Auteur Topic: Beleefdheid  (gelezen 24519 keer)

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid
« Reactie #300 Gepost op: 13-07-2023 10:04 »

Het enige wat je op een forum kunt doen is 'het er over hebben'.  Een ander zal nooit weten wat het 'doodloze' is door mijn woorden te lezen of mijn aanwijzingen te volgen.   Dit forum verschilt in niks van het zelfkennisforum, een forum is per definitie dualistisch.  Als iedereen zou weten wat het 'doodloze' is, hoeven we het er niet over te hebben.

Omdat het exact dezelfde kant op gaat, het 'lullen over'.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #301 Gepost op: 13-07-2023 10:11 »
Dat wil niet zeggen dat ik een onbehouwen hork ben (Ha, die Laurens!) , in de leegte ontmoeten de lege mensen elkaar in elkaar.

Hoi.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #302 Gepost op: 13-07-2023 10:22 »

En de enige kracht in het universum wat daadwerkelijk in staat is om de bezoedelingen weg te nemen is liefde.......jammer maar voor hen die de liefde niet vinden is het helaas pindakaas.   Liefde is God, Ene , Waarheid (Of Boeddha mag ook, namen doen er niet toe).   Maar je bent zelf nóóit God, Ene , Waarheid of Boeddha.    Wie dat van zichzelf zegt loopt naast zijn schoenen zoals we dat in NL zo mooi zeggen.

Wat je aan liefde kunt 'vinden' is klein-menselijk-liefde, zoals bijvoorbeeld wat daaronder doorgaans wordt verstaan seks of voorwerp van bezit.
Wat je 'bent' is liefde. Om dat te onderscheiden van wat je niet bent, te weten liefde onderscheid ik dat met een hoofdletter.
Daarnaast heb je een bewustzijn, dat 'hebben' is eveneens het klein-menselijke-bewustzijn want het 'hebben' is een bezitsvorm.

Je bezit helemaal niks maar dat moet je allemaal nog ont'dekken, oftewel van zijn bedekking ontdoen.
Van alle klein-menselijke-bezit ontdaan BEN je datgene, dus dan is het nog Zijn of Liefde of Bewustzijn of Waarheid, God, Boeddha or whatever.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #303 Gepost op: 13-07-2023 10:39 »
En voortbouwend op mijn vorige post is brengt de realisatie van het doodloze ook met zich mee dat er een mentaal begrijpen is hoe onze wereld in elkaar steekt.
Begrijpen is een mentale exercitie en heeft nul-komma-niks met realisatie te maken.
In realisatie praat je niet over kennis maar er is daar sprake van een intrinsiek weten dat helemaal niks met kennis of begrijpen uitstaande heeft.
Realisatie en wereld zijn twee onafhankelijke zaken, je verkeerd of in de ene toestand dan wel in de ander.
Verkeer je in de ene dan weet je dat je de andere niet bent in de ene en in de ander draag je kennis het andere niet te zijn.

Citaat
De grap van dit hele goddelijke spel is dat er zowel maar één Citta is als miljarden Citta's.  Dat kan het denken niet bevatten en daarom fantaseren de zelfbenoemde verlichten er maar wat op los dat ze zelf God zijn.
De kosmische grap is dat je ontdekt helemaal niet te bestaan, hetgeen, naar verluid, bij Boeddha uitmondde in een bulderende lach.

[quoteIn het Boeddhisme is dan ook zoiets als een God afwezig.  Zeer verstandig, want anders gaat men 'God' als een kenobject benoemen.   De leegte geeft op transcendente wijze zaken 'te kennen', centrale begrippen zijn liefde en 'kennen'.  Geloof in een God is daarmee overbodig.
[/quote]
Omdat de god die wij boven ons gesteld hebben een god is om als nietig mens tegenover te staan, we blijven volharden in onze klein-menselijkheid. Waar we iets niet kunnen bewijzen hebben we geloof nodig. Wanneer je beseft God te zijn valt er niets meer te melden.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #304 Gepost op: 13-07-2023 10:50 »

Alle, alle beleving/ervaring betreft eenvoudig een 'trigger wat geheugen en herinnering oproept om zintuiglijke/gevoelsmatige/mentale en geestelijke sensaties te vertalen en verklaren middels een reservoir aan verzonnen interpretaties en constateringen..
Het voorwaardelijke hierbij is dus geheugen en herinnering, niet de feitelijke gegeven actuele situatie of omstandigheid, die is gewoon onzichtbaar voor geheugen en herinnering. We kunnen alleen zien,horen, proeven, ruiken, voelen, bedenken wat alreeds vertaald en verklaart is, door geheugen en herinnering.
De 'waarheid' is dat er geen vertaalbare verklaarbare 'waarheid' is.

Dat is met twee woorden af te doen, namelijk  'vermeende wereld'.
Vervolgens gaan we er gewoon door in deze vermeende wereld te leven en wordt het zinloos alles tot nagenoeg niks te herleiden.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #305 Gepost op: 13-07-2023 10:57 »

Mooi.
Daar begint en eindigt  alle  doortastend 'zelf' onderzoek.

Dus met de mond vol tanden komen te staan en het is gedaan.
Er valt niets meer te zeggen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #306 Gepost op: 13-07-2023 10:59 »
Een ander zal nooit weten wat het 'doodloze' is door mijn woorden te lezen of mijn aanwijzingen te volgen.

Dan heeft het toch ook helemaal geen zin om erover te praten? Jij kan het niet doorgeven, en er lijken ook niet veel mensen geïnteresseerd te zijn.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #307 Gepost op: 13-07-2023 12:01 »
Een ander zal nooit weten wat het 'doodloze' is door mijn woorden te lezen of mijn aanwijzingen te volgen.

Dan heeft het toch ook helemaal geen zin om erover te praten? Jij kan het niet doorgeven, en er lijken ook niet veel mensen geïnteresseerd te zijn.

De zin bestaat er uit dat ik in staat ben om mensen daadwerkelijk te helpen.  Op dit forum zijn alleen maar deelnemers met huisje-boompje-beestje.  Er is een existentiële crisis nodig wil iemand 'ontvankelijk' zijn.   Het gaat jullie nog te veel voor de wind.  Maar in de dagdagelijkse praktijk is dat met sommige mensen wel anders.
Beter in de forumgevangenis dan in de egogevangenis.....(lol).....

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #308 Gepost op: 13-07-2023 12:05 »

Het enige wat je op een forum kunt doen is 'het er over hebben'.  Een ander zal nooit weten wat het 'doodloze' is door mijn woorden te lezen of mijn aanwijzingen te volgen.   Dit forum verschilt in niks van het zelfkennisforum, een forum is per definitie dualistisch.  Als iedereen zou weten wat het 'doodloze' is, hoeven we het er niet over te hebben.

Wat kom je doen in de kaste der onaanraakbaren , Laurens?   Willen ze in de kaste der Brahmanen niet meewerken aan je GZO?  Heb je Siebe nog niet kunnen rekruteren?   Wat vinden ze van je "botte hork act"?   Of laat je die achterwege in de hogere kaste?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #309 Gepost op: 13-07-2023 12:11 »
Wanneer je beseft God te zijn valt er niets meer te melden.

Je zit nog altijd in je waan van God-zijn zie ik.  Had je nou maar een miligrammetje van mijn intelligentie , dan zou je beseffen dat geen hond daar in trapt. 

