op: 02-07-2023 17:42 door lang kwaat »

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 02-07-2023 12:58 »
Je bedoelt dat lang kwaat kans maakt om tot 'afronden' van gedegen zelfonderzoek te komen. De potentie heeft hij, nu nog wachten op het resultaat.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #76 Gepost op: 02-07-2023 13:16 »
In andere woorden, als je alles direct  ziet/kent zoals het werkelijk is;

Er is niemand die dat ziet.. er is geen ziener.

een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, een verkrampte geest als verkrampte geest,
een opkomend idee als een opkomend idee, boosheid als boosheid, perceptie als perceptie, verbeelding als verbeelding, voorstelling als voorstellig, bewustzijn als bewustzijn  etc...dan leef je volledig zonder enige notie van wie/wat je bent. Identiteit speelt dan geen rol.

Dus, al de invullingen die je er aan geeft, die zijn er eenvoudig niet.. het 'zien ziet 'niets.. het is eenvoudig een beschikbaarheid zonder voorwaarden. Daarentegen ziet de geconditioneerde geest van alles en nog wat.

Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest.

De vrije geest weet niet wat onthechting is, weet niet wat vrijheid is.. Dat is de paradox, waar de geest niet bij kan.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #77 Gepost op: 02-07-2023 13:51 »
Een andere gemeenschappelijke overeenkomst met het zelfkennisforum is de opdeling. in eerste keus deelnemers en tweede keus.  (de kneusjes)

Eerlijk is eerlijk, ik begrijp de opzet er ook niet van.
Ik zie deze post van gisteren door het forumbeheer met als titel 'de weter'. https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4423.msg40807;topicseen#msg40807

Worden we verondersteld die sutta te lezen en ons erop te bezinnen?

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 02-07-2023 14:07 »

Hi Laurens:-)

Nee, zo moet je niet denken (vind ik).
Ja, als je meent te weten hoe een ander moet denken mag je wel spreken van blaaskakerige neigingen. Dan steek je je snaveltje ver vooruit, het hoofd opgespaard vol gedachten en gevoelens. Je hersenen barstenvol gepieker, je zou er haast van duizelen. Kritisch naar jezelf toe, naar de buitenwereld toe. Toch meen je het wel goed.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 02-07-2023 14:53 »

Eerlijk is eerlijk, ik begrijp de opzet er ook niet van.
Ik zie deze post van gisteren door het forumbeheer met als titel 'de weter'. https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4423.msg40807;topicseen#msg40807

Worden we verondersteld die sutta te lezen en ons erop te bezinnen?

Wat denk je zelf?  Een forumleiding die opdeelt in A en B deelnemers en zelf op de stoel van de rechter gaat zitten, zou die zinnige sutta's plaatsen?  Vanaf mijn deelname aan dit forum sloeg ik sowieso de bijdragen van bepaalde users al over.  Ik herken snel of iemand onzin uitkraamt.  En van de forumleiding heb ik om voornoemde reden geen hoge pet op, dat begrijp je.

Boeddha streefde juist het ongeconditioneerde na.  De forumleiding doet precies tegenovergesteld.  Boeddha was wel okay, maar zijn volgelingen niet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 02-07-2023 14:56 »
Je bedoelt dat lang kwaat kans maakt om tot 'afronden' van gedegen zelfonderzoek te komen. De potentie heeft hij, nu nog wachten op het resultaat.

Er is geen afronden.   Indien de mens tot de leegte is gekomen is er de bovenwereldlijke stroom.   Als iemand beweert afgerond te zijn, kun je alleen al aan zo'n uitspraak herkennen dat koning Ego nog hoog op de troon zit.  Het is Ego wat meent afgerond te zijn.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 02-07-2023 16:29 »
Vanaf mijn deelname aan dit forum sloeg ik sowieso de bijdragen van bepaalde users al over.  Ik herken snel of iemand onzin uitkraamt.

Dit vind ik wel zeer ironisch…

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 02-07-2023 17:11 »
Vanaf mijn deelname aan dit forum sloeg ik sowieso de bijdragen van bepaalde users al over.  Ik herken snel of iemand onzin uitkraamt.

Dit vind ik wel zeer ironisch…

Je valt uit je 'beleefde' rol......

Met ironische groet (lol)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 02-07-2023 17:23 »
Leerling: Wat is in zo min mogelijk woorden non-dualisme?

