Voor mij verklaart dit het beste waarom die mensen ook zelf ervaren dat er bezoedelingen blijven en ook waarom ze nog onedel gedrag vertonen. Het doodloze is niet echt gerealiseerd, maar eerder een glimp van opgevangen, zoiets. En dat is geweldig, dat is misschien wel stroom-intrede.
Ja, Siebje...goed zo jongen:-) Eindelijk luistert er eens iemand~!
Je bent hier weer bezig met anderen te oordelen. Ik schrijf over het doodloze. Maar net als Bodhiboom ken je het doodloze niet, maar spreekt er wel een oordeel over uit. Dat is als de bakker die de slager de les gaat lezen. Schoenmaker blijf bij je leest.
Je luistert vooral graag naar jezelf......ja, Siebje die luistert wel.
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat jij over het doodloze schrijft. Ik weet ook niet of dit aan mij ligt. Dat ik te wantrouwend ben.
Wat de Pali Boeddha in een sutta (hier boven gepost) leert, is dat je het doodloze hebt gerealiseerd als je het lichamelijke (rupa), gevoelens (vedana), perceptie (sanna), wil/emotie, bewustzijn door en door kent. Volledig kent. Meestal verwijst dit naar het kennen van het ontstaan, het kennen van het beeindingen en de weg naar beeindingen, het gevaar er van kennen, de bevrediging er van kennen, en de ontsnapping eraan kennen. Je kent het van alle kanten zeg maar. Misschien is wel het belangrijkste dat je dit alles kent als voorwaardelijk ontstaand.
Je zou ook kunnen zeggen, denk ik, dat je dit alles kent als enkel verschijnselen die voorwaardelijk ontstaan, en niet langer beleef je dit meer als iets stabiels, als Ik en mijn ook. Dus als je in je gewone doen en laten alles wat je voelt, hoort, ziet, gewaarwordt, kent nog beleeft als "Dat ben Ik" of " Dit is van mij"...heb je het doodloze niet gerealiseerd nog, lijkt me.
Dus komt pijn op, en je beleeft dat meteen als "die pijn is van mij, Ik heb pijn", dan denk ik niet dat je het doodloze al hebt gerealiseerd.
Ik heb zelf de indruk dat dit ook geldt voor het kennen, of voor wat dan ook, want alles, werkelijk alles wat je op een bepaald moment ziet en kent en beleeft als Ik en mijn, ken en beleef je niet zoals het werkelijk is. Mijn indruk is dat dit de Pali Dhamma is. Dat de Boeddha het zo bedoelde.
Zelfkennis verrijst altijd op actuele wijze als gevolg van onbewuste werkingen (anusaya), werkingen vanuit je aanleg, die op niet-intentionele wijze, betekenis verlenen aan zaken. Betekenissen als Ik en mijn. Eigenlijk is dit denk ik gewoon perceptie.
Ik erken wel dat ik twijfel of jij echt praat over het doodloze -zoals-de-Boeddha-dat-bedoelde. Ken jij het doodloze wel echt? Of heb jij misschien de sfeer van grenzeloos bewustzijn gezien?
Ik vind dat geen onbelangrijke vragen. Maar jij staat ook niet open voor toetsing. Bijvoorbeeld een gesprek met een boeddhisische leraar over wat je hebt gezien, wat je ziet, over verlichting, bevrijding. Realisatie.
Ik ben me ook bewust van het gegeven dat ook de leraren van de Boeddha wel meenden dat ze het ultieme hadden gerealiseerd en zelf-gerealiseerden waren, zelf-verwezenlijkt. Maar de Boeddha was er helemaal niet tevreden mee. Hij realiseerde ook wat zij realiseerden maar juist het tijdelijke karakter er van was voor hem onbevredigend. Het ging hier om de sfeer van nietsheid (er is niets) en de sfeer noch waarneming noch niet waarneming, twee uiterst subtiele staten van geest, zeer leeg. Het lijkt er op dat die leraren ook vonden..."dit ben Ik, dit is mijn zelf'. Maar Boeddha voelde dat kennelijk anders aan. Ik vind dat hieruit ook duidelijk wordt dat beslist niet iedere guru hetzelfde leert en realiseert.
Voor mij zet het wel op scherp wat de Boeddha echt bedoelde met het doodloze. Ik zoek daarvoor aanwijzingen in de teksten. Want mensen kunnen er zelf wel van alles bij verzinnen, en op grond van een bijzondere ervaring menen dat ze het doodloze kennen, maar je moet wel zot zijn vind ik, om dit maar als een naieveling voor waar aan te nemen want mensen kunnen zich ook op grond van ervaring
heel goed vergissen.
Ik ben me ook heus wel bewust dat ik ook niet alles al denkenderwijs kan oplossen maar ik ben me ook bewust dat kennis op basis van ervaring ook beslist misleidend is. Juist dat is misleidend.