- Er zijn mensen die in God geloven.
- Er zijn mensen die niet in God geloven.
- Er zijn mensen die de mystieke eenwording met God hebben gerealiseerd.

En dan heb je nog een kleine restgroep die beweert God te ZIJN.  Toevallig zitten er twee uit die restgroep op dit forum: Jij en Boni.  Wie van jullie twee is nou de echte God?  Of hangen jullie het duotheisme aan?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #310 Gepost op: 13-07-2023 12:25 »
Vermeend is zogenoemd, dusgenoemde, zich noemende, voorgewende, vermeende, gewaande, valse, onderstelde, vermoedelijke, denkelijke
woorden.

De wereld welke we waarnemen is volgens het GZO een vermeende wereld.   Je neemt je vrouw wel waar, maar ze is slechts vermeend.   De buurman heeft een invaliderende ziekte, maar dat is slechts vermeend.  (Ga het hem zelf maar vertellen)

Eventjes naar forumdeelnemer Vrij:

Citaat
Er is 'niets, daarom is er NIKS!.
'Niets en NIKS! is er.. dat is de ultieme  misleiding, inclusief  leegte en het doodloze. Die ervaring/beleving realiseert zich, en met die realisatie verdwijnt de 'gerealiseerde'. Wat of wie er dan nog is..???
Dus, als je zichzelf verklaarde 'gerealiseerden' tegenkomt/ontmoet, besef dan dat misleiding  je cosmisch, universeel,  spiritueel en geestelijk kan vangen..
Iets wat daar super gevoelig voor is, is, jawel.. ervaring/beleving.

Feitelijk zegt forumdeelnemer Vrij hetzelfde als Laurens.  Er is NIKS.   Zelfs zoiets als leegte en het doodloze is misleiding.  (de eerwaarde Thaise leermeester Maha Bua Nyanasampanno kan dus de pot op)
Waarmee het boeddhisme op dus op drijfzand berust.

Forumdeelnemer VRIJ (En Steve/Dorje) roepen dan ook al jaren NO WAY OUT.   Er is geen weg uit jezelf want iedere ervaring is een ervaring van dat zelf.   

(Hou dat even vast)

De eerwaarde leermeester Maha Bua Ñanasampanno leerde iets geheel anders.  Hij zei dat het citta is als een gevangene die in de gevangenis geboren is en er sterft. Die gevangene kent de wereld buiten de gevangenis niet. Hij kent de vrijheid niet van de buitenwereld.

De eerwaarde leermeester Maha Bua Ñanasampanno heeft het bij het rechte eind.  De forumdeelnemers Laurens , Vrij en Steve weten niet dat er nog iets buiten de gevangenis is (THE WAY OUT),   ze zitten gevangen, gevangen waarin?   Het ego.......

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #311 Gepost op: 13-07-2023 12:33 »
Begrijpen heeft alles van doen met realisatie.  Je moet eerst buiten het ego staan om te begrijpen wat 'het ego' is.   Het ego zelf kan dat idd nooit begrijpen, die verliest zichzelf in mentale exercities.  Als dus iemand beweert dat het niet te begrijpen of te verwoorden is, dan hebben we met 'ego' van doen. 

In de praktijk hebben honderden, duizenden mensen de wereld buiten het ego omschreven.  Bijvoorbeeld Plato omschreef de ego-gevangenen als geboeide mensen die geboeid naar de schaduwen op de wand keken.  De grot (de wereld) is dan de gevangenis waar de gevangen in leven.

Omschreef Plato de grot dan als vermeend?  Nee, natuurlijk niet. Plato was geen GZO-mannetje, maar iemand met daadwerkelijke kennis.  Hij wist dat je buiten de grot moet zijn (THE WAY OUT).   Hij ontkende de grot niet., hij ontkende de schouwen ook niet.  Hij schreef een mooie allegorie.  Zodat we nu op het Boeddha forum onwetenden kunnen ontmaskeren die NO WAY OUT schrijven, of die beweren dat de wereld vermeend is.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #312 Gepost op: 13-07-2023 12:37 »
hij ontkende de schouwen ook niet. 

M.Z. Hij ontkende de schaduwen ook niet.

De portee van de allegorie is natuurlijk dat de gevangenen geboeid zijn door alles wat vorm heeft.  (Letterlijk geboeid).  De gevangenen weten niet dat het doodloze vormloos is.  De gevangenen weten nog veel meer zaken niet.

Onderwijl heb je natuurlijk weer wel gevangenen die beweren dat ze God zijn.   En gevangenen die beweren dat ze Napoleon zijn.  En gevangenen die beweerd dat je middels drugs uit de gevangenis kunt.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #313 Gepost op: 13-07-2023 13:09 »

Wat kom je doen in de kaste der onaanraakbaren , Laurens?   

Aanraak baar ben je sowieso niet op een forum. Of bedoel je niet bewogen te kunnen worden in welk geval ik me aanvraag hoe het komt dat je reageert.

Citaat
Willen ze in de kaste der Brahmanen niet meewerken aan je GZO? 

Ik wordt niet gelezen in de hoogste Indiase kringen dus het antwoord is nee.
Ik heb geen studie gemaakt van de veda's, dus wat heb ik ze ook te melden.
Het is gedegen zelfonderzoek, door je afgekort met GZO, doen, niet meewerken aan.

Citaat
Heb je Siebe nog niet kunnen rekruteren?
Ik heb gemerkt dat lang kwaat, die je Siebe noemt nog te veel gehecht is aan de verschijnselen en het discussiëren, dus dat wordt niks.
Ik heb hem los gelaten.

Citaat
Wat vinden ze van je "botte hork act"?   Of laat je die achterwege in de hogere kaste?

Ik meende begrepen te hebben dat je de Engelse taal niet machtig bent vanwaar deze verengelsing van het gewone Nederlandse woord opvoering. Wil je hiermee zeggen dat ik me horkerig gedraag? Waarom vind je dat?

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #314 Gepost op: 13-07-2023 13:18 »

Je zit nog altijd in je waan van God-zijn zie ik.  Had je nou maar een miligrammetje van mijn intelligentie , dan zou je beseffen dat geen hond daar in trapt. 
Gaan we nu meten wie de langste heeft?
Wat weet je van mijn intelligentie?
Ik ben niet uit anderen hier ergens te laten intrappen.
Is dit een gevalletje zoals de waard is...?

Citaat
Er zijn mensen die de mystieke eenwording met God hebben gerealiseerd.
Hoe ziet dat er uit?