Meester: ‘Ik’.

(Hans van Dam)

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #84 Gepost op: 02-07-2023 17:25 »
Wie ziet weet wie ziet en weet wie niet ziet. Wie niet ziet weet niet wie ziet en weet niet wie niet ziet.

-Guy E. Dubois-

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 02-07-2023 17:33 »
https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/203272-over-de-lotus-soetra-27-hoogmoed/

De derde soort hoogmoedigen zijn het gevaarlijkst. Het zijn de lieden die (soms zonder er zelf benul van te hebben) trots zijn op hun voorbeeldige boeddhistische leven waarin zij niet alleen de Lotus-soetra maar eigenlijk alle soetra’s eerbiedigen. Zij zijn trots op hun erfopvolging, op hun dharma-overdracht, hun ascetische levenswijze, hun aanzien als gereïncarneerde hotemetoot of als wijze zusenmezo. Ze zeggen het niet – natuurlijk niet – maar stralen het stilletjes uit: zie mij eens een voorbeeldige verkondiger, uitlegger en voorlever van de WET zijn.

Volgens mij zijn er best wel wat users die dit schoentje passen.  Beleefde groeten doen en onderwijl uit hun ego-jasje knappen.

Met bewolkte groet.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #86 Gepost op: 02-07-2023 17:35 »
"Luis in de pels" , "Pain in the ass" waren eretitels mij ooit toebedeeld door een voormalige forumbaas.  De man was een leugenaar pur sang, maar net zoals een stilstaande klok 2 x per dag de waarheid verkondigt, had deze voormalige forumbaas het ook wel eens bij het rechte eind.

Met luizige groet.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 02-07-2023 18:20 »
Er is geen afronden.   Indien de mens tot de leegte is gekomen is er de bovenwereldlijke stroom.
bovenwereldlijke stroom?
Dat klinkt als Nirwana of nibbana (Pali), de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden en waardoor heiligheid behaald wordt.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 02-07-2023 18:35 »
Er is geen afronden.   Indien de mens tot de leegte is gekomen is er de bovenwereldlijke stroom.
bovenwereldlijke stroom?
Dat klinkt als Nirwana of nibbana (Pali), de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden en waardoor heiligheid behaald wordt.

De hoogste staat welke bereikt kan worden is het doodloze (De zuivere citta in het boeddhisme) .  Deze staat heb ik een jaar of wat terug gerealiseerd, het is een ontologische staat.
Maar om termen als 'heiligheid' geef ik niks, dat resulteert maar tot afgoderij bij onwetenden. 

Je kunt daar niet verder, leger dan leeg kun je niet worden.  Het is gelegen aan de andere zijde van de 'dingen'. (en ook van beleefdheid...lol)
Het doodloze is 100% ongeconditioneerd.

En het is géén bewustzijn, dus de "ik ben bewustzijn" kwakers, die kwaken maar wat.  Je kunt bewustzijn namelijk nooit of te nimmer zijn.
En je bent ook geen God, je bent die leegte.

Lang verhaal kort: bewustzijn is in feite 'dat' wat de verhouding is tussen de leegte en de dingen.   Leegte an sich is absoluut leeg, maar geeft wel te kennen.  'Dat' wat leegte te kennen geeft is de bovenwereldlijke stroom.

Oh ja, leegte is uiteraard volstrekt egoloos.  Het ego kan daar niet zijn , dus al die neppe goeroes die op dit forum de leraar uit willen hangen vallen steeds maar door de mand met hun ego.  Ik dol ze een beetje, een beetje prikken in hun kleinzielige egootje.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #89 Gepost op: 02-07-2023 21:32 »

er is een belevingswijze, niet te ontkennen door jou of wie dan ook. Die belevingswijze kan heel erg emotioneel zijn, drama. Het gaat hier over belevingswijze. Wat jij niet gelooft, maar ik wel, is dat de belevingswijze van een door de Dhamma gezuiverde geest heel anders is dan van elk gewoon mens.