Citaat
En dan heb je nog een kleine restgroep die beweert God te ZIJN.  Toevallig zitten er twee uit die restgroep op dit forum: Jij en Boni.  Wie van jullie twee is nou de echte God?  Of hangen jullie het duotheisme aan?
Ondanks de jezelf toegedichte intelligentie blijkt het toch niet toereikend genoeg te kunnen beseffen dat het geen instituut God is maar een hoedanigheid waarin eenieder, ook jij, verkeerd. Op voorwaarde dat je al die denkbeelden die je hier ventileert grondig op waarheid onderzoekt.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De energie waaruit mijn leven bestaat is ten diepste ‘God’.
« Reactie #315 Gepost op: 13-07-2023 13:23 »

Je zit nog altijd in je waan van God-zijn zie ik.  Had je nou maar een miligrammetje van mijn intelligentie ,...
Zoals je al wel zult weten heb ik absoluut geen hoge pet op van jouw intelligentie.  ::)
Wie ik wel intelligent vind is William A. Richards die als klinisch psycholoog verbonden is aan het Johns Hopkins Bayview Medical Center en opgeleid is in de theologie en vergelijkende godsdienstwetenschappen. Door zijn baanbrekende werk bekleedt hij een vooraanstaande positie in het onderzoek naar psychedelica en levert hij een bijzonder waardevolle bijdrage aan de medische, maatschappelijke en politieke discussie over een verantwoord gebruik.
Onderstaand een fragment uit het hoofdstuk 'GOD' uit in zijn boek..
Citaat

...
Met name in westerse religies zijn wij heel voorzichtig waar het de relatie tussen God (d.w.z. de ultieme werkelijkheid) en de mens (d.w.z. homo sapiens) betreft. De joodse en de christelijke theologie, evenals enkele islamitische bronnen, kennen het concept imago dei, het beeld van God waarnaar wij geschapen zijn. Verschillende theologen hebben gediscussieerd over de vraag of dit beeld wijst op een gedeelde essentie of louter op een weerspiegeling. De quakers kennen het ‘innerlijk licht’, een vonk van goddelijke energie die in ieder van ons als een zaadje is gepland en kan ontspruiten in een persoonlijke religieuze ervaring. Een soortgelijke visie treffen we aan in de geschriften van Inayat Kahn, een islamitische soefi die sprak over de mens als het ‘zaad van God’. John Wesley, de vader van de methodisten, interpreteerde de ervaring waarbij zijn hart op vreemde wijze werd verwarmd als de aanwezigheid van Christus, als een manifestatie van God in zijn leven. In veel protestante en evangelische kerkgemeenschappen is er veel respect voor dergelijke ervaringen en worden ze gestimuleerd. Ook in oosters-orthodoxe, rooms-katholieke, episcopale en boeddhistische kloostergemeenschappen worden ervaringen die als openbarend of heilig worden gezien hoog aangeslagen, al worden er verschillende woorden aan gegeven.

Westerse ideeën en talen zijn slecht voorbereid op de ervaring van de eenheid van Atman en Brahma zoals die in het hindoeïsme tot uitdrukking komt. Als een westerling zegt: ‘Ik ben God’, zelfs als het een poëtische uiting is, dan zijn wij sterk geneigd het als een uitspraak van een psychotisch opgeblazen ego te beschouwen – we regelen snel psychiatrische hulp of een spoedopname met antipsychotica. In de geestelijke gezondheidszorg is bekend dat er mensen zijn die dit soort beweringen doen en die gedesoriënteerd of verward zijn, niet in staat voor zichzelf te zorgen en veilig te functioneren. Voor deze mensen kan opname nodig zijn, voor hun eigen veiligheid en om te komen tot een nieuwe basis en oriëntatie op het leven.

Het zou echter niet verkeerd zijn als meer professionals in de zorg begrepen dat sommige van deze personen iets uiten van een glimp die ze hebben opgevangen van een buitengewoon indrukwekkende en mogelijk zeer betekenisvolle bewustzijnstoestand, die ze op dat moment niet kunnen integreren in hun gewone bestaan. Hun beweringen zouden niet per definitie mogen worden afgedaan als ‘idioot’.
Een redelijk goed geïntegreerde, stabiele persoon met voldoende verbale uitdrukkingsvaardigheid die zich een dergelijke toestand van eenheidsbewustzijn herinnert, zou, mocht hij er iets over zeggen, het ultieme inzicht kunnen hebben dat de energie waaruit zijn leven bestaat ten diepste ‘God’ is, zonder inflatie van zijn ego, want hij zou tevens erkennen dat dit voor ieder mens geldt. Filosofen noemen deze visie panentheïsme. Dit betekent niet eenvoudig ‘alles is God’ (dat is pantheisme), maar geeft aan dat het heilige te vinden is in de diepste kern van ons wezen. De hindoetraditie met haar 330 miljoen goden, die allemaal een facet vertegenwoordigen van de onuitsprekelijk schone diamant van spirituele waarheid of van één ultieme Brahma, kan ons eveneens helpen om te gaan met de paradox van de relatie tussen ons en God (of welke term we maar aan de ultieme werkelijkheid willen geven).

Fragment uit: Psychedelica als bron van heling
William A. Richards
Klasse die William A. Richards!

En dan heb je nog een kleine restgroep die beweert God te ZIJN.  Toevallig zitten er twee uit die restgroep op dit forum: Jij en Boni.
Als redelijk goed geïntegreerde, stabiele persoon met voldoende verbale uitdrukkingsvaardigheid die zich een dergelijke toestand van eenheidsbewustzijn herinnert, zeg ik het ultieme inzicht te hebben dat de energie waaruit mijn leven bestaat ten diepste ‘God’ is, zonder inflatie van mijn ego, want ik erken dat dit voor ieder mens geldt.

Wie van jullie twee is nou de echte God?  Of hangen jullie het duotheisme aan?
Ik hang het panentheïsme aan!  ;D

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #316 Gepost op: 13-07-2023 13:30 »
De eerwaarde leermeester Maha Bua Ñanasampanno leerde iets geheel anders.  Hij zei dat het citta is als een gevangene die in de gevangenis geboren is en er sterft. Die gevangene kent de wereld buiten de gevangenis niet. Hij kent de vrijheid niet van de buitenwereld.
De eerwaarde leermeester Maha Bua Ñanasampanno heeft het bij het rechte eind.  De forumdeelnemers Laurens , Vrij en Steve weten niet dat er nog iets buiten de gevangenis is (THE WAY OUT),   ze zitten gevangen, gevangen waarin?   Het ego.......

Je haalt iemand aan, die het ook wat mij betreft, bij het rechte eind heeft. Ik zeg het alleen anders dan hij, wanneer je niet weet 'wat' je bent, bezie je de wereld als iemand die 'denkt' te weten wat hij is. Als je er niet achter komt te weten wat je bent, blijf je een leven lang iemand die denkt te weten wat hij is. Dus de opgave is onderzoek dat denken, die gedachte, te weten wat je bent.

Je kunt niet eenieder hier zomaar op dezelfde hoop gooien, alle geventileerde insteken zijn ieder op zich weer totaal anders.
Bezien vanuit de gedachte een 'ik' te zijn is er wel degelijk een way out. Als het je insteek is dat iedere poging iets te doen tevergeefs is en dat als 'no way out' betiteld heb je vanuit weer een andere optiek (i.c. de gerealiseerde staat) ook gelijk omdat alles gedaan wordt en er geen doener is.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #317 Gepost op: 13-07-2023 13:48 »
Begrijpen heeft alles van doen met realisatie.  Je moet eerst buiten het ego staan om te begrijpen wat 'het ego' is.   Het ego zelf kan dat idd nooit begrijpen, die verliest zichzelf in mentale exercities.  Als dus iemand beweert dat het niet te begrijpen of te verwoorden is, dan hebben we met 'ego' van doen. 
Nee dat is en misvatting. Nogmaals realisatie, het woord zegt het feitelijk al, betekent gerealiseerd in het weten 'wat' te zijn.
Je hoeft niet buiten het ego te staan om te zien wat ego doet, ik heb me er op het zelfkennisforum op toegelegd je daarin inzage te geven. Het euvel is dat je het hulpmoment in een ego setting trok dat vervolgens strijd opleverde. Wat betreft het laatste, je trekt toch wel heel vreemde conclusies. Het is helemaal niet beweert dat het niet te begrijpen is, gezegd is dat het geen kwestie van begrijpen is.