Het is naar mijn smaak ook niet de bedoeling van de Boeddha dat mensen blijven hangen in een perceptie van"'dit ben Ik niet, dit is niet van mij, dit is niet mijn zelf'.
Naar mijn smaak dat dat alleen onderwezen als vaardig middel om wat rek te krijgen in de gebruikelijke perceptie dat wat je beleeft en het beleven zelf Ik is en mijn.
Maar uiteindelijk werk je toe naar een belevingswijze die puur is en waarin alles wordt beleeft zoals het werkelijk is, dus een tactiele aangename sensatie is gewoon dat, niet ik, niet niet Ik, niet mijn, niet niet mijn. Zo ook voor alle andere zaken. Het is naar mijn smaak absoluut niet de bedoeling dat je in een soort gedissocieerde toestand terecht komt waarin jij iets bent en het beleefde iets anders. Dan ben je helemaal verdwaald volgens mij want het is allemaal 1 en dezelfde werkelijkheid.

een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, een verkrampte geest als verkrampte geest,

Dus, al de invullingen die je er aan geeft, die zijn er eenvoudig niet.. het 'zien ziet 'niets.. het is eenvoudig een beschikbaarheid zonder voorwaarden. Daarentegen ziet de geconditioneerde geest van alles en nog wat.

Wat ervaar jij als je pijn ervaart? Eerlijk.

De vrije geest weet niet wat onthechting is, weet niet wat vrijheid is.. Dat is de paradox, waar de geest niet bij kan.

Wat jij signaleert of hebt gesignaleerd volgens mij (en ik met jou, velen met ons) is dat een mens heel puur en direct kan handelen en dat dit geen enkel Pad, methode, tijd, moeite kost. Maar Vrij... dit is op geen enkele manier bevrijding. Want diezelfde mensen die wel eens op die manier heel direct en puur handelen, dat weten we ook allemaal, die kunnen even later totaal corrupt handelen, meedogenloos, super onzuiver, met allerlei bijbedoeling, naar. Echt dit is op geen enkele manier een verwijzing naar bevrijding, en verlichting. Het zegt alleen maar dat een mens ook wel eens iets gewoon op een zuivere manier kan doen, trouwens ook dat is volledig geconditioneerd.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 02-07-2023 23:39 »

er is een belevingswijze, niet te ontkennen door jou of wie dan ook. Die belevingswijze kan heel erg emotioneel zijn, drama. Het gaat hier over belevingswijze. Wat jij niet gelooft, maar ik wel, is dat de belevingswijze van een door de Dhamma gezuiverde geest heel anders is dan van elk gewoon mens.

Het lichaam en de natuurlijke psychishe gesteldheid van een mens kan prima zonder dromen, sterker nog, dat alles gedijt optimaal zonder de fratsen en frazen van een droom entiteit.. 'ik'.

Het is naar mijn smaak ook niet de bedoeling van de Boeddha dat mensen blijven hangen in een perceptie van"'dit ben Ik niet, dit is niet van mij, dit is niet mijn zelf'.
Naar mijn smaak dat dat alleen onderwezen als vaardig middel om wat rek te krijgen in de gebruikelijke perceptie dat wat je beleeft en het beleven zelf Ik is en mijn.
Maar uiteindelijk werk je toe naar een belevingswijze die puur is en waarin alles wordt beleeft zoals het werkelijk is, dus een tactiele aangename sensatie is gewoon dat, niet ik, niet niet Ik, niet mijn, niet niet mijn. Zo ook voor alle andere zaken. Het is naar mijn smaak absoluut niet de bedoeling dat je in een soort gedissocieerde toestand terecht komt waarin jij iets bent en het beleefde iets anders. Dan ben je helemaal verdwaald volgens mij want het is allemaal 1 en dezelfde werkelijkheid.

Zo'n gedissocieerde toestand is uiteraard foute boel, koortsige rusteloze verbeelding zeker m.b.t. dit soort zaken kan zulke belevingen oproepen, zeer veel zoekenden hebben ermee te maken.. omdat er iets gezocht wordt, wat er niet is.

Wat ervaar jij als je pijn ervaart? Eerlijk.

Een biologisch alarm.

Wat jij signaleert of hebt gesignaleerd volgens mij (en ik met jou, velen met ons) is dat een mens heel puur en direct kan handelen en dat dit geen enkel Pad, methode, tijd, moeite kost. Maar Vrij... dit is op geen enkele manier bevrijding. Want diezelfde mensen die wel eens op die manier heel direct en puur handelen, dat weten we ook allemaal, die kunnen even later totaal corrupt handelen, meedogenloos, super onzuiver, met allerlei bijbedoeling, naar. Echt dit is op geen enkele manier een verwijzing naar bevrijding, en verlichting. Het zegt alleen maar dat een mens ook wel eens iets gewoon op een zuivere manier kan doen, trouwens ook dat is volledig geconditioneerd.