Citaat
In de praktijk hebben honderden, duizenden mensen de wereld buiten het ego omschreven.  Bijvoorbeeld Plato omschreef de ego-gevangenen als geboeide mensen die geboeid naar de schaduwen op de wand keken.  De grot (de wereld) is dan de gevangenis waar de gevangen in leven.
Wat doet dat er nou toe?

Citaat
Omschreef Plato de grot dan als vermeend?  Nee, natuurlijk niet. Plato was geen GZO-mannetje, maar iemand met daadwerkelijke kennis.  Hij wist dat je buiten de grot moet zijn (THE WAY OUT).   Hij ontkende de grot niet., hij ontkende de schouwen ook niet.  Hij schreef een mooie allegorie.  Zodat we nu op het Boeddha forum onwetenden kunnen ontmaskeren die NO WAY OUT schrijven, of die beweren dat de wereld vermeend is.

Tegenwoordig zeggen we dat we in de 'ik' modus (inde grot) geen zicht op de 'wat we zijn' (buiten de grot) modus hebben.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #318 Gepost op: 13-07-2023 13:48 »
...
Onderwijl heb je natuurlijk weer wel gevangenen die beweren dat ze God zijn.   En gevangenen die beweren dat ze Napoleon zijn.  En gevangenen die beweerd dat je middels drugs uit de gevangenis kunt.
Wat ben jij toch een onverbeterlijke wijsneus met oogkleppen op. En jij noemt jezelf dan intelligent.  ::)
Ik zal nog maar is een stukje citeren, deze keer uit het Voorwoord van G. William Barnard in William A. Richards' boek...

Citaat
Persoonlijk, nogmaals, hoop ik dat dit boek eraan bijdraagt af te rekenen met de jarenlange misinformatie (zo niet regelrechte leugens) die het kenmerk is geweest van decennialange onverdraagzaamheid ten aanzien van psychedelische middelen. Hier klinken, waar het dit sterk sensationeel gekleurde onderwerp betreft, eindelijk beheerste woorden, heldere woorden en woorden van gezond verstand. Zoals uit de tekst duidelijk blijkt, mogen psychedelische middelen beslist niet verward worden met sterk verslavende en dikwijls schadelijke drugs als heroïne, cocaïne, methamfetaminen en (laten we er niet omheen draaien) alcohol en nicotine. In tegenstelling tot deze vaak sterk destructieve middelen zijn de middelen waarop Richards zich in deze tekst richt (zoals LSD, mescaline, psilocybine en DMT) niet verslavend en niet giftig. Uit de tekst blijkt bovendien overduidelijk dat deze middelen, als ze op een verantwoorde manier en in de juiste therapeutische of religieuze context worden gebruikt, tevens een enorme therapeutische en spirituele waarde kunnen hebben.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #319 Gepost op: 13-07-2023 13:52 »
Heb je Siebe nog niet kunnen rekruteren?
Ik heb gemerkt dat lang kwaat, die je Siebe noemt nog te veel gehecht is aan de verschijnselen en het discussiëren, dus dat wordt niks.
Ik heb hem los gelaten.
Dat heeft wel effe geduurd eer je dat doorhad.

Offline Laurens

• diep zelfonderzoek
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #320 Gepost op: 13-07-2023 13:56 »

De portee van de allegorie is natuurlijk dat de gevangenen geboeid zijn door alles wat vorm heeft.  (Letterlijk geboeid).  De gevangenen weten niet dat het doodloze vormloos is.  De gevangenen weten nog veel meer zaken niet.
De mededeling kennis te nemen dat het doodloze vormloos is zegt een gevangene, die opgesloten zit in zijn 'ik', natuurlijk helemaal niks. Ze zijn ook helemaal niet gediend met een opmerking dat gevangenen nog veel meer zaken niet weten. Waaraan zouden ze wel iets hebben, denk je?

Citaat
Wat doet dat er nou toe?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #321 Gepost op: 13-07-2023 14:05 »
De zin bestaat er uit dat ik in staat ben om mensen daadwerkelijk te helpen.  Op dit forum zijn alleen maar deelnemers met huisje-boompje-beestje.  Er is een existentiële crisis nodig wil iemand 'ontvankelijk' zijn.
Wie heb je zoal geholpen, een 'ontvankelijk' familielid, een buurman / vrouw met existentiële crisis?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #322 Gepost op: 13-07-2023 14:34 »
Nou, lekker dan.  Is die arme Siebe afgewezen als tovenaarsleerling.  Nog teveel gehecht aan de verschijnselen. 

Gelukkig komen we dan toch weer bij het boeddhisme uit, want de Boeddha leerde om niet te hechten.   Logisch, het 'zijn' is nergens aan gehecht, het is het 'worden' wat gehecht is.  Daarom zal het zijn nooit worden en het worden nooit zijn.

En daar komen we uit bij besef (om het eens over een andere boeg te gooien).  Het gewone besef kent iedereen, dat is het besef van het reflectieve worden.  Zo'n beetje wat forumdeelnemer Vrij gisteren op deze draad verwoorde.  In 'worden' kunnen we ons zelf denken als in "gisteren schreef ik ook al op dit forum".   Of "morgen heb ik de ervaring van de Efteling, want daar ga ik morgen naar toe".  Worden is altijd reflecterend op verleden en toekomst.  Het is het menselijk vermogen om over onszelf na te denken als degene die ervaart, emoties heeft etc etc.

Het 'zijn' is andere koek.   Dat is geestelijk geheel uit het 'worden' en daarmee uit jezelf vandaan. 

Verlaat de gevangenis zonder te betalen!

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid & pindakaas
« Reactie #323 Gepost op: 13-07-2023 15:00 »
.......jammer maar voor hen die de liefde niet vinden is het helaas pindakaas.
Ik zag toevallig gisteren in een YouTube video vanaf 9:42 in de video dit....
Citaat
Over eten gesproken, er is een typisch Nederlands woord dat helemaal niet Nederlands is. Maar uit het Sranantongo komt.
Dat woord hebben we te danken aan Surinamers die vorige eeuw naar Nederland kwamen: Pindakaas.
Daarvan denk je dat is echt een heel Hollands woord.
Pinda komt eigenlijk als woord uit het kikono..., een West Afrikaanse taal.
Vervolgens zijn er in Suriname een soort koeken ontstaan waar pinda in zat.
Maar die pindakoeken werden gesneden als kaasplakken en zo krijg je pindakaas.
Dingen kunnen heel onverwacht lopen met taal.

bron: https://www.youtube.com/watch?v=vgiDON1EAxY&t=526s

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid & Rusten in zijn
« Reactie #324 Gepost op: 13-07-2023 15:07 »
Het 'zijn' is andere koek.   Dat is geestelijk geheel uit het 'worden' en daarmee uit jezelf vandaan. 
Jaja, er wordt wat gediscussieerd over 'zijn'.
In juni 2003 kocht ik het boek "Rusten in zijn" nog...
Citaat
Samenvatting

In dit boek maakt de lezer kennis met de Zijnsgeoriënteerde visie en werkwijze, waarin spirituele en dieptepsychologische inzichten en methodes worden geëntegreerd tot een moderne, westerse levenskunst. Rusten in zijn is zowel analytisch als inspirerend. Soms wordt de structuur van onze neurose geanalyseerd, dan weer wordt de aandacht gericht op de diepere spirituele dimensies van ons bestaan. Zo krijgt de lezer inzicht in zijn geconditioneerde vorm en wordt bovendien uitgenodigd om in het heldere licht van zijn ware aard te schouwen. Dit inzicht maakt de gehechtheid aan het verleden voelbaar en toont dat juist de band met de pijnlijke werkelijkheid van het verleden het wezenlijke probleem vormt. Keer op keer blijkt dat wanneer je de pijnen en het gemis van je verleden laat voor wat ze zijn, er een volkomen onbeschadigde, open gevoelskwaliteit naar boven komt. De heelheid is niet aangetast door de wonden van vroeger. Wanneer je bereid bent om jezelf grondig in ogenschouw te nemen en de moed hebt je hechting aan het bekende los te laten, kun je de nieuw ontdekte heelheid in jouw leven vormgeven. Daarvoor biedt dit boek een inspirerende aanze
t.

bron: https://www.bol.com/be/nl/f/rusten-in-zijn/30008643/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #325 Gepost op: 13-07-2023 15:22 »
Nou, lekker dan.  Is die arme Siebe afgewezen als tovenaarsleerling.  Nog teveel gehecht aan de verschijnselen. 
Helaas ook pindakaas voor jou dus, je bent niet staat om hem daadwerkelijk te helpen.

Gelukkig komen we dan toch weer bij het boeddhisme uit, want de Boeddha leerde om niet te hechten.
Met het bestuderen en reciteren van boeddhistische teksten kan arme Siebe nog wel een tijd voort.  ;)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #326 Gepost op: 13-07-2023 15:32 »
Zelfkennis leert ook dat de mens geen God kan zijn. 
Jouw zelfkennis is maar van een heel laag niveau als je het mij vraagt.
Zelfs de profeet Mohammed zei het al: "Wie zichzelf kent, kent God."

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid & God
« Reactie #327 Gepost op: 13-07-2023 15:41 »
GOD

Dit eenvoudige drieletterwoord heeft veel verschillende betekenissen en roept gevoelens en passie op die variëren van devotie en ontzag tot onverschilligheid en afkeer. Sommigen zien bij het horen van dit woord de Schepper op het plafond van de Sixtijnse kapel in Rome die Michelangelo schilderde en waarin hij ons een tamelijk gezette man laat zien met een weelderige witte baard, omringd door cherubijnen en gekleed in een doorzichtig gewaad, die ergens boven in de hemel probeert uit de routes van straalvliegtuigen te blijven. Als hij al bestaat, dan lijkt hij voor wie worstelt met het dagelijks bestaan nauwelijks enige betekenis te hebben. Voor anderen is God een destructieve of veroordelende kracht die zich manifesteert in onweer, plagen, aardbevingen, tsunami’s en fatale ziekten. Met de jaren heb ik ontdekt dat, wanneer mensen zich atheïst noemen en ik hun vraag in wat voor soort god ze niet geloven, ik het meestal met hen eens ben. Hun opvattingen over God zijn doorgaans weinig ontwikkeld en worden nog steeds overschaduwd door hun verzet tegen de opvattingen die volwassenen, met de beste bedoelingen mag ik hopen, hun als kind en adolescent hebben opgedrongen. Sommigen van hen herinneren zich als eerste dat ze tijdens lange, saaie preken roerloos stil moesten blijven zitten in ongemakkelijke kerkbanken. Anderen hebben pijnlijke verliezen of traumatische gebeurtenissen meegemaakt, die hun pogingen om binnen een religieus kader zin en betekenis te vinden nog steeds overheersen. Velen hebben nooit de gelegenheid gehad of nooit de tijd genomen om godsbeelden te onderzoeken in samenhang met de kijk van mystici of moderne wetenschappers.
 Als we spreken met mystici uit verschillende wereldreligies, is het fascinerend om te ontdekken hoe zeker ze zijn van het bestaan van een heilige bewustzijnsdimensie en hoe weinig ze zich druk maken over de woorden waarmee die wordt beschreven. Als het woord ‘God’ je aanspreekt, prima. Als je liever ‘Jahweh’, ‘Jehova’, ‘Christusbewustzijn’, ‘Allah’, ‘Brahma’, ‘Great Spirit’ of ‘Hogere Macht’ gebruikt, dan is dat ook prima. Wanneer je de allerhoogste werkelijkheid liever aanduidt met ‘de Leegte’, ‘het Niets’, ‘non-dualistisch bewustzijn’, ‘het Zuivere Land’ of ‘Hemelse Boeddhavelden’, dan is dat zonder meer aanvaardbaar. In religieuze tradities en filosofische systemen worden allerlei termen gebruikt, zoals ‘numineus’ (Rudolf Otto), ‘grond van bestaan’ (Paul Tillich) of zelfs ‘doelbewuste eigenschappen van protoplasma’ (Yale-bioloog Edmund Sinnott). Sommige liefhebbers van Star Wars houden het bij ‘May the force be with you’. Een theoloog die wordt aangeduid met Pseudo-Dionysius de Areopagiet, die de eer te beurt valt op het eind van de vijfde en het begin van de 6e eeuw het neoplatonische en het vroegchristelijke denken met elkaar verbonden te hebben, was verzot op de term ‘het nameloze’.
 Wayne Teasdale, een christelijk-boeddhistische monnik die mystiek bewustzijn en de mogelijkheden van een verstandig gebruik van entheogenen uit persoonlijke ervaring begreep, verzon de term ‘interspiritualiteit’. Hij duidde daarmee een ‘berg van waarheid’ aan, met een gezamenlijke top en verschillende paden die van de voet naar het onbeschrijflijke hoogste punt voeren. In dit model is elk pad de moeite van het volgen waard en kent elk pad zijn eigen historische tradities en spirituele waarheidssymboliek, en zijn eigen wijsheid en inspiratie. Omdat niemand alle paden tegelijk kan bewandelen, is het een goed idee de traditie te omarmen waarin je bent opgegroeid, de taal daarvan goed te leren, en de verhalen en rituelen die erbij horen op waarde te schatten. Ook kun je je eigen pad bewandelen zonder het respect voor anderen en hun paden te verliezen. Je kunt trots zijn op je eigen erfenis en die als een waardevolle schat met je kinderen delen, en tegelijk openstaan voor wat je van andere tradities kunt leren. Zo kun je vreugde beleven aan een gemeenschappelijke grond en kunnen mensen visies die van elkaar verschillen met elkaar delen.
 In deze metafoor komen de paden dichter bij elkaar naarmate ze dichter bij de top komen. Daardoor wordt het voor een christen mogelijk om te bidden in een hindoetempel, voor een jood om in een islamitische moskee voor Allah te buigen, voor een boeddhist om een taoïstisch gebed te reciteren, of welke andere combinatie maar denkbaar is. Ik moet denken aan wat er in heilige geschriften staat: ‘Hoor, Israël, de Heer, onze God, de Heer is de één’ (Deut. 6:4), ‘voordat Abraham er was, ben ik er’ (Joh. 8:58), ‘Zeg (Mohammed): Hij is God, de Enige God, de Eeuwige, de Absolute; Hij brengt niet voort en is niet voortgebracht, en er is niemand zoals Hij’ (Koran 112:1-4), ‘Er is maar één God, geen tweede, absoluut niet, absoluut niet, op geen enkele manier’ (Brahma Sutra). Wie in zijn jeugd op een kerk- of padvinderskamp rond een kampvuur heeft gezongen, herinnert zich vast het lied: ‘He’s got the whole wide world in his hands’. Het lijkt erop dat, naarmate in het menselijk bewustzijn het besef van het eeuwige groeit, de alledaagse persoonlijkheid zich minder sterk richt op zijn favoriete verzameling woorden en concepten.
 Laat mij, voordat religieuze geleerden na het lezen van de vorige paragraaf zich kritisch of afkeurend uiten, nogmaals de principes van onuitsprekelijkheid en paradoxaliteit noemen, en van de lezer vragen ten minste een poging te doen om de religieuze of niet-religieuze woorden en concepten die ons gewone leven structuur geven los te laten. Dat is belangrijk, omdat de persoonlijke kennis van ‘Eén God’, zoals die hierna besproken zal worden, als je die serieus neemt, het besef met zich meebrengt van de onderlinge verbondenheid en een onderlinge relatie van alle mensen, ongeacht hun nationale of culturele achtergrond. Dat heeft op zijn beurt weer vergaande implicaties voor onderling begrip, ethiek en wereldvrede. Hoe rijk en persoonlijk betekenisvol onze eigen religieuze erfenis en praktijk ook is, in de 21e eeuw is het kortzichtig en gevaarlijk om de tradities en de visie van andere culturen te negeren of te minachten.
 Om de diversiteit aan religieuze talen en tradities op een respectvolle manier te leren begrijpen, is het ook van essentieel belang te beseffen dat er een veelheid bestaat aan heel betekenisvolle religieuze ervaringen. Op dit punt richt ik mijn aandacht op mystiek bewustzijn in de vorm van eenheidsbesef. Hier herkent de Atman van het individuele zelf (in de taal van het hindoeïsme) dat het onontkoombaar een aspect is van de universele Brahma, als een druppel die in de oceaan valt en er één mee wordt. Dit is één soort ervaring die we in de geschiedenis van de mystiek en bij vrijwilligers in psychedelische experimenten tegenkomen. De onuitwisbaarheid van deze herinnering heeft een bijna onverwoordbare betekenis.
 Dit staat echter andersoortige religieuze ervaringen niet in de weg, zoals visionaire bewustzijnsvormen waarin het alledaagse zelfs liefdevol communiceert met het goddelijke, of waarin een oplossing plaatsvindt van schuld en verdriet door overtuigende gevoelens van vergeving of onvoorwaardelijke acceptatie, of door het eenvoudige, vredige gevoel van aanwezig zijn bij het goddelijke tijdens bidden, mediteren, serene liefde of uitwisseling met de natuur. Al deze mogelijke ervaringen (er zijn er ongetwijfeld nog veel meer) lijken deel uit te maken van het menselijk repertoire en zijn voor de meeste, zo niet voor alle mensen toegankelijk.