Het handelen, gedrag is vrij van goed of kwaad, zuiver, onzuiver, ook de intenties die er achter zitten zijn op zich vrij van zogenaamde bezoedelingen. Kwaad is geen kwaad, goed is geen goed, zuiver is geen zuiver, onzuiver is geen onzuiver..
Cultivering plakt overal labels op, en dat eeuwenoude proces van vertalen en verklaren heeft een natuurlijke sociale cohesie totaal verknipt, met als resultaat de mensheid vandaag de dag. Alle directe actie is verworden tot een re-actie. We zijn de re-actie meer gaan vertrouwen dan de actie, en zijn zo een erop los fantaserend volkje geworden compleet los gezongen van de werkelijkheid en natuurlijk bestaan.
« Laatst bewerkt op: 02-07-2023 23:42 door Vrij »

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 03-07-2023 04:21 »
Het verhaal lijkt altijd te zijn dat als je maar dit en dat gezien hebt (het Absolute, het ongeboren gewaarzijn, de ware staat, het Niets, dat wat aan alles vooraf gaat, God, absolute leegte, het heldere eeuwige licht oid)...nou dan zit je wel bovenaan op de spirituele apenrots. Daar zet je jezelf wel neer dan...

Ik denk dat het bestijgen van de spirituele apenrots uiteindelijk allemaal berust op het idee dat je met een of andere tijdelijke spirituele ervaring, altijd een incident, opeens ontwaakt bent, verlicht, bevrijd, gerealiseerd. Ik denk echt dat dit een inschattingsfout is.
Het hele idee dat je door een bepaalde ervaring of ontdekking uit de ban bent van onwetendheid en begeerte is dwaas. Zo werkt het ook duidelijk niet. Dat bewijst zich elke dag hier ook, want mensen worden allesbehalve zuiverder, edeler, leuker, vriendelijker etc. Alleen maar eigen-wijzer doorgaans. De ban van onwetendheid en begeerte wordt allerminst verbroken, sterker die neemt toe. Dat is mijn inschatting.

Het moet je altijd gaan om welzijn en nooit om kennis als doel op zich want dat ontaardt in ellende. Dat maakt beslist niet edeler. Alles in de Dhamma draait om welzijn. Laat je dat los, geheid, het wordt een egocentrisch circus waarbij mensen het doel van spirituele kennis, de beeindiging van lijden, welzijn, helemaal uit het oog verliezen.

Dat is mijn oordeel en daar moet u het mee doen:-)

Hier zo lezende bedenk ik me dat het niet mijn klimaat is om hier op dit forum dieper op de zaken in te gaan. Er is een ongezonde teneur waar te nemen die op een gegeven moment ook op het zelfkennisforum ontstond. Het ligt niet zozeer aan de omstandigheid dat dit een Boeddha Forum is als wel dat het veroorzaakt wordt door de voormalige deelnemers aan mijn forum die hier zijn neergestreken. De oorspronkelijke Boeddhaleden hebben kennelijk al de buik vol van het arrogante gedrag van deze leden. Ik begrijp heel goed het dilemma van de forumleiding hoe hiermee is om te gaan omdat ik met hetzelfde bijltje heb gehakt.

Ik heb vroegere citaten van lang kwaad op mijn eigen forum becommentarieerd omdat ik het idee had dat lang kwaad wel toe was aan nieuw onderzoek en ik dacht wel een richting voor hem te hebben. De openheid waarmee ik dit wilde aangaan lijkt al bezoedeld door mijn voorgaande leden hier. De leden van het zelfkennisforum zijn hier inmiddels al collectief weggezet als zittende op de spirituele apenrots. Hoewel ik daarmee niet geassocieerd wenst te worden was ik al wel bezig te verklaren waarom het zo lijkt te zijn waarom deze leden op een apenrots lijken te zijn gezeten. Weten wat je bent brengt namelijk een intrinsieke zekerheid met zich mee, waarmee vervolgens dan weer niet gezegd wil zijn dat mijn voormalige leden weten wat ze zijn.

Wat betreft bovenstaand verhaal, het is eveneens een postgevat 'idee' over het verloop van realisatie en het zijn van gerealiseerd. Het gaat volledig voorbij aan waaraan ik poogde uitdrukking te geven. Daartegenover wordt het Boeddhaverhaal gezet dat voorschrijft 'hoe' je je bezig dient te houden met als drijfveer het lijden. Over het  lijden kan ik kort zijn. Het wordt in mijn opvatting veroorzaakt door onbewustheid hetgeen tevens de reden is dat bewustwording pijnlijk is. Te weten komen wat je bent gaat niet over kennis dat heb je dan verkeerd begrepen.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #92 Gepost op: 03-07-2023 05:01 »

En inderdaad de aandacht wordt om die reden toegespitst op dat bepaald doel, te weten komen wat je bent.

Naar mijn mening: In de Pali Boeddha Dhamma speelt dat alles is wat het is, en betekenissen als 'aantrekkelijk', 'dit gaat me gelukkig maken', 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf' dat zijn allemaal zaken die vanuit een gewoonte onbewust en niet intentioneel worden toegevoegd aan het gekende en ook het kennen. Dat toevoegen van zulke betekenis gaat niet uit van een Ik of ego. Het is niet een beslissing, keuze, daad van een zelf, Ik, ego.

In andere woorden, als je alles direct  ziet/kent zoals het werkelijk is; een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, een verkrampte geest als verkrampte geest,

Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest. Elke notie van wie/wat je bent, dus waar je dan ook op projecteert 'dit ben Ik, dit van mij, dit is mijn zelf', daarin zit je vast. Dat blokkeert je ontwikkeling. Daar is gehechtheid en een keten, sakkaya ditthi, de eerste keten die je moet verliezen om de stroom te betreden die leidt naar Nibbana. 

Stel je ziet en kent een ongeboren gewaarzijn en je projecteert hierop (meteen of later) ...'dit ben Ik, dit is mijn zelf'.  Dan zie je het dus niet zoals het werkelijk is...namelijk als een ongeboren gewaarzijn.. Zie je dat wel met wijsheid, -en die disclaimer is constant aanwezig in sutta's-, zie je het dus wel zoals het werkelijk is, dan denk je niet meer in termen van 'dit ben Ik, dit is mijn zelf'. In die zin, alles zien zoals het werkelijk is leidt tot het einde van alle zelf-kennis, alle identificatie, al het denken oordelen en weten in termen van "dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'.

Daar hou ik het op, vooralsnog. Mijn indruk is dat zelfkenners toch de eerste keten van de neiging tot het vormen en koesteren van identiteitsvisies,  sakkaya ditthi, niet afleggen en dat ze toch iets, wat dan ook, identificeren of hebben geidentificeerd als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Of dat nu gebeurde toen men dat zag of later. Mijns inziens zegt de Boeddha dan...dan gaat toch het verbeelden en voorstellen weer met je aan de haal en heb je dit toch niet gezien met wijsheid zoals het werkelijk is (MN1)

Wat er van mijn lange zoektocht voornamelijk is bijgebleven dat iedereen al wel onderzocht heeft lijkt te weten 'wat' het is maar er niemand bleek te zijn die kon uitleggen hoe daar is te komen. De meeste lectuur gaat over hoe ergens van af te komen, een mindset die te veranderen is zoals blijkt uit de vier vragen en de omkering van Byron Katie. Verder kwam ik er achter, dat alle intenties om iets beter te maken of te worden, zo ook verlossing uit het lijden, gelukkiger te worden niet de juiste motivatie is om een grondig onderzoek naar 'wat' je bent te beginnen. Het is dan iets wat je voor jou als persoon doet terwijl het helemaal niet om de persoon blijkt te gaan. Lijden is er gewoon (eigenlijk niet gewoon want we doen het ons zelf of elkaar aan en dat hoeft helemaal niet) maar het ontbreken van lijden is vanwege de afwezigheid van een persoon die dat lijden ondergaat. Dat moet Boeddha op zoek naar dat lijden toch ook ont'dekt en vervolgens bedoeld hebben te zeggen. De grote moeilijkheid is dat ergens gewoon maar kennis van nemen geen fundamentele veranderingen teweeg brengt. Dan krijg je dat eindeloze gefilosofeer zoals dat zichtbaar is op welhaast ieder forum. De weg is gedegen zelfonderzoek.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #93 Gepost op: 03-07-2023 08:12 »
Verder kwam ik er achter, dat alle intenties om iets beter te maken of te worden, zo ook verlossing uit het lijden, gelukkiger te worden niet de juiste motivatie is om een grondig onderzoek naar 'wat' je bent te beginnen.