Fragment uit: Psychedelica als bron van heling
William A. Richards

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
Re: De beleefde God
« Reactie #328 Gepost op: 13-07-2023 17:46 »
is affectief.

affectief BETEKENIS & DEFINITIE
Affectief is een Nederlands woord dat verwijst naar emoties en gevoelens.

Het wordt vaak gebruikt in de context van de psychologie of pedagogiek om verwijzingen te maken naar het emotionele component van menselijk gedrag (of ontwikkeling). Een "affectieve band" is een emotionele verbinding tussen twee personen.

https://www.ensie.nl/ai/affectief

Het is jouw ego (gemoed) die tussen jou en God in staat.    Een leeg gemoed is in staat om 'God' te verstaan.  (Niet Laurens natuurlijk, die kun je gewoon opbellen om te verstaan)

Stilte is de taal van God, al het andere is onzinnig geblaat.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #329 Gepost op: 13-07-2023 18:01 »
In de stilte kun je beter horen, had een forumdeelnemer op het ter ziele gegane zelfkennisforum als onderschrift.    Dan kun je natuurlijk je oren gaan spitsen, maar er is dan heus niemand die in je oren gaat tateren.   (Misschien dat je zelf in je eigen oren gaat tateren, maar dat telt natuurlijk niet.)

In punt 7 van het edele 8-voudige pad vinden we dat weer terug in "juiste indachtigheid "

a Bewustzijn van het lichaam in en van zichzelf (kaya nupassana).
b Bewustzijn van gevoelens in en van zichzelf (vedana nupassana).
c Bewustzijn van de geest in en van zichzelf (citta nupassana).
d Bewustzijn van mentale objecten in en van zichzelf (dhamma nupassana)

a. Moeilijk is het niet, bewust'zijn van het lichaam : gewoon je lichaam tot object van waarneming maken, en het Dhamma oog opent zich!
b Moeilijk is het niet, gewoon oordeelloos je eigen gevoelens waarnemen.  (gemoed)
c Moeilijk is het niet, gewoon bezien wat de geest doet en wat de geest is.  (Appeltje eitje niet waar?)
d Moeilijk is het niet, gedachten en dromen zijn mentale objecten van jezelf.  Hetgeen betekent dat je ze waar kunt nemen.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #330 Gepost op: 13-07-2023 18:17 »
Stilte is de taal van God, al het andere is onzinnig geblaat.
Zwijg dan, blatend schaapt dat je bent.

In de stilte kun je beter horen, had een forumdeelnemer op het ter ziele gegane zelfkennisforum als onderschrift.    Dan kun je natuurlijk je oren gaan spitsen, maar er is dan heus niemand die in je oren gaat tateren.   (Misschien dat je zelf in je eigen oren gaat tateren, maar dat telt natuurlijk niet.)
Ga jij nou maar is doorkrijgen dat god jou een signaal geeft met tinnitus / oorsuizen.

Offline ernst

• Ernst
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #331 Gepost op: 13-07-2023 18:35 »
Heb jij hier nu 2 accounts, Boni?
Ik ben ervaringsgetuige, ervaringsgetuige is mij en ik ben God.
Net zoals ervaringsgetuige heb ik het ultieme inzicht dat de energie waaruit 'mijn' leven bestaat ten diepste ‘God’ is, zonder inflatie van mijn ego, want ik erken tevens dat dit voor ieder mens geldt.

Citaat
Ondanks de jezelf toegedichte intelligentie blijkt het toch niet toereikend genoeg te kunnen beseffen dat het geen instituut God is maar een hoedanigheid waarin eenieder, ook jij, verkeerd. Op voorwaarde dat je al die denkbeelden die je hier ventileert grondig op waarheid onderzoekt.
Ja, die niet op waarheid onderzochte denkbeelden hé, i'm a loser zit er vol van.
Feit dat hij al een oude man is die met één been in zijn graf staat maakt het voorspelbaar dat hij zijn denkbeelden niet meer kan achterlaten. Zijn brein bevat immers geen neuroplasticiteit meer.
Pas zijn fysieke dood zal i'm a loser bevrijden van zijn vastgeroeste denkbeelden.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #332 Gepost op: 13-07-2023 19:44 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Edele_achtvoudige_pad

De vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha).  materie, gewaarwording, perceptie, intenties, bewustzijn of aandacht

De ware boeddhist heeft al lang al begrepen dat schouwen en aandachtig zijn hetzelfde is.   Zoals we zien is gehechtheid aan bewustzijn (of aandacht) ook een van de aandachtspunten. (lol)

Aandachtig zijn is echter wat anders dan aandacht an sich.