Is willen weten ‘wat’ je bent ook niet gewoon nieuwsgierigheid? In feite weet je het al, want je bent het. Het enige waar het je aan ontbreekt is een zekere sensitiviteit. Dat je wilt weten wat je bent is ook maar een onbeantwoorde vraag, zoals zovele in de wereld, die wij ergens hebben opgepikt en die vast is komen te zitten in het geheugen als zijnde belangrijk.

Uiteindelijk is de hele vraag over wat je bent iets van de mind. Zolang je blijft steken in woorden en taal ben je met de mind bezig, en waarheid is niet in taal te bevatten. Het is beter om je te richten op beoefening, meditatie. Dat kan vele vormen aannemen, en men moet experimenteren om iets te vinden dat je dichter brengt bij vrede, geluk, zaligheid.

De mind is iets wat denkt in mechanische termen, van doelen bereiken en voordelen en nadelen, het wil de wereld opdelen in behapbare stukjes. Het is meer heilzaam om je daarvan los te maken en op de vleugels van poëzie en muziek een eindje te stijgen en je bewust te worden van het wijdere bestaan.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #94 Gepost op: 03-07-2023 11:04 »
Het handelen, gedrag is vrij van goed of kwaad, zuiver, onzuiver, ook de intenties die er achter zitten zijn op zich vrij van zogenaamde bezoedelingen. Kwaad is geen kwaad, goed is geen goed, zuiver is geen zuiver, onzuiver is geen onzuiver..
Cultivering plakt overal labels op, en dat eeuwenoude proces van vertalen en verklaren heeft een natuurlijke sociale cohesie totaal verknipt, met als resultaat de mensheid vandaag de dag. Alle directe actie is verworden tot een re-actie. We zijn de re-actie meer gaan vertrouwen dan de actie, en zijn zo een erop los fantaserend volkje geworden compleet los gezongen van de werkelijkheid en natuurlijk bestaan.

Het is misschien gemakkelijk of comfortabel te doen alsof je als mens on-wetend bent, ge-weten-loos maar ik ervaar dit zelf als zelfbedrog. Vaak weet je als mens ook wel dat je iets doet of gaat doen wat onzuiver is, laag, gemeen, kwalijk, want dat voel je, er zit iets niet lekker. Zulke zaken ontkennen vind ik uiterst kwalijk want daarmee ontken je dat je als mens wetend bent, niet gek, niet ge-weten-loos.

Boeddha beschrijft ook dit geweldig. Hij leert dat mensen ondanks hun wijsheid desondanks toch onzuivere, lage, gemene, corrupte dingen doen omdat ze zichzelf over de morele schaamte (hiri) en remming (ottappa) heen zetten die je van nature voelt om iets onzuiver te gaan doen, iets laags. Ik heb het altijd precies zo beleefd. Dit is waar. Zo gaat het. Het is nooit een kwestie van totaal blind zijn voor goed en kwaad, voor zuiver en onzuiver, maar altijd een kwestie van wel of niet gehoor er aan geven.

De Boeddha voelde dit kennelijk ook zo en dat is ook precies zoals ik het beleef en ik ben van een hele andere tijd en cultuur.
Een mens is van nature al niet onwetend over wat zuiver en onzuiver is aan gedrag, maar kan wel doen alsof. Dat is de keus die je hebt tussen jezelf en anderen voor de gek houden of niet.

Mensen die lage dingen doen hebben ook heus wel allemaal eens een moment gehad dat ze schaamte en remming voelden bij wat ze gingen doen, maar ze hebben aangeleerd om dat te negeren. Totdat lage dingen doen op een bepaald moment heel normaal wordt. En dat negeren van je ge-weten ook. En vooral als het lekker is, leuk, of er goed geld mee verdient wordt, wordt laag steeds gewenster en wordt het steeds normaler om over schaamte en remming heen te stappen totdat er een moment komt dat je niet eens meer door hebt dat je over schaamte en remming heenstapt. Maar alles is zelfbedrog want je bent als mens van nature niet blind voor wat zuiver en onzuiver is, maar je hebt wel de keus dat niet te willen beantwoorden.