We zien bij de hechtingen ook gewaarwording staan.  Citta is dan ook gewaarzijn.   Als onwetende ben je gehecht aan het 'worden' , gehecht aan het 'zijn' is onmogelijk.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #333 Gepost op: 13-07-2023 19:52 »
Het 8e aspect van het edele achtvoudige pad is ook interessant.  (Voor de stroombetreders, zij die voor de poort staan)

8 juiste concentratie (pali: samma samadhi)
Suta mayã pañña, ontvangen wijsheid, 1e transformatie.
Cintã-mayã pañña, wijsheid vanuit ervaren, 2e transformatie.
Bhãvanã-mayã pañña, wijsheid vanuit zelfinzicht, 3e transformatie.

De 1e transformatie is wanneer het gemoed begint leeg te raken, dan wordt de mens ontvankelijk.  Wat ontvang je?  Wijsheid zoals staat aangegeven.  Dan ben je niet meer afhankelijk van boeken lezen, filmpjes kijken en copy paste.  (Hallo Boni!)

In de 2e transformatie heb je wijsheid in ervaren omgezet.   Daarmee bewijst de ontvankelijkheid zichzelf en laat je je door niemand meer van de wijs brengen.

De 3e transformatie is wijsheid vanuit zelfinzicht.    Je begrijpt zeg maar de gebruiksaanwijzing van het zelf.  Hoe het zelf ooit ontstaan is en hoe de verhoudingen liggen.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #334 Gepost op: 13-07-2023 21:13 »

De zin bestaat er uit dat ik in staat ben om mensen daadwerkelijk te helpen.  Op dit forum zijn alleen maar deelnemers met huisje-boompje-beestje.  Er is een existentiële crisis nodig wil iemand 'ontvankelijk' zijn.   Het gaat jullie nog te veel voor de wind.  Maar in de dagdagelijkse praktijk is dat met sommige mensen wel anders.

Ik heb geen sporen kunnen ontwaren dat jij iemand zou kunnen helpen. Heb je ooit wel eens geprobeerd om iemand ook maar het simpelste idee aan te praten? Het is bijna onmogelijk, zo koppig zijn mensen.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #335 Gepost op: 13-07-2023 22:36 »

Heb je ooit wel eens geprobeerd om iemand ook maar het simpelste idee aan te praten? Het is bijna onmogelijk, zo koppig zijn mensen.

Vroeger heb ik dat wel eens geprobeerd.  En dan zeggen mensen dat ze het eens zijn en dat ze moeten veranderen en dan doen ze geheel wat anders.   Het devies is om gewoon karma maar zijn werk te laten doen.  Pas als mensen finaal aan de grond zitten zijn ze ontvankelijk ergens voor.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #336 Gepost op: 13-07-2023 22:45 »
Het is net zoals ik hier het edele achtvoudige pad promoot.  Zelfs op een Boeddha forum is dat zinloos.   Zoals het op het zelfkennisforum zinloos was om 'schouwen' te promoten.  Degenen die 'de weg' niet kennen moeten nu eenmaal zelf eerst stuk gaan.  Het is niet zo dat 'de weg' ingewikkeld is of moeilijk, alles is al duizenden malen gezegd en geschreven.  Maar de mens die lijdt gewoon erg graag, dus eerst moet het lijden toenemen.  Maar dan nog vragen ze zich af 'hoe ik dat toch doe'.  Simpel, schouwen, aandachtig zijn, is de meest eenvoudige zaak van de wereld.  Iedereen kan het.  Je hoeft er geen cursus voor te volgen of een leraar voor te vragen.   Objecten tot waarneming maken doet iedereen de hele dag.  Inkoppertje : het is niet bewustzijn (viññāna) wat waarneemt.   Het is juist bewustzijn wat zich hecht.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #337 Gepost op: 13-07-2023 23:14 »
Zoals het op het zelfkennisforum zinloos was om 'schouwen' te promoten.
Op het zelfkennisforum was het helemaal niet de bedoeling om te 'schouwen' maar om gedegen zelfonderzoek te doen!  ;D

Offline ik

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #338 Gepost op: 14-07-2023 08:54 »
Wat is het verschil volgens jou?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #339 Gepost op: 14-07-2023 09:35 »
Het GZO zoals Laurens dat propageert  is je gedachten op waarheid onderzoeken en alles wat je niet bent elimineren.

Dat heeft niet alleen niks met schouwen te maken, het is louter een mentale aangelegenheid.  Zijn gepropageerde uitkomst slaat dan ook nergens op.  De uitkomst is dat je Bewustzijn bent en dat Bewustzijn is dan nog weer God ook.  Wie voorbeelden zoekt van wat men noemt 'mentale realisatie' , die kan bij Laurens terecht.

Dat iemand een dwaalweg neemt is op zich niet zo'n probleem, maar zijn overtuiging dat hij God is heeft zich dermate vastgezet dat hij onzin uitkraamt als zou de wereld vermeend zijn en Laurens beweert feitelijk dan ook dat hij zelf niet bestaat.  (Maar wie schrijft er dan op dit forum?!?)

Wat ik geleerd heb op het ZK forum is dat al dat geloop achter goeroes aan contraproductief is. Laurens heeft zijn onzin dan weer van Alexander Smit en consorten.  Ik heb wel eens een boek gelezen van A.S. , maar die man was net zo'n naprater als Boni.

Het is eigenlijk een hype uit de vorige eeuw, met satsangs en zo.  Satsang betekent "bijeenkomen in waarheid" en de goeroe die dienst heeft gaat jou 'wakker schudden' door je ego te triggeren.   De goeroe roept dan uit: "Ik zie ego bij jou!".

Je reinste flauwekul natuurlijk, bijeenkomen in waarheid gaat alleen spontaan, niet door een veel te hoge entreeprijs te betalen in een achterafzaaltje waar je de goeroe van dienst vetmest.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #340 Gepost op: 14-07-2023 11:22 »
Je reinste flauwekul natuurlijk, bijeenkomen in waarheid gaat alleen spontaan, niet door een veel te hoge entreeprijs te betalen in een achterafzaaltje waar je de goeroe van dienst vetmest.

Mits het de juiste begeleiding kent is Satsang best een goede manier van samenkomst en leren over de spirituele richting. Natuurlijk als je gaat uitkramen “flauwekul” dan jaag je gelijk al die mensen tegen je in het harnas, en dan zijn je kansen om iemand iets te leren ook verkeken.

Traditioneel in India was satsang ook gratis.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #341 Gepost op: 14-07-2023 12:18 »

Mits het de juiste begeleiding kent is Satsang best een goede manier van samenkomst en leren over de spirituele richting. Natuurlijk als je gaat uitkramen “flauwekul” dan jaag je gelijk al die mensen tegen je in het harnas, en dan zijn je kansen om iemand iets te leren ook verkeken.

A.S. en consorten hebben gekopieerd vanuit India.   En in Nederland was het allerminst gratis.   Verder kan ook in India 'bijeenkomen in waarheid' net zo min als in Nederland.  Advaita betekent niet-twee, als er meer dan één mens bijeenkomt is het al meer dan twee.

Laurens zijn GZO is dus een kopie van een kopie.  Terwijl er met het begrip 'waarheid' alleen het Absolute bedoeld kan worden.  Dat is nergens ter wereld verschillend.  Het Absolute in mij is ook niet verschillend van het Absolute in jou.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #342 Gepost op: 14-07-2023 13:21 »
Ik vermoed dat die traditie nog altijd bestaat in India.
Ik ben in winter 03/04 twee weken dagelijks gratis bij Ramesh Balsekar thuis in Mumbay op satsang geweest.
In winter 06/07 ben ik drie weken gratis dagelijks op satsang geweest te Tiruvannamalai in India bij verschillende advaita goeroe's als Mooji en Karl Renz.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid & De diamant in jezelf
« Reactie #343 Gepost op: 14-07-2023 13:55 »
Het is eigenlijk een hype uit de vorige eeuw, met satsangs en zo.  Satsang betekent "bijeenkomen in waarheid" en de goeroe die dienst heeft gaat jou 'wakker schudden' door je ego te triggeren.   De goeroe roept dan uit: "Ik zie ego bij jou!".

Tsjonge, wat kan jij er toch onzin uitkramen, maar hilarisch blijft het wel.   ;D
Nu is het weer wachten op Lauren's reactie (die een hekel heeft aan Ramesh Balsekar). Let the show go on!

Intussen ga ik wat grasduinen in een boekje wat ik onlangs ontdekte: De diamant in jezelf Zien wat er altijd is / Auteur: Gangaji.
Toen Gangaji (Toni Roberson) Sri Poonjaji, leerling van Sri Ramana Maharshi, ontmoette, openden zich de deuren van zelf-herkenning.

Wat ik bijzonder vind aan dit boek is dat Eckhart Tolle het voorwoord schrijft.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #344 Gepost op: 14-07-2023 14:33 »
En in Nederland was het allerminst gratis.

Dat is ook een van de redenen waarom ik mij nooit in het Nederlandse Advaita-circuit heb gemengd. Ik vind dat zo gauw als de leraar geld gaat vragen voor zijn onderwijs dat er iets fundamenteels veranderd in de verhouding. Het word handel, je verwacht waar voor je geld, er word druk uitgeoefend op de leraar. Het is niet een goede atmosfeer voor spirituele discussie.

Laurens zijn GZO is dus een kopie van een kopie.

En als je je eens voor zou nemen om geen negatieve dingen meer te zeggen over de bijdragen van anderen? Hoe zou jij je daarbij voelen? Denk je dan dat andere mensen wel iets van jou zouden aannemen?

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #345 Gepost op: 14-07-2023 14:45 »

En als je je eens voor zou nemen om geen negatieve dingen meer te zeggen over de bijdragen van anderen? Hoe zou jij je daarbij voelen? Denk je dan dat andere mensen wel iets van jou zouden aannemen?

In het geval van Laurens is het niet mogelijk om negatieve of positieve dingen te zeggen, hij bestaat immers niet.

Wat jou ontgaat is dat ik ageer tegen Laurens' leer die contraproductief is aan die van Boeddha.   Laurens zelf kan me niet schelen, ik heb niks met narcistische types die denken dat ze God zijn.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #346 Gepost op: 14-07-2023 14:59 »
https://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2509

Plato onderscheidt minstens drie soorten weten, zoals in de Indiase filosofie:

op de zintuigen gebaseerde ‘meningen’ of doxa, die Groot ook emotief noemt (p ix)
redelijk, rationeel weten of ‘episteme’, waarin Groot een ‘ideatieve’ variant onderscheidt
intuïtief en mystiek denken. Plato zou zijn ingewijd in de geheime leer van mysteriescholen.

Wie oplet ziet dat Plato hier een deel van het edele achtvoudige pad bespreekt.  Wat geweten kan worden is dat de op de zintuigen gebaseerde meningen emotief zijn, mensen 'denken' met hun gemoed en baseren daarop hun meningen.  Gedachten op waarheid onderzoeken is dan ook zinloos.  Meningen (doxa) zijn sowieso niet waar.

Episteme is kennis waar we het niet over kennis van de zintuigelijke wereld hebben, maar over ware kennis.

Het intuïtieve en mystieke denken is Bhãvanã-mayã pañña, wijsheid vanuit zelfinzicht, 3e transformatie.

Plato’s doel was “gelijkwording aan of éénwording met de godheid: homonoiosis toi theoi” (p 1, 110),  aangeduid als de hoogste Idee van het Goede. Hij vergelijkt dit met de zon die alles zichtbaar en kenbaar maakt, groei en voedsel verleent, en aan gene zijde van het Zijn alles verre overtreft (p 87, 206). De Eros “richt het oog van de ziel opwaarts, datgene aanschouwend, wat aan de dingen hun licht verleent en inzicht in het Goede” (p 126, De Staat; B.Delfgauw, Beknopte geschiedenis der Wijsbegeerte,  p 23).

Centraal staat de gerechtigheid en ‘deugdzaamheid’, bij gebrek aan een betere term. Groot (p 167) verwijst naar het Indiase dharma en het Chinese Tao, deugd. Deugd dient gegrond te zijn in (intuïtief kennen of schouwen van) het Goede en afstemming hierop en op de kosmische orde die eruit voortkomt.  Dit vraagt geestelijke scholing en opvoeding tot een ‘hoger weten’.

Hier komen we bij het begrip 'deugdzaamheid' uit, wat de eigenlijke betekenis is van Dharma/Dhamma.  Boeddha omschreef het zo:

De Dhamma is goed beschreven door de Gezegende (de Boeddha):
Waarneembaar in het hier en nu,
Tijdloos,
Aanmoedigend tot onderzoek,
Voorwaarts leidend,
Door de wijzen zelf te ervaren.

De mens stijgt op tot het Goede (de eenwording met de godheid) en neemt dit mee terug 'de wereld' in.   Het Goede is dan ook alleen waarneembaar in het hier en nu.  Alleen de wijzen ervaren het Goede.

Offline I'm a loser

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #347 Gepost op: 14-07-2023 15:11 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ataraxie

De Griekse filosofie kent ook een onverstoorbare staat die zich kenmerkt door vrijheid van zorgen, affectieloosheid en emotionele gelatenheid. Kortom, het lege gemoed.  Gelijkmoedigheid.

Het gemoed wordt niet meer verstoort door de opgewonden mensen om je heen.   Gelaten zijn is 'laten zijn'.  Het is de enig mogelijk uitkomst van het zogeheten schouwen.  Het wil niet zeggen dat alle emoties uitgedoofd zijn, maar ze beïnvloeden ons denken niet meer.  De mens stijgt op naar ware kennis.

De onwetende mens laat zich leiden door zijn wil waardoor hij allerlei zaken 'wil' die buiten zijn macht liggen.  (Eigenlijk ligt er vrijwel niks binnen onze macht).  Dit zien we ook terug in de wereld, de onwetenden wensen macht, de wetenden glimlachen hier om.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: Beleefdheid & deugdelijk gedegen zelfonderzoek
« Reactie #348 Gepost op: 14-07-2023 15:24 »
Hier komen we bij het begrip 'deugdzaamheid' uit,...
Aha! Nog even en je komt met je deugdelijk gedegen zelfonderzoek op de proppen wat je dan naast schouwen gaat promoten.
Want jij hebt immers zoals je begin 2021 schreef op Laurens zelfkennisforum het deugdelijk (dus niet het gedegen/radicaal onderzoek) onderzoek verricht.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #349 Gepost op: 14-07-2023 15:30 »
De mens stijgt op naar ware kennis.
En uit al jouw uit de doeken doen moeten wij aannemen dat jij opgestegen bent naar ware kennis?  ::)