Wat de Boeddha leert is dat een keuze voor dat lage en onzuivere gedrag je nooit gaat helpen, ook al wordt je er schatrijk van. En er bestaat echt zoiets als onzuiver gedrag. Zulke zaken ontkennen is dwaas vind ik.

Ja, ik weet wel, dit is allemaal weer veel te gewoontjes en braaf voor de echte wijzen.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #95 Gepost op: 03-07-2023 12:09 »
Wat betreft bovenstaand verhaal, het is eveneens een postgevat 'idee' over het verloop van realisatie en het zijn van gerealiseerd. Het gaat volledig voorbij aan waaraan ik poogde uitdrukking te geven. Daartegenover wordt het Boeddhaverhaal gezet dat voorschrijft 'hoe' je je bezig dient te houden met als drijfveer het lijden. Over het  lijden kan ik kort zijn. Het wordt in mijn opvatting veroorzaakt door onbewustheid hetgeen tevens de reden is dat bewustwording pijnlijk is. Te weten komen wat je bent gaat niet over kennis dat heb je dan verkeerd begrepen.

Ja, ik krijg steeds te horen dat ik een postgevat idee heb van wat realisatie is. De teksten deugen niet. Ze hebben dit allemaal totaal verkeerd overgeleverd. Vrij is ook dol op deze lezing.

Ik beleef dit zo dat iedereen altijd maar zelf loopt te verzinnen wat realisatie is. Jij hebt daarover ideeen, Zeshin de Zen leraar, Vrij ook, I am al looser, Ali Baba, Nathan, Krishnamurti, UG weer andere ideeen dan Jiddu, Alan Watts, Sri Huppeldepup, Jopie de Dorpsgek, Siebje de eigenwijze, iedereen. Het zijn werkelijk allemaal andere ideeen er over ook. Iedereen noemt zichzelf maar gerealiseerd.

Tuurlijk heeft men iets gezien en ontdekt, nou en? Ben je dan gerealiseerd? Bevrijd? Waaruit blijkt dat dan? Zet al die zelf-verklaarde zelf-gerealiseerden in een ruimte, en binnen een paar uur is het totale chaos, vloeken en tieren, conflict, oorlog in de tent.

Nou geweldig hoor. Wat moet het nou allemaal voorstellen dan al die zelf-verklaarde zelf-verlichten die elkaar alsmaar de loef afsteken, elkaar voor stront uitmaken? Zoiets kan je toch niet serieus nemen?

Ik geloof heus wel dat jullie iets hebben gezien en ontdekt maar waar vechten jullie nou precies voor en over?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #96 Gepost op: 03-07-2023 13:40 »

Het is misschien gemakkelijk of comfortabel te doen alsof je als mens on-wetend bent, ge-weten-loos maar ik ervaar dit zelf als zelfbedrog. Vaak weet je als mens ook wel dat je iets doet of gaat doen wat onzuiver is, laag, gemeen, kwalijk, want dat voel je, er zit iets niet lekker. Zulke zaken ontkennen vind ik uiterst kwalijk want daarmee ontken je dat je als mens wetend bent, niet gek, niet ge-weten-loos.

Boeddha beschrijft ook dit geweldig. Hij leert dat mensen ondanks hun wijsheid desondanks toch onzuivere, lage, gemene, corrupte dingen doen omdat ze zichzelf over de morele schaamte (hiri) en remming (ottappa) heen zetten die je van nature voelt om iets onzuiver te gaan doen, iets laags. Ik heb het altijd precies zo beleefd. Dit is waar. Zo gaat het. Het is nooit een kwestie van totaal blind zijn voor goed en kwaad, voor zuiver en onzuiver, maar altijd een kwestie van wel of niet gehoor er aan geven.

De Boeddha voelde dit kennelijk ook zo en dat is ook precies zoals ik het beleef en ik ben van een hele andere tijd en cultuur.
Een mens is van nature al niet onwetend over wat zuiver en onzuiver is aan gedrag, maar kan wel doen alsof. Dat is de keus die je hebt tussen jezelf en anderen voor de gek houden of niet.

Mensen die lage dingen doen hebben ook heus wel allemaal eens een moment gehad dat ze schaamte en remming voelden bij wat ze gingen doen, maar ze hebben aangeleerd om dat te negeren. Totdat lage dingen doen op een bepaald moment heel normaal wordt. En dat negeren van je ge-weten ook. En vooral als het lekker is, leuk, of er goed geld mee verdient wordt, wordt laag steeds gewenster en wordt het steeds normaler om over schaamte en remming heen te stappen totdat er een moment komt dat je niet eens meer door hebt dat je over schaamte en remming heenstapt. Maar alles is zelfbedrog want je bent als mens van nature niet blind voor wat zuiver en onzuiver is, maar je hebt wel de keus dat niet te willen beantwoorden.

Wat de Boeddha leert is dat een keuze voor dat lage en onzuivere gedrag je nooit gaat helpen, ook al wordt je er schatrijk van. En er bestaat echt zoiets als onzuiver gedrag. Zulke zaken ontkennen is dwaas vind ik.

Ja, ik weet wel, dit is allemaal weer veel te gewoontjes en braaf voor de echte wijzen.

Het instinct en de geest kennen zoiets als territoriaal 'belang als het aangesproken wordt, en die neigingen laten zich polijsten door.. aandacht. Zo kan zorgzaamheid en beschermzucht, moreel en ethisch geweten zich meer dan nodig profileren, en het natuurlijke genoeg' uitermate frustreren. Dat natuurlijke genoeg/grens, laat zich moeiteloos blijken, dat vraagt geen enkele discipline.. dat is er gewoon. Allerlei toestanden aan doen of laten komen gewoon (van nature) niet bij je op, en anderen juist weer wel.
En het lichaam is vrij van territoriaal  'belang, omdat het lichaam grenzeloos is.. daar is geen sprake van zuiver/onzuiver, goed noch kwaad, dat is het lichaam om het even.

Niet hoe hoog wil je gaan, maar hoe diep wil je gaan.. Siebe?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 03-07-2023 14:24 »

Ja, ik krijg steeds te horen dat ik een postgevat idee heb van wat realisatie is. De teksten deugen niet. Ze hebben dit allemaal totaal verkeerd overgeleverd. Vrij is ook dol op deze lezing.

Ik beleef dit zo dat iedereen altijd maar zelf loopt te verzinnen wat realisatie is. Jij hebt daarover ideeen, Zeshin de Zen leraar, Vrij ook, I am al looser, Ali Baba, Nathan, Krishnamurti, UG weer andere ideeen dan Jiddu, Alan Watts, Sri Huppeldepup, Jopie de Dorpsgek, Siebje de eigenwijze, iedereen. Het zijn werkelijk allemaal andere ideeen er over ook. Iedereen noemt zichzelf maar gerealiseerd.

Tuurlijk heeft men iets gezien en ontdekt, nou en? Ben je dan gerealiseerd? Bevrijd? Waaruit blijkt dat dan? Zet al die zelf-verklaarde zelf-gerealiseerden in een ruimte, en binnen een paar uur is het totale chaos, vloeken en tieren, conflict, oorlog in de tent.

Nou geweldig hoor. Wat moet het nou allemaal voorstellen dan al die zelf-verklaarde zelf-verlichten die elkaar alsmaar de loef afsteken, elkaar voor stront uitmaken? Zoiets kan je toch niet serieus nemen?

Ik geloof heus wel dat jullie iets hebben gezien en ontdekt maar waar vechten jullie nou precies voor en over?

Dat zie je goed, de wereld zit vol met zelfverklaarde gerealiseerden.  Ook dit forum grossiert er in.  En ze noemen zichzelf nog God ook.  Op het zelfkennisforum gingen God-Laurens en God-Boni tegen elkaar in.  En beiden waren natuurlijk de nonduale ene God.  Uiteindelijk gaf de ene God de andere een ban.  Amusant is het wel.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 03-07-2023 14:27 »
Het lichaam is grenzeloos lees ik hier.  Laat het nou juist het lichaam zijn wat aan tijd en plaats gebonden is. (om voor de hand liggende redenen) En zo gaat het al jaren en jaren en jaren....

Wat ik iedereen aan kan raden is dualiteit. Ga gewoon in tegen al die onzin-schrijverij.  Elimineer de onzin, wat je overhoudt dat zal de tijd leren.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #99 Gepost op: 03-07-2023 15:55 »
@Laurens:...

Klopt, zoiets kan je niet serieus nemen!  ;D

Ze vechten over het wel of niet gevonden hebben van 'Waarheid